Kezdőlap Blog Oldal 306

51. Hortobágyi Lovasnapok – van képünk hozzá

Több ezer lószerető vendég érkezett szerte az országból és határainkon túlról, hogy megtekintsék az 51. Hortobágyi Lovasnapok péntektől vasárnapig tartó rendezvénysorozatát. Pirmák Tamás fotós is ott járt, így képeit nézegetve átélheted újra a magyar lovasélet ünnepét.

Amellett, hogy a lovas események több pályán is zajlottak, számos kiegészítő program is kísérte a lovasnapokat. Különösen szombaton látogattak ki sokan a helyszínre.

Amíg a pályákon a fogathajtók, díjugratók versenyszámai, illetve a Nemzeti Vágta hortobágyi előfutamai zajlottak, addig a színpadon egymást váltották a szórakoztató programok. Az árnyat adó fák alatt voltak kézműves foglalkozások is, sőt kirakodóvásáron is nézelődhettek, gazdagodhattak pusztára jellemző tárgyakkal, viseletekkel a vendégek. A versenyen kívüli lovasprogramok között hatalmas sikere volt a fogatok felvonulásának, az ökörfogattól kezdve a debreceni ötösfogatig.

Múlt és jelen találkozott a délibábos Hortobágyon – három nap a csikósok földjén

A Hortobágyi Lovasnapok az elmúlt évtizedekben a térség meghatározó és országhatárokon átívelő ismertségű rendezvényévé nőtte ki magát, amelynek legfőbb célja a Hortobágyra jellemző pásztorkultúra múltjának és jelenének, valamint a Mátai Ménes lótenyésztő munkájának, és a ma is használt és működő fogatgyűjteményének megismertetése, népszerűsítése. A Hortobágyi Lovasnapok a magyar lovasélet összegzése, melyben a profi lovasok éppúgy szerepet kapnak, mint az amatőrök és a lókedvelő felnőttek és gyerekek.

2017.07.11.
Forrás: Haon.hu, Hortobagyilovasnapok.hu
Fotók: Pirmák Tamás

Az ENSZ se tudja, hány ló van a világon

Az ENSZ legutóbbi, 2014-es adatokat alapul vevő jelentése szerint mintegy 60 millió ló élhet a világon. Szakértők szerint azonban könnyen előfordulhat, hogy ezzel jelentősen alulbecsülték a világ lovainak számát, de az európai lólétszámot mindenképp. Az az adatok tükrében biztos, hogy a lónépszámlálás nem csak hazánkban ütközik nehézségekbe.

Bár a világ lóállományát pontosan szinte lehetetlen megszámlálni, a rendelkezésre álló hivatalos adatok és becslések alapján körülbelül 60 millió ló ropogtathatja a szénát világszerte – de könnyen lehet, hogy jelentősen alulbecsülték a patások számát. A probléma kulcsa a sok-sok eltérő metódus, ahogy az egyes nemzetek számolják a lovaikat és ahogy a mezőgazdasági statisztikák osztályozzák a sport- és hobbilovakat szerte a világon.

Az ENSZ statisztikai szervezete, a FAOSTAT úgy becsülte, hogy közel 60 millió, pontosabban 58.832.221 ló lehet a világon, ehhez hozzáadódik még 42.761.905 szamár és 10.157.135 öszvér, lófélék populációja így összességében 111.751.261 egyed lehet. Azt a szervezet is elismeri, hogy a számokat 2014-ből származó hivatalos adatok és a saját becsléseik alapján állapították meg.

A lólétszám egyébiránt lassacskán növekszik, hiszen ugyanez a statisztika 2006-ban félmillióval kevesebb lovat mutatott. A legnagyobb lóállománnyal, összesen 10.260.000 lóval az Amerikai Egyesült Államok büszkélkedhet, rajta kívül a FAOSTAT adatai szerint összesen nyolc ország rendelkezik egymilliónál is több lóval:

  • USA 10.260.000
  • Mexikó 6.355.000
  • Kína szárazföldi része 6.027.400
  • Brazília 5.450.601
  • Argentína 3.600.000
  • Mongólia 2.995.754
  • Etiópia 2.033.115
  • Kazahsztán 1.784.500
  • Oroszország 1.374.847

De vannak olyan harmadik világbeli országok is, ahol nem áll rendelkezésre adat, és szinte lehetetlen pontos becslést végezni (pl. Malawi, Kongó, Grenada).

De hogy mennyire pontosak ezek az adatok? Az egy egész sor változótól függ, kezdve mindjárt azzal, hogy a különböző adatok között jelentős eltérések lehetnek annak függvényében, hogy a statisztikusok a lovas társadalom mely vonatkozását ítélték meg a legfontosabbnak az egyes országokban.

Köszönőviszonyban sincsenek egymással a statisztikák

Az Európai Unió országainak lóállományára vonatkozóan létezik egy pontosabbnak tekintett 2015-ös riport. Az FAOSTAT és az Uniós jelentés számai között azonban jelentős eltérések vannak.

Míg például az ENSZ FAOSTAT szerint Franciaországban 408.028 ló él, az uniós jelentés 840.259 lóval és lófélével számol. Az pedig valószínűtlen, hogy a 432.000-es eltérést a szamarak és öszvérek adnák. A legjelentősebb eltérés Belgiumnál mutatkozik, ahol az ENSZ adatai szerint mindössze 33.000 ló van, míg az uniós jelentés 535.897 lóval és lófélével számol.

A magyar lovak számát a 2015-ös uniós jelentés 77.180-ra becsülte, míg a FAO statisztikában a 62.000-es szám szerepel, ami csak egy kicsivel tér el a KSH 2015-re közzétett adatától.

Ezek a hatalmas különbségek arra utalnak, hogy a jelenlegi ENSZ riport becslés feltehetőleg jelentősen alulbecsüli a lovak létszámát Európában mindenképp. Szakértők szerint amíg nem születnek nemzetközi protokollok a hasonló adatszolgáltatások elkészítéséhez, nem is várható, hogy javulni fog a helyzet.

Mi a helyzet a sport- , szabadidő- és terápiás lovakkal?

Érdemes persze megjegyezni, hogy a FAOSTAT elsősorban a haszonállatokra koncentrál, kérdés tehát, hogy mi a helyzet a sport- , szabadidő- és terápiás lovakkal – de tény, hogy a szervezet ki van szolgáltatva annak, hogy az egyes országok hogyan közlik ezeket az adatokat. A 10 milliós amerikai lóállományban például benne foglaltatnak ezek a lovak is mintegy 3,9 millióan. Az ellenkezőjére példa a korábban már említett Belgium.

A World Horse Welfare és az Eurogroup által készített uniós jelentés az európai lófélék számát 6.994.510-ra becsüli, ebből a szamarak és öszvérek száma 2,5 millió körül lehet. De a szerzők itt is elismerték, hogy szinte lehetetlen pontos számot mondani. Mivel az adatgyűjtésnek nincs standardizált metódusa a tagországokban és túl kevés információ állt rendelkezésre. Ez egyúttal arra is rávilágít, hogy a lovak nyomonkövetése nem csak hazánkban, de más uniós országokban is problémás.

Az egy főre eső lovak száma az uniós adatok szerint Belgiumban a legmagasabb, ahol 21 főre jut egy ló, majd Románia és Írország következik a sorban. Szlovákia lóban szegény országnak számít, ahol mindössze 1000 főre jut egy patás.

2017.07.11. Forrás: Horsetalk
Frissítve: 2022.08.02.
Fotó: Canva

Akhal Tekék ünnepén az ópusztaszeri büszkeségek

Első alkalommal került megrendezésre az Akhal Teke Európa-bajnokság Bábolnán június utolsó hétvégéjén. Az aranyosan fénylő lovak megmérettetéséről a Cseppentő család, az Ópusztaszeri Akhal Ménes büszke tulajdonosa számol be.

Még 12 képünk van a 2017-es Nemzetközi Akhal Teke Európa-bajnokságról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Az Ópusztaszeri Akhal Ménes részvétele
az Akhal Teke Európabajnokságon Bábolnán

„2017-ben Nemzetközi Akhal Teke Európa-bajnokság zajlott Magyarországon, a Bábolna Nemzeti Ménesbirtokon. A rendezvény a Magyarországi Akhal Teke Lótenyésztők Egyesületének első saját szervezésű nemzetközi tenyészeseménye volt és büszkén mondhatjuk, hogy igen jól sikerült.

Mi, az Ópusztaszeri Akhal Ménes csapatával mind a szervezés, mind a részvétel tekintetében kivettük a részünket a munkából.

Eredeti mongol jurtánk a pálya közepét díszítette, hogy megadja a megfelelő stiláris hátteret az eseményhez. Jelen voltunk nyeregstanddal is, ahol a Cseppentő nyergekről, lovastáborokról, túrákról és ménesünkről lehetett informálódni.

Még 12 képünk van a 2017-es Nemzetközi Akhal Teke Európa-bajnokságról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Több lovunkkal indultunk a tenyészbemutatón:

  • fedezőménünkkel, Kajánnal (Karader EL vonal)
  • tenyészkancánkkal, Chiriával (Djasman vonal)
  • fiatal várományos tenyészkancánkkal, Chilivel (Lamart vonal)

A programban kiírt díjlovaglásban is indultunk, az első helyet Cseppentő Zsombor szerezte meg, többi lovasunk és lovunk is szép eredménnyel szerepelt. Mozgásbírálaton első helyezést kapott Vazul nevű lovunk Cseppentő Réka lovaglása alatt.

Hárman a Cseppentő Testvérek előadtunk egy kis lovasbemutatót, amiben egy klasszikus szituációt jelenítettünk meg, amiben a két férfi a hölgy kegyeiért verseng. A műsornak a szórakoztatáson kívül célja volt elővezetni, miként alkalmazhatóak a nehezebb és magasiskolai technikai elemek Akhal Teke lovakkal, élő szituációban, mint a piaff, perdülés, ugrásváltás… Különböző harci eszközök (szablya, kopja) kerültek még bemutatásra vágtából, valamint ugrás közben.

Még 12 képünk van a 2017-es Nemzetközi Akhal Teke Európa-bajnokságról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Sok pozitív visszajelzést kaptunk, amiket ezúton is köszönünk!

Jelenlétével emelte rendezvény fényét Tito Pontecorvo, aki jelentős Akhal Teke tenyészet tulajdonosa Amerikában. Magyarországi tartózkodását meghosszabbítva ellátogatott az Ópusztaszeri Akhal Méneshez is, megtekintette a Cseppentő Család állományát és birtokát és nagyokat beszélgetett a családfővel Cseppentő Attilával az Akhal Teke fajta használati lehetőségeiről, a létét veszélyeztető tényezőkről és múltjáról.

Jó volt látni, hogy volt más tenyésztőtárs is, aki felült a lovára, reméljük, ez egy folyamat kezdetének tekinthető!

Gratulálunk mindenkinek, aki meg tudott jelenni!”

 

2017.07.11. Cseppentő Család
Fotó: Bagyó Richárd, Noelle Schon, Várkonyi Andrea, Bazsó Géza, Canva
Frissítve: 2022.08.11

Díjugratás nélkül nincsenek Hortobágyi Lovasnapok

A nemzetközi díjugrató verseny ismét fontos programpontja volt az idén 51. alkalommal megrendezett Hortobágyi Lovasnapoknak, ahol több ezer fős közönség előtt versenyeztek a díjugratók. A nagydíj sorsáról szoros versenyben mindössze 28 századmásodperc döntött.

3500 eurót ért a leghosszabb pálya

Szombat reggel rendezték a szezonban az ország leghosszabb pályára kiírt versenyszámát, a hortobágyi ugróderbyt. A 3500 euró összdíjazású versenyszámban huszonhárom számozott akadály várta a lovakat és lovasokat az 1020 méteres pályán.

A győztes és a második helyezett egyaránt az ország jelenleg egyik legeredményesebb lovasa, ifj. Szabó Gábor lett a nyíregyházi Timpex Ménes két lovával, Gerlével és Emlékkel. A harmadik helyen Szotyori Nagy Kristóf végzett szintén egy, a Timpex Ménesben tenyésztett lóval, a nyolc éves Fegyenccel.

Kiskör, nagykör

A pénteki nagykör kvalifikációs versenyszáma is élvezetes versenyt hozott, Erdélyi Magdolna nemzetközi pályaépítő pályáját tizennégy lovas teljesítette hibátlanul. A leggyorsabb Fly Boy volt ifj. Máté Istvánnal a nyergében, megelőzte Potocska Attilát Love Of Prinzi-vel és Szotyori Nagy Kristófot Timpex Fegyenccel.

A középkörben a péntek Szotyori Nagy Kristóf győzelmét hozta Timpex Gótikával, szombaton pedig második helyezést ért el.

Szombat délután Nagy Erikáé lett a győzelem Egis Sotirisszel, aki előző nap harmadik lett ebben a körben. A Máriás Sára – Katinka és ifj. Szabó Gábor – Timpex Hódoló párosoknak jutott még hely a dobogón.

A kiskör a tavalyi utánpótlás champion, Andirkó Benjamin Aranykapu Diatano-val, míg szombaton az első indulóként startoló Santrox és Garai Barnabás sikerét hozta.

187 cm az idei rekord

A Hortobágyon elmaradhatatlan magasugratásban hat páros állt starthoz. Komoly meglepetésre a győztes ugrást a 187 cm magas kőfalon Szotyori Nagy Ádám teljesítette Ninmiro nyergében.

A második helyen holtversenyben a Fekete Antal – Velier és ifj. Szuhai Gyula – Le Royal párosok végeztek.

Ifj. Máté Istváné a hortobágyi nagydíj

A 140 cm-es nemzetközi nagydíj alappályáját két lovas tudta hibátlanul teljesíteni, majd a szoros összevetésben is hibátlan maradt mindkét lovas . A párharcból végül ifj. Máté István került ki győztesen. A harminchárom éves lovas a pej Casus Bibendit lovagolta, akivel huszonnyolc századmásodperccel tudott jobb időeredményt elérni, mint az East Wind nyergében versenyző ifjúsági válogatottunk, Szuhai Péter.

A további helyeken a négy hibapontos lovasok sorrendjéről az időeredmény döntött. Harmadik lett ifj. Szabó Gábor Timpex Gerlével és negyedik Timpex Emlékkel, a hazai pályán induló Szladek Máté és Bherna az ötödik, míg Reischl Márton és Latino a hatodik helyet szerezték meg.

A középkör vadászugratását első indulóként Nagy Erika nyerte Astriddal, megelőzve Máriás Sárát Katinkával és Potocska Attilát, aki Love Of Prinzit lovagolta.

A kiskört, a Dunka Csaba emlékverseny pontszámgyűjtő versenyszámát ugyanúgy, mint szombaton, ezúttal is Garai Barnabás nyerte a sárga Santroxxal.

 

2017.07.10. Forrás: Díjugrató Szakág
Fotó: Hortobágyi Lovasnapok, Canva
Frissítve: 2022.08.19.

Most pihen, de fejben már a VB-re hajt Lázár Zoltán

Az aacheni megmérettetésről lemarad balesete miatt, de a szeptemberben Lipicán megrendezésre kerülő kettesfogathajtó világbajnokságon ismét bakra ülhet Lázár Zoltán.

Lázár Zoltán és fogata a 2016-os Fábiánsebestyéni Nemzetközi Fogathajtó Versenyen
Lázár Zoltán és fogata a 2016-os Fábiánsebestyéni Nemzetközi Fogathajtó Versenyen

Lázár Zoltán vállában múlt heti balesete következtében elrepedt a csont. Műtétre szerencsére nincs szükség, viszont három hetet ki kell hagynia. A fogathajtó így biztosan nem versenyezhet Aachenben, a tradicionális CAIO4*-os négyesfogathajtó versenyen, melyet július 18. és 23. között tartanak.

“A szezon versenyprogramját illetően az volt a legfontosabb, hogy a Lipicán megrendezésre kerülő kettesfogathajtó vb-re felépüljek. Az orvosok megnyugtattak, hogy ennek nincs akadálya” – mondta Lázár Zoltán.

Mint arról korábban beszámoltunk, a nebanicei fogathajtóverseny maratonhajtásán 2017. július elsején Lázár Zoltán oszlopnak hajtott, kocsija felborult. Segédhajtóként segítő fia súlyos sérülést szenvedett, őt megműtötték.

2017.07.10. Forrás: Fogathajtó Szakág
Kép forrása: Fogatverseny Fábiánsebestyén
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.17.

Komolyan veszik a díjugrató versenyeket az Alföldön

Míg Hortobágyon rajtengedély vizsgát és regionális versenyt tartottak június harmadik hétvégéjén, addig az észak-alföldi Újfehértón sem voltak restek a régió lovasai. Összesen 83 nevezés érkezett a település regionális díjugrató versenyére, ahol Pirmák Tamás fotós is ott járt. Képgalériás összefoglaló következik.

Fotók: Pirmák Tamás

Az újfehértói szabadtéri lovaspályán június 17-én már kora reggel nagy volt a nyüzsgés, hiszen kilenckor kezdetét vette az első, 90 centiméteres magasságra meghirdetett nyitott versenyszám. A 17 indulóból mindössze hatnak sikerült hibátlanul lovagolnia a kettesugrást is rejtő pályán, közülük a legjobban ifj. Kacsa László teljesített. Sára nevű kancájával elért első helyezésével a Silverado Clubnak okozott boldog pillanatokat.

100 centiméteres akadályokon kezdő lovas stílus és nyitott versenyszám is várta a vállalkozó szellemű lovasokat, akik főképp az utóbbit választották. Mindössze kilenc kezdő lovas debütált a 100 centiméteres magasságon, s a végeredmény igen szoros lett. Bár a hibátlant lovagló Krusóczki Anikó ideje több mint két másodperccel jobb volt, mint Lakatos Grétáé, a versenybírók mégis utóbbinak adtak magasabb stíluspontokat, így a szép díjugratással végül Gréta és lova, Öcsi örülhetett a kezdő lovasok közt kivívott elsőségnek.

A húszfős nyitott versenyszámban az erősebbik nem képviselői hódítottak, tíz ifjú titán állt itt rajthoz s ötnek sikerült is hibátlan pályát lovagolnia. Így nem is meglepő, hogy a dobogó legfelső fokára a Timpex Indigót lovagló Csuka Balázs állhatott, őt követte Anducska Tibor, de mivel a hölgyek sem hagyták magukat, Ordasi Ágnes galoppozott fel a harmadik helyre.

A 10 centiméterrel magasabb akadályokon szintén két kategória bizonyíthatott: itt ifjúsági és nyitott versenyszámok várták a lovasokat. Érdekesség, hogy mindkét versenyszámban fiúk győzedelmeskedtek, Csuka Balázs és Timpex Indigó itt is diadalmaskodott, 10 díjugratót utasított maga mögé a nyitott kategóriában. Az ifjak közt Kovács Roland és Heops Ecsed Hajnal bizonyult a legügyesebbnek.

Fotók: Pirmák Tamás

Bár csak 5 centiméterrel nehezedett a pálya, mégis 40.000 forintot ért az első hely a 115 cm-s nyitott versenyszámban. Csuka Balázsunk itt sem volt rest, hibátlan lovaglásával és 69.99-es idejével könnyedén nyerte ezt a kategóriát is, ezúttal Timpex Centerrel. A több hibátlan pálya közül Turza Rebeka és Anducska Tibor tudott még hasonlóan gyorsan lovagolni, így övék lett a dobogó második és harmadik foka.

120 cm-s magasságon már csak 8 vállalkozó szellemű díjugrató startolt. Közülük csak egy lovasnak sikerült hibátlan pályát lovagolnia, ifj. Máté Istvánnak Centinue nevű lovával. Ezért a lovaglásért 60.000 Ft jutalom járt a Gyula Farm versenyzőjének. Azért a dobogóra a már korábban említett Turza Rebeka és Csuka Balázs sem volt rest, ők állhattak a dobogó másik két fokán.

Fotók: Pirmák Tamás

Köszönjük Pirmák Tamásnak a csodálatos fotókat, további képes díjugrató riport következik, hamarosan…

2017.07.06. Horváth Annamari, Lovasok.hu
Fotók: Pirmák Tamás
Kiemelt fotó: Canva
Frissítve: 2022.08.19.

Gondolatok a lószagról

Vajon miért olyan kedves minden lovas szívének a lószag? Szűcs-Gáspár Kinga, a Mindent a lovaglásról című könyv írója megfogalmazta a lovasoknak oly kedves gondolatokat a lovak jellegzetes szagáról.

Eléggé meghatározóak a szagok és az illatok az életemben. Van, aki vizuális típus, én túlnyomórészt az orrommal tájékozódom. Imádom a tavaszt, amikor nyílik az a hárs, az akác, az orgona. A frézia illata édesapámra emlékeztet: minden nőnapra azt hozott nekem.

Külön illata van az otthonnak, barátok lakásának, a kerteknek, kedvenc helyeimnek és illatuk van az emlékeimnek.

Egy-egy halvány, éppen csak elsuhanó illat olyan kapukat tár fel néha, ahonnan duzzadó folyamként tör elő a múlt: nagymamám semmihez sem hasonlítható főztje, a falusi kis ház, ahol a nyarakat töltöttem – és gyerek vagyok újra, vagy éppen kamasz, elesett, boldog, csalódott, megbékélt…És illatuk (vagy éppen szaguk) van az embereknek.

hozzám közel állókat bármikor csukott szemmel megkülönböztetném. Sőt van, akiről meg tudom mondani, ha néhány perccel előttem járt egy helyiségben. És ez nem a túltengő parfümfelhőnek köszönhető.

Először kb. 5 évesen ülhettem lovon. A Balaton mellett, futószáron, egy nyaralás alkalmával. A történet szerint mindezt sortban tettem és igencsak feltörte a combom a szokatlan igénybevétel. Mégis tetszett. A ló szagára azonban még nem emlékszem. Tizenegynéhány éves lehettem, amikor egy társasággal elmentünk egy számomra ismeretlen lányért. Egy lovardánál vettük fel. Piroska büdös volt. Irtózatos szagot éreztem és a többiek is. Kérdés sem volt, hogy a csomagtartóban utazik. Persze nem értettem Piroskát és egy elég ciki csajnak tartottam…

Aztán belépett a ló az életembe. Szerettem és a szaga hozzá tartozott. Hamarosan már a lószag is élmények sokaságát szabadította ki búvóhelyükről, ahol csak gyűltek nap-nap és hét-hét után. Egyszer csak megszűnt a lószag, mint egyetlen és kerek fogalom létezni. Részekre oszlott, dimenzionálódott.

Más illata volt a bokszában álló lónak, a munkában megizzadtnak, az esőben füstösen és melegen párolgó lótestnek. És meg tudtam különböztetni a hozzám közel álló lovakat is illatuk alapján. Volt, akiknek olyan jó lószaguk volt: édeskés, meleg, otthonos. Volt, akiknek fanyarabb, erősebb, keményebb volt a szaguk. Érdekes, sokszor pont velük volt nehezebb kijönni.

És persze a lószaghoz társultak a járulékos illatok is: a széna zöldje, a szalma frissessége, a forgács haldokló és új értelmében újra éledő faillata, a mező ropogós növényeinek kipárolgása. És lóközelben illatosabb a természet is: az eső, a szél, a talaj, a napsütés. És persze ott van az ammóniaszag, az ápolatlan ló szaga. Ez még mindig nem jó, nem szeretem. De ez nem lószag, ez az igénytelenség, a nemtörődömség levegőbe öntött formája éppen úgy, ahogy egy pohár tiszta víz maga a folyékony, éltető levegő.

Sokszor odahajolok egy ló orrához, sebtében, csak úgy, egy szippantásért. Mert ott a legjellemzőbb, a legpuhább, a legközvetlenebb, a legsajátabb az illat. Még egyetlen ló sem vette rossz néven. Beszívja ő is az ember illatát, nagyot pislog a hatalmas szemével és elraktározza a lelkében.

Szűcs-Gáspár Kinga
Fotók: canva.com
Frissítve: 2022.08.18.

Diplomata ezüstöt hozott egy olasz királykategóriás futamról

A hétéves ugrófenomén Diplomata és zsokéja Bakos Gábor, nemzetközileg is jelentősnek számító Group 1-es futamban állt rajthoz vasárnap Meranoban. A 60.000 euró díjazású ütközetben csak egy világhírű zsoké tudta őket megelőzni.

Diplomata és Bakos Gábor a 2017.06.02-i Júniusi Gátversenyben – Fotó: Kincsempark.hu

Székely Károly hétéves idomítottja, a fantasztikus Diplomata vasárnap este a patinás Merano pályáján állt starthoz a Group 1-es besorolást élvező Gran Corsa Siepi d’Italia futamában. Zsokéjával, Bakos Gáborral, végig az élen galoppozott a 4000 méteres versenyben.

A befutóban a szlovák Meny Bay-jel vívott ádáz küzdelmet, ám utóbbi visszaverte a támadásokat. A 60.000 euróval dotált ütközetben az ezüstérem így is szépen csillog, a komoly cseh delegációt maga mögé utasító Egerton ivadék egyértelműen bebizonyította, hogy helye van az olaszországi királykategóriás megmérettetéseken.

Érdekesség, hogy a nyerő lovat a világhírű Leighton Aspell lovagolta, aki 2014-ben és 2015-ben is bezsebelte a földkerekség egyik legismertebb akadályversenyét, a Grand National-t.

A lenti videóval átélheted Te is az izgalmakat:

2017.07.05. Forrás és fotó: Kincsempark.hu

Nissan X-Trail – belső tere akár egy boksz

Mint a szürke lovon érkező mesebeli királyfinak, a Nissan X-Trailnak is három próbát kellett kiállnia a pár nap alatt, amíg tesztelésre került Legin Istvánhoz. A Jazzy Rádió népszerű műsorvezetője, ezt a terepjárót sem kímélte.

Itt a jó idő, és már a völgyben is nyílnak a kerti virágok, már újra zöldell a nyárfa az ablak előtt! Már vágtáznak a lovak szerelmesei a bimbódzó réteken, és a vasparipás motorosok is megérezték a nyár illatát. Az esős fülledt időben a terepes talaj itt-ott finom dagonyává változott. A saras utak kacéran csábítottak némi latyakos rosszalkodásra. Hogy is tudnék ellenállni a természet hívószavának, bizony nem. Tehát megnyitottam a napsugarak útját az elektromosan vezérelhető panorámás üvegtetőn, és mindjárt elsőnek neki lendültem a szinte már hagyományos terepnyúzásnak.

Nagy test nagyot csobban, és biza az X-Trail egy kellemesen testes tágas nagy autó. Főleg az én 7 személyes családi változatom bőséges helykínálattal kényeztetett. Lendületet vettem, vagyis ráléptem a gázra, és készültem is az erőteljes kapaszkodásra a kátyúkban, pocsolyákban vágtázás közben! De hiába, az X-Trailt nem lehetett eltéríteni a kiszabott iránytól. Futóműve és a szabályzó elektronikái zökkenőmentesen ringatták át a durva útviszonyokon. Sem a mély keréknyomok, sem a nagy kátyúk a saras pocsolyák nem jelentettek problémát a Nissan automatikus összkerékhajtás rendszerének.

Mint már máskor is említettem, ez a hajtás rendszer mindig a jobban tapadó kerekekre összpontosítja a nyomatékot, és ha szükséges a differenciálművet is kikapcsolja. Hosszú tengelytávja miatt nem valódi terepes az X-Trail, de igazán ezt senki nem közölte vele, így nem akart elakadni a tengelyig, aljáig érő fekete latyakban sem. Mi tagadás, élvezet az X-Traillal dagonyázni, kell ez a látványos fotóknak is, de mindennek ára van! X-Trailunk kellemesen csillogó metál-barna színe hirtelen egy mattos sár pacnivá változott.

Bár divatos mostanában ez a matt szín, de a második, Decathlonos rakodási tesztünkre mégsem mehettünk ennyire mocskosan. Irány a mosó! Terebélyes családi autómnak van felülete bőven, amit csak győztem a kefével tisztára sikálni. Mosó után irány a Decathlon, hogy a most már újra tisztán csillogó autót lovakhoz tartozó felszerelésekkel telerakodva pakolási tesztnek vessem alá.

Kaptam is a Decathlontól mindent a polcokról, mi a lovasoknak szem-száj ingere. A bokszhoz hasonlatos hatalmas csomagtartó alapban is jól variálható. Osztható és több szintesre is állítható. Így apróbb kacatjainkat is el tudjuk rejteni. A kihajtott pótülések megfelezik, de még akkor is marad sok hely. Bár 7 személyesnek mondják, de valójában inkább 5+2-nek nevezném. Bemásztam 189 centis magasságommal, és igencsak a nyakamba vettem a lábam, hogy elférjek. Hamar jöhet is a görcs meg a gyógytornász, mert mozogni semmi esély. Tehát a kihajtható pótülések inkább csak gyermekeknek, kis növésűeknek valók.

A pótüléseket lehajtva az X-Trail csomagtartója akkora, hogy szinte visszhangzik, és csak úgy nyelte el a Decathlon kedves munkatársai által bepakolt nyergeket, lovaglócsizmákat, takarókat, nyeregalátéteket, kobakokat, lovas ruhákat, és egyéb, bőséges lovasfelszereléseket, amiket a Decathlon polcairól sebtiben összeválogattunk. És ha még ennél is több holmit szeretnék berámolni, akkor az üléseket lehajtva mindjárt megfelelően tágas teret kapok! Miután mindent bepakoltam, eljött az idő a harmadik tesztre: kiüríteni a csomagtartót. Hú, bizony most látom, milyen nagy a Decathlon választéka, mert a rengeteg ló- és lovasfelszerelést mire visszahelyeztük a polcokra, alaposan kifáradtunk.

Lóhalálában száguldok is a következő teszt helyszínére. Autópályás menet közben a kis pihenést segíti a sávelhagyás, az éberség figyelő rendszer, és a tempomat, ami sajnos a radarrendszerek ellenére nem adaptív, és nem érzékeli a közlekedési akadályokat. Sebaj, az úttartás a magas építése ellenére még oldalszélnél, nagy sebességnél is kifogástalan, de a menetzaj viszont lehetne csendesebb. A hátsó térből jönnek a vágta dübörgések. De az érintőképernyős beépített hifi rendszert kicsit feljebb tekerve már el is nyomta a rock zene, amit az USB csatlakozással, vagy a telefonos kapcsolattal a mobilomról is le tudtam játszani.

A Központi érintőképernyőn a NissanConnect rendszere GPS, telefonkapcsolatot, és állandó térképfrissítést is elvégzi. A fontosabb információk előttem, a műszerfalon is megjeleníthetők. Az X-Trail belső tere a Qashquaiból köszön vissza. Műszerei, kijelzői, kormánya hasonlóak, üléshelyzete kényelmes. A világos drapp bőrüléseink szemgyönyörködtető elegáns varrásokkal prémiumérzést keltenek!

Kényelmemet fűthető, hűthető pohártartók is szolgálják. Berendezése, krómozott fogantyúi is hozzák eleganciáját, de felszereltsége kicsit elmarad a prémium kategóriában megszokottól. Igaz, a nagy csomagtartóval, és a pótülésekkel jelentős pluszt is kapok, és nagycsaládosoknak tökéletes választás. A belső berendezést kibeszélve meg is érkeztem 3. teszthelyszínemre, a zsámbéki Drivingcamp közlekedésbiztonsági tesztpályára.

Szakmai meghívóm egy biztonságtechnikai előadásra, és utána néhány gyakorlatra szólt. A profi előadók hozzánk hasonlóan kihangsúlyozták, mennyire fontos a tesztpályás, vagy terepes gyakorlás. A külföldi statisztikák is alátámasztják. Beállok a Safety Car után, mint a versenylovak a felvezető autó mögé a rajtnál. Elsőnek egy szlalomos teszttel kezdek, előre, és tükörből tolatással. A kormányérzékenységet beállítottam normál állásba, és start! 30-as tempóval kellett bevágódni a bóják közé. Az X-Trailból jól áttekinthető a pálya, magasan ülök, és remekül látni a bójákat. A menetstabilizáló rendszer jól adagolja a kerekekre a nyomatékot, egy pillanatig sem hagyja sodródni az X-Trailt. Teherautós múltam dominál a hátramenetnél, hiszen amúgy is a tükröket szoktam használni, de besegít a nagy látószögű tolatókamera is. Így három forrásból tudtam remekül tájékozódni a szlalom tolatásnál. Határozottan jó időket futotam az X-Traillal az alacsonyabb többi limuzinhoz képest is.

Második gyakorlatom egy vészhelyzeti kikerülő manőver, egyre nagyobb sebességgel. Megvallom, 55 kilométeres tempóval már nehéz volt beszáguldani a bóják közé fékezés nélkül. A feltételezett akadálynál mindenki megcsúszott, az X-Trail sem volt kivétel, de határozottan érezni lehetett, ahogy itt is egy pillanat alatt beszabályozta a menetstabilizáló, és nem hintázott, semmi ringatózás, egyenesbe hozta és így könnyen visszaránthattam a kerülés után az eredeti sávba. Irány a követési távolsági gyakorlat. Párhuzamosan, a biztonsági autó hirtelen fékezésénél kellett megállni mögötte. Persze reflexeim is edződtek, de határozottan az ABS próbája volt. A fékeket keményen fogta, ugyanakkor a szokásos darálásból alig lehetett valamit érezni, hangja is csekély volt, és ahogy azt kell, remekül kormányozható maradt Nissanom.

Mind a négy vészfékezésnél meg tudtam állni a Safety Car mögött. De éles helyzetben a vészfékezési asszisztens hanggal és a műszerfalon villogó jelzéssel is figyelmeztet. Tehát a tesztpályán jól vizsgázott úttartásból, irányíthatóságból, az ABS beállításából, és a pilóta ülés jó tartásából, a kiláthatóságból az X-Trail.

Összegezve:

A Nissan X-Trail egy visszafogottan elegáns, kényelmes nagy belterű autó. Magas építése ellenére a stabilizáló elektronikák jó beállításával erős oldalszélben és durva manővereknél is stabil marad. Intelligens összkerékhajtása zord útviszonyoknál akár lószállítóval is stabil haladást biztosít.

Köszönet a Decathlonnak, és készséges alkalmazottainak a rakodási teszthez nyújtott segítségért. Köszönet a Nissan Sales CEE képviseletnek, hogy kipróbálhattam az X-Trailt.A természet maximális megóvása végett csakis bejáratott földutakon terephancurkodtam.

Nissan X-Trail műszaki adatai:

Motorok összehasonlítása

Motor Vegyes
üzemanyag-fogyasztás
Max. teljesítmény
(kw (LE)
/perc-1)
CO2 kibocsátás
(g/km)
Üzemanyag típusa
2.0L Dízel 177
4WD Manual
5,6 149 130
(177) / 3750
Gázolaj
2.0 Dízel 177
CVT
5,6 148 130
(177) / 3750
Gázolaj
2.0 Dízel 177
4WD CVT
6,0 158 130
(177) / 3750
Gázolaj
1.6 Dízel 130
Manual
4,9 129 90
(130) / 4000
Gázolaj
1.6 Dízel 130
4WD Manual
5,1 135 90
(130) / 4000
Gázolaj
1.6 Dízel 130
CVT
 5,3 139 90
(130) / 4000
Gázolaj
1.6 DIG-T 163
Manual
6,2 145 120
(163) / 5600
Benzin

 

2017.07.05. Legin István / Lecsó /

Overdose örök nyugalomra tért Alagon

Emlékhelyet alakítottak ki, ahol örök nyugalomra helyezték Overdose hamvait június 29-én az Alagi tréningközpontban, abban az udvarban ahol a magyar csodaló élete nagyobb részében tréningben állt.

18 képünk van Overdose hamvainak elhelyezéséről. Görgess a cikk aljára a galéria megtekintéséhez.

Az eseményen megjelent többek között Mikóczy Zoltán, Overdose egykori tulajdonosa, Ribárszki Sándor és Jozef Roszival, a két trénere, a Kincsem Nemzeti Kft. vezetői és képviselői, valamint számos rajongó, illetve azok, akik egykor az istállóban dolgoztak vele, mellette.

Az egybegyűltek visszaemlékeztek a csodálatos pályafutására, hatalmas sikereire és azokra a nehézségekre, amelyekkel szembesült. Abban mindenki egyetértett, hogy egy ilyen kivételes képességű telivér hatalmas ajándékot jelentett a magyar lóverseny számára és annak ellenére, hogy sem a verseny-, sem a tenyészkarrierje nem tudott tökéletesen kiteljesedni, így is óriási eredményeket ért el.

Mikóczy Zoltán, Overdose egykori tulajdonosa. 18 képünk van Overdose hamvainak elhelyezéséről. Görgess a cikk aljára a galéria megtekintéséhez.

A magyar lóversenyt újra világszerte ismertté tette, de a fennmaradásához is nagymértékben hozzájárult. Ezért mindenki megpróbál a tisztelet és az elismerés mellett boldogan visszaemlékezni rá. Legalábbis azok a szerencsések, akik élőben láthatták versenyezni, tréningezni vagy fedezőménként tevékenykedni. Az ő feladatuk, hogy a vele kapcsolatos emlékeket továbbadják az újabb generációk számára is.

Overdose hamvait egy időkapszulában temették el, amelybe személyes emlékeket is elhelyezhettek az eseményen résztvevők. A különleges telivér síremléke az Alagi Versenyló Tréningtelepen, az egykori „diplomata istálló” udvarán látható, a Kincsem Parkban megtalálható, Engler András által készített szobrának másolata pedig az istálló úgynevezett Kastély épületében található meg ezentúl.

2017.07.04. Vonczem Gabriella

Hiba bejelentés