Aachen2006

Aachen2006 – Fogathajtás

 

Aachen, az idegek harca!

A Négyesfogathajtó Világbajnokság legizgalmasabb versenyszáma mindig az akadályhajtás. A harmadik nap mindig drámák és meglepetések közt zajlik a stadionban felépített pályán. Az idő kegyes volt a versenyzőkhöz, az őszi nap meleg sugarai gyönyörűen csillogtak az ezüstre színezett selybákon. Az aacheni szervezők kitettek magukért, eddig fogathajtó versenyen még nem látott, pazar virágkompozíciót készítettek a Wolfgang Asendorf által kitalált, furfangos pályára. A stadion teltházas, a hangulat feszült, egy tűt nem lehetne leejteni a lelátókon.

Ebben a gyönyörű környezetben kellett a hajtóknak egymással megküzdeni. A két nap összetett eredménye alapján az első helyen Chardon, míg a másodikon Brasseur állt, mindössze 1,07 hibapontos különbséggel, utánuk mintegy tíz ponttal lemaradva következett Eriksson és Sandmann minimális 0,93 hibapontos különbséggel, majd következett Lázár Zoltán, akinek már több mint két labdaleverésnyi hátránya volt. A magyar csapatban Dobrovitz Józsefnek 162,60 hibapontjával már 17,3 hibapontos lemaradása volt, míg Bárdos Attila, aki a májusi CAIO-n az akadályhajtó versenyszámot megnyerte, 171,38 hibaponttal a 15. helyen állt. Csapatban a németek álltak az első
helyen (311,84), mögöttük 3,19 hibapontos (egy labda plusz egy kis alapidő-túllépés) távolságra a hollandok, őket követték a belgák, mindössze 0,92 hibaponttal lemaradva, majd a negyedik helyen a magyar csapat következett 6,92 hibaponttal. Itt csak a szerencsénkben és az ellenfél hibázásában bízhattunk.

Bárdos Attila 35. indulóként kezdte meg az akadályhajtást, egészen a tizenhármas akadályig reménykeltően hajtott, de sajnos a remény a labda leesésével szertefoszlott. Végül némi alapidő-túllépéssel a napot a 17. helyen zárta. A magyar csapat tagjai közül Dobrovitz József volt a következő. Magabiztosan hajtott a pályára szokásos nyaklazító mozdulataival. Végig a legjobb időt hajtotta és hibátlanul, egészen az utolsó előtti selybapárig. Itt azonban már nem bírta a terhelést és a pályabejáráson megbeszéltek helyett egyenesen hajtott rá az akadályra, leverve az egyik labdát. Így sajnos, annak ellenére, hogy a második legjobb időt hajtotta, a 13. helyre került. Az amerikaiak favorit díjhajtója, Chester Weber sem bírta az idegek harcát. Pályatévesztés miatt kizárták, így csapata elvesztette 38 pontos díjhajtását is, amellyel az amerikaiak álmai is szertefoszlottak. Ezután következett Lázár Zoltán. A rendezők tanultak az előzőekből és az ismét sportszerűtlenül viselkedő közönséget megfékezték. Az elmúlt napok megviselték Lázár Zoltánt, aki mindjárt a négyes akadályban hibázott, ezután reményét vesztve a szerencsétlen tizenhármasban is ütött, ezenfelül alapidő túllépésért is kapott hibapontot, amellyel ezt a versenyszámot a 23. helyen zárta.

Ezután következett Brasseur és Chardon lélegzetelállító csatája. Először Brasseur hajtott a stadionba, több mint tízezer fő lélegzetvisszafojtva figyelte a programot. Végül káprázatos hajtással, alapidőn belül végzett. Őt követte Chardon, aki a negyedik világbajnoki aranyérmének megszerzésére is esélyes volt. Fantasztikus feszültség uralta a stadiont. A holland lovak szélsebesen repítették a fogatot az akadályok között, nem tűnt kétségesnek, hogy ki nyeri a számot. Ekkor „a 12. akadályban az egyik ló félreugrott, amilyet eddig még soha nem tett” – nyilatkozta Chardon a verseny után. Ezzel a 14. helyen végzett elveszítve egyéni aranyérmét. Így egyéniben az alábbiaknak megfelelően alakult a sorrend: 1. Brasseur (146,37), 2. Chardon (149,18), 3. Sandmann (154,17), 6. Dobrovitz (165,60), 8. Lázár (169,76), 15. Bárdos (175,52).

Az akadályhajtás után csapatban a németek megőrizték vezető helyüket, mindhárom csapattag hibátlant hajtott. A belgák, Brasseur hibátlan hajtásával megelőzték a hollandokat, míg Magyarország a dobogóról éppen lecsúszva megőrizte negyedik helyét. Álmaink szétfoszlottak, sem egyéniben, sem csapatban nem tudtuk megvédeni aranyérmünket. A világbajnokságon 49 versenyző indult, 16 ország állított ki csapatot.
Ebben az erős mezőnyben Dobrovitz József a hatodik, csapatunk a negyedik helyet szerezte meg, amely bizonyítja, hogy fogatsportunk a világ élvonalába tartozik. Van még mit javítani mind a versenyzők teljesítményén és a szakág nemzetközi kapcsolatain, de eredményeink ígéretesek. A magyar csapat tagjai rendkívül fiatalok, tehetségesek, komoly anyagi háttér áll mögöttük. Bárdos Attila élete első világbajnokságán indult, amelyen a 15. helyet szerezte meg. Mindez azt bizonyítja, hogy a rendszerváltás utáni bizonytalan állapotból ismét talpra áll fogathajtásunk. Kettesfogathajtóink már készülnek a jövő évi lengyelországi világbajnokságra, ahol ismét kitűnő eredményekre számíthatunk.

 

Aachen, 2006.09.02.
Forrás: Fogatsport.hu


Aachen, ahol ismét a sport diadalmaskodott!

 

Aachen ismét bebizonyította, hogy a fogathajtás csak a sportról szól. Több mint harmincezer lelkes néző követte kedvencét az akadályok között. Amíg eddig a maraton versenyszámot a 20 km-re lévő aacheni erdőben rendezték meg, ebben az évben a nyolc akadályt közvetlenül a fogathajtó stadion mellett építettek fel, amelyeket a Lovas Világjátékok alkalmával avattak fel. A német pályaépítő, Wolfgang Asendorf, rendkívül nehéz, technikás maraton pályát épített, amely igen nagy hajtótudást igényel. Az akadályok építésénél fontos szempontot képviselt a biztonság és az állatvédelem és természetesen a világbajnoki színvonal.

Mindenesetre az első akadály, amelyet egy meglehetősen meredek lejtőn állítottak fel, sok hajtó számára nagy nehézséget jelentett. Két hajtó, az ír Barry Capstick és a Holland Antillák színeiben versenyző holland hajtó, Bert Brans is kiesett. Utóbbi fogata elszaladt és miután az egyik ló elesett, a többi ló több száz méteren keresztül vonszolta magával. Beszáguldottak a fogathajtó stadionba, ahol csak a nézők és a versenyzők segítségével lehetett megfékezni őket. Szerencsére súlyosabb baleset nem történt sem a lovakkal, sem a hajtókkal. „Ezt az akadályt tudatosan a szakasz elejére helyeztem, mert ekkor a lovak még frissek” – nyilatkozta Asendorf.

A magyar csapat tagjai közül Dobrovitz József hajtott először, aki kitűnő hajtásával, a népes magyar szurkolótábor legnagyobb örömére több akadályban is kiemelkedően jó időt hajtott. A sorsolás eredményeként a következõ magyar hajtó Lázár Zoltán volt, aki magabiztos teljesítményével az ötödik helyen végzett, ezzel a magyar csapat összetettben a két nap után a negyedik helyre került. Bárdos Attila utolsó versenyzőként vágott neki az E szakasz sokak által nagyon nehéznek tartott első akadálynak.

Bárdos György a hajtást megelőzően úgy vélte, hogy fiának nincs vesztenivalója, kockáztatni kell a csapat sikere érdekében. Ennek megfelelő lendülettel hajtott be az első akadályba. Végig kiegyensúlyozott teljesítménnyel a tizenharmadik helyen végzett.

Az első nap megpróbáltatásai után, hihetetlen lelkierőről tett tanúbizonyságot a magyar csapat és a hatodik helyről a negyedikre (322,87) tornázták fel magukat. A két nap összesített eredménye után a német csapat 311,84 ponttal áll az élen, őket követi a holland (315,03), majd a belga (315,95) csapat. Így a magyar csapat az éremesély közelébe tornázta fel magát. Rendkívül szoros a küzdelem, a magyar és az élen álló német csapat eredménye között a különbség mindössze három labda leverése és némi alapidő túllépés. Ezért holnap az idegek harcára számíthatunk.

Bízunk abban, hogy a magyar csapat a holnapi napon ismét megörvendezteti a magyar szurkolótábort.

 

Aachen, 2006.09.01.
Forrás: Fogatsport.hu


 Aachen, a botrányos!

 

Aachen a mai napig a lovassportok példamutató központja volt. A mondás úgy tartja, hogy nem is igazi lovas az, aki még nem járt Aachenben. Azonban a mai napon folt került a dicső múltra. A német szurkolótábor nem hajlandó tudomásul venni, hogy kedvencük, Michael Freund, a kecskeméti versenyen nem tiszta eszközökhöz nyúlt. Az FEI hosszantartó hezitálása után a Nemzetközi Sport Döntőbíróság (CAS) egyértelmű ítéletet hozott: ha egy versenyző lovának eredményei a dopping vizsgálaton pozitívak, az nem lehet
győztes. Ezért Freund eredményét megsemmisítették, és így Lázár Zoltán vehette át az aranyérmet két héttel ezelőtt.

A német szurkolótábor lovas versenyeken eddig még nem tapasztalt, példátlanul sportszerűtlen magatartást tanúsított. Lázár Zoltánt a díjhajtás során megszokott csend helyett üvöltve fogadták. Mindezek után, amikor Lázár, lovaival a díjhajtó feladat végrehajtása közben a német szurkolók elé ért, lovait megdobálták. A bírók tehetetlenül nézték és pontozták a megzavart lovak és hajtó programját. A körülmények ellenére Lázár Zoltán nagyon jó programot mutatott be, kivéve a beérkezéskor meglepődött, és dobálás hatására jármódhibát vétő lovakat. A versenybíróság a körülmények ellenére nem kímélte, így 53,38 hibapontos díjhajtással a 10. helyen végzett.

Michael Freund nem sokkal Lázár Zoltán után hajtott. A versenyre kiutazott népes magyar szurkolótábor példásan viselkedett, példát mutatva más sportok szurkolói számára is. Mondok József, a Magyar Lovas Szövetség Fogathajtó Szakágának elnöke, a helyszínen külön megköszönte a szurkolók sportszerű magatartását és biztosította őket arról, hogy a Fogathajtó Szakága minden lehetséges eszközével fellép a hasonló esetek elkerülése érdekében. Michael Freund, aki több súlyos hibát is vétett programjában 41,60 hibaponttal a harmadik helyre került.

A két nap legszebb hajtását az amerikai Chester Weber mutatta be, aki 38,78 hibapontos hajtásával az élre került. A két nap után Dobrovitz József a 12., míg Bárdos Attila a 16. helyre került. Csapatban a hatodik helyen állunk, az első helyen az amerikai, 2. a belga, 3. a német, 4. a holland és 5. a svéd csapat. A holnapi maraton versenyszámot 25 pont hátránnyal kezdjük, így csapat dobogós reményeink veszélybe kerültek. Hajtóink rendkívül csalódottak a történtek miatt, de ismerve kitartásukat és lelkierejüket biztosak lehetünk benne, hogy a rendkívül nehéz maratonon tisztesen helyt állnak és le tudnak faragni a méltatlanul szerzett hátrányból.

 

Aachen, 2006.08.31.
Forrás: Fogatsport.hu


Aachen, a felülmúlhatatlan!

 

Az Aachen-Laurensberger Lovas Szövetség bebizonyította, hogy százéves lovas rendezvényszervezői tapasztalatát kamatoztatva, 2006-ban is a szurkolók és versenyzők legnagyobb megelégedésére, meg tudja rendezni a világ legszínvonalasabb Lovas Világjátékát. Az amerikaiaknak nehéz dolguk lesz ezt a lovas versenyt felülmúlni, akik a következő, 2010. évi világjátékok szervezői.

A világjátékok szervezőinek fő célkitűzése az volt, hogy a közönség legjobb kiszolgálása érdekében, a világjátékok 1990-ben kezdődött történetében először, minden lovas szakág versenyei ugyanazon a területen, gyalogosan is megközelíthetők legyenek.

Az összesen két hétig tartó rendezvény valóban a lovas világ ünnepévé vált. Az első héten 308 000 látogató tekintette meg a távlovaglás, díjlovaglás, lovastusa és lovastorna versenyeit. Egyedül a szombati napon a lovastusa maraton versenyszámát 92 ezer néző tekintette meg a stadionok mellett kialakított terepszakaszon.

A versenyeket eddig összesen 35,5 órában közvetítették a rendezvény hivatalos médiapartnerei. Ezenkívül számos újságban, magazinban, talk-showban népszerűsítették a lovas sportokat. A Lovas Világjátékok televíziós képei több mint 140 ország több tízmilliós lakossága számára voltak láthatók.

Az időjárás azonban szokásához híven sohasem kegyes az aacheni lovasokhoz. Mintegy négyzetméterenként 60 liter eső hullott a pályákra és a lószállító kamionok területére augusztus 19. és 27. között. Katasztrofális állapotok alakultak ki a májusi CHIO-hoz hasonlatosan. A versenyzők példaértékűen fogtak össze és fordultak a verseny szervezőbizottságához, akik német precizitással, pénzt és munkát nem kímélve, több teherautónyi talajt borítottak a melegítő pályákra és több száz négyzetméternyi járólapot fektette le a kamionparkolóban a versenyzők legnagyobb megelégedésére.

Lovassportunk sikerének tekinthető, hogy a magyar versenyzők öt szakágban is minősültek a világjátékokra: díjlovaglás (Dallos Zsófia és Ács Róbert), díjugratás (Hugyecz Mariann, Pirik Zsolt és Wingrave James), fogathajtás (Bárdos Attila, Dobrovitz József és Lázár Zoltán), távlovaglás (Hosszú Dalma, Mihók Csaba és Tóth József), lovastorna (Esztergomi Anita, Gadolla Réka, Páska Ildikó és Király Ágnes, ill. Villányi Krisztina)

Fogathajtóink első megmérettetése az állatorvosi kontroll, amelyet sikeresen teljesítettek a magyar csapat lovai, egyet sem zártak ki közülük. Az első versenyszám a díjhajtás, amelyen a világ legtekintélyesebb bírói alkották az alapzsűrit: Tjerd Velstra, Klaus Christ, Diana Brownlie, Pierre de Chezelles és Hanspeter Rüschlin. Az utóbbi szaktekintély elismerően nyilatkozott az eddig látott magyar programokról. Bárdos Attila hajtásával kapcsolatban említette, hogy a maximumot hozta ki lovaiból precíz hajtásával. Dobrovitz József két kisebb hibát vétett: a beköszönés és a megállás alkalmával, de kiemelte a lovak feszességét is. Az első nap összesített eredménye alapján huszonöt fogat elbírálása után Dobrovitz József 4., míg Bárdos Attila a 7. helyen áll. Holnap még 17 hajtó programját bírálja el a versenybíróság, amelyek között nem kisebb nevek találhatók, mint Felix Brasseur, Ijsbrand Chardon és nem utolsósorban Lázár Zoltán.

Izgalommal várjuk a holnapi folytatást.

 

Aachen, 2006.08.30.
Forrás: Fogatsport.hu
Frissítve: 2023.09.25.
Fotók: Canva

Hozzászólások