Testközelből az iskolai lovaglásoktatás

Testközelből az iskolai lovaglásoktatás

Portréfilm készült Pócsik Gábor lovaskultúra oktatóval a nyíregyházi Kölcsey Televízióban.

Sok csoda történhet egy lovardában – vallja Pócsik Gábor, aki szerint a viselkedési és magatartási zavarral küzdő gyerekek figyelmesebbé, együttműködővé válnak a lovaglás hatására, a fogyatékkal élők pedig látványos fejlődésen mennek keresztül mind fizikailag mind pedig mentálisan. Az iskolákból érkező csoportokra is fejlesztő hatással vannak a foglalkozások, fegyelmezésre például egyáltalán nincs szükség az oktatás ideje alatt. Őket is megérinti a “Lovarda csendje”.

“Tíz évvel ezelőtt, amikor megnyitottuk iskolánk kapuját és meghirdettük a versenysporttól független lovaglásoktatást, sokan értetlenkedtek, habár azt könnyen belátták, hogy igen csekély hatással van az autóversenyzés az autósiskola működésére és így van ez a lovaglásoktatás esetében is.

Az iskola nyugalmában a gyerekek lovagolni tanultak, én pedig módszerek után kutattam, kipróbáltam minden a szakirodalomban fellelhetőt, mellyel nagyobb csoportok, iskolai osztályok oktatását meg tudjuk oldani.

Mint mindenben a megoldás az orrom előtt hevert, csak nem figyeltem rá, mert a ma divatos „modern” szakirodalomban említést sem tesznek róla. Ez nem más, mint a huszárok lovaglásoktatása.

A nagycsoportos oktatás eredményét lehet elemezni, magyarázni, de vitatni nem lehet, mert a hatása elsöprő.

Csupán néhány példa: A sportiskolai lovas vizsgákon 20-30 gyerek produkcióját kell értékelni hónapról hónapra. Az iskolai lovas tornavizsgákat több száz érdeklődő nézi végig. Egy osztályban 17 jelölt tett eredményes rajtvizsgát a tanév végén. Hat tanítványunk vesz részt szakirányú képzésben a felsőoktatásban. A lovaglásoktatásban érintett iskolák közötti házi csapatbajnokságban 8 általános iskola és 8 középiskola csapata nevezett, csapatonként 3-6 fővel és az sem csoda Nyíregyházán, hogy egy lovas előadást több százan tisztelnek meg az érdeklődő figyelmükkel.

Nyíregyházán a lovasok száma elérte a kritikus tömeget ahhoz, hogy felkeltse a városlakók és a városunk vezetőinek érdeklődését a lovassport iránt. A kritikus tömeget jó közérzetű, bizakodó és tettrekész gyermekeink alkotják széles alapját adva egy egészséges kiválasztódási piramisnak a lovassportban.”

Érintett témák:

  • Jó gyakorlat a lovaskultúra oktatásban
  • Az elmélet és a gyakorlat harmóniája az alapoktatásban
  • A lovarda az integráció tere
  • Amikor a lovarda nagyüzemmé válik
  • Munkában a lovaskultúra oktató

Forrás: Kölcsey TV
Kép: canva
Frissítve: 2024.03.19.

Hozzászólások