Bioversenyautó???

Badgers Dun Smart – Quarter Horse 2003
Bioversenyautó???

 

Westernlónak hívják, pedig igazából dragster. A negyedmérföld, az ad értelmet a létezésének.

A ló (Equus caballus) feltalálása óta eltelt 4000 év alatt hasonlóan tagozódott, mint az autók az elmúlt 100 évben. Kialakultak a teherautók, sportkocsik, élményautók, terepjárók, minik, sőt az Audi R10-nek is akad hosszútávú vágtázó párja. A tesztalanyunk egy Forma-1-es versenygép, a rövid távon leggyorsabb Quarter Horse képviselője.

A felépítés minden esetben a funkcionalitást szolgálja, kialakítása a használati területnek megfelelő. A tesztalanyunk egy Quarter, egy negyed mérföld lehető leggyorsabb levágtatására kitenyésztett kis bomba. A rendkívül megbízható, felhasználóbarát típust edzett motorja, kis mérete és szilárd felfüggesztése torokszorító gyorsulásra és villámgyors irányváltásokra teszi képessé. A kompakt forma nagyon barátságos, a quarterekre jellemző rövid fej és vaskos pofa tovább fokozza a szeretetre méltó hintaló-külsőt. A kerekded, túlméretezett hátsó futómű teszi lehetővé az átlagon felüli gyorsításokat, hirtelen fékezést. Ölelgetnivaló, túlméretezett My little pony. A fajtára jellemző hosszú sörény és farok az alkalmi üzemanyag-tolvajok távoltartásában segítenek. A modellhez ajánlott az elsősorban kényelmi extrákat tartalmazó western kit. A kényelmes bőr ülésre csatolható szélesebb, biztonságosabb ülőlap és a kormányzást elősegítő toldalék – a westernlovak jellemzően jól irányíthatók e nélkül is – 10 perc alatt felszerelhető, használaton kívül ajánlatos eltávolítani.

A 800 cm³-es turbómotor az 55 km/h végsebességet 3 másodperc alatt éri el. Fordulatszáma alapjáraton 40 1/min, egészen 180-ig pörgethető, a túlzott kihúzatás korai elhasználódáshoz, de akár végleges leszabályozáshoz vezethet. Akár -20 fokban is könnyedén indul, de a turbóval kíméletesen kell bánni, 10 perc finom bejáratás és a leállítás előtt a fordulatszám visszaállásáig járatás növeli a motor és a futómű élettartamát is. A Quarter különösen hosszú élettartamú, nem ritka a 30 éves működőképes darab sem.

Hülye járások minisztériuma

A ringatózó mozgás nem csak az ötvenes-hatvanas évek autóira jellemző, hanem a lovasnak kellemes, nem természetes járásokra hajlamot mutató lófajtákat is ebbe az irányba tenyésztették. Ezekből a lovakból mára a különleges mozgás természetellenességig fokozásával hülyét csináltak. Nézzük például a töltöt, az izlandi ló fokozott, lebegtetett poroszkálását. Videó>>>

Ha nézne még hülye lójárásokat, esetleg összevetné őket a Monty Python 1970-es idevágó klasszikusával, gyűjtöttünk néhányat a Belsőségen.

Badgers a legmagasabb, Dressage felszereltségi szinttel járó 4 fokozatú sebességváltóval van szerelve, a sebességek szabadon kapcsolhatók egymás között és bármelyik fokozatban el lehet indítani, kivéve a negyediket, az a harmadik kihúzatásakor automatikusan kapcsol.

Badgers Dun Smart is, ahogy minden ló, hátsókerekes, minden mozdulatsort hátulról kezd, de az elindulás után, terepviszonyoktól függetlenül azonnal négykerékre kapcsol. Extrém esetekben, rövid távon elmaradhat az első kerekek bekapcsolása, sőt átválthat elsőkerék-hajtásra is. Haladás közben egy-három kerék mindig a levegőben van, így a gyakorlatilag folyamatosan közbeavatkozó differenciálzár és a felezőváltó is alapfelszereltség. A felezőváltónak a haszongépjárművek esetében van kiemelkedő jelentősége.

A fék westernlovakra jellemzően nagyon jól fog, hanggal is működésbe lehet hozni. Az ABS alapfelszereltség, ezt azonban westernlovaknál alkalomszerűen ki lehet iktatni.

A szélsőséges terepen is könnyed haladást a rendkívül nagy, 90-100 centis hasmagasság és az 50 fokos első és 70 fokos hátsó terepszög teszik lehetővé. Típustól és tehertől függően a saját marmagasságát általában minden ló képes átugrani, a világrekord 215 centiméter, ehhez közeli teljesítményre csak módszeresen tuningolt lovak képesek. Egy 3 méteres árok átugrása nem okoz gondot az alapmodelleknek sem, ehhez a sporthoz azonban az English kit ajánlott.

A középmotoros felépítés a négykerék-hajtással és a tökéletes súlyelosztás nagy kanyarstabilitást tesznek lehetővé a jármű végsebességén is. A futómű egy típuson belül is szélsőséges értékek között állítható, de ez az opció csak Dressage felszereltségi szinten jár. A konstrukció gyenge pontjai ugyancsak a futómű és a komplikált szerkezetű kerekek. Súlyos meghibásodás esetén általában nem javíthatók.

Az összes típus kétéltű, vízben automatikusan második sebességfokozatba kapcsol. Úsztatáskor a sofőrnek érdemes kiszállnia az ülésből, és a sörénybe kapaszkodva húzatnia magát.

Az összeszereléskor meghatározott fényezés nem változtatható, de a 3 éves bejáratás végére a szín jelentős mértékben megváltozhat. Leglátványosabb a fehér fényezés kialakulása, ami a feketéből világosodik ki. Badgers sportlóhoz méltón sárga. A különböző szélességű, fehér oldalfalú gumik véletlenszerűen bármilyen típuson előfordulhatnak, szélességük akár egy modellen belül is eltérhet.

Egy hülye szín

They Call me Chief, a díjtehén. Tehenek, sőt párducok a lovak között is vannak. A legidiótább fényezéseket is a westernlovak vonultatják fel. A konszolidált quarter csak elegáns színekben fordul elő, de egyik testvére a párductarka appaloosa, a másik a tarka (két mintázatban overo ill. tobiano és sok színben) paint horse. A fényezés nem befolyásolja a teljesítményt; They Call me Chieffel szórakoztattuk az olasz versenybírákat 2001-2002-ben. Kétségtelenül nem állt jól neki az English kit. A kedvenc színemben parádézó kis palomino (magyarul izabellafakó, Izabella királyné kétséges tisztaságú fehérneműje után) csikót pedig They Call me Anna, Chief lánya, illetve e sorok írója után nevezték el.

A tesztalanyt az El Bronco márkakereskedés, összeszerelő- és tuningműhelytől kaptuk kölcsön.

 

2007.07.28. Szerző: Péter Anna
Forrás: Totalcar
Frissítve: 2023.08.14.
Fotók: Canva

Hozzászólások