Kezdőlap Blog Oldal 509

A lóistálló rendje és az istállómunkák

A lóistálló rendje és az istállómunkák

Az istállóban fontos a munkarend: a különböző munkák idejét össze kell hangolni az ember és a rá bízott állat igényével.

Istállótípusok:
– futóistálló
– bokszos istálló (tenyészmének, tenyészkancák, sport vagy egyéb hasznosítású lovak)
– állásos

Jelentősége: Takarmánybiztosítás, egységmegóvás, jó közérzet kialakítása, munkavégző képesség javítása.
Eszközök: lapát, seprű (vessző és cirok), vasvilla, talicska, gereblye, vödör, lombseprű, trágyaszedő készlet.
Fontos, hogy az eszközöket lovaktól elzárva, szerszámoskamrában tároljuk. Ügyelnünk kell arra, hogy használat után lemossuk, elmossuk. 3-4 havonta fertőtlenítés szükséges. Nincs vegyeshasználat, fontos a külön itató és etetővödör.

Az almolás és trágyázás

Jó közérzetet alakítunk ki vele, és persze szerepet játszik az egészségvédelemben. Ugyanis problémákat okozhat az emésztőrendszerben, a légutakban, illetve a lábszerkezet károsodhat ha nem végezzük el.

Fontos a rendszeres munkavégzés
Boksz: Naponta, a reggeli etetés után célszerű elvégezni az almolást és trágyázást.
Mélyalomnál: A felszínre naponta friss szalma réteg kerül, trágyázást csak 3-6 havonta végzünk. Általában legelőre engedés után szokás elvégezni. Történhet kézi (talicskával) vagy gépi munkával.

A szénát egy helyre rakjuk, majd utána félrerakjuk a száraz almot is. Eltávolítjuk a trágyát gereblye, seprű, lapát segítségével. A félretett száraz almot szétterítjük, majd behordjuk a friss almot.

Alomfajták: a leggyakrabban búza-, árpa- vagy zabszalmát, faforgácsot (általában olyan állatoknál használjuk, melyek feleszik maguk alul az szalmát) hazsnálunk. A fűrészpor lovak alomlására nem alkalmas, mert irritálja a légutakat. Egyre több helyen alkalmaznak speciális pormentes alomfajtákat – nem csak légúti problémával küzdő lovak számára hasznos.

A szalmát leggyakrabban bálában tároljuk, lehet kiskocka, nagykocka vagy körbálás. A pormentes alomfajták általában zsákokban vásárolhatók meg.

Figyelnünk kell, hogy az alom soha ne legyen penészes, rothadt, sőt lehetőleg vizes sem. A bálamadzagnak pedig semmi keresnivalója az istállóban! A szemetet és drótot ki kell szedegetni, ha esetleg a szalma közé keveredett.

Érdemes hetente pókhálózni, kimosni a bokszokat, félévente pedig meszelni, festeni.

Takarmányozás

A takarmányokat két részre oszthatjuk: szemes és a szálas takarmányokra. Szálas takarmány a széna (réti, lucerna, vagy muhar)és a szalma – nem tévedés: a szalma nem csak alom, hanem fontos takarmány is. Szemes takarmányok: zab, kukorica, korpa, árpa.

Hogyan etetünk: Előbb szénát adunk a lónak, utána a szemest. A napi adagot általában három részre osztjuk és reggel, dlében, este etetjük. A lovak egyedi fejadagja a munka intenzitásától, egészségi állapotától, és a takarmány minőségétől függhet. Nagyon fontos, hogy munka előtt 1-2 órával már ne adjunk abrakot a lónak.

Takarmányok előkészítése: Az abrakot roppantjuk, vizezzük, korpával, gyümölccsel (alma, körte, dinnye), zöldséggel (sárgarépa) gazdagíthatjuk. A szálas takarmányt (széna) felrázzuk, vízzel fellocsojuk, ezáltal portalanítjuk. A lovak egyéni igényeiknek megfelelően kaphatnak különféle lótápokat, takarmánykiegészítőket, vitaminokat.

Itatás: Történhet szakaszosan (vödör, vályú, hordó) vagy folyamatosan (önitató).

Egy ló naponta 50-60 liter vizet iszik. Ha szakaszosan itatunk, minimum három de ha lehet, napi öt alkalommal meg kell itatnunk az állatot. Ha nagyon hideg a víz, télen egy kevés szalmát szórunk rá. Felhevült lovat munka után nem itatunk. Csoportos tartásban biztosítani kell több megfelelő méretű vályút, itatót a balesetek elkerüléséhez.

ZAz istálló tisztántartása és szellőztetése

Minden nap seperni kell, célszerű előtte fellocsolni a területet, így megakadályozni a porolást. Portalanítást akkor végzünk, amikor az istállóban nincsen ló. Seprűvel, szivaccsal, festőecsettel érdemes ezt a munkát végezni. Ügyeljünk arra, hogy huzat legyen, hogy a por távozhasson az épületből.

Szellőztetés: Az elhasznált levegőt cseréljük ki, a káros gázokat távolítjuk el. Jó, ha az istállóban folyamatos enyhe légmozgás biztosítható, de ne legyen huzat. Nyáron a meleg levegő lecserélése és ezáltal az istálló hűtése a cél, míg télen az elhasznált levegő frissre cserélése. Történhet természetes (légaknás, eresz-tetőgerinces szellőztetés) vagy mesterséges (ventilátor, túlnyomás, szívó és egynyomásos megoldások) szellőztetéssel. A meleg és a hideg levegő súlykülönbsége határozza meg a légáramlást.

Káros gázok:
Ammónia (NH3): Az ürülék baktériumának lebontása során keletkezik, légúti megbetegedéseket okozhat.
Kénhidrogén (H2S): Szerves anyagok rothadása során keletkezik, sejtméreg, a vér oxigén felvételében tud kórokat okozni.
Széndioxid: Kilélegzett levegő, nem káros, csak a levegő minőségére van hatással.

Fertőtlenítés: 3-6 havonta meszelés, nagyfokú rovar- és rágcsálófertőzöttség esetén gázosítás, rágcsálóirtás szükséges.

Istállóklíma: Függ az egyedszámtól és az istálló méretétől, külső hőmérséklettől, páratartalomtól, káros gázok mennyiségétől, por- és mikrobatartalomtól, légmozgástól, de az itatók rendszerétől és a takarítási munkáktól is. Ha túl magas a páratartalom, az kedvez a baktériumoknak, férgeknek és féreglárváknak, emellett a penész is könnyen befészkeli magát az istállóba. Persze a túl száraz levegő sem jó. Az ideális páratartalom 60-80% közötti.

A ló jól tud alkalmazkodni a hőmérséklet változásokhoz ha a hőszabályzó rendszere rendben van. Ennek ellenére az istállóban télen se legyen 10°C foknál melegebb.

Istálló körüli rend – külső körletrend

A szemét összeszedése, tárolása, az udvar, a jádák felseprése, rendbetétele, környező zöldterületek gondozása, karbantartása mindennapos munkák. Rendszeresen ellenőriznünk kell a tűzvédelmi vizet is. A karámokat rendszeresen karban kell tartani, ellenőrizni kell az épségüket. Ne feledkezzünk meg a pályák talajának karbantartásáról, locsolásáról és a trágya összegyűjtéséról sem.

Cikket beküldte: Jenna
Frissítve: 2023.05.02.
Fotó: Canva

Világhírű lógyógyászok Szirmabesenyőn

Világhírű lógyógyászok Szirmabesenyőn

A sántaságdiagnosztika alapjai

A sántaságdiagnosztika alapjai lovon címmel két napos elméleti és gyakorlati tanfolyamot rendeztek világhírű állatorvos specialistákkal Szirmabesenyőn, az Észak-Magyarországi Lógyógyászati Kft-nél. 

Az Észak-Magyarországi Lógyógyászati Kft. Királyvölgyi Ló Tréning- és Rehabilitációs Központjában több mint félszáz hazai állatorvosnak tartottak továbbképzést a külföldről hívott szakértők.

A kétnapos elméleti és gyakorlati tanfolyam elvégzését azon állatorvosonak ajánlottuk, akik szeretnék ló sántaságvizsgálati tudásukat megalapozni, felfrissíteni illetve rendszerezni”  mondta Dr. Szeghő Zsolt lógyógyász, a továbbképzés főszervezője. Az ország minden tájáról, de még a felvidékről, Kassáról is érkeztek a kurzusra állatorvosok.

A kép illusztráció

Az előadók között szerepeltek:

• John Walmsley, aki 1968-ban a Cambridge-i Egyetemen szerezte állatorvosi diplomáját. Először Nyugat-Wales-ben és Nyugat-Angliában, Bodmin Moor-ban dolgozott, majd öt évet praktizált Ausztráliában, Új-Zélandon és a Dél-Afrikai Köztársaságban. 1976-ban visszatért Angliába és megalapította a Liphook Equine Hospital-t. Szakterülete a lovak általános és ortopéd sebészete. A világ minden táján tart előadásokat, kurzusokat, elismert szaklapokban publikál, szakkönyvek társszerzője. Elismert tagja az Állatorvos Sebészek Európai Szakkollégiumának (ECVS), a brit Királyi Állatorvosi Kamarának (RCVS), a Brit Lógyógyász Állatorvosok Szövetségének (BEVA) elnökségének, a brit Lóverseny Fogadási Társaság (HBLB) állatorvosi bizottságának (VAC) és a University of London állatorvosi kar vezetőségének (Royal Veterinary College). „Nyugdíjba” vonulása óta a University of Melbourne (Ausztrália) lósebészeti tanszékének és a Swedish Veterinary School (Svédország, Uppsala) óraadó professzora

John eddig két alkalommal, 2005-ben és 2007-ben is tartott sántaság- és röntgendiagnosztikai kurzust Magyarországon – hatalmas sikerrel. Az idén Budapesten, október 3-5. között megrendezésre kerülő 13. Lógyógyász Állatorvosok Világkongresszusának (WEVA) egyik kiemelt előadója lesz.

Emmanuel Engeli 1998-ban Svájcban, a berni egyetemen szerezte diplomáját, ezután a minnesotai egyetemen volt gyakornok, majd a New York-i Cornell Egyetemen dolgozott mint nagyállat-sebészeti rezidens. A rezidensképzés befejezése után pedig New Yorkban, majd Svájcban lovas magánpraxisban tevékenykedett. 2004-től az állatorvos sebészek amerikai, illetve európai szakkollégiumának tagja. 2005-től Kentben (Anglia) a Bell Equine Veterinary Clinic ortopédiai részlegnek a vezetője.

2009 márciusától a University of Cambridge The Queen’s Veterinary School Equine Hospital vezető sebésze. Emmanuel jelenleg több angol lókórház külsős ortopédiai szakreferenseként dolgozik. 

Fő szakterületei: sántaságvizsgálat, sportlovak atlétikai teljesítményének vizsgálata és kezelése, ortopédiai sebészet. Emmanuel neves szaklapokban publikált szakcikkeket, brit illetve nemzetközi tanfolyamokon tart előadásokat.

• Luis Pardon Lamas 2001-be szerezte diplomáját Portugáliában, a lisszaboni állatorvosi egyetemen. Gyakornoki idejét a kaliforniai (USA) Davis egyetemen (U.C. Davis) töltötte, majd két évig Évorában (Portugália) magánpraxisban dolgozott. 2003-tól a Cambridge-i Egyetemen gyakornoki, majd nagyállat-sebészeti rezidensi pozíciót tölt be. A rezidens program befejezése után egyszerre dolgozik a Cambridge-i Egyetemen mint sebész, illetve Yorkban (Anglia) egy lógyógyász specialista praxisban. Az Állatorvos Sebészek Európai Szakkollégiumának (ECVS) tagja, valamint a brit Királyi Állatorvosi Kamara által adományozott Ló Ortopéd Sebészeti Diplomájának birtokosa.

Számtalan megjelent szakmai cikk, valamint elismert lógyógyászati szakkönyvek ortopédiai fejezeteinek szerzője. A Brit Lógyógyász Állatorvosok Egyesülete által szervezett továbbképzések rendszeres előadója, sántaságdiagnosztika témakörben. Jelenleg PhD tanulmányait folytatja a Londoni Egyetem állatorvosi karán (RVC) és az Imperial Collage intézetében. Témaköre a csont- és izomrendszer egyedfejlődésének fizikai modellezése. 

2013.05.02.
Forrás:  Németh Csaba, Képek: Irány Televízió

A lóbajusz rejtélye

Egyik reggel kolléganőnk érdekes hírrel fogadott minket az irodában. Megkérdezte, láttunk-e már bajszos lovat? Mindenki bólogatni kezdett, hogy persze hiszen az érzékelő szőrökre gondoltunk. De később kiderült, hogy nem vettük igazán komolyan ezt a kérdést. A fotóin ugyanis láthattuk, elég jelentős bajuszról van ám szó, nem holmi kis szőrszálakról.

Általában a lovak szája, orra körül, kisebb érzékelő szőrök találhatók, amikkel a ló meg tudja állapítani, hogy az orra hegye milyen messze van bármilyen felülettől, informálják a lovat az előtte lévő textúráról, emellett még a legelésnél, táplálkozásnál is fontosak. Ha kozmetikai okból lenyírják egy ló érzékelő szőreit, akkor egy fontos érzékszervétől fosztják meg. Tehát ezeket a szőröket teljesen levágni tilos.

Néhány lovas dobozába egy bajuszfésű is jól jön…

Azonban úgy néz ki, egyes lovakat az sem zavarja, ha igazán bozontos szőrzet cirógatja az orruk alját.

Például Alfie, aki az angliai Brittonban él el sem tudná képzelni életét méretes bajsza nélkül. Gazdája bevallása szerint Alfie azonnal menekülőre fogja, ha úgy érzi meg akarják fosztani immár 17 centiméteres bajuszától.

A shire tulajdonosa úgy látja, hogy Alfie szinte büszke szokatlan szőrzetére. Ráadásul gazdája szerint a ménnek van is mire büszkének lennie, mivel állítása szerint ez a leghosszabb lóbajusz Nagy-BritanniábanŐ egy igazán makacs mén és nagyon büszke a bajszára” nyilatkozta Hayley a Daily Mail-nek.

Leginkább a fríz és shire fajtákon lehet látni ezt a jelenséget. Még nem tudni, pontosan mi áll a dolog hátterében, de valószínűleg egy génmutáció lehet a felelős a szokatlan pofaszőrzetért.

Egyes lovasok is előszeretettel hordanak feltűnő, néhány esetben óriásinak mondható bajszot. Ennek jegyében versenyeket is szoktak rendezni, sőt még egy saját közösséget is létrehoztak, a Magyar Bajusz Társaságot. Ki tudja? Lehet, hogy a Társaság tagjai a jövőben bajuszos lovakat választanak majd maguknak. És mivel ahány ló, annyiféle bajusz, biztos, hogy mindenkinek jut majd kedvére való bajuszos hátas.

Mindent összevetve, a bajusz semmiképpen sem veszélyes a lovakra nézve, akár ők maguk, akár lovasuk hordja azt.

Talán mire meglátogatjátok a Magyar Bajusz Társaság weboldalát, már Alfie is szerepelni fog a taglistán.

2013. 04. 30.
Lauf Kata, Lovasok.hu
Forrás: Dailymail
Képek: Canva
Frissítve: 2022. 01. 31.

Legyőzte a sivatagot az ifjú magyar távlovas

Interjú Kovács Vandával

 

A huszonkét éves Kovács Vanda egy tizennégy órás sivatagi távlovagló versenyt teljesített nemrég Abu Dhabiban: 132-en indultak, de csak 50-en fejezték be a versenyt, a győztest pedig elkapták doppinggal. Az interjúban most elmondja, lehet-e fogyni vagy izmosodni lovaglással, hobbilovasok is nekivághatnak-e a versenyeknek, vagy hogy mennyire elérhető sport a lovaglás.

Hogyan kerültél kapcsolatba a lovaglással?

Édesanyám párja távhajtó, általa ismertem meg. Nagyon szeretem az állatokat, kiskorom óta lelkesedtem értük, és nagyon örültem, amikor kilenc-tíz éves koromban megtanultam lovagolni.

Utána egy híres arablótenyésztőtől, Parti Imrétől kaptam ajándékba egy lovat, akivel a versenyen is indultam, Ahmed P-t. Már nyolcadik éve versenyzik ez a ló, most terveztem, hogy lassan nyugdíjba küldöm, de olyan jól vette az akadályokat, hogy még lehet, hogy korai lenne.

Gondolkodtál azon, hogy más lovassportokba is belevágj?

Nem, mert mi az arab lovakat részesítjük előnyben, hozzájuk pedig ez a sportág áll a legközelebb. Nekem mindig is fontos volt, hogy természetes, a lovakhoz minél közelebb álló sportokat csináljak. A távlovaglás pedig nem kér többet a lótól, minthogy a természetes mozgásformákat: a lépést, ügetést, vágtát gyakoroljuk. Eleve egy szabadabb sport, ez nekem nagyon szimpatikus volt. Nem szeretem, ha nagyon feszes a stílus, és annál jobb vagy, minél fényesebb a csizmád.

Hogy kerültél az Abu Dhabi versenyre?

A 2012-es belgiumi junior Európa-bajnokságon ketten tudtuk befejezni a csapatból a versenyt, és az én eredményem lett a jobb. Ide Európa- vagy világbajnokságon indult versenyzők közül válogattak, az FEI-ranglistán pedig nekem volt a legtöbb pontom, és mint megtudtam, az előző évektől eltérően most sok juniort hívtak. Ez volt az egyik legfontosabb szempont. Minden költséget ők álltak, kivéve, hogy a lovat nekünk kellett kiszállítani Hollandiába, ahonnan repültünk.

Mit érdemes tudni erről a versenyről?

Európaiaknak nagyon nehéz, többek közt a hőmérséklet miatt. A lovaknak is nagyon megterhelő, hogy ebből a hidegből a forróságba kerülnek. A versenyzők ezért vagy ‘lesz, ami lesz’ alapon állnak hozzá, vagy úgy, mint én, megpróbálnak arra menni, hogy végigcsinálják. Az volt a célom, hogy a 14 km/h átlagsebességgel jogosultságot szerezzek az idei felnőtt Európa-bajnokságra, és ez sikerült is. Ezenfelül pedig, hogy a ló egészséges maradjon.

Mennyire fárad el a ló, és mennyire a lovas?

A szokás az, hogy például egy 120 kilométeres verseny után tizenkét napot pihennek a lovak.

Az állatorvosok 30 kilométerenként látják az állatot, mert kábé annyi egy kör, úgyhogy ez maximálisan kontrollált.

Nekem ez volt életem első 160 kilométere. 120-at már sokszor mentem, ott tudtam, hogy mire számíthatok, hogy mikor van holtpontom, hogyan tudok átlendülni. Nagyon elfáradtam, az utolsó kört már úgy tettem meg, hogy nem is emlékszem rá.

Hogyan készülsz egy versenyre?

Hétköznapokon iskolában vagyok, ilyenkor jártatógépen megy a ló, hétvégente viszont amennyit tudok, annyit megyek rajta. Minél többet tudunk lovagolni, annál jobban mennek a versenyek. Leginkább terepen szoktunk edzeni a Váli-völgyben. Itt ismerek köröket, van, amelyik tíz, húsz vagy harminc kilométeres, és ezeket szoktam váltogatni. A lényeg a fokozatosság. A lovagláson kívül egyébként konditerembe szoktam járni, ott futok is, és súlyzós edzést is csinálok.

Az amatőrök vagy hobbilovasok hogyan kerülhetnek közelebb a sportághoz?

A hobbilovasok számára ez a sportág elérhetőbb szerintem, mint a többi. Nyilván azért nehéz úgy szerepelni, hogy ott legyen valaki a top ötben vagy tízben, de ebbe a legkönnyebb belekóstolni. Aztán utána úgy is mindenki eldöntheti még, hogy áldoz-e még rá energiát, szabadidőt, pénzt, hogy komolyabban űzze. A kritériuma az arab ló, mert bármilyen fajtával ezt nem lehet csinálni. Van kivétel, de a beugró, hogy valamilyen arab fajtájú lovunk legyen, mert ők a legszívósabbak.

Fogyásra, vagy izmok felszedésére alkalmas a lovaglás?

Az biztos, hogy hat a szervezetre, ez azért elég jelentős fizikai megterhelés, főleg az első időszakban. A combizmokat és a derékizmokat erősen igénybe veszi, meg azt szokták mondani, hogy ha valakinek rossz a tartása, arra jó egy kis lovaglás, de komolyabb panaszok esetén nem javasolt, mert nagyon megterhelő.

Alakformálásra alkalmas ugyan, de nem ezért ajánlanám elsőként. A lovaglásnak mentálisan is nagyon jó hatása van: egyrészt a természetközeliség miatt, másrészt mert a lónak is megvan a kisugárzása.

A lovaglás hozzáférhető mindenki számára, vagy inkább a tehetősebbek kiváltsága?

Általában, ha nem kérik meg az árát, az a minőség rovására megy. Ahol nagyon olcsó, ott nem olyan lovakat, vagy nem olyan képzést fog kapni a lovas, ami hosszú távon jó lenne. Ha valaki beéri azzal, hogy csak ül a lovon, és sétálgat vele a természetben, akkor annyira nem hiszem, hogy hozzáférhetetlen lenne, de tény, hogy nem egy olcsó dolog, pláne, ha valaki saját lovat akar. Ebben az esetben a tartásának az összege havi harmincezertől csillagos égig emelkedhet.

Milyen felszerelés kell?

Elengedhetetlen a nyereg, a kantár, és a nyeregalátét. Ezeket már egészen kedvező áron is be lehet szerezni, de a határ persze itt is a csillagos ég. Egy nyereg kábé 50.000 forint, a sima bőr lókantárak 10.000 körül vannak. A kobak még mindenképpen ajánlott, életet menthet, a fiataloknak és a felelősségteljesebb felnőtteknek egy gerincvédő sem árthat. A legtöbb lovas szakághoz valamennyire igazodnak a nyergek és a kantárok, így rengeteg típus van belőlük.

A sivatag királynője

Kovács Vanda huszonkét éves, 1991-ben született Tatabányán, Győrben tanul a Nyugat-magyarországi Egyetemen, az Apáczai Csere János karon lovasrekreáció szervezőnek. Egyelőre úgy néz ki, hogy ezzel fog foglalkozni, de még nem határozta el magát véglegesen. Szinte minden érdekli például, ami sporttal kapcsolatos: úszni hatéves korában kezdett, azt tizenhárom-tizennégy éves koráig csinálta, utána futott is, biciklizett, síelt és jégkorcsolyázott is időszakosan.

 

2013.04.03.
Forrás: Dívány
Frissítve: 2023.07.11.
Fotók: Canva

Itt a teaidő

Itt a teaidő: A lovak is szeretik a teát

Lovadnak is adhatsz teát, természetesen nem csészéből. Többféle gyógynövény főzet létezik, amivel kedveskedhetsz négylábúdnak, változatosabbá téve takarmányát és megőrizve egészségét.

A különböző gyógynövényeket sok egészségügyi probléma kezelésében alkalmazhatod. Számos lovas szerzett pozitív tapasztalatokat  a “torokteákkal” kapcsolatban. Az állatorvos által kimondottan torokra felírt gyógyteáknak gyulladáscsökkentő és nyákoldó hatásuk van. Ha a főzetet már elkészítetted, lélegeztesd be a felszálló gőzt kedvenceddel: egyszerűen erősíts egy kendőt a kötőfékhez és tartsd a vödröt a ló orra alá.

Néhány torokra használható gyógytea:

  • Torok Fit I. Tea: a légutak erős terhelésének kezelésére.
    A következő gyógynövényeket keverjük össze: kúpvirág, orvosi ziliz, menta, eukaliptusz, izlandi moha, édesgyökér.

  • Torok Fit II. Tea: a krónikus légúti megbetegedésekre hat.
    A keverék: cickafark, fekete nadálytő, ánizs, édeskömény, kúpvirág, szurokfű.

  • Vérkeringés Fit Tea: a teljesítménynövelésre és fokozott terhelésre alkalmas.
    A keverék: fagyöngy, galagonya, fokhagyma, máriatövis, zöld tea.

A tea elkészítési módja: végy 30-50 gramm szárított gyógynövényt, majd öntsd le 500 ml forrásban lévő vízzel. Az egész 10-15 percig tart. Ezután ráöntheted a főzetet a takarmányra.

További tearecepteket a Cornelia Wittech által írt “Gyógyfüvek és teák lovaknak” című könyvben találhatsz.

2013.01.08. Geszti, Lovasok.hu
Forrás: Deutschlands Pferdeportal
Frissítve: 2023.04.30.
Fotó: Canva

Romulus, a világ legnagyobb szamara

Romulus, a világ legnagyobb szamara

Romulus, Guinness világrekordot döntött 173 centiméteres marmagasságával, ugyanis 5 centiméterrel túlnőtte az előző csúcstartót, Oklahoma Sam-et.

Romulus és a testvére Remus a Yellott házaspárnak köszönhetik életüket, előző gazdájuk ugyanis már nem tudott gondoskodni róluk.

Phil és Cara texasi farmjuk tehenei és lovai mellé kerestek “testőröket”, vagyis szamarakat, akik elriasztják a prérifarkasokat és más ragadozókat. A hirdetések között böngészve bukkantak a csacsikra, és ahogy mondani szokás, szerelem volt első látásra, azonnal meg is vették őket. Előző gazdájuk épp Cara születésnapjára szállította oda hozzájuk a jószágokat.

A lovasoktatóként dolgozó Cara kezdetben aggódott a lesoványodott Romulus állapota miatt, de a hosszúfülű a gondos ellátásnak köszöhetően szerencsére hamar összeszedte magát.

A helyi állatorvos volt az, aki felvette Romulus adatait és elküldte a Guinness Rekordok bizottságának. A hír futótűzként terjedt, Romulus szinte azonnal helyi nevezetesség lett.

2013.05.07, Szabados Bettina, Lovasok.hu
Forrás: Mail Online
Frissítve: 2023.04.30.
Fotó: Canva

Lótartók- és tenyésztők Kiváló Tanulója Verseny beszámoló

Lótartók-, és tenyésztők Kiváló Tanulója Verseny
– Beszámoló –

Ismét dupláztak a kiskunfélegyházi lovasok!

Tizedik alkalommal rendezték meg a Lótartó és -tenyésztő Szakma Kiváló Tanulója Országos Versenyt, amelynek az idén április 13-tól 16-ig a Kiskunfélegyházi Szakképző Intézmény és Kollégium Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Középiskolája és Szakiskolája adott otthont.

A kép illusztráció

2005 és 2009 után immár harmadik alkalommal félegyházi tanulók nyerték az első és a második helyet is.
A megmérettetésre 10 szakképző iskola (Csorna, Győr, Gyomaendrőd, Kiskunhalas, Székesfehérvár, Kaposvár, Pápa, Kőszeg, Pécel, Kiskunfélegyháza) 18 végzős diákját nevezte. A szakmunkásvizsgához hasonlóan négy modul nyolc vizsgafeladatának teljesítéséből állt a verseny. Gondozási, tenyésztési, lovaglási és fogathajtási modulokból gyakorlati és elméleti ismereteiket, tudásukat mérték össze a versenyzők!

Az összetett versenyben az I. helyet Szajbert Éva (90,5 százalék), a II. helyezést Rébék –Nagy Katalin (82,33 százalék) szerezte meg. Emellett Szajbert Éva 12 különdíjat is kapott. Mindketten a Kiskunfélegyházi Szakképző Intézmény és Kollégium Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Középiskolájának és Szakiskolájának tanulói. Felkészítő tanáraik: Rózsa Pál és Pelyva Imre, valamint a diákok felkészülését segítette Fülöp Sándor (Hetényegyháza). A III. helyezett a csornai Tóth Erik (79,38 százalék) lett. Felkészítő tanára: Kapui Ferenc.

A cikket készítette:
Rózsa Pál

Frissítve: 2024.03.21.
Fotó: Canva

Hajba Nándor (1927-2013)

Elhunyt a második világháború utáni korszak egyik legjelentősebb agrármérnök állatfotósa.

A legnagyobbak közül való, szerény, kötelességtudó, „alkotó” ember volt. A mezőgazdászok „lovas emberként” tartották számon, hiszen dolgozott abrakmesterként Alagon, ménápolóként a Dióspusztai Ménesben, és az FM Lótenyésztési Igazgatóságán is.

A legnagyobbak közül való volt. Ismerte, értette és rajongásig szerette a lovakat. A veleszületett rendet, fegyelmet és hűséget négylábú társai erősítették benne. Cikkek ezreiben, a tankönyvek sorában szerepel alkotása: A Ló. Látott és láttatott. Korrekt, élethű, szakmailag hibátlan képeiről akár küllemtant is lehet oktatni.

Az igazi szerelme a ló. 1969-től a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium (MÉM) Tájékoztatási Főosztálya megbízásából fényképezett a lovak mellett szarvasmarhákat, juhokat, sertéseket és vadászati, vadgazdálkodási témákat, továbbá protokoll eseményeket is.

Fényképarchívumát a Magyar Mezőgazdasági Múzeum őrzi. A mintegy 10.000 felvételt (fotónegatívok, és a hozzájuk tartozó nézőképek) tartalmazó anyag képeinek döntő többségét maga Hajba Nándor készítette 1945 és 2005 között. A nem saját felvételek vásárlás illetve ajándékozás útján kerültek az archívumba.

A képek mindegyike szorosan kötődik a mezőgazdasághoz, a magyar agrármúlthoz, azon belül is az állattenyésztéshez. A legtöbb fotó meghatározó jelentőségű tenyészállatokról – jórészt lovakról – készült. A fotók értékét tovább növelik azok a részletes, pontos, és szakszerű háttér-információk, amelyeket Hajba Nándor összegyűjtött.

Hajba Nándor a mai állatfotósok példaképe. Munkásságát legmagasabb lovas kitüntetéssel, a Széchenyi István Lovas Emlékéremmel, továbbá az Életfa Emlékérem ezüst fokozatával és a Honvédelemért kitüntetéssel ismerték el.

2013.04.25.
Forrás: Magyar Lovassport Szövetség
Frissítve: 2024.01.11.

Lovas védőfelszerelések újragondolva

Számos ígéretes fejlesztés zajlik úgy a kerékpáros, mint a lovas védőfelszerelések terén, melyek a lovasok figyelmére is számot tarthatnak. Bár az egyszer használatos papír fejvédő, a felfújódó kobak, vagy a lóra szerelhető jelzőfény első pillantásra talán furcsának tűnhet, lehet, hogy néhány éven belül mindennapossá válik használatuk.

A kerékpárkölcsönzés egyik megoldatlan kérdése a kerékpáros sisakok kölcsönzésének problémája – ugyanúgy, ahogy a lovardákban is gondot okoz a megfelelő mennyiségű kobak biztosítása a vendégek számára. Egy háromfős tervezőcsapat olcsó és környezetkímélő módon hidalná át a problémát: újrahasznosított papírból készítettek egyszer használatos kerékpáros fejvédőt.

A papírmasé alkalmatosság 1,5 dollárból, azaz kevesebb, mint 400 forintból elkészíthető. Megfelelően kemény, és akár hat óra esőnek is ellenáll. A tervezők most azon dolgoznak, hogy egyrészt csinosabbá, másrészt biztonságosabbá tegyék a papír fejvédőket.

Ki tudja? Lehet, hogy hamarosan előrukkolnak a lovasoknak szánt változattal is? 

Egy svéd vállakozás felfújódó fejvédőt dolgozott ki szintén kerékpárosok részére, ami nem csak a fejet, hanem a nyakat is védi. Az új légzsákos technológia a tesztek szerint kiváló sokkelnyelő tulajdonságai miatt sokkal hatásosabban véd a fejsérülésektől, mint a szokványos kerékpáros sisak. A felfújódó kobakot a fejlesztés során alávetették az összes tesztnek, amelyeken a kerékpáros sisakoknak Svédországban meg kell felelniük és messze felülmúlta a piacon elérhető termékeket.

Bár a lovasok számára a hagyományos védőmellények és gerincvédők mellett már légzsákos védőmellények is elérhetők, ez a fejlesztés a megfelelő tesztek elvégzése után a lovasok számára is vonzó alternatíva lehet.

Ló és lovasa sötétben való biztonságos közlekedését garantálja a lóra szerelhető jelzőfény. A hat vízálló LED szalagot egy neoprén alkalmatossággal a ló farkára kell erősíteni. A szalagok nem melegszenek, nem zavarják a lovat, és sötétben kiváló láthatóságot biztosítanak. A lovasok több hossz és több szín közül választhatják ki a nekik leginkább tetszőt. Az akár 15-26 órát is kibíró akkumulátor pedig egy, a nyereg mögé erősíthető nyeregtáskában kap helyet.

Ha ez valakinek nem lenne elég, az a farokra erősíthető jelzőfény mellett most már a futófényes ín- és bokavédő szettet is vásárolhat az esti lovas kalandozásokhoz különböző alapszínekben – természetesen hozzá illő pataharanggal.

Még mindig kételkednél az eddig felsoroltak hatékonyságában? Mit szólnál egy saját egyszarvúhoz? A nem mindennapi jelenségekre bizony mindenki felfigyel, így Ti is biztonságban érezhetitek magatokat és a sofőrök is egy élménnyel gazdagodhatnak. Meg aztán nem mindenki mondhatja el magáról, hogy egy valódi egyszarvú hátán járta be a terepet.

Addig is, amíg ezek az újdonságok megjelennek a hazai lovasboltok polcain, természetesen használd továbbra is a már jól bevált “hagyományos” védőfelszereléseket.

2013.11.21. Magyar Dorottya, Lovasok.hu
Forrás: theverge.com, hovding.com, tail-lights.com
Frissítve: 2023.04.21.
Fotó: Canva

Tippek használt lószállító vásárlásához

Tippek használt lószállító vásárlásához

Egy új lószállító utánfutó megvásárlásához képest egy használt modellhez hozzájutni tiszta haszonnak tűnhet. Mindazonáltal bizonyos dolgoknak fontos utánanézned, ha egy olyan lószállítóhoz szeretnél hozzájutni, ami garantálja lovad biztonságát, és amit nem kell rögtön a szerelőhöz vinni.

Számos lótartó kénytelen lószállítót vásárolni, hiszen rengeteg olyan alkalom van, amikor ez nélkülözhetetlen. Aki például rendszeresen versenyeken, vagy bemutatókon vesz részt a lovaival, annak általában nincs más választása, mint hogy utánfutóval szállítsa őket.

Lószállítót találni nem különösebben nehéz, hiszen interneten az új és használt lószállító utánfutók széles választékára bukkanhatsz. Ennek ellenére a választás nem könnyű. A szállításhoz ugyanis egy olyan lószállítót kell találni, ami valóban megbízható. Ennek a követelménynek azonban sajnos nem mindegyik használtan hirdetett utánfutó felel meg. Ha tehát egy ilyen vásárlását tervezed, akkor nagyon fontos pontosan utánajárni a dolgoknak. Több mint kellemetlen, ha a megvásárolt lószállító már rövid idővel a vásárlás után csütörtököt mond, vagy éppen balesetveszélyessé válik.

Erre figyelj a választás során

Mielőtt keresgélni kezdesz, tisztában kell lenned azzal, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie a szállítónak. Mindenekelőtt azt vedd figyelembe, hogy egy, vagy két lovat szeretnél-e az utánfutóval szállítani. Fogathajtók számára lehet fontos kérdés, hogy az utánfutó esetleg alkalmas-e egy hintó, vagy lovaskocsi szállítására is.

Figyelembe kell venned, hogy a vontatásra használt gépkocsival milyen össztömegű utánfutót vontathatsz, illetve azt is, hogy a gépkocsi és az utánfutó összekapcsolásával létrehozott járműszerelvényt egyáltalán vezetheted-e a zsebedben lapuló jogosítvánnyal. Ugyanis ha az autó és az utánfutó össztömege átlépi a megengedett határt, akkor a szokványos B kategóriás jogosítvány már nem elegendő hozzá.

Át kell gondolnod, hogy milyen kivitelű lószállítót szeretnél. Fából, műanyagból, vagy épp feémből készüljön? Ponyva, vagy műanyag tetővel? Ha lehetőséged van arra, hogy fedett helyen tárold majd lószállító utánfutódat, egy fából készült modell is tökéletes lehet ponyva tetővel. Ha azonban túlnyomó részt a szabadban áll, kitéve az időjárás viszontagságainak, akkor érdemes egy keménytetős műanyag futót választanod.

Sarkalatos szempont a lószállító állapota. A legfontosabb, hogy a tengelyek, a fék, vonófej a gumiabroncsok és a világítás is rendben legyenek. A vonófejnek nem lehet semmiféle sérülése, különben nagy valószínűséggel új műszaki vizsgát kell tennie. A fékeknek is kifogástalanul kell működniük, és az abroncsprofilnak is megfelelőnek kell lennie – különben kénytelen leszel új gumiabroncsokat is beszerezni.

Akinek nincs nagy tapasztalata a lószállító utánfutók terén, annak nehéz a dolga a vásárláskor. Ilyenkor érdemes a lószállítót egy próbakör során rögtön szakemberhez vinni egy gyors ellenőrzésre. Ez a néhány ezer forint mindenképpen jó befektetés, hiszen lovad és a te biztonságodról van szó.

Kiemelt figyelmet kell fordítani a szállító padozatára és felépítésére. Fontos a rámpa ellenőrzése, ugyanis ez van a legnagyobb terhelésnek kitéve. Az utánfutó padozatán nem lehet lyuk, vagy repedés, különben azt hamarosan javíttatnod kellene.

Végül, de nem utolsó sorban figyelembe kell venni a további tartozékok beszerzésének lehetőségeit. Új elválasztó falat vagy kárpitot utólag is lehet vásárolni, de ezeket nem minden modellhez könnyű beszerezni, továbbá megvásárlásuk magas költségekkel is járhat. Ezért érdemes inkább egy kompletten felszerelt lószállító utánfutó mellett dönteni.

2013.08.26. Veszelka Réka, Lovasok.hu
Frissítve: 2023.04.19.
Fotó: Canva

Hiba bejelentés