Egy nyugodt ló, sok-sok jóga és egy csipetnyi lovastorna – ez a lovas jóga tökéletes receptje.
Angela Nunez nem az első lovas, akinek megfordult a fejében, hogy ötvözze a lovaglást és a jógát, de könnyen lehet, hogy a legismertebb. A 27 éves virginiai jógaoktató lova, a 10 éves Snowy hátán mutatja be a gyakorlatokat.
Angela kilenc éve jógázik, de csak négy éve kezdte el lovon is kipróbálni a dolgot. „A lovaglás és a jóga a két szenvedélyem, szerettem volna ötvözni őket” – mondja. „A jóga szépen lecsillapítja az elmét, kitisztítja a fejed. Lovasként is azt vettem észre, hogy minél jobban meg tudtam ezt tenni, miközben lovammal játszottam és dolgoztam, annál jobban oda tudtam figyelni rá és annál jobban elmélyült a kapcsolatunk”.
Angela szerint Snowy is élvezi, és egyfajta masszázsként fogja fel a gyakorlást.
A hivatalos teendők mellett II. Erzsébetnek bizonyára mindig üdítő kikapcsolódást jelentett a lovak társasága uralkodása éveiben is. A 91. születésnapját ünneplő királynő még ma is rendszeresen nyeregbe ül, hivatalos születésnapi ünnepségén pedig évről-évre rengeteg ló köszönti.
II. Erzsébet és Camilla hercegnő Monty Roberts társaságában
II. Erzsébetnek köztudottan két születésnapja van. Április 21-én az „eredeti”, a hivatalos ünnepség viszont június második szombatján zajlik, mert akkor kisebb az esély rá, hogy a parádét elmossa az eső.
A királynő általában még az ilyen jeles napokon sem pihen, 2016-ban, 90. születésnapján például meglátogatott egy postát, mivel épp 500 évvel korábban indult ez a szolgáltatás a szigetországban, majd díszebéden vett részt más 90 évesek társaságában. Másnap pedig Barack Obama amerikai elnök is meglátogatta a királynőt a windsori kastélyban. Az ünneplés azonban itt nem ért véget.
A királynő maga is felköszöntötte kortársait 2016-ban: “I send my best wishes to those who are celebrating their ninetieth birthday on 21 April 2016. On this shared occasion, I send my warm congratulations to you all. Elizabeth R.” – volt olvasható a Brit Monarchia hivatalos Facebook oldalán
2016 május 12-től május 15-ig minden este 90 perces parádéval ünnepelték az uralkodó 90. születésnapját a windsori kastély parkjában. A júniusban megtartott hivatalos születésnapi ünnepélyen pedig 1500 táncos, énekes, zenész, színész és egyéb művész lépett fel, és a műsorban 900 ló is szerepelt.
II. Erzsébet 1953 óta van a trónon, az uralkodás nagy-britanniai hosszúsági rekordját már 2015 szeptemberében megdöntötte. A korábbi rekorder a királynő üknagymamája, az 1901-ben, 82 évesen elhunyt Viktória királynő volt 63 évvel, hét hónappal és három nappal. Amellett, hogy Erzsébet Nagy-Britannia első embere, a hadsereg parancsnoka és az anglikán egyház feje is.
A királynő uralkodása alatt több mint 1.000.000 mérföldet utazott, 117 országba látogatott el. Idős kora ellenére csak 2015-ben 35 országban járt. Látogatásairól pedig gyakran lovak iránti szenvedélyéhez köthető szuvenírekkel tér haza. Mexikói utazásának emlékét például egy míves nyereg is őrzi.
Fülöp herceg négyesfogata bakján 2015 novemberében
Lovak iránti rajongását osztja férje, Fülöp herceg is – bár ő nem a lovaglás, hanem a fogathajtás megszállottja, aki nem csak versenyzett, de könyvet is írt a szakág szabályairól. A lovak és lovaglás iránti szeretetet lányaik, Anna hercegnő és unokájuk, Zara Phillips is örökölték: előbbi Európa-bajnok, utóbbi pedig világbajnok militarylovas.
II. Erzsébet hetente egyszer-kétszer még most is lovagol, és minden nap megsétáltatja kutyáit. A jó kondícióra szüksége is van, hiszen olykor akár másfél órán át kell állnia egy-egy ceremónián.
A királynő jutalomfalattal kedveskedik a The Household Cavalry Mounted Regiment egyik lovának
Minden lovas szívébe zárhatja II. Erzsébet királynőt. Mutatjuk, hogy miért:
Erzsébet első lovát, egy Peggy nevű shetland pónit négyévesen kapta és hat éves koráig lovagolta. Burmese volt azonban a királynő leghíresebb hátasa és talán az uralkodónő kedvenc lova. Erzsébet 18 egymást követő évig lovagolt a fekete kanca hátán, az ünnepi díszszemléken, 1969-től az 1986-ig.
A királynő trónra lépésének hatvanadik évfordulójára rendezett gyémántjubielumi ünnepségen 550 ló és több mint 1000 zenész, táncos, lovas és artista vett részt a világ legkülönbözőbb pontjairól 2012-ben.
2014-ben az új kormányprogram ismertetésének alkalmából új hintót kapott a brit uralkodó. A míves hintó egy ausztrál mesterember szakértelmét dicséri. A hat ló vontatta, nyolcévi munkával elkészült királyi jármű ötvözi a múltat és a jövőt: hidraulikus lengéscsillapító, elektromos ablakemelő és fűtés is van benne, ugyanakkor az angol monarchia elmúlt évszázadainak leghíresebb objektumaiból is beépítettek faanyagot.
2014-ben A Nemzetközi Lovasszövetségelső alkalommal odaítélt életműdíját (FEI Lifetime Achievement Award) II. Erzsébet kapta annak elismeréseként, hogy egész életében élen járt a ló- és lovassportok népszerűsítésében és támogatásában. A díjat a FEI akkori vezetője, Haya hercegnő adta át a királynőnek.
Amikor II. Erzsébet angol királynő Enrique Pena Nieto mexikói elnököt látta vendégül a Buckingham Palotában, az impozáns lovas felvonulás és hintók mellett az esemény kapcsán az is újra reflektorfénybe került, milyen lovas ajándékokat kapott a brit uralkodó korábban.
2015. júniusában hagyományos katonai pompával, 1400 katona és több mint 200 ló részvételével ünnepelték a 89 esztendős II. Erzsébet királynő hivatalos születésnapját Londonban.
II. Erzsébet és Monty Roberts, a legendás lókiképző régóta baráti kapcsolatot ápolnak. Így nem volt kérdés, hogy a Suttogó londoni bemutatójára II. Erzsébet angol királynő és Camilla hercegnő is ellátogatott.
Nemzetközi mezőny gyűlt össze a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok négynapos díjugrató versenyén. A fő versenyszám Kovács Henri és Burucs Barna csatáját hozta.
A Bábolna Nemzeti Ménesbirtokra a szezon első nemzeti minősítő versenyén Ausztriából, Szlovákiából és hazánk szinte minden részéről érkeztek lovaknak és lovasoknak.
A négynapos verseny első 140 cm-es versenyszámát Horváth Balázs nyerte meg PM La Conta Z-vel, majd másnap Kovács Henri állhatott fel a dobogó legfelső fokára.
Huszonhárom páros indult a közel fél millió forint összdíjazású 145 cm-es, összevetéses fő versenyszámban, ahol hat hibátlan lovaglás született Erdélyi Magdolna alappályáján.
Az összevetésben első induló volt Kovács Henri, aki a szürke St. Legarral, gyors hibátlannal feladta a leckét a többieknek. A huszonegy éves Burucs Barna Sir Winston C-vel még azonban még náluk is gyorsabban ért célba. Az Európa-bajnokságokon, világbajnokságokon jártas Kovács Henri azonban végül legyőzhetetlen volt, hiszen a Chacco-Blue apaságú Chacco-Prinz nyergében mindenkit megelőzött az összevetésben.
Nyolcéves pályafutása során 67 versenyben indult, 22 alkalommal győzött, 6,1 millió angol fontot (2,4 milliárd forintot) keresett a tulajdonosának. Trénere és tulajdonosa élete lovának tartja. Május 1-jén azonban elbúcsúzik rajongóitól és visszavonul a versenyzéstől Cirrus des Aigles.
Cirrus des Aigles a hongkongi pályán
Minden év decemberében Hongkongban a nagy nemzetközi versenynap és annak a csúcspontjaként a Hongkong Cup zárja a világ legnagyobb versenyeinek sorozatát.
Öt évvel ezelőtt a reggeli tréningmunkákat nézve még a legálmosabb újságíró is felkapta a fejét, amikor az egyik ló hatalmas, ruganyos galoppjával elhaladt előttük. Amikor visszasétált a nézők elé, a többség még nem ismerte igazán és a nevét kereste a takaróján. Cirrus des Aigles – állt a feliraton. A néhány nappal később lefutott versenyen Cirrus (ahogy általában nevezik) csupán az ötödik helyen ért célba, és mint kiderült, Hongkong soha nem tartozott a kedvenc pályái közé, azonban ritka hosszú pályafutása során a lóversenyzés őshazájában, Angliában, Franciaországban és Dubaiban több tucatnyi, a világ legfelsőbb elitjébe tartozó telivért győzött le.
Senki nem gondolt pedig erre, amikor a tulajdonosa, Jean-Claude-Alain Dupouy másfél évesen idomításba adta Corine Barande-Barbe trénerasszonyhoz. A származása nem ígért túl sokat, hiszen egyik szülője sem tartozott a legjobbak közé. Apja Even Top, Listed futamokban győzött és Group 1-es versenyben is ért el helyezést, de azon kívül, hogy adott pár jobb ugrólovat, a tenyésztésben semmi maradandót nem „alkotott”. Anyja, Taille de Guepe nem futott és utódai sem mutattak addig semmi különöset. A kis Cirrus des Aigles-et ráadásul egészségügyi okokból korán ki is kellett herélni.
Cirrus des Aigles nyergében kedvenc zsokéja, Christophe Soumillon
A versenypályafutását 2008-ban kezdte kisebb, kétéveseknek kiírt versenyekben, négyszer futott és két második helyig jutott. Háromévesen vesztette el a nyeretlenségét, sőt egy Listed versenyben másodikként ért célba. Az év során fokozatosan javult, majd egy kisebb, vidéki pályán, Le Lion d’Angers-ben megszerezte első „black type” győzelmét is. (Az árverési katalógusokban fekete, vastagított betűvel jelzik, ha egy ló Listed vagy annál magasabb kategóriájú versenyt nyert, ezzel jelentősen megnő az értéke.) Ebben az évben sokat futott és egyre jobb formákat produkált.
Longchampban – amely később is a kedvenc pályája maradt – nyert egy Group 3-as, majd egy Group 2-es versenyt 2000 és 2400 méterre. Ekkor azonban még mindig bőven akadtak jobb lovak nála.
A következő szezonban, négyévesen hétszer állt starthoz. A legemlékezetesebb győzelmét a Group 2-es Prix du Dollarban aratta, amelyet karrierje során egyedülálló módon háromszor nyert meg (vagyis igazából négyszer, mert egy alkalommal diszkvalifikálták). Az év végén Japánban és Hongkongban is versenyzett, kevesebb sikerrel.
Ötévesen, 2011-ben is kiváló formát mutatott, egyre magasabb szinten, egyre jobb lovakkal futott, azonban a legnagyobb, Group 1-es versenyekben mindig akadt nála egy-két jobb ló. De csak október közepéig. Ekkor az angol királynő pályáján, Ascotban a Champion Stakes-ben óriási meglepetést okozott a jobbnál jobb származású sztárok között.
Győzelmével olyan lovakat utasított maga mögé, mint So You Think, Snow Fairy, Midday, vagy Nathaniel. E vert mezőnyben hét korábbi Group 1 nyerőt találhattunk, akik addig már összesen 25 Group 1-es versenyt nyertek. Cirrus-nek ez volt az első. Ekkor ült rajta először későbbi kedvenc zsokéja, Christophe Soumillon is és ekkor kapta a ’Fighting Cirrus’ becenevet, ami pedig a lóverseny világában csak különleges lovaknak jár. Itt lehet megnézni, miért érdemelte ezt ki:
Hatévesen március végén Dubaiban, a Sheema Classicban (Group 1) állt starthoz, ahol az előző évben Észak-Amerikában Breeders’ Cup Turföt nyert legendás St. Nicholas Abbey-t győzte le.
Ezután Longchampban megnyerte még a Prix Ganay-t, amikor az előző évi Francia Derby-nyerőt, Reliable Mant is maga mögé utasította.
Majd szezonzárásként ismét elment októberben Angliába, pontosabban Ascotba, a királynő pályájára. Itt a Champion Stakes-ben többek között az elmúlt korszak legjobb angol telivér versenylovával, Frankellel találkozott. Ezúttal neki is csak megszorongatni sikerült a telivér csodát. A lóverseny-nyilvántartásokban azonban azt is számon tartják, hogy a majdnem mindig hatalmas fölénnyel nyerő Frankelt, ki tudta egyáltalán megközelíteni. Cirrusnek ez is sikerült.
Ezután újra elrepült még Hongkongba, azonban ott nem is állt starthoz, mert a tréningmunkákban megsérült. Ekkor többen is úgy gondolták, hogy véget ért a pályafutása.
Kiderült azonban, hogy Cirrus vasból van és 2013-ban a szezon közepe felé, hétévesen ismét visszatért. Egészen szeptember végéig kellett várni, hogy igazi formába lendüljön. Ekkor egy Group 3-as és Group 2-es versenyben is nyert, majd újra az ascoti Champion Stakes-t vette célba, ahonnan ebben az évben másodikként tért vissza. A szezont ismét Hongkongban zárta, ezúttal egy harmadik hellyel. Élete legemlékezetesebb versenye pedig még csak ezután, nyolcévesen következett.
Április végén a 2100 méteres, Group 1-es Prix Ganay-ban ugyanis összetalálkozott az előző évi Arc de Triomphe győztesével, Trêve-vel.
Az óriási médiavisszhangnak köszönhetően egész Franciaország lázban égett, mert mindenki tudta, hogy a verseny csak a két nagy sztárról fog szólni, a többiek legfeljebb asszisztálhatnak. A futam úgy is zajlott le, ahogy azt megjósolták – egy apró különbséggel. A többség ugyanis azt gondolta, hogy Trêve győz. A két ló heroikus küzdelmet folytatott az utolsó 300 méteren, Trêve már megelőzte Cirrus des Aigles-t, aki azonban az utolsó 50 méteren ismét új erőre kapott és egy rövid fejhosszal visszaelőzte a kancát:
Cirrus egy újabb longchamp-i, Group 1-es győzelem után az angol Epsomban állt starthoz a Coronation Cupben, amelyet a nem sokkal korábban elhunyt, egykori nagy vetélytárs, St. Nicholas Abbey emlékére futottak. Cirrus ismét győzött, azonban a publikum hiába várta vissza a győztest az ünneplésre. Kiderült, hogy a ló megsérült. Ekkor újra mindenki azt gondolta, hogy Cirrus karrierje véget ért, de a sérülése szerencsére nem volt súlyos.
Mindezek után kilencévesen még mindig óriási kedvvel galoppozott a reggeli tréningek során, azonban a legtöbben már legyintettek rá és nem gondolták, hogy ennyi idősen még képes lenne ugyanolyan szinten versenyezni, mint korábban.
Cirrus azonban májusban még utoljára megmutatta, hogy nem véletlenül kapta a küzdő, harcos becenevet. Harmadszor is megnyerte a Group I-es Prix Ganay-t, amely eddig még soha senkinek nem sikerült előtte. Ezután még ötször futott, de már nem sikerült győznie.
Tízévesen még mindig nem csökkent a munkakedve reggelenként és Zoé nevű munkalovasa rendszeresen úgy nyilatkozott, hogy minden nap úgy érzi, hogy nem fog tudni megállni vele.
Egyik reggel azonban a trénernője úgy látta, hogy a gyorsmunkában valami nem olyan, mint korábban. Kiderült, hogy a ló ínszalagjai kezdenek elmeszesedni, ami pedig balesetveszélyes lehet verseny közben. Ezek után döntöttek úgy a tulajdonossal, hogy visszavonultatják Cirrus-t. Ezzel újra meglepték a lóversenyrajongókat.
Cirrus des Aigles nyolcéves pályafutása során összesen 67 versenyben indult, 22 alkalommal győzött, hétszer Group 1-es versenyben (Angliában, az Egyesült Arab Emirátusokban és Franciaországban), illetve 31-szer szerzett helyezést.
Összesen 6,1 millió angol fontot (2,4 milliárd forintot) keresett a tulajdonosának. Trénere és tulajdonosa élete lovának tartja. Május 1-jén a rajongók személyesen is elbúcsúzhatnak tőle Saint-Cloud-ban, ahol felvezetik a győztesek körében és a nap nagyversenyét „Merci Cirrus des Aigles”-nek vagyis „Köszönjük Cirrus des Aigles” díjnak nevezték el.
A pick-up napjaink igáslova. Ha kell, lószállítót húz, bálákat hord, strapabíró, igénytelen, minden időben és minden terepen megállja a helyét. Mint például a vadi új ISUZU D-MAX, amit Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal lovak között és lovas szemmel tesztelt.
Legin István a Kincsem Parkban is megjáratta a tesztautót.
Még 37 képünk van az új ISUZU D-MAX-ról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.
A világ egyik legnagyobb haszonjármű gyártója, az ISUZU megújította Pick-Upját. A Fábián Autókereskedő Kft. jóvoltából pedig mindjárt le is tesztelhettük a dupla kabinos ISUZU D-MAX „L” felszereltségű változatát.
Meg sem érzi a lószállító utánfutó súlyát.
Még 37 képünk van az új ISUZU D-MAX-ról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.
Ismerkedjünk!
Azonnal szembetűnő, hogy az 1963 óta gyártott pick-upnak nem egyszerű ráncfelvarrásáról van szó, hanem egy igazán tetszetős, modern formájú szép gépezetet kaptunk.
Gépezet? Valóban! Bár utastere személyautós extra felszereltséget és kényelmet kínál, de közben a D-MAX egy valódi erő-, illetve munkagép, ami zord időjárásban, sárban, terepen, autópályán, 1 tonnás teherrel, 3.5 tonnás vontatással minden körülmények közt megállja a helyét. Igazi gazdálkodós mindenes, nem divat pick up!
Legin István a Kincsem Parkban is megjáratta a tesztautót.
Még 37 képünk van az új ISUZU D-MAX-ról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.
Alapváltozatunk színre fújt hűtőráccsal és kilincsekkel ékeskedik, de a bővebb felszereltségen (LS, LS+) krómozott hűtőrácsok, krómozott kilincsek, tükrök díszelegnek, és rendelhető hozzá fellépő küszöb is.
Azért sírásra nem volt okunk, hisz a mi változatunk se volt teljesen „fapados”:
mind a négy ablak elektromosan kezelhető
sebességfüggő szervokormány
manuális klíma
központi zár
6 sebességes váltó
állítható kormány
blokkolásgátló (ABS)
kipörgésgátló (TCS)
menetstabilizátor (ESC)
vészfék asszisztens (EBA)
Ez az „L” kivitelhez alapból is hozzá tartozik.
A bővebb felszereltségekben dizájnosabb műszerfal, digitális klíma, elektromos tükrök, Hi-Fi is található. És bizony a kilenc választható szín is szemet gyönyörködtető. A gyári, bőségesen rendelhető felszereléseken túl kaphatók egyéb tartozékok is. Akadt néhány különleges extra „játékszer” a mi autónkon is, így mi sem unatkoztunk.
Elöl egy távirányítható csörlő 4 tonna feletti teherbírással és könnyű kevlár kötéllel, vonóhorog, a platón színre fújt zárt felépítmény és egy kihúzható rakodótálca, amire kényelmesen felpakolhatjuk a lószerszámokat, tápos zsákokat, más nehezebb tárgyakat, aztán lazán fél kézzel betolhatjuk a helyére.
A kihúzható rakodótálca és a 4 tonna teherbírású csörlő.
Még 37 képünk van az új ISUZU D-MAX-ról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.
Üljünk be, és induljunk!
Elsőre mindjárt szembetűnő a kényelem, és az ötszemélyes tágas utastér. Igazán személyautós a pilótafülke, a hátsó üléseknél is bőséges a helykínálat. A haszonjárműves feelinget a magas üléspozíció és a hosszabb váltókar hozza csak, amit kifejezetten élvezni lehet. A kezelőszervek jól kézre állnak, a kormány- és az ülésbeállítás is kényelmes még hosszú távon is.
Személyautós kényelem fogad a D-MAX belsejében
Még 37 képünk van az új ISUZU D-MAX-ról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.
Magasan ülünk, a kilátásunk kifogástalan, kivéve hátrafelé, hiszen a felépítmény és a több ablak rendesen korlátozza a hátsó kilátást. Azonban ezért kárpótolnak a nagy látószögű hatalmas oldalsó tükrök. Mindennapi dolgainkat nagy kesztyűtartókba és rengeteg pakoló fiókba tudjuk elrejteni.
A 2.5 literes, kétlépcsős turbódízel motort beindítva halk, hagyományos dízel kopogást hallhatunk, ami aztán a gázadásra menet közben egyre jobban elhallgat. Az egyes fokozat igen rövid, hamar váltani kell, de kettestől jól húz, a 120 KW (163 Le), 400Nm teljesítmény bőségesen elegendően repít még lószállító utánfutóval is, vagy netán megpakolva.
A 3.5 tonnás vontatási tömeg pedig a kategóriájában igazán különleges. A hatsebességes váltó az országúton illetve autópályán is gyors haladást biztosít, alig hallható motor- és menetzajjal. 1500-as fordulattól kel igazán életre a motor, aztán egyenletesen jó nyomatékkal dolgozik a turbójával együtt. A hatos fokozat igazán energiatakarékos, százas tempó alatt nem is érdemes felváltani.
A magas építés ellenére 130 km/ h tempónál is kifogástalan az úttartása, és ha rosszak az útviszonyok, ránk szakad a hó, a jég és minden égi áldás, cseppet sem kell aggódnunk, a menet közben is bekapcsolható öszkerékhajtás 100 km/ h sebességig garantáltan az úthoz tapaszt. Rugózási komfortja is rendben van. A kátyúkon, gödrökön kellemesen áthintázik, még üresen sem pattog.
Az új ISUZU D-MAX láttán még ez a ló is felkapta a fejét.
Még 37 képünk van az új ISUZU D-MAX-ról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.
Fogyasztása a méretéhez, erejéhez képest takarékos, a gyári adat szerint 8.9 a városi, 6.4 az országúti. Nekünk 7.2 volt az átlag!
Üresen a fékpedál lágy simogatására is harapnak a fékek, ennél fogva terhelésnél is kifogástalanul, erőlködős taposás nélkül is jól fognak. A lószállító utánfutó ráfutófékes lökését meg se érezni.
Ítélet
Mindent összegezve az ISUZU D-Max egy tetszetős kivitelű, kényelmes, jól használható, sokoldalú pick-up.
Országúton, autópályán, terepen, és kemény munkában, sárban, hóban, vontatásban is jól megállja a helyét. Személyautós felszereltségével, sok rendelhető extrájával, kiegészítőjével semmi kényelemről, luxusról nem kell lemondanunk, társunk lehet családi kirándulásokra is. Rendelhető kiegészítő felszereléseivel pedig valódi haszonjárműként is megállja a helyét.
Köszönet az ISUZU Fábiánnak, hogy kipróbálhattuk az ISUZU D-MAXot!
Az ISUZU D-MAX műszaki adatai:
Motor: 2500 cm3-es turbódízel, soros 4 hengeres DOHC, EURO 5
Tömegek: Saját 1827-2067kg / össz: 3000kg / hasznos teher: 1176-1008 kg.
Vontatható tömeg: fékezetlen: 750 kg / fékezett: 2500-3500 kg.
A fotózás végén megsúgta, hogy a jövőben csak akkor megy fel a lószállítóra, ha a D-MAX húzza a versenyeire.
Még 37 képünk van az új ISUZU D-MAX-ról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.
A vasárnapi galoppon mindenkinek fülig érhetett a szája: fogadási szempontból igen kedvező versenynap volt az aznapi, de, hogy a nézők izgalmát fokozzák, az Alagi Zsokéiskola két növendéke is élete első versenyén próbálhatta ki magát. A Káposztásmegyeri Díjban pedig Zwegat újabb győzelméért szurkolhatott a nézősereg.
Zwegat és Milos Milojevic szép stílusban, könnyen nyerte a Káposztásmegyeri Díjat. Silent Blessing és Bauyrzhan Murzabayev, valamint Blue Imp és Goran Mesetovic szerezték meg a helyezéseket.
Összefoglaló a 2016. április 17-i galopp futamokról:
1. futam – Nyeretlenek Versenye:
A nap első futama az Alagi Zsokéiskola növendékének, Makoviczki Ákosnak élete első versenye is volt, méghozzá, Princess of Paris nyergében. Jól kezdtek a favoritok, közülük is Chickawa vállalta magára a vezetést, mögötte Brilliant Toy, Flying Lesson, Agglegény és Balaton alkották a frontot. Ők öten elléptek a többiektől és végig domináltak a verseny során. A veterán zsoké, ifj. Kozma István, a végig vezető Chickawa nyergében mutatta meg, hogy nincs olyan futam, amelyben a régióba látogató legjobb lovasok félvállról vehetnék őt. A második helyért Nyugat és Kelet lovasa viaskodott: A francia David Breux alatt száguldó Brilliant Toy végül meg tudta előzni a kazakhsztáni Bauyrzhan Murzabayev lovát, Flying Lessont.
Chickawa és ifj. Kozma István lesöpörtek mindenkit a pályáról.
2. futam – Megyeri Díj:
Mondóka ugrott ki a legjobban a gépből és vállalta magára a vezető ló szerepét, Black Blade pedig nagyon nehezen indult meg. A vezető Mondóka mögött a két hároméves, My Luck és Magic de Paris helyezkedtek el. A távoszlopon belül érték utol Mondókát, majd meg is előzték és egymás között döntötték el az elsőség sorsát. Az utolsó métereken Magic de Paris volt a gyorsabb, Gleneely Girl szerzett egy újabb harmadik helyezést.
Befutási sorrend: Magic de Paris (5) – My Luck (6) – Gleneely Girl (3)
Lejelentették: Niketas (4)
A befutóban kialakult küzdelemből Magic de Paris galoppozott ki győztesként.
3. futam – Nyeretlenek Versenye I. rész:
Mindenkinek jól sikerült az indítás, az élvonalban Haweeya, Cristály, Ranavalona, Asha és Lucky Lady galoppoztak. Az átjárót elérve Cristály vette át a vezetést, mögötte a két tréningtárs, Haweeya és Eagle Falls galoppoztak és egyre feljebb zárkózott a Szenttamási istálló újonca, Hajeer is. Az Alagi Zsokéiskola idei második győzelmét hozta a harmadik futam: Mocsinka Vivien és Cristály öt hossznyi előnnyel nyerték meg a futamot, Eagle Falls és Hajeer osztoztak a helyezéseken.
Cristály öt hossznyi előnnyel köszönt el nyeretlen társaitól.
4. futam – Horváth Károly Emlékverseny Hendikep:
Coffee Gold, Oscar, Danestar, Szombatesti Lány, Cash Rain, Springolina, Almabor, Tropical Maroon, Sharpshooter Storm és Spare Time sorrend alakult ki a start után. A túlsó oldalon Coffee Gold, Oscar és Danestar hármasa lerázta az üldözőket, akik 6-8 hosszal mögöttük, Cash Rain vezetésével érkeztek és mire a elérték a kanyart, felzárkóztak az élen lévőkhöz. A befutóra fordulva már Cash Rain, Coffee Gold és Oscar hármasa galoppozott fej-fej mellett az élen, Danestar volt még közel és Almabor is szépen zárkózott. Cash Rain az utolsó 300 méteren bebiztosította a győzelmét, Danestar jött fel a második helyre Oscar-t megelőzve.
Cash Rain biztosra ment: az utolsó 300 méteren már tudni lehetett, ki lesz a győztes.
5. futam – Igazgatósági Díj:
Ourville’s War ugrott ki gyengébben a startgépből. Párduc vezetésével érkezett a mezőny a túlsó oldalra, mögötte Suracon, Singidunum, Viva Lea és Ourville’s War volt a sorrend, a mezőny végére Bukephalos esett vissza, azonban a kanyarban megindult és felgaloppozott a negyedik helyre Singidunum, Párduc és Viva Lea mögé. Singidunum favorithoz méltón nyerte a futamot, mögötte a két szürke, Viva Lea és Párduc csatázott egymással a helyezésekért.
Singidunum elsöprő győzelmet aratott kazakh származású lovasával.
6. futam – Nyeretlenek Versenye II. rész:
Impius kezdett nagyon-nagyon gyengén, nem úgy, mint a rendkívül gyors Camberra, aki rögtön magára is vállalta a vezetést és 3-4 hosszasra növelte előnyét. Mögötte Mighty Icon, Nádbuga, Celtic Dream, Rekviem és Asta the Queen volt a sorrend. Mire elérték a kanyart, a vezető lovat utolérték az üldözők és a befutóra fordulva már Mighty Icon és Nádbuga kettőse vezetett. Az utolsó 300 méterhez közeledve pedig megjelent a favorit Celtic Dream és Bauyrzhan Murzabayev, majd megnyerték a futamot. Nem sokkal lemaradva követte őt Merzad és Paizs Gábor a második helyen, majd Nádbuga galopozzott fel a dobogó harmadik fokára a zsokéiskola növendékével, Mocsinka Viviennel.
Celtic Dream, jó favoríthoz mérten, megnyerte a galopp versenynap hatodik futamát.
7. futam – Amatőrverseny Hendikep:
Schnell lovasának voltak gondjai a start után, így eléggé kiszakadt a mezőnyből és végig reménytelen pozícióban versenyzett. Mátrix lett a vezérló az első 300 méter után, mögötte Álomhercegnő és Ninja volt a sorrend. Mátrixtól Álomhercegnő vette át a vezetést és Ninja-val, valamint Koperta-val megelőzték a többieket. Az utolsó 200 méter kezdetén Álomhercegnőt beérte Ninja, nagyot küzdöttek a győzelemért, amit végül Ninja-nak sikerült megszerezni, harmadik a végig jó pozícióban galoppozó Koperta lett.
Ninja és Álomhercegnő hatalmasat csatáztak a győzelemért.
8. futam – Káposztásmegyeri Díj:
A főfutamban csupán öt ló indult – talán azért, mert többen nem is mertek kiállni Zwegat ellen. A start után Ice Prinzess lett a vezető, mögötte Silent Blessing, Run The Red Light, Zwegat és Blue Imp sorrend alakult ki. Az ügető átjáróhoz érve Ice Prinzess-t utolérte Silent Blessing, mögötte szorosan Zwegat, mellette pedig Run The Red Light galoppozott, a sort pedig még mindig Blue Imp zárta. A kanyar kijáratánál átvette a vezetést a favorit Zwegat, a befutóban pedig eltávolodott a többiektől és nagyon könnyen nyerte meg a Káposztásmegyeri Díjat. Silent Blessing második helye sem forgott veszélyben, a dobogó alsó fokáért küzdött Blue Imp és Ice Prinzess.
Nem is volt kérdés, hogy Zwegat nyeri-e meg a Káposztásmegyeri Díjat.
9. futam – Rákospalotai Hendikep:
A zsokéiskola itt is bizonyított: Makoviczki Ákos Misi Manón, Varga Mátyás pedig Menta nyergében szállt versenybe. Bandavezér és Misi Manó voltak a leggyorsabbak a start után, míg Vegas Hope és Bírónő kezdtek a leggyengébben. Mire elérték a kanyart, Misi Manó helyét Mea Culpa vette át és megjelent Eisfee is, a befutóban pedig Miserend indult el nagy lendülettel. Eisfee nyerte a nap utolsó futamát, Miserend pedig megelőzte Bandavezért és ezzel megszerezte a második díjat.
Az ország minden pontjáról negyvennél is több jelentkezés érkezett Pachl Péter díjlovagló iskolájába. A vasárnapi felvételin végül tizenhatan tettek próbát.
Pachl Péter a Magyar Lovas Szövetség kiemelt edzője.Tanítványaival a korosztályos Díjlovagló Európa Bajnokságok rendszeres résztvevője, ahol lovasai többször is helyezést értek el. A lovasiskolában három korcsoportban tanulhatnak a lovasok:
6-12 éves
12-16 éves
16-21 éves
Az első két korosztályban még nem kötelező az alap szintű lovagló tudás, mert indul csoport kezdőknek is.
Új tanulók Pachl Péter díjlovagló iskolájában. Fotó: Mitrov Gabriella
A sikeres felvételi vizsgát tett jelentkezőknek minden esélye megvan rá, hogy az elmúlt húsz év hagyományait folytatva elinduljanak a hazai és nemzetközi siker útján. A felvételt nyert lovasok képzése a lovaglás mellett elméleti és speciális fejlesztő tréninget is tartalmaz. A tanulók részére heti 2 lovaglást biztosít az iskola (igény szerint az iskola lovaival) és heti egy speciális gimnasztikai edzést szakember vezetésével. A negyedéveket vizsgák zárják. Azok, akik sikeresen teljesítették a vizsgákat, versenyzési lehetőséghez juthatnak.
2016.04.18. Pachl Péter
Fotó: Mitrov Gabriella, Canva
Frissítve: 2022.08.02.
A tavasz nem csak a szőrváltás, a legelőre szoktatás és a kiadós tereplovaglások időszaka, de ideje, hogy megbeszélj egy találkozót állatorvosoddal – még akkor is, ha lovad egyébként makkegészséges.
A lovasoknak a napsütés, a jó idő, az újra zöldellő legelők és a levegőben mindenfelé szálló lószőr egyet jelent a tavasszal, amikor újra több időt tölthetnek együtt kedvenc patásaikkal.
Az ilyentájt megszaporodó lovardai teendők mellett fontos, hogy a lovak egészségére is jusson idő és figyelem, hiszen a legtöbb védőoltást ilyenkor kapják meg a lovak, illetve a féreghajtásnak is itt az ideje.
A fertőző betegségek közül ajánlott lovadat influenza, tetanusz, veszettség, herpesz, és nyugat-nílusi láz ellen beoltani. Azzal kapcsolatban, hogy a Te lovadnak mely védőoltások ajánlottak, és hogy ezeket milyen ütemezésben érdemes beadni, állatorvosod tud segíteni.
Tavasszal az élősködők talajban illetve aljnövényzetben áttelelő petéi, valamint a lovak belső szerveiben (tüdőben, májban, bélfalakban) áttelelt lárvái is fejlődésnek indulnak. Növekedésük és táplálkozásuk során elvonják a tápanyagot a lótól, illetve a fejlődő lárvák károsítják a belső szervek és belek falait, ezzel komoly betegségeket, súlyos esetben akár kólikát is okozhatnak. Jobb mindezt az időben, megfelelő készítménnyel elvégzett féreghajtással megelőzni.
A megfelelő hatóanyagú készítmény kiválasztásához mindenképp kérd állatorvosod segítségét, hiszen a nem megfelelően végzett féreghajtással komoly veszélynek teszed ki lovadat. A féreghajtók épp ezért állatorvosi vényköteles termékek.
Kérd meg állatorvosodat arra is, hogy ellenőrizze lovad fogait. Egy gyors, de alapos pillantás a ló szájába sok egészségügyi problémától és lovaglásbeli nehézségtől kímélhet meg mindkettőtöket.
Érdemes emellett átbeszélnetek azt is, hogy milyen készítményekkel óvhatod meg lovadat a leghatékonyabban a kullancsoktól, böglyöktől és más kellemetlen rovaroktól.
Biztosan kifogyott a Nagykanizsán tábort ütő vándorcirkusz a zabból vagy a sárgarépából, az egyik zebra ugyanis kereket oldott és feltételezhetően beszerző körútra indult a közeli hipermarketbe.
A Tesco ajtajánál kíváncsian álló csíkos patást többen is lefotózták, hiszen mégsem mindennapi látvány, ahogy egy zebra fontolgatja a vásárlást.
Egy svéd tanulmány szerint azok a gyerekek, akik kutyák, macskák, lovak és más állatok közelében töltötték életük első éveit, később kisebb eséllyel lesznek asztmások.
Svéd kutatók 376.000 óvodás és 276.000 iskoláskorú gyereket vizsgáltak. Több mint 53.000 gyermek családjában volt kutya és több mint 2600 apróságnak volt valamilyen kapcsolata más házi- és haszonállatokkal első éveiben.
A vizsgálatok azt mutatták, hogy azok a babák, akiknek a családjában volt kutya, 13%-kal kisebb eséllyel lettek asztmásak később. 52%-kal kisebb volt azonban az asztma kialakulásának esélye, ha a csecsemő, vagy kisgyerek környezetében nem csak kutya, de más állatok, például lovak is voltak.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a kutyák vagy a lovak segítenek az asztma megelőzésében, sokkal inkább azt, hogy az állatok nem csak a család életét teszi szebbé, de segítenek, hogy a gyereknek erősebb legyen az immunrendszere. A jelenség hátterében az állhat, hogy az állatbarát gyerekek több időt töltenek a szabadban, találkoznak az állatok szőrével, több kórokozónak vannak kitéve.
Többszörösen bizonyított tehát, hogy az állatok – köztük a lovak közelsége már a legkisebbeknek is jót tesz. Kell ennél jobb indok arra, hogy pónit kapjon, vagy lovagolni járjon a gyerek?