Kezdőlap Blog Oldal 311

Akaba történelmet írt és vezeti a Nemzeti Galopp Ligát

A hétéves Akaba vasárnapi sikerével történelmet írt: harmadik alkalommal nyerte meg hazánk egyik legnagyobb és legpatinásabb versenyét, a Millenniumi Díjat a Kincsem Parkban.

Akaba és Stanislav Georgiev a cél előtt

A futamot az államalapítás ezredik évfordulóján rendezték meg először 1896-ban. Az 1800 méteres nagydíj erősségét jól jelzi, hogy eddig csupán Rascalnak sikerült tripláznia még az 1900-as évek elején. Az újabb háromszoros bajnokra több mint száz évet kellett várni.

Akaba, Siklósi Tamás lova 2014 és 2016. után idei győzelmével beírta magát a hazai lóversenysport aranykönyvébe.

A 7,5 millió forintos díjazású versenyben Hajdi Lajos idomár lovát az istállólovas, Stanislav Georgiev lovagolta. Akaba ezzel a sikerével toronymagasan vezeti a Nemzeti Galopp Ligát.

„Nagyon boldog vagyok! Köszönettel tartozom mindazoknak, akik Akaba sikerében hittek és dolgoztak érte. Hétévesen egy ekkora bravúrt csak a legjobbak tudnak elérni.” – mondta megilletődve Siklósi Tamás a díjátadást követően.

Akaba a tervek szerint a Derby és Kincsem Film Fesztiválon fog futni július 2-án.

2017.05.22. Forrás: Kincsem Park

Galopp: folytatódik az amerikai álom?

Szombat éjszaka futják az amerikai Hármas Korona második ágát, a Preakness Stakes-t. Always Dreaming, aki május elején megnyerte az első ágat, a 2 millió dollár összdíjazású 143. Kentucky Derby-t, ezúttal is ott lesz a startnál. Vajon tud ismét nyerni és folytatódik az amerikai álom?

Always Dreaming, a 143. Kentucky Derby győztes lova
Fotó: Kentucky Derby

Egész pályafutása legnehezebb hat hetére készülhet az a hároméves telivér, akinek a tulajdonosa azt a célt tűzte ki, hogy a lovával megnyerje az amerikai Hármas Koronát. Ehhez ugyanis a május első szombatján megrendezett 2000 méteres Kentucky Derby után két héttel győznie kell a Baltimore-ban lefutásra kerülő 1900 méteres Preakness Stakesben, majd az utolsó és talán a legnehezebb futamban, a négy héttel későbbi, 2400 méteres new yorki Belmont Stakes-ben is elsőként kell célba érnie.

Ehhez nem elég, hogy egy telivér kiváló képességekkel rendelkezzen, hanem egyebek között jól kell viselnie az utazást, könnyen kell tudnia alkalmazkodnia a különböző helyszínekhez, időjárási körülményekhez és gyorsan kell tudnia regenerálódnia is.

Eddig ez a hatalmas bravúr mindössze 19 telivérnek sikerült, a legutóbb American Pharoah-nak 2015-ban. Erre meglehetősen sokat kellett várni, hiszen előtte utoljára Affirmed 1978-ban tudta megnyerni mind a három versenyt.

Az amerikai Hármas Korona-nyerők

Év
Zsoké
Tréner
Tulajdonos
Tenyésztő
1919
Sir Barton
Johnny Loftus
H. Guy Bedwell
J. K. L. Ross
John E. Madden
1930
Gallant Fox
Earl Sande
Jim Fitzsimmons
Belair Stud
Belair Stud
1935
Omaha
Willie Saunders
Jim Fitzsimmons
Belair Stud
Belair Stud
1937
War Admiral
Charley Kurtsinger
George H. Conway
Samuel D. Riddle
Samuel D. Riddle
1941
Whirlaway
Eddie Arcaro
Ben A. Jones
Calumet Farm
Calumet Farm
1943
Count Fleet
Johnny Longden
Don Cameron
Fannie Hertz
Fannie Hertz
1946
Assault
Warren Mehrtens
Max Hirsch
King Ranch
King Ranch
1948
Citation
Eddie Arcaro
Horace A. Jones
Calumet Farm
Calumet Farm
1973
Secretariat
Ron Turcotte
Lucien Laurin
Meadow Stable
Meadow Stable
1977
Seattle Slew
Jean Cruguet
William, H., Turner, Jr.
Mickey and Karen L. Taylor, Tayhill Stable/Jim Hill, et al.
Ben S. Castleman
1978
Affirmed
Steve Cauthen
Laz Barrera
Harbor View Farm
Harbor View Farm
2015
American Pharoah
Victor Espinoza
Bob Bafert
Ahmed Zayat
Zayat Stables

 

Nem kisebb ambíciókat dédelget az idei, 143. Kentucky Derby győztese sem. Always Dreaming John Velazquez-zel a hátán Todd Plecher tréner és egy amerikai tulajdonosi társulás számára szélsőséges időjárási viszonyok között, mély sárban nyert a húszlovas mezőnyben Lookin At Lee, Battle of Midway, valamint Classic Empire, a múlt évi Breeders’ Cup Juveline győztese előtt.

A mezőny borzasztóan széthúzódott, az első és utolsó helyezett ló között több mint negyven hossz volt a különbség a célbaérkezéskor. Sokan ezért úgy gondolták, hogy a mezőny jelentős része nem is volt a Derby-be való, azaz elég jó. Ők azonban még így is jobban jártak, mint az egyetlen nem amerikai induló. A világ egyik legnagyobb futtatójának, a dubai tulajdonú Godolphin istállónak a lova, Thunder Snow ugyanis még talán 100 métert sem tudott megtenni a versenyből, amikor feltartották. Ennek az volt az oka, hogy galoppozás helyett csak a bakolásra mutatott hajlandóságot.

Always Dreaming Bodemeister első évjáratából született és már sikerült apját is túlszárnyalnia, aki maga is nagy reménységnek számított háromévesen és a Kentucky Derby-ben, illetve a Preakness Stakesben is a második helyen végzett 2012-ben. Always Dreaming a Derby előtt elég tapasztalatlan versenyzőnek számított, mivel mindössze négy kisebb verseny után, valamint a Florida Derby megnyerését követően állt starthoz.

Néhány nappal a Derby-győzelem után a lovat átrepítették a Pimlico versenypályára, a következő verseny helyszínére, ahol a tréner véleménye szerint egyre jobb formába lendült. Íme az egyik utolsó tréningje:

A 1,5 millió dollár összdíjazású Preakness Stakesben a Derbynél jóval kevesebb, összesen tíz telivér nevezett. A Kentucky Derby indulói közül öten állnak itt is starthoz, míg a többiek új reménységek. Always Dreaming talán legkeményebb ellenfeleinek a Derby második, negyedik és hatodik helyezettje, Lookin At Lee, Classic Empire és Gunnevera tekinthető.

2017.05.19. Vonczem Gabriella
Kép: Kentucky Derby Facebook
Frissítés:2022.09.19.

Letették a névjegyüket fiatal díjlovasaink Ausztriában

Ausztriában jártak és a százalékpontok mellett érmekből is alaposan betáraztak fiatal díjlovasaink.

Kiss Rebeka és Severin

A festői hegyek között fekvő St. Margarethen adott otthont a kifejezetten fiatal lovasoknak és lovaknak rendezett nemzetközi versenynek. Gyermek korosztálytól az U 25-ig, és 5 évestől a 7 éves lovakig várták a lovakat és lovasokat. A nemzetközi megmérettetés mellett több mint 100 ló vett részt a nemzeti versenyszámokban.

Éppen ezért külön öröm, hogy a póni kategória után immár juniorban is szerencsét próbáló Iván Hanna fellépése mellett (segítője Losonczy Anikó) itt is örülhettünk magyar győzelemnek. Rajnai Emerencia (edzője Pachl Péter) ugyanis mindhárom napon győzni tudott az LM illetve L számokban. Ugyanilyen eredményesen szerepelt Nagy Rita Fame nevű lovával (edzője Pachl Péter) a nemzetközi gyermek számokban.

De nemcsak nekik szólt a magyar himnusz, hanem a fiatal ló kategóriában az ötéves lovak versenyében Gémes Barnának illetve a hatéveseknél Kis Rebekának (edzője Pachl Péter).

A nemzetközi mezőnyben póni és junior korosztályban lovagolt még magyar versenyző a négyszögbe.

Póniban Lázár Zsófia (edzője Szeicz Erika) 68% felett lovagolta Jazzo-t és ezzel az ötödik helyen jutott a döntőbe, ahol gyönyörű zenés kűrjét 72%-ra értékelte a nemzetközi bírói testület. Ugyancsak döntőbe jutott a Nagy Zina – Dano’s Miracle páros, valamint Malaczkov Fanni és Mystery Dancer (mindkettőjük edzője Pachl Péter).

A juniorok közül a nemrég az MLSZ Talent programjában „nemzetközi Talent” címet kapott két lovasunk is indult. Farkas Boglárka (edzője Szokola Csaba) maga képezte lovával itt debütált először nemzetközi versenyen és rögtön sikerült is megszereznie a minősülést az idei Európa-bajnokságra. Másik juniorunk, Pachl Benedek a szintén maga képezte, családi tenyésztésű Donna Friderikával az előkelő ötödik helyen jutott a zenés kűr döntőbe.

Pachl Benedek és Donna Friderika

Gratulálunk mind a nemzeti mind a nemzetközi versenyen
eredményesen szereplő fiatal díjlovasnak!

2017.05.18. Szöveg és fotó: Pachl Péter, Canva
Frissítve:2022.08.03.

 

Jól sikerült díjugrató premier Tamásiban

Háromnapos országos díjugrató versennyel debütált a megújult Tamási lovaspálya. A legeredményesebb lovasok ezúttal Babó Szilvia, ifj. Gombos László és Varga Balázs voltak.

Jól sikerült premieren van túl az újjáépült Tamási lovaspálya. A Tolna megyei versenyhelyszín megújult pályákkal, izgalmas versennyel tért vissza a díjugrató körforgásba.

A háromnapos országos versenyen pénteken a Sáripusztai Ménes lovasa, ifj. Gombos László volt a 140 cm-es versenyszám leggyorsabbja Admirális nyergében.

A szombati nap viszont már a kecskeméti Airvent Lovasclub fölényét hozta. A 140 cm-es, hiba-idős versenyszámban egyedül Babó Szilvia tudott hibátlanul lovagolni a Frederik apaságú PM Focussal, megelőzve két klubtársát, Horváth Balázst PM La Conta Z-vel és Marton Andrást PM Balougraffal.

A vasárnap délutáni 145 cm-es versenyen négy lovas teljesítette hiba nélkül Unyatinszki József pályáját. Egy hibaponttal Lang István Colinettával végzett a negyedik helyen.

Az összevetésben három lovaglást láthatott a közönség. Az első napi győztes ifj. Gombos László ezúttal Bukfenccel négy hibaponttal lett a harmadik, előtte Babó Szilvia végzett PM Cascavellel. A győzelmet a Dunántúl egyik legeredményesebb lovasa, a Kabókapusztai Varga Balázs szerezte meg kancájával, Lottival.

 

2017.05.17. Forrás: Díjugrató Szakág
Fotó: Canva
Frissítve: 2022.08.19.

Így vizsgáznak a magyar hidegvérű mének

Nem csak a méret volt a lényeg a kaposvári Hidegvérű Ménvizsgán április 27-én. A vizsga a magyar hidegvérű fajta hasznosítását és nemesítését szolgálja, így a mének küllemét, mozgását és teljesítményét is bírálták. Haga Zsuzsanna is ott járt, hogy fotóin bemutassa őshonos lófajtánk macsó reménységeit.

Szebbnél-szebb hidegvérű mének sorakoztak a kaposvári Pannon Lovasakadémián, hogy bizonyítsák, megállják a helyüket a munkában, így tenyészménként ott a helyük a méneskönyvben is. Nem voltál még hidegvérű ménvizsgán? Most bemutatjuk, milyen próbákon kell részt vennie a lovaknak.

Nincs tökéletes ló

A nap első megmérettetése a küllemi bírálat volt. Mivel a magyar hidegvérű ló hasznosítása során az erő kulcskérdés, a ló értékét nagyban befolyásolja testalakulása, izomtömege. A tenyészállatok kiválasztásánál azért sem nélkülözhető a küllemi bírálat, mert ilyenkor nagy valószínűséggel ki lehet szűrni a használhatóságot károsan befolyásoló tulajdonságokat hordozó egyedeket.

A küllemi bírálat célja, hogy a bírált ló küllemi előnyeinek és hiányosságainak mérlegelését követően el lehessen dönteni további hasznosítási irányát. Hiba nélküli ló nincs, így a bírálat során meg kell állapítani, hogy az észlelt hibák mennyire súlyosak és az egyed előnyös tulajdonságai ellensúlyozzák-e azokat.

A bírálat célja azonban semmiképp sem az aprólékos hibakeresés, hanem az adott ló használati és tenyésztési szempontból való küllemi értékelése.

Mozgásban a hidegvérű

A magyar hidegvérű ló hasznosítása jellemzően lépés és ügetés jármódban történik valamilyen teher vagy lovaskocsi elé fogva, ezért a két jármódot külön-külön el kell bírálni rugalmasság, tértnyerés és szabályosság tekintetében. E három tulajdonságra 0 és 6 pont közötti értéket kapnak a lovak, melynél a 6 a kiváló, míg a 0 az elfogadhatatlan értéket jelenti.

Teljesítményvizsga

Tekintettel arra, hogy a méneknek nagyon sok utódja lehet, a teljesítményvizsga számukra kötelező, míg kancák esetében csak az Elit osztályzat elérése céljából szükséges, ha a kanca az egyéb feltételeknek megfelel.

A mének teljesítményvizsgálatát 2,5 éves kor után, tenyésztésbe állítás előtt kell elvégezni. A hónapokig tartó felkészítés után megkezdődik a megmérettetés, mely négy részből áll.

1. Lépésmunka

Sík földúton 2 kilométeres távon egyesben 1000 kilogramm az összterhelésű szekér elé fogva kell lépésben dolgoznia az ifjú méneknek, így 70 kp átlagos vonóerő kifejtést kell produkálniuk és lépésben 19 perces időhatáron kell teljesíteniük a távot. Mindeközben a legegyenletesebb útszakaszon 200 méteren lépésszámlálást is végeznek a lépéshossz megállapítására.

2. Ügetőmunka

Az ügetőmunka vizsgálata szintén sík, 2 kilométeres földúton zajlik, egyes fogatolásban a méneknek 800 kg összterheléssel 57 kp átlagos vonóerő-kifejtéssel, ügetésben 9 perces időhatáron belül kell teljesíteniük a távot.

A lépés- és ügetésmunka szintidőn belüli teljesítése esetén maximálisan 5-5 pontot kaphat az adott ló. Időtúllépés esetén minden megkezdett 10 másodpercért 1-1 pontot levonnak. Három pont elvesztése esetén a ló az adott feladaton nem felelt meg.

3. Indítási próba

Földúton fatalpú szán előtt vezetve vagy hajtva 25 méterenként háromszor hajtanak végre indítási próbát a vizsgázó lovak, fokozatos terheléssel. Először 325, majd 400, végül 475 kg összterhelés van mögöttük, melyekkel el kell indulniuk. Itt a maximális erőkifejtés 200 kp.

Az indítási próba értékelése szakaszonként 5-5 ponttal történik. A vizsgáztatók itt azt figyelik, hogy nyugodtan dől-e hámba a mén, egyenes vonalon indít-e és egyenletes lépésben haladva húzza-e a terhét.

4. Kondícióvizsga

Ügetőmunka után közvetlenül, majd 20 és 60 perc elteltével megmérik a lovak légzését és pulzusát. A kapott értéket összevetik a nyugalmi állapotban mért értékekkel. Az ügetés utáni túl magas, illetve a 60 perc elteltével mért, a nyugalmi állapottól nagyban eltérő értékek kedvezőtlen kondícióra utalnak. A kondíció értékelése szintén 0-5 pont között történik.

Tenyésztésbe csak a fenti teljesítményvizsgát megfelelő szinten (minimum 15 pont) teljesített hidegvérű mén kerülhet.

Viselkedésbírálat

A teljesítményvizsga ideje alatt a mének viselkedését is figyelik a bírók, s az alábbi szempontok szerint 10-10 értékpontot adhatnak:

  • Viselkedés küllemi bírálat alatt
  • Általános viselkedés, karakter
  • Viselkedés be- és kifogásoknál
  • Munkakészség, kezelhetőség
  • Viselkedés az istállóban, szelídség

 

2017.05.08. Forrás: Hidegverulotenyesztok.hu
Fotó: Haga Zsuzsanna, Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Kettő, vagy négy: lóból egyre megy Lázáréknál

A kettesfogatok mezőnyében Lázár Vilmos, míg a négyeseknél Lázár Zoltán győzött a 35. Fábiánsebestyéni Nemzetközi Fogathajtó Versenyen.

Lázár Vilmos és fogata az egyik vizes akadályban

A sokszoros világbajnok Lázár Vilmos nagy fölénnyel, több mint 16 hibapontos különbséggel szerezte meg a győzelmet a második ifj. Nagy Tibor és a harmadik Hódi Károly előtt. A Magyar Lovassport Szövetség elnökeként is tevékenykedő 50 éves sportember már a díjhajtást követően vezetett, s bár szombaton másodikként zárta a maratonhajtást, előnye így is nőtt, a vasárnapi akadályhajtásban pedig ötödik helyével biztosan őrizte meg összetett elsőségét.

A nyolcszoros világbajnoki aranyérmes Lázár Zoltán a négyeseknél szintén jelentős, több mint 13 hibapontos előnnyel előzte meg az idei fedeles világkupadöntőben is második svájci Jerome Voutaz-t, valamint a holland Bram Chardont, Ysbrand Chardon fiát. A 44 esztendős Lázár Zoltán is már díjhajtásban élre állt, a maratonon is bátyjához hasonlóan második lett, majd az akadályhajtásban némi időtúllépéssel ismét másodikként végzett. „A szezon első versenyén kitűnően teljesítettek eddig a lovak, s ezek nagyon jó előjelek a világ- és az Európa-bajnokság előtt” – mondta Lázár Zoltán.

A csapatban szintén világbajnok Dobrovitz József ezúttal negyedikként zárt.

Az egyesfogatok összetett versenyét Kun Andrea (212,45) nyerte, míg a második és a harmadik helyet a görög Alexandros Zampouris (213,53 és 230,60) szerezte meg.

Kun Andrea és fogata a maratonpályán

A póni egyesfogatoknál a kategória győztese összetettben Genzwein Marina lett, másodikként Gáspár Szilvia zárt.

A póni kettesfogathajtók összetett versenyében az első és a második helyet az osztrák Karl Cvörnjek (156,08 és 157,58) szerezte meg, míg a magyar Lehocz Dávid a dobogó harmadik fokára állhatott fel.

A póni négyesfogatok mezőnyében Jámbor Vilmos lett az első, Rohr Máté pedig másodikként fejezte be a versenyt a Kinizsi Parkban.

2017.05.09. Forrás: MTI, Fogatverseny Fábiánsebestyén
Fotó: Vida-Szűcs István
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.16.

Csikótakarmányozás: több múlik rajta, mint gondolnád

A végtelennek tűnő várakozás, 320-350 napi vemhesség után végre világra jött a várva várt csikó. De vajon mindent tudsz a takarmányozásáról, ami ahhoz kell, hogy erős és egészséges lóvá cseperedjen?

A csikó életének első pár órája kritikus, születését követő egy órán belül fel kell állnia és 2 órán belül szopnia kell. Ha valamelyik nem történik meg ezek közül, azonnal fordulj állatorvoshoz. Az újszülött csikók betegségeinek legtöbbször bakteriális fertőzés, vagy az ellés közbeni oxigénhiányos állapot az oka. Ezekben az esetekben a korai állatorvosi beavatkozás életmentő lehet.

Fontos a vemhesség utolsó harmadában a kanca jó takarmányozása, hogy legyenek tartalékai, de ne legyen elhízott, mivel a tárolt zsír és szénhidrát adja a csikó számára is a szükséges tartalék energiát, ami ugyan csak rövid ideig, de jó kondíciójú csikóban akár 24 órára is elegendő lehet.

Ha a csikó rendben felállt és szopott, akkor is jó, ha a születését követő 24 órán belül állatorvos megvizsgálja a csikót és a frissen ellett kancát is, hiszen az esetleges betegségek, problémák korai felismerése nagyon fontos.

A csikók immun- és bélrendszere születéskor még nem érett, ezért a kolosztrum (föcstej) kiszopása nagyon fontos, mivel a kolosztrum biztosítja azokat az antitesteket, vagyis immunglobulinokat, amelyek felszívódása segíti ezek végleges érését. Átlagosan egy kb. 50 kg súlyú újszülött csikó kolosztrum igénye kb. 3 liter. Ma már léteznek olyan tesztek, amelyek segítségével az állatorvos ellenőrizheti, hogy megfelelő mennyiségű immunglobulin van-e a csikó vérében. (Az ideális 800 mg / dl, ha 400 mg/ dl alatti, akkor kolosztrumpótlás szükséges).

Az első vizelet és bélsár (a meconium vagyis magzatszurok) a születést követő max. 8-12 órában megjelenik egészséges csikó esetén.

Az újszülött csikót ez első néhány hétben fokozottan figyelni kell, hogy bármiféle betegség első jelét észrevedd. Ez megmutatkozhat abban, hogy a csikó levert, gyenge a szopási ingere és a kanca tőgye túlságosan megduzzadt. Minden nap kísérd figyelemmel a fiatal csikó légzését, a testhőmérsékletét, szopási ingerét és a bélsár állagát.

A csikók tápanyag igényét 2-3 hónapos korukig teljes mértékben kielégíti a kanca teje. Néhány napos korukban azonban már a kíváncsiság megkóstoltatja velük a füvet vagy szénát, de bélrendszerük még több hónapig nem áll készen a takarmány emésztésére.

A csikó fejlődésével együtt nő a takarmánybevitel és egyre nagyobb szerepet játszik az étrendjében, 4 hónapos korára már a testsúlya 0,5-1%-nak megfelelő mennyiségű takarmányt fog elfogyasztani naponta.

A laktációs időszak elején a kanca saját testsúlyának kb. 2-3% mennyiségű tejet (kb. 20 liter) termel naponta. Ehhez hatalmas a tápanyag- és energiaigénye. A csúcs a csikó 2-3 hónapos korában van, amikor is a kanca tápanyag- és energiaigénye kétszerese a korai vemhességi időszakhoz képest. Itt különösen fontos a jó minőségű fehérje, vitaminok és ásványi anyagok bevitele, hogy a kanca ne merítse ki saját testének tartalékait. De mint minden más esetben, a takarmányozás mennyiségi és minőségi változásait ekkor is fokozatosan, 7-10 nap alatt vezesd be.

A legtöbb csikó elválasztása kb. 4-6 hónapos korban történik meg. Tápanyagigényét eddigre már nem tudja fedezi a kanca, de a csikó ekkor már fogyasztja és hasznosítja a szemes és szálas takarmányt is. Jó is, ha ekkorra már hozzászokik a legelőhöz és a takarmányokhoz, hiszen ez egyrészt segít fenntartani a folyamatos fejlődését, másrészt egyszerűbbé teszi az elválasztást is. A fejlődésben lévő csikónak jó minőségű fehérjére, kalciumra és egyéb ásványi anyagokra is szüksége van. Ezért célszerű a szemes takarmányok, koncentrátumok etetését is fokozatosan bevezetni a csikó étrendjébe kb. 2 hónapos kora után.

A jó minőségű fehérje etetése nélkülözhetetlen, de önmagában nem elég a csikóneveléshez. A vitaminok és ásványi anyagok minden korú és típusú ló számára fontosak, de ha ezek a csikó számára nem állnak egyenletesen rendelkezésre a kiegyensúlyozott takarmányozásban, akkor a következmények már az egész életére kihatnak. A kalcium, foszfor, réz, cink, szelén és E-vitamin hiánya vagy kiegyensúlyozatlan bevitele különösen hátrányos a csikó fejlődése szempontjából.

Kutatások szerint átlagosan a csikók 6 hónapos korukra elérhetik kifejlett magasságuk 86%-át, de súlyuknak csak 46%-át. A csontozat ásványi anyag tartalmat nézve 6 hónapos korukban 68%, 12 hónapos korukra 76%, teljes kialakulása csak a lovak 6 éves korára fejeződik be.

A legjobbnak bizonyuló módszer az izom- és csontfejlődés egészsége szempontjából:

  • a megfelelő, kiegyensúlyozott étrend
  • folyamatos hozzáférés a jó minőségű szálas takarmányhoz
  • korlátlan mozgási lehetőség, lehetőleg legelői csikótartás

A legelőn tartott csikók sok időt és energiát töltenek a játékkal, így nem híznak el. Ezzel szemben bokszos tartású társaik gyakran unatkoznak, túl sok a tápanyagbevitel és gyakoribbak az izom- és csontfejlődési rendellenességek esetükben. A túlzott energiabevitel és a gyors növekedés olyan fejlődési rendellenességeket okozhat, mint például megrövidült inak, végtag deformitások, DOD (lábszerkezeti fejlődési rendellenességek) OCD (csontosodási zavar).

Az elválasztást követően már könnyebb a csikó takarmányozását személyre szabni. A csikó takarmányozása mindig játék a genetika, a tartás, a környezet egyensúlyával. A cél az optimális, a mérsékelt növekedési ütem. A csikó kondíciója akkor ideális, ha nem látszanak a bordái, de végigsimítva könnyen érezhetők, a nyaka és háta húsos, de nem zsírpárnás még a farok tájékán sem. Nem szabad összekeverni a pocakos csikót a túlsúlyos csikóval. A pocakot okozhatják paraziták, a rossz minőségű széna, különösen, ha a szőrzet állapota is erre utaló fénytelen, kopott, nem szép és egyenletes.

Az elválasztást követően a csikó testsúlyának kb. 2-3%-nak megfelelő mennyiségben fogyaszt takarmányt (szemes és szálas együtt). Elválasztástól 2 éves koráig pedig szinte megduplázza majd testsúlyát. Hasznos a jól emészthető 14-16% fehérjetartalom, fontos a rost szerepe az emésztőrendszer megfelelő bélflóra egyensúlyának fenntartásához.

Ha a takarmányozáshoz valamilyen kereskedelmi forgalomban lévő csikótápot választasz, abban a csikó számára optimális egyensúlyban van az energia és tápanyagok mennyisége is. Ha az abrak etetése melletti vitaminkiegészítés mellett döntesz, akkor hasznos, ha szakember segítségét kéred.

Amennyiben tanácsra van szükséged csikód takarmányozásával vagy az ajánlott takarmánykiegészítőkkel kapcsolatban, fordulj bizalommal a cikk szerzőjéhez és az Equimins termékfelelőséhez, Möhöly Christához.

Equimins Hungary
AB-ORIGINAL KFT.
9200 Mosonmagyaróvár
Kossuth Lajos utca 31.
Termékfelelős:
Möhöly Christa
+36 30/979 6578

2017.05.04. A cikket összeállította: Möhöly Christa Termékfelelős, Equimins
F
otók: Flickr.comBigstockphoto.com

 

Ménesnyi ló az Amarokban

Erő, kényelem, minőség és elegancia – Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője így jellemezte a Volkswagen Amarokot, miután extrém körülmények közt tesztelte annak gyorsulását és megbízhatóságát. Lássuk mitől esett szerelembe bevállalós tesztvezetőnk.

Elegáns és tekintélyt parancsoló – mint egy uralkodó

Első találkozásom az Amarokkal a Lovasok.hu Akadémia rendezvényen volt, ahol megcsodáltam robosztus erőtől dagadó formáját, kedvenc királykék színű gyöngyház csillogását. Akkor ott eldöntöttem, hogy tesztelni akarom, és hamarosan el is jött a pillanat a Porsche Buda telephelyén. Miközben végigsimítottam formás vonalait, feltűnt, hogy hűtőrácsát és lámpáit teljesen átdolgozták. LED-es nappali fényeket, és látványos küszöb alatti világítást is kapott.

Motorházteteje majdnem a mellkasomig magasodik, és csillogó krómozott hűtőrácsán ott csillog a jel. A jel, ami minden benzingőzzel megfertőzött rajongónak megdobogtatja szívét: V6. Bizony, az új Amaroknak már 3000 cm3 V6-os a motorja, még egy turbófeltöltővel (TDI) is megspékelve. Garantálja az üléstámlába préselő hatalmas 550 nm nyomatékot, de még ott a bűvös szám is, a ménesnyi vadlovacska, a 224 lóerő. És ha lepadlózzuk a gázt, az Overboost funkciónak köszönhetően kicsit változik a vezérlés, a turbónyomás, és a pacik száma felugrik 244 lóerőre.

Nem is kérettem magamat, felpattantam a pilótaülésbe. Bizony fel, mert az Amaroknak egy valódi uralkodóhoz méltóan magas trónusa van. Ami körülvesz, az is méltóságos: prémium szintű belső kidolgozás, kellemes tapintású finom bőrkárpitok és ülések, valamint a németesen szögletes vonalú elegancia.

Minden extra benne van, mi manapság szem-száj ingere

Magamhoz szabom a minden irányban elektromosan állítható ülést, és máris otthonos a kényelem. Bár a kulcs a kormányzárban, azért indulás előtt még egy kicsit ismerkedek vele. Középen egy 6 colos kijelző tetszetős grafikájában minden, ami manapság szem szájnak ingere. Mobil kapcsolat, GPS navigáció, hangvezérlés, rengeteg állítási lehetőség a menüben, digitális hifi rendszer SD és USB csatlakozási lejátszással, tolató és radar kamera. Mindez magyar nyelvű menürendszerrel, köszönet a német mérnököknek a megtisztelésért. Ez a kis figyelmesség sajnos idáig nem sok tesztautónkban volt elérhető.

A kormány előtti műszeregységben a fordulatszámmérő és a kilométeróra között is egy LCD kijelző van, amiben meg lehet jeleníteni a GPS, a hifi adatait, és a sok menet közbeni funkciót, mint például pillanatnyi és átlagfogyasztást, váltó fokozatokat, menet üzemmódot, napi számlálókat…stb.

8 sebességes automata váltó, automata összkerékhajtás

Miután megcsodáltam mindent, indulás, gyerünk Amarok, pár napig együtt leszünk, és lovas barátainknak majd beszámolunk a kalandjainkról.

Az indító kulcsfordítás hagyományos, de a motorindítás teljesen elektronikus, automata. Kissé konzervatívan jobban is szeretem ezt a megoldást, mint a gombnyomásost. Tehát a motor automatikusan indít a kulcsforgatásra, de mégis mi ez a nagy csend? Önindítás után kellemes némaság. Fülelek, és bizony jár a motor. Semmi rezgés, hang alig, úgy ketyeg a 3000-es turbós V6-os, mint egy igazi Schaffhausen óra. A kézi váltós típus 6 sebességes, de tesztautónk 8 sebességes automata váltós, és az összkerékhajtása is teljesen automata. Parkoló és üres állással, egy normál, egy sport, és egy kézi léptetős fokozattal, valamint elképesztően jó erőelosztással rendelkezik a 8 fokozatban.

Kezdem a normál állással, mert ismerkedünk egy kicsit, mint suttogó a vadlóval. Váltó hátra és indulás ki a Porsche Buda telephelyéről. Mint egy kilátóból a panorámát, úgy szemlélem a forgalmat. Ha közel megyek a kapuhoz, sorompóhoz, a radar bejelez és mutatja az akadályokat a központi kijelzőn. A kamera is bekapcsol, és a hagyományos kép mellett egy felülnézettel is tájékoztat. Így aztán mindent látok, ami körülöttem zajlik.

Ó, már mentem is 200 métert, megszoktam, kicsit odalépek normál fokozatban, és belelapulok az üléstámlába: meglendít a 165kW/224 lóerő. Mi jöhet még sport fokozatban, padlógáznál?


Jobb személyautókat megszégyenítő tempóval gyorsul

Nem is bírom tovább, ezt ki kell próbálni. Megállunk az Amarokkal az autópálya felhajtó leállósávjában, forgalom elvonult, miénk az aszfaltcsík! Váltó sport fokozatba, rock zene be, hangerő fel, kipörgésgátló kikapcsol, stopper indul, padlógáz!

Az Ama-rock meglendül, állít a vezérlésen és a turbónyomáson, aztán alám teszi most a ménesnyi 244 lóerejét, kapaszkodom a kormányba, ugrálnak a fokozatok a kijelzőn, és bődületes a gyorsulás. Nyolc másodperc alatt megvan nulláról a 100 kilométer per óra – ez már valami, hoztuk a gyári értéket. Nyomom tovább, 19,4 másodpercnél 150 kilométer per óra. Azt a mindenit, egy 2,3 tonnás gépezettől nem semmi a jobb személyautóktól megszokott gyorsulás! Fantasztikus ez az élmény.

Megfordulunk az első kihajtónál, és visszafelé is kipróbáljuk, de most kézi váltással. Most muzsika le, hallani akarom a vágta hangokat, és megint padlógáz.

Menetzaj nem sok, kellemes csend van a pilótafülkében, csak a fülke mögötti kapuidomnak van némi szélhangja. Rögtön érzem, rokonlelkek vagyunk, az Amarok igazi ikrek, a maga kettősségében.

A vad táltosok félelmetes ereje kezes póniként kezelhető. Az erőhöz és a robosztus mérethez egy csendes, precízen irányítható finom gépezet társul. És a kormány szervója is, ahogy az érzékenysége a sebesség függvényében változik. Álló helyzetben és kis tempónál elképesztően finom, egy ujjal is lazán lehet tekerni a kormányt, ami parkolásnál, terepezésnél nagy segítség.

No de gyerünk, kézi váltással is nézzük a gyorsulást. Forgalom elment, most nincs zene, hallani akarom a szíve dobbanását. A váltót oldalra nyomva manuális állásba kapcsolok, ujjaim a kormány alatti léptető füleken. Stopper indul, és start. Megint az ülésbe lapulok, 7,9 másodperc alatt megvan a 100 kilométer per óra. Nosza, lefaragtam egy tizedet. Gyerünk tovább, 18-nál a 150. Azta, másfél másodperccel jobb, és egy élvezet a kézi váltás is.

A biztonságos megállást az új Amaroknál már hátul is tárcsafékek garantálják, a szinte már természetes ABS-szel.

Rezzenéstelenül állja a terepakadályokat

De az Amarok nem versenyautó, és mi lovas szemmel nézzük, mit tud terepen. Igazán semmi dolgunk, az összkerékhajtás teljesen automata. Uccu bele a tengelyekig érő sártengerbe – az Amaroknak meg se kottyan. De egy láthatatlan hegyes gyökértől defektet kapok. Tanulság: vigyázni kell a fákhoz közeli átláthatatlan pocsolyákkal. Gyári szerszámkészlet elő, a pótkerék egy kurblis rúd segítségével leereszthető a plató alól. Alaposan körbeékelem a kerekeket, és röpke óra alatt kész is vagyok.

A gyári adatok között a 45 fokos emelkedő megmászása is szerepel, amit egy szakmai bemutató mobilmászókáján meg is szemléltem. Hát lássuk most belülről átélve.

Ráfordulok a krosszpálya siratófalára. Alacsony fordulaton is hatalmas nyomatékkal kapaszkodik felfelé, látóteremet a bárányfelhők töltik ki, az Amarok az egekbe emelkedik. Mintha ez lenne az otthona, lazán felkaptat a csúcsra. Kicsit félelmetes a magasság, aztán le a szakadékba, besegít a lejtmenetszabályzó. A közepén fotózási szünettel nehezítve az Amarok magabiztosan, rezzenéstelenül álja az akadályokat.

Hoppá, elfelejtettem az Off-road állást bekapcsolni. De most gyerünk, ezt is kipróbálom. Terepes fékezésnél másképp vezérli az ABS-t. Így laza talajon is jó a fékerő. Betépek vele egy sima kanyarba, manuális váltó állásban. A poros földes úton stabilan, jól vezeti a kanyarívet az intelligens terephajtás.


Minden teherrel megállja a helyét zord útviszonyok közt is

De itt a teszthancúrozás ideje, aztán a kanyar végén aláfordítom a kormányzást, belépem a gázt, és mintha tudná a gép, hátra érezhetően több nyomatékot ad, és ahogyan kell, a fotók kedvéért gyönyörűen sodródik a fara látványosan nagy porfelhő kíséretével.

Bár lószállítóval nem ajánlatosak ezek a mutatványok, de a tapasztalat garantálja, hogy az Amarok minden teherrel megállja a helyét a zord útviszonyok közt is.

Különlegesség az átdolgozott rakodófelület is. Kategóriájában egyedülálló módon a sárvédők kialakítása lehetővé teszi egy euro raklap keresztben felhelyezését a platóra. Így a teher a hátsó tengely fölé kerül az ideális súlyelosztás érdekében.

Az Amarokot is összegezve, de csak 6 szóban:  ERŐ, ERŐ, ERŐ, kényelem, minőség, elegancia!

Köszönet a Porsche Budának, hogy kipróbálhattam az Volkswagen Amarokot.

Köszönet a Lovasok.hu főszerkesztőjének, Magyar Dorottyának és Romeonak a fotózásért!

Volkswagen Amarok listaára: 11.358.880 Ft

Volkswagen Amarok adatai:

  • VW Amarok 3.0 V6 TDI Aventura
  • Lökettérfogat: 2967 cm3
  • Hengerek/szelepek száma: V6/24 turbódízel
  • Teljesítmény: 165 kW/224 LE 3000-4500/perc, rövid időre: 244 LE
  • Maximális forgatónyomaték: 550 Nm 1400-2750/perc
  • Saját tömeg: 2,3 tonna
  • Teherbírás: 1.0 tonna
  • Tengelytáv: 3097 mm
  • Hosszúság / szélesség / magasság: 5254/1954/1834 mm
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
  • Maximális sebesség: 193 km/h
  • Vegyes átlagfogyasztás gyári: 7,6 l/100 km / teszt alatt mért (város, terep, országút): 10 l/ 100 km
  • CO2-kibocsátás: 199 g/k

 

2017.05.04. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu

Így láttátok Ti a Lovasok.hu szilvásváradi kirándulását

Nemcsak a hóhelyzet tette különlegessé a Lovasok.hu április 22-i kirándulását. A busznyi lelkes lovas csapat velünk fogatozott és velünk ámult a csodálatos lipicai törzsmének, kancák és csikók láttán. Venczel Zsolt lovas fotós pedig megörökítette a felejthetetlen pillanatokat.

Borús időben derűs csapat indult útnak a Lovasok.hu legutóbbi egynapos kirándulásán. A Bécsi Spanyol Lovasiskola után most a szilvásváradi Állami Ménesgazdaság volt porondon. Már az utazás is lipicaiakra hangolódva telt: dr. Pataki Balázs lipicai tenyésztésvezető előadása alatt röpült az idő.

A törzsmén-istállóhoz így már egy magabiztos kis csapat érkezett, akik szakértő szemmel vizslatták a felvezetett törzsmén minden mozdulatát. De hogy a szemlélődők testközelből is megismerhessék a lipicai egyedülállóan akciós, ruganyos mozgását, hét lipicai fogat gördült elő. Hiszen nincs is annál stílusosabb, mint lipicai fogatokon bejárni a ménesudvart, ahol kocsimúzeum és A bükk fehér sziklái című rövidfilm várta a kíváncsi szemeket.

Ezt a kulturális élménycsokrot a legelő ménes közelsége fokozta, ahol a Lovasok.hu-s résztvevőktől karnyújtásnyira legelésző kancákról azt is megtudhattuk, hogy ők azok, akik munkájukkal aktívan részt vesznek a ménesgazdaság életében.

A jókedvűen legelő lipicai ménes látványa a csapat étvágyát is meghozta, így a fogatok már indultak is tovább a vadregényes tájon át a Villa Negra Vendégházhoz.

Ebéd után már a nap is kisütött s kíváncsian nézte, ahogyan a kirándulók a fogatokkal bevették a szilvásváradi Archeoparkot is, ahol megtanultak követ pattintani és íjjal tüzet gyújtani. A napot egy kis helyi séta zárta a Református Kerektemplom és a néprajzi és helytörténeti múzeumot magában foglaló Orbán-ház megtekintésével.

De beszéljenek helyettük azok a lovasok, akik velünk tartottak Szilvásváradra:

“Jól éreztem magamat. Sajnálom, hogy a programot meg kellett változtatni az időjárás miatt. Nagyon tetszett a kirándulás. A kocsis segítőkész volt, a felkért szakértők előadása összeszedett és hasznos volt.”

“Mivel számomra a ló “prioritást” élvez ez a nap nagyon tartalmas volt. Várom a következő kirándulást.”

“Sok információt nyújtott, mind a lótenyésztésről, mind a Szilvásvárad körüli helyről.”

“Nagyon tetszett. Mind az istállólátogatás, mind a fogatozás nagyon jó volt. Felkészültek voltak az utazás során információt adtak.”

“Nagyon tetszett. Sok jó program volt. Megtudtam több mindent a lipicai lovakról. Jó volt a csapat.”

“Nagyon tetszett, hatalmas élményt nyújtott.”

“Ismételni kell ezeket az utakat!”

“Tökéletes szervezés, profi kísérők”

“Jól szervezett, rugalmas program. Érdekes szakmai programok, remek kísérők. Józsi bácsi is szuper volt! Pataki Balázsékkal bármikor szívesen megyünk újra. Legyen még ilyen, más ménesekbe is!”

“Fantasztikus! Szuper! Gratulálni tudok a csapatnak!”

2017.05.05. Horváth Annamária, Lovasok.hu
Fotók: Venczel Zsolt

Nyakunkon a Derby-szezon, tudj meg mindent róla!

Hétvégén Észak-Amerikában és Angliában, majd egy hét múlva Franciaországban futják azokat a versenyeket, amelyekben a jó szereplés egy életre meghatározza egy versenyló értékét, eladhatóságát és a verseny utáni tenyészkarrierjét.

Fotó: Pixabay

Mi fán terem a klasszikus verseny?

Hétvégén futják Észak-Amerikában a Kentucky Derby-t, miközben Angliában a mének 2000 és a kancák 1000 Guineas-ére, majd egy hét múlva a francia Poule d’Essai des Poulains-re és Pouliches-ra kerül sor. Ezek azok a versenyek, amelyekben a jó szereplés egy életre meghatározza egy versenyló értékét, eladhatóságát, elismertségét és a verseny után a tenyészkarrierjét.

Ezek a versenyek az úgynevezett a klasszikusok. De mik is azok a klasszikus versenyek, mi a céljuk, miért és mikor alakultak ki? Vannak-e ilyenek Magyarországon is?

A lóversenyzés mai rendszere, így a klasszikus versenyek is Angliában alakultak ki. A 18. században a versenyek többsége minden korosztály számára nyitott volt, aminek eredményeként az idősebb, kifejlett lovak többnyire meg is verték a hároméveseket. Mivel azonban a versenylótartás és futtatás drága és a sérülésveszély miatt kockázatos, a tulajdonosok úgy gondolták, hogy a tenyésztés és a fiatal lovak jobb eladhatósága érdekében külön nagyversenyeket kellene rendezni a számukra. Ezeknek a versenyeknek a fő célja, hogy kiderüljön, melyik ló a hároméves évjárat legjobbja.

Már a 18. század óta

Elsőként az Anthony St. Leger kapitányról és egykori angol parlamenti képviselőről elnevezett St. Leger futama jött létra ezzel a céllal, méghozzá 1776-ben, amelyet akkor 3200 méterre írtak. A verseny távját később 400 méterrel lerövidítették.

Három évvel később, 1779-ben ennél rövidebb távra, 2400 méterre rendezték meg az Oaks-ot, amelyen kizárólag kancák vehettek részt. A verseny elnevezése onnan származik, hogy a pályát Lord Derby epsomi birtokán a tölgyes (angolul Oaks) körül jelölték ki. Mindössze egy évet, azaz 1780-ig kellett várni, hogy az első Derby-t is lefussák az Oaks-szal megegyező pályán. A különbség a két verseny között az volt, hogy a Derby-n mének és kancák is indulhattak.

Fotó: Pixabay

Miért hívjuk Derby-nek?

A nagyverseny elnevezésével kapcsolatban több történet is napvilágot látott, de az egyik legismertebb az, miszerint az első Derby előtt a két legesélyesebb telivér tulajdonosa, Lord Derby és Lord Bunbury abban állapodott meg, hogy a győztes ló futtatója nyeri el a pénzdíjat, míg a második helyezettről pedig elnevezik az ezután rendszeresen megtartandó versenyt. Ahogy ma már tudjuk, a győzelem Sir Charles Bunbury Diomed nevű lovához került, míg a második helyet Lord Derby telivére szerezte meg.

Mintegy húsz évvel később, 1809-ben adódott hozzá ezekhez egy tavaszi és az előbbieknél rövidebb távra, 1600 méterre kiírt 2000 Guineas a méneknek, majd öt évvel később az 1000 Guineas a kancáknak. Az elnevezés a versenyek megalapításakor érvényes díjazásra utal. A Guinea régi pénzegység, amelynek értéke 1,05 font.

A klasszikusok klasszikusai

A világon tehát ezek a klasszikus tenyészversenynek nevezett futamok terjedtek el, amelyek idővel több helyen is módosultak az adott ország körülményeihez igazodva.

Az öt eredeti klasszikus verseny, amelyet Angliában jelenleg is futnak:

  • 2000 Guineas – 1.600 méter
  • 1000 Guineas (csak kancáknak) – 1.600 méter
  • Oaks – (csak kancáknak) – 2.400 méter
  • Derby – 2.400 méter
  • St Leger – 2.800 méter

A hármas koronát az a hároméves telivér szerzi meg, aki a méneknek és kancáknak is nyitott három versenyben győz.

A szezon tehát általában a 2000 Guineas-szel, majd Angliában, illetve számos országban ehhez hasonlóan a 1000 Guineas-szal kezdődik. Számos országban saját nevet is adtak a versenyeknek.

Klasszikusok a Kincsem Parkban

Magyarországon az elnevezése Nemzeti Díj, amelyet május 7-én futnak majd a Kincsem Parkban. Ez a verseny nyitott a kancák és a mének számára egyaránt, azonban ezen a napon a hároméves kancák ugyanerre a távra, igaz alacsonyabb díjazással, külön futamban, a Hazafi Díjban is starthoz állhatnak.

Az év során a második klasszikus általában a Kancadíj (Oaks). Magyarországon is így volt ez egészen a közelmúltig, amikor a Derby előtt két, szerencsésebb esetben három héttel lefutott Magyar Kancadíjat át nem tették augusztus elejére.

Ezután következik a Derby, amelynek a díjazása a klasszikusok közül a legmagasabb és a megnyerése minden lófuttató legnagyobb álma.

Az Amerikai Egyesült Államokban és Olaszországban is májusban futják, azonban Európában általában június-július során kerül rá sor. Magyarországon 1921-ben futották az első Magyar Derbyt Alagon. Idén így már a 95. Magyar Derby-t tartják július 2-án, azaz mindig július első vasárnapján.

A St. Leger a klasszikusok utolsó állomása, amelyet nálunk október elején futnak a Kincsem Parkban.

Fotó: Major Zsolt

Derby-körkép a nagyvilágból

Ország 
Elnevezés (besorolás)
Helyszín
Lefutás időpontja
Táv
Első lefutása
USA
Kentucky Derby* (G1)
Churchil Downs
Május
2000 m
1875
UK
Epsom Derby (G1)
Epsom
Június
2400 m
1866
FR
Prix du Jockey-Club (G1)
Chantilly
Június
2100 m
1836
GER
Deutsches Derby (G1)
Hamburg
Július
2400 m
1869
ITA
Derby Italiano (G2)
Capannelle / Róma
Május
2200 m
1884
HK
Hong Kong Derby**
Sha Tin
Március
2000 m
1873
JP
Tokyo Yüshun (G1)
Tokió
Május/Június
2400 m
1932
AUS
Australian Derby (G1)
Randwick / Sidney
Április
2400 m
1861
HUM
Magyar Derby
(HUN Gd-2)
Kincsem Park
Július
2400 m
1921
AUT
Österreichisches
Galopper Derby
Magna Racino, Ebreichsdorf
Június
2200 m
1868

.

2017.05.03. Vonczem Gabriella
Források:
– Galopp Magazin 2014.január 13.,
– dr. Fehér Dezső: Az angol telivér Magyarországon
– Wikipedia
– www.kincsempark.hu

Hiba bejelentés