Ménesnyi ló az Amarokban

Erő, kényelem, minőség és elegancia – Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője így jellemezte a Volkswagen Amarokot, miután extrém körülmények közt tesztelte annak gyorsulását és megbízhatóságát. Lássuk mitől esett szerelembe bevállalós tesztvezetőnk.

Elegáns és tekintélyt parancsoló – mint egy uralkodó

Első találkozásom az Amarokkal a Lovasok.hu Akadémia rendezvényen volt, ahol megcsodáltam robosztus erőtől dagadó formáját, kedvenc királykék színű gyöngyház csillogását. Akkor ott eldöntöttem, hogy tesztelni akarom, és hamarosan el is jött a pillanat a Porsche Buda telephelyén. Miközben végigsimítottam formás vonalait, feltűnt, hogy hűtőrácsát és lámpáit teljesen átdolgozták. LED-es nappali fényeket, és látványos küszöb alatti világítást is kapott.

Motorházteteje majdnem a mellkasomig magasodik, és csillogó krómozott hűtőrácsán ott csillog a jel. A jel, ami minden benzingőzzel megfertőzött rajongónak megdobogtatja szívét: V6. Bizony, az új Amaroknak már 3000 cm3 V6-os a motorja, még egy turbófeltöltővel (TDI) is megspékelve. Garantálja az üléstámlába préselő hatalmas 550 nm nyomatékot, de még ott a bűvös szám is, a ménesnyi vadlovacska, a 224 lóerő. És ha lepadlózzuk a gázt, az Overboost funkciónak köszönhetően kicsit változik a vezérlés, a turbónyomás, és a pacik száma felugrik 244 lóerőre.

Nem is kérettem magamat, felpattantam a pilótaülésbe. Bizony fel, mert az Amaroknak egy valódi uralkodóhoz méltóan magas trónusa van. Ami körülvesz, az is méltóságos: prémium szintű belső kidolgozás, kellemes tapintású finom bőrkárpitok és ülések, valamint a németesen szögletes vonalú elegancia.

Minden extra benne van, mi manapság szem-száj ingere

Magamhoz szabom a minden irányban elektromosan állítható ülést, és máris otthonos a kényelem. Bár a kulcs a kormányzárban, azért indulás előtt még egy kicsit ismerkedek vele. Középen egy 6 colos kijelző tetszetős grafikájában minden, ami manapság szem szájnak ingere. Mobil kapcsolat, GPS navigáció, hangvezérlés, rengeteg állítási lehetőség a menüben, digitális hifi rendszer SD és USB csatlakozási lejátszással, tolató és radar kamera. Mindez magyar nyelvű menürendszerrel, köszönet a német mérnököknek a megtisztelésért. Ez a kis figyelmesség sajnos idáig nem sok tesztautónkban volt elérhető.

A kormány előtti műszeregységben a fordulatszámmérő és a kilométeróra között is egy LCD kijelző van, amiben meg lehet jeleníteni a GPS, a hifi adatait, és a sok menet közbeni funkciót, mint például pillanatnyi és átlagfogyasztást, váltó fokozatokat, menet üzemmódot, napi számlálókat…stb.

8 sebességes automata váltó, automata összkerékhajtás

Miután megcsodáltam mindent, indulás, gyerünk Amarok, pár napig együtt leszünk, és lovas barátainknak majd beszámolunk a kalandjainkról.

Az indító kulcsfordítás hagyományos, de a motorindítás teljesen elektronikus, automata. Kissé konzervatívan jobban is szeretem ezt a megoldást, mint a gombnyomásost. Tehát a motor automatikusan indít a kulcsforgatásra, de mégis mi ez a nagy csend? Önindítás után kellemes némaság. Fülelek, és bizony jár a motor. Semmi rezgés, hang alig, úgy ketyeg a 3000-es turbós V6-os, mint egy igazi Schaffhausen óra. A kézi váltós típus 6 sebességes, de tesztautónk 8 sebességes automata váltós, és az összkerékhajtása is teljesen automata. Parkoló és üres állással, egy normál, egy sport, és egy kézi léptetős fokozattal, valamint elképesztően jó erőelosztással rendelkezik a 8 fokozatban.

Kezdem a normál állással, mert ismerkedünk egy kicsit, mint suttogó a vadlóval. Váltó hátra és indulás ki a Porsche Buda telephelyéről. Mint egy kilátóból a panorámát, úgy szemlélem a forgalmat. Ha közel megyek a kapuhoz, sorompóhoz, a radar bejelez és mutatja az akadályokat a központi kijelzőn. A kamera is bekapcsol, és a hagyományos kép mellett egy felülnézettel is tájékoztat. Így aztán mindent látok, ami körülöttem zajlik.

Ó, már mentem is 200 métert, megszoktam, kicsit odalépek normál fokozatban, és belelapulok az üléstámlába: meglendít a 165kW/224 lóerő. Mi jöhet még sport fokozatban, padlógáznál?


Jobb személyautókat megszégyenítő tempóval gyorsul

Nem is bírom tovább, ezt ki kell próbálni. Megállunk az Amarokkal az autópálya felhajtó leállósávjában, forgalom elvonult, miénk az aszfaltcsík! Váltó sport fokozatba, rock zene be, hangerő fel, kipörgésgátló kikapcsol, stopper indul, padlógáz!

Az Ama-rock meglendül, állít a vezérlésen és a turbónyomáson, aztán alám teszi most a ménesnyi 244 lóerejét, kapaszkodom a kormányba, ugrálnak a fokozatok a kijelzőn, és bődületes a gyorsulás. Nyolc másodperc alatt megvan nulláról a 100 kilométer per óra – ez már valami, hoztuk a gyári értéket. Nyomom tovább, 19,4 másodpercnél 150 kilométer per óra. Azt a mindenit, egy 2,3 tonnás gépezettől nem semmi a jobb személyautóktól megszokott gyorsulás! Fantasztikus ez az élmény.

Megfordulunk az első kihajtónál, és visszafelé is kipróbáljuk, de most kézi váltással. Most muzsika le, hallani akarom a vágta hangokat, és megint padlógáz.

Menetzaj nem sok, kellemes csend van a pilótafülkében, csak a fülke mögötti kapuidomnak van némi szélhangja. Rögtön érzem, rokonlelkek vagyunk, az Amarok igazi ikrek, a maga kettősségében.

A vad táltosok félelmetes ereje kezes póniként kezelhető. Az erőhöz és a robosztus mérethez egy csendes, precízen irányítható finom gépezet társul. És a kormány szervója is, ahogy az érzékenysége a sebesség függvényében változik. Álló helyzetben és kis tempónál elképesztően finom, egy ujjal is lazán lehet tekerni a kormányt, ami parkolásnál, terepezésnél nagy segítség.

No de gyerünk, kézi váltással is nézzük a gyorsulást. Forgalom elment, most nincs zene, hallani akarom a szíve dobbanását. A váltót oldalra nyomva manuális állásba kapcsolok, ujjaim a kormány alatti léptető füleken. Stopper indul, és start. Megint az ülésbe lapulok, 7,9 másodperc alatt megvan a 100 kilométer per óra. Nosza, lefaragtam egy tizedet. Gyerünk tovább, 18-nál a 150. Azta, másfél másodperccel jobb, és egy élvezet a kézi váltás is.

A biztonságos megállást az új Amaroknál már hátul is tárcsafékek garantálják, a szinte már természetes ABS-szel.

Rezzenéstelenül állja a terepakadályokat

De az Amarok nem versenyautó, és mi lovas szemmel nézzük, mit tud terepen. Igazán semmi dolgunk, az összkerékhajtás teljesen automata. Uccu bele a tengelyekig érő sártengerbe – az Amaroknak meg se kottyan. De egy láthatatlan hegyes gyökértől defektet kapok. Tanulság: vigyázni kell a fákhoz közeli átláthatatlan pocsolyákkal. Gyári szerszámkészlet elő, a pótkerék egy kurblis rúd segítségével leereszthető a plató alól. Alaposan körbeékelem a kerekeket, és röpke óra alatt kész is vagyok.

A gyári adatok között a 45 fokos emelkedő megmászása is szerepel, amit egy szakmai bemutató mobilmászókáján meg is szemléltem. Hát lássuk most belülről átélve.

Ráfordulok a krosszpálya siratófalára. Alacsony fordulaton is hatalmas nyomatékkal kapaszkodik felfelé, látóteremet a bárányfelhők töltik ki, az Amarok az egekbe emelkedik. Mintha ez lenne az otthona, lazán felkaptat a csúcsra. Kicsit félelmetes a magasság, aztán le a szakadékba, besegít a lejtmenetszabályzó. A közepén fotózási szünettel nehezítve az Amarok magabiztosan, rezzenéstelenül álja az akadályokat.

Hoppá, elfelejtettem az Off-road állást bekapcsolni. De most gyerünk, ezt is kipróbálom. Terepes fékezésnél másképp vezérli az ABS-t. Így laza talajon is jó a fékerő. Betépek vele egy sima kanyarba, manuális váltó állásban. A poros földes úton stabilan, jól vezeti a kanyarívet az intelligens terephajtás.


Minden teherrel megállja a helyét zord útviszonyok közt is

De itt a teszthancúrozás ideje, aztán a kanyar végén aláfordítom a kormányzást, belépem a gázt, és mintha tudná a gép, hátra érezhetően több nyomatékot ad, és ahogyan kell, a fotók kedvéért gyönyörűen sodródik a fara látványosan nagy porfelhő kíséretével.

Bár lószállítóval nem ajánlatosak ezek a mutatványok, de a tapasztalat garantálja, hogy az Amarok minden teherrel megállja a helyét a zord útviszonyok közt is.

Különlegesség az átdolgozott rakodófelület is. Kategóriájában egyedülálló módon a sárvédők kialakítása lehetővé teszi egy euro raklap keresztben felhelyezését a platóra. Így a teher a hátsó tengely fölé kerül az ideális súlyelosztás érdekében.

Az Amarokot is összegezve, de csak 6 szóban:  ERŐ, ERŐ, ERŐ, kényelem, minőség, elegancia!

Köszönet a Porsche Budának, hogy kipróbálhattam az Volkswagen Amarokot.

Köszönet a Lovasok.hu főszerkesztőjének, Magyar Dorottyának és Romeonak a fotózásért!

Volkswagen Amarok listaára: 11.358.880 Ft

Volkswagen Amarok adatai:

  • VW Amarok 3.0 V6 TDI Aventura
  • Lökettérfogat: 2967 cm3
  • Hengerek/szelepek száma: V6/24 turbódízel
  • Teljesítmény: 165 kW/224 LE 3000-4500/perc, rövid időre: 244 LE
  • Maximális forgatónyomaték: 550 Nm 1400-2750/perc
  • Saját tömeg: 2,3 tonna
  • Teherbírás: 1.0 tonna
  • Tengelytáv: 3097 mm
  • Hosszúság / szélesség / magasság: 5254/1954/1834 mm
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
  • Maximális sebesség: 193 km/h
  • Vegyes átlagfogyasztás gyári: 7,6 l/100 km / teszt alatt mért (város, terep, országút): 10 l/ 100 km
  • CO2-kibocsátás: 199 g/k

 

2017.05.04. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu

Hozzászólások