A ló, ami ott sem volt

A ló, ami ott sem volt

Hogy meggyőzőbb legyen az emberek és az állatok mozgása a programokban, hús-vér megfelelőiket digitalizálják. A 3D Brigade külföldi és magyar játékfejlesztőknek végez motion capture munkálatokat, és készít grafikai elemeket. Megnéztük, hogyan próbálnak befogni egy lovat.

Öröm lehetett a 300-at forgatni, jut eszembe, miközben a terem közepén hadonászó lányt nézem. A stúdió széleinél állunk, oldalról erős lámpák világítanak, hátul fehér paraván takarja a falat, a sarokban a kreatív stáb tucat tagja ücsörög.

A kép illusztráció

Harc a semmivel

Menj előre, és döfj a kardoddal, de néha akadj meg, mintha ellenséggel küzdenél, mondja a rendező a terem közepén ácsorgó színésznek, aki megragadja a kardot (esetünkben egy felmosó nyelét), és megtámadja az orkokat, (esetünkben egy 78 százalékban nitrogénből, 21 százalékban oxigénből meg egy rakás nemesgázból álló megfoghatatlan izét).

Ráadásul még hülyén is néz ki szegény: fekete pizsamát húztak rá, amire világos labdákat ragasztgattak, ha ebben a ruhában adná elő ugyanezt a mozgást mondjuk a Vörösmarty téren, biztos hamar elszállítanák másfél éves gyógykezelésre.

Pedig amit csinál, az hasznos. A váci gladiátoregyesület tagja most épp az évi harmincmilliárd dolláros bevételt produkáló játékipar részesévé válik, mozgása meg majd valamelyik amazon digitális testében köszön vissza. A szakemberek a motion capture eljárás segítségével elmentik a színész mozgását, hogy azt egy játékkarakterhez adva életszerű figurákkal találkozzunk, mondjuk Artur király seregeiben.

Alapállás, támadás

A lány testére helyezett világos labdákat markereknek hívják, ezeknek a mozgását rögzítik az infravörös tartományban mozgó kamerák. Nagyjából 30-40 jelzést helyeznek el egy színészen, ha valamelyik leesik, újra kell kalibrálni a rendszert.

A jelenetsort úgy kezdi a lány, mintha varázsolna: széttárja karjait, felveszi az úgynevezett T-pózt, így azonosítja a figurát a legkönnyebben a mocap-gép. Aztán támadni kezd, majd némi hadonászás után újra T-be vágja magát. A számítógépen pillanatokon belül megjelenik a színész pontokból álló modellje, és a jelenetsor. A rendszer a markerek mozgását jegyzi meg, ha a kamerák elől rejtve marad valamelyik, a gép megpróbálja kiszámolni, hogy merre lehetett. A digitalizált mozgással még rengeteg utómunka lesz, de az alapok már adottak az élethű karakterekhez.

A munkákat a 3D Brigade nevű magyar cég végzi, a szintén magyar Neocore-nak, ami most készül kiadni első játékát. Ez a keresztes háborúban játszódó Crusaders lesz, a történelmi alapokon nyugvó stratégiában a játékos feladata lesz bevenni Jeruzsálemet. A készítők szerint a program legnagyobb előnyei közé tartozik az élő horizont: ha egy vár látszik a látóhatár szélén, az nemcsak festett táj, valóban oda lehet lovagolni, és el lehet azt foglalni. A novemberben megjelenő szoftver azonban már csak keveset profitálhat a mostani motion capture-ből, ezeket inkább a King Arthurhoz, következő projektjükhöz használják fel.

A valódi látványosság egy 17 éves ló lenne, egy kanca, rá várunk, őt akarják digitalizálni a szakemberek. De az állat csak nem akar megérkezni, ami nem is csoda: 400 négyzetméteren kéne vágtáznia egy hűvös hangulatú stúdióban, én a helyében inkább akarnék kolbász lenni, mint pöttyökkel teleaggatott színész.

Kiszervezik

Miközben az állatra várunk, megtudjuk, hogy a 3D Brigade a világ egyik legnagyobb grafikaitartalom-beszállítója, de a régióban mindenképp piacvezető. Ez remek, mondom a sajtósnak, mindig nagy öröm, ha egy hazai cég sokra viszi, de európai értelembe vett innovációs szupersztráda legyek, ha tudom, mi az a grafikaitartalom-beszállító. Aztán kiderül, hogy manapság már nagyon drága játékokat fejleszteni, rengeteg embert kell alkalmazni, ezeket viszont nehéz koordinálni, a mai körülmények között a hagyományos felosztású stúdiók már egyre kevésbé versenyképesek. Ezért a fejlesztők sok munkát kiszerveznek, hogy kezelhető mennyiségű emberrel kelljen csak dolgozniuk.

Vágta
A grafikai elemek kidolgozását például egyre többször bízzák a 3D Brigade-szerű cégekre, és a motion capture is az ő feladatuk. A legtöbb grafikai tartalom-beszállító Indiában vagy Kínában dolgozik, a magyar cég ezekkel szemben gördülékenyebb kommunikációt és jobb minőséget kínál Theodore Reiker pr-igazgató szerint. A szegmens éves növekedése eléri a 30-50 százalékot, jelenleg a nagy stúdiók 60 százaléka veszi igénybe a tartalombeszállítókat, jövőre ez a szám 90 százalékra nőhet. A 3D Brigade tavalyi bevétele elérte az egymillió dollárt, ami akkor is csodálatos eredmény, ha azt egy pöttyökkel teleaggatott, 22 méteres vágtára kényszerített ló szemszögéből nézzük.

Van is, meg nincs is

Lassan két órája várunk az állatra, a sajtós egyre többször nyúl alkohol után, és miután kielemezzük a dél-amerikai fantasztikusokat, valamint a korai európai realistákat, feladjuk a harcot: szerintem nem is létezik az az állat. Aztán este hat óra után megérkezik, unottan fogadja az öltöztetést, majd a legnagyobb nyugalomban ügetni kezd. Többek szerint a lovat benyugtatózták, a szeméből látszik, mondják, de a zsoké állítja, hogy nem drogozott az állat, csak nyugodt.

Mindenesetre aki a King Arthurban túlságosan kiegyensúlyozottnak találja majd a csatába induló lovak viselkedését, jobb ha tudja, hogy az állatok mozgását nem a végtelen mezőkön, hanem a Kolhoz Film stúdiójában, a régi Cérnafestőgyár kiürített kazánházában rögzítették.

Magyarósi Csaba

Forrás: Index 2007-09-07


Vámosi Zsoltot, a 3D Brigade Zrt. operatív igazgatóját kérdeztük a Közép-Európában egyedülinek számító mozgás-rögzítő eljárásról.

Közép-Európában először rögzítették optikailag egy ló mozgását. Mit jelent ez pontosan?
– Egy stúdióban nyolc darab nagy sebességű, infravörös tartományban működő kamerával felvettük a lónak és lovasának mozgását. Egy-egy ilyen kamera 120 képet rögzít másodpercenként. A kamerák által készített képekből egy számítógép a mozgás minden egyes koordinátáját milli­méterre pontosan kidolgozza. Ezzel az összeállított mozgássorral 3D-s animációs figurá­kat lehet életre kelteni: ezáltal lesz élethű többek között az olyan karakterek mozgása, mint a Shrek és a Toy Story szereplőié.

Ez a felvétel most milyen célből készült?
–Egy Arthur királyról szóló számítógépes stratégiai játékhoz készítettük.  A megrendelő magas színvonalú játékot akar létre­hozni, ezért szerette volna, ha élethű a játékban a lovagok mozgása.

Az animációs filmeken, játékokon kívül mi­hez használják még ezt a felvételt?
–Minden 3D-s film elkészítéséhez, illetve külföl­dön a gyógyászatban is al­kal­maz­­zák ezt a módszert. A páciens belebújik a felvételhez szükséges speciális ruhába, elkészítik a felvé­telt, és ennek alapján meg tudják mondani, milyen ízületi sérülései vannak az illetőnek és hogy milyen te­rápiára van szüksége. Itt­hon a gyógyászatban még nem alkal­mazzák. Mi, ha van rá igény, szívesen segítenénk ebben.

Mittelholcz Dóra

Forrás:  Metro 2007-09-11

 

Frissítve: 2024.01.19.
Fotó: Canva

Hozzászólások