Kezdőlap Blog Oldal 504

A magyar fogathajtás története

A magyar fogathajtásról

Hagyományainkban, mélyen gyökerező lovaskultúránkban világszerte igazi lovasnemzetként, a modern lovas kultúra egyik megteremtőjeként ismerik el hazánkat. Néhány fejezet erejéig tekintsünk vissza néhány évtized történéseire, tisztelettel emlékezve olyan egyéniségekre, akik versenyzőként, vezetőként, elismerést, dicsőséget szereztek hazánknak.

A kép illusztráció

A kocsi és a szekér megjelenése és elterjedése igen népszerűvé tette a kocsizást egész Európában. Különösen így volt ez Magyarországon, ahol az úr és a paraszt nagy kedvteléssel hódolt ennek a szenvedélynek. A magyar paraszti gazdaságban a kocsiló volt az a legutolsó leltári darab, amelytől megvált a gazda. Lehet, hogy az igásökrök már éheztek, fejük fölött a tetőn már benézett a napfény, de a lovak jókedvükben alig voltak fékezhetőek.

Szenvedélyesen hajtott az úr és a paraszt, lova, fogata büszkeségének tárgya volt. Az akkori rossz útviszonyok között bizony ügyesen kellett hajtania annak, aki egészségesen akart célhoz érni. A nehezített körülmények között való utazás azt eredményezte, hogy a hajtás valóságos mesterséggé fejlődött, amit lelkiismeretesen gyakorolnia kellett annak, aki időben és épen akart célhoz érni.

Fogathajtó versenyek, távhajtó viadalok, fogat-kocsi-szépségversenyek már régóta ismertek, de a hajtósport versenyszabályai, mint a többi lovassportágakban, csak a két világháború közötti időkben kristályosodtak ki és rögzítődtek. A magyar fogathajtók, híven az ősi hagyományokhoz, 1930 óta megszakítás nélkül a világ legjobbjai közt szerepeltek Európa nagy versenyein. Aachen, Windsor, Hamburg, Münster hosszú évtizedeken keresztül volt hangos a magyar hajtók sikereitől. Az 1930-as években Aachen sztárja Pettkó-Szandter Tibor volt, bábolnai arabs és lipicai fogataival, 1958-61 között a gyöngyösiek büszkesége, Kádár László öregbítette a magyar hajtósport hírnevét szürke lipicai négyesével.

A kép illusztráció

1964-ben a méltatlanul elfelejtett Szentmihályi Ferenc nyerte meg az aacheni nemzetközi négyesfogatversenyt. A négyesfogathajtás népszerűsége is hozzájárult ahhoz, hogy a Nemzetközi Lovas Szövetség 1969. évi kongresszusán hivatalosan is versenyágnak, szakágnak, ismerte el a fogathajtást. A fogathajtásban elért sikereinknek köszönhetően, Chevalier H. De Menton De Horne, a Nemzetközi Lovas Szövetség főtitkára, 1970-ben jelezte, hogy a FEI pártfogolja és támogatja, hogy 1971-ben,  Budapest legyen a házigazdája az I. Hajtó Európa-bajnokságnak és a Hivatalos Nemzetközi Ugróversenynek.

A szövetség akkori főtitkára 56 tagállam lovas szövetségét kérte fel, hogy vegyenek részt a két nagy versenyen, ami akkor nagy jelentőséggel bírt egész Magyarország számára. Díjugratásban a 12 versenyszámban, Európa 10 nemzetének legeredményesebb sportolói 124 lóval álltak rajthoz, harcoltak az elsőségért, a legjobb helyezésekért.

A versenyszámokban a legeredményesebben a lengyel lovasok szerepeltek, 6 győzelmet értek el, az NSZK-beli ugratók 5, míg a svájciak 1 győzelemmel remekeltek. A magyar versenyzők közül Móra László Hadfival, és Radarral, Ákos Ajtony Őzikével, Fáklyással és Terikével, míg Balogh István Dohánnyal, Bognár Sándor Hatalmassal ért el dobogós helyezést. Széplaki Pál Kemállal és Antarillel, Hriazik Pál Bettyvel helyzettként sikeresen szerepelt. A díjlovasok  között a Szent György-díjban Kruzsicz József Pasassal 5.,  Dallos Gyula Palavesszővel 6. helyezettként végzett. Csoportbajnokságban az Intermédiaire versenyszámban a Molnár, Kövy, Dallos, Kruzsicz összeállítású csapat bronzérmes lett.

A klasszikus olimpiák hangulata elevenedett meg a lovaspályán, amikor az ókori fogatversenyeket idéző bigák és quadriák után felvonult az I. Hajtó Európa- bajnokságon résztvevő 17 négyesfogat. Erre az alkalomra hazánkba érkezett Fülöp herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség akkori elnöke, részvételével különös rangot adva a sporteseményeknek. A legnagyobb érdeklődést kiváltó fogatversenyre rajthoz állt Erzsébet királynő négy szürke oldenburgi ménből álló fogata, Sir John Miller hajtóval a bakon, aki ezredesi fokozatban a királynő főlovászmestere címet viselte. Természetesen a rendezők a protokoll szabályai szerint az 1-es rajtszámot adták a királynői fogatnak.

A kép illusztráció

Az már nem a protokolli udvariasság része volt, hogy a fogat a bírálatkor az első helyen végzett. Tulajdonképpen szépségversenynek is nevezhető volt ez akkor, a hajtók, a lovak, a segédhajtók, a hajtó, a kocsi és a szerszámok milyenségét, stílusát, tisztaságát, a nemzeti sajátosságokat, hagyományokat figyelembe véve lett pontozva, de ezek mellett kitért a lovak kondíciójára, megjelenésére, de még a hajtó ostortartására is.

A királynői fogat után a kettes rajtszámmal, négy sárgagelderes lóval Douglas Nicholson indult szintén Nagy-Britannia színeiben. Ezután három csehszlovák fogat következett, Václav Kurka, Jirij Kocman és Frantisek Hruzik hajtókkal. Az első két hajtó kladrubi szürkéket, míg a harmadik szürke-fekete mén négyest hajtott. A jugoszláv Antun Zuzák lipicai fajtával, Szymoniak Antoni Musial Wielkopolska fajtájú, a szintén lengyel Zygmund Waliszewski négy szürke anglo-arab ménnel rajtolt. 10-11-12-es rajtszámot viselt a három NSZK versenyző. Franz Lange sötétpej holsteini, Walter Sirrenberg pej holsteini, Fred Freund, szintén pej színű holsteini négyesfogatával nevezett az Európa-bajnokságra. (Fred Freund bátyja a később világbajnoki címet elért négyesfogathajtó, Michael Freundnak.) A két svájci versenyző, Auguste Dubay, Anton Frey sárga, illetve pej színű hannoveri lovakkal vágott neki a versenynek.

Az akkori idők klasszisa, Abonyi Imre a 15-ös, Fülöp Sándor a 16-os, a magyar csapat harmadik tagja, Papp József a 17-es rajtszámot viselte. Abonyi négy szürke ügetőt, Fülöp szürke-fekete színű kisbéri mént, Papp fekete kisbéri kanca-fogatot hajtott.

Az első versenyszámban, a díjhajtásban a svájci A. Dubay, a német F. Lange, és Fülöp Sándor volt a dobogós sorrend, őket követte Abonyi, D.Nicholson és J.Miller Angliából. Az akkor még távhajtásnak nevezett maratonhajtást óriási, soha nem látott érdeklődés előzte meg. A Budapest-Mátyásföldtől Gödöllőig tartott terepverseny pályája mentén ezrek álltak, és a célnál is több ezer érdeklődő várta a befutó fogatokat. A rendezők, különösen a biztonságiak „örömére” Fülöp herceg az akkori angol nagykövettel lóháton kísérte végig a két angol versenyzőt.

A versenyszám győztese Abonyi Imre lett, a lengyel hajtó Szymoniak és Papp József előtt. Utánuk a sorrend J.Miller, Fülöp Sándor, és D. Nicholson. Az utolsó versenyszámban, az akadályhajtásban a magyar hajtók újra remekeltek és mindhárom dobogós helyre hazai versenyző, Abonyi Imre , Fülöp Sándor, és Papp József állhatott fel. A verseny összetett eredményei alapján az I. hajtó Európa-bajnokság aranyérmese Abonyi Imre  lett, Fülöp Sándor ezüstérmesként, míg Papp József bronzérmesként fejezte be a négyesfogathajtás első, legnagyobb hivatalos világversenyét.

A 70-es évektől négyesfogathajtásunkban példa nélküli sikersorozat indult el. A magyar fogathajtás nagyszerű adottsága, hogy generációnként képes újítani önmagát. Kádár László fogathajtásban elkötelezett tanítójának, parancsnokának, Babits Gyulának köszönhetően, Abonyi Imre , Pettkó-Szandter Tibor és Abonyi László segítségével lett a fogathajtás legeredményesebb versenyzője. Ez a folyamat a következő évtizedekben is töretlenül megmaradt, a magyar lovasszakemberek tudásuk, versenyzői tapasztalataik önzetlen átadásával tanítottak, képezték a fiatalabb versenyzőket, ezzel fogathajtásunk sikertörténete tovább folytatódhatott.

Herneczky Frigyes
Frissítve: 2023.06.26.
Fotó: Canva

A magyar fogathajtás története 1. >>>
A magyar fogathajtás története 2. >>>
A magyar fogathajtás története 3. >>>
A magyar fogathajtás története 4. >>>
A magyar fogathajtás története 5. >>>
A magyar fogathajtás története 6. >>>
A magyar fogathajtás története 7. >>>
A magyar fogathajtás története 8. >>>
A magyar fogathajtás története 9. >>>
A magyar fogathajtás története 10. >>>

 

A magyar fogathajtás története 4.

A magyar fogathajtás története 4.

Tehetség, tudás, tisztesség

A sikeres budapesti Európa-bajnokságot követő 1972-es Münsteri Négyesfogathajtó Világbajnokságon induló versenyzőink szorosan az élbolyban végeztek. Abonyi Imre, Fülöp Sándor – az év windsori versenyének győztese – és Szentmihályi Ferenc a hibátlan maraton után az akadályhajtásban vesztette el győzelmi esélyeit.

A kép illusztráció

Abonyi Imre, Bárdos György és Fülöp Sándor jelen volt 1972-ben Münchenben az olimpián. Fülöp herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség elnökének kérésére a stadionbeli díszprogramokon Európa legjobb négyesfogathajtói tartottak látványos lovaskarusszelt, fogat bemutatót. A nyolc fogat között két magyar négyesfogat is szerepelt. Papp József, a kiváló hajtó sötét-gesztenyeszínű lovait Fülöp Sándor, míg Bárdos György lipicai lovait Abonyi Imre hajtotta Bárdos György „segédletével”.
Budapest és Münster után 1973-ban Windsor várta Európa legjobb fogatait, a négyesfogathajtás legeredményesebb versenyzőit. A világ egyik legrangosabb, és legszebb környezetében lévő királyi parkban rendezett verseny esélyesei a házigazdák, az angolok voltak. A kellő pénzügyi támogatás hiánya miatt a magyar színeket két versenyző, Abonyi Imre – ezúttal lipicai ménjeivel – és a szintén szürke méneket hajtó Fülöp Sándor képviselte. Az első számban, az egyébként is jó díjhajtó Fülöp mindössze egy pont hátránnyal másodikként, Abonyi ötödikként végzett. Maratonban nem remekeltünk, az akadályhajtásban Fülöp Sándort pályatévesztés miatt kizárták, de kétversenyzős csapatunk így is negyedikként végzett.
„Nem arra születtünk, hogy állandóan képességeink felső határán éljünk, a völgyben is vannak járható utak” – vigasztalódhattunk Romain Rolland gondolatain.

1974-ben a sportág második világbajnokságának a svájci Frauenfeld volt a helyszíne. Az akkori elvárások alapján a siker a világbajnoki címmel volt egyenlő. Ez nem kis terhet jelentett a versenyzőknek, valamint a fogatsport akkori irányítójának, a fogatsport mindmáig legeredményesebb vezetőjének, dr. Várady Jenőnek.
Hegyekkel, 640 méteres szintkülönbséggel kellett számolni a svájci városka színhelyén, ami egy kissé a mi Szilvásváradunkhoz hasonlított.

– Úgy érzem, ami módunkban állt, azt megtettük, versenyzőink tiszta lelkiismerettel utazhatnak a világbajnokságra. Őszintén remélem, hogy versenyeredményeik igazolni, honorálni fogják igyekezetünket – jelentette ki Dr.Várady Jenő.

A kép illusztráció

A kapitány kijelölte a magyar színeket, képviselő versenyzőket. Az összeállításban helyet kapott az ígéretes tehetségű Bárdos György lipicai lovaival, Abonyi Imre új fogatával, szintén  lipicai apaságú szürkéivel, Fülöp Sándor a nagyrámájú szürke félvérekkel, míg a negyedik Papp József a dömsödi termelőszövetkezet feketéivel. A gyönyörű környezetben, a feldíszített zöld gyepen elhelyezkedett négyesek az akkori világ legjobb harmincöt fogata volt. Olyan kocsikiállítást, szerszám-szemlét, ami itt jelen volt, még talán nem is látott a világ.
Ez a világbajnokság tulajdonképpen szerszám- és kocsiparádévá is vált, de azért a fogatverseny elsősorban a lovakról és hajtójukról szólt.

Az akkor még meglévő bírálatban is jól szerepeltünk és a díjhajtás átütő sikert hozott. A sorrend: Abonyi, Fülöp, majd a negyedik Bárdos, így versenyzőink bizakodással várták a maratoni versenyszámot.
Az akkori szabályok szerint a különböző jármódszakaszok nagyon fontos szereppel bírtak a pontozásban, mellette az akadályok is nagy kihívást jelentettek a versenyzőknek, lovaknak egyaránt. Az esti eredményhirdetéskor derült ki, hogy a szám győztese, Fülöp Sándor, 7. Papp József, 8. Abonyi Imre, 9. Bárdos György, ami alapján csapatban már a kezünkben érezhettük az aranyat.

A bírói testület egy óvásnak helyt adva – részünkre hátrányosan – megváltoztatta a sorrendet. Ennek ellenére akadályhajtásban Bárdos – Muity Ferenc segédhajtóval a hátsó ülésen – imponálóan versenyezve győztesként fejezte be a számot. Abonyi hat hibát vétett, Papp három hibával, a hetedikről a hatodik helyre jött fel. A magyar csapat kiválósága, Fülöp Sándor két hibát vétett, de ezzel is biztosan világbajnok lett. Fülöp Sándor volt az első magyar négyesfogathajtó, aki világbajnoki aranyat nyert.

1975–ben a lengyelországi Sopot volt az Európa-bajnokság színhelye.
Kilenc nemzet 34 fogata nevezett, közöttük a teljes magyar élmezőny: Abonyi, Bárdos, Fülöp, Muity Ferenc és Papp József.
A lengyel állam, a Lengyel Lovas Szövetség, valamint a sporthivatal érezve a megtisztelő lehetőséget, gondos házigazdaként jeleskedett.
Díjhajtásban rendkívül egységes csapateljesítményt mutattak versenyzőink, miközben tudták a neheze a másnapi maraton verseny lesz.
Papp indult először a magyarok közül, majd Fülöp, Muity, Abonyi, Bárdos. A szakaszokról beérkező hajtóink erősen bizonygatták, hogy nagyon nehéz a pálya, a negyedik akadálytól végig gyilkos tempóban kell haladni, hogy időn belül tudjanak maradni.
A versenyzői akarás, a hajtótechnika, az abszolút tudás fényes bizonyítéka volt Fülöp Sándor hajtása, amivel leküzdötte az akadályszakasz nehézségeit. Abonyi Imre szinte hibátlan teljesítménnyel sikeresen túljutott élete egyik legnehezebb maratoni versenytávján.  Bárdos szintén remekelt lipicai lovaival, Muity meglepetést okozott. Maratonhajtásban Abonyi, Muity, Bárdos sorrend alakult ki. Az akadályhajtás is sikeres volt, Abonyi és Bárdos hibátlanul versenyzett, ami alapján az 1975. évi négyesfogathajtó Európa-bajnokság győztese és aranyérmese Abonyi Imre, második Bárdos György, míg a harmadik helyezett Muity Ferenc lett. Dr. Várady Jenő kapitány vezetésével újra remekeltek a magyar hajtók.

Az 1976-os világbajnokság színhelye a hollandiai Apeldoorn városa volt. Az ünnepélyes megnyitón már látni lehetett: Hollandia mindent megtett, hogy a legmesszebbmenőkig megfeleljen azon igényeknek, amit ezek a világversenyek támasztanak a házigazdák felé.

A magyar színeket Abonyi Imre, Bárdos György, Fülöp Sándor és Muity Ferenc képviselte, Várady Jenő vezénylésével. A díjhajtást Abonyi nyerte, Bárdos 4. Muity 12. Fülöp 13. ami nem jelentett túl nagy előnyt, de az élen volt a csapat.  A maratonhajtás versenyszámában a homok játszotta a főszerepet. A mély homokban a nyolcmázsás kocsik mozgatása, majd a másfél méteres vízben való akadályok leküzdése is maradandó élményekkel gazdagították sokat tapasztalt versenyzőink emlékeit.

Hajtóink sikeresen hajtották meg az akadályokat. Abonyi egy hibapontot gyűjtött, amivel a maratonban harmadikként végzett, de az összesítésben első maradt. Csapatban öt pont különbséggel vezettünk, ami az akadályhajtás előtt feszültséggel teli izgalmat jelentett. Fülöp Sándor – akinek nem volt erőssége a versenyszám – hibátlant hajtott. Muity elegáns feketéivel szintén remekelt, Bárdos lipicai lovaival, a közönség tapsával jutalmazva, hibátlant produkált.

Abonyi Imre jó akadályhajtóként tudta hozni formáját, a legjobb időt hajtva nyerte a számot, ami alapján az 1976-ban, egyéni- és csapatvilágbajnoki arannyal fejezte be versenyzői pályáját.
Abonyi Imre, Bárdos György és a Fülöp Sándor alkotta magyar csapat, aranyérmesként álhatott fel a dobogó legmagasabb fokára.

Herneczky Frigyes
Frissítve:2023.06.26.
Fotó: Canva

A magyar fogathajtás története 1. >>>
A magyar fogathajtás története 2. >>>
A magyar fogathajtás története 3. >>>
A magyar fogathajtás története 4. >>>
A magyar fogathajtás története 5. >>>
A magyar fogathajtás története 6. >>>
A magyar fogathajtás története 7. >>>
A magyar fogathajtás története 8. >>>
A magyar fogathajtás története 9. >>>
A magyar fogathajtás története 10. >>>

A magyar fogathajtás története 2.

A magyar fogathajtás története II.

Pettkó-Szandtner Tibor és Kádár László

A lovasmúltjára büszke magyar az egész világon elismert hajtóstílussal és befogási móddal tette gazdagabbá a lovassportot. A világon összesen két nemzet – az angol és a magyar -, amely elismert, tiszta befogási és hajtási móddal, stílussal rendelkezik. A kettő közötti különbséget így jellemezte 1913–ban, egy híres német lovas folyóirat. „Az angol kocsis a konzervatóriumot végzett, kulturált hegedűművész, a magyar kocsis a sziporkázóan ötletes cigányprímás.„

A kép illusztráció

 

A magyar hajtásmódot Pettkó-Szandtner Tibor 1931–ben Magyar kocsizás című művében foglalta össze, tehát neki köszönhetjük, hogy ma már nem cigányosan rögtönzünk, hanem tudatosan, módszeresen ápoljuk, követjük a nagy hajtó elődöket, azok hagyományát és művészetét.

Pettkó-Szandtner Tibor már az előző század 30-as éveiben Aachen sztárja volt, bábolnai arabs és lipicai fogataival. A német lovas rajongók még a háborút követő évtizedekben is emlékeztek bábolnai arab kanca ötösfogatára, amelyet hajtott. 1960-ban egy müncheni kórházban, a televízión keresztül kísérhette figyelemmel a 24. Aacheni Nemzetközi Fogatversenyt ahol a magyar hajtók kiemelkedően szerepeltek. A súlyosan beteg Pettkó-Szandtner Tibor örömmel látta, hogy minden magyar fogat, hintó, szerszám, úgy van felszerelve, ahogyan ezt 1931-ben a „Magyar kocsizás” című könyvében leírta.

A következő év elején meghalt. München mellett, Lajos bajor királyi herceg Leutstetten ménesbirtokán temették el.

A kép illusztráció

Tehetségével, a nemzetközi versenyeken aratott győzelmeivel, kitűnő elméleti felkészültségével, elismertette a magyar hajtóstílust, megalapozta fogathajtóink sikereit, későbbi elismertségét.

A nagy előd, Pettkó-Szandtner Tibor nyomdokába Kádár László lépett. A magyar fogathajtás egészen kiváló, különlegesen tehetséges alakja volt, aki munkássága, eredményei alapján jelentősen hozzájárult a fogathajtó sport fejlődéséhez. Kádár László  későbbi sikereiben meghatározó Babits Gyula, méneskari ezredes, aki az 1941–ben katonai szolgálatra bevonuló újoncot segédhajtójává szemelte ki. A háborút követően Kádár László a gyöngyösi méntelep vezetőjeként, kettesben, majd négyesben is egyre jobban bekapcsolódott a fogathajtásba, ami azidőtájt 100 km–es ménkipróbáló versenyeket, fogathajtó versenyeket, bemutatókat jelentett. Nemzetközi sikereinek is köszönhető, hogy a Nemzetközi Lovas Szövetség 1969–ben szakágaként elismerte és létrehozta a FEI–ben a fogathajtó szakbizottságot. Kádár László 1960-ban az aacheni Nemzetközi Fogatverseny legeredményesebb hajtója, 1964–ben Magyar Hajtó derby–győztes, 1967-ben személyében magyar versenyző először nyerte meg a híres Hamburgi Hajtóderbit.
1968 őszén megbetegedett, majd egy évvel később végleg leszállt a bakról. Amíg erővel bírta, sokat tett a fogathajtásért. Edzőként tanította, képezte, a fiatal fogathajtókat, közöttük a helyébe lépő Bárdos Györgyöt. Hogy milyen eredménnyel tanította Bárdost, azt Bárdos György eredményei igazolják.
Kádár László 61 évesen, 1981. július 16–án halt meg.

Kádár László a fogathajtás tudományának a professzora volt. Nem csak értette, hanem át is tudta adni mind azt, amit ő egykori tanítómestereitől elsajátított, ezért ma is sokak példaképe. Eredményei követendőek a mai és a jövő lovasai, és fogathajtói számára.

Herneczky Frigyes
Frissítve: 2023.06.26.
Fotó: Canva

A magyar fogathajtás története 1. >>>
A magyar fogathajtás története 2. >>>
A magyar fogathajtás története 3. >>>
A magyar fogathajtás története 4. >>>
A magyar fogathajtás története 5. >>>
A magyar fogathajtás története 6. >>>
A magyar fogathajtás története 7. >>>
A magyar fogathajtás története 8. >>>
A magyar fogathajtás története 9. >>>
A magyar fogathajtás története 10. >>>

Taroltak a német lovastornászok Aachenben

Taroltak a német lovastornászok

Idén június 21. és 30. között kerül megrendezésre az aacheni CHIO, a „Lovassportok Világünnepe”. Ez a verseny évről évre a lovassportok egyik legnagyobb eseménye, ahol öt szakág versenyez: lovastorna, díjugratás, díjlovaglás, military, fogathatás.

Az első versenynapok a lovastorna jegyében teltek. A férfiaknál egyéniben és csapat szinten is a német versenyzők vitték a pálmát.

A kötelező és technikai kűrökben szerzett magas pontszámoknak köszönhetően a 25 éves Erik Oese-nek összesen 7,873 ponttal sikerült elnyernie első győzelmét Aachenben. A második helyezést Thomas Brüsewitz (7,798) érte el, a harmadik pedig a francia Nicolas Andreani (7,708) lett.

Női egyéniben a brit világ és Európa-bajnok Joanne Eccles ismét verhetetlen volt. A kötelező és technikai kűrökben meg kellett elégednie a második helyezéssel, a szabadon választott gyakorlatnál azonban mindent beleadott és összesített 8,153 ponttal megnyerte a versenyt. Szorosan a nyomában volt Rikke Laumann (8,015), aki az első két gyakorlatnál nagyon jól teljesített, a szabadon választható gyakorlatnál viszont nem, így összetettben meg kellett elégednie a második helyezéssel. Harmadik lett az olasz Anna Cavallaro (7,886),  negyedik pedig a hamburgi Kristina Boe (7,657), megelőzve ezzel Corinna Knauf-ot (7,587).

A német versenyzők kihasználták a hazai pálya előnyeit és bezsebelték az első két helyezést a franciák elől a Nemzetek Díjában is.

A legnagyobb sikert Corinna Knauf érte el, akinek kiemelkedő teljesítményét 8,645 ponttal díjazták a bírák. Csapattársa Erik Oese, aki férfi egyéniben már győzedelmeskedett 8,638 ponttal a második lett. Ehhez jött még a Neuss-Grimlingshausen csapat megszerzett 8,542 pontja.

A másik német team tagjai Kristina Boe (8,073), Thomas Brüsewitz (8,402) és a VV Inelsburg csapat (8,449) 24,924  pontos összesített eredménnyel a második helyen végeztek, megelőzve a 24,184  pontot elérő franciákat (Manon Noel (7,133, 21.), Nicolas Andreani (8,620, 3.), Team Ecuries de la Cigogne 1 Sénior (8,431, 7.).

2013.06.26. Horosz Enikő, Lovasok.hu
Forrás: St.Georg, Fotó: Michael Strauch, CHIO Aachen
Kép: Pannon Lovasakadémia
Frissítve: 2024.04.08.

Tímár Zsuzsa a Dinó Sporthíradóban

Tímár Zsuzsa a Dinó Sporthíradóban

2013.01.30-i adás

A híradó vendége Tímár Zsuzsa, zsoké.


Frissítve: 2023.07.25.

Megújul a lovas stadion Szilvásváradon

Megújul a lovas stadion Szilvásváradon

2014-ben készül el az új Lovas és Kulturális Rendezvényközpont

Mintegy 1,6 milliárd forintból megújul a szilvásváradi lovas stadion – jelentette be Horváth László Heves megyei kormánymegbízott, országgyűlési képviselő múlt szerdai, Szilvásváradon tartott sajtótájékoztatóján.

A kép illusztráció

Közlése szerint 2014 nyár végére, ősz elejére készül el az új, hatezer férőhelyes, a nemzetközi előírásoknak minden tekintetben megfelelő “négy évszakos” Lovas és Kulturális Rendezvényközpont. Magyarország első ilyen jellegű létesítménye minden lovas szakágat képes lesz fogadni, s a térség idegenforgalmát is fellendítheti.

A beruházás keretében felújítják a már meglévő létesítményeket, az infrastruktúrát, a rendezvénytechnikát, és ki is egészül a komplexum.

A beruházás központi helyszíne a lovas stadion. Itt négy évszakos talajú, a mai nemzetközi színvonalnak megfelelő pályát alakítanak ki, a teljes infrastruktúra, a hang- és fénytechnika, a zsűritorony és a lelátótér is megújul. A nyolcezer férőhelyből kétezer lesz fedett. A melegítő pálya, illetve a mobil bokszok elhelyezéséhez, a parkolók létesítéséhez az önkormányzat biztosítja a területet. Szintén itt, tehát a stadion közvetlen közelében építik ki a maratonhajtás terepakadályait, így az egész verseny könnyen bejárható, látható és élvezhető lesz a nézőközönség számára.

Felépül egy új, a mai igényeket teljesen kielégítő fedeles lovarda, a régi fedeles pedig melegítőpályául szolgál majd. A régi lovarda lelátóin a tervek szerint egy kiállítóteret is létrehoznak.

A projekt része az új Szalajka-völgyi látogatóközpont felépítése és működtetése is, ami átfogó információkat biztosít majd a turisták, érdeklődők számára a Bükk legfrekventáltabb és leglátogatottabb pontjának szabadidős programjairól.

Horváth László elmondása szerint azért esett Szilvásváradra a választás, mert “itt van hely, stadion, van hagyomány és tudás, valamint itt van a lipicai ménes is”. A komplexumot is a Szilvásváradi Állami Ménesgazdaság fogja működtetni.

A kormánymegbízott emlékeztetett: a jelenlegi létesítmény 30 éve épült, itt rendezték meg 1984-ben a négyesfogathajtó világbajnokságot.

A mostani beruházás előkészítését 2010-ben kezdték meg, ám akkor nem nyertek rá uniós forrást, így a fejlesztés kormányzati keretből valósul meg. Az erről szóló döntést június 13-án írták alá. A munkálatok előkészítésére 180 millió forintot fordítanak az idén, az építkezés pedig jövő tavasszal kezdődhet.

Dallos Andor, a ménesgazdaság igazgatója elmondta: a mintegy tízhektáros lovas központban jelenleg 4-5 rendezvényt tartanak évente, de a lipicai lovak képzése is itt zajlik. Ha elkészül a beruházás, ősszel és télen is tarthatnak majd rendezvényeket, évente akár 15-20 lovas eseményt is, amelyek alkalmanként több ezer látogatót vonzanak.

Szilvásvárad kiemelt szerepet kapott a Nemzeti Lovas Programban. A kormány március 27-i döntése értelmében az állami ménesgazdálkodási feladatok a jövőben egységes szakmai irányítás mellett, és  integrált költségvetési szerv keretében kerülnek ellátásra. Ennek érdekében a Szilvásvárad Állami Ménesgazdaság bázisán jön létre a Kozma Ferenc Nemzeti Ménes Igazgatóság, melynek alapítója a Vidékfejlesztési Minisztérium.

2013.06.25. Forrás: MTI, horvathlaszlo.hu


Frissítve: 2024.05.04.
Fotó: Canva

Elhunyt Török László

Elhunyt Török László

(1928 – 2013)

85 esztendős korában elhunyt a rádiházi Kabala Ménes egykori legendás vezetője. 

A military szakbizottság elnökeként jelentős szerepe volt az 1980-as moszkvai olimpián negyedik helyezést elért military csapat megszervezésében és felkészítésében.

A kép illusztráció

Szövetségi kapitányként és szakági elnökként két évtizeden keresztül irányította eredményesen a lovastusa válogatottat.
36 éven keresztül vezette Rádiházát.

Temetésére 2013. január 18-án pénteken 13 órakor került sor Gutorföldén, a náprádfai temetőben.

Laci bácsi emlékét kegyelettel megőrizzük!

Forrás: lovasszövetseg.hu
Frissítve: 2023.06.21.
Fotó: Canva

Lovak Budapest szívében

Lovak Budapest szívében

Szabad-e beügetni a városba?

A 19. században a ló volt a közlekedés mozgatórugója. Mára azonban a lovak szerepköre jelentősen átalakult, főleg a sportban és a szabadidő eltöltésében társai a városlakóknak. Na de mi a helyzet a mai modern nagy várossal, van-e helye egy hátasnak ma Budapesten?

A kép illusztráció

A minap az Indexen is megjelentek ezek a megmosolyogató képek: az óbudai Polgár utcai lakótelepi parkolónál parkoló lovak békésen álldigálva várták lovasaikat.


A két ló az óbudai parkolóban

A spontán lóparkoló az Árkád nevű kocsma előtt és a Retro rétesező mellett alakult ki, így a lovasok vagy valamelyik vendéglátóipari egységbe tértek be, vagy éppen sétálni szottyant kedvük a közeli Fő téren. Ugyanez a két paci később a XIII. kerületi, Kassák Lajos utcai Kaiser Söröző elé kikötve várta, míg a gazdáik iszogattak. Tiszta Vadnyugat!


A söröző és rétesező közt, lovasaikra várva

Akárhogy is, a lovak ma már nem megszokott részei a városképnek.

2010-ben hallhattunk a Margit-híd bicikliútján közlekedő lovasokról, és lovaik hátrahagyott “nyomairól” is. A 1/1975 (II.5) KPM-BM rendelet  szerint a gyalog- és kerékpárút a gyalogosok, a kerekesszékesek és  kerékpárok közlekedésére kijelölt út. Feltételezhető, hogy mivel a ló nem tartozik a más jármű kategóriába, így a jogszabály szerint nem tilos végigügetni a gyalogosok és kerékpárosok között, de persze nem árt az óvatosság.


A telefonnal készített képen ugyanezen lovak a XIII. kerületben

Ahogy korábban a lovasok közlekedésbiztonságáról szóló cikkünkben már szó volt róla, a KRESZ szerint vezető az a személy, aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt (vezet). Tehát akár van jogosítványa a lovasnak, lovat hajtónak, akár nincs, jogilag “sofőrnek” számít, és a KRESZ minden pontja érvényes rá – még az ittas vezetés tilalma is.

Lóval egyébként a KRESZ szerint lehet közlekedni a városban. A lovakkal való közlekedésre is alapvetően igaz a “jobbra tarts” szabály: tehát akár lóháton, akár a lovat vezetve, vagy lovaskocsival a vezetőnek törekednie kell arra, hogy az út jobb szélére húzódjon. Vigyázni kell azonban, mert egy ijedős ló könnyen balesetet okozhat, ugyanakkor ügyelni kell arra is, nehogy egy meglepett kerékpáros a Dunába ugorjon ijedtében, ha szembe jön vele a kerékpárúton egy lovas.

A másik kérdés, ami már a 19. századi nagyvárosokban is komoly problémát okozott: mi a helyzet a lócitrommal? Hasonlóan a kutyát sétáltató gazidhoz, eltakarításáról ló esetében is az állatra felügyelő személynek kell gondoskodnia a köztisztasági szabálysértésről szóló rendelet 7. paragrafusa szerint. Ha nem teszi, 50.000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Természetesen erre is vannak jól bevált megoldások. A bécsi fiákereket húzó lovak esetében például egy speciális, a trágyát felfogó és összegyűjtő zsák bevezetése jelentősen hozzájárult a történelmi városrész tisztán tartásához.

2013.04.30. Misák Dóra, Lovasok.hu
Frissítve:2023.06.21.
Forrás: Index
Képek: Canva
Eredeti telefonos fényképek,Budapest

Életet mentett a megmentett ló

Életet mentett a megmentett ló

Egy az Angliában közismert Blue Cross nevű állatvédő szervezet által megmentett és örökbefogadóhoz kihelyezett ló révén kaphatott életmentő vérátömlesztést egy súlyosan beteg csikó.
A kép illusztráció

Amikor a litchfieldi klinika állatorvosait kihívták a gyenge négy napos kiscsikóhoz, azonnal tudták, hogy sürgősen vérátömlesztésre van szüksége.

A kis Conker aluszékony volt, eltompult, és alig szopott.
Betegségét az emberi Rhesus szindrómához hasonlóan az okozta, hogy a csikó anyjáétól eltérő vércsoporttal született.

Conkert haladéktalanul a klinikára szállították és azonnal megkezdődött a megfelelő donor felkutatása.

Harold, a 15 éves herélt a Blue Cross egyik állatorvosnál talált otthonra, így gazdája, dr. Richard Stephenson az elsők között értesült arról, hogy egy csikónak segítségre van szüksége.

Harold türelmesen állt több mint egy órán keresztül, míg a klinikán levettek tőle mintegy 3 liter vért, amit aztán Conker fél literes adagokban kapott meg.

„Hihetetlen volt az egész”, mondta dr. Stephenson. „A csikó a vérátömlesztés előtt olyan gyenge volt, hogy majdnem összeesett. Alig egy órával később pedig majd szétvetette az életkedv. Végül kicsit be kellett bódítanunk, hogy be tudjuk fejezni a procedúrát.”Conker az életmentő transzfúzió után 10 nappal hazamehetett és minden esélye megvan arra, hogy egészséges életet éljen. Harold nélkül erre nem lett volna lehetősége.

 

Frissítve: 2023.06.21.
forrás: horsetalk.co.nz
Kép: canva

Németh Blanka toronymagasan nyerte a belgiumi nemzetközi lovastorna versenyt

Németh Blanka toronymagasan nyerte
a belgiumi nemzetközi lovastorna versenyt

A Szárnyaló Lovas SE tehetsége kiemelkedő teljesítménnyel nyert

Németh Blanka toronymagasan nyerte az április 12-14-én megrendezett nemzetközi lovastorna versenyt Belgiumban, Geelben.

Két héttel előtte az olasz Portogruaroban a dobogó 2. fokára állhatott fel, most a csillogó aranyéremhez Blanka hibátlan teljesítménye és egy holland ló, Bram segítette.

A ló is és Blanka is a legmagasabb pontokat kapta a mezőnyben, edzője Páska Ildikó értékelése szerint a belga verseny megnyerése az egyik legfontosabb lépcsőfokot jelenti az augusztusi Európa-bajnokságra való sikeres felkészülésben.

Végeredmény:

1. Németh Blanka, HUN / 7,816 pont

2. Jesse Van AS, NED / 7,475 pont

3. Elra Malmros, SWE / 7,289 pont

2013.04.16.
Forrás: Magyar Lovassport Szövetség
Kép: Pannon Lovasakadémia
Frissítve: 2023.06.21.

Hiba bejelentés