A nap legnagyobb ünneplését kapták az öregfiúk versenyszámában startoló lovasok. A közönség hangos ovációval fogadta a tíz nevező veterán díjugrató minden megmozdulását, akik parádés versenyzéssel hálálták meg a közönség rajongását.
Hat lovas hibátlanul és alapidőn belül ment, így összevetésre került sor. Ilyet talán még fénykorukban sem tudtak. A lelátón többen életveszélyesnek látták a tempós és szűk fordítókat hozó futásokat. Végül Dobi Dezső, Maxim Szikrázóval lett a veterán bajnok 2013-ban.
Eredmények:
1. Dobi Dezső, MAXIM SZIKRÁZÓ 0 68,83 0 38,04
2. Szabó Gábor, FENTON 0 77, 69 0 38,36
3. Csicska István, CIKI-KITA 0 76,13 0 38,85
Kovács Iván
2013.09.09.
Kép: Canva
Frissítve: 2024.03.12.
A péntek délután, a Fiatal lovasok OB elődöntőjével indult 13 óra 20 perckor. Tizenegy fiatal startolt a 135 cm magas és 155 cm széles akadályok között a győzelemért és a helyezésekért, a vadászlovaglás szabályai szerint.
Gyors versenyt hozott a szám és a második Burucs győzelmet. Burucs Barna ifjúságiaknál aratott győzelme után, testvére Burucs Bora tette le a család névjegyét az újabb aranyérmes helyezéssel, tapasztalt társa Mamma Mia segítségével.
A fiatal lovas elődöntőt követően örömmel nyilatkozott Bora:„Számítottam a győzelemre, persze ehhez a többieknél jobban kellett mennem. A Grand Prix sorozatból jól ismertem a pályát, így nem okozott meglepetést. Egy kicsit kockáztattam is a 11-es akadály megközelítése előtt, mert egy nagyon éles fordulóval mentem rá, ezzel sok métert levágva, de ez kellett a jó időhöz. Érdemes volt kicentiznem, mert végül ezt hozta meg a győzelmet. Remélem a csapatért jól megyünk majd és bízom a döntőben való jó szereplésünkben is.”
Eredmények:
1. Burucs Borbála, Mamma Mia, Viktor-i SE, 70,52, 0 hp
2. Mráz Tamás, Castilio, Castília Kft., 77,23, 3,36 hp
3. Lénárt Tamara, Kincsem Bella, Kincsem Lovas Park SE, 79,32, 4,40 hp
Kovács Iván
2013.09.09.
Kép: canva
Frissítve: 2024.04.15.
Ifj. Lázár duplázott az ifiknél, csapatban Pest megye 2. nyert
FIAT Díjugrató Magyar Bajnokság szombati versenynapjának utolsó előtti száma hozta talán az eddigi legizgalmasabb versengést.
Valamivel délután négy óra előtt kezdődött az ifjúsági és fiatal lovas OB egyéni középdöntő és a vegyes csapat döntője. A 135 cm-es akadály magassághoz, 155 cm szélesség párosult, ráadásul vizesárokkal nehezítették a lovasok dolgát a pályaépítők.
Egyéniben az ifjúságiaknál lovával is remekelt ifj. Lázár Zoltán. A Lázár Lovaspark SE sportolója Brody-val első lett, Lacrima de Felicita-val pedig második.
A fiatal lovasoknál Szilágyi Réka, Médea of Brightness nyergében, a Prosper LK sikereit gyarapította aranyérmes helyezésével. A csapatverseny győzelmének megszerzése, egy végletekig kiélezett összevetés után Pest megyének sikerült.
Pirik Zsolt, a Pest megyei együttes vezetője ezt mondta a győzelem után:„A csapat igazából néhány napja állt össze. Itt nincs különösebb taktika. A két fordulóban próbált egyénileg mindenki jó helyen végezni és így alakult ki a sorrend. Ma azonban a két fordulóban a Prosper Lovas Klub csapata is ugyanannyi hibát szerzett mint mi, így még egy összevetés kellett a végső sorrend eldöntéséhez. Egy-egy lovas újra nyeregbe szállt a csapatért egy rövidített pályán. Előnyünk annyiban volt, hogy elsőként Szilágyi Réka, Médea of Brightness-szel ment az összevetésben és egy verőhibával négy hibapontot szerzett. Nálunk ennek tudatában Vándor Zsófinak Quintus-szal, „csak” hibátlanul kellett menni. Sikerült, de szerencsénk is volt.”
Eredmények
Ifjúsági Lovasok:
1. ifj. Lázár Zoltán, BRODY, Lázár Lovaspark SE, 149,20, 0 hp
2. ifj. Lázár Zoltán, LACRIMA DI FELICITA, Lázár Lovaspark SE, 151,43, 0 hp
3. Burucs Barna, SIR WINSTON-C Viktor-i Sportegyesület, 146,97, 8 hp
Fiatal lovasok:
1. Szilágyi Réka, MÉDEA OF BRIGHTNESS, Prosper LK, 149,6 4 hp
2. Cserni Panni Zsuzsanna, ALFA Állatorvos-tud. Kar TLC, 149,79, 8 hp
3. Burucs Borbála, MAMMA MIA Viktor-i Sportegyesület, 151,98, 8 hp
Csapat vegyes:
1. PEST MEGYE 2. csapatvezető: Pirik Zsolt
2. PROSPER LOVAS KLUB csapatvezető: Szotyori Nagy Kristóf
3. PEST MEGYE 3. MAZSOLA EMLÉKÉRE csapatvezető: Stelczer Viktor
Kovács Iván
2013.09.09.
www.dijugratoob.hu
Kép: canva
Frissítve: 2024.02.22.
Az elődöntők sorozata az ifjúsági kategóriával folytatódott a Fiat Díjugrató Magyar Bajnokság második napján. 20-an szálltak nyeregbe a 130 cm magas és 140 cm széles akadályok leküzdésére.
A hibaidős versenyszámban már tapasztalt lovasok indultak. A legjobban Burucs Barna vette az akadályokat Sir Winston-C-vel, aki hibátlan eredménye mellé a legjobb időt is lovagolta.
„Azért bíztam a jó szereplésben” – mondta Burucs Barna, a versenyszám győztese.“A 7-es és a 11-es akadály volt problémásabb, de megoldottuk verőhiba nélkül azt is, a tempóra pedig figyeltem. Remélem a következő napokban is hasonlóan jól megyünk majd.”
Eredmények:
1. Burucs Barna, SIR WINSTON-C, Viktor-i Sportegyesület Stelczer Viktor, 73,21, 0 hp
Csütörtök délután négy órakor kezdődött a leginkább várt versenyszám, a felnőtt OB elődöntője, amely egyben csapatversenyre is lehetőséget nyújtott a benevezett lovasoknak. Itt már a fődíj Fiat Grande Punto sorsáért is küzdöttek a sportolók.
A kép illusztráció
A pálya nehézsége csak a legfelkészültebb lovak indulását tette lehetővé. A 140 cm magas gátak csak kiváló képességű lovak számára teljesíthetők. A vadászlovaglás lényege, hogy a legrövidebb idő, legkevesebb hiba elkövetője a nyerő. Ezért aztán mindjárt az első indulóktól kezdve komoly tempót mentek a lovasok. Ahogy születtek az egyre jobb eredmények, úgy fokozódott az utána következők kockáztatási kedve.
32 indulóból a 28.-ként startoló Czékus Zoltán idegei bírták a legjobban a feszültséget. Hibátlan teljesítménye remek idővel párosult és nyert Apolló nyergében.
Czékus Zoltán teljesítményét így értékelte „Igazából nem számítottam győzelemre az utóbbi idők formája miatt, de meg kell mondjam, hogy jól ment Apolló. A pálya remek, nagyszerű ellenfelek voltak. A vadászlovaglásban nincs sok variálási lehetőség, mint előre menni és keveset hibázni. Bízom a jó folytatásban és renélem, hogy ezt a mai formát a további napokon is megőrizzük” – mondta a nap utolsó versenyszámának győztese.
Eredmények:
1. Czékus Zoltán, APOLLÓ Morris Lovas SE, 71,75, 0 hiba
2. Horváth Balázs, PM JUMPING LADY, Airvent Lovas Club JAGUAR, 72,76, 0,51 hiba
A csapatverseny jelenlegi állása: Vezet a Bács-Kiskun Megyei csapat 9,65 hp-tal, 2. helyen áll a Csongrád Megyei együttes 16,65 hp-tal, 3. Pest Megye 20,50 hp–tal. Holnap folytatódnak a küzdelmek.
Szerda délutánra megteltek a Nemzeti Lovarda istállói a versenysorozat előtti napon és megkezdődött a versenyrendezés kötelező adminisztrációs, kontroll tevékenysége a Fiat Díjugrató Magyar Bajnokságon.
Dr. Burucs Balázs vezetésével az állatorvosi szemlére 15 órától került sor, ahol a lovak egészségügyi alkalmasságát vizsgálták meg valamint a hivatalos engedélyek meglétét ellenőrizték.
Fábiáncsics Gábor, a Nemzeti Lovarda vezetője elmondta, hogy a pálya előkészítése megtörtént a bemelegítő versenyszámhoz és persze minden készen áll a további négy napra is. Remek időben, kitűnő állagú pályán fogtak neki a lovasok a tesztelésnek. Összesen 34-en éltek a lehetőséggel és próbálták megszoktatni a Tattersall környezetét lovaikkal.
Az indulók több mint fele a felnőttek mezőnyéből alakult ki, akiknél a legnagyobb a tét, hiszen a főtámogató jóvoltából egy vadonatúj Fiat Grande Puntot is a kap a bajnoki arany és a jelentős pénzdíj mellé.
A versenyzők legtöbbje egyébként ilyenkor nem teszi ki nagy erőfeszítésnek a lovakat, inkább csak körbejárták, „belakták” a pályát a rendelkezésre álló másfél perc alatt – mondta a Díjugrató Szakág elnöke Szotyori Nagy Kristóf. A tapasztalatok azt mondatták a megkérdezettektől, hogy rendkívül jó állapotban van a pálya talaja, ami természetes a Tattersallban.
Nem csak a lovasok melegítettek, hanem a Digi Sport csatorna munkatársai is, akik szintén készülnek, hiszen ahogy az elmúlt években az idén is élőben közvetíti a vasárnapi felnőtt döntőt. Tovább a Digi Sport vasárnapi műsorrendjéhez # A mai verőfényes napsütés a versenyek alatt is hasonló lesz, a hőmérséklet is 25 C fok körül alakul a koponyeg.hu szerint.
A jó hangulat a versenyzőkön és az időjáráson tehát nem múlik. Mindezt a közönség fokozhatja nagyszámú jelenlétével, amit az ingyenes belépés lehetőségével ösztönöz a rendező díjugrató szakág és a Nemzeti Lovarda. Holnap (csütörtökön) 10 órakor az A/1 nyitott és fiatal lovasok versenyével veszi kezdetét a Fiat Díjugrató Magyar Bajnokság.
Kovács Iván
2013.09.05.
www.dijugratoob.hu
Kép: Canva
Frissítve: 2024.04.22.
Előbb, vagy utóbb minden ló életében sor kerül arra, hogy szállítani kell. A legfontosabb, hogy ez a ló, valamint a közlekedés többi résztvevője számára is biztonságos módon történjen.
Nem elég csak arról megbizonyosodni, hogy a ló megfelelő állapotban van-e a szállításhoz. Arról is gondoskodni kell, hogy a lószállító biztonságos és jól felszerelt legyen.
Betenni a csomagtartóba vagy a hátsó ülésre? Felvezetni egy autó platójára, vagy egy egyszerű utánfutóra? Még a legkezesebb és legnyugodtabb lovat sem szabad kitenni ekkora veszélyhelyzetnek. Ha nem is ijed meg szállítás közben, az egyensúlyát bármikor elvesztheti, így saját magát, a szállító járműben ülőket és a forgalom más résztvevőit is veszélyeztetheti.
Lovakat szállítani ezért kizárólag erre a célra gyártott járművel szabad. Lovak közúti szállítása történhet lószállító utánfutóval, lószállító teherautóval, illetve kamionnal. Lovak nyitott, tetővel nem rendelkező utánfutón, tehergépkocsi platón történő szállítása rendkívül balesetveszélyes.
Fontos, hogy a lószállításra használt jármű műszakilag kifogástalan állapotban legyen. Indulás, illetve a lovak felvezetése előtt mindenképp ellenőrizd a következőket:
a gumiabroncsok állapotát
a világítást
a lószállító padozatának állapotát
a rámpa / rámpák állapotát
A szállítás során lovadat védőfelszereléssel óvhatod a sérülésektől: a lábakra szállítókamásli, a farokrépára farokvédő, vagy fásli kerülhet.
Terence Hill és Joe Brown nevű lova legendás utánfutójában (Renegade / A keményfejű)
A lószállítást célszerű tapasztalt sofőrre bízni. Útközben – ha lehet -, kerülni kell a hirtelen manővereket és fékezéseket, mert a lovak könnyen elveszítik egyensúlyukat. Egy lószállító utánfutó ráadásul viszonylag könnyen felborul, mivel a súlypontja magasan helyezkedik el.
Bár nemrégiben Budapesten a Kacsóh Pongác úti felüljárónál felborult egy lovakat szállító utánfutó, szerencsére elmondhatjuk, hogy hazánkban viszonylag ritkák a lószállító járműveket érintő balesetek. Annak érdekében, hogy ez így is maradjon, készítettünk egy összeállítást arról, hogyan ne szállíts lovat.
125 éve, 1888-ban szabályozták először az állategészségügyi szolgálat működését Magyarországon. A jeles évforduló alkalmából 125 kiemelkedő munkát végző szakember kapott elismerést „Az élelmiszerlánc-biztonság jövője” című konferencián, köztük két lovas szakember is, dr. Sótonyi Péter és dr. Hevesi Ákos.
Dr. Sótonyi Péter professzor az állatanatómia témakörben számos tantárgy magyar- és német nyelvű oktatója. Munkájának elismeréseként – a hallgatók szavazatai alapján – 44 alkalommal nyerte el a „Legjobb Oktató” díjat. 1999-ben „Az Év Oktatója” országos fődíjat érdemelte ki.
Több rangos szakmai díj, köztük Apáczai Csere János Díj, Nagyváthy János Díj, Mestertanár, „Az év állatorvosa” díj, Hutyra Ferenc emlékérem birtokosa, a Semmelweis Egyetem és a Kaposvári Egyetem tiszteletbeli doktora, a Yale Egyetem meghívott vendégprofesszora. A Magyar Lovas Szövetség alelnökeként 2009-től a „Lovakrul” című Nemzeti Lovas Program stratégiai alapjait kidolgozó Eseti Munkabizottság, jelenlega Kincsem Nemzeti Lovas Program munkacsoportjának tagja.
Dr. Hevesi Tibor Ákos a Kaposvári Egyetem Diagnosztikai és Onkoradiológiai Intézetében dolgozik, mint kutató-állatorvos. 2005-től tagja a Magyar Állatorvosi Kamara Somogy Megyei Szervezetének és Etikai Bizottságának, illetve az Angol Állatorvosi Kamarának. Szintén 2005-ben a Bálint György Újságíró Akadémián tudományos újságírói vizsgát tett, tudományos minősítését a lovak ortopédiai célú MRI vizsgálatainak témakörében szerezte.
2006-tól a Magyar Lógyógyász Állatorvosok Egyesülete alelnöki posztját tölti be. A Pannon Lógyógyászati Szolgálatot 1999-ben alapította, amelyet azóta is vezet. Fő érdeklődési területei a nem invazív képalkotó diagnosztika, az ortopédia és asebészet.
A kitüntetetteknek Kardeván Endre, országos főállatorvos nyújtotta át az állatorvoslás jelképét, egy kentaurt formázó szobrot. A szobor eredetijét a Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi Karának szoborparkjában leplezték le. A bronz kentaur Boros Attila képzőművész alkotása. A félig ember, félig állat lény az állatorvoslás jelképe, amely azt szimbolizálja, hogy az állatok gyógyításával az emberek jólétéhez is hozzájárulnak az állategészségügy területén dolgozó szakemberek.
Vasárnap a Kincsem Parkban Overdose-tól, a magyar galoppsport valaha élt egyik leghíresebb képviselőjétől ünnepélyes keretek között, felvezetéssel vettek búcsút.
Overdose is futott volna, azonban két hete bevérzett a patája, így ez elmaradt. A szervezők tájékoztatása szerint a négylábú jól viselte az ünnepséget, végig nyugodt volt.
A 2010 augusztusáig veretlen, sorozatban 14 futamot megnyert Overdose savós patairha-gyulladást kapott 2009-ben, emiatt veszélybe került karrierje. 2010-ben visszatért, de két megnyert futam után csak hetedik lett a baden-badeni Goldene Peitschén.
Tavalyelőtt viszont ismét győzött, mégpedig Hoppegartenben, majd a Haydock Parkban és a Royal Ascoton is újfent bizonyította egyedülálló tehetségét, utóbbi helyszínen, a negyedik helyen ért célba. Overdose 2011. november 13-án, Rómában futott legutóbb, és akkor győzött.
2013.09.02. Forrás: Pannoniaoverdose.hu
Fotó: Pannoniaoverdose.hu,
MTI Fotó: Beliczay László
A királynő április 21-én ünnepli 87. születésnapját
Burmese egyike volt az angol uralkodónő kedvenc lovainak. Erzsébet 18 egymást követő évig lovagolt a fekete kanca hátán, az ünnepi díszszemléken, 1969-től az 1986-ig. Így lett a kanadai udvari paripa a királynő egyik leghíresebb hátasa.
A királynő első ízben 1969-ben látta Burmese-t, amikor a Kanadai Királyi Lovasrendőrség meghívást kapott Nagy-Britanniába a Royal Windsor Horse Show keretein belül.
Burmese a Kanadai Királyi Lovasrendőrség Remount ranchán született, 1962-ben Fort Walsh-ban, kiképzésére pedig Ottawában került sor. Nevét Burma lakosairól kapta, jelentése magyarul: burmai.
Erzsébet királynő az évek során számos lovat lovagolt, első szereplése, az 1947-es díszszemle óta. Egyúttal ez volt az első királyi díszszemle is a második világháború után. Burmese hétéves volt, amikor bemutatták a királynőnek, és már ugyanebben az évben készen állt a díszszemlén való megjelenésre.
Ettől fogva a királynő Burmese hátán jelent meg a szokásos születésnapi ünnepélyeken minden évben, egészen a kanca 1986-os visszavonulásáig. Ő volt az a ló, amelyiken II. Erzsébet 1981-ben lovagolt, amikor is a díszszemle során hat lövés is eldördült, természetesen vaktöltényekkel. Noha Burmese megijedt a zajtól, az uralkodónő gyorsan reagált, így sikerült visszanyernie a kontrollt felette.
Burmese-t 1986-bannyugdíjazták. Ezután Erzsébet királynő úgy döntött, nem kíván a továbbiakban a ceremóniákon lóháton megjelenni. Őfelsége azóta a lovaskocsival vesz részt az ünnepségeken.
Burmese a Windsor Parkban, egy tágas legelőn töltötte nyugdíjas éveit, 1990-ben pusztult el.