Kezdőlap Blog Oldal 324

A VB ezüstérmest is legyőzte a magyar lovastornász

Bence Balázs az első magyar lovastornász, aki érmet hozott haza Világkupáról. De nem is akármilyet! Kalandos párizsi szereplésével a világklasszis francia favoritokat utasította maga mögé.

Bence Balázs egy korábbi versenyén

A világ lovastornászainak legfontosabb megmérettetése a téli időszakban a Világkupa-sorozat, melyen csak a meghívott sportolók vehetnek részt. Bence Balázs már másodjára kvalifikálta magát, ezúttal egy nyolcadik helyezéssel vívta ki az indulás jogát.

Az első forduló november utolsó hétvégéjén Párizsban rajtolt, ahová a junior Európa-bajnokot edzője, Villányi Krisztina kísérte el. Balázs csak itt találkozott azzal a sportlóval, aki a társa lett erre a versenyre. Szerencsére hamar összeszoktak annak ellenére, hogy először látták egymást.

Bence Balázs vállára nagy teher került, hiszen a hétvégi viadalon a mezőny legerősebb lovastornászai törtek babérokra, többek között az idei VB-ezüstérmes is, aki hazai pályán brillírozhatott.

Bence Balázs versenye nem zajlott zökkenőmentesen: miután az egész versenyt egy nappal elhalasztották, az első fordulóban nem a jó zenét rakták be, így lovastornászunk kénytelen volt befutózenéjére bemutatni gyakorlatát. A fiatal lovas azonban így is a dobogó harmadik fokára kvalifikálta magát.

Balázs a folytatásban sem okozott csalódást: immár a saját zenéjére pontos kivitelezéssel kivívta a helyi közönség csodálatát és megszerezte Magyarország első bronzérmét a lovastorna világkupák történetében. Bence Balázs így még a VB-ezüstérmes helyi favoritot is maga mögé utasította.

A kupasorozat azonban még csak most kezdődött: Balázs legközelebb Salzburgban, majd az újévben Lipcsében  versenyzik. Pihenésről tehát szó sem lehet, lovastornászunk továbbra is keményen edz a kaposvári Lovasakadémián Villányi Krisztinával, valamint a lovardán kívül erőnléti edzőjével, Pereg Péterrel.

 

2016.11.29. Forrás: Kapos.hu
Fotó: Canva
Frissítve: 2022.12.30.

Kiderült, mekkora a magyar lóállomány

Időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon mekkora is lehet a hazai lóállomány, de a számokat illetően a leggyakrabban csak becsült adatokat hallani. Most azonban úgy tűnik, vége a találgatásoknak.

Fotó: Haga Zsuzsanna

Bár a lóútlevél kiváltása 2004 óta minden 6 hónaposnál idősebb lóra és lófélére kötelező, sok lótartó még ma sem tesz eleget ezen kötelezettségének. Lovaik hivatalos okmányok híján egyetlen adatbázisban sem szerepelnek, szinte nem is léteznek. Ez alaposan megnehezíti a magyar lovak összeszámlálását.

Az MTI azonban a KSH adatai alapján közzétett egy statisztikát, ami 2009 és 2016 júniusa között mutatja a hazai lóállomány létszámát. A feldolgozott időszakban a magyar lóállomány 2012-ben volt a legnépesebb, ekkor 77.400 lovat számlált. Ez a létszám a KSH adatai szerint 2016 júniusára 21.000 egyeddel 56.000-re csökkent.

2016.11.30. Forrás: MTI
Fotó: Haga Zsuzsanna, Canva
Frissítve: 2022.08.10.

A ló-örökbefogadásról

A lovak örökbefogadásáról

A kép illusztráció

KÉRDÉS:
Kezdő lovasként lenne egy kérdésem : LÉTEZIK OLYAN, HOGY LÓ ÖRÖKBEADÁS ???

Ez a kérdés akkor ötlött fel bennem amikor olvastam az oldalukon a rengeteg hirdetést, hogy: lovat örökbefogadnék.
Ez számomra kicsit furcsa, hogy ki az, aki egy értékes lovat csak úgy ingyen örökbe ad. Biztos van ilyen, de én erről még nem hallottam, és számomra ez elég furcsa, viszont ha létezik ilyen, akkor annak nagyon örülnék, mivel én is szeretnék egy lovat.
Kb. 3 hónapja lovagoltam előszőr… szerelem lett első “látásra”… azóta megszálottként járok az ismerősömhöz lovagolni. Ez a lószeretet, lóimádat odáig fajult, hogy mostanra eljutottam arra a szintre, hogy én is szeretnék venni egy lovat. Vagy ha létezik örökbefogadás, akkor örökbe fogadnék egyet. Az istálló és a karám már elkészült már csak a kis leendő családi kedvencre vár a hely és persze én…
Szóval a kérdéseim:
– Létezik-e ló örökbefogadás?
– Ha igen ki és miért adja örökbe ezeket a csodálatos állatokat ? (Én biztos nem adnám, ha lenne … pénzért sem )…
Hol lehet az örökbeadókat megtalálni és felvenni velük a kapcsolatot?

Válaszukat előre is köszönöm. Üdvözlettel: L.László egy lóimádó 30 éves fiatalember

VÁLASZ:
Kedves László!

Oldalakat tudnék írni a témáról, de igyekszem összefoglalni a leglényegesebb tudnivalókat.

A lovak örökbeadása, illetve örökbefogadása nagyon szép gesztus, ami adott esetben az állat életét is megmentheti, ugyanakkor rengeteg kockázati tényezőt hordoz magában, amik miatt a ló régi, ill. új gazdája is egyaránt kellemetlen helyzetbe kerülhet, és ezt végső soron mindig a ló bánja. Örökbeadás előtt a ló érdekében, illetve a későbbi félreértések elkerülése végett nem árt mindkét félnek alaposan tájékozódni, és közös megegyezéssel kidolgozni, majd szerződésben rögzíteni az örökbeadás feltételeit, hogy az lónak és embernek egyaránt a legmegfelelőbb legyen.

Az esetek túlnyomó többségében értelemszerűen beteg, öreg lovaknak szoktak örökbefogadót keresni, itt jön az első probléma: sokan csak egy ingyenes lószerzési lehetőséget látnak a dologban.

(Saját tapasztalat: rendszeresen vannak érdeklődők, akik lovat szeretnének örökbefogadni. A ló persze legyen szelíd, könnyen kezelhető, gyerekek és felnőttek által is jól lovagolható. Ergo egy jó kis hobbilovat szeretnének – ingyen. A legjobb az volt, amikor egy hölgy érdeklődött befogadható lovak után, így, többes számban, és amikor visszakérdeztem, miért szeretne örökbefogadni, kiderült: lovasiskolába kellenek. No comment.)

Magát lószeretőnek valló ember számára alapvető kellene hogy legyen, hogy egy beteg állatot nem dolgoztat (ez is gyakran elhangzik: “ha kicsit sánta, attól még lovagolható.”) Amellett, hogy már nem alkalmas munkára, egy beteg, öreg ló is ugyanolyan ellátást igényel (ha ugyan nem jobbat), mint egészséges társai, és ha már befogadjuk, kötelességünk élete végéig a jó gazda gondosságával tartani, hogy lóhoz méltó élete lehessen öreg napjaira is. Ha ezt nem tudjuk vagy nem akarjuk felvállalni, inkább ne is fontolgassuk az örökbefogadást.

Optimális esetben egy öreg/beteg ló befogadásának legfőbb motivációja a lószeretet, a lovat azonban nem elég “szeretni”, tudni kell jól szeretni. A lótulajdonos kötelessége biztosítani az állat igényeinek megfelelő körülményeket, a takarmányozásról, gondozásról, stb-ről rengeteg olvasnivalót találhatunk akár a neten, akár a szakkönyvekben, Kiemelnék két dolgot, amivel tapasztalataim szerint gyakran nem számolnak az önjelölt örökbefogadók:

1. a ló társas lény, nem való egyedüli tartásra;
2. az öreg, beteg lovaknak is szüksége van mozgásra, méghozzá olyan mértékben, ahogy nekik jólesik.

Ezért szerintem alapkövetelmény, hogy ha valaki lovat szeretne örökbefogadni, az állatot ne egykeként tartsa, ill. a ló karámban legyen tartva, szabad ki-és bejárással a beállóhoz, esetleg éjszakai istállózással, ez esetben a ló bokszban legyen, ne lekötve.

Röviden összefoglalva szerintem az első kérdés: használható lovat keresek örökbefogadással, vagy „csak” szeretgethetőt? Az utóbbi esetben sem egyszerű a helyzet (anyagi vonzatok, megfelelő tartási körülmények, szakértelem, stb.), de a használható ló keresésével a következő bajok vannak:

– Eleve nem biztos, hogy egy ajándék/olcsó ló a későbbiekben is beválik, az ajándék ló általában vagy beteg,   tehát állatkínzás akár hobbiszinten használni (és mivel a régi gazda szabadulni akar tőle, nem biztos, hogy a betegséget megemlíti az új gazdinak),
– Vagy nehezen kezelhető, és hiába kapom meg ingyen, ha utána nem tudom élvezni a vele való törődést, uram bocsá visszajáró vendégként üdvözölnek a baleseti sebészeten.

Persze szerencsés is lehet az ember, talál egy hozzá passzoló ajándék lovat, és akkor még mindig jönnek a további kérdések:

– Hol fogom tartani, és találok-e más megoldást, ha onnan akármilyen okból mennünk kell?
– Ki fogja állni a mindennapos költségeket, és mi lesz, ha az illető x hónap/év múlva meggondolja magát?
– Mi lesz, ha a ló megsérül, és sokba kerül a kezelése, esetleg nem lesz többé használható?

Tehát itt is érvényesül az, hogy nem a ló megvétele, hanem a tartása a drága, és egy hosszú évekre, évtizedekre velünk élő társ kiválasztásakor nem biztos, hogy az a legfontosabb szempont, hogy ingyen van…
Üdvözlettel,

Várkonyi Andi
Zakuszka-tanya

270 telivér az angol sztártréner istállójában

A teljes magyar versenylóállomány több mint felét tenné ki az ifjabb Richard Hannon istállójában álló 270 angol telivér. A Hannon család az egyik legsikeresebb trénerfamília Angliában számos Group 1 nyerővel, akik közül többen is neves fedezőmének. A csillogás mellett érdekes a dolgos mindennapokba is betekinteni.

Kilenc lóval kezdődött minden

Ismerős Olimpic Glory, Toronado, Dick Turpen, Canford Cliffs, Paco Boy vagy még a 1990-es évekből Pips Pride és Don’t Forget Me neve? A galoppversenyeket figyelemmel kísérők számára biztosan. Kiváló versenypályafutásuk és Group 1-es győzelmeik után mindannyian fedezőménekké léptek elő. Ezen kívül az is közös bennük, hogy egytől egyig az idősebb vagy az ifjabb Richard Hannon istállójában készültek a versenyeikre.

A fényes eredmények azonban nem az egyik pillanatról a másikra, hanem hosszú évek munkájaként születtek meg. A kezdetek több mint 45 évvel ezelőttre nyúlnak vissza, amikor 1970-ben az idősebb Richard Hannon édesapjától, Harry Hannontól átvette az istállóját. A kis tréningtelepen Everleigh-ben mindössze kilenc lóval kezdte meg a munkát.

Az új tréner a tisztességes megélhetés kedvéért esténként egy helyi együttesben még dobolt is. Lóállományát úgy tudta növelni, hogy rábeszélte azokat a tenyésztőket, akik egyetlen árverésen sem tudták eladni a lovaikat, hogy hozzák ezeket a senkinek nem kellő telivéreket hozzá. Nagy szerencsével egy ilyen lóval, nevezetesen Mon Fils-szel 1973-ban megnyerte az egyik legnagyobb angol klasszikust, a 2,000 Guineas-t.

Ezután már természetesen beindult trénerkarrierje és egyre több és jobb ló érkezett hozzá. Ezzel párhuzamosan nőtt a tréningtelep is és jelenleg két, egymáshoz közeli helyszínen, az eredeti Everleigh-ben, valamint Herridge-ben folyik a lovak felkészítése.

Egy tréningközpont, ahol trénersampionok adják egymásnak a stafétát

Az idősebb Richard Hannon 2013 végén akasztotta szögre a trénerlicencét és adta át a stafétát a fiának. Hosszú pályafutása alatt több mint 4000 győzelmet arattak az idomítottjai, az utolsó évében pedig az ötödik trénersampioni címét is megszerezte.

Ifjabb Richard Hannon 15 évig édesapja trénerasszisztenseként tevékenykedett, illetve Amerikában és Ausztráliában is szerzett tapasztalatokat. Szerencséjére jó lóállománnyal kezdte meg önálló trénerkarrierjét, így már az első évében, azaz 2014-ben megszerezte a trénersampioni címet.

Ezt elsősorban a 2,000 Guineas-t nyert Night of Thunder-nek és az Ascotban, Queen Anne Stakes-ben győztes Toronadonak köszönhette. Ezt követően a második évében is sikerült bebizonyítania, hogy nem csak az édesapja munkájának a gyümölcsét tudja learatni, hiszen a lovai ismét nyertek Group 1-es versenyt és a 600 engedéllyel rendelkező angol tréner között ismét az élmezőnyben végzett az ifjabb Hannon.

167 győzelem és 2,8 millió angol font az idei mérleg

Idén két Group 2-es győzelemmel és egy Group 1-es helyezéssel az Al Shaqab (a katari uralkodó öccsének tulajdonában álló) istálló Mehmas-a bizonyult a legeredményesebbnek, akit Frankie Dettori lovagolt.

Rajta kívül Ventura Storm is kitűnt a többiek közül, hiszen megnyerte a Group 1-es Premio Jockey Club-ot Milánóban, előtte pedig második helyen végzett a leghosszabb távú angol klasszikus versenyben, a Ladbrokes St Leger-ben, illetve győzött Deauville-ban is Group 3-as szinten. Őt nemrég eladták Ausztráliába és az új tulajdonosok a következő években a Melbourne Cupban szeretnék indítani.

Az idei évben sincs oka tehát panaszra a trénernek, hiszen a tréneri ranglista 4. helyén áll 2,8 millió fontos (több mint egymilliárd forintos) keresettel és 167 győzelemmel. Az utánpótlás is biztosítottnak tűnik, hiszen eddig több mint száz yearling (másféléves csikó) érkezett a tréningtelepre.

Az abrakmester a zökkenőmentes mindennapok kulcsa

A lovakat hagyományosnak mondható körülmények között tartják, hiszen szalmán állnak és zabot esznek, természetesen különböző tápokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal kiegészítve. A két tréningtelepet két első abrakmester (senior head lead) irányítja. Az ő feladatuk, hogy az istállókban a lovakkal, a személyzettel és a tréningteleppel minden rendben legyen. Egyebek között ők osztják ki a munkalovasoknak a lovat, mondják el, hogy melyik lóval milyen munkát kell végezni, hogyan kell etetni és tartják a kapcsolatot a trénerrel, akivel megbeszélik a versenyzéssel, az esetleges orvosi kezelésekkel kapcsolatos teendőket.

Őket összesen hét abrakmester segíti, akik az istállózással kapcsolatos munkákat irányítják és ellenőrzik, etetnek, tájékoztatják a személyzetet, segítik a lovasok munkáját, illetve többségük tréningben lovagol is.

Az istálló négy saját lószállítóval rendelkezik és három utazó abrakmester kísérheti a lovakat a versenyekre.

A tréner mozgatja a szálakat

A munkalovasok a trénerrel nemigen találkoznak, mivel a „főnök” a tulajdonosokkal tartja a kapcsolatot, illetve menedzseli a lovak versenykarrierjét. A tréningmunkákat természetesen mindig megnézi és konzultál a vezető abrakmesterekkel, illetve egy trénerasszisztens is segítségére van.

Saját állatorvost, három patkolókovácsot, négyfős titkárságot és saját könyvelőt is foglalkoztat a tréningközpont.

A munkalovasok száma a meghaladja az ötvenet, mivel azt is figyelembe kell venni, hogy Angliában a törvény szerint az alapbérért naponta legfeljebb három lovat lovagolhatnak.

Saját istállózsokét is szerződettek jelenleg Sean Levey személyében, aki mellett természetesen a nagy tulajdonosok istállózsokéi, így például az említett Frankie Dettori is lovagol a trénernek, illetve más zsokék is, valamint a lovastanulók is kapnak lehetőséget.

2016.11.29. Szöveg és fotó: Vonczem Gabriella

Dobrovitzok a világkupa dobogóján Stockholmban

Dobrovitz József a második, míg fia, ifj. Dobrovitz József a harmadik helyen végzett a fogathajtó fedeles világkupa-sorozat második, stockholmi állomásán.

Dobrovitz József és fogata a 2015-ös budapesti világkupa-fordulón – Fotó: Péterfy Zsuzsanna

A stockholmi viadalon a pénteki nap után Dobrovitz a harmadik, fia pedig a negyedik helyen jutott a vasárnapi, pontszerző versenybe, ahol csak az ausztrálok többszörös vb-győztese, Boyd Exell tudta őket megelőzni. A győztes 246,03 hibaponttal zárt, a két magyar pedig 283,17 és 284,67 hibaponttal lett második, illetve harmadik.

A második helyezett Dobrovitz József Kinzhal, Ikar, Platon és Incitato Pandúr nevű lovait hajtotta az értékes világkupa-pontokért, míg ifj. Dobrovitz József Favory, Conversano Bajnok, Siglavy Capriola Muki és Tulipán XVIII-2-6 nevű lovaival hajtott a pályára.

A világkupa-sorozat ezen a hétvégén Budapesten, a Papp László Sportarénában folytatódik.

Boyd Exellt így köszöntötte a stockholmi közönség a tiszteletkörben:

2016.11.29. Forrás: MTI, Fogatsport.hu
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.16.

A világ élvonalába kerülhet a hazai lótenyésztés?

Kiemelt cél, hogy a magyar lótenyésztés ismét a világ élvonalában legyen – mondta a földművelésügyi miniszter szombaton Bábolnán, a bábolnai arab lótenyésztés kétszázadik évfordulója alkalmából rendezett nemzetközi konferencia megnyitóján.

 

Fazekas Sándor kiemelte: az agrártárca anyagi és szakmai segítséget ad, hogy minél több színvonalas lovas létesítmény jöjjön létre. Hangoztatta: a jelenlegihez hasonló mértékben még nem támogatták a lótenyésztést. Az idei évtől minden sikeres pályázó kancánként évente 500 euró hazai támogatásban részesül, ha kancájától a pályázati ciklus alatt a tenyésztési programjának megfelelő mén után legalább egy csikót regisztrál, és vállalja, hogy kiesés esetén a kancát pótolja. Ezzel lehetőséget kapnak a tenyésztők, hogy a nehéz piaci helyzet ellenére érdemes legyen őshonos lovat tartani – fűzte hozzá.

Felidézte: a kormány 2012-ben elindította a Kincsem Nemzeti Lovas Programot, amelynek eredményeként nemrég készült el a szilvásváradi ménesgazdaságban egy új fedett lovarda 1,9 milliárd forintból – ez a három ütemből álló 6,8 milliárd forintos beruházás első eleme. Emellett csaknem 2,5 milliárd forintból folyik a Nemzeti Lovarda felújítása is.

A miniszter beszélt arról is, hogy a rendszerváltozás óta a hivatalos lovasversenyeken résztvevő lovak száma megháromszorozódott: míg 1990-ben 1314 sportlovat regisztráltak a Magyar Lovassport Szövetségben, addig 2013-ban 4010-et. A lovasversenyek száma több mint háromszorosára nőtt, a lovasrendezvények pedig meghaladják az évi hatszázat.

2013-ban 165 millió forinttal, 2014-ben 220 millió, tavaly 107,5 millió, idén pedig 216 millió forinttal támogatják a kiemelt lovas sporteseményeket – ismertette.

Hangsúlyozta: fontos, hogy a hazai lóállomány növekedésével párhuzamosan a lovas társadalom is megerősödjön. A lótenyésztés és a lótartás kultúránk szerves része, a lovaknak kimagasló szerepük van az idegenforgalom, a környezetvédelem, a sport, az egészségrehabilitáció, a gyermeknevelés és az oktatás területén – fűzte hozzá. Fazekas Sándor hangoztatta, a kormány mindent megtesz, hogy az ágazat a régi fényében tündököljön és a lovaglás beépüljön az iskolai oktatásba is.

Haál Gábor, a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok igazgatója arról beszélt, hogy a kétnapos konferencián a shagya-arab jelenlegi helyzetéről és jövőjéről gondolkodnak.

Az Igazságügyi Minisztérium honlapján található céginformációs dokumentumok szerint a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Kft. 2014-ben 2 milliárd 231,5 millió forint nettó árbevételt ért el, amely 183,7 millió forintos növekedés volt 2013-hoz képest. Árbevételéből az exporttevékenység 33 millió forintot tett ki, amely 6 millió forinttal növekedett 2013-hoz képest.

Bábolnán 1806 októberében indult el a lótenyésztés, akkor még spanyol fajtákkal, de 1816-tól már kizárólag arab ménekkel fedeztettek. Az őshonos shagya-arab fajtát, amelyet Bábolnán tenyésztenek, 2004-ben nemzeti kinccsé nyilvánította az Országgyűlés.

2016.11.28. Forrás: kormany.hu, MTI
Fotó: Francz Ilona, Canva
Frissítve: 2022.08.10.

Versenylovak a Suzuki Vitarában

Mit tud vajon a Suzuki sokat próbált igáslova, a Vitara és vajon hasznos társa lehet-e a lovasoknak, lótartóknak a mindennapokban? Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal is lovas szemmel tesztelt – most egy Suzuki Vitara S 1.4 T modellt.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Nézzük, mit tapasztalt a Vitarában töltött kilométerek során Legin István, aki először terepen hajtotta meg a gyöngyházfehér tesztautót, majd a Horze Lovasáruház parkolójában pakolta tele a csomagtartót minden földi jóval, amire csak lónak és lovasnak szüksége lehet:

A Vitara sokat próbált igáslova a Suzukinak, és néhány éve új köntösbe öltöztették. Kicsit vesztett markáns terepes formájából, de jól eltaláltan divatosabb lett a külleme, és jó tulajdonságai csak erősödtek.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A kibővült kínálatban új a Boosterjet motor. A soros 4 hengeres, 1373 cm3-es turbó feltöltős, összkerékhajtásos, 6 fokozatú váltó egy 103 kilowattos, 140 lóerős táltost hajt, nyomatéka 220 Nm. Az 1.6-tól külsejét főleg a hűtőrács mintázata különbözteti meg. Megmaradtak az igen mutatós eltalált első lámpaegységei, a hátsó lámpa dizájnra viszont ráférne némi ráncfelvarrás.

Felszereltsége egyszerűen minden igényt kielégítő. Prémium márkás terepjárós ismerősöm némi fintorral az arcán kérdezte: „mi az, csak nem Suzukival jöttél?”

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Nos, ez csúnya megjegyzés volt, véleményem szerint a Suzuki megbízhatóságában, tartósságában az élvonalba tartozik. És most gyere, ülj be, és egy nagy lórugással földbe döngölöm az előítéleteidet.

Kulcs a zsebben, és így működik a központi zár, az indítás is egy gombnyomásra automatikus. Persze ha már messziről akarod nyitni, van távirányító is a kulcson.

Máris látom elmosódni a gúnyos fintort, amint elhelyezkedik a vezetőülésben. Tényleg: a műszereket légbeömlőket eloxált vörös keretek díszítik a sportosság jegyében. A kormány és a plüssbetétes bőrülések varrásain is, sőt az első lámpakereteken is ez a szín dominál.

Elöl középen a szellőzök közt egy analóg óra, alatta egy nagy 7”-os központi kijelző. Ebben kapott helyet a GPS navigáció, a digitális hifi, a blutuszos telefonkapcsolat. De nicsak, alatta is egy analóg rádió, vagy mi? De bizony hogy nem! Úgy hiányzik ide két rádió, mint verseny sulkyra a biztonsági öv! Lenyűgöző ötletességgel, jó kezelhetőséggel a digitális légkondi kezelőszervei kaptak helyet a rádiónak tetsző egységen. A hangerőszabályzós gomb a hőmérsékletet lépteti, az állomáskeresős gomb a ventilátor fokozatait kapcsolja, a program gombok a légbeömlőket, azt automataállást, és a külső belső légkeringetést szabályozzák. Kijelzője az információkat, beállításokat mutatja.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A kormány előtti műszeregységben van a kilométeróra, a fordulatszámmérő, és a menetinformációkat (radar, tempomat, üzemanyag-fogyasztást mutató kijelző) és a fokozatjelző. A sebességi fokozat kijelző aktív, az éppen kapcsolt fokozatot egy ponttal jelzi, de belenyihog a vezetéstechnikádba is, és nyilakkal mutatja, ha szerinte alsóbb vagy felsőbb fokozatba kéne kapcsolnod.

A kormánygombokról kapcsolható a blutuszos telefonkezelés, a hifi rendszer és a tempomat, aminek radarérzékenysége több fokozatban is állítható. A radar jelzi az első ráfutást és azt is, ha valaki hátul rúgótávolságon belülre merészkedik. Mondjuk terepezésnél érdemes ezt kikapcsolni, hiszen remek érzékenysége miatt minden fűszálnál besípol.

A tolatást a radar mellett kamera képe is segíti a középső monitoron. A hifinél meg kell jegyeznem, kicsit a hangszórók lehetnének jobb minőségűek is. Nagyobb hangerőnél gerjednek, de ez elég általános még a prémium márkás autók gyári audio rendszereinél is.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

„Egyébként milyen, kényelmes, elférnek a hosszú lábaid?” Igen, jó az ülésbeállítás is, az utasülésen is állítható a magasság is. Hátul átlagos a helykínálat.

Ismerősömnek megjelenik egy kis mosoly a szája szélén, látom, kezd tetszeni neki. Nézd, elég sok a pakolóhely is, és van kétfokozatú ülésfűtés, ami külön kapcsolható a két első ülésen, és nagyon kellemesen melegít. A csomagtartó 375 literes, ami bőven elegendő a dunakeszi Horze Lovasáruházban vásárolt lovas felszerelések bepakolására. Ha pedig előrehajtod a hátsó üléseket, kiveszed a kalaptartót, mindjárt 710 liternyi helyet kapsz, ahol akár egy kisebb pónit is magaddal vihetnél kényelmesen.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Na de figyu, ami neked nincs a szuper autódon, az a középkonzolon lévő kapcsolón a SPORT fokozat. Ha menet közben ide kapcsolsz, érzed, ahogy kiszabadulnak a versenylovak, és iszonyat gyorsulásba rántják a Vitarát. Itt a gázpedál is nagyon érzékenyen reagál, és a turbó is remekül dolgozik. Persze kapcsolható egy automataállás. Ez az átlagos közlekedésben tökéletes dinamikus tempót enged jobb fogyasztással, és van még terepes öszkerékhajtás differenciálzárral. Hadd dicsekedjek még: az összkerékhajtás kapcsolásnak nincs sebességkorlátja, és minden állás menet közben is kapcsolható.

Az ablaktörlő is félautomata, ha bekapcsoljuk, a szakaszos állásban az eső intenzitásához állítja az ablaktörlők sebességét. A világításnak is van egy automata állása, világosban a nappali ledeket használja, alagútban, sötétben automatikusan kapcsolja a tompított fényeit.

A Start-Stop rendszer lekapcsolja a motort, ha leállsz, és a kuplung benyomásakor azonnal indul. A menetstabilizáló (ESP) rendszer finoman korrigálja a csúszásokat, a kerekek túlpörgését. De kikapcsolhatod az ABS-t is, ha jobban szeretnél táncolni. És ha emelkedőn indulsz, nem engedi hátragurulni a gépezetet.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A Vitara terepes képességei SUV-osan jók. Összkerékhajtással, difizárral nincs kátyú vagy sár, ami megfogná, és havas, hókásás úton, lószállító utánfutó vontatásnál is jól jön ez a tulajdonsága.

Autópálya tempónál, vagy akár felette is kifogástalan az úttartása. Az adaptív tempomat pedig fantasztikusan kényelmessé teszi a hosszú utakat. A radarok észlelik az előtted haladók sebességét, és fékezik a Vitarát ha szükséges, ha pedig kihajtasz az üres sávba, automatikusan visszagyorsít a beállított sebességig. Be lehet állítani egy sebességlimitet is. Ha nem akarszk traffipax fotót, csak beállítod az 50-es tempót, és amikor eléred, a tempomat visszaveszi a gázt. Persze erősebb gáznyomásra kiold és hagyja gyorsulni az autót.

A Vitara üzemanyag-fogyasztása a menetdinamika függvényében elég változó. Terepes és sportos használatban akár 8 litert is eszik, de átlagos automata módban haladáskor 7-7.4 a vegyes fogyasztása, országúton 120 tempónál 5 liter körül.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Összességében a Suzuki Vitara minden igényt kielégítő felszereltségével túlmutat átlagos kategóriáján, és a méltánytalan előítéleteken. Kényelmes és jól kezelhető. Belső tere esztétikus, kidolgozási minősége kifogástalan. Rázós terepen sincs semmi zörgés. Divatos formájával nem vesztett terepes képességeiből, jól kihasználható mostoha körülmények közt és családi utazásoknál is.

Köszönjük a Suzuki Magyarországnak, hogy kipróbálhattuk.

2016.11.25. Legin István, motorosteszt.hu

Szakképzett magyar lovászok, merre vagytok?

A szakemberhiány olyan probléma, amivel a lovardáknak nap mint nap meg kell küzdeniük. Ráadásul nem újkeletű, hanem állandósult állapotnak tűnik a hazai lovardákban a képzett munkaerő hiánya. De vajon mi lehet ennek az oka? Segíts utánajárni.

Szakképzett lovász, megbízható belovagló, tapasztalt lovasoktató, aki az iskolalovak hibáit nem csak segédszárakkal tudja korrigálni – sok lovarda csak álmodik róluk.

A mérleg másik serpenyőjében pedig ott vannak a “lovász munkát keresnék azonnali kezdéssel”, “lovak belovaglását, átlovaglását, lovasoktatást vállalok” felütésű hirdetések például a Lovas Piactér vonatkozó rovatában.

De vajon mi lehet az oka annak, ha a kereslet és a kínálat nem ér össze? Segíts, hogy kideríthessük! Legyél bár lovardatulajdonos, lovardavezető, lovardai alkalmazott, vagy épp bértartó, számít a véleményed és értékesek a tapasztalataid.

2016.11.24. Fotó: canva.com
Frissítve: 2022.08.17.

Leesett a lóról, lebénult, egymilliárdot kap

Az a bizonyos szeptemberi nap egyszerűen tökéletesnek ígérkezett a 14 éves Ashleigh számára: piknik a szerelmével és annak családjával, majd látogatás a család új lovánál. Akkor még senki sem sejthette, hogy az a nap az egész életét megváltoztatja: leesik a lóról, lebénul, majd 3 millió angol fontra perli egykori szerelme családját. Minden lótartó számára tanulságos történet következik.

Telivér kanca, kezdő lovas gazda

A Woolastonban élő tinédzser 2012. szeptember 22. reggelén alig várta, hogy barátjával és annak családjával tölthesse a napot. A nála két évvel idősebb Kierannal a középiskolában találkozott, hat hónapja jártak ekkor. “Felhőtlen volt a kapcsolatunk. Mindennap találkoztunk a suliban és délutánonként, amikor épp nem a pónimat lovagoltam, ő átjött hozzánk, vagy én hozzájuk.” – mondta Ashleigh a bíróságon.

“A baleset napján elmentünk piknikezni és megnézni az anyukája új lovát” – mesélte. Polly Perks egy angol telivér kanca, akit egy héttel a baleset előtt vásárolt Kieran édesanyja 500 angol fontért (kb. 180.000 forintért – a szerk.) a gazdától, aki épp akkor lovagolta be. Ő “könnyű lovaglású” lóként jellemezte, annak ellenére, hogy pont azért vált meg tőle, mert nem bírta kezelni a temperamentumos kancát.

A bíróságon kiderült, hogy a domináns, temperamentumos kanca egyáltalán nem illett egy olyan hölgyhöz, mint az őt megvásárló 43 éves Rachel Miller, aki nemrég kezdett lovagolni. A lovat hozzáértők úgy jellemezték, mint “erős, robbanékony, akaratos és nehezen irányítható” akit eddig még nem sűrűn lovagoltak.

Ashleigh, aki ekkor már egy éve boldog tulajdonosa volt Beauty-nak a kedves póninak, eddig még soha nem lovagolt nagyobb lovon. A telivér kancával már találkozott korábban, amikor Kieran és családja megvásárolta a lovat egy héttel a baleset előtt 2012 szeptember 15-én.

“Nem éreztem magam biztonságban”

A vásárlás előtt Ashleigh és Rachel Miller is rövid időre kipróbálhatta a lovat, de az eladó szorosan mellettük sétált egész idő alatt.

“Sokkal nagyobb és erősebb volt, mint a pónim, Beauty. Sokkal nehezebb volt irányítani is.” – ismerte el Ashleigh. Egy héttel később, a piknik napján nem is tervezte, hogy ismét lovagolni fog Polly-n, de Rachel Miller vonakodott felülni új lovára, így a tini beleegyezett, hogy előbb kipróbálja ő.

Ezt a bíróságon egyértelmű bátorító magatartásként könyvelték el az újdonsült lótulajdonos részéről, aki átadta a gerincvédő mellényét Asleighnek. A 14 éves lánynak azonnal rossz érzése támadt, amint a nyeregbe került. “Nem éreztem magam biztonságban.” – mondta. Aggodalmát ott Rachellel is megosztotta, aki erre csak annyit mondott: “minden rendben lesz.”

“45 percbe telt, míg teljesen lebénultam”

Ashleigh először átlovagolt egy közeli mezőre Kieran és családja társaságában. Amint odaértek, ügetésre biztatta a lovat, miközben a többiek messziről figyelték őt. De az ügetésből a ló fékezhetetlen vágtába robbant, amitől Ashleigh kibillent a nyeregből.

“Még mindig rémálmaim vannak arról a pillanatról” – mondta. “Emlékszem, éreztem a füleit, miközben a feje fölött átrepültem. Olyan volt, mint egy lassított felvétel. Tudtam, hogy le fogok esni.” Kábultan a földön fekve eleinte nem is tudta, milyen komoly sérülést szenvedett. “45 perc kellett ahhoz, hogy teljesen lebénuljak” – mondta. “A lábujjaimmal kezdődött, majd lassan jött felfelé a testemen. Mindenki azt mondta, hogy minden rendben lesz, de tudtam, hogy nagy a baj.”

Az esés után Kieran odarohant hozzá, és karjába vette. Rachel Miller felhívta a kislány édesanyját Jacqui-t, aki még a mentő előtt a helyszínre ért. “Már messziről láttam őt – mondta Ashleigh anyukája. “A földön fekve teste furcsán megcsavarodott. Először azt hittem, eltörött a medencéje. Kieran tartotta a fejét és a mellkasát és ő csak annyit tudott mondani, hogy nem érzi a lábait. A mentősök a newporti sürgősségire szállították.”

Ashleigh élet-halál között lebegett, életét egy olyan, mellkastól lefelé irányuló idegbénulás veszélyeztete, mely sztrókot és szívrohamot okozhat az érintett betegeknél. Később egy ötórás műtéttel tudták stabilizálni állapotát.

Az egész világra dühös volt

A fiatal lányt egy hónappal később engedték ki az intenzívről és egy gerincsérültekre specializált kórházba szálították Buckinghamshire-be. Hat hónappal a baleset után pedig hazamehetett.

És meg kellett küzdenie a ténnyel, hogy az életét örökre megváltoztatta a baleset, mely mellkastól lefelé megbénította.

Mivel a lépcsőn nem tudott közlekedni, a földszinti nappali lett a hálószobája, és a konyhai csap a mosdója amíg a szülei át nem alakították a lakást. “Nagyon nehéz időszak volt. Az egész világra mérges volt” – mondta Ashleigh édesanyja.

2013 májusában, hat hónappal a baleset után Ashleigh visszamehetett az iskolába, de elmondása szerint nem volt könyű ez az időszak. Végül iskolát váltott és az új suliban sorra gyűjtötte az okleveleket.

Vétkes felelőtlenség 

Ashleigh épp csak megbirkózott azzal, hogy élete örökre megváltozott, a bíróságon szembe kellett néznie korábbi barátjával és annak családjával is. A szerelem ekkora már rég véget ért.

Kieran a bíróság előtt azt állította, hogy a fiatal lány édesanyja engedélye nélkül ült fel aznap a lóra. A család azzal érvelt a tárgyalóteremben, hogy Ashleigh saját döntése volt, hogy lóra ült és nem az ő felelősségük az, ami történt. De miután napvilágra kerültek a végzetes baleset részletei és kiderült, hogy Rachel Millernek milyen kevés lovas tapasztalata volt mikor megvette Polly Perkst, egyértelművé vált, hogy felelős azért, ami Ashleigh-vel történt.

Graham Wood bíró a per végén úgy látta, hogy Rachel Miller nagy hibát követett el amikor úgy döntött, hogy hobbi lovaglásra alkalmatlan lovat vásárol kezdő lovasként. Felelőtlen volt amikor engedte, hogy erre a lóra üljön Ashleigh. Ez a felelőtlenség okozta a lány balesetét.

Ashleigh szerint a végső döntés már a jogászok kezében van. Mint mondja, az ő célja nem az volt, hogy bosszút álljon a családon, csak a jövőjét szerette volna bebiztosítani. Arra is kitért, hogy ő azt a bíróság által kiszabható maximum összeget szerette volna megkapni, melyet még a Miller család biztosítója hajlandó lenne kifizetni. Ha a bíróság belemenne, akkor a Milleréknek nem kellene önerőből egy fontot sem kifizetniük.

De az ajánlatot elutasították és a rákövetkező héten megszületett a döntés: a mostanra már 18 éves Ashleigh jogosult a teljes kompenzációra, azaz 3 millió fontra (több, mint 1 milliárd forint – a szerk.). Ez a döntés könnyen nincstelenné teheti a Miller családot.

Már nem neheztel

“Nagyon kínos volt a bírósági találkozás. Nem beszéltünk, de még csak nem is néztünk egymásra. Furcsa volt látni őt így, idegesen, amikor régen olyan jól megvoltunk. Biztos vagyok benne, hogy nehéz volt neki is. Nem vagyok mérges rá, sem a családjára. Sohasem szerették volna, hogy ez történjen velem. De megtörtént és ezzel nekem kell együtt élnem” – mondja Ashleigh.

A deréktól lefelé bénult fiatal lány kénytelen szembenézni a közösségi médiából jövő vádaskodással is, de így érvel: “Ha az autód totálkáros lesz egy más által okozott balesetben, te is kártérítést követelnél. Nekem az egész hátralevő életemet így kell leélnem. És ha bármi történne a szüleimmel, csak magamra számíthatnék.

A jogi harcot látva a Brit Lovasszövetség is nyilatkozott: “Ennek a tragédiának intő jelként kell szolgálnia minden lótartó számára: ha kölcsön adod a lovad másnak, az a ló legyen a lovas képességeinek megfelelően képzett és a lovasnak legyen biztosítása és megfelelő méretű védőfelszerelése, hogy mindkét fél védve legyen. Fontos, hogy a lótartók és lovasok tisztában legyenek a biztosítási lehetőségeikkel és éljenek a legmegfelelőbbel. Nagyon fontolják meg, hogy kinek adják kölcsön a lovaikat.”

Egy ügyvéd szerint ez az eset felnyitja majd a lótartók szemét: “Ezek után kétszer is meggondolják majd, hogy a barátoknak, családtagoknak megengedik-e, hogy felüljenek a lovaikra és kipróbálják a lovaglást.” Arra célzott ezzel, hogy nagyon sok lovasnak nincs kifejezetten olyan biztosítása, ami kiterjedne a hasonló balesetekre.

Ashleigh hisz abban, hogy a pénz, amit kap segít majd továbblépni az életében. Jelenleg a gerincsérültek jókétonysági nagyköveteként dolgozik a “Back Up” nevű szervezetnél, mozgássérült fiataloknak tanítja a kerekesszék használatát és ebben az évben részt vett egy divatbemutatón is, ahol 50.000 font gyűlt össze jótékony célokra.

Pár évvel a balesete után pedig a nagybátyja segítségével egy alkalommal ismét nyeregbe szállhatott. Pónija, Beauty továbbra is a család szeretetét élvezi egy közeli lovardában. “Nem a lovaglás az, ami a legjobban hiányzik, hanem a közösségbe tartozás” – mondta. “Szerettem a lovasok közé tartozni.”

Szívbemarkoló, hogy földszinti szobájának ablakai istállókra néznek, mintegy folyamatosan emlékeztetve őt arra, mit veszített. “Bárcsak ne történt volna meg. De megtörtént. Biztos vagyok benne, hogy Millerék ugyanígy gondolják. Remélem megértik miért kellett ezt tennem. Ezzel kell együtt élnem életem hátralevő részében.

“Szerettem a lovasok közé tartozni.”

2016.11.23. Forrás: Dailymail.co.uk
Fordította: Horváth Annamari, Lovasok.hu
Fotók: Irishmirror.ie, Gloucestershirelive.co.uk

Nemzeti Ménesbirtok alakult Mezőhegyesen

Ismét régi fényében tündökölhet Mezőhegyes? A magyar lótenyésztés egyik hagyományos központjában megalakult a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság. Nem kizárólag a lovaké lesz a főszerep, de több mint 10 milliárd forint juthat fejlesztésre is. A cél, hogy Európa egyik legszínvonalasabb állami tulajdonú mezőgazdasági vállalkozása jöjjön létre.

Gidran XXVIII-120 Konkord a Mezőhegyesen megrendezett I. Magyar Lótenyésztési Napokon
Fotó: Haga Zsuzsanna

A kormány november 8-ai döntése alapján több mint 2 milliárd forintért visszavásárolta a 2004-ben privatizált Mezőhegyesi Ménesbirtok Zrt.-t, majd a korábban is állami tulajdonú Mezőhegyesi Állami Ménessel összevonva megalapította a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaságot – jelentette be Lázár János kedden mezőhegyesi sajtótájékoztatóján.

A két társaság összevonásával létrejött új szervezet 8500 hektár szántón és 1500 hektár erdős területen fog gazdálkodni, a cél, hogy Európa legszínvonalasabb állami tulajdonú mezőgazdasági vállalkozása jöjjön létre. Az új társaságnak mintegy 400 foglalkoztatottja lesz.

A most létrejövő igazgatóságba, illetve felügyelőbizottságba olyan személyeket kértek fel, akik elkötelezettek a lovassport és Mezőhegyes iránt, illetve olyan mezőgazdasági üzemek vezetőit, akik mintagazdaságnak számító cégeket irányítanak. Helyet kaptak a két testületben a korábbi két társaság szakemberei, illetve a munkavállalók képviselői is. A vezérigazgatói posztot Pap István, a korábbi Állami Ménes Kft. vezetője tölti be, helyettese Isaszegi Norbert, aki a Ménesbirtok Zrt.-nél dolgozott.

A kormány még decemberben egymilliárd forintos támogatást nyújt a cégnek működőképessége fenntartásához, és kétszer öt milliárd forintos fejlesztést tervez. Ebből egy új központi telephely megépítését tervezik a helyi ipari parkban, ahol a legmodernebb technológiával felszerelt szárító és tároló kapacitást hoznak létre. Sürgős a szintén megvásárolt tehenészet modernizálása is, ami tervek szerint 3-5 milliárd forintba fog kerülni. Fejleszteni kívánják a gépparkot is, hiszen az extra minőségű földterület megműveléséhez megfelelő minőségű erőgépekre van szükség.

Az új szervezet létrehozásával az állam 32 műemlék épületnek is gazdája lett. Az ingatlanvagyon felmérése és a felújításokhoz szükséges előkészítő munka is megkezdődik 2017 elején – mondta el Lázár János.

A kabinet jelentős ménesállományt hozna létre a Magyarországon honos lófajtákból, továbbá a térség oktatásának és turisztikájának fellendítését is célul tűzte ki, a tangazdaság agrárképzési gyakorlati hely lesz.

Farkas Sándor, a Mezőhegyesi Állami Ménesbirtok újjászervezésének koordinálásáért felelős kormánybiztos azt emelte ki, hogy a társaság működéséhez elegendőnek látja a rendelkezésre bocsátandó egymilliárd forintot, ami az első termés betakarításáig biztosítja a forrásokat.

Ha nincs ménesbirtok, akkor Mezőhegyes sincs, hiszen több mint 230 esztendeje ennek a vállalkozásnak köszönhetően épült meg szinte a semmiből a település – mondta Mitykó Zsolt, a város polgármestere, aki történelminek nevezte a kormány döntését, mert így biztosítottnak látja Mezőhegyes jövőjét.

Az ország egyik legszebb fedeles lovardája áll Mezőhegyesen 1809-ben épült Hild János tervei alapján.
Fotó: Haga Zsuzsanna

1784 óta a lovak szolgálatában

A Mezőhegyesi Állam Ménesbirtok története egészen a 18. századig visszanyúlik. Az 1740-től 1763-ig tartó háborúk következtében a Monarchia lóállománya jelentősen lecsökkent, ezért Máriai Terézia a császári és királyi hadsereg lovakkal való ellátása érdekében, illetve főképpen az ismétlődő török fenyegetések miatt, Bécs védelmére katonai ménesbirtokot akart létrehozni. Ezt végül Csekonics József tervezetének elfogadásával fia, II. József valósította meg, aki 1784. december 20-án rendelkezett a Császári és Királyi Ménesintézet lértehozásáról.

A birtok 18.127 hektáros pusztán alakult meg kifejezetten legelőre alapozott lótenyésztés céljából 194 mén és 405 kanca tenyésztésbe állításával. A birtok éves átlagban 7000-8000, a második francia háború alatt, 1800-1801-ben pedig 26.000 lovat adott a hadseregnek.

Egészen 1868-ig Mezőhegyesen csak katonai célú lótenyésztés és takarmánynövény termesztés folyt. Itt tenyésztették ki a három hagyományos mezőhegyesi lófajtát: a nóniuszt, a mezőhegyesi félvért és a gidránt.

2015 óta Mezőhegyes egyre aktívabban kapcsolódik be a lovassportok országos és nemzetközi vérkeringésébe is, 2016 október elején pedig itt rendezték meg az I. Magyar Lótenyésztési Napokat is.

2016.11.23. Forrás: Kormany.hu, MTI
Fotó: Haga Zsuzsanna, Canva
Frissítve: 2022.08.10.

Hiba bejelentés