Versenylovak a Suzuki Vitarában

Mit tud vajon a Suzuki sokat próbált igáslova, a Vitara és vajon hasznos társa lehet-e a lovasoknak, lótartóknak a mindennapokban? Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal is lovas szemmel tesztelt – most egy Suzuki Vitara S 1.4 T modellt.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Nézzük, mit tapasztalt a Vitarában töltött kilométerek során Legin István, aki először terepen hajtotta meg a gyöngyházfehér tesztautót, majd a Horze Lovasáruház parkolójában pakolta tele a csomagtartót minden földi jóval, amire csak lónak és lovasnak szüksége lehet:

A Vitara sokat próbált igáslova a Suzukinak, és néhány éve új köntösbe öltöztették. Kicsit vesztett markáns terepes formájából, de jól eltaláltan divatosabb lett a külleme, és jó tulajdonságai csak erősödtek.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A kibővült kínálatban új a Boosterjet motor. A soros 4 hengeres, 1373 cm3-es turbó feltöltős, összkerékhajtásos, 6 fokozatú váltó egy 103 kilowattos, 140 lóerős táltost hajt, nyomatéka 220 Nm. Az 1.6-tól külsejét főleg a hűtőrács mintázata különbözteti meg. Megmaradtak az igen mutatós eltalált első lámpaegységei, a hátsó lámpa dizájnra viszont ráférne némi ráncfelvarrás.

Felszereltsége egyszerűen minden igényt kielégítő. Prémium márkás terepjárós ismerősöm némi fintorral az arcán kérdezte: „mi az, csak nem Suzukival jöttél?”

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Nos, ez csúnya megjegyzés volt, véleményem szerint a Suzuki megbízhatóságában, tartósságában az élvonalba tartozik. És most gyere, ülj be, és egy nagy lórugással földbe döngölöm az előítéleteidet.

Kulcs a zsebben, és így működik a központi zár, az indítás is egy gombnyomásra automatikus. Persze ha már messziről akarod nyitni, van távirányító is a kulcson.

Máris látom elmosódni a gúnyos fintort, amint elhelyezkedik a vezetőülésben. Tényleg: a műszereket légbeömlőket eloxált vörös keretek díszítik a sportosság jegyében. A kormány és a plüssbetétes bőrülések varrásain is, sőt az első lámpakereteken is ez a szín dominál.

Elöl középen a szellőzök közt egy analóg óra, alatta egy nagy 7”-os központi kijelző. Ebben kapott helyet a GPS navigáció, a digitális hifi, a blutuszos telefonkapcsolat. De nicsak, alatta is egy analóg rádió, vagy mi? De bizony hogy nem! Úgy hiányzik ide két rádió, mint verseny sulkyra a biztonsági öv! Lenyűgöző ötletességgel, jó kezelhetőséggel a digitális légkondi kezelőszervei kaptak helyet a rádiónak tetsző egységen. A hangerőszabályzós gomb a hőmérsékletet lépteti, az állomáskeresős gomb a ventilátor fokozatait kapcsolja, a program gombok a légbeömlőket, azt automataállást, és a külső belső légkeringetést szabályozzák. Kijelzője az információkat, beállításokat mutatja.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A kormány előtti műszeregységben van a kilométeróra, a fordulatszámmérő, és a menetinformációkat (radar, tempomat, üzemanyag-fogyasztást mutató kijelző) és a fokozatjelző. A sebességi fokozat kijelző aktív, az éppen kapcsolt fokozatot egy ponttal jelzi, de belenyihog a vezetéstechnikádba is, és nyilakkal mutatja, ha szerinte alsóbb vagy felsőbb fokozatba kéne kapcsolnod.

A kormánygombokról kapcsolható a blutuszos telefonkezelés, a hifi rendszer és a tempomat, aminek radarérzékenysége több fokozatban is állítható. A radar jelzi az első ráfutást és azt is, ha valaki hátul rúgótávolságon belülre merészkedik. Mondjuk terepezésnél érdemes ezt kikapcsolni, hiszen remek érzékenysége miatt minden fűszálnál besípol.

A tolatást a radar mellett kamera képe is segíti a középső monitoron. A hifinél meg kell jegyeznem, kicsit a hangszórók lehetnének jobb minőségűek is. Nagyobb hangerőnél gerjednek, de ez elég általános még a prémium márkás autók gyári audio rendszereinél is.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

„Egyébként milyen, kényelmes, elférnek a hosszú lábaid?” Igen, jó az ülésbeállítás is, az utasülésen is állítható a magasság is. Hátul átlagos a helykínálat.

Ismerősömnek megjelenik egy kis mosoly a szája szélén, látom, kezd tetszeni neki. Nézd, elég sok a pakolóhely is, és van kétfokozatú ülésfűtés, ami külön kapcsolható a két első ülésen, és nagyon kellemesen melegít. A csomagtartó 375 literes, ami bőven elegendő a dunakeszi Horze Lovasáruházban vásárolt lovas felszerelések bepakolására. Ha pedig előrehajtod a hátsó üléseket, kiveszed a kalaptartót, mindjárt 710 liternyi helyet kapsz, ahol akár egy kisebb pónit is magaddal vihetnél kényelmesen.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Na de figyu, ami neked nincs a szuper autódon, az a középkonzolon lévő kapcsolón a SPORT fokozat. Ha menet közben ide kapcsolsz, érzed, ahogy kiszabadulnak a versenylovak, és iszonyat gyorsulásba rántják a Vitarát. Itt a gázpedál is nagyon érzékenyen reagál, és a turbó is remekül dolgozik. Persze kapcsolható egy automataállás. Ez az átlagos közlekedésben tökéletes dinamikus tempót enged jobb fogyasztással, és van még terepes öszkerékhajtás differenciálzárral. Hadd dicsekedjek még: az összkerékhajtás kapcsolásnak nincs sebességkorlátja, és minden állás menet közben is kapcsolható.

Az ablaktörlő is félautomata, ha bekapcsoljuk, a szakaszos állásban az eső intenzitásához állítja az ablaktörlők sebességét. A világításnak is van egy automata állása, világosban a nappali ledeket használja, alagútban, sötétben automatikusan kapcsolja a tompított fényeit.

A Start-Stop rendszer lekapcsolja a motort, ha leállsz, és a kuplung benyomásakor azonnal indul. A menetstabilizáló (ESP) rendszer finoman korrigálja a csúszásokat, a kerekek túlpörgését. De kikapcsolhatod az ABS-t is, ha jobban szeretnél táncolni. És ha emelkedőn indulsz, nem engedi hátragurulni a gépezetet.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A Vitara terepes képességei SUV-osan jók. Összkerékhajtással, difizárral nincs kátyú vagy sár, ami megfogná, és havas, hókásás úton, lószállító utánfutó vontatásnál is jól jön ez a tulajdonsága.

Autópálya tempónál, vagy akár felette is kifogástalan az úttartása. Az adaptív tempomat pedig fantasztikusan kényelmessé teszi a hosszú utakat. A radarok észlelik az előtted haladók sebességét, és fékezik a Vitarát ha szükséges, ha pedig kihajtasz az üres sávba, automatikusan visszagyorsít a beállított sebességig. Be lehet állítani egy sebességlimitet is. Ha nem akarszk traffipax fotót, csak beállítod az 50-es tempót, és amikor eléred, a tempomat visszaveszi a gázt. Persze erősebb gáznyomásra kiold és hagyja gyorsulni az autót.

A Vitara üzemanyag-fogyasztása a menetdinamika függvényében elég változó. Terepes és sportos használatban akár 8 litert is eszik, de átlagos automata módban haladáskor 7-7.4 a vegyes fogyasztása, országúton 120 tempónál 5 liter körül.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Összességében a Suzuki Vitara minden igényt kielégítő felszereltségével túlmutat átlagos kategóriáján, és a méltánytalan előítéleteken. Kényelmes és jól kezelhető. Belső tere esztétikus, kidolgozási minősége kifogástalan. Rázós terepen sincs semmi zörgés. Divatos formájával nem vesztett terepes képességeiből, jól kihasználható mostoha körülmények közt és családi utazásoknál is.

Köszönjük a Suzuki Magyarországnak, hogy kipróbálhattuk.

2016.11.25. Legin István, motorosteszt.hu

Hozzászólások