Kezdőlap Blog Oldal 316

Lovak alulnézetből

Lovadat nap mint nap láthatod szemből, oldalról, hátulról és még felülről is. Na de alulnézetből? Egy litván fotós minden bizonnyal erre az égető problémára reagálva készített fotósorozatot.

“Figyelj, barátocskám, tisztázzuk, hogy mit is csinálsz te odalenn?!”

Andrius Burba különleges képeket készít: alulról fotózza az állatokat. Ez kutyákkal, macskákkal még viszonylag könnyen kivitelezhető. Na de lovakkal? A fotós bevallása szerint ez volt élete legnehezebb fotózása, de megérte, hiszen ő az első fotós, aki álló lovakat fotózott alulról.

Amikor szervezni kezdte a fotózást, elég félelmetesen hangzott, hogy 600 kilogrammos, esetenként patkolt állatokat akar egy üveglapra állítani, és azokat egy 3 méter mély lyukból fényképezni. A szervezés és az előkészítés két hónapot vett igénybe, és egy negyven fős csapat munkáját dicsérik az elkészült képek.

“Nos, ez felettébb különös…”

Ebből a videóból pedig kiderül, hogyan is készültek ezek a különleges fotók:

2017.03.09. Forrás és képek: BoredPanda
Frissítve: 2022.08.02.

Nissan Navara: a helyi csődör

Plakátok sokaságán már az új Nissan Navara köszön ránk, szemet megragadó, igazán lovasoknak való autóként mutatkozik be. De vajon hogyan válik be a mindennapokban? Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal az új Nissan Navara volánja mögé pattant, hogy alávesse a nagy lovas tesztnek.

Bronzmetál fényben pompázó tesztautónk … Rendkívül jól mutat amerikásan tekintélyt parancsoló magas, robusztus formája, ragyogó tükrei, lámpakeretei, fellépő küszöbje, és a könnyűfém kerekei. Erőteljesen magasodik a forgalomban közlekedő többi autó fölé. A krómozott hűtőráccsal, az elnagyolt Nissan emblémával vakítóan csillogott a téli napsütésben. Kétségtelen: bronzbarna metál színe látványos és remek választás.

Tesztautónk 2300 cm3 turbódiesel dci 160PS manuális váltójú 120 Kw / 160 lóerő / 3750 fordulaton. A többi változat BiTurbós 190 lóerős, de egyáltalán nem lehetett panaszunk erre az autóra sem. A kevesebb ló ellenére határozottan nyomatékosan és igen jól vágtázott.

A 6 fokozatú kézi váltónál az egyes fokozat annyira erős és nyomatékos, hogy a forgalomban sík úton nem is használtam, minden prüszkölés nélkül lazán lehet vele kettesben indulni. Ráadásul a kipörgésgátlója is kicsit szabadabban szabályoz, és engedi egy keveset pörögni a kerekeket. Így nagyobb gázadásnál  “én vagyok a helyi vezércsődör” érzéses guminyikorgós az indulás.

Egyszóval a Navara határozottan erőteljes és nyomatékos, kellemesen sportosan lehet vele közlekedni.

Úttartásával magas építése ellenére semmi gond, főleg mert a kategóriában egyedi tekercsrugós, 5 lengőkaros a hátsó futóműve a kényelem és a biztonság kedvéért. A dinamikus menetstabilizáló elektronika (VDC) jól dolgozik 130-140-es tempónál is, amit Komáromba, a Hamza Viktória szabadidomítóhoz menet az autópályán ki is tudtunk próbálni.

A motor a teljesítmény változtatásával, a megfelelő kerekek fékezésével avatkozik be és figyeli a kormányzást, a hirtelen lassítást. Üzemmódkapcsolójával 100-as tempó felett is lehet váltani. Így ha autópályán ránk tör a hóesés, biztonságosabb a négykerékhajtás. A terepes fokozat kapcsolási ideje meglepően gyors, szinte azonnal történik, amit a műszerfalon is kijelez.

A vezetésbe besegítenek még a visszagurulás-gátló és lejtmenetvezérlő rendszerek. Viszont a négykerék hajtást aszfalton, meredek kanyarokban nem szereti. Mint egy betöretlen csikó, makrancoskodik, ugrál, hiszen az első hajtásnál nem differál rendesen. Szóval aszfalton kíméljük a Navarát, az összkerékhajtás amúgy is terepre, ramaty időre való.

Hamza Viktória szabadidomító aranyos állatkáinak fényképezése után megcéloztuk a járatlan utakat, hogy meggyőződjünk a Navara terepes képességeiről. A szükséges helyeken alul is jó a védelem mivel a sérülékeny alkatrészek a váz fölé kerültek, így a felülés is kizárva. Majd mikor minden kötél szakadt, a katasztrofális útviszonyokra való 4WD LOW fokozatot bekapcsolva a diferenciálzár (LSD) segítségével kikászálódhattunk a küszöböket is ellepő sártengerből. Egyszóval nincs akadály a Navara előtt, minden körülmények között tudunk vele sárban, hóban poroszkálni.

A tesztautón lévő Continental nyári gumi ebben a hidegben nem épp a legjobb választás. Sőt nyálkás időben is megleptek indokolatlan csúszással Hamza Viktóriáék birtoka felé az egyik körforgalomban. Érezhetően azonnal közbelépett az elektronika, és a kerekek megcsúszásánál a gáz elengedős lábamat egy pillanattal a rendszer megelőzte a nyomaték elvételével. Nem szent az elektronika sem, és a Navara keresztbefordulását a rutinom és az ellenkormányzás mentette meg. Tanulság, az elektronikus szabályzó rendszerek addig mentenek meg minket, amíg a kerekek tapadnak, ezért fontos a téli gumi, és ismerjük meg gépünket forgalomtól elzárt területen, vagy iratkozzunk be egy mesteriskolába.

Zártszelvényes létra acélváza a Nissan bevallása szerint az egyik legerősebb járművükké teszi a Navarát, amit a 3.5 tonna vontatási teherbírás, és az 5 éves garancia is bizonyít. Vagyis a lószállítót teljes biztonsággal akaszthatod rá szeretett paciddal együtt.

A tesztautó belseje az átlagos személyautós kényelmet nyújtja. Intelligens kulcs nélküli elektromos indítás, otthonos kényelem fogad. A magas ülésből jól kilátni és a szögletes motorháztető élei nagyfiúsan érzékeltetik, hogy egy tekintélyes gépezetben ülünk.

Vezetési fílingje kellemesen teherautós a hosszú váltókarral, de a menetzaj határozottan csendes nagyobb tempónál is. A multifunkciós kormányról vezérelhetjük a tempomatot és a Hi-Fi berendezést.

A digitális kétzónás klíma a rádió alatt bujkál. Szó szerint bujkál, mert egy kicsit alacsonyan van, és függőleges kijelzője sem igazán jól látható, nagyon elveszi a figyelmet a forgalomról.

Az alapfelszereltségünk másik kritizálható része a magnóegység kijelzője, ami igencsak puritánra sikeredett, kevés infóval, de ennek ellenére meglepően jó minőségben szól. A kormány előtti műszerfalnak viszont nagyon szép a grafikája, és az információk is rendben vannak. Persze a magasabb felszereltségnél már tetszetősebb az érintőképernyős egység, GPS navigáció, telefonkapcsolat is van.

Akad még néhány kapcsoló, amit a kormány takarásában kicsit keresgélni kell. Kikapcsolható a kipörgés gátló és a radar rendszer is, ami bejelez, ha lóhossznyi közelségbe érünk valakihez.

Az első üléseken külön kapcsolható kétfokozatú ülésfűtés melengeti az átfagyott lovast hideg időben. A középső tükör automatikusan elsötétül, ha éjszaka bevilágít a mögöttünk közlekedő. Sok a pakolórekesz, középkonzolban is nagy a hely, hátsó ülések alatt is kisebb tárolók bújnak meg, de mint általában a pick-upoknál, itt sincs hely a kézitáskának.

A platónk rakodófelülete is bronzbarnára van színezve, ami csodásan csillog a téli napfényben, de egy lovas háza táján nem éppen előnyös. Bár Hamza Viktória szabadidomító tündéri kutyusai, Cheza és Angel vidáman pózoltak rajta, de rakományunk menet közbeni mozgása rendesen összekarcolhatja, amint ez a tesztautón is látható volt pár helyen. A kiegészítők között természetesen kapható platóbélés, felépítmény, bukócső, rakodótálca és platófedél is. Az oldalfalakra erős sínekben állítható rögzítő fülekkel lehet a rakományt stabilan kikötni.

A parkolást tolatókamera segíti, ami a magas tompornál bizony jól jön. A Navara fogyasztását a gyári érték 6.3 literre kalibrálja, ami nálunk 0, -10 fok körül vegyes terep-város-országút közlekedésnél 8,5 liter/ 100 km körüli értékre jött ki.

Összegezve: Az új Nissan Navara minden ízében megújult. Külseje is sugallja erejét, dinamizmusát. Kategóriájában különleges hátsó spirálrugós felfüggesztése, kényelmes tágas kabinja kellemes utazási komfortot nyújt. Magas építése, gyorsan kapcsoló összkerékhajtása terepes mindenes munkagéppé teszik. Az összkerékhajtást csak terepen vagy csúszós útviszonyoknál használjuk.

Köszönet a Nissan Magyarországnak, a Nissan Gablininek, hogy kipróbálhattuk a Navarát!

Köszönjük Hamza Viktória szabadidomítónak és kedves állatkáinak, Jaffának, Babszinak, Csézának, Angelnak a fotózást a komáromi lovas tanyájukon.

Nissan Navarának 4 felszereltségi változata van:        

  • Visia 8.042.000 Ft
  • Acenta 8.608.000 Ft
  • Connecta 9.438.000 Ft
  • Tekna 9.804.000 Ft

Adatok:

  • 2300 cm3 Diesel  DCI 160PS 4WD 6 fokozatú manuális váltóval 120 kW / 160 LE / 3750 fordulaton.
  • 2300 cm3 Diesel  DCI 190PS 4WD 6 fokozatú manuális váltóval 140 kW / 190 LE / 3750 fordulaton.
  • 2300 cm3 Diesel  DCI 190PS 4WD 7 fokozatú automata váltóval 140 kW / 190 LE / 3750 fordulaton.
  • Első kerék felfüggesztés dupla kereszt lengőkaros.
  • Hátsó kerékfelfüggesztés 5 lengőkaros tekercsrugós.
  • Szállítható tömeg 1 tonna, vontatható tömeg 3,5 tonna.
  • Terepszög 32 fokos.
  • Összkerékhajtás csakis csúszós útviszonyokra, terepre alkalmazható!

 

2017.03.07. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu

Ötödik lett a Lovastorna Világkupán Bence Balázs

Újabb történelmi sikerrel írta be magát a magyar lovastorna nagykönyvébe Bence Balázs. A kaposvári lovastornász az első magyar, aki bejutott a világkupa-döntőbe, és nagyszerű szerepléssel az ötödik helyet szerezte meg.

Még 4 képünk van Bence Balázs nyerő koreográfiájáról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A dortmundi döntőre a Világkupa-sorozat hat legeredményesebb versenyzőjét hívták meg. Villányi Krisztina tanítványa a magyar lovastorna sport történelmében elsőként jutott be ebbe az elit körbe. Ráadásul felnőtt kategóriában ez még csak a második versenyszezonja a fiatal sportolónak.

Vasárnap késő délelőtt ebben a sorozatban utoljára lépett a versenykörbe Bence Balázs a Dzsingisz kán témára koreografált kűrjével, és mint már annyiszor, a német közönség tetszését ezúttal is elnyerte.

A Lovasakadémia SC sportolója az első fordulónál jobb pontszámmal, magabiztos versenyzéssel tartotta meg az előző fordulóban megszerzett ötödik helyét.

Gratuláltunk Balázsnak, és edzőjének, Villányi Krisztinának!

2017.03.07. Forrás: KaposvárMost
Frissítve: 2022.09.11.

Tudtad, hogy a lovaknak is lehet gyúrójuk?

A sportolóknak saját gyúrójuk, masszőrük van, aki az edzések és a versenyek után átmasszírozza az elfáradt izmokat. A lovak is sportolók, így nem meglepő, hogy – a jobb eredmények és egészség érdekében – egyre többen masszíroztatják lovaikat.

Négy lovas mesélt arról, miért gondolták úgy, hogy a kipróbálják a stresszpontmasszázst lovaiknál

Cintia 7 éves kora óta napi szinten lovagol, és 9 éve versenyez díjugratásban:

“Számomra a lovaglás és a lovakkal való foglalkozás egy életforma, a lovakkal eltöltött idő egyszerre jelenti a szabadságot, a kikapcsolódást, a szórakozást, a természethez való közelséget, munkát és feltöltődést” – mondja.

Miért gondoltad, hogy érdemes a stresszpontmasszázst kipróbálni lovaidon? 

“Keresem azokat a természetes gyógymódokat, amelyek mellékhatás nélkül segítenek a problémák megoldásában. Az emberekhez hasonlóan az állatoknál is nagyon fontosnak tartom, hogy a szervezet a saját öngyógyító folyamatai révén regenerálódjon. Ezért gondoltam, hogy kipróbálom a stresszpontmasszázst a lovaimon.”

Milyen hatása lett a kezeléseknek? Javult a lovak teljesítménye az edzéseken, illetve a versenyeken?

“A kezelés nagyon jól sikerült, a masszázs után azonnal érzékelhető volt a javulás, testi-lelki feltöltődést nyújtott a lovaim számára. Természetesen, mivel a masszázs jobb közérzetet biztosít, a lovaimmal való munka sokkal harmonikusabb lett az edzéseken és a versenyeken egyaránt.”

Feri 12 éve lovagol, 10 éve lovasíjászkodik, számtalan lovasíjász bemutatót tudhat a háta mögött.

Miért gondoltad, hogy érdemes a stresszpontmasszázst kipróbálni lovaidon?

“A lovaink általános közérzetét szerettünk volna javítani, illetve felkészíteni őket a következő bemutatószezonnal járó fokozott terhelésre. Valójában kíváncsiak voltunk erre a módszerre és arra, hogy a mi lovaik hogyan reagálnak rá.”

Milyen hatása lett a kezeléseknek? Javult a lovak teljesítménye?

“A kezelések hatására láthatóan növekedett lovaink mozgásszabadsága, közérzetük is jobb lett.

Ugyanakkor a legnagyobb változást egy új lovunk kezelésénél láttuk. Ő elrohanós lóként érkezett hozzánk és bár szépen javult a helyzet, ahogy dolgoztunk vele, érezhető volt minden mozdulatában a feszültség. A kezelés során kiderült, hogy ezt a fájós háta okozza. Már az első masszírozás végére teljesen megváltozott a testtartása, lazább lett a mozgása, láthatóan kényelmesebben érezte magát. A második alkalom után mintha kicserélték volna. Mára egy sokkal egészségesebb, láthatóan boldogabb lovacska lett belőle. És nem is akar elrohanni.”

Nixy 11 éve lovagol, és 2 éve versenyez mind díjugratásban, mind díjlovaglásban:

Miért gondoltad, hogy érdemes a stresszpontmasszázst kipróbálni lovaidon? 

“Régebben csontkovács járt nálunk, a kezelés után éreztem némi változást, de az igazi problémákat soha nem oldotta meg, mint például az egyoldali merevség. A lovaimat általában jobbra sokkal nehezebben tudtam hajlítani, így gondoltam egy próbát megér a stresszpontmasszázs, illetve többen is ajánlották.”

Milyen hatása lett a kezeléseknek? Javult a lovak teljesítménye az edzéseken, illetve a versenyeken?

“A kezelés után mintha kicserélődtek volna a lovaim, függetlenül attól, hogy díj- vagy ugrólóról beszélünk, jókedvűek lettek, frissek, lazák, teljesítményük jelentősen javult mind versenyen, mind edzésen, hiszen nem fájt semmijük, így jobban is figyeltek a segítségekre. Könnyebb lett velük a munka, szebbek, tónusosabbak lettek az izmaik.”

Eszter 6 éves kora óta lovagol, de kezdetben csupán heti rendszerességgel jutott ki a lovakhoz:

“Amikor megkaptam az első lovamat, akkor kezdtem komolyabban foglalkozni a lovaglással és magukkal a lovakkal. Versenyzésre sajnos sosem tellett, így az első versenyeimen támogatóimnak hála vehettem részt, akik finanszírozták a versenyeimet az eredményes lovaglás reményében. Azóta már saját tanítványaim vannak, köztük olyan is, aki szép eredményekkel versenyez, kezdő tudása és fiatal kora ellenére.”

Miért gondoltad, hogy érdemes a stresszpontmasszázst kipróbálni lovaidon?

“Régen elég szkeptikus – amolyan ‘hiszem ha látom’ hozzáállású – voltam a lovak masszírozásával kapcsolatban. Aztán saját szememmel láthattam hogyan változik meg a lovak tartása a másfél órás kezelés hatására. Másnap a kezelt lovak teljesen másként mozogtak a futószár végén, mozgásuk elasztikus lett, laza és elengedett. Elmúlt náluk a munka okozta stressz és fáradtság, mintha egy hónap pihenőből tértek volna vissza frissen és elégedetten. Ekkor döntöttem el, hogy ezt nekünk is ki kell próbálnunk.”

Milyen hatása lett a kezeléseknek? Javult a lovak teljesítménye az edzéseken, illetve a versenyeken?

“Az izomzatuk a masszázs után jelentősen változott, fejődött. Sokkal rövidebb idő alatt érhettem el lényegesen látványosabb változást a lovaimon, mind izomzatuk, mind pedig teljesítményük terén. Sok új, bonyolultabb feladatot kezdhettem el tanítani nekik, mert a jó fizikai és mentális állapotuk miatt nőtt a befogadókészségük. Ahogyan az edzéseken is jobban együttműködtek és dolgoztak, úgy ez meg is látszott a versenyeredményeken is. Jobban tudtak koncentrálni, és izmaik jólléte miatt a fizikai erejük, állóképességük és teljesítményük is nőtt.

Minden lónak megvannak a saját határai, amit nem szabad túl feszíteni, azonban a masszázs hatására ezek a határok jóval messzebbre kitolódnak.”

2017.02.21. Szöveg és fotók: György Annamari

Robotlovak a Kincsem filmben

Az operatőrök, sminkesek és még a rendező szemével is láthatod most a Kincsem filmet. A frissen közzétett werkvideóban a szuperprodukció készítői is nyilatkoznak.

Az eddigi előzetesek után most újabb ízelítő látott napvilágot a rendszerváltozás óta készült legdrágább magyar filmről, a mintegy hárommilliárd forintot kóstáló Kincsemről.

Az új videó a forgatás technikai hátterébe is bepillantást enged, és az is azonnal feltűnik, hogy a Kincsem olyan pörgős lesz, mint amilyet eddig még nem láthattunk kosztümös filmtől.

A Kincsem az amerikai szuperprodukciókkal is felveszi majd a versenyt

A legmodernebb technikával, rengeteg statiszta és kaszkadőrök bevonásával készülő film forgatásának fő helyszíne a dégi és a keszthelyi Festetics-kastély, az alagi lóversenypálya, valamint a bécsi Prater eredeti formájában megőrzött lóversenypályája volt, amely az egykori események tényleges helyszíne volt. Hutlassa Tamás producer ígérete szerint a lóversenyek lesznek a film leglátványosabb részei.

A tét nem kicsi, hiszen a film készítői azt a célt tűztek maguk elé, hogy a Kincsem képes legyen felvenni a kesztyűt a legnevesebb amerikai filmekkel is. Ráadásul a Magyar Nemzeti Filmalap korábban még soha nem látott összeggel, több mint 2 milliárd forinttal támogatta a produkciót. Herendi Gábor rendező élete legnagyobb munkájának tartja a filmet, Hutlassa Tamás producer pedig jelentős mérföldkőnek szánja a hazai filmiparban a Kincsemet.

2017.03.03. Forrás: mozi.24.hu

Ezért költöznek a gidránok Mezőhegyesre

A visegrádi országok lovasrendőreinek, valamint a lovassportolóknak tenyésztene lovakat Mezőhegyes. A nóniuszok mellett pedig hamarosan gidránok is vágtathatnak a Ménesbirtokon.

Nemzetközi Rendőr Lovasverseny. Fotó: police.hu

Több szálon zajlanak a tervezőmunkák a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaságban, és Farkas Sándor, a ménesbirtok újjászervezésének koordinálásáért felelős kormánybiztos MTI-nek adott nyilatkozata szerint adottak a stabil gazdálkodás feltételei.

Farkas Sándor elmondta: január 2-án került át a ménes a részvénytársasági formában működő Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdasághoz, így újfajta tenyésztői programot tudnak elindítani. A Visegrádi Négyek (Szlovákia, Lengyelország, Csehország és Magyarország) készenléti rendőri lovas egységei, valamint a Budai Várba tervezett díszszázad számára is tenyésztenének, illetve képeznének ki lovakat. Emellett elkülönülne a sportolók, díjlovasok, fogathajtók számára tenyésztett lovak köre – fejtette ki.

A nóniuszok mellé tavasszal szeretnék megkezdeni körülbelül száz gidrán ló visszatelepítését. A férőhelyet már kialakították számukra, “jelenleg csak jogi, könyveléstechnikai akadályok állnak fenn” – fogalmazott a kormánybiztos.

Farkas Sándor tárgyal a tangazdaság és Mezőhegyes műemlék jellegű épületeinek megőrzéséről, turisztikai jellegű hasznosításáról is. Ezzel kapcsolatban elmondta: első körben a szálláshelyet kell bővíteni a dél-békési városban. A beruházást nem uniós pénzből, hanem a rendelkezésre álló forrásokból oldanák meg – közölte.

A helyi Kozma Ferenc Mezőgazdasági Szakképző Iskolával szerdán kezdik meg a tárgyalásokat,. Szeretnének egy ösztöndíjrendszert létrehozni, amely azt célozza, hogy minél több fiatal válassza a helyi iskolát, és hogy onnan a legújabb technológiát is használni képes mezőgazdasági szakmunkások kerüljenek ki.

Mezőhegyesen idén szeptemberben is megrendezik a Fiatal Lovak Fogathajtó Világbajnokságát, és szeretnék, ha 2018-tól Mezőhegyes adna otthont a legújabb mezőgazdasági technikát bemutató kiállításnak és vásárnak – emelte ki.

Az ország egyik legszebb fedeles lovardája áll Mezőhegyesen, 1809-ben épült Hild János tervei alapján.
Fotó: Haga Zsuzsanna

A ménesbirtokot 1784 decemberében alapították, 2004-es privatizációjáig Európa legrégibb állami birtoka volt. A nyilvános cégadatok szerint a Mezőhegyesi Ménesbirtok Zrt. árbevétele 2015-ben mintegy 6,6 milliárd forint volt, csaknem egy milliárddal több az előző évinél, több mint fele exportból származott. Az adózott eredmény 541 millió forintot tett ki tavaly az előző évi 1,721 milliárd forint után.

 

2017.03.02. Forrás: MTI
Fotó: police.huHaga Zsuzsanna, Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Testépítés lovaknak

Mindenki megcsodálja a szép, kerek jól izmolt lovakat, dinamikus mozgásukat. Ez az, amit minden lótartó látni szeretne saját lován is. Természetesen a genetika itt is meghatározó szerepet játszik, de több módja is van annak, hogy a lovad általános fizikai kondícióját javítsd és izmait alakítsd.

A megfelelő izomzat segít abban is, hogy lovad nagyobb erőkifejtéssel illetve hosszabb ideig tudjon dolgozni kevesebb energia felhasználásával. Ezek mellett azért sem elhanyagolható a megfelelő izomzat, hogy a lovad hátát az izmai segítségével tudja olyan pozícióban tartani, hogy a lovasa súlyát ne a gerincoszlopa, hanem az izomzata viselje. Ha nem az izomzat a súly hordozója, a ló háta beesik, ez fájdalmat majd a későbbiekben gerincsérüléseket okozhat.

A megfelelő edzésmunka, a takarmányozás és az izomépítő kiegészítők csak a kirakós egy-egy darabjai ebben a játékban.

Az első lépés: megfelelő takarmányozás

Fontos a jó minőségű fehérjék etetése, hiszen az aminosavak a fehérjék építőkövei és nélkülözhetetlenek a megfelelő, erős izomzat felépítéséhez.  Alapvető fontosságú, hogy kiegyensúlyozott takarmányozásra van szükség, amely biztosítja a megfelelő energiát, vitaminokat és ásványi anyagokat a ló egészsége és teljesítménye érdekében. Ha nem kapja meg lovad a megfelelő energiát, akkor a fehérjét energiaforrásként fogja felhasználni, testének üzemanyagaként és nem tudja azt az izomépítésre fordítani. A gyorsabb és erőteljesebb izomzat eléréséhez szükség lehet kiegészítő takarmányok alkalmazására is. Ehhez jól használhatóak a kreatin, gamma orizanol és L-karnitin tartalmú kiegészítők.  Ezek mellett még fontos szerepe van a C és E-vitaminoknak is az izom regenerálódás szempontjából.

Így tél végére friss fű és legelő hiányában a lovad vitamintartalékai is kiürülnek, ha nem pótolod azokat. Sajnos a széna vitamintartalma is csökken. Sőt, az egy évnél régebbi széna már egyáltalán nem tartalmaz vitaminokat. Ezért különösen fontos azon a limitáló aminosavak (lizin és metionin, illetve az alapvető A-,D-,E- és B vitaminok), ásványi anyagok (kalcium és foszfor), illetve a nyomelemek (szelén, réz és cink) takarmánykiegészítőkkel történő bevitele minden ló számára.

A második lépés: szakszerű edzésmunka

Kifejezetten fontos szerepe van az izomépítésben egy olyan jól felépített edzésprogramnak, ahol a bemelegítés, a nyújtások, a cavaletti, a síkmunka, a futószárazás és lehetőség szerint még akár a futópad is szerepet kap.

Különösen fontos a mélyre lovaglás, hogy a hát izmai szabadon mozoghassanak és erősödjenek. Figyelj arra, hogy a hátsó lábak aktívan dolgozzanak a megfelelő tolóerő érdekében, és hogy ezzel együtt a far izmai is erősödjenek. Ehhez a tereplovaglás és a mászatás nagyon hasznos és kikapcsolódást is jelenthet a napi rutin után lónak és lovasának egyaránt.

Soha ne hagyd ki az edzés előtti alapos bemelegítést és utána levezetést. Ne hagyd lovadat csak álldogálni még kellemes időjárási viszonyok között sem.

Minél hajlékonyabb és rugalmasabb egy ló, annál könnyebb lesz számára a megfelelő izomzat felépítése. Hallottál már az íj- és húr elméletről (Slijper 1946)? Az íj a stabil gerincoszlop, a húrt a különböző izomcsoportok (háti, törzsi és hasi izmok) alkotják. Ha ez a rendszer akadálytalanul működik, akkor a has, a hátsó láb és far izmai olyan erőt hoznak létre, amely úgymond „felhúzza” az íjat és lehetővé teszi, hogy a gerinc ezt az erőt előre hatóan felszabadítsa. Ha ebben a mechanizmusban bármilyen probléma lép fel, akkor a ló mozgására az negatív hatással van és csökkenti a mozgás hatékonyságát, vagyis lendületét.

Fontos ezért, hogy lovad minden mozdulatában a hordozóerőt keresd. Ezt elérheted azzal, ha a lovaglások során olyan gyakorlatokat végzel, ahol az iramváltások, az összeszedettséget gyakorló feladatok, és az oldalirányú mozgások is szerepet kapnak.

A nyújtó gyakorlatok a hátsó végtagok izmait erősítik. Ha a ló rugalmasabbá válik, könnyedebben, feszültségmentesen dolgozik, mert lehetővé válik számára az egyenletes nyúlás és egyensúlyi helyzet elérése.

Az izomtónust fokozó gyakorlatokat lovad fejlődése és erőnléte szerint kell alakítani és módosítani. Soha ne terheld túl lovadat, fokozatosan napról-napra növeld a terhelést, a megfelelő pihenőidőket beiktatva a programba.

Azzal, hogy változatos gyakorlatokat alkalmazol, és sikerül a kívánt erőnlétet és izomzatot lovad mentális és fizikai egészsége mellett elérned, az eredmény egy boldog és egészséges ló lesz erőteljesebb, kerek és kiegyensúlyozott mozgással.

Miért van szüksége a lónak aminosav kiegészítésre?

Mert a ló növényevő állat, a növényi takarmányok pedig nem tartalmazzák az összes, az anyagcseréhez szükséges 21-féle aminosavat. Ebből 12 aminosavat elő tud állítani a ló szervezete, de a 9 másikat nem.

Létfontosságú (esszenciális vagy limitáló) aminosavak

A ló szervezete nem képes ezt a 9 limitáló aminosavat előállítani, ezért a takarmánynak kell ezeket tartalmaznia. A legfontosabb esszenciális aminosavak a ló számára:

  • lizin
  • metionin
  • treonin

Mi az L-karnitin?

Egy aminosav származék, amelynek főleg a sejt energiaforgalmában, a zsíranyagcserében és lebontásban van szerepe. Fontos a zsírsavak transzport-folyamataiban valamint a sejtszintű energiatermelésben A testépítők is szívesen használják, mint “természetes zsírégető szert” Az L-karnitin hiánya a szív- és vázizmokra negatív hatással van.

Mi a gamma oryzanol?

Növényi szterolok és ferulasav észterek keveréke, melyet főként a rizsből vonnak ki. Erős antioxidáns hatású, emellett segít az izmok regenerációjában, és bizonyítottan közreműködik az izomtömeg növelésében, a testzsír csökkentésében, sőt az agy boldogság hormonja az endorfin elválasztását is fokozza. Szintén “természetes zsírégető szer”. A gamma oryzanol különösen ajánlott az aktív munkát végző sportlovak részére. Segít, hogy az intenzív munka során elvesztett izomtömeg újraépüljön.

Mi a kreatin?  

Természetes aminosav származék, mely zöme a szervezetben az izmokban található, kreatin foszfát formájában. Segít az izommunkában elégetett energia pótlásában, elsősorban az ATP energia szolgáltató vegyület újra szintetizálásában. Az izomösszehúzódás szereplője, növeli a fizikai teljesítményt a rövid gyors és magas intenzitású mozgások során. Gyorsítja a regenerációt, javítja az izommunka hatásfokát. Kemény edzésben lévő lovak számára rendszeresen adagolva hozzájárul az izomtömeg növekedéséhez

Amennyiben tanácsra van szükséged a lovad őszi-téli takarmányozásával vagy az ilyenkor ajánlott takarmánykiegészítőkkel kapcsolatban, fordulj bizalommal a cikk szerzőjéhez és az Equimins termékfelelőséhez, Möhöly Christához.

Equimins Hungary
AB-ORIGINAL KFT.
9200 Mosonmagyaróvár
Kossuth Lajos utca 31.
Termékfelelős:
Möhöly Christa
+36 30/979 6578

2017.02.13. A cikket összeállította: Möhöly Christa Termékfelelős, Equimins

Sokkoló lószállítás miatt riasztották az állatvédőket

Döbbent autóvezetők tucatjai hívták az angol állatvédőket, amikor egy rendkívül szokatlan módon szállított lovat láttak az autópályán: a fejvédőt és lótakarót viselő jószágot a lábainál fogva rögzítették az aprócska utánfutóra.

Így semmiképp se szálíts lovat. Kivéve ha…

A Birminghamből Cambridge-be vezető 160 kilométeres autópálya szakaszról több tucat hívás érkezett az angol RSPCA-hoz döbbent és felháborodott autósoktól. A bejelentések egybevágtak, az ügy egyértelműnek tűnt: egy személyautó kisméretű utánfutón egy letakart lovat szállított úgy, hogy az állatot a lábainál fogva kötelekkel rögzítették az utánfutóhoz.

Az állatvédők a rendszám alapján természetesen hamar megtalálták az autó tulajdonosát. De amikor felelősségre akarták vonni állatkínzás miatt, a helyszínen nagy meglepetés fogadta őket: kiderült ugyanis, hogy egy életnagyságú műanyag lóról van szó.

… Kivéve ha az adott ló műanyagból van.

Richard Lythgoe állatvédelmi nyomozó bevallása szerint hangos nevetésben tört ki, amikor meglátta a jószágot. Elmondása szerint ez volt az első eset, hogy egy műló megmentéséhez riasztották.

Nem csoda azonban, hogy az autópályán száguldva a letakart, élethű lófigura láttán a legrosszabbat feltételezték az autósok. 

Nem ez volt az első ilyen eset a szigetországban. Máig sem tudni, hogy valójában egy rövidlátó, ámde jószándékú állatbaráttól, vagy egy helyi mókamestertől érkezett a bejelentés a skót állatvédőkhöz 2015 nyarán, miszerint egy airdrie-i ház hátsó udvarában a kerítéshez kikötve tartanak egy szamarat, akinek még beállója sincs. A helyszínre érkező állatvédő szenvedő szamár helyett azonban csak egy olyan életnagyságú, szamarat mintázó üvegszálas szobrot talált, amit általában a betlehemi jelenetekben használnak.

Az állatvédők mindennek ellenére azt mondják, annyi borzalmas esettel találkoznak nap mint nap, hogy felüdülés, amikor ilyen problémákat kell megoldaniuk. És persze továbbra is kivizsgálnak minden egyes bejelentést.

2017.03.31. Forrás: Cambridge News
Frissítve: 2022.08.02.
Fotó: RSPCA

Amerikai Világkupa döntőbe lovagolt Ifj. Szabó Gábor

Ifj. Szabó Gábor Timpex Bölcsésszel a varsói közép-kelet-európai ligadöntőjében indulási jogot szerzett az amerikai világkupa döntőbe. A díjugrató világkupák 38 éves történelmében ő az ötödik olyan magyar lovas, aki kivívta ezt a kvalifikációt. Márciusban tehát ismét egy szakág hazai legjobbjáért szoríthatunk, ezúttal az omahai díjugrató világkupa döntőn.

Ifj. Szabó Gábor Timpex Bölcsész nyergében a 2016-os CSIO-n

A nyíregyházi lovas Timpex Bölcsésszel megnyerte az első napi vadászugratást a varsói világkupa minősítőn, így az összesített első helyről várhatta a folytatást. A 150 cm-es középdöntőben és a 155 cm-es nagydíjban is négy-négy hibaponttal lovagolt, így végül nyolcadik helyezést elérve ért célba.

Ifj. Szabó Gábor az ötödik magyar lovas, aki a döntőbe ugratott

1997-ben Varró József kvaifikációt szerzett, de végül Királymező sérülése miatt nem tudott starthoz állni. 1991-ben Rezgő Zoltán az Egyesült Államokbeli Del Marban Pókerrel, 2002-ben Túri József Lipcsében Superville nyergében versenyzett a fedettpályás szezon legnagyobb nemzetközi díjugrató versenyén. 2016 tavaszán az első magyar hölgy lovasnak, Hugyecz Mariannak szurkolhattunk Göteborgban.

2017 márciusában, az egyesült államokbeli Nebraska állam Omaha városában a nyíregyházi Timpex Ménes lovasa, ifj. Szabó Gábor ismét képviselheti a piros-fehér-zöld színeket.

A díjugrató világkupa döntőre való minősülés rendkívül nehéz és hosszú folyamat. A megszerzett indulási jog a teljes évadban nyújtott teljesítményt tükrözi, hiszen végig jól kell szerepelni a pontszerző versenyszámokban. A liga végső ranglistájának első három helye minősít a döntőre. A háromnapos varsói teljesítmény egy hosszú út fontos állomása volt. 2016-ban szabadtéren Somorján, a csehországi Olomoucban, a nagysikerű budapesti CSIO-n, majd fedettpályán Litvániában és több lengyel világkupa fordulón is győzni tudott Timpex Bölcsésszel, illetve értékes pontszerző helyeket ért el, amivel most kiérdemelték az amerikai repülőjegyet.

Gratulálunk ifj. Szabó Gábornak és Timpex Bölcsésznek, valamint a Timpex Ménesnek!

2017.02.28. Forrás: Dijugratoszakag.hu
Frissítve: 2022.08.16.
Fotók: Hajdú Krisztina

Ilyennek képzelted el a vadlovakat?

Troy Moth fotóművész mindig is szerette a természetet, annak érintetlen szépségét. Ezért hát Izlandra utazott, hogy megörökítse a szilaj izlandi vadlovak zabolázatlan életét. Ám, amit ehelyett talált, egy merőben más oldala a vadlovaknak. Ámulatba ejtő fotóriport, Troy Moth szemszögéből.

Troy Moth Kanada nyugati partján a természethez közel, nomád körülmények közt nevelkedett. Az őt körülölelő vad és buja természet szépsége teljesen magával ragadta, ám végül a kalandvágya erősebbé vált és útnak indult. Először keresztülvágott Kanadán a fővárosig, Torontoig, majd India világában látta meg a lehetőséget fotós karrierje folytatására. Miután olyan magazinoknak fotózott modelleket, mint a Vogue, úgy döntött inkább saját művészi világára koncentrál. Troy Moth írása:

Megörökítettem Izland vadlovainak elképesztő oldalát

Felkutattam a vad lovakat Izlandon, hogy lencsevégre kapjam zabolázatlan szépségüket, szilaj jellemüket, amiről olyan sokat hallottam már. De vadság helyett hihetetlenül békés, derűs teremtményeket találtam, nemes vadállatokat.

A 100 kilométer per órás tomboló szélben, melyet az óceán táplál

Az áthághatatlan hegyek előtt

Hihetetlenül békések

Higgadtak

És mindig kíváncsiak rám

Vagy pózoltak nekem

Olykor kicsit bele is feledkeztek a pillanatba

Ami mégis igazán meglepett, az a törékenységük volt

Szöges ellentéte a vad musztángoknak, melyeket korábban fotóztam

Állítólag lovasaik fel tudnak hörpinteni egy korsó sört anélkül, hogy egyetlen cseppet is kiöntenének

 

2017.01.05. Horváth Annamari, Lovasok.hu
Forrás: Boredpanda.com
Frissítve: 2022.08.02.

 

Hiba bejelentés