Elfoglalt lovasoknak: Volkswagen Multivan

Hét lovas kényelmesen elfér benne, tárgyalónak, vagy versenyen akár főhadiszállásnak is jó, könnyedén repíti a lószállítót és akár egy szénabála is beleférne, ha nem sajnálnád összekoszolni – mi ez? Ez bizony a Volkswagen Multivan, amit Legin István ismét lovasoknak, lovas szemmel tesztelt.

A Multivan nevéhez méltón igen jól variálható, hatalmas belterű mikrobusz, ami igazából se nem „mikro”, se nem „busz”, mert nagy variálhatóságának köszönhetően akár köbméterben mérhető rakodóterű kisteherautónak is át tudod alakítani az ülések kivételével, személyszállítása pedig a prémium kategóriába sorolható.

A Multivan már régóta örvendezteti a Volkswagen fanokat, hiszen tesztautónk a hatodik generációhoz tartozik. És hogyan került most a lovasok látóterébe? Nagyon egyszerű. Praktikus variálhatóságával is jól kiszolgálja igényeiket, főleg ha nagyobb a család vagy istállónyi méretű rakodótérre van igény, de most már 4 MOTION összkerékhajtással kettős tengelykapcsolós váltóval, lejtmenet asszisztenssel, és elektronikus differenciálzárral EDS, is rendelkezik. Így könnyedén repíti a lószállítót saras, csúszós úton, hóban, jégen egyaránt. Persze ne essünk túlzásokba, a Multivan ettől még nem terepjáró! Hosszú tengelytávja, padlómagassága, magas súlypontja miatt nem is erre készült.

Külseje kellemesen szögletes eleganciát sugall. Lámparendszere LEDes nappali fényeket is kapott az aktuális trendhez igazodva. Méreteiből és jó térkihasználású, kicsit kocka formájából adódóan a belső tere hatalmas.

A pilótaülés akár egy trón, a közlekedők fölé magasodik, és mindent jól belátni innen. A kényelemre se lehet panasz. Az ülés minden irányban elektromosan állítható.

A központi érintőképernyős kijelzőről az új infotainment rendszerek mutatkoznak be. Jól kezelhetők az elmaradhatatlan digitális szolgáltatások: GPS navigáció, Car-Net mobiltelefon kihangosítás kristálytiszta hangminőséggel. Menürendszere jól áttekinthető, és a Composition Audio különlegessége, hogy a hangzás fókuszát egy virtuális menüben tudjuk állítani. Ha velünk utazó gyermekeink is tombolni akarnak a zenére, középre fókuszálhatjuk a hangerőt, ha már kifáradtak, és elszunyókáltak a dübörgő rockzenétől, előre állíthatjuk, de ha mindenki pihenni akar körülöttünk, akkor teljesen magunkra tudjuk fókuszálni a decibeleket. Ez is a jól variálható belső térhez tartozik.

És hogy mit is takar a jó variálhatóság? A padlóba rejtett síneken hosszanti irányban egy laza könnyed mozdulattal csúsztatgathatjuk az üléseket és az asztalkát, merthogy egy nagyon praktikus asztalt is kaptunk a belső térhez. Kinyitható, magassága állítható, fiókokat, italtartókat varázsolhatunk elő belőle egyetlen mozdulattal.

Alapban hét személy maximális kényelemben tud akár táncolni is a bőséges térben. Hagyományos módon a menetirány szerint, de az üléseket 180 fokban elforgatva tárgyalót kapunk. Ha családunkat egy távolabbi lovas programra visszük, egymással szemben meghittebben tudnak utazni, a gyerekek játszani. Persze ha éppen üzleti tárgyalóra van szükség, akkor is jól jön az asztalka, és az ülések állíthatósága.

De minden ülést megtartva is igényeinkhez tudjuk igazítani a csomagtartót, a táncteret kisebbítve, a hátsó üléseket előre-hátra mozgatva. Ha pedig szénabálát akarunk bepakolni, ugyanilyen könnyedén ki is rámolhatjuk az összes ülőalkalmatosságot az asztallal együtt, és a rögzítőszemek megakadályozzák a csomagok elmozdulását.

No de ez a variálhatóság már nem annyira újdonság a Multivannál, közvetlen elődei is rendelkeztek vele. És annyira könnyen kezelhető és jól variálható, hogy szinte nem is lehet rajta változtatni.

Mindkét oldalon hatalmas tolóajtók segítik a pakolást, az utasok beszállását, ráadásul a hátsó ajtóval együtt elektromosan tudjuk őket vezérelni a műszerfalról, távirányítóról, de a kilincseket is csak megmozdítani kell, a többi már magától megy. Csak semmi ajtócsapkodás!

Az igazi változást a motor, és a pacik ereje hozta. Az új Multivan soros négyhengeres 2000 cm3 Euro 6-os TDI motorja 84 / 102 / 150 / 204 lóerőre combosodott, tesztautónk pedig a 204 lóerőhöz kettős tengelykapcsolós 7 fokozatú DSG automata váltót is megkapta, amit kézi üzemmódban is tudunk léptetni.

Nyomatéka 7000 fordulaton 350 Nm, ami utasokkal vagy rakománnyal telve akár a lószállítóval együtt is erőteljesen felrepít minden emelkedőn. Persze elegáns vonalaihoz igazodva mindezt méltósággal, de megbízhatóan hozza zord útviszonyok közt is.

Magas építése ellenére stabilan viselkedik autópálya tempónál is, amit garantálnak a menetstabilizáló, kipörgésgátló elektronikai rendszerek. Ezek beavatkozásukkal megakadályozzák az alul- és túlkormányozottságot az egyes kerekek célirányos fékezésével. Az ABS már szériatartozék, meg sem kell említeni, de van egy Multi – Collision másodlagos fékrendszerünk is, ami ütközésnél lassítással avatkozik be. Adaptív tempomat, holttér figyelő radar, automatikus fényszóró beállítás, kanyarfényes ködlámpa vigyáz biztonságunkra.

Összegezve

A Volkswagen Multivan méltán híres jó variálhatóságáról, kényelméről. Hatalmas belső tere valódi luxussal kényeztet, üzleti útjainkon tárgyalóként alakítva kápráztathatjuk el partnereinket. Rakodótere köbméterekben mérhető, mindent elnyel, amit csak bepakolni tudunk a tanyánkon. Ereje, és intelligens összkerékhajtása alkalmassá teszi a lószállító vontatására is, és így a lovas szíveket is megdobogtatja.

Köszönet a Porsche Hungarianak,
hogy kipróbálhattuk az Volkswagen Multivant.

Köszönet főszerkesztőnknek,
Magyar Dorottyának és lovacskáinak a fotózásért!

2017.06.20. Szöveg és fotó: Legin István
Frissítve: 2022.09.10.

Hozzászólások