Kezdőlap Blog Oldal 593

Esélylatolgatás a fogathajtó VB és EB kapcsán

Esélylatolgatás a fogathajtó VB és EB kapcsán

„A sportok között kevés van annyira magyar – mint a fogathajtás”
/Pettkó-Szandtner Tibor/

Fogathajtóink – honi sportunkban párját ritkító módon – az Európa és világbajnokságokon 65 érmet köztük 31 aranyat nyertek. Most újabb nagy megmérettetés következik: augusztus 24-28.-án Franciaországban Contyban kettesfogathajtóink világbajnokságon, négyeseink szeptember 1-4.-én Hollandiában, Bredában Európa Bajnokságon ülnek bakra. Ilyen még nem volt! Egy héten belül a szakág két kiemelkedő versenyét rendezik. Egyszerre két vas a tűzben. Válogatás, felkészülés, edzőtábor, két újonc a csapatokban…

A kép illusztráció

Kettesfogathajtó Világbajnokság, Conty (Franciaország)

Emlékeztetőül: 2009-ben Kecskeméten a végső sorrend: 1. Hollandia (Ben Gosschalk, Mieke van Tergouw, Harry Varstappen) 282,26 pont, 2. Magyarország (Lázár Vilmos, Lázár Zoltán, Selyben Zsolt) 286,22  3. Németország (Huber Rudolf, Schröder Hans-Georg, Warneck Sebastian). Feltehetően most is a holland és a német csapat a nagy ellenfél, de kérdés, hogy a fentiek közülük ki ül most bakra? (Lázár Zoltán sajnos nem, ő a négyes EB-n eséllyel startol.)

Lázár Vilmos: „A hollandok és a németek nagyon erősek, ám a svájciakkal és egyéniben a portugál hajtóval is számolni kell. A kettesek mezőnye gyorsan változik, új hajtók tűnnek fel és átírhatják az erőviszonyokat. Mi jó csapattal startolunk. A vb-küldetésért folyó vetélkedés jót tett a hajtóknak. Az újonc Nagy Tibor tehetségét igen rangos mezőnyben már külföldön is bizonyította. Megítélésem szerint a Selyben–  és a Nyúl-fogat is sokat jött előre” – vélekedett hétszeres világbajnokunk, (tizenhárom vb-érem, köztük hét arany, öt ezüst, egy bronzérem birtokosa) aki 1989. óta mindegyik világbajnokságon nagy sikerrel szerepelt; most a tizenkettedik világbajnokságán indul; háromszámos versenyző: világbajnokságokon többször nyert díj-, maraton- és akadályhajtást; versenyzőtársai szerint is kötélidegzetű.

Selyben Zsolt rutinos, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező hajtónk (első vb-szereplése: 2005. Salzburg; ott egyéni nyolcadik és csapatezüstérmes volt. 2009. Kecskemét: egyéni tizedik és csapat ezüstérem). De VB-újoncot is avatunk. Nagy Tibor nem csupán itthoni, hanem emellett sikeres nemzetközi szereplése okán került a csapatba. A 21 éves hajtónk Európa egyik legrangosabb versenyén Riesenbeckben a 4. helyen végzett és megszorongatta a házigazda német menőket.

Az egyéni induló Nyúl Zoltán maga a nyugalom és a rutin. Nem mellesleg kétszeres csapatvilágbajnok (Riesenbeck, 2001. Jardy, 2003.) Az eddigi mérlegünk: egyéniben 14 érem, köztük öt arany; csapatban 8 érem, négy arany. A mieinket az éremtáblázaton a nagy vetélytársak a németek és a hollandok követik.

Hagyományőrző Európa Bajnokság Bredában (Hollandia)

Negyven éve 1971-ben történt: A Vadászati Világkiállítás keretében Budapesten (a mai Hungexpo, az akkori Országos Mezőgazdasági Kiállítás területén) Magyarország hatalmas hazai sikerrel rendezte az I. Négyesfogathajtó Európa Bajnokságot: egyéniben Abonyi Imre, csapatban a fogathajtó zsenink mellett Fülöp Sándor és Papp József állhatott a dobogó legmagasabb fokára. Starthoz állt díszvendégünk, a Nemzetközi Lovas Szövetség (FEI) elnöke H.R.H. Prince  Philip, Fülöp herceg a későbbi csapat-világbajnok is.

Emlékezzünk és folytassuk a korábban hat alkalommal rendezett Európa Bajnokságot – javasolta a Nemzeti Lovas Szövetségnek (FEI) Lázár Vilmos a Magyar Lovas Szövetség elnöke. „Minden eddiginél színvonalasabb, látványosabb, közönségszórakoztatóbb EB szerettünk volna rendezni., ám a halogatott, tavaszra húzódott döntés, az idő rövidsége miatt nem volt esélyünk erre. Ezek után felelőtlenség lett volna elvállalni az EB-t. Kezdeményezésünk mégis megértésre talált: ezután két évente lesz Négyesfogathajtó Európa Bajnokság. A 2013. évit megpályázzuk. Reméljük, elnyerjük és akkor Budapesten olyan versenyt szervezünk – a Nemzeti Vágtával kombinálva a Városligetben és annak környékén – amilyenre az idén is gondoltunk.

Reformirányzatot is szeretnénk indítani ezzel a fogathajtás történetében, amit egyébként a FEI-nél jól fogadtak, még úgy is, hogy tudják: ehhez a szabályrendszerben bizonyos kompromisszumokat kell majd kötni. Az idei EB rendezését – a bredai versenyük keretében – végül is Hollandia vállalta. Itt minden induló egy programot hajt és az európaiak eredménye adja a VII. Kettesfogathajtó Európa Bajnokság végeredményét.”

A magyar EB-csapat: Lázár Zoltán, Dobrovitz József és ifj. Dobrovitz József.

Lázár Zoltán: „Józsival (id. Dobrovitz) összeszokott kettőst alkotunk, a Kis Dobro, tehetséges, a maratonon, de különösen az akadályhajtásban az utolsó számban, az idegek harcában képes máris nemzetközi szintű teljesítményre. Versenyről versenyre fejlődik. Egyéniben Ijsbrand Chardon, csapatban Hollandia a nagy ellenfél. Akár jó előjelnek is tekinthetem, hogy Európa három legnagyobb versenyébe sorolt Bredában tavaly nyertem”.

Tisztelet a nagy elődöknek

A már említett 1971-es budapesti átütő győzelem után fogathajtóink tovább írták az EB-történelmet.
A hat közül öt alkalommal magyar egyéni és csapatgyőzelem született (1973-ban, Windsorban a kitűnő svájci August Dubey és országának csapata győzött) Bárdos György hat, Abonyi Imre és Fülöp Sándor négy-négy, Muity Ferenc három, Papp József és Bálint Mihály egy-egy csapat, illetve egyéni EB-érmet nyert.

Az Európa bajnokságok idején a Szövetség elnökségének tagjai Borontai István, Pál János és Dr. Várady Jenő irányította fogathajtóink munkáját.

A lovak, azok az éremözönt szállító csodálatos lovak (messze a teljesség igénye nélkül). Bárdos fogatában a lipicaiak: Conversano XX-11, (Konvi) ,15 Favory XX-19, Favori XX-14, (Jankó), 73 Favory XX-12, (Hetvenhármas) és az ügető Újságíró, Abonyi fogtában az ügető Majka, Menüett, Nacsalnyik, Nicsevo a lipicai 1644 Neapolitano XVIII-3. Fülöp fogatában 5819 Biharkeresztes 330 (Bihar), 206 Széplak I-19-5  (Szépöcsém), Poroszló, Hazárd Rodrigó.

Így látja a kapitány

Fintha Gábor 2001-ben, a riesenbecki világbajnokságon vezette először sikerre kettesfogathajtóinkat. Azóta öt kettes- és négy négyesvilágbajnokságon 15 éremhez – köztük 6 aranyhoz – segítette hajtóinkat. Éppen Contyba indult – onnan utazik át Bredában – amikor az esélyekről kérdeztem

„Esélylatolgatáskor soha nem mulasztottam el hangsúlyozni, hogy az ezüst-, vagy a bronzéremben ugyanannyi munka fekszik, mint a legnemesebb aranyban. A legjobbak közül a legértékesebb trófeát végül nyilván az nyeri – közhelynek számít, de igaz – aki adott feszült pillanatban a legjobban dönt. Többen győzelmi reményekkel érkeznek Contyba és Bredába is.

A kettesfogathajtóinkban – talán a korábbiaknál is – jobban bízom; a dobogó bármelyik fokára adaérhetnek. A németek és a hollandok nagyon jók, a svájci és a portugál hajtóval az egyéni versenyben számolunk. A bredai Európa Bajnokságon a tengerentúliak  természetesen nem szerepelnek. Ijsbran Chardon és a holland csapat a favorit, – ám minden reményünk – szerint a mieink is ott lesznek a végelszámolásnál.”

Forrás:  Fehér Károly, Magyar Lovas Szövetség

 

Frissítve: 2024.01.19.
Fotó: Canva

Amerika legmegbízhatóbb lovas a lovasfaluban

Lovas Világjátékok, Kentucky
2010. szeptember 25 – október 10.

„Amerika legmegbízhatóbb lovasa” a Lovasfaluban

John Lyons is szerepel a Lovasfalu programjában a 2010-es Alltech FEI Lovas Világjátékokon

Lovasbemutatóival a híres lovas és tréner, John Lyons is szerepel a 2010. szeptember 25-e és október 10-e között a Kentucky Lovasparkban, Lexingtonban megrendezésre kerülő Alltech FEI Lovas Világjátékok Lovasfalujának programjában.

A kép illusztráció

John Lyons – akinek nevét széles körben összefüggésbe hozzák a lovas ágazatban az utóbbi 30 évben bekövetkezett számos változással – több száz klinikai bemutatóval, lovas rendezvényeken, kiállításokon és szimpóziumokon való szerepléssel, folyóiratcikkekkel, a John Lyons Perfect Horse (John Lyons Tökéletes Lova) magazinnal, valamint rádió- és televíziós programokkal járult hozzá a lovakkal való szeretetteljes bánásmód népszerűsítéséhez, valamint ló és lovasa biztonságának elősegítéséhez.

Fiával, Josh-sal együtt John Lyons egy világszerte ismert lótréner-képzési és -minősítési programot dolgozott ki. Ma már az Egyesült Államokban és számos más országban összesen több mint 300 hivatásos lótréner rendelkezik a Lyons-program szerinti minősítéssel, így Lyonsék tréningtechnikái minden egyes szakágra és minden lófajtára hatást gyakoroltak.

John Lyons saját bevallása szerint nagyon szerencsésnek érzi magát, hogy kiállításokon és szimpóziumokon való szerepléseivel, tréningbemutatóival, szemléltető anyagaival és videóival segíthet abban, hogy az emberek megtanuljanak bánni a lovaikkal.

„Mindig arra törekszem, hogy minél egyszerűbb és hatékonyabb módszereket találjak a tanulókkal és a lovakkal való kommunikáció területén” – mondja Lyons. „Oktatási módszereim sokkal könnyebbé teszik a lovaglótudás elsajátítását, és mi lovasok akkor kezdjük igazán élvezni a lovaglást, ha az könnyebben megy és kevésbé komplikált.”

John Lyons ló- és lovastréning bemutatói a Játékok területére való belépésre jogosító (Ground Pass) jeggyel megtekinthetők. E jegyek május 31-ig kedvezményes, 20 dolláros áron vásárolhatók meg a www.alltechfeigames.com/tickets címen. A jegyek ára június 1-je után 25 dollár lesz. John Lyons és tréningmódszerei a Játékok mind a 16 napján láthatók lesznek, minden nap egy egyórás interaktív bemutató formájában.

 

Frissítve: 2024.01.22.
Fotó: Canva

A Nemzeti Vágta a magyar települések legnagyobb seregszemléje

A Nemzeti Vágta a magyar települések legnagyobb seregszemléje


A kép illusztráció

A Nemzeti Vágta fő célja a nemzeti hagyományok ápolása, valamint hidakat építsen az egyes települések, azok lakosai, illetve a magyar vidék és a főváros között. Nem titkolt célunk Magyarországot újra a lovas nemzetek sorába emelni.

A rendezvény gerincét a lovassport, a lovas hagyományok, és ehhez kapcsolódóan a természet-közeli életmód népszerűsítése adja. A fő attrakció a minden alkalommal megrendezésre kerülő speciális lovasverseny, a „Vágta” amelyen az egyes települések színeiben induló (jellemzően amatőr) lovasok mérik össze tudásukat és szerencséjüket.

A Vágta nem egy klasszikus értelemben vett lóvasverseny. Szabályai egyediek, itt a vidám és nemes versengés, a bajtársiasság sokkal előrébbvaló, mint a győzelem, bár a futamgyőzelmi díjak, illetve a fődíj összege sem elhanyagolható szempont. Itt nem kimondottan lovak vagy lovasok versenyeznek, hanem a TELEPÜLÉSEK.

A Vágta több mint egy lovasverseny:

  • A Vágta Korzón felállított pavilonokban a résztvevő települések bemutathatják helyi értékeiket, népművészeti hagyományaiktól egyészen a kortárs kulturális, tudományos vagy gazdasági megvalósításokig; a megmérettetéshez tartozóan keressük és díjazzuk a Vágta Korzó legszebb PORTáját;
  • A látogatók a számos szórakoztató program mellett, az Országkonyha keretein belül megízlelhetik a különböző magyar régiók kulináris különlegességeit;
  • A helyi szponzorok (vállalkozók), mint nevezők, a településhez kapcsolódva bemutatkozhatnak az egész ország közönsége előtt;
  • A résztvevő települések vezetői a Polgármesterek Reggelijén „politikamentes” közegben találkozhatnak és oszthatják meg tapasztalataikat egymással.

A Vágta tartalmas szórakozást kínál a kisgyerekektől a nyugdíjasokig minden generációnak kortól, foglalkozástól vagy világnézeti hovatartozástól függetlenül. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a közönség gerincét a gyermekes családok alkotják, kihasználva a közös szabadtéri szórakozás lehetőségét.

Idén is lesz Kocsitolóverseny, Fogatvágta, lovasbemutató, Kishuszár vágta, illetve tervezik a Bajnoki Jótékonysági Sztárfutamot, ahol az eddigi évek győztes sztárjai mérkőznének meg egymással. Az Országkonyhának, valamint a települések bemutatkozó sátrainak helyet adót Vágta korzót az Andrássy út helyett az 56-osok terén állítják fel, míg a lovak a műjégpálya területén fognak „állomásozni”.

Az egyedi szépségű környezet, a hagyományőrző huszárok pompás felvonulásai, a gyönyörű paripák fenséges vágtája olyan különleges légkört kölcsönöz a Nemzeti Vágtának, amely a kezdetektől fogva nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi sajtó és közvélemény érdeklődését is felkeltette. A szervezők okkal remélik, hogy a Nemzeti Vágta hamarosan Budapest világhírű attrakciója, és a magyar országimázs egyik ékköve lesz.

 

 

Frissítve: 2024.01.26.
Fotó: Canva

Távlovaglás – távhajtás hírek: szakági beszámoló a 2010. évről

Távlovaglás – távhajtás hírek: szakági beszámoló a 2010. évről

Ez év júliusában lemondott a Szakbizottság és az Elnök. Mezőhegyesen, augusztusban tisztújító közgyűlést tartottunk, ahol megválasztottuk a szakbizottsági tagokat és az új elnököt. Elnök: Bányai Béla. Szakági javaslat alapján új szövetségi kapitányt nevezett ki a Lovas Szövetség, Ódor Lajost.

A kép illusztráció

A Távlovagló és Távhajtó Szakág 2010-ben is gond nélkül rendezte bajnokságát összesen 10 versennyel. Működik a Regionális Bajnokság és Baranya, Bács-Kiskun, Tolna, Somogy megyékben a Megyei Bajnokág is. Ebben az évben jelentős számú felnőtt és juniorversenyző minősült.

A felnőtt Világbajnokságra Kentuckyba – a nagy távolság miatt – versenyzőnk nem ment ki. Sajnos a Junior Európa Bajnokságon Kreuthban csak egy versenyzőnk volt eredményes, Novakovics Dávid (31. hely). Az új bizottság célja, hogy olyan versenyhelyszíneket találjon, ahol biztonságosan, gond nélkül, és a szakág népszerűsítésével lehet versenyeket rendezni.

Fontos feladatunk a junior korú versenyzők oktatása, képzése, és minősülésük elősegítése. Ehhez biztosítani kívánjuk a tárgyi és anyagi feltételeket is. Támogatjuk és szervezzük a rajtengedély vizsgákat. Ebben az évben is jelentős számú versenyző vizsgázott. Ismét szervezünk FEI és magyar bíró és állatorvos továbbképzést.

Javítjuk a nemzetközi kapcsolatainkat. Terveink között ismét szerepel EB vagy VB rendezés, melyekre a jelentkezésünket 2011-ben beadjuk. A horvát és a szlovák szövetséggel folyamatban van egy-egy közös nemzetközi szintű verseny rendezése 2011-ben. Magyarországon, Bábolnán rendezünk Hivatalos Nemzetközi Versenyt (CEIO), ahol lehetőség lesz minősülni hazai költségek mellett. Versenyeinken újra bevezetjük a dopping vizsgálatot. Javítani a megyei szövetségekkel a kapcsolatainkat.

Edzőtáborokat szervezünk, ahol a junior korú versenyzők és más érdeklődők is részt vehetnek. Honlapunkat megújítjuk, törekszünk a naprakész és korrekt tájékoztatásra. Elfogadtuk és alkalmazzuk a Lovas Szövetség által kidolgozott elektronikus nevezési rendszert, mely segítségével kiszűrhetők a problémás esetek.  A Szakág pénzügyi helyzetét anyagi támogatókkal tudjuk egyensúlyban tartani, erre vannak már szóbeli és írásos ígéretek is.

Bányai Béla

Frissítve: 2024.01.26.
Fotó: Canva

Nyitott Lovardák – célhoz értek a 100 forintos adományok

Célhoz értek a 100 forintos adományok

A Nyitott Lovardák 2010 programban összegyűjtött adományok sikeresen célhoz értek.

Nagy örömünkre az adakozó szívű látogatók révén összesen 220.000,- forint gyűlt össze rászorulók terápiás lovaglásának támogatása céljából. A befolyt összegből a gödi Szorgos Kezek Háza lovas kirándulásán felül 5 gyermeknek sikerült több hónapra biztosítani a kezelés költségeit, ezzel jelentős anyagi segítséget nyújtva a hálás szülőknek.

Ezúton is minden egyes látogatónak nagyon szépen köszönjük úgy a kisebb, mint a nagyobb összegű hozzájárulást a gyermekek gyógyulásához!

A kép illusztráció

Az alábbi terápiás központokhoz jutottak el az adományok a lovasok.hu szerkesztőségén keresztül:

– Magyar Lovasterápia Szövetség Alapítvány: 1 fő
– Nővérkék Alapítvány: 1 fő
– Érted, Veled Alapítvány: 2 fő
– Suttogó Lovasterápiás Egyesület: 1 fő

Köszönjük a támogatást!

Frissítve: 2024.04.23.
Fotó: Canva

Új Lovas Guinness rekord

Halápi Roland – lovas rekorder, lovas kaszkadőr

Lovaskaszkadőr. A kisorosziban élő fiatalember a hétköznapokban lótartással, lótenyésztéssel, kaszkadőr-bemutatókkal és bikarodeóval foglalkozik.

2008 szeptemberében egy cikkre felfigyelve vette fel a kapcsolatot a Guinness Rekordok Könyvének magyarországi kiadójával, a GABO Kiadóval. A beszélgetések először arról szóltak, hogy Roland egy kaszkadőr akcióval tiszteleg majd a GWR Nap előtt, de a koncepció hamar megváltozott. Néhány nappal később már rekordot akart felállítani. Először az volt a terv, hogy a kaszkadőrt védőfelszerelés nélkül húzza maga után egy ló – lehetőleg minél messzebb. Később a Guinness ragaszkodott a védőfelszereléshez és a rekord koncepciója is megváltozott kissé, így végül a 2008-as GWR Napon Roland különleges rekordot állított fel: 472,8 méteren keresztül vonszolta maga után egy ló, miközben nyaktól bokáig lángolt a ruhája.
A 2008. november 12-én felállított rekord azért is különleges, mert Roland volt a világon az első, aki a hasonló kategóriában Guinness-rekordot állított fel. A Guinness-rekord körülbelül kéthónapnyi felkészülést és rengeteg munkát igényelt: a rekordfelállítás lebonyolításában és a biztosításban mintegy húszan vettek részt.

A Rekord azóta bekerült a Top 50 extrém rekord közé. Idén, 2011-ben November 17-én lesz a Nemzetközi Guinness World Records Day, ennek tiszteletére elevenítettük fel a történteket…

A kép illusztráció

Új Lovas Guinness rekord – immár hivatalos oklevéllel elismerve

Végre-valahára megérkezett a Guinness világrekordot hivatalossá tevő okirat, így Halápi Roland immár tényleges világrekorder: teljes testes égéssel ló által vontatva 472,8 métert tett meg! Gratulálunk!

Amikor két hónapja elkezdtük a felkészülést, mi sem gondoltuk, hogy rekord lehet. Csupán a Guinness Rekordok napja alkalmából szerettünk volna tisztelegni.

Aztán a Gabó kiadóval való egyezség után felvettük a kapcsolatot a Guinness Londoni irodájával, ezen belül Bánfi Andreával. Először az volt a terv, hogy védőfelszerelés nélkül, csupán a bemutatókon is látott kabátot meggyújtva megyünk minél többet, lehetőleg több száz métert.

Végül a Guinness megkért, hogy inkább használjunk védőfelszerelést, elkerülendő, hogy valaki ezt látva megpróbálja utánunk csinálni, vagy szimplán védőfelszerelés nélkül meggyújtsa magát.

Rábólintottunk, viszont kérték, hogy csökkentsük a távot 200-300 méterre és teljes testes égést produkáljunk, kivonva belőle a két kezet és a húzófelületet. Mondtuk részben rendben, de a táv maradjon 500 közeli, erre edzünk. Megállapodtunk. Kedd este már együtt volt a csapat, itt volt G, Fruzsi, Timi, Berta, Jani, egyedül csak Tama hiányzott, ő késett megint, így az utolsó eligazításra már nélküle mentünk ki. A helyszínen átbeszéltük, hogy kinek mi a dolga, ki hova állhat, illetve ki kivel tartja a kapcsolatot.

Ez úgy egy órába tellett, minden rendben volt, gondoltam jöhet az alvás, reggel pedig mehetünk készülni. Gondoltam én. Szemhunyásnyit sem aludtam, 200-szor átvettem fejben a bukkanókat, hogy hol mire kell vigyáznom, illetve mi történhet, mi lesz az egésznek a menete.

Elég gyorsan reggel volt, reggel még kaptam egy bíztató levelet Piroch Gabitól amiből egy részt ki is emelnék: Nem olyan régen itt volt a saumur-i lovasakadémia bemutatója az egyik expo pavilonban, a főgóré, egy alezredes a következőket fűzte a mondanivalójához:

“Mi semmi másra nem gondolunk, amikor dolgozunk, csak arra a több száz év óta, az első lovasedzőnktől hallott mondatra: egyenesen, előre, magabiztosan. Ez ránk is illik, különösen a lovaskaszkadőrökre…” Nagyon jól esett, sok erőt adott, csakúgy mint a végtelen sok sms, mail, hívás és jókívánság a fórumunkon.

Korán reggel a lányok megetették a lovakat, mi a Gergővel kiraktuk a molinókat és a Gabó Guinness World Record’s 2009 tábláit. A hideg rázott amikor csináltuk. Kész voltunk mindennel, Zsuzsi lőtte a képeket a tanyán folyamatosan, majd megérkeztek Dörmer Csabáék a Fókusztól. Elmondtuk kinek mi az elképzelése és megállapodtunk, hogy egyik szponzort se vágják ki az anyagból, hiszen élő sportszerződésem van mindenkivel, beleértve a Gabó kiadót, az Ironclad-et és a Horze-t is, a Horfer Serleggel pedig hosszútávú megállapodásunk van, így ők is jelen voltak.

Egyből célba vették a szobámat és vették az anyagot. Először félve jöttek be az Újpest mezt felfedezve, de aztán megszokták… Vettük az anyagot, én pedig sorban le a cuccokat a polcról, hogy ne reklámozzunk… lekerül egy cigisdoboz, egy cukros és Atistól kapott, mit ne mondjak, elég nagy szerszámú görög hűtőmágnesem is, utóbbi a korai időpontban való vetítés miatt. Kimentünk, átnéztük a cuccokat, készítgettük a lovakat amikor is megjelentek a madarak.

Egész pontosan a Rescue24 speciális mentőalakulat két helikoptere Stofi, Ati és Győző támogatásával, azt egyből tudtam, hogy látványos belépő lesz, de ennyire jóra még én se számítottam. Közben befutott Balu is, arany sapkájában, természetesen tetőtől talpig ő is Horze cuccokban és Ironclad kesztyűvel: csapattag…

Megérkeztek a földi egységek is és elkezdődhetett az utolsó benti eligazítás. Mindenki mindent tudott. Profik. Megbeszéltük mivel oltsanak, mi lesz a menet, és fő segítőmmel, egyben legjobb barátommal, Janival mindent pontosan elmondtunk a tűzről is, próbagyújtást is tartva.

Irány a helyszín. Kint még egy eligazítás immár médiákkal felfegyverkezve, kint már várt az Index, MTI, Viasat, Origo, RTL Klub és még sorolhatnánk.
Szállingóztak az emberek, minden szponzor jelen volt, beleértve Bálint Dénest is a Quadmester.hu képviselőjét, aki a quadot biztosította, valamint a Gabó Kiadó vezetőségét a tulajdonostól az igazgatóig.
Már izgultam, de amikor elindultam produkcióm előtti utolsó utamra, akkor még megláttam az Ironclades kocsit is száguldani befele, így együtt volt a csapat.

Lementem és elkezdődött az öltözködés- Lefelé mindenkihez volt egy jó szavam és köszönetet mondtam mindenkinek személyesen a csapatból, de azt általában hozzátettem, hogy “utána találkozunk…”
Még a lovasokkal is váltottam pár szót, Bodnár Balázs champion barátom nagyon jól összehaverkodott Gyöngyszemmel, szemmel láthatólag Fruzsi is teljesen rendben volt Ánizzsal.

Kezdünk. 17 perc volt felöltözni, probléma nem akadt, Jani nagyon komolyan vette és minden specialista is. Amikor a hajamra kenték a lidocainos zselét még minden oké volt, kabát bekenve, gépek a levegőben aztán sokk…

Felvettem a szemüveget és a lidocaint belehúztam vele a szemembe … semmit nem láttam … Zsuzsinak szóltam csináljon valamit, mossuk ki, mert így gáz lesz, 20 másodperc alatt kész volt. Földre, Jani még odaszól Fruzsinak: “már csak rajtad múlik….”

Kötél kézbe indulás … kellemes … meleg … forró … 250 méter … elmegyek anyum mellett … 300 kijön elénk Balu … teljesen jó minden, nagyon nagy ma a tapadás … durrogok a földön, kemény és nehezebb a föld mint bármikor…

350 … innen már jó … kezdek örülni … még megyünk, de Ánizs lassul … Fruzsi ordít … “Készülj”… 400 … 450 … izzok,kegyetlen forróság három helyen…

Fruzsi megadja a jelet: “Ereszd” … durranást hallok … és vége … állunk … lángolok … oltsanak, hűtsenek … várok … jön a por … a lángnak vége, alig kapok levegőt, de még szólok: “Hűtsetek!” … füstölök … kiégett 3 helyen a Nomex ruha, de kis sérüléssel megúsztam.
Ha Ánizs nem fárad el, lehet nem úszom meg ilyen könnyen. Akkor a belső ruha égett volna a Nomex alá pedig nem nagyon lehet beoltani … csak ha levetkőztetnek … az olyan 3 perc, ollóval … kemény lett volna…

Felkelek kérdezik hogy vagyok … mondom jól és megyek … mérgesnek látszom, de Ánizshoz sietek, mi történt mi durrant? Megsérült? Aztán Fruzsi megnyugtat, elmerevedett, vagy elfáradt, semmi baja, már a répáért pöfög … Balu is mérges … azt hitte 500 fölé kell mennünk … megnyugtatom, ez új Guinness Rekord! Mi durrant akkor?

Kiderül. A Kötél 3 szálból volt összefonva, kettő eldurrant azt halottam. Sétálok vissza kattognak a vakuk … és egyszer csak taps … minden jelen lévő tapsol és gratulál … kicsordul egy könny is … a felvételen hallatszik amit mondtam utána: “Nem nekem, az egész csapatnak!”
20 ember ezen a napon és két ló, így kell Guinness Rekordot felállítani, ilyen körítéssel.
Kint még riportok sora, élőben bejelentkezem az MR2 Petőfin … Kapunk ajándék Könyveket a Gabótól … nagyon jó volt minden.

Ígéretet kaptunk, hogy a csapat tagjainak is összeállítanak egy kis ajándékcsomagot … Mindenkinek, mind a nyolc embernek a Halápi Team-ből aki jelen volt … megérdemlik! A lovaknak én veszek majd vitaminokat és répát, a többi csapatnak, szponzoroknak pedig heteken belül tartunk egy nagy hepajt a lovardában, pezsgőlocsolással és bográcsozással … meg természetesen oklevéllel … Guinness Oklevéllel.

Még egyszer, hogy kiknek köszönöm és nélkülük nem jöhetett volna ez létre:

Nagy Zsuzsanna, Winkler Márton, Strohoffer Zsolt (Rescue 24), Koch Attila (Rescue 24), Borbély Sándor (tűzoltó), Kocsis Győző (pilóta), Pozsonyi Berta, Tábori Tímea, Egri János, G.Nagy Balázs, Szabó Fruzsina, Markó Zsolt, Nagyváry Andrea, Bálint Dénes (Quadmester), Müller Tamás (Horze), Kalkó József (Horze), Nagy István, Várlaki Tibor (Gabó kiadó), Bagoly Sándor (Ironclad), Hegedűs István (Go Fast!), Bánfi Andrea (Guinness ), Szujó Zoli (Rtl Klub), Dörmer Csaba (Fókusz), Halápi Istvánné, Molnár Csaba (Kisoroszi Polgármestere), Vadász Laci (Körzeti megbízott Rendőr), Bodnár Balázs, Szabó Jutka, Tálai Ági, Piroch Gábor, Tálai Gergely.

Cégek közül pedig meg kell említenem a szponzorokat, hiszen nélkülük jóval nehezebb lett volna:

Ironclad, Horze, Gabó Kiadó, Marmalade Grafika, Horfer Serleg, Quadmester.hu, Rescue24

és külön köszönet anyukámnak, a páromnak Tábori Timinek és Szabó Fruzsinak, Egri Janinak, G. Nagy Balázsnak és Ánizsnak!


Korábbi felhívás a rekordkísérletről:

Az a baj, hogy nem tudunk a seggünkön ülni… mindig kitalálunk valamit…
Most egy olyan  rekord a cél, mellyel megint a végleteket célozzuk meg.
Tudjuk, érezzük, hogy a bemutatók leglátványosabb része a húzás…ráálltunk erre az oldalra.

A Gabó Kiadóval kézenfogva próbáljuk elérni, hogy a rekordot, amelyet úgy határoznánk meg, hogy elvállalom, meggyújtva, teljes testes égést produkálva, minden eddigi próbált és bemutatott távolságnál nagyobbat teszek meg egy ló mögé kötve.

A távra csak becsléseink vannak, körülbelül 500-700-900 méteres távolság lesz (úgy gondoljuk ez az a határ, amit komoly sérülés, égés nélkül teljesíteni lehet). Ezt november 12.-én szeretnénk teljesíteni délután 14 órai kezdéssel. A Csapatra feltétlenül szükség van, többek között lesz egy előrehaladott biztosítás és még pár dolog. A biztonságomat a Rescue 24 garantálja.

A rekord kivitelezésére a Londoni Guinness Központ rábólintott, így hivatalos rekordkísérletet teszünk.

Kialakult a végleges csapat is:
– A húzó ló: Ánizs
– Húzó ló lovasa: Szabó Fruzsina
– Előrehaladott biztosítás és technikai tempó koordinátor: Gyöngyszem és Bodnár Balázs
– Biztosítók és specialisták vezetői: Strohoffer Zsolt, Koch Attila, Borbély Sándor
– Helikopter pilóták: Kocsis Győző, Strohoffer Zsolt
– Technikai Team: Pozsonyi Berta és Tábori Tímea
– A Csapatom részéről a segítők és biztosítóim: Egri János (Quad) és G.Nagy Balázs (Halápi Team busz)
– Az esemény hivatalos főfotósa: Nagy Zsuzsanna

A média jelenléte a hitelesítés szempontjából nagyon fontos lesz, bízunk benne, hogy minél nagyobb számmal lesznek jelen. Aki esetleg teheti, azt megkérjük hozzon magával kamerát illetve fényképezőgépet, hiszen minden felvétel fontos nekünk a hitelesítés szempontjából.

Szurkoljatok nekünk… most nem csak a vége lesz húzós…

Bármilyen felmerülő kérdést a halapilovarda@t-online.hu címen lehet feltenni.

További hazai lovas rekordok

  • 1991. Szegedi Gábor: puszta 10-es
  • 1998. Kassai Lajos: versenyszerűen, váltott lovakkal, 12 órás folyamatos lovaglás közben 286-szor vágtatott végig a 90 méter hosszú pályán, ezalatt több mint 1000 célzott lövést adott le és 4238,18 pontot gyűjtött össze.
  • 1999. Buch Viktor, Kecskeméti Kettesfogathajtó-világbajnokság: puszta 12-es
  • 2002. Kassai Lajos: reggel 6 órától este 6 óráig tartó rekordkísérleten 323 vágta során, közel 3000 lövéssel, 7126,05 össz-pontszámot sikerült elérnie.
  • 2003. május 23. Szegedi Gábor: puszta 14-es
  • 2003. Nagy András: a tápiószentmártoni Kincsem Lovasparkban puszta 16-ost hajtott
  • 2007. Rippel Viktor és Rippel Ferenc: 1 perc 8 mp-ig tartotta meg egymást a száguldó lovasfogaton a Papp László Sportarénában a 2007-es Lovas Világkupán

 

Frissítve: 2024.04.26.
Fotó: Canva

Országos tájékoztató a lovasutakról

Országos tájékoztató a lovasutakról

Kedves Lovasok!

Szeretnénk mindenkit tájékoztatni arról, hogy Baranya megyében mely utakon lovagolhatunk.

Úgy gondoljuk, hogy ez nem csak a baranyai lovasok számára lehet érdekes, hiszen egyrészt egy követendő, követhető megoldást sikerült Baranyában találnunk arra, hogy az új erdőtörvény keretei közt is a lehető legtöbb úton lehessen lovagolni, másrészt nem idevalósi lovasok is jöhetnek a környékre túrázni.

Közel két évvel ezelőtt a Mecsekerdő Zrt. megkereste a baranyai lovasokat a lovasutak kijelölésének tervével. Ekkor mi összefogtunk, és elkezdtünk tárgyalni az illetékes hatóságokkal annak érdekében, hogy Baranya megye lovasai a lehető legtöbb úton lovagolhassanak a Mecsek és a Zselic erdeiben, illetve a Dráva-parton, és semmiképpen se nélkülünk döntsenek a lovaglóutakról. Azt igyekeztük elérni, hogy egyfajta fordított logikával ne arról beszéljünk, hol szabad lovagolni, hanem arról, hogy hol nem – hiszen így nagyságrendekkel több utat használhatunk, és a beazonosításuk is sokkal könnyebb.

Örömmel értesítelek benneteket arról, hogy munkánk sikerrel járt. Annak ellenére, hogy eleinte minden illetékes csak néhány utat kívánt volna kijelölni (és láttam olyan térképet, amin már be is rajzolták a tervezett utakat), sikerült elérnünk, hogy a legtöbb erdei út lovagolható legyen.

A végeredmény az, hogy a Mecsekben, a Zselicben és a Dráva vidékén az erdei utak 96%-a lovasútnak minősül.

Kérjük, ha Baranyában lovagoltok, figyelmesen olvassátok el az erdei lovaglás szabályait, melyeknek betartását kérünk, vegyétek igen komolyan, továbbá az erdei lovaglás etikai kódexét. Igyekeztünk a megfogalmazást úgy összehozni, hogy könnyen érthető, követhető, ellenőrizhető legyen. További információkat és térképeket a Lovasutak Baranyában facebook oldalon találtok.

A lovasutak kijelölésének folyamata egyrészt azért volt ilyen hosszú, mert számos érintettel és hatósággal kellett egyeztetnünk (Dél-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság, Mecsekerdő Zrt, Baranya Megyei Kormányhivatal Erdészeti Igazgatósága, természetjárók szövetsége, vadásztársaságok), másrészt azért, mert a kormányváltás mindenhol átszervezésekkel járt. Ezen kívül bevallom, hogy az utak feltüntetése az erdészeti térképszelvényeken szintén nem kevés időt vett igénybe nem volt könnyű az erdészeti térképek és a turistatérképek egyeztetése sem). A végső megoldás a lovasok számára tulajdonképpen térkép nélkül használható. Az egész eljárást most megúsztuk 15.000 forint illetékkel, de később kilométerenként kellett volna 1000 forintot fizetni a lovaglóutak kijelöléséért – ez pedig sok százezres tétel lett volna.

A legfőbb érveink közt szerepelt, hogy a lovasok tulajdonképpen semmiben nem különböznek a gyalogos turistáktól: nem csapnak nagyobb zajt, nem szemetelnek többet, nem hagynak eróziós nyomot, nem térnek le többször az utakról, sőt talán fegyelmezettebbek is sok más erdőjárónál. Ráadásul valamiképpen beazonosíthatóak (istállóhoz kötődnek), Végül a hatóságok és más érintettek belátták, hogy a lovaknak, lovasoknak helyük van az erdőkben, és bizonyos időbeli és területi korlátozással engedélyezték, hogy minden olyan úton, ami gépjárművel is járható, vagy az lenne, lovagolhassunk. Szerencsére ez a mi környékünkön az utak 96%-át jelenti.

A területi korlátozásokat főleg természetvédelmi szempontok diktálták, illetve a Pécs feletti parkerdőben a sűrű gyalogosforgalom. Úgy gondoljuk, hogy ezeken a területeken amúgy sem, vagy csak ritkán jártak lovasok (a völgyek nagy része járhatatlan is lóval), és valóban szigorúan védett területekről van szó. Ugyanakkor hangsúlyozzuk, hogy egyedi engedély ezekre a területekre is kérhető, ha valaki például túrát szeretne arra elvezetni. Szintén egyedi engedély szükséges sportrendezvények szervezéséhez, útvonalának engedélyeztetéséhez, az egyébként lovagolható területeken is.

Kicsit már kínosabban érint minket az időbeli korlátozás szarvasbőgés, illetve vadászati idény idején. Sikerként értékeljük, hogy nem egész évben követeleik meg tőlünk, hogy reggel 8 előtt és délután 4 után ne lovagoljunk, hanem csak szeptember-október hónapokban. A november-február hónapokra szóló korlátozás gyakorlatilag a sötétben, szürkületben lovaglást tiltja.

Tudjuk, hogy szeptemberben, munka után még nagyon jókat lehet lovagolni. Ugyanakkor kérjük, hogy a lovasok is értsék meg: a lovaglóutak felett diszponáló erdészeteknek a vadászatból származnak jelentős bevételei, és ezt az időszakot maximálisan ki szeretnék használni. Ha figyelembe vesszük, hogy országos szinten a vadászok el tudták érni, hogy néhány útra szorítsanak minket, akkor kifejezetten eredményként kell tekintenünk arra, hogy Baranyában az év többi szakában gyakorlatilag bármerre és bármikor lovagolhatunk. Gondoljatok arra is, hogy szürkületben a lovast könnyen összetévesztik a vadászok a szarvassal, így a saját biztonságotok is az ilyen szituációk kerülését követeli meg. A fegyelmezett, szabálykövető magatartás már csak azért is fontos, hogy később ne vegyék el egy-két fegyelmezetlen lovas miatt a többi lovastól is a szabad lovaglás lehetőségét.

Hangsúlyozzuk, hogy a lovasutak kijelölése semmiféle plusz karbantartási kötelezettséget nem keletkeztet a Mecsekerdő Zrt oldalán. Az erdei utakat ők ugyanúgy, mint eddig, az erdőgazdálkodás rendjének megfelelően tartják karban, a lovasok igényeinek kielégítése nem feladatuk. Ez azt jelenti, hogy pont úgy zajlik majd az utak karbantartása, mint eddig.

Kérjük, hogy saját biztonságunk érdekében is, de annak érdekében is, hogy ez az országban egyedülállóan előnyös helyzet, hogy ingyen használhatunk ennyi utat, fennmaradjon, tartsuk be a szabályokat.

A megkötött kompromisszum példaértékű, reméljük, hogy más erdőkezelőkkel, más országrészeken is alkalmazni tudják majd ezt a mintát. Az most már a baranyai lovasokon múlik, hogy élni is tudunk-e a kapott jogokkal, illetve a környékbeli kisebb erdőtulajdonosokkal is tudunk-e hasonló megállapodást kötni. Ugyanakkor reméljük, hogy hosszú távon a törvényi szabályozás megváltoztatását is el lehet majd érni, hiszen nem mindenhol sikerülhet ilyen megegyezésre jutni az erdőkezelőkkel. Ezen a téren is mindenképpen igyekszünk megtenni minden tőlünk telhetőt.

Szerző: Dr. Varga Katalin
Kép: Canva
Frissítve: 2024.03.20.

Baranyában az erdei utak 90%-a lovasút. Hogyan csináltuk?

Baranyában az erdei utak 90%-a lovasút. Hogyan csináltuk?

A jelenleg hatályos szabályozás (2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról) a magyar lovas társadalom minden rétegét komoly sokként érte.

A lovasok látják és hallják, hogy némely nyugat-európai ország hasonló szabályozása milyen hatással járt a hobbi-, sport- és túralovaglásra. Mindhárom lovas csoport jelentős bevételekkel gazdagítja a magyar költségvetést, hiszen a lovakat meg kell vásárolni, tartani, takarmányozni kell. Mindez a lovasoktatótól a lovászon keresztül a lótenyésztőn át a takarmányt előállító mezőgazdálkodóig számos munkahelyet teremt. A szabályozás így sok ember számára megélhetésének elveszítését jelentené – és ez kiemelten igaz a lovasturizmusból élőkre.

Közel két éves tárgyalássorozatra tett pontot Baranyában az Erdészeti Igazgatóság határozata, mely bizonyos területi és bizonyos időbeli korlátozásokkal a Mecsek, a Zselic és a Dráva környékének a Mecsekerdő Zrt. kezelésében lévő minden, gépjárművel járható erdei útján engedélyezi a lovaglást. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a terület útjainak körülbelül 90%-lovasútnak minősül.

A jelen szabályozás keretei között mindez kiemelkedő eredményt jelent. Persze ahhoz, hogy ezt elérjük, hosszú és rögös út vezetett. Nézzük lépésről lépésre, mit és hogyan csináltunk.

Az elképzelést azzal a nem titkolt szándékkal ismertetjük, hogy esetleg más területek lovasainak is ötletet adunk az új erdőtörvény által keletkeztetett helyzet megoldására.

1.) Először is áttekintettük a helyzetet. A 2009-es erdőtörvény a következőképpen szól:
92. §  (1)   Az erdőben lovagolni, illetőleg járművel közlekedni csak az arra kijelölt úton szabad.
(2)    Erdőben lovaglásra, valamint járműközlekedésre utat az erdőgazdálkodó javaslata alapján vagy harmadik fél kezdeményezése esetén az erdőgazdálkodó egyetértésével az erdészeti hatóság jelöl ki.

2009 őszén a fent idézett törvényi rendelkezés alapján megkeresett a Mecsekerdő Zrt (erdőkezelő), hogy törvényi kötelezettségének eleget téve javaslatot készül tenni az erdészeti hatóságnak a lovaglóutak kijelölésére. Ez minket természetesen nagyon megijesztett, hiszen kevés út kijelölését tervezték. Már láttuk magunk előtt a sötét jövőt: néhány, hamar unalmassá váló úton kerülgetjük egymást. Volt, aki felvetette, hogy a törvénymódosítás elérése mindennél fontosabb, várjunk a lovasutak kijelölésével. Mi vártunk volna, de az erdészet nem. A törvénymódosításért folytatott küzdelem mellett fontos, hogy addig is lovagolni tudjunk valahol – nem is beszélve arról, hogy a szóban forgó erdőtörvény az azóta eltelt két évben sem módosult sajnos. Úgy gondoljuk, hogy egy ilyen megoldás még a törvénymódosítást is segíti, hiszen bizonyítja: lehetséges az együttélés az erdőben, nem kell a lovasokat kitiltani.

2.) Az ijedtséget cselekvés követte.

A Dél-dunántúli Lovasklaszter és a Baranya Megyei Lovasszövetség segítségével találkozóra hívtuk a környék lovasait. A lovasoknak, istállóknak közel 90%-át sikerült elérnünk, megszólítanunk. A gyűlésen az összegyűlt lovasok meghatalmazást adtak néhány embernek arra, hogy képviselje őket a lovasutakkal kapcsolatban az illetékes hatóságok előtt. Azoknak, aki a mi nyomunkon kívánnak megoldást találni az új erdőtörvény által kialakított helyzetre, azt javasoljuk, hogy legfeljebb 3 ember legyen a képviselő, és őket lássák el írásbeli meghatalmazással is. A képviselőknek jól kell ismerniük a környék lovaglóútjait, lehetőségeit, a helyi lovasok igényeit. Javítja az esélyeket, ha a megválasztott képviselő jó kapcsolatokkal rendelkezik a hatóságoknál, mert különben még az sem biztos, hogy meghallgatják a lovasokat. Tekintettel arra, hogy a mi megoldásunk jogszerűségéről is meg kell győzni a feleket, előnyt jelent az is, ha van jogász a képviselők között.

3.) Az általunk mindenhol vázolt megoldás, elképzelés lényege, hogy legyen minden erdei út lovaglóút, és az illetékes hatóságok mondják meg, hogy hol ne lovagoljunk.

Megfordítottuk tehát a törvény logikáját, és nem mi küzdöttünk plusz egy kilométerért, hanem vártuk, hogy a hatóságok mivel indokolják, ha valahová nem engednek be. Sok olyan út volt, amit első körben nem akartak megengedni, aztán végül mégis belátták, hogy nem zavarnak a lovak ott senkit. A lényeg itt az, hogy véleményünk szerint a törvényben foglalt „kijlölés” kötelezettségének eleget tesz az erdészeti hatóság azáltal, hogy minden utat (vagy minden gépjárművel járható utat) lovasúttá nyilvánít. Nem kell tehát felfesteni a lovasutakat az erdőben, vagy rányomtatni minden térképre. Kell viszont egy jól követhető, könnyen megjegyezhető, elektronikusan is terjeszthető szabályrendszer.

4.) Minden hatóságnál érdemes azzal kezdeni, hogy a lovasok igényeit elmondjátok, indokoljátok, egyfajta helyzetértékelést adtok. Mi ezt a következőképpen tettük:

Magyarországon az erdei utakon ma jelenleg viszonylag kisszámú, alapvetően három csoportba osztható lovas jár. Az első és messze legnagyobb csoportba a hobbilovasok tartoznak. Ők munkanapokon délután vagy kora reggel, illetve hétvégeken kikapcsolódásképpen járják az erdőt, saját vagy bérelt lóval. Leggyakrabban 2-5 fős csoportokban lovagolnak, a lovuknak otthont adó istálló közvetlen környezetében. Egy alkalommal általában 1-1,5 órát, azaz átlagosan 5-15 km-t lovagolnak. Mindez azt jelenti, hogy nekik az istállójuk közvetlen közelében lévő utak legteljesebb körére van szükségük, hiszen nem jelent valós kikapcsolódást nap mint nap ugyanazon az úton járni. Hosszabb túrákra ezek a lovasok viszonylag ritkán, átlagosan évente 1-2 alkalommal indulnak, a regionálisan összefüggő lovaglóutak szükségessége számukra ilyenkor merül fel. A hobbilovasokról nyilvántartást senki nem vezet. Egyetlen módja ellenőrzésüknek, követésüknek a lovakon keresztül az istálló felkeresése, hiszen az állattartó telepekről és a lovakról már megbízható nyilvántartás áll rendelkezésünkre. Persze ez is  jóval több, mint amennyi a gyalogosturisták vagy a biciklisek esetén a hatóság rendelkezésére áll-

A második, az elsőnél nagyságrendekkel kisebb csoportot a sportolók alkotják. Ilyen szempontból a klasszikus olimpiai szakágak lovasai (dijugratók, militarysok és díjlovasok), illetve a fogathajtók és westernesek legfőképpen alapozó, kondicionáló edzések céljára veszik igénybe az erdei utakat, illetve a sportlovak számára teljesítményük fenntartása érdekében létfontosságú változatosság biztosítására. Az ő igényeik sokban hasonlítanak a hobbilovasokéra, azzal az eltéréssel, hogy a különböző edzéscélokhoz különböző talajú, domborzatú útvonalakra van szükségük. Kiemelkedik ebből a körből a távlovasok igénye, hiszen ők egy edzés alkalmával átlagosan 20-50 kilométert tesznek meg, és napi szinten edzenek. Annak érdekében, hogy ők továbbra is nemzetközi szinten elismert versenyzők maradhassanak, szükségük van istállójuk 30-40 km-es körzetében szinte minden útra. Ennek hiányában sem fizikailag, sem mentálisan nem tudják lovuknak a kellő változatosságot biztosítani. Egészen más útvonalon zajlik egy fiatal ló felkészítése síkversenyre, mint egy rutinos ló felkészítése egy hegyi versenyre, egészen más utak az ideálisak sárban mint hőségben, és így tovább. Fent említett sportolók a Magyar Lovas Szövetségnél rajtengedélyvizsgát tett, regisztrált sportolók, akik edzők felügyelete alatt, fegyelmezetten dolgoznak.

A harmadik csoportot a lovasturizmusban résztvevő lovasok alkotják. Igaz ugyan, hogy számukat tekintve ez nem nagy csoport, de sok embernek a megélhetése múlik rajtuk. A lovas turisták képzett túravezetőkkel, a Magyar Lovas Turisztikai Szövetség által nyilvántartott, minősített és ellenőrzött létesítményekből indulnak. A hobbilovasokkal és sportolókkal ellentétben őnekik elsősorban regionálisan átjárható útvonalhálózatra van szükségük, hiszen sokszor nem térnek vissza a kiindulópontra, hanem bejárnak egy hosszabb útvonalat.

Ezeknek az útvonalaknak változatosnak, jól lovagolhatónak és Magyarország adottságait híven tükrözőeknek kell lenniük. Magyarország adottságai ilyen téren messze kiemelkedőek, hiszen Nyugat-Európában (nem utolsósorban a jelenlegi szabályozáshoz hasonló jogszabályi környezetnek, illetve a nagy környezetterhelésnek köszönhetően) lovasturizmus gyakorlatilag már nem létezik.

A magyar erdei lovaglásban rejlő lehetőség egy olyan versenyelőny, amelyet úgy tudna Magyarország megőrízni, hogy az semmiféle érdeksérelemmel vagy költségvonzattal nem járna.

5.) A helyzetértékelés után jó érvrendszer összeállításával kell
     megközelíteni a hatóságokat. A mi érveink a következők voltak:

a.) Az erdőgazdálkodást a lovasok nem zavarják semmivel sem jobban, mint a gyalogosok. Éppen ezért a gyalogosokra is vonatkozó korlátozások (91.§ (5)) elegendőek a lovasok számára is. Ugyanakkor felvetődik annak lehetősége, hogy egyfajta együttműködés keretében az erdőgazdálkodó és /vagy az erdészeti hatóság támaszkodhat a környéket rendszeresen bebarangoló lovasok információira, hiszen ők minden évszakban és időjárási körülmények között járják az erdőt.

b.) A lovasok és a vadászok érdekeinek összeegyeztetésére szintén elegendőnek tűnik a gyalogosokra is vonatkozó 94. § (2). A vadat a lovasok a gyalogosoknál jóval kisebb mértékben zavarják meg, hiszen a ló szaga az emberét elnyomja, így indokolatlan a vadászok érdekében jobban korlátozni a lovasokat a gyalogosoknál. Sem a vadakat, sem a vadászokat nem tudják máshogy vagy jobban megzavarni, mint a gyalogos turisták.

c.) A természetvédelmi érdekekben a lovasok csak igen szűk körben okoznak a gyalogosoktól eltérő problémát. A ló eróziós nyomot nem hagy, a talajban járművekkel összehasonlítható kárt megközelítőleg sem okoznak a patanyomok. Az erdei életközösségeket annak köszönhetően, hogy a ló szaga az emberénél erősebb, még a gyalogos turistáknál is kevésbé zavarja. Mivel lovagolni az utakon lehet, a lovasok csak szükséghelyzetben hagyják el az utakat, így az aljnövényzetben kárt nem okoznak. Azokon a területeken azonban, ahol a lovasok jelenlétének korlátozását pl. a talaj védelmének szükségessége lehetővé teszi, az erre jogosult hatóság részleges korlátozásként időszakosan vagy véglegesen megtilthatja a különlegesen érzékeny utak látogatását. Az azonban elképzelhetetlen, hogy egy gépjárművekkel is járható úton (legyen az bármilyen fokozottan védett terület része) a lovasok kárt okozzanak, így ezeknek a korlátozásoknak rendkívül szűk körben kell maradniuk.

d.) A gyalogosokkal történő találkozások általában zökkenőmentesen zajlanak, változatosságot jelentenek mindkét fél számára. A legtöbb gyalogos turista kifejezetten szívesen fogadja a lovasokat. A gyalogos turisták mellett a legtöbb ló nem is lenne hajlandó gyors ütemben elhaladni, hiszen a ló jobban fél és hamarabb észreveszi az erdőjárót, mint a gyalogos a lovat. Amennyiben nem, úgy a lovas kerül bajba lova ijedőssége miatt. Ugyanakkor nagyon szűk körben elképzelhető, hogy bizonyos kiemelkedően sűrűn látogatott útszakaszokon (parkerdők, tanösvények, tornapályák) a lovasok jelenléte zavaró lehet. Az ilyen esetekre is megoldást biztosít azonban a szabályozás, hiszen az ilyen utakon a lovasok közlekedését a 94.§ (1) bekezdés a.) pontja alapján korlátozni lehet.

e.) A biciklisekkel, quadosokkal, cross-motorosokkal való találkozások a lovasok számára rendkívül veszélyesek, így a lovasok mindenféle szabályozás nélkül is messzire el fogják kerülni az ilyen járművek által rendszeresen látogatott utakat.

f.) A lovasok által elkövetett szabályszegések semmilyen szempontból sem igényelnek a többi erdőt látogató csoporttól eltérő szabályozást. Ezt sem jellegük, sem számuk nem indokolja. Ki kell hangsúlyozni, hogy a lovaglás természet közeli jellegének és az oktatás rendszerének köszönhetően az erdőt látogató gyalogosokhoz vagy biciklisekhez, quadosokhoz, cross-motoroskhoz képest jóval kisebb számban fordul elő a lovasok közt szabályszegő, erdőben megfelelően viselkedni nem tudó ember.

g.) A lovaglásnak a rekreációban, sportban, környezeti nevelésben betöltött szerepe nélkülözhetetlen. Az erdőt lovagláson keresztül sok embernek meg lehet mutatni, meg lehet kedveltetni.  (Különösen fontos érve ez, amikor egy védett területre nem akarnak beengedni. Hát nem azért védik, hogy az emberek – köztük a lovasok is – megcsodálhassák?)

h.) Érdemes felajánlani, hogy a lovasok segítenek a lovasutak használatának ellenőrzésében, kommunikációban. (Pl. szétkülditek emailben a szabályokat, lehet benneteket hívni, ha valahol egy erdész szabélytalanságot lát, stb)

i.) Fontos hangsúlyozni, hogy a lovasutak kijelölése sem az erdőkezelő, sem a hatóságok felé semmiféle költséggel, kötelezettséggel nem jár. Nem kell az utakat felfesteni, tisztítani, simítani.

j.) A szabályok lefektetésével a fegyelem is fokozódik, de csak akkor, ha a szabályok ésszerűek, betarthatók. A betarthatatlan szabályokat mindenki megszegi. Fontos, hogy egyszerű, megjegyezhető, térkép nélkül is betartható szabályrendszer szülessen. Csak így biztosítható a szabálykövető magatartás.

k.) A lovasok haladási sebessége (4-25 km/h), erdőhasználati módja, tájékozódási lehetőségeik a gyalogos turistához állnak legközelebb. Eltérést jelent, hogy a lovasok általában kisebb, csendesebb, az erdő nyugalmát nem zavaró csoportokban haladnak. Akkor miért kell őket megkülönböztetni? Mondjanak ők eltérést, ha akarnak.

Ha tanácsolhatjuk, ne a gazdasági érvek kerüljenek előtérbe, bár a törvény szerint nem kérhetnek pénzt az erdőhasználatért az erdőkezelők. A gazdasági érvekkel elsősorban a törvénymódosítást kell alátámasztani. A lovasutak kijelölése során a lovasok elsősorban lelkes erdőjárók.

6.) Meggondolandó, hogy érdemes a lovasoknak maguknak kidolgozni
     egy teljes szabályrendszert, és így menni a hatóságokhoz.

Persze ebbe a lehető legkevesebb korlátozást vegyétek bele – de azért legyen benne valamennyi (pl. hogy a tisztaságra fokozott figyelmet kell fordítani). Így a kezdeményezés már a ti kezetekben van. A hatóságok is gyorsabban döntenek majd, illetve sokkal nagyobb eséllyel hagyják jóvá az elképzelést, ha van egy kész vázlatuk. Ehhez esetleg alapul vehetitek a mi baranyai megoldásunkat, íme:

Az alábbi szabályok a Mecseki Erdészeti Zrt. kezelésében lévő erdőterületeken
történő lovaglás lehetőségét biztosítják:

Az erdőterület egészén a gépjárművel járható utakon lehet lovagolni,
az alábbi szabályok és kivételek betartásával:

1) Az erdőben történő lovaglás csak saját felelősségre történhet.
2) Lehetőség szerint a két nyomon kitaposott, gépjárművel járható utakon lovagoljunk, azokról csak szükséghelyzetben térjünk le.
3) A fokozottan védett területeket kerülni kell, azon rendszeresen lovagolni nem lehet. Fokozottan védett területeken, amennyiben a természetvédelmi hatóság mást nem engedélyez, lovagolni a gépjárművel járható kijelölt turistautakon és tanösvényeken szabad.
4) A gyalogos turisták és az erdei szakszemélyzet előnyt élveznek.
5) Élénk színű ruházat viseletével biztosítsuk a jó láthatóságot, különösen rossz látási körülmények között.
6) Fiatalosban, csemetésben legeltetni, továbbá a lovat elengedve, kipányvázva, villanypásztorozva legeltetni az erdőben tilos.
7) Az erdei pihenők, források, tűzrakók tisztaságára fokozott figyelmet kell fordítani.

Területi kivételek:

Tilos lóval az erdőben közlekedni:
1) erdőrezervátumok területén (Kőszegi forrás, Bükkhát),
2) a balesetveszélyre tekintettel a folyamatban lévő fakitermelési munkálatok 100 méteres körzetében, amennyiben munkálatok zajlanak,
3) bekerített erdőfelújítások területén,
4) vadaskertekben (pl. Sasrét, Nagymáté),
5) a Misina-Tubes-Lapis-Remete-rét vonaltól délre eső területeken,
6) a Szuadó-völgy (kék + túrajelzés) teljes vonalában,
7) a Körtvélyes-árok teljes vonalában,
8) a Nagy-mély-völgy és a Melegmányi-völgy teljes vonalában,
9) az Óbányai-völgy (kék túrajelzés, Pro silva-tanösvény) teljes vonalában,
10) a Takanyó-völgy (sárga + túrajelzés) teljes vonalában,
11) a Hidasi-völgy (kék túrajelzés) teljes vonalában.

Az erdőgazdálkodó – a gazdálkodás, illetve a lovasok biztonsága érdekében – bizonyos területeken meghatározott időszakban ezen felül is megtilthatja a lovaglást. Eseti engedélyt a területi korlátok alóli kivételre az illetékes hatóságtól kell kérni.

Időbeni korlátok:

Tilos lóval az erdőben közlekedni:
1) meghirdetett hajtóvadászat ideje alatt,
2) szarvasbőgés idején (szeptember 1.-október 31.) reggel 8 óráig, illetve 16 óra után,
3) vadászati idényben (november 1.- február 28.) az erdőben lovagolni legkorábban a napkelte naptárakban jelzett ideje után egy órával lehet elkezdeni, és a lovaglást a napnyugta naptárban jelzett időpontja előtt egy órával be kell fejezni.

7.) Amennyiben érvrendszerrel, meghatalmazásokkal, térképekkel. szabályrendszerrel és az utak megfelelő ismeretével már felszerelkeztetek, a következő lépés az erdőkezelők meggyőzése mindezek alapján.

Egy adott régióban akár sok ezer erdőkezelő is lehet, célszerű először a legnagyobbat és a legrugalmasabbat kiválasztani. Nálunk ez a Mecsekerdő Zrt volt. Az egyezetési folyamat valószínű itt lesz a leglassabb. Időközben esetleg keressétek meg a helyi természetjárókat, hogy ők is támogassák az elképzelést. Itt kerülnek majd egymással szembe a vadászok és a lovasok érdekei is. A vadászokkal szemben biztosan engedni kell valamit (lásd időbeni korlátozások nálunk), mert ők jelentik az erdőkezelőknek a bevételi forrást.

8.) Az erdőkezelő után a helyi környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőséghez, illetve esetleg az illetékes nemzetipark igazgatósághoz kell elmenni.

Végül, még beadás előtt érdemes kikérni az erdészeti hatóság véleményét is. A szabályokhoz ők is hozzáteszik a magukét:

9.) Miután elkészült a szabályrendszer, és abba beleegyezett az erdőkezelő,
az erdészeti hatóság, a környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőség,
illetve a nemzeti park igazgatóság, elindulhat az egész a hivatalos jogi útján:

– A szabályrendszert a lovasok terjesszék elő az illetékes erdészeti hatóságnál. Jobb, ha a kérelmet valamilyen megfogható lovas szervezet (megyei szövetség, sportegyesület, klaszter) írja alá. A kérelemhez mellékelni kell az erdőkezelő jóváhagyását.
– Az is lehetséges, hogy az erdőkezelő maga terjeszti elő a kidolgozott szabályrendszert, de véleményem szerint minden szempontból jobb, ha a lovasutakat a lovasok tartják kézben.
– Az erdészeti hatóság ki fogja kérni a környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőség, illetve a nemzeti park igazgatóság szakhatósági állásfoglalását. Amennyiben az egyeztetések során jó munkát végeztetek, akkor ezek a szervek minden további nélkül meg fogják adni hozzájárulásukat.
– Be kell fizetni az eljárási illetéket (20.000-50.000 forint).
– És várni a határozatra. Esetleg időnként rákérdezni.

Esetleg sajnos előfordulhat, hogy bürokratikus okokból mellékelni kell az erdészeti térképen berajzolt utakat. Ez nem könnyű feladat. Egyrészt az erdészeti térképeket már megszerezni sem könnyű (érdemes könyörögni érte az erdőkezelőnél vagy az erdészeti hatóságnál, hátha odaadják fénymásolni). Nálunk ez kb. 40 db, lepedőnyi méretű (16 db A4-es lapnyi) térképet jelentett. Ezt lefénymásoltattuk, és sorkiemelővel minden létező utat a területi kivételek közt jelölteken kívül berajzoltunk. Próbálkoztunk informatikai megoldással, de minden térképprogram képfájlként kezeli a térképeket, és nem tudja megkülönböztetni az utat jelentő vonalat más vonaltól (szintvonal, patak, határ villanyvezeték, stb). Így maradt a kézi megoldás. Mindenkit megnyugtatok: azért meg lehet csinálni. Ezen ne múljon.

Időközben egyszer megijedtünk egy FVM rendelet tervezettől is, ami végülis még nem lépett hatályba – de nem tudunk további sorsáról, akár hatályba is léphet még. A lényege az volt, hogy kilométerenként 1000 forintot kellett volna fizetni a lovasutak kijelöléséért. Ez nálunk sok százezer forintot jelentett volna. Reméljük, nem fog hatályba lépni. Nekünk közel két évünkbe került, de sikerült. Reméljük, a lovasok is megértik, hogy azt a kevés korlátozást érdemes betartani, hiszen így biztosítható a szabad lovaglás lehetősége.

Szerző:
Dr. Varga Katalin
Kép: canva
Frissítve: 2024.03.12.

Pjotr Pavlovics Jersov – A púpos lovacska 2.

Jersov: A púpos Lovacska – 2. rész

13. Felszökken a tornácra,
a vasreteszt megrázza,
dong az ajtó, zeng a lakat,
hogy a tető majd leszakad,
mintha tűz támadt volna,
majd kirepedt a torka,
úgy ordibált. Benn két bátyja
ijedten bámult egymásra:
ki zörget az ajtaján?
„Én, az együgyű Iván!”
Lócáról azok felszöktek,
ajtót nyitottak öccsüknek,
nekiálltak, pöröltek,
mért ijesztgeti őket?
Nem rebbent Iván szeme sem,
bocskorosan, köpenyesen
már a kemencén hever,
ott beszéli rendre el,
mindenki csodálatára,
hogyan telt az éjszakája.
„Egész éjjel fenn jártam,
csillagokat számláltam,
hold is sütött, én azt hiszem,
de nem azon járt az eszem.
Mit láttam! Az ördögöt!
Szakálla volt, dörmögött,
kandúr-pofája volt, rémes,
a szeme két égő mécses,
ugrált árkon-bokron át,
úgy gyűrte meg a buzát.
No hiszen én ráncba szedtem!
A nyakába csüggeszkedtem,
vágtatott velem, repült,
majd a fejembe került.
Velem kezdett, hiszen jól van!
Tartottam, mint vasfogóban,
tőlem ficánkolhatott!
Végül így rimánkodott:
»Legény, ne kívánd halálom!
Kegyelmezz, én megszolgálom!
Álló évig, fogadom,
néped nem háborgatom.«
Én szavát nem fontolgattam,
megsajnáltam, futni hagytam.”
Szót végezvén, hallgatott,
ásított, s már hortyogott.
Bátyái meg elfeledtek
dühöt-mérget, és nevettek,
kacagták a szamarat,
oldaluk majd kiszakadt.
Nem állta meg az öreg sem,
könnycsordultig ne nevessen,
bár nem illik, úgy tartják,
vénemberhez mulatság.

14. Mennyi idő telt el aztán,
néhány nap vagy hónap is tán,
biz én meg nem mondhatom,
nem hallottam, nem tudom.
No de ne vesződjünk ezzel,
hány hónap vagy év szelelt el,
bottal üthetjük nyomát.
Inkább folytassuk tovább.
Danyilo egy napon aztán
(úgy emlékszem, ünnep napján)
ivott, nem is keveset,
a kunyhóba beesett.

15. Ott már nemcsak bortól szédült:
két lovat lát, sársörényűt,
meg egy pöttöm paripát,
háromarasznyi csudát,
füle hosszú, mint madárszárny,
két kicsiny púp nőtt a hátán,
„Sejtek most már valamit,
mért alszik a gügye itt!” –
szólt Danyilo álmélkodva.
Kijózanul azon nyomba,
szalad haza, iszkiri,
öccsének a hírt viszi.
„Gyere, Gavrilo, láss csudát,
sársörényű két paripát!
Az együgyű szerezte,
kalyibába vezette.”
Bocskort húzni rá sem értek,
hej, rohantak a testvérek,
ahogy inaik bírták,
csalánon át, mezítláb.

16. A szemüket meresztgették,
loholtak, majd nyakuk szegték,
árkon-bokron-réten át,
látni a két paripát.
Nyihított, horkant a pár ló,
szemük, mint a tűz, világló,
mint sárarany patakja
selyem farkuk fonatja,
rájuk gyémántpatkó verve,
öreg gyönggyel rászögelve,
gyönyörűség látni is,
megtennék a cárnak is!
Nézték, nézték a testvérek,
szemük kívánságtól égett.
„Ez az együgyű hogyan
jutott hozzájuk ugyan? –
szólt Danyilo. – Látom végre:
bolondnak van szerencséje!
Mi pedig csak küszködünk,
rézpeták se jut nekünk.
No de érünk más időket!
A városba hajtjuk őket,
holnapután, vasárnap,
eladjuk a bojárnak.
Osztozunk és eszünk, iszunk,
mulatozunk, vigadozunk,
most már pénzünk lesz elég!
Törheti majd a fejét
bolond öcsénk, de hiába,
hová lett két paripája.
Akkor keresheti ám!
No de dologra, komám!”
A testvérek megegyeztek,
buzgón keresztet vetettek.
A két legény hazatért,
másról se folyt a beszéd:
a vásárról, lakomáról
meg a pöttöm paripáról.

17. Száll az idő szárnya, száll,
sebes röpte meg nem áll.
Vásár napja következik.
A két testvér kerekedik
portékáját árulni,
folyórévnél megtudni,
mostanában vajon nem jár
arrafelé német kalmár?
S Szaltán cár, mit hallani,
nem jő dúlni-rontani?
Ikon előtt meghajolnak,
apai áldást fogadnak,
a két ló is velük van –
útra kelnek titokban.

18. Fordul az est éjszakába,
indul Iván szállására.
Eddegél és lépeget,
fújdogál egy éneket.
Hogy elér a rét szélére,
csapja kezét csipejére,
s belép, vígan szökdelve,
a kalyiba-nyughelyre.

19. Mindent szép rendben talált ott.
Hanem – a pár ló hiányzott!
Csak a púpos lovacska
maradt ott, az fogadta,
fülét vígan billegette,
lábát táncra illegette,
döngette a kalyibát.
Szegény Iván kiabált:
„Haj, táltosok, vasderesek,
ékes aranysörényesek!
Rosszul bántam veletek?
Ördög vitt el titeket?
Hogy szakadna ki a lelke!
Mély gödörben nyakát szegje!
Halálban se nyugodjon,
föld is reászakadjon!
Haj, táltosok, vasderesek,
ékes aranysörényesek!”
A pöttöm ló felnyerít:
„Mondok, Iván, valamit:
tudom, hogy igen nagy baj ért,
ne félj, van segítség azért.
Én csak annyit mondhatok:
bátyáid a tolvajok.
Száz szónak is egy a vége,
csillapulj le, Iván, végre,
teremj gyorsan hátamon,
hanem kapaszkodj nagyon,
bár neked csak térdig érek,
de egy táltossal felérek,
tudok ám vágtatni jól!
Az ördög sem ér utól!”

20. Azzal letérdelt elébe,
üljön a hátára, kérte,
fogja meg fülét Iván,
hanem jól szorítsa ám!
Fölhorkantott a lovacska,
vágta a szügyét magosba,
nyílként elrugaszkodott,
sörénykéje csapkodott,
földet alig ért patája,
por gomolydult a nyomába.
Útjuk gyorsan véget ért:
beérték a két legényt.

Kép: Canva
Frissítve: 2024.03.20.

Álmok vezette úton: 1. fejezet

Álmok vezette úton: 1. fejezet

Bevezető

Gyerekként gyakran álmodozunk fényes jövőről. Én királykisasszonynak képzeltem magam, akinek soha nem kell foglalkoznia a gondokkal. Elképzeltem, ahogy egy táltos paripán magam mögött hagyom a múltat és a régi emlékeket. De tudhattam volna, hogy az élet még a hercegkisasszonyoknak is szán buktatókat…

1997. Párizs. A lehetőségek városa. Egy hely, ahol az álmok valóra válnak. Sok hasonló mondatot mondhatnék még. De hogy nekem mit jelent Párizs? A kezdetet. Igen. Az új élet kezdetét…

Négy éves voltam, amikor a szüleim a francia fővárosba költöztek Amerikából. Én szinte fel sem fogtam mi zajlik körülöttem, így ezt a helyet tekintettem mindig is z otthonomnak. Ide jártam iskolába, itt szereztem az lső barátaimat és itt kezdtem el azt is, ami a legkedvesebb a szívemnek, a lovaglást.

Egy, a városhoz  közeli aprócska lovardába jártunk, ami alig volt  gazdagabb néhány pónival. Ingyen tanítottak bennünket, csak az volt az egyetlen feltétel, hogy nevessünk. Mrs. Campbell, a lovarda tulajdonosának sosem lehetett gyereke, s mindig is arra vágyott, hogy gyerek kacaj töltse meg a birtokot. Én, és még öt-hat kis lovas minden délután kitekertünk a lovardába, és szorgosan végeztük mindennapi tennivalóinkat.

Azon a nyári napon éppen nem volt tanítás, de én mégis kimentem a legelőre, csak hogy láthassam Chevalt, a kis tarka welsh pónimat. Emlékszem, hogy a szellő érintése mennyire csiklandozta az arcomat a hőségben, és emlékszem arra a nyugodalmas csendre, mely beterítette a vidéket.

Én is nyugodt voltam. Cheval békésen lépett hozzám jutalomfalatok után kutatva a zsebem körül, majd orrát a hasamhoz nyomta.

Kezem végigsiklott testén, akár a vidra a folyón, s látván, hogy egyáltalán nem zavarja a jelenlétem, felugrottam a hátára, s azt képzeltem, hogy elvágtatunk a messzeségbe.

Cheval türelmesen legelt, szinte tudomást sem vett a hátán szemtelenkedő Rólam. Mintha ő lett volna a dadusom, aki vigyázza minden léptemet.

A sok ló látványától remegni kezdett a gyomrom. Borzasztóan izgultam. Ahogy beléptem az istállóba és megpillantottam a rengeteg velem egykorú gyereket, amint a lova körül sürög-forog, azonnal vissza akartam fordulni. De erőt vettem magamon és besétáltam Cheval boxába.

A vetélytársaim szebbnél szebb zakókban tündököltek a legmodernebb felszerelésekkel, mi pedig egyszerűen öltözve, kopott nyereggel néztünk szembe velük.

A nézőtér tele volt emberekkel. Néhol egy-egy szék üresen állt, de alig volt észrevehető ekkora tömegben. Nagyot nyeltem és lábamat a kengyelbe raktam, majd felhúztam magam a nyeregbe. Abban a pillanatban megnyugodtam. Cheval mozdulatlanul állt, füleit jobbra-balra dobálva figyelte a többieket, de semmi jelét nem mutatta a félelemnek. Szívverése megnyugtatott s tiszta fejjel álltunk be a sorba.

Azon a napon kezdődött el az, ami máig is töretlen bennem. A szenvedély a lovak és a lovaglás iránt. A dobogó legfelső fokán álltam, alattam a puccos ruhákba öltözött, elegáns lovasok, s én mosollyal az arcomon néztem végig az álló közönségen. Az a hatalmas tapsvihar mely fogadott bennünket, szédítő volt. Életem egyik legszebb percét éltem át, s féltem attól, hogy mint minden csoda, ez is csak egyszer történik meg az emberrel.

Az óra fülsüketítően csöngött. Arra gondoltam, hogy ezt a vekkert még vaslapáttal sem lehetne leállítani, muszáj lesz felkelnem. Morcosan húztam le a fejemről a takarót és az éjjeli szekrényemhez léptem, kezembe vettem az órát, és nagyot sóhajtva kikapcsoltam az ébresztőt.

Már abban a percben tudtam, hogy mi fog történni a következő pillanatban, Anya felkiabál és mint minden reggel, megkérdezi, hogy felkeltem-e már.

–         Becky felébredtél? – a vekkerem sem lehetett volna ennél pontosabb.

–         Hát hogyne anyu! – válaszoltam, s visszadőltem az ágyamba, mint aki soha nem aludt még.

–         Ugye nem feküdtél vissza?

–         Nem anya! – mivel a fejemet a párnámba temettem a válaszom alig volt hallható. Bezzeg az ajtóm nyikorgó hangját az egész lakásban hallani lehetett.

–         Becky Taylor már megint füllenteni próbáltál. – lépett be anya. – Mért van az, hogy mi lakunk a legközelebb az iskolához, és te mégis minden áldott nap elkésel?

–         Talán azért, amit éppen látsz? – nyögdécseltem ásítozva.

–         Ez az utolsó éved abben a középiskolában, jó lenne ha komolyan vennéd a vizsgáidat.

Ó igen. A királykisasszony felnőtt és már betöltötte a 18. életévét, s nem volt királylány többé. Annak idején lóháton akartam elmenekülni a gondjaim elől, most meg csőstül zúdultak a nyakamba.

A rengeteg tanulni valóhoz soha nem volt kedvem, de hát melyik gyereknek van? Sokkal inkább mentem volna a lovardába béna melót végezni, csak ne kelljen bemenni a suliba.

Az öt perces utat, amíg a házunktól az iskoláig értem, nekem sikerült fél órásra elhúznom. Pedig mentem. De gondolataim messzire elnyúltak.

Alig vártam a délutánt, de a nap nem akart telni. Az órák egyre unalmasabbakká váltak. Kit érdekel a geometria vagy a logisztika? Mikor fogom használni az életben a háromszög felszínének kiszámítását, vagy mikor fogok én a vulkanikus utómozgásokra gondolni? Valószínűleg soha, de szegény emberek, kik kitalálták a tananyagot, szerencsétlen, unatkozó diákokra gondoltak, s naivan hitték róluk, hogy érdekelni fogja őket.

A biológia órán szinte felfordult a gyomrom a boncolások közepette. Mindig a leghátsó padba rohantam kezemben egy lovas könyvvel, próbáltam észrevétlen maradni, de valahogy sosem sikerült.

– Megint ábrándozol? – ült mellém Lizzi, a legjobb barátnőm. Szőke, hosszú, göndör tincsei megint szabadon lógtak, azt mondogatta azért, hogy kiemeljék a szemét. Azokat a csodaszép kék szemeket. Szeplős arca volt, mégis ettől éreztem szépnek őt.

– Neked nem az első padban lenne a helyed?

– Ezt az utolsó órát sem bírod ki anélkül, hogy elkalandozz?

– De ha egyszer nem bírok felvagdalni egy békát. Undorító, és nem érdekel, hogy mit rejteget a nyálkás pikkelye alatt.

– A vizsgabiztost sem fogja érdekelni, hogy nem bírod megtenni. És a békának bőre van, nem pikkelye. Hallgass rám és tedd félre kicsit a vágyaidat. Foglalkozz azzal, ami mindenkit nyomaszt. Tanulj a nyamvadt vizsgákra kérlek.

Tudtam, hogy Lizzi jót akart azzal, hogy ismét fejmomást tartott, de már kívülről fújtam a szövegét. „Tanulj, hogy aztán vezethess!”

Jó, jó, jó beismerem. Van benne igazság. De hol érdekelt engem a tanulás, amikor közeledett az országos díjugrató kupa?

Számtalan profi lovas, annál is több mesterfokon edzett ló. Akár az álmaimban.

A sportarénában a mellettem ülő hangját nem hallottam a ricsajban. Körülbelül 2000 szurkoló jelent meg ezen az ország hírű versenyen.

A pálya már állt, és mikor a zene elhalkult, kalapálni kezdett a szívem. Az első lovas hiba nélkül lovagolta végig a pályát, majd a következő és az azt követő is. A lélegzetem is elállt, ahogy a lovak játszid könnyedséggel repülnek át a rudak felett. És a lovasok mennyire érzik a hátasukat? Csodálatos volt.

A szünetben sem állt meg a show, díjlovasok lepték el a pályát. Hihetetlen fegyelem uralkodott körülöttük. A tekintetük komor volt, egy sem mosolygott. Még csak a szemükben sem láttam azt az örömöt, mely engem fűtött, akárhányszor lóra ültem.

Egymásnak háttal álltak, s mikor elindult az a dobpergős zene , a lovasok szinte életre keltek, és precízen, koncentrálva kezdtek bele a bemutatóba.

A lovak pattanásig feszültek a gyakorlattól, mégis engedelmesen követték lovasaik utasítását. De mik voltak ezek? Én semmit nem láttam. Még a kezük sem remegett meg. Az pedig nem lehet, hogy a lovak mindent maguktól csináltak volna. Mégis ettől volt káprázatos az egész.

A bemutató alig volt hosszabb öt percnél, és folytatódott tovább az ugratás.

Rögtön az első lovas, ki a szünet után a pályára lépett, az egyik akadálynál leesett, lova rombolta az akadályt, majd kétségbeesetten rúgkapálni kezdett. Fájdalmasan nyerített, szemében ott uralkodott a félelem és a fájdalom. A lovas nem mozdult. Még csak azt sem láttam, hogy lélegzett volna.

A végső búcsúzást még a televízió is közvetítette. Számtalan ember jelent meg a temetésen, kezében egy szál fehér rózsával, könnyes szemekkel.

Viszont az volt a legnagyobb baj, hogy anya is látta az adást és megakarta tiltani, hogy folytassam a lovaglást.

–         Még csak az hiányzik, hogy leess a lóról! – mondta mikor veszekedtünk.

–         Véletlenek előfordulnak!

–         De veled ne történjen véletlen! Nem akarok életem végéig bejárni a kórházba a lebénult gyerekemhez!

–         Nem fogok lebénulni!

–         Honnan tudod? Bármi megtörténhet!

–         Nem veheted el tőlem azt, amit a legjobban szeretek!

–         Ez nem büntetés Becky, fogd már fel! Ez csak aggodalom!

–         Ha nem lovagolnék, akkor mást sportolnék, ami miatt ugyanígy aggódnál! Szóval teljesen mindegy, hogy mit csinálok!

Anya jól tudta, hogy folytattam a szenvedélyem, de a jelenlétében szégyelltem erről beszélni. Szégyelltem, hogy a tiltása ellenére cselekedtem, de csak ez dobta fel a mindennapjaimat.  Az a három órahossza, melyet a lovak közelében töltöttem, feledtette velem mindazt, amire nem akartam emlékezni.

Ez úgy hangzik, mintha menekültem volna és valljuk be, valóban így volt. Jobbnak láttam elfordulni a gondjaim elől, mint sem szembefordulni velük. Pedig attól, hogy nem vettem tudomást róluk, még ott bujkáltak az életemben…

Anya az előszobában ült és a kandalló tüzét figyelte, amint a lángok bekormozza a falát. A lépcsőn állva nehezen  találtam a szavakat, de tudtam, hogy bocsánat kérést érdemel.

–         Anya… -nyögtem ki végül.

–         Azt hittem már alszol. – megtörölte szemeit, gondolom sírt.

–         Csak szeretnék bocsánatot kérni. – leléptem a lépcsőről és mellé ültem a fotelba. – Csúnya dolgokat mondtam, amiket nem gondoltam komolyan. És…

–         Figyelj Becky. – vágott a szavamba. – Nekem is máshogy kellett volna a dolgokhoz állnom és tudom, hogy imádod ezt csinálni. Nem akarom, hogy megsérülj ez érthető, de már nem vagy gyerek. Tudom jól, csak kicsit nehéz hozzá szokni. Nem akarom a lányomat könnyes szemekkel látni, mert soha többé nem lovagolhat.

Valahogy nem akartam kikelni az ágyból. Az óra megint szüntelenül csak zengett, ráadásul korábban mint szokott.

Azon a napon írtam az első vizsgámat és még tanulni akartam előtte. De a mondatok sehogy sem tudtak a fejembe mászni, álmos, karikás szemeimen keresztül. Mégis erőltettem. A gyomrom görcsben állt, ahogy minden egyes órával közelebb értünk a vizsgához.

Az iskola teljesen üres volt, csak mi, végzős diákok zsibongtunk a folyosón, egy szál füzettel a kezünkben. Én is úgy szorítottam a bordó borítós jegyzeteimet, mintha csak hozzám nőttek volna.

Aztán mikor a csengő a megpróbáltatások végét jelezte, idegesen raktam le a tollat a kezemből. Nem volt időm mindenre. Négy feladat teljesen üres állt a papíron.

A levegő szinte fojtogató volt. Másra sem vágytam, csak hogy végre kijussak az iskolából. Még az ebédemet is ott hagytam, és siettem kifelé a kapun. Azt a bizonyos öt perces utat, most két perc alatt végigfutottam, s úgy rogytam le a fotelba, mint aki kilométereket gyalogolt. Végre itthon.

Fáradtan néztem az órára, majd úgy pattantam fel, mintha akkor keltem volna, hiszen késésben volt. Lovagló nadrágba bújtam, majd felültem a biciklimre és teljes erőmből a lovarda felé tekertem.

Az óra már elkezdődött, a többiek a karám közepén sorakoztak fel, majd lóra szálltak. Én ledobtam a biciklimet és a nyergesbe rohantam, majd bukdácsolva nyereggel a kezemen, kantárral a vállamon és egy alátéttel a nyakam köré csavarva estem ki a szertárból.

–         Becky! Mi a frászt csinálsz? – szólt hozzám Derek az oktatónk. Alig pár évvel lehetett öregebb nálam, de ő mindig olyan felnőttesen viselkedett. Soha nem láttam mosolyogni vagy például soha nem beszélt velünk az órán kívül. De ahogy tanított…

Az arca mindig komor volt, de az érintése puha és gyengéd.

–         Öhm, bocs, nem akarom zavarni az órát…

–         Annak nagyon örülnék. Nyergelj fel, addig a többieknek járóiskola!

A nekem kijelölt ló egy tíz éves pej mén volt. Dollár névre hallgatott. Olyan sokszor ültem már rajta, hogy el se tudott volna képzelni másik lovast a hátán. Fantasztikus érzés volt tanulni rajta. Ha elengedném a kantárszárat, és megfordulnék a nyeregben, Dollár akkor is engedelmesen követné társait a karámban. Lábsegítségekkel könnyen irányítható, kezes kis fickó.

A percek olyan gyorsan teltek, lehet csak azért mert késtem, de úgy éreztem, mintha csak fél órát lovagoltam volna.

– Becky! – kiáltott utánam Derek, mikor elindultam, hogy leszereljem Dollárt. Kérdően fordultam felé. – A jövő héttől edzőtábor indul.

– Mire edzünk?

– Az IFI díjugrató gálára. Beneveztelek Dollárral.

Hírtelen azt sem tudtam, hogyan kell beszélni. Nem tagadom, szerettem az ugratást, jobban mint akármi mást, de nem emlékszem, hogy Derek valaha is látott volna ugratni. Órák előtt gyakran szórakoztunk a többiekkel, és amatőr akadályokat felállítva ugráltunk felettük. Hát tévedtem.

Ezidáig mindig csak a nálam jóval idősebbeket figyeltem versenyzés közben, s arról ábrándoztam, hogy egyszer én is közéjük kerülök.

–         Mi van, megnémultál?

–         Jaj nem, dehogy. Jól hangzik.

–         Helyes.

Derek ugyanazzal a magabiztossággal  állt tovább, mely mindig is tombolt benne. Az én szívem majdnem kiugrott a helyéről, de mikor számításba vettem az utolsó akadályt, lehervadt arcomról a mosoly. Anya…

Folytatása következik…

Kép: Canva
Frissítve: 2024.05.02.

Hiba bejelentés