Kezdőlap Blog Oldal 357

Az arabs s az angol telivér szerepe

Az “arabs” s az “angol” telivér szerepe a magyar s más nevesebb európai lófajták kitenyésztésében

 

“Ezer esztendős hazánk lótenyésztését négy korszakra oszthatjuk.
Az első, az ősi magyar és erdélyi ló tenyésztése, a honfoglalástól a mohácsi vészig.
A második az arabs lovak korszaka 1526-tól körülbelül 1710-ig.
A harmadik a spanyol és arabs ló korszaka 1710-től 1814-ig.
Végül a negyedik, az angol ló korszaka 1814-től napjainkig, amely korszakba esik a “Nonius” anglonormann mén 1816-ban való megjelenése és fajtaalapítása is.

Mária Terézia királynő uralkodása alatt a török, majd az örökösödési háborúk addigi lótenyésztésünket számban és minőségben annyira tönkre tették, hogy immár a hadseregnek és a felszabadult területek művelésére szükséges lóanyagot az ország nem tudta előállítani, úgy, hogy külföldről való behozatalra szorult az ország, ami viszont pénzügyi okok miatt sok nehézséggel járt.

Lindenau gróf írja, hogy 1770 körül, amikor az első császári karabélyos ezrednél szolgált, az ezred két Cheveauxlegers százada kizáróan szép és eléggé nagy cserkeszlovakkal volt lovasítva s a pótlást úgy e két század, mint még több más lovasezred részére is Cavallar őrnagy intézte, ki állandóan Cserkesz-honban lakva, ott nagy tételekben vásárolta a cserkeszcsikókat, azok selejtjét, amelyek fejlődésben elmaradtak vagy hibásokká váltak, eladta, a javát pedig a császári ezredekhez szállította.

A mai katonai csikótelepek ősét fedezhetjük fel ebben az intézményben.

Mária Terézia igyekezett tenyésztői jutalmakkal a lótenyésztés kátyúba ragadt szekerén segíteni, de jó s megfelelő számú mének hiánya folytán ezek a kísérletek nem vezethettek eredményre.

A minden reformokra hajlamos kiváló uralkodó, II. József nevéhez fűződik a komoly alapokra fektetett lótenyésztés megteremtése, a magyar lótenyésztés renaissancea is, amely az általa alapított cs. kir. katonai ménesek komoly munkájával, áldozatos igyekezetével korszakalkotó lett hazánk lótenyésztésének újjá építésében.

Nem történeti felsorolás módjában kívánom cikkemet tartani, mert hiszen ezek, igen tisztelt olvasóim előtt már bizonnyal ismeretesek, hanem tenyésztéstörténeti, az akkori, majd későbbi tenyésztői, párosítási munkálatokat, tenyésztési terveket és kísérleteket, egyes kiváló hippológusaink felfogásait, törekvéseit szeretném bemutatni, amelyek hazánkban, mint más lótenyésztő országokban az egyes korszakokban oly jellegzetesek voltak.

Mindezeket a legrégibb lóirodalommal foglalkozó szakkönyvek nyomán és okmányilag – a régi származási levelek, pedigrék alapján – fogom bemutatni.

II. József császár első intézkedése az volt, hogy a tenyésztői jutalmakat igen magasra emelte, sőt minden fedeztetésért az állam fizetett egy forintot.

500 országos fedező mén beszerzését rendelte el, amelyek legnagyobb részét Bukovinából és Moldvából vásárolták.

Csekonics vérteskapitány, ki fiatal tiszt korában helyőrsége közelében levő ménesekben, így többek között a Hunyadi grófi ménesben szeretettel foglalkozott a tenyésztés tudományával s rátermettsége folytán a lóavatóbizottsághoz is osztatott be, azonnal átlátta, hogy a szedett ménekkel a tenyésztés fellendítése és értékesebbé tétele nem fog eredménnyel járhatni.

Ezért egy saját tenyésztésű méneket előállító ménes felállítására tett írásbeli javaslatot uralkodójának, aki azt e kor legjelesebb szakembereinek, Hoditz gróf ezredes, Cavallar és Ried őrnagyok és Scotti katonai állatorvos felülbírálása után, teljes egészében elfogadta és elrendelte 1784-ben a mezőhegyesi, 1789-ben a bábolnai ménesek felállítását s Csekonics kapitányt bízta meg azok berendezésével…”

 

Részlet Pettkó-Szandtner Tibor írásából
Forráslink: Magyar Huszár
Frissítve: 2023.08.16.
Fotók: Canva

Cutting

Cutting

 

Cutting során a lónak kell bizonyítania a marhákkal történő munkához való érzékét. A verseny időtartamára beterelnek egy borjúcsordát a pályára. A lovasnak nyugodtan be kell lovagolni a marhák közé, egy marhát el kell választani a csordától, a pálya közepére kell terelni, és nem szabad visszaengedni a többiekhez. A lovat hosszú száron kell lovagolni, és a lónak önállóan kell dolgoznia. A lovas minden szársegítségét pontlevonással büntetik. A lovat az alábbi szempontok szerint pontozzák: a ló önállósága, marhához való érzéke, figyelmessége és szorgalma. Ezen képességek bizonyítására lónak és lovasnak 2 és ½ perc áll rendelkezésére.

A versenyzőnek négy segítőre van szüksége. Ketten a csordát tartják egy helyen, őket nevezik „herdholder”-nek, ketten pedig megakadályozzák, hogy a borjú a pálya másik felére tudjon menekülni, ők a „turnback” (ejtsd: törnbek) lovasok.

A verseny alatt a lovas nem adhat szársegítséget a lónak. Egyik kezével a nyeregszarvat fogja, a szárakat tartó kezét pedig a ló marjára engedi, megadva ezzel a jelet a lónak, hogy elkezdhet dolgozni. A ló villámgyorsan és macskaszerű ügyességgel rugaszkodik el az egyik oldalról a másikra, közben egy pillanatig sem téveszti szem elől a számára „kijelölt” borjút, amit nem szabad visszaengednie a csordához. A lónak a másodperc töredéke alatt kell eldöntenie, merre mozduljon, hogy a borjú útját el tudja vágni. A borjúnál gyorsabbnak kell lennie, „olvasnia kell a borjú gondolataiban” ahhoz, hogy a borjú heves és hirtelen mozdulatait kontrollálni tudja úgy, hogy mindig lépéselőnyben legyen a marhához képest. Ehhez a lónak egy természetes adottságra van szüksége, amit „Cow Sense”-nek, marhához való érzéknek nevezünk. Hasonló adottság ez, mint a kutyáknak a vadász- vagy terelőösztöne! Ha a lónak nem veleszületett adottsága, akkor ezt megtanítani nem lehet.

Ha valaki egy jó cutting lovat dolgozni lát, nem felejti el egykönnyen. A néző hamar kitalálja, miért fogják a lovasok az egyik kezükkel a nyeregszarvat… Mialatt a ló a marhával dolgozik, a lovasnak elsősorban az a feladata, hogy megtalálja a helyes ülést és egyensúlyt a nyeregben. Ha egy cutting ló a tipikus atletikus képességekkel rendelkezik, pláne meg kell tanulnia a lovasnak úgy ülni a nyeregben, hogy ne akadályozza a lovát a munkában.

A tehetséges lovak hamar ráéreznek a munka lényegére, és szemmel láthatóan szeretnek a borjúval „játszani”. Létezik például egy videofelvétel, amin az látható, hogy a karámban lévő marhacsordához odaengednek egy cutting lovat mindenféle felszerelés és lovas nélkül. A ló önszántából „dolgozni” kezd. Kiválaszt a csordából egy borjút és hosszú időn keresztül játszik vele: nem engedi vissza a borjút a többi társa közé; éppúgy, mint ahogyan a versenyen kell képességeit bizonyítania lovassal a hátán!

Miután a ló is rájött, hogy a borjút hogyan kell kontroll alatt tartani, ő sem szeretne lemondani a sikerélményről és ez az egyik magyarázata annak, hogy miért tudnak olyan lelkesen, önállóan dolgozni. Természetesen ehhez a lónak ambiciózusnak és határozottnak kell lennie a marhához való érzéke mellett.

A cutting a western sportágak „kábítószere”: aki egyszer már ült igazi cutting lovon, aligha szeretne leszállni róla. Mániákussá teszi az embert az az érzés, amikor egy cutting ló elkezd dolgozni: ellenállhatatlan őserő lép működésbe…

 

Forrás: www.hqha.hu
Frissítve: 2023.09.15.
Fotók: Canva

Nemzetközi lovasversenyek története

A hivatalos nemzetközi lovasversenyek (CHIO) és a Nemzetek Díja versenyszám története Magyarországon

 

Mint minden sportág, a lovassport is hosszú utat tett meg az egymás közötti spontán versengéstől a nemzetközileg elfogadott, szigorú szabályok szerint zajló, teljesítményre és rekordra törekvő versenyzésig.

Az első lovasversenyt, amelyet a modern lovassport előzményének tartanak, 1864. április 15-én tartották Dublinban. A programban díjlovaglás és terepverseny szerepelt. Ezt követte a Párizsban, 1866-ban tartott verseny, amely a következő években ötfordulós sorozattá fejlődött. Az első osztrák-magyar lovasversenyre 1873-ban, Pozsonyban került sor, majd 1874-től minden évben, Bécsben tartottak díjlovagló és díjugrató versenyt. Belgiumban 1881-ben, Olaszországban 1884-ben, Hollandiában 1886-ban, Németországban 1894-ben volt lovasverseny. A díjlovaglásokból, különböző követelményű díjugratásokból, fogatmérkőzésekből álló versenyt francia nevén „concours hippique”-nek hívták. Ez a név maradt fenn a lovasversenyek rövidítésében: CH.

A 19. században nemigen fordultak elő nemzetközi versenyek. Az elsőre az 1900-as párizsi világkiállítás alkalmával került sor, de csak a lovaspóló volt olimpiai szám. Az osztrák-magyar monarchia lovasai pedig első alkalommal az 1902-ben tartott torinói versenyen mérkőztek más nemzetek lovasaival. A londoni olimpia előkészülete idején (1907-ben megtartott Horse Show) már foglalkoztak a gondolattal, hogy a svéd Clarence Rosen gróf javaslatára a lovaglást is az olimpiai számok közé veszik, amire gróf Andrássy Géza, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke egy tiszteletdíjat adományozott. A díjat 1912-ben nyerte el Jean Cariou (FRA) százados, jelenleg Lausanne-ban őrzik, az Olimpia Múzeumban.

Noha az olimpián nem került sor lovasversenyre, egy évvel később, 1909-ben a londoni Olimpia Hallban, az International Horse Show keretében 3-3 lovassal Argentína, Belgium, Franciaország, Kanada, Olaszország, Nagy-Britannia között rendezték az első csapatversenyt. A szakirodalom ezt a versenyt tartja az első Nemzetek Díja versenyszámnak, amelyet még ugyanez évben az olaszországi San Sebastianban 5 fős équipek nemzetközi versenye követett. Az első világháború előtti, majd a háborút követő néhány évben a nemzetközi lovasversenyeken a résztvevő országok 2-4 lovasából álló csapatai közti versenyre a programban szereplő egyik legnehezebb versenyszámot hirdették meg, amelyet a rendező ország díjugratási feltételei, elbírálása szerint bonyolítottak le.

A versenyek egységes szabályozására csak világháború után hozták létre a sportágak nemzetközi szervezetét, köztük a Nemzetközi Lovas Szövetséget (Fédération Equestre Internationale, FEI) 1921. november 21-én, Párizsban. Valamennyi nemzetközi szövetség előírása volt a nemzeti szövetségek megalakítása. A Magyar Lovas Szövetség elődje, a Magyar Lovassport Egyesületek Országos Szövetsége 1924. február 29-én alakult meg, azonban csak 1927. április 8-án vették fel a FEI tagjai sorába.

A FEI első tevékenysége az 1924-ben, Párizsban megrendezésre kerülő olimpián tartott lovasversenyek követelményeinek és elbírálásának kidolgozása volt. 1925-ben szabályozta a nemzetközi lovas mérkőzések megrendezésének feltételeit, elkészítette a nemzetközi szabályzatot, amelynek a nemzeti szövetségek szabályzataiban is érvényesülni kellett. A versenyeken szerzett tapasztalatok alapján ezek a szabályok évről-évre változtak, korszerűsödtek. Így a csapatverseny, a Nemzetek Díja feltételei sem voltak egyértelműen meghatározva. A magyar lovasok először 1924-ben, Berlinben indultak nemzetközi lovas mérkőzés csapatversenyében.


A FEI első alkalommal az 1928. augusztus 7-én, az amszterdami olimpia alkalmával tartott ülésén szabályozta a Nemzetek Díja versenyszám feltételeit. 1929. január 1-től kezdődően a Nemzetek Díját szigorúan a FEI szablyai szerint kellett tartani. Az akadályok száma legalább 12 és legfeljebb 16 lehetett, és legalább 16, illetve 20 erőkifejtésnek kellett lennie. Az akadályok magassága 1,25 m-től 1,40 m-ig terjedt, szélessége legfeljebb 4 méter lehetett. Az iram 400 m/perc volt.

A FEI 1930-tól kezdve jelentette meg Bulletinjét, amelyben a szabályok, a versenyszabályok változását, a kongresszusi határozatokat, a következő évi versenynaptárt és a hivatalos versenyek (CHIO) eredményeit közölték. A Nemzetközi Szövetség 1931-ben szabályozta a hivatalos (CHIO) és nem hivatalos (CHI) versenyek szabályait és névhasználatát. Hivatalos versenyek csak azok lehettek, amelyek a Bulletinben közreadott versenynaptárban szerepeltek. A CH elnevezésű versenyeken mindhárom lovas szakág (díjlovaglás, díjugratás és military, sőt fogatverseny) versenyszámait megtarthatták.

Magyarországon 1926-ban, a Margitszigeten rendeztek először nemzetközi díjugrató versenyt. A Kőbányán megnyitott Mezőgazdasági Kiállítás területén levő bemutató tér lovas pályáján tartották meg 1929-ben az első Nemzetek Díja versenyszámot.

A következőre az 1935-ben rendezett nemzetközi találkozó nyitott alkalmat. A külföldi nemzetközi mérkőzéseken a magyar csapat több-kevesebb sikerrel rendszeresen indult. A két háború közti időszakban egy alkalommal, 1931-ben, Salzburgban nyert első díjat a Kánya Antal, Odescalchi Miklós, Platthy József és Schaurek Ottmár alkotta csapat, míg Schaurek Ottmár 1935-ben Aachenben volt egyéni győztese a számnak.

A FEI 1935-ben határozatot hozott, hogy a nemzetek évente csak egyszer rendezhetnek hivatalos versenyt (CHIO-t), s a Bulletin Officiel de la Fédération Equestre Internationale kiadványban csak olyan mérkőzés eredményeit közlik, amelyen legalább három különböző nemzet indult. Amennyiben ez a feltétel nem érvényesült, a versenyszámot nem nevezhették Nemzetek Díjának, helyette csapatverseny volt, amelynek lebonyolításában a Nemzetek Díjára vonatkozó szabályok voltak az érvényesek. Hosszú ideig érvényben volt, hogy a Nemzetek Díjában indult lovasok teljesítményét egyéni versenyzőként is értékelték, valamint, hogy a 3-fős csapatban egy csapattag két lovat is lovagolhatott (korábban volt olyan is, hogy két induló kettő-kettő lóval vett részt).

A Nemzetek Díja versenyszám szabályzata sűrűn szóba kerül az FEI közgyűlésein, s kisebb-nagyobb szigorítások rendszeresek. Maga a versenyszám igen nagy tekintélyt vívott ki magának a lovasok és a közönség körében: „…átütő eredményt mégiscsak a Nemzetek Díjában elért eredmény jelent, és egy csapatnak az igazi fokmérője a Nemzetek Díjában mutatott ereje…” Írta Reznek Jenő, az örkényi lovaglótanár-képző egyik tanára 1938-ban. A hazai díjugrató sport eddigi legnagyobb eredményét is ebben a korszakban érte el, hiszen Sellő nevű lovával a nyolcszoros egyéni országos bajnok, Platthy József a berlini olimpián egyéni bronzérmet nyert.

A háború által megszakított lovasversenyek 1948-ban kezdődtek újra. A magyarok részére nem hivatalos nemzetközi mérkőzésen való részvételre csak 1953-ban került sor első alkalommal, Bukarestben. A Nemzetek Díja szabálya szerinti csapatversenyt a magyarok nyerték. Az 1956-os stockholmi lovas olimpiára készülő magyar csapat első hivatalos nemzetközi mérkőzésen való részvételére 1955-ben, Belgrádban került sor.

1956 után, az egyre jobban enyhülő nemzetközi légkörnek köszönhetően mind több nemzetközi versenyen való részvételre nyílott alkalom. Az adminisztratív okok, kommunikációs nehézségek miatt a hivatalos versenyek meghirdetése nehézkes volt, ezért ezen szabályok betartásával igyekeztek a szomszédos országok nemzeti válogatottjai részére versenyt rendezni.

Ezeknek a feltételeknek megfelelő, háború utáni első nemzetközi versenyt (CHI) Magyarországon, 1958-ban rendezték az Országos Mezőgazdasági Kiállítás programjaként, hivatalos (CHIO) versenyt – elsőnek a szocialista országok között – csak 1962-ben tarthattunk. A díjugrató mérkőzéseknek méltó környezetet, népes közönséget biztosított a kiállítás 80 x 120 méteres (a belső gyepes terület) állandó (bankek, vizesárok) akadályokkal rendelkező pályája, nézőtere, tribünje.

A mérkőzés jelentőségét hangsúlyozta, hogy a FEI főtitkára, Chevalier Henry de Menten de Horne a mérkőzés egész tartama alatt Budapesten tartózkodott. Miként a külföldi sajtó, ő is nagyon pozitívan értékelte a versenyt. Ennek, valamint az Országos Lótenyésztési Felügyelőség munkatársai alkotta fegyelmezett és szakszerű rendezőgárdának, pályaszolgálatnak köszönhetően 1964-ben Magyarország rendezhette meg az Ifjúsági Díjugrató Európa-bajnokságot, amelyen az addigi ifjúsági Európa-bajnokságok legnagyobb mezőnye, 15 nemzet lovasai vettek részt.

Az évtizedek során 2000-ben kapott még hazánk korosztályos kontinensviadalra rendezési lehetőséget, amelyet már 22 ország részvételével, több mint húszezer nézővel rendeztek a Hortobágyon. Az 1967-ben és 1970-ben tartott hivatalos nemzetközi versenyek után Európa egyik legszebb pályájának tartották. Az 1971-es Vadászati Világkiállítás alkalmával a díjugrató szakág rendezett hivatalos nemzetközi díjugrató versenyt, azaz CSIO-t, és emellett rendezték meg az első négyesfogathajtó Európa-bajnokságot. Ezzel a két kiemelkedő rendezvénnyel búcsúzott a kiállítási pálya, mert a Mezőgazdasági Kiállítás területét a Hungexpo jogelődjének adták át.

Az 1960-as római olimpián alkalmazták először azt a jelenben is élő elbírálást, miszerint a díjugratásban a nemzetek sorrendjét külön, a Nemzetek Díja versenyszámban elért eredmény alapján hirdetik ki. Korábban szakáganként, díjkiadás nélkül, az egyéni versenyzők pontjainak összesítésével állapították meg a végeredményt.

A szocialista országok között a lengyelországi Olsztynban (majd Sopotban) 1964-től, kelet-németországi Lipcsében 1966-tól, Csehszlovákiában pedig 1977-től rendeztek CSIO versenyeket. A pozsonyi nemzetközi díjugrató versenyre napjainkig sokszor a magyarországi CSIO verseny előtti vagy utáni hétvégén kerül sor. Pozsony közelsége és így a lovak szállításának könnyebbsége miatt megszokottá vált, hogy a résztvevő nemzetek a két hétvége között a fővárosokban maradtak, amely megoldás 2012-ben is újraéled.

A CSIO versenyek magyarországi felélesztését, főleg a csapatverseny, a Nemzetek Díjának megtartása érdekében napirenden tartották. A FEI 1975-ben életbe lépett Általános Szabályzata lehetővé tette a versenynaptárban is megjelenő, a nemzeti válogatottak részére megtartott nemzetközi ugró csapatverseny megrendezését. Ezzel a lehetőséggel élt Kiskunhalason a Határőr Dózsa Lovas Szakosztálya az 1982-től kezdve évente megtartott CSIO mérkőzéseivel, 1990-től 1996-ig viszont már a Világkupa fordulójával is összekapcsolt hivatalos nemzetközi ugróversenyt rendezett. Volt olyan, hogy még Ausztráliából is eljöttek kis hazánkba a díjugratók, az atlantai olimpia döntőjének öt résztvevő lovasa pedig a nyári bajnokság előtt a magyarországi Nemzetek Díját választotta felkészülési versenyként.

A következő évtől 2003-ig a Világkupa magyarországi fordulójára és a hivatalos nemzetközi ugróversenyre a megújhodott Nemzeti Lovarda pályáján került sor. Legendás magyar győzelmet a teltházas, 1998-as Nemzetek Díja hozott, ahol az Angliából hazatért Turi József vezetésével, Sós Attilával, Hevesi Barnabással és Fodor Gáborral a németeket megelőzve, 11 csapatból tudott győzni a magyar kvartett, s a páratlan teljesítményt megtartva, egy hét múlva a pozsonyi Nemzetek Díját is megnyerte. 2003-ban pedig a Grundtner Gábor, Krucsó Balázs, Körmendi György és a jelenlegi szövetségi kapitány, a világbajnoki elődöntő bronzérmes, Szász Sándor második hellyel örvendeztették meg a Nemzeti Lovardába kilátogató, fergeteges hangulatot varázsoló magyar közönséget.

A budapesti CSIO-k ebben az időszakban 10-15 ország részvételével zajlottak, ahol az európai országok mellett például 1999-ben még az Egyesült Államok négyfős csapata is átrepült az óceánon.

2004-ben és 2005-ben Kecskeméten, a széktói stadionban magánvállalkozásban tartották a hivatalos versenyt, míg 2006-tól 2008-ig újra Kiskunhalason, a város közepén, az egykori Határőr Lovardában folytatódott a magyarországi CSIO-k sorozata. Az utolsó, négy évvel ezelőtt lezajlott hazai Nemzetek Díja a Pirik Zsolt, Kövy András, James Wingrave, Horváth Balázs összeállítású magyar négyes győzelmével fejeződött be, amely a magyar díjugratóknak a háború utáni hetedik Nemzetek Díja győzelme volt.

A Nemzetközi Lovas Szövetség a versenysorozat meglepően nagy népszerűsége miatt kérte az európai országokat, hogy az egy országban évente egy alkalommal megrendezhető sorozat állomásainak az ország fővárosában, frekventált környezetben adjon otthont. A Budapest közepén álló, mára minden igényt kielégítő, szabadtéri centerpályát alkalmasnak találta a Nemzetközi Lovas Szövetség arra, hogy július közepén, Magyarországon először az utánpótlás korosztályok számára, majd a pozsonyi CSIO és a londoni olimpia előtt a Nemzeti Lovardában ismét életre keltse a magyarországi Nemzetek Díja sorozatot.

 

Ernst József – Babochay György – Szotyori Nagy Kristóf
Forrás: Ernst J.: 100 év a magyar lovassport történetéből II. 1920-1944 és III. 1945-1972. kötetek kéziratának felhasználásával
Frissítve: 2023.07.12.
Fotók: Canva

Magyar lovaskultúra, lovas hagyományok

A magyar nép több területen is gazdagította Európa és a világ lovas életét.
Az ősmagyarok kiismerhetetlen lovas harcmodora előtt az egész világ fejet hajtott, és félelemmel csodálta lovon használt fegyvereit: az íjat, a szablyát, a fokost és a gerelyt.

Az ősi lovasíjászaton alapuló harcművészetet Kassai Lajos révén az egész világ ismeri.

A könnyűlovas fegyvernem évezredes tradíciójában gyökerezik a messze földön híres és világszerte elterjedt magyar történelmi lovasság, a huszárság (18. század). Virtuóz harcmodoruk és szellemiségük máig fogalom. Velük a világ átvette az ősi tiszafüredi nyeregből kifejlesztett katonai nyerget, kantárt és szívesen vásárolta a magyar huszárlovat is.

A Hortobágy nemzeti értékünk, kulturális örökségünk része. A hagyományos magyar puszta jellegzetes alakjai a csikósok. Virtuóz mutatványuk a lóhátról irányított Puszta ötös, de mára már a tizenkét lóból álló puszta-fogat világrekordját is megdöntötték. A csikósok jellegzetes felszerelése a karikás ostor és a heveder nélküli nyereg, a patrac.

Kocsit a világon először, a 13-14. században Magyarországon készítettek, a Bécs-Budapest útvonalon fekvő Kocs nevű kis faluban, ahonnan elterjedt az egész világon, és számos idegen nyelvben megtartotta eredetére utaló elnevezését. A könnyű, gyors magyar kocsi forradalmasította Európa közlekedését.

A magyar szügyhám és fogathajtási stílusunk előnye ma világszerte elismert. Az 1800-as évek végén, a századfordulón a magyar jukker volt a világ leggyorsabb hintóslova. Az orosz cár, a német császár, a holland király magyar jukker fogattal közlekedett.

A magyarok a világ legeredményesebb fogathajtó versenyzői. Eddig összesen nyolc egyéni és öt csapat-világbajnoki címmel rendelkeznek.

Gróf Széchenyi István és báró Wesselényi Miklós munkája nyomán kialakult versenylótenyésztésünk kiemelkedő egyedeit, az angol Derbyt nyerő Kisbért, a verhetetlen Kincsemet és a bábolnai tenyésztésű Imperiált az egész világ ismeri és elismeri. Hagyományos állami méneseink és a magyar tenyésztésű lófajták szintén öregbítik az ország hírnevét.

Gróf Széchenyi Dénes és Kégl Károly a modern díjugratás elveit a modern lovassport atyjaként ismert olasz Caprillit megelőzően írta le.

A magyar lovas szakemberek tudását a 20. században is elismerték. A II. világháború után közismerten nagy szerepet játszottak az Egyesült Államok lovassportjának fejlesztésében. Közülük is kiemelkedik Némethy Bertalan, aki az USA ugrólovasait a háttérből a világ élvonalába emelte, kivívta a világ legjobb lovasedzője címet, és korszerűsítette a díjugratást.

Szintén kiemelkedő szakember volt Endrődy Ágoston, aki Angliában, Badmintonban, a military sport központjában telepedett le, és vált a military szakág meghatározó alakjává. Az 1950-es években írt szakkönyve ma is a military alapkönyvének számít szerte a világban.

A magyarok ló iránti szeretetét és szoros kötődését bizonyítja a lóval kapcsolatos szókincsének egyedülálló gazdagsága. Csupán a lovak színére háromszáz különböző szavunk van.

 

Frissítve: 2023.07.12.
Fotók: Canva

A maratonhajtás igazi csapatmunka

A segédhajtók szerepe a maratonpályán

A maratonpálya leküzdése során kiemelten fontos szerep jut a segédhajtóknak. A hajtó mögött két segédhajtó tartózkodik a kocsin.

Az első segédhajtó, aki a hajtóhoz közelebb helyezkedik el, a navigátor. Segíti a hajtót az akadályokban való tájékozódásban, megmondja merre tovább, ha a hajtó rossz irányt válaszott, vagy a lovak nem megfelelően reagáltak az iránymutatására. A navigátor a verseny előtt bejárja a pályát és megtanulja a lehetséges útvonal-opciókat. A verseny során figyeli az akadályokban eltöltött és az összesített időt is.

A maratonkocsi hátuljában ülő segédhajtó feladata teljesen más: kemény fizikai munka. Az ő felelőssége, hogy a kocsi ne boruljon fel. Húzza-tolja-emeli a kocsit, így segítve a sikeres manőverezést az akadályokban. A második segédhajtó az, aki – ha kell – leszáll a kocsiról, igazít a felszerelésen, fogja a lovakat.

Amint a fogat áthalad a célon, már többen kellenek ahhoz, hogy a négy lovat fogják és megnyugtassák, olyankor a két segédhajtó és a csapat további segédei is velük foglalkoznak. Lemossák, kifogják és leszerszámozzák őket.

 

Frissítve: 2023.07.17.
Fotó: Pixabay

Lovak mentését gyakorolták a tűzoltók

A szilvásváradi ménes lipicai lovainak segítségével ismerkedtek a tűzoltók a patások mentésének feladataival.

Március elején az Állami Ménesgazdaság Szilvásvárad lovainak aktív közreműködésével ismerkedhettek a tűzoltók a lovak mentésének összetett feladataival. A lánglovagok teendői között ugyanis a bajbajutott állatok mentése is szerepel, ha azok közvetlen életveszélybe kerülnek.

A résztvevők megismerhették a lovak tartási módját, közúton való szállításuk lehetőségeit, ezután pedig a tűzoltók láthatták, milyen az, amikor az 55 lóból álló lipicai ménes az istállóból egyszerre indul meg.

A gyakorlati felkészítésen a tűzoltók elsajátították a lovak megkötésének, illetve az istállóból való kivezetésének technikáit a ménesgazdaság szakembereinek segítségével.

2016.03.29. Forrás és fotó: Állami Ménesgazdaság Szilvásvárad
Frissítve: 2022.07.25.

Díjugrató történelmet írt Hugyecz Mariann

Az idei húsvét a Díjugrató Világkupa döntő 26. helyét hozta Hugyecz Mariann és Chacco Boy számára. Ez minden idők második legjobb teljesítménye magyar díjugratótól.

Mariann és Chacco-Boy hibátlanul teljesítették az első napi vadászugratást, majd kitűnően helytálltak a második két kvalifikációs versenyszámban is, így bejutottak a hétfői döntőbe.

Húsvét hétfőn a végelszámolásban a huszonhatodik helyen zárt a páros, ez minden idők második legjobb teljesítménye magyar díjugratótól.

A tavalyihoz hasonlóan az idei döntőt is a svájci Steve Guerdat nyerte, a Cornet Obolensky apaságú Corbiniannal, aki így 172.500 eurót vihetett haza. Második a holland Harrie Smolders, aki kivételes képességű fedezőménjével, Emeralddal indult, harmadik pedig a 2014-es győztes páros, a német Daniel Deusser Cornet d’ Amourral.

2016.03.29. Forrás: Díjugrató Szakágkesport.hu, Magyar Lovas Szövetség
Frissítve: 2022.08.11.
Képek: Canva

Hugyecz Mariann a Díjugrató Világkupa döntőben!

Díjugratónk sikeresen helytállt a göteborgi Világkupa második két kvalifikációs versenyszámában, így első magyar hölgyként bejutott döntőbe Chacco-Boy nevű lovával.

Hugyecz Mariann és Chacco-Boy – Fotó: lovasvilagkupa.hu

“Magyarország bent van a legjobb 30-ban a Világkupa végső döntőjén, ami hétfőn lesz! Szuper Chacco, szuper csapatom, fantasztikus érzés” – írta a díjugrató a Faceboookon.

A versenyben a tavalyi győztes Steve Guerdat vezet, megelőzve a német Marcus Ehninget, akinek megmaradt az esélye, hogy elsőként negyedszer is elhódítsa a díjugratók fedettpályás szezonjának legnagyobb trófeáját.

A mindent eldöntő megmérettetés húsvét hétfőn 13 órakor kezdődik.

2016.03.27. Forrás: Díjugrató Szakág, Facebook

Lovasok figyelem, jön a nyári időszámítás!

Észrevetted már, hogy a lovak közelében repül az idő, lovak nélkül pedig csak vánszorog? Mi erre a problémára is tudjuk a megoldást!

A legszebb órák lovasoknak

Nem csak az óraátállítást, de a mindennapokat is megszépíti egy-egy mutatós lovas óra. Most összegyűjtöttük Neked a legszebbeket a Lovas Piactérről.

Legyen szó bár kar-, fali, vagy épp ébresztőóráról, nem kell sokat keresgélned, hogy megtaláld az igazit:

A nyári időszámítás kezdete

Ne feledd, hogy 2016. március 27-én vasárnap hajnalban 2:00 órakor 3:00 órára kell előreállítani az órádat. Ez a nyári időszámítás kezdete, ami október utolsó vasárnapjáig tart.

2016.03.25. Lovasok.hu
Fotók: Canva

Szilvásvárad mellett a Nemzeti Lovarda felújítását is megnyerte

Ismét egy lépéssel közelebb a Nemzeti Lovarda felújítása: kiderült, hogy ki újíthatja fel az egykor szebb napokat is látott Tattersallt, és egyúttal az is, hogy a munkálatok az előzetesen becsültnél többe fognak kerülni.

Fotó: Kovács Iván

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő által kiírt tender eredménye március 24-én jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. Eszerint a Nemzeti Lovarda meglévő épületeinek átalakítására és bővítésére, illetve új épületek építésére kiírt tendert a W-F Nemzeti Lovarda Konzorcium nyerte meg. A konzorciumot alkotó két cég egyike Mészáros Lőrincé, és a másik is sokszor jut mostanában hasonló lehetőségekhez – írja az Index.

A felcsúti polgármester, valamint felesége és lánya tulajdonában lévő Fejér-B.Á.L. Zrt. és a West-Hungária Bau Kft. az eredetileg becsült 1,8 milliárd helyett 2,5 milliárd forintért végzi el a munkálatokat.

Nem ez az egyetlen lovardafelújítás, amit egy Mészáros Lőrinchez köthető cég végez. Az Állami Ménesgazdaság Szilvásvárad kiemelt fejlesztésére kiírt meghívásos közbeszerzést is egyedüli ajánlattevőként nyerte egy másik cége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint konzorciumtársa, az Euro Campus Kft. 2015 novemberében – ráadásul az előzetesen közzétettnél jóval drágábban végzik a munkálatokat.

A Ménesgazdaság felújításáról szóló hírekben ugyanis 2013-ban és 2014-ben még rendre 1,6 milliárd forint szerepelt, de a 2014 utolsó napjaiban megjelent közbeszerzési kiírásban a szerződés előzetesen becsült értéke már 4,6 milliárd forint volt. Végül a közbeszerzési eljárás eredményeként aláírt szerződésen már nettó 6,2 milliárd forintos vállalási ár szerepel. Ez 1,6 milliárddal magasabb a szerződés előzetesen becsült értékénél és majdnem négyszerese az eredetileg becsült összegnek.

A Nemzeti Lovarda esetében ehhez képest csak csekély, mindössze 700 millió forintos drágulásról beszélhetünk.

2016.03.24. Magyar Dorottya, Lovasok.hu
Frissítve: 2022.08.04.

Hiba bejelentés