Kezdőlap Blog Oldal 324

Dobrovitzok a világkupa dobogóján Stockholmban

Dobrovitz József a második, míg fia, ifj. Dobrovitz József a harmadik helyen végzett a fogathajtó fedeles világkupa-sorozat második, stockholmi állomásán.

Dobrovitz József és fogata a 2015-ös budapesti világkupa-fordulón – Fotó: Péterfy Zsuzsanna

A stockholmi viadalon a pénteki nap után Dobrovitz a harmadik, fia pedig a negyedik helyen jutott a vasárnapi, pontszerző versenybe, ahol csak az ausztrálok többszörös vb-győztese, Boyd Exell tudta őket megelőzni. A győztes 246,03 hibaponttal zárt, a két magyar pedig 283,17 és 284,67 hibaponttal lett második, illetve harmadik.

A második helyezett Dobrovitz József Kinzhal, Ikar, Platon és Incitato Pandúr nevű lovait hajtotta az értékes világkupa-pontokért, míg ifj. Dobrovitz József Favory, Conversano Bajnok, Siglavy Capriola Muki és Tulipán XVIII-2-6 nevű lovaival hajtott a pályára.

A világkupa-sorozat ezen a hétvégén Budapesten, a Papp László Sportarénában folytatódik.

Boyd Exellt így köszöntötte a stockholmi közönség a tiszteletkörben:

2016.11.29. Forrás: MTI, Fogatsport.hu
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.16.

A világ élvonalába kerülhet a hazai lótenyésztés?

Kiemelt cél, hogy a magyar lótenyésztés ismét a világ élvonalában legyen – mondta a földművelésügyi miniszter szombaton Bábolnán, a bábolnai arab lótenyésztés kétszázadik évfordulója alkalmából rendezett nemzetközi konferencia megnyitóján.

 

Fazekas Sándor kiemelte: az agrártárca anyagi és szakmai segítséget ad, hogy minél több színvonalas lovas létesítmény jöjjön létre. Hangoztatta: a jelenlegihez hasonló mértékben még nem támogatták a lótenyésztést. Az idei évtől minden sikeres pályázó kancánként évente 500 euró hazai támogatásban részesül, ha kancájától a pályázati ciklus alatt a tenyésztési programjának megfelelő mén után legalább egy csikót regisztrál, és vállalja, hogy kiesés esetén a kancát pótolja. Ezzel lehetőséget kapnak a tenyésztők, hogy a nehéz piaci helyzet ellenére érdemes legyen őshonos lovat tartani – fűzte hozzá.

Felidézte: a kormány 2012-ben elindította a Kincsem Nemzeti Lovas Programot, amelynek eredményeként nemrég készült el a szilvásváradi ménesgazdaságban egy új fedett lovarda 1,9 milliárd forintból – ez a három ütemből álló 6,8 milliárd forintos beruházás első eleme. Emellett csaknem 2,5 milliárd forintból folyik a Nemzeti Lovarda felújítása is.

A miniszter beszélt arról is, hogy a rendszerváltozás óta a hivatalos lovasversenyeken résztvevő lovak száma megháromszorozódott: míg 1990-ben 1314 sportlovat regisztráltak a Magyar Lovassport Szövetségben, addig 2013-ban 4010-et. A lovasversenyek száma több mint háromszorosára nőtt, a lovasrendezvények pedig meghaladják az évi hatszázat.

2013-ban 165 millió forinttal, 2014-ben 220 millió, tavaly 107,5 millió, idén pedig 216 millió forinttal támogatják a kiemelt lovas sporteseményeket – ismertette.

Hangsúlyozta: fontos, hogy a hazai lóállomány növekedésével párhuzamosan a lovas társadalom is megerősödjön. A lótenyésztés és a lótartás kultúránk szerves része, a lovaknak kimagasló szerepük van az idegenforgalom, a környezetvédelem, a sport, az egészségrehabilitáció, a gyermeknevelés és az oktatás területén – fűzte hozzá. Fazekas Sándor hangoztatta, a kormány mindent megtesz, hogy az ágazat a régi fényében tündököljön és a lovaglás beépüljön az iskolai oktatásba is.

Haál Gábor, a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok igazgatója arról beszélt, hogy a kétnapos konferencián a shagya-arab jelenlegi helyzetéről és jövőjéről gondolkodnak.

Az Igazságügyi Minisztérium honlapján található céginformációs dokumentumok szerint a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Kft. 2014-ben 2 milliárd 231,5 millió forint nettó árbevételt ért el, amely 183,7 millió forintos növekedés volt 2013-hoz képest. Árbevételéből az exporttevékenység 33 millió forintot tett ki, amely 6 millió forinttal növekedett 2013-hoz képest.

Bábolnán 1806 októberében indult el a lótenyésztés, akkor még spanyol fajtákkal, de 1816-tól már kizárólag arab ménekkel fedeztettek. Az őshonos shagya-arab fajtát, amelyet Bábolnán tenyésztenek, 2004-ben nemzeti kinccsé nyilvánította az Országgyűlés.

2016.11.28. Forrás: kormany.hu, MTI
Fotó: Francz Ilona, Canva
Frissítve: 2022.08.10.

Versenylovak a Suzuki Vitarában

Mit tud vajon a Suzuki sokat próbált igáslova, a Vitara és vajon hasznos társa lehet-e a lovasoknak, lótartóknak a mindennapokban? Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal is lovas szemmel tesztelt – most egy Suzuki Vitara S 1.4 T modellt.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Nézzük, mit tapasztalt a Vitarában töltött kilométerek során Legin István, aki először terepen hajtotta meg a gyöngyházfehér tesztautót, majd a Horze Lovasáruház parkolójában pakolta tele a csomagtartót minden földi jóval, amire csak lónak és lovasnak szüksége lehet:

A Vitara sokat próbált igáslova a Suzukinak, és néhány éve új köntösbe öltöztették. Kicsit vesztett markáns terepes formájából, de jól eltaláltan divatosabb lett a külleme, és jó tulajdonságai csak erősödtek.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A kibővült kínálatban új a Boosterjet motor. A soros 4 hengeres, 1373 cm3-es turbó feltöltős, összkerékhajtásos, 6 fokozatú váltó egy 103 kilowattos, 140 lóerős táltost hajt, nyomatéka 220 Nm. Az 1.6-tól külsejét főleg a hűtőrács mintázata különbözteti meg. Megmaradtak az igen mutatós eltalált első lámpaegységei, a hátsó lámpa dizájnra viszont ráférne némi ráncfelvarrás.

Felszereltsége egyszerűen minden igényt kielégítő. Prémium márkás terepjárós ismerősöm némi fintorral az arcán kérdezte: „mi az, csak nem Suzukival jöttél?”

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Nos, ez csúnya megjegyzés volt, véleményem szerint a Suzuki megbízhatóságában, tartósságában az élvonalba tartozik. És most gyere, ülj be, és egy nagy lórugással földbe döngölöm az előítéleteidet.

Kulcs a zsebben, és így működik a központi zár, az indítás is egy gombnyomásra automatikus. Persze ha már messziről akarod nyitni, van távirányító is a kulcson.

Máris látom elmosódni a gúnyos fintort, amint elhelyezkedik a vezetőülésben. Tényleg: a műszereket légbeömlőket eloxált vörös keretek díszítik a sportosság jegyében. A kormány és a plüssbetétes bőrülések varrásain is, sőt az első lámpakereteken is ez a szín dominál.

Elöl középen a szellőzök közt egy analóg óra, alatta egy nagy 7”-os központi kijelző. Ebben kapott helyet a GPS navigáció, a digitális hifi, a blutuszos telefonkapcsolat. De nicsak, alatta is egy analóg rádió, vagy mi? De bizony hogy nem! Úgy hiányzik ide két rádió, mint verseny sulkyra a biztonsági öv! Lenyűgöző ötletességgel, jó kezelhetőséggel a digitális légkondi kezelőszervei kaptak helyet a rádiónak tetsző egységen. A hangerőszabályzós gomb a hőmérsékletet lépteti, az állomáskeresős gomb a ventilátor fokozatait kapcsolja, a program gombok a légbeömlőket, azt automataállást, és a külső belső légkeringetést szabályozzák. Kijelzője az információkat, beállításokat mutatja.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A kormány előtti műszeregységben van a kilométeróra, a fordulatszámmérő, és a menetinformációkat (radar, tempomat, üzemanyag-fogyasztást mutató kijelző) és a fokozatjelző. A sebességi fokozat kijelző aktív, az éppen kapcsolt fokozatot egy ponttal jelzi, de belenyihog a vezetéstechnikádba is, és nyilakkal mutatja, ha szerinte alsóbb vagy felsőbb fokozatba kéne kapcsolnod.

A kormánygombokról kapcsolható a blutuszos telefonkezelés, a hifi rendszer és a tempomat, aminek radarérzékenysége több fokozatban is állítható. A radar jelzi az első ráfutást és azt is, ha valaki hátul rúgótávolságon belülre merészkedik. Mondjuk terepezésnél érdemes ezt kikapcsolni, hiszen remek érzékenysége miatt minden fűszálnál besípol.

A tolatást a radar mellett kamera képe is segíti a középső monitoron. A hifinél meg kell jegyeznem, kicsit a hangszórók lehetnének jobb minőségűek is. Nagyobb hangerőnél gerjednek, de ez elég általános még a prémium márkás autók gyári audio rendszereinél is.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

„Egyébként milyen, kényelmes, elférnek a hosszú lábaid?” Igen, jó az ülésbeállítás is, az utasülésen is állítható a magasság is. Hátul átlagos a helykínálat.

Ismerősömnek megjelenik egy kis mosoly a szája szélén, látom, kezd tetszeni neki. Nézd, elég sok a pakolóhely is, és van kétfokozatú ülésfűtés, ami külön kapcsolható a két első ülésen, és nagyon kellemesen melegít. A csomagtartó 375 literes, ami bőven elegendő a dunakeszi Horze Lovasáruházban vásárolt lovas felszerelések bepakolására. Ha pedig előrehajtod a hátsó üléseket, kiveszed a kalaptartót, mindjárt 710 liternyi helyet kapsz, ahol akár egy kisebb pónit is magaddal vihetnél kényelmesen.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Na de figyu, ami neked nincs a szuper autódon, az a középkonzolon lévő kapcsolón a SPORT fokozat. Ha menet közben ide kapcsolsz, érzed, ahogy kiszabadulnak a versenylovak, és iszonyat gyorsulásba rántják a Vitarát. Itt a gázpedál is nagyon érzékenyen reagál, és a turbó is remekül dolgozik. Persze kapcsolható egy automataállás. Ez az átlagos közlekedésben tökéletes dinamikus tempót enged jobb fogyasztással, és van még terepes öszkerékhajtás differenciálzárral. Hadd dicsekedjek még: az összkerékhajtás kapcsolásnak nincs sebességkorlátja, és minden állás menet közben is kapcsolható.

Az ablaktörlő is félautomata, ha bekapcsoljuk, a szakaszos állásban az eső intenzitásához állítja az ablaktörlők sebességét. A világításnak is van egy automata állása, világosban a nappali ledeket használja, alagútban, sötétben automatikusan kapcsolja a tompított fényeit.

A Start-Stop rendszer lekapcsolja a motort, ha leállsz, és a kuplung benyomásakor azonnal indul. A menetstabilizáló (ESP) rendszer finoman korrigálja a csúszásokat, a kerekek túlpörgését. De kikapcsolhatod az ABS-t is, ha jobban szeretnél táncolni. És ha emelkedőn indulsz, nem engedi hátragurulni a gépezetet.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A Vitara terepes képességei SUV-osan jók. Összkerékhajtással, difizárral nincs kátyú vagy sár, ami megfogná, és havas, hókásás úton, lószállító utánfutó vontatásnál is jól jön ez a tulajdonsága.

Autópálya tempónál, vagy akár felette is kifogástalan az úttartása. Az adaptív tempomat pedig fantasztikusan kényelmessé teszi a hosszú utakat. A radarok észlelik az előtted haladók sebességét, és fékezik a Vitarát ha szükséges, ha pedig kihajtasz az üres sávba, automatikusan visszagyorsít a beállított sebességig. Be lehet állítani egy sebességlimitet is. Ha nem akarszk traffipax fotót, csak beállítod az 50-es tempót, és amikor eléred, a tempomat visszaveszi a gázt. Persze erősebb gáznyomásra kiold és hagyja gyorsulni az autót.

A Vitara üzemanyag-fogyasztása a menetdinamika függvényében elég változó. Terepes és sportos használatban akár 8 litert is eszik, de átlagos automata módban haladáskor 7-7.4 a vegyes fogyasztása, országúton 120 tempónál 5 liter körül.

Még 36 képünk van a sportos Suzuki Vitaráról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

Összességében a Suzuki Vitara minden igényt kielégítő felszereltségével túlmutat átlagos kategóriáján, és a méltánytalan előítéleteken. Kényelmes és jól kezelhető. Belső tere esztétikus, kidolgozási minősége kifogástalan. Rázós terepen sincs semmi zörgés. Divatos formájával nem vesztett terepes képességeiből, jól kihasználható mostoha körülmények közt és családi utazásoknál is.

Köszönjük a Suzuki Magyarországnak, hogy kipróbálhattuk.

2016.11.25. Legin István, motorosteszt.hu

Szakképzett magyar lovászok, merre vagytok?

A szakemberhiány olyan probléma, amivel a lovardáknak nap mint nap meg kell küzdeniük. Ráadásul nem újkeletű, hanem állandósult állapotnak tűnik a hazai lovardákban a képzett munkaerő hiánya. De vajon mi lehet ennek az oka? Segíts utánajárni.

Szakképzett lovász, megbízható belovagló, tapasztalt lovasoktató, aki az iskolalovak hibáit nem csak segédszárakkal tudja korrigálni – sok lovarda csak álmodik róluk.

A mérleg másik serpenyőjében pedig ott vannak a “lovász munkát keresnék azonnali kezdéssel”, “lovak belovaglását, átlovaglását, lovasoktatást vállalok” felütésű hirdetések például a Lovas Piactér vonatkozó rovatában.

De vajon mi lehet az oka annak, ha a kereslet és a kínálat nem ér össze? Segíts, hogy kideríthessük! Legyél bár lovardatulajdonos, lovardavezető, lovardai alkalmazott, vagy épp bértartó, számít a véleményed és értékesek a tapasztalataid.

2016.11.24. Fotó: canva.com
Frissítve: 2022.08.17.

Leesett a lóról, lebénult, egymilliárdot kap

Az a bizonyos szeptemberi nap egyszerűen tökéletesnek ígérkezett a 14 éves Ashleigh számára: piknik a szerelmével és annak családjával, majd látogatás a család új lovánál. Akkor még senki sem sejthette, hogy az a nap az egész életét megváltoztatja: leesik a lóról, lebénul, majd 3 millió angol fontra perli egykori szerelme családját. Minden lótartó számára tanulságos történet következik.

Telivér kanca, kezdő lovas gazda

A Woolastonban élő tinédzser 2012. szeptember 22. reggelén alig várta, hogy barátjával és annak családjával tölthesse a napot. A nála két évvel idősebb Kierannal a középiskolában találkozott, hat hónapja jártak ekkor. “Felhőtlen volt a kapcsolatunk. Mindennap találkoztunk a suliban és délutánonként, amikor épp nem a pónimat lovagoltam, ő átjött hozzánk, vagy én hozzájuk.” – mondta Ashleigh a bíróságon.

“A baleset napján elmentünk piknikezni és megnézni az anyukája új lovát” – mesélte. Polly Perks egy angol telivér kanca, akit egy héttel a baleset előtt vásárolt Kieran édesanyja 500 angol fontért (kb. 180.000 forintért – a szerk.) a gazdától, aki épp akkor lovagolta be. Ő “könnyű lovaglású” lóként jellemezte, annak ellenére, hogy pont azért vált meg tőle, mert nem bírta kezelni a temperamentumos kancát.

A bíróságon kiderült, hogy a domináns, temperamentumos kanca egyáltalán nem illett egy olyan hölgyhöz, mint az őt megvásárló 43 éves Rachel Miller, aki nemrég kezdett lovagolni. A lovat hozzáértők úgy jellemezték, mint “erős, robbanékony, akaratos és nehezen irányítható” akit eddig még nem sűrűn lovagoltak.

Ashleigh, aki ekkor már egy éve boldog tulajdonosa volt Beauty-nak a kedves póninak, eddig még soha nem lovagolt nagyobb lovon. A telivér kancával már találkozott korábban, amikor Kieran és családja megvásárolta a lovat egy héttel a baleset előtt 2012 szeptember 15-én.

“Nem éreztem magam biztonságban”

A vásárlás előtt Ashleigh és Rachel Miller is rövid időre kipróbálhatta a lovat, de az eladó szorosan mellettük sétált egész idő alatt.

“Sokkal nagyobb és erősebb volt, mint a pónim, Beauty. Sokkal nehezebb volt irányítani is.” – ismerte el Ashleigh. Egy héttel később, a piknik napján nem is tervezte, hogy ismét lovagolni fog Polly-n, de Rachel Miller vonakodott felülni új lovára, így a tini beleegyezett, hogy előbb kipróbálja ő.

Ezt a bíróságon egyértelmű bátorító magatartásként könyvelték el az újdonsült lótulajdonos részéről, aki átadta a gerincvédő mellényét Asleighnek. A 14 éves lánynak azonnal rossz érzése támadt, amint a nyeregbe került. “Nem éreztem magam biztonságban.” – mondta. Aggodalmát ott Rachellel is megosztotta, aki erre csak annyit mondott: “minden rendben lesz.”

“45 percbe telt, míg teljesen lebénultam”

Ashleigh először átlovagolt egy közeli mezőre Kieran és családja társaságában. Amint odaértek, ügetésre biztatta a lovat, miközben a többiek messziről figyelték őt. De az ügetésből a ló fékezhetetlen vágtába robbant, amitől Ashleigh kibillent a nyeregből.

“Még mindig rémálmaim vannak arról a pillanatról” – mondta. “Emlékszem, éreztem a füleit, miközben a feje fölött átrepültem. Olyan volt, mint egy lassított felvétel. Tudtam, hogy le fogok esni.” Kábultan a földön fekve eleinte nem is tudta, milyen komoly sérülést szenvedett. “45 perc kellett ahhoz, hogy teljesen lebénuljak” – mondta. “A lábujjaimmal kezdődött, majd lassan jött felfelé a testemen. Mindenki azt mondta, hogy minden rendben lesz, de tudtam, hogy nagy a baj.”

Az esés után Kieran odarohant hozzá, és karjába vette. Rachel Miller felhívta a kislány édesanyját Jacqui-t, aki még a mentő előtt a helyszínre ért. “Már messziről láttam őt – mondta Ashleigh anyukája. “A földön fekve teste furcsán megcsavarodott. Először azt hittem, eltörött a medencéje. Kieran tartotta a fejét és a mellkasát és ő csak annyit tudott mondani, hogy nem érzi a lábait. A mentősök a newporti sürgősségire szállították.”

Ashleigh élet-halál között lebegett, életét egy olyan, mellkastól lefelé irányuló idegbénulás veszélyeztete, mely sztrókot és szívrohamot okozhat az érintett betegeknél. Később egy ötórás műtéttel tudták stabilizálni állapotát.

Az egész világra dühös volt

A fiatal lányt egy hónappal később engedték ki az intenzívről és egy gerincsérültekre specializált kórházba szálították Buckinghamshire-be. Hat hónappal a baleset után pedig hazamehetett.

És meg kellett küzdenie a ténnyel, hogy az életét örökre megváltoztatta a baleset, mely mellkastól lefelé megbénította.

Mivel a lépcsőn nem tudott közlekedni, a földszinti nappali lett a hálószobája, és a konyhai csap a mosdója amíg a szülei át nem alakították a lakást. “Nagyon nehéz időszak volt. Az egész világra mérges volt” – mondta Ashleigh édesanyja.

2013 májusában, hat hónappal a baleset után Ashleigh visszamehetett az iskolába, de elmondása szerint nem volt könyű ez az időszak. Végül iskolát váltott és az új suliban sorra gyűjtötte az okleveleket.

Vétkes felelőtlenség 

Ashleigh épp csak megbirkózott azzal, hogy élete örökre megváltozott, a bíróságon szembe kellett néznie korábbi barátjával és annak családjával is. A szerelem ekkora már rég véget ért.

Kieran a bíróság előtt azt állította, hogy a fiatal lány édesanyja engedélye nélkül ült fel aznap a lóra. A család azzal érvelt a tárgyalóteremben, hogy Ashleigh saját döntése volt, hogy lóra ült és nem az ő felelősségük az, ami történt. De miután napvilágra kerültek a végzetes baleset részletei és kiderült, hogy Rachel Millernek milyen kevés lovas tapasztalata volt mikor megvette Polly Perkst, egyértelművé vált, hogy felelős azért, ami Ashleigh-vel történt.

Graham Wood bíró a per végén úgy látta, hogy Rachel Miller nagy hibát követett el amikor úgy döntött, hogy hobbi lovaglásra alkalmatlan lovat vásárol kezdő lovasként. Felelőtlen volt amikor engedte, hogy erre a lóra üljön Ashleigh. Ez a felelőtlenség okozta a lány balesetét.

Ashleigh szerint a végső döntés már a jogászok kezében van. Mint mondja, az ő célja nem az volt, hogy bosszút álljon a családon, csak a jövőjét szerette volna bebiztosítani. Arra is kitért, hogy ő azt a bíróság által kiszabható maximum összeget szerette volna megkapni, melyet még a Miller család biztosítója hajlandó lenne kifizetni. Ha a bíróság belemenne, akkor a Milleréknek nem kellene önerőből egy fontot sem kifizetniük.

De az ajánlatot elutasították és a rákövetkező héten megszületett a döntés: a mostanra már 18 éves Ashleigh jogosult a teljes kompenzációra, azaz 3 millió fontra (több, mint 1 milliárd forint – a szerk.). Ez a döntés könnyen nincstelenné teheti a Miller családot.

Már nem neheztel

“Nagyon kínos volt a bírósági találkozás. Nem beszéltünk, de még csak nem is néztünk egymásra. Furcsa volt látni őt így, idegesen, amikor régen olyan jól megvoltunk. Biztos vagyok benne, hogy nehéz volt neki is. Nem vagyok mérges rá, sem a családjára. Sohasem szerették volna, hogy ez történjen velem. De megtörtént és ezzel nekem kell együtt élnem” – mondja Ashleigh.

A deréktól lefelé bénult fiatal lány kénytelen szembenézni a közösségi médiából jövő vádaskodással is, de így érvel: “Ha az autód totálkáros lesz egy más által okozott balesetben, te is kártérítést követelnél. Nekem az egész hátralevő életemet így kell leélnem. És ha bármi történne a szüleimmel, csak magamra számíthatnék.

A jogi harcot látva a Brit Lovasszövetség is nyilatkozott: “Ennek a tragédiának intő jelként kell szolgálnia minden lótartó számára: ha kölcsön adod a lovad másnak, az a ló legyen a lovas képességeinek megfelelően képzett és a lovasnak legyen biztosítása és megfelelő méretű védőfelszerelése, hogy mindkét fél védve legyen. Fontos, hogy a lótartók és lovasok tisztában legyenek a biztosítási lehetőségeikkel és éljenek a legmegfelelőbbel. Nagyon fontolják meg, hogy kinek adják kölcsön a lovaikat.”

Egy ügyvéd szerint ez az eset felnyitja majd a lótartók szemét: “Ezek után kétszer is meggondolják majd, hogy a barátoknak, családtagoknak megengedik-e, hogy felüljenek a lovaikra és kipróbálják a lovaglást.” Arra célzott ezzel, hogy nagyon sok lovasnak nincs kifejezetten olyan biztosítása, ami kiterjedne a hasonló balesetekre.

Ashleigh hisz abban, hogy a pénz, amit kap segít majd továbblépni az életében. Jelenleg a gerincsérültek jókétonysági nagyköveteként dolgozik a “Back Up” nevű szervezetnél, mozgássérült fiataloknak tanítja a kerekesszék használatát és ebben az évben részt vett egy divatbemutatón is, ahol 50.000 font gyűlt össze jótékony célokra.

Pár évvel a balesete után pedig a nagybátyja segítségével egy alkalommal ismét nyeregbe szállhatott. Pónija, Beauty továbbra is a család szeretetét élvezi egy közeli lovardában. “Nem a lovaglás az, ami a legjobban hiányzik, hanem a közösségbe tartozás” – mondta. “Szerettem a lovasok közé tartozni.”

Szívbemarkoló, hogy földszinti szobájának ablakai istállókra néznek, mintegy folyamatosan emlékeztetve őt arra, mit veszített. “Bárcsak ne történt volna meg. De megtörtént. Biztos vagyok benne, hogy Millerék ugyanígy gondolják. Remélem megértik miért kellett ezt tennem. Ezzel kell együtt élnem életem hátralevő részében.

“Szerettem a lovasok közé tartozni.”

2016.11.23. Forrás: Dailymail.co.uk
Fordította: Horváth Annamari, Lovasok.hu
Fotók: Irishmirror.ie, Gloucestershirelive.co.uk

Nemzeti Ménesbirtok alakult Mezőhegyesen

Ismét régi fényében tündökölhet Mezőhegyes? A magyar lótenyésztés egyik hagyományos központjában megalakult a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság. Nem kizárólag a lovaké lesz a főszerep, de több mint 10 milliárd forint juthat fejlesztésre is. A cél, hogy Európa egyik legszínvonalasabb állami tulajdonú mezőgazdasági vállalkozása jöjjön létre.

Gidran XXVIII-120 Konkord a Mezőhegyesen megrendezett I. Magyar Lótenyésztési Napokon
Fotó: Haga Zsuzsanna

A kormány november 8-ai döntése alapján több mint 2 milliárd forintért visszavásárolta a 2004-ben privatizált Mezőhegyesi Ménesbirtok Zrt.-t, majd a korábban is állami tulajdonú Mezőhegyesi Állami Ménessel összevonva megalapította a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaságot – jelentette be Lázár János kedden mezőhegyesi sajtótájékoztatóján.

A két társaság összevonásával létrejött új szervezet 8500 hektár szántón és 1500 hektár erdős területen fog gazdálkodni, a cél, hogy Európa legszínvonalasabb állami tulajdonú mezőgazdasági vállalkozása jöjjön létre. Az új társaságnak mintegy 400 foglalkoztatottja lesz.

A most létrejövő igazgatóságba, illetve felügyelőbizottságba olyan személyeket kértek fel, akik elkötelezettek a lovassport és Mezőhegyes iránt, illetve olyan mezőgazdasági üzemek vezetőit, akik mintagazdaságnak számító cégeket irányítanak. Helyet kaptak a két testületben a korábbi két társaság szakemberei, illetve a munkavállalók képviselői is. A vezérigazgatói posztot Pap István, a korábbi Állami Ménes Kft. vezetője tölti be, helyettese Isaszegi Norbert, aki a Ménesbirtok Zrt.-nél dolgozott.

A kormány még decemberben egymilliárd forintos támogatást nyújt a cégnek működőképessége fenntartásához, és kétszer öt milliárd forintos fejlesztést tervez. Ebből egy új központi telephely megépítését tervezik a helyi ipari parkban, ahol a legmodernebb technológiával felszerelt szárító és tároló kapacitást hoznak létre. Sürgős a szintén megvásárolt tehenészet modernizálása is, ami tervek szerint 3-5 milliárd forintba fog kerülni. Fejleszteni kívánják a gépparkot is, hiszen az extra minőségű földterület megműveléséhez megfelelő minőségű erőgépekre van szükség.

Az új szervezet létrehozásával az állam 32 műemlék épületnek is gazdája lett. Az ingatlanvagyon felmérése és a felújításokhoz szükséges előkészítő munka is megkezdődik 2017 elején – mondta el Lázár János.

A kabinet jelentős ménesállományt hozna létre a Magyarországon honos lófajtákból, továbbá a térség oktatásának és turisztikájának fellendítését is célul tűzte ki, a tangazdaság agrárképzési gyakorlati hely lesz.

Farkas Sándor, a Mezőhegyesi Állami Ménesbirtok újjászervezésének koordinálásáért felelős kormánybiztos azt emelte ki, hogy a társaság működéséhez elegendőnek látja a rendelkezésre bocsátandó egymilliárd forintot, ami az első termés betakarításáig biztosítja a forrásokat.

Ha nincs ménesbirtok, akkor Mezőhegyes sincs, hiszen több mint 230 esztendeje ennek a vállalkozásnak köszönhetően épült meg szinte a semmiből a település – mondta Mitykó Zsolt, a város polgármestere, aki történelminek nevezte a kormány döntését, mert így biztosítottnak látja Mezőhegyes jövőjét.

Az ország egyik legszebb fedeles lovardája áll Mezőhegyesen 1809-ben épült Hild János tervei alapján.
Fotó: Haga Zsuzsanna

1784 óta a lovak szolgálatában

A Mezőhegyesi Állam Ménesbirtok története egészen a 18. századig visszanyúlik. Az 1740-től 1763-ig tartó háborúk következtében a Monarchia lóállománya jelentősen lecsökkent, ezért Máriai Terézia a császári és királyi hadsereg lovakkal való ellátása érdekében, illetve főképpen az ismétlődő török fenyegetések miatt, Bécs védelmére katonai ménesbirtokot akart létrehozni. Ezt végül Csekonics József tervezetének elfogadásával fia, II. József valósította meg, aki 1784. december 20-án rendelkezett a Császári és Királyi Ménesintézet lértehozásáról.

A birtok 18.127 hektáros pusztán alakult meg kifejezetten legelőre alapozott lótenyésztés céljából 194 mén és 405 kanca tenyésztésbe állításával. A birtok éves átlagban 7000-8000, a második francia háború alatt, 1800-1801-ben pedig 26.000 lovat adott a hadseregnek.

Egészen 1868-ig Mezőhegyesen csak katonai célú lótenyésztés és takarmánynövény termesztés folyt. Itt tenyésztették ki a három hagyományos mezőhegyesi lófajtát: a nóniuszt, a mezőhegyesi félvért és a gidránt.

2015 óta Mezőhegyes egyre aktívabban kapcsolódik be a lovassportok országos és nemzetközi vérkeringésébe is, 2016 október elején pedig itt rendezték meg az I. Magyar Lótenyésztési Napokat is.

2016.11.23. Forrás: Kormany.hu, MTI
Fotó: Haga Zsuzsanna, Canva
Frissítve: 2022.08.10.

Új díjugrató szabályok az olimpián

Történelmi döntést hozott Tokióban megtartott közgyűlésén a Nemzetközi Lovas Szövetség: megváltoztatja a lovassport versenyek korábbi olimpiákon alkalmazott lebonyolítási formáját.

Díjugratásban marad a hetvenöt páros, de a csapatok az eddigi négy helyett háromfősek lesznek. Nincs kieső eredmény, minden csapattag eredménye számít majd a végelszámolásban. Ez az jelenti, hogy az eddigi tizenöt helyett húsz ország szerezhet majd csapatkvótát, a fennmaradó tizenöt helyre a csapatkvótával nem rendelkező országok lovasai egyéni kvótát szerezhetnek, de országonként maximum egyet. A 2020-as Tokiói Olimpián díjugratásban elsőként az egyéni, majd a csapatversenyekre kerül sor.

Ez a döntés lényeges változást hoz majd, hiszen sokkal több ország lovasainak lesz lehetőségük az olimpiára kijutni és a csapatversenyek is nyíltabbak lesznek.

2016.11.23. Forrás: Díjugrató Szakág

Rúzsa Magdinak a lovaglás is szerelem

Gondoltad volna, hogy Rúzsa Magdi, a népszerű énekesnő nyeregben is éppen olyan magabiztos, mint a színpadon?

Az énekesnő keveset árul el magánéletéről, így rajongói számára rejtély marad, mit csinál szabadidejében. Ám néha ő is kivételt tesz, és enged egy kis bepillantást a kulisszák mögé.

Azt azonban elárulja Magdi Facebook oldala, hogy imád lovagolni. „Ennyire szabad még sosem voltam. Ez az igazi harmónia.” – írta legutóbb egy tereplovagláson készült képe alá.

Énektudását már a lovasvilág is megcsodálhatta, hiszen nyáron koncertet adott a Hortobágyi Lovasnapokon és a Kincsem Parkban is.

2016.11.22. Forrás: Blikk
Frissítve: 2022.07.28.
Fotók: Rúzsa Magdi Facebook oldala

Így repültek el Budapestről a vadlovak

Különleges utasai voltak a hétvégén a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek: 14 Przewalski ló utazott Budapestről az Urálon túli sztyeppékre. De hogyan kerültek a vadlovak a repülőre?

Fotó: Haga Zsuzsanna

Éjszakai járattal utazott az orosz Volga-Dnyepr csoporthoz tartozó Atran Airlines (Air Bridge Cargo) Boeing 737-400 SF típusú gépének fedélzetén Budapestről Orenburgba a 14 vadló.

Az állatokat előzőleg a Hortobágyi Nemzeti Park szakemberei elkülönítették a ménes többi tagjától, majd altatólövedékkel elkábították, nehogy megsérüljenek a berakodás okozta izgalmaktól:

A vadlovak mikrochipet kaptak és az állatorvosi vizsgálatokhoz mintákat vettek tőlük. Megmérték a marmagasságukat, súlyukat, ellenőrizték fogaikat és patáikat, paraziták ellen kezelték őket, majd DNS mintát vettek tőlük a szakemberek:

Majd minden egyes ló egy-egy különleges és biztonságos szállítóbokszba került, hiszen vadállatokról, vadlovakról van szó:

A szállítóbokszokat egy munkagép emelte a Horse Trans Cargo lószállító kamionjaira:

Majd amint az összes ló a kamionokon volt, útnak indultak Budapestre:

A Przewalski lovakat a Celebi Ground Handling szakemberei rakodták be a Boeing 737-esbe a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Mire pedig ezek a sorok megjelennek, a magyar vadlovak már az Orenburgi Vadló Rezervátumban legelésznek és várják, hogy több hónapos akklimatizálódás és egészségügyi karantén után csatlakozzanak a terület Franciaországból importált vadlovaihoz.

Nem ez volt az első, különleges élőállat szállítmány a Budapest Airport életében, de a repülőtéri kiszolgáló személyzet most is minden tőle telhetőt elkövetett, hogy a rendkívül értékes vadlovak a lehető legkisebb megrázkódtatással vészeljék át az utazást” – mondta el Kossuth József, a Budapest Airport cargo üzletág vezetője. Hozzátette: „Megfordult már nálunk sokféle négylábú utas: a méregdrága versenylovaktól kezdve a magyar tenyészborjakon át egészen a 13 oroszlánból álló különleges állatkerti szállítmányig. Büszkék vagyunk arra, hogy a budapesti repülőtér is hozzájárulhatott a nemzetközi Pzewalski lómegőrzési program sikeréhez.”

A Budapest Airport munkatársai természetesen nem csak a Przewalski lovakat látják szívesen. Ha tehát lovad előtt repülőút áll, csak töltsd ki a lenti adatlapot és nézzük, hol érdemes repülőre szállnia.

A Dohába, Isztambulba, Katarba, Moszkvába utazó lovak ugyanis akár a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is megkezdhetik utazásukat, nincs szükség arra, hogy Frankfurtban, vagy Amszterdamban szálljanak repülőre.

Ha pedig egy egész repülőgépszállítmányra való lovat kell szállítani, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről bármilyen útirányba indítható charter gép.

2016.11.22. Forrás: Budapest Airport
Fotó: Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság

Díjugrató körkép az Északi-tengertől Hortobágyig

A bécsújhelyi díjugrató versenyen ezúttal is eredményesen szerepeltek a magyar díjugratók, a Mátai Ménes fedelesében is az ugrólovasoké volt a főszerep, Észak-Németországban pedig magyar tenyésztésű lónak szólt a taps.

Horváth Balázs és PM Diana a budapesti CSIO-n – Fotó: csiobudapest.hu

Magyar éremeső Bécsújhelyen

Szép magyar sikerekkel zárult a bécsújhelyi díjugrató verseny. A Nagydíjban két magyar lovas tudta hibátlanul tejesíteni a 145 cm-es alappályát, végül Horváth Balázs PM Dianával az előkelő ötödik helyen végzett. A páros szombat este a derby versenyszámban is kitett magáért, a győztestől két századmásodperccel lemaradva a második helyet szerezte meg.

Ifj. Szabó Gábor a Nagydíj összevetésében Timpex Bölcsésszel két verőhibát vétett, majd sárga ménjével, Timpex Hódolóval megnyerte az öt éves lovak döntőjét, illetve Timpex Ben Hurral és Timpex Emlékkel is hozta az előkelő helyezéseket.

James Wingrave a második napi nagykörben saját tulajdonú kancájával, Quirosával a hiba-idős, 145 cm-es versenyszámban ötvenegy indulóból a második helyen végzett, míg a fiatal lovak döntőjében Casino Golddal a negyedik helyen zárt. Burucs Barna Sir Winston C-vel, Krucsó Szabolcs pedig Chacco Blue II-vel és Vincentóval szállította az eredményeket.

Érdekesség hogy a vasárnapi kiskört teljesen kisajátították a magyar díjugratók, hiszen az eredményhirdetésen az első öt helyezett magyar lovas volt. A győzelmet Krucsó Szabolcs zsebelte be Vincentóval, második lett Horváth Balázs PM La Conta Z-vel, a harmadik is Krucsó Szabolcs, ezúttal Larino Spiritóval, negyedik Budai Virág Litithyával és ötödik Ódor Enikő Jason Stathammel.

Magyar tenyészsiker Németországban

Egy észak-németországi nemzetközi versenyen magyar tenyésztői siker született. A pénteki 145 centiméteres, összevetéses esti championátusban Marcel Wegfahrt Agropoint Cérnával az első helyet szerezte meg. A kilencéves, Cardino apaságú szürke kancát a debreceni Agropoint Kft. tenyésztette és két évvel ezelőtt Bábolnán tenyészversenyt is nyert ifj.Gombos Lászlóval.

Kitűnő talaj a Mátai Ménes fedeles lovardájában

Az első napi legmagasabb versenyszámot Técsy Attila nyerte Con Corallal Hortobágyon. Ezt követően viszont a nagy számok Kovács Henriről szóltak. A kiváló érzékű huszonöt éves lovas szombaton St. Quel Exelanccel nyert. Vasárnap a Hortobágyi Nonprofit Kft. Nagydíjában négyen vetettek össze, Kovács Henri itt is első lett a Rádiházi Ménes szürke Estikéjével, második St. Qual Exelenccel, a harmadik helyet pedig Potocska Attila szerezte meg Con Linával.

2016.11.21. Forrás: Díjugrató Szakág
Frissítve: 2022.08.11.
Fotók: csiobudapest.hu

Hiba bejelentés