Nissan Navara: a helyi csődör

Plakátok sokaságán már az új Nissan Navara köszön ránk, szemet megragadó, igazán lovasoknak való autóként mutatkozik be. De vajon hogyan válik be a mindennapokban? Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal az új Nissan Navara volánja mögé pattant, hogy alávesse a nagy lovas tesztnek.

Bronzmetál fényben pompázó tesztautónk … Rendkívül jól mutat amerikásan tekintélyt parancsoló magas, robusztus formája, ragyogó tükrei, lámpakeretei, fellépő küszöbje, és a könnyűfém kerekei. Erőteljesen magasodik a forgalomban közlekedő többi autó fölé. A krómozott hűtőráccsal, az elnagyolt Nissan emblémával vakítóan csillogott a téli napsütésben. Kétségtelen: bronzbarna metál színe látványos és remek választás.

Tesztautónk 2300 cm3 turbódiesel dci 160PS manuális váltójú 120 Kw / 160 lóerő / 3750 fordulaton. A többi változat BiTurbós 190 lóerős, de egyáltalán nem lehetett panaszunk erre az autóra sem. A kevesebb ló ellenére határozottan nyomatékosan és igen jól vágtázott.

A 6 fokozatú kézi váltónál az egyes fokozat annyira erős és nyomatékos, hogy a forgalomban sík úton nem is használtam, minden prüszkölés nélkül lazán lehet vele kettesben indulni. Ráadásul a kipörgésgátlója is kicsit szabadabban szabályoz, és engedi egy keveset pörögni a kerekeket. Így nagyobb gázadásnál  “én vagyok a helyi vezércsődör” érzéses guminyikorgós az indulás.

Egyszóval a Navara határozottan erőteljes és nyomatékos, kellemesen sportosan lehet vele közlekedni.

Úttartásával magas építése ellenére semmi gond, főleg mert a kategóriában egyedi tekercsrugós, 5 lengőkaros a hátsó futóműve a kényelem és a biztonság kedvéért. A dinamikus menetstabilizáló elektronika (VDC) jól dolgozik 130-140-es tempónál is, amit Komáromba, a Hamza Viktória szabadidomítóhoz menet az autópályán ki is tudtunk próbálni.

A motor a teljesítmény változtatásával, a megfelelő kerekek fékezésével avatkozik be és figyeli a kormányzást, a hirtelen lassítást. Üzemmódkapcsolójával 100-as tempó felett is lehet váltani. Így ha autópályán ránk tör a hóesés, biztonságosabb a négykerékhajtás. A terepes fokozat kapcsolási ideje meglepően gyors, szinte azonnal történik, amit a műszerfalon is kijelez.

A vezetésbe besegítenek még a visszagurulás-gátló és lejtmenetvezérlő rendszerek. Viszont a négykerék hajtást aszfalton, meredek kanyarokban nem szereti. Mint egy betöretlen csikó, makrancoskodik, ugrál, hiszen az első hajtásnál nem differál rendesen. Szóval aszfalton kíméljük a Navarát, az összkerékhajtás amúgy is terepre, ramaty időre való.

Hamza Viktória szabadidomító aranyos állatkáinak fényképezése után megcéloztuk a járatlan utakat, hogy meggyőződjünk a Navara terepes képességeiről. A szükséges helyeken alul is jó a védelem mivel a sérülékeny alkatrészek a váz fölé kerültek, így a felülés is kizárva. Majd mikor minden kötél szakadt, a katasztrofális útviszonyokra való 4WD LOW fokozatot bekapcsolva a diferenciálzár (LSD) segítségével kikászálódhattunk a küszöböket is ellepő sártengerből. Egyszóval nincs akadály a Navara előtt, minden körülmények között tudunk vele sárban, hóban poroszkálni.

A tesztautón lévő Continental nyári gumi ebben a hidegben nem épp a legjobb választás. Sőt nyálkás időben is megleptek indokolatlan csúszással Hamza Viktóriáék birtoka felé az egyik körforgalomban. Érezhetően azonnal közbelépett az elektronika, és a kerekek megcsúszásánál a gáz elengedős lábamat egy pillanattal a rendszer megelőzte a nyomaték elvételével. Nem szent az elektronika sem, és a Navara keresztbefordulását a rutinom és az ellenkormányzás mentette meg. Tanulság, az elektronikus szabályzó rendszerek addig mentenek meg minket, amíg a kerekek tapadnak, ezért fontos a téli gumi, és ismerjük meg gépünket forgalomtól elzárt területen, vagy iratkozzunk be egy mesteriskolába.

Zártszelvényes létra acélváza a Nissan bevallása szerint az egyik legerősebb járművükké teszi a Navarát, amit a 3.5 tonna vontatási teherbírás, és az 5 éves garancia is bizonyít. Vagyis a lószállítót teljes biztonsággal akaszthatod rá szeretett paciddal együtt.

A tesztautó belseje az átlagos személyautós kényelmet nyújtja. Intelligens kulcs nélküli elektromos indítás, otthonos kényelem fogad. A magas ülésből jól kilátni és a szögletes motorháztető élei nagyfiúsan érzékeltetik, hogy egy tekintélyes gépezetben ülünk.

Vezetési fílingje kellemesen teherautós a hosszú váltókarral, de a menetzaj határozottan csendes nagyobb tempónál is. A multifunkciós kormányról vezérelhetjük a tempomatot és a Hi-Fi berendezést.

A digitális kétzónás klíma a rádió alatt bujkál. Szó szerint bujkál, mert egy kicsit alacsonyan van, és függőleges kijelzője sem igazán jól látható, nagyon elveszi a figyelmet a forgalomról.

Az alapfelszereltségünk másik kritizálható része a magnóegység kijelzője, ami igencsak puritánra sikeredett, kevés infóval, de ennek ellenére meglepően jó minőségben szól. A kormány előtti műszerfalnak viszont nagyon szép a grafikája, és az információk is rendben vannak. Persze a magasabb felszereltségnél már tetszetősebb az érintőképernyős egység, GPS navigáció, telefonkapcsolat is van.

Akad még néhány kapcsoló, amit a kormány takarásában kicsit keresgélni kell. Kikapcsolható a kipörgés gátló és a radar rendszer is, ami bejelez, ha lóhossznyi közelségbe érünk valakihez.

Az első üléseken külön kapcsolható kétfokozatú ülésfűtés melengeti az átfagyott lovast hideg időben. A középső tükör automatikusan elsötétül, ha éjszaka bevilágít a mögöttünk közlekedő. Sok a pakolórekesz, középkonzolban is nagy a hely, hátsó ülések alatt is kisebb tárolók bújnak meg, de mint általában a pick-upoknál, itt sincs hely a kézitáskának.

A platónk rakodófelülete is bronzbarnára van színezve, ami csodásan csillog a téli napfényben, de egy lovas háza táján nem éppen előnyös. Bár Hamza Viktória szabadidomító tündéri kutyusai, Cheza és Angel vidáman pózoltak rajta, de rakományunk menet közbeni mozgása rendesen összekarcolhatja, amint ez a tesztautón is látható volt pár helyen. A kiegészítők között természetesen kapható platóbélés, felépítmény, bukócső, rakodótálca és platófedél is. Az oldalfalakra erős sínekben állítható rögzítő fülekkel lehet a rakományt stabilan kikötni.

A parkolást tolatókamera segíti, ami a magas tompornál bizony jól jön. A Navara fogyasztását a gyári érték 6.3 literre kalibrálja, ami nálunk 0, -10 fok körül vegyes terep-város-országút közlekedésnél 8,5 liter/ 100 km körüli értékre jött ki.

Összegezve: Az új Nissan Navara minden ízében megújult. Külseje is sugallja erejét, dinamizmusát. Kategóriájában különleges hátsó spirálrugós felfüggesztése, kényelmes tágas kabinja kellemes utazási komfortot nyújt. Magas építése, gyorsan kapcsoló összkerékhajtása terepes mindenes munkagéppé teszik. Az összkerékhajtást csak terepen vagy csúszós útviszonyoknál használjuk.

Köszönet a Nissan Magyarországnak, a Nissan Gablininek, hogy kipróbálhattuk a Navarát!

Köszönjük Hamza Viktória szabadidomítónak és kedves állatkáinak, Jaffának, Babszinak, Csézának, Angelnak a fotózást a komáromi lovas tanyájukon.

Nissan Navarának 4 felszereltségi változata van:        

  • Visia 8.042.000 Ft
  • Acenta 8.608.000 Ft
  • Connecta 9.438.000 Ft
  • Tekna 9.804.000 Ft

Adatok:

  • 2300 cm3 Diesel  DCI 160PS 4WD 6 fokozatú manuális váltóval 120 kW / 160 LE / 3750 fordulaton.
  • 2300 cm3 Diesel  DCI 190PS 4WD 6 fokozatú manuális váltóval 140 kW / 190 LE / 3750 fordulaton.
  • 2300 cm3 Diesel  DCI 190PS 4WD 7 fokozatú automata váltóval 140 kW / 190 LE / 3750 fordulaton.
  • Első kerék felfüggesztés dupla kereszt lengőkaros.
  • Hátsó kerékfelfüggesztés 5 lengőkaros tekercsrugós.
  • Szállítható tömeg 1 tonna, vontatható tömeg 3,5 tonna.
  • Terepszög 32 fokos.
  • Összkerékhajtás csakis csúszós útviszonyokra, terepre alkalmazható!

 

2017.03.07. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu

Hozzászólások