Kezdőlap Blog Oldal 319

Rendhagyó lóanatómia órák Essenben

Azt már tudjuk, hogy az EQUITANA több, mint kiállítás és vásár, hiszen 9 napon át számos lovasbemutató és verseny is várja a lovak szerelmeseit. Emellett pedig az EQUITANA egész ideje alatt kiemelt figyelmet kap a lóegészség. Szemléletes, a laikusok számára is könnyen érthető előadásokon tanulhatsz megelőzésről, gyógyításról, takarmányozásról.

A 1-es számú csarnokban egymást követik majd a különböző lóanatómiai és lóegészségtani kiselőadások a kiállítás és vásár egész ideje alatt. Dr. Helmuth Ende lovas szakállatorvos már évek óta aktív résztvevője az Equitanának. A doktor szemléletes eszközökkel (életnagyságú ábrák és valódi, preparált testrészek, végtagok és szervek) mutatja be a lovak leggyakrabban előforduló sérüléseit, betegségeit, különös hangsúlyt fektetve azokra a szituációkra, melyekkel az átlagos lótartó is találkozhat.

Ismerteti a balesetek, betegségek megelőzésének fontosságát és az ezzel kapcsolatos intézkedéseket, tennivalókat. A két legismertebb, s talán legrettegettebb lóbetegségnek, a kehességnek és a kólikának kitüntetett helye van az előadások sorában, melyeket két, szokatlan módon működő preparátum tesz emlékezetessé: egy valódi, „lélegző” tüdő, s egy kádba merített, perisztaltikus mozgást végző vastagbél.

Dr. Helmuth Ende a takarmányozást is górcső alá veszi: tapintható, szagolható tápminták segítségével hangzanak el a lótakarmányozás alapjai, természetesen a hibás etetés és az abból fakadó leggyakoribb betegségek ismertetésével együtt.

A laikusok számára is közérthető, színes, interaktív lógyógyászati előadások mellett, egy szakmabeliek számára rendezett kongresszus is zajlik majd az Equitana ideje alatt. A helyi állatorvosokon és lóegészségügyi szakembereken, patkolókovácsokon kívül francia, angol, olasz, holland, norvég, osztrák és svájci előadók számolnak be munkájuk és kutatásaik során elért eredményeikről.

Dr. Helmuth Ende látványos előadásait kár volna kihagyni

Az előadók még nem, a témakörök azonban már ismertek:

  • a csontrendszer megbetegedései, elváltozásai
  • patairha gyulladás
  • láz és labordiagnosztika
  • a nyaki gerinc elváltozásai: leletek és értelmezésük
  • röntgenvizsgálatok és jelentőségük

A kongresszus csak szakmai közönség számára látogatható, míg Dr. Helmuth Ende előadásai kimondottan a nagyközönséghez szólnak.

Fődíj: vásárbelépő három napra, és szállás két éjszakára
2017. január 19. és 2017. március 10. között és nyerd meg a fődíjat:
  • három napra szóló vásárbelépőt az  EQUITANA-ra két fő részére
  • belépőt a HOP TOP Show-ra két fő részére
  • szállást két főnek két éjszakára Essenben

2017.01.25. Andics Bernadett, Lovasok.hu
Forrás: Equitana.com
Fotó: Helmutende.de, Equitana.com

A Fiat ménesében is van már pick-up

Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal a pick-upok táborának legújabb tagját, a Fiat Fullbacket vitte el egy körre, hogy kipróbálja, vajon megfelel-e a lovasok elvárásainak és bírja-e a terhelést egy lovardában is.

Bárhonnan is nézed, a Fiat Fullback minden irányból dögös.

Újdonságnak csak a Fiat kínálatában mondható ez a szépség, hiszen valójában a Mitsubishi L200 lapul az emblémák és az átdolgozott hűtőrács mögött. Nincs is ezzel baj, ami jól bevált, miért ne használjuk? Inkább kürtöljük világgá örömünkben, hogy végre a Fiat ménesében is van már pick-up.

Kiscsikónak pláne nem nevezhető a Fullback, hiszen egy 2400 köbcentis, turbódiesellel szerelt 180 lóerős pick-up, ami inkább egy temperamentumos igáslóhoz hasonlítható. Igazi, kemény munkaló 1,8 méter hosszú platóján 1 tonna teherbírással, és 3,1 tonna vontatható súllyal. Szerencsére tesztautónknak is van vonóhorga, így látszik is a robosztus, teherbíró rögzítés, ráadásul a Bellandor Lovasközpont lószállítóját is rá tudtuk akasztani teszteléshez.

Ugyanakkor beüléskor rögtön feltűnik, hogy egy személyautó kényelmével, és felszereltségével találkozunk a dupla kabinos, bőrüléses fülkében. Elöl-hátul nagy lábterek, és tágas tér. A vezetőülés elektromosan állítható minden irányban, a támla és az ülőfelület is dönthető. Tényleg maximális kényelemre szabályozható.

A belső kidolgozása is tetszetős, középen a 7 colos érintőképernyős központi kijelző többfunkciós. Magába foglalja a GPS navigációt (amit könnyű frissíteni, mert egy külön SD kártyáról tölti be magát), a Bluetoothos telefonkapcsolatot, a tolatókamerát, hogy a pátyi Bellandor Lovasközpontban könnyebb legyen rátolatni a lószállítóra. A rádió és az SD kártyás Hi-Fi rendszer is digitális, aminek végre elégedett voltam a hangzásminőségével. Nagyobb hangerőnél sem torzít, és tisztán szól, ami nem minden gyári autós Hi-fi rendszerről mondható el. A digitális klíma kétzónás, és mindkét első ülésre van külön kapcsolható kétfokozatú ülésfűtés. A központi zár a kulcsról kapcsolható, de sajna a belső zárásáról megfeledkeztek mérnökeink. Külön kapcsoló nélkül a kilincsgombbal tudjuk csak zárni az autót belülről. A multifunkciós kormányról jól kitapogatható gombokkal vezérelhetjük a rádiót, és a tempomatot, ami rendelkezik még sebességhatárolóval is.

“Jaj, ne búsulj. Szerintem a Te orrvonalad a legszebb a világon. … De csak a Fullbacké után.”

A nagy kényelemben szunyókálni azért vezetés közben nem ajánlatos, de ha mégis elbambulnánk, egy sávelhagyásos radar csipogással terel vissza a közlekedési karámba. Lámpánknak és ablaktörlőnknek van egy automata állása is. A műszerfal kijelzője is többfunkciós, de minden infót sajna csak egyenként mutat. Nyomógombja nem épp ideálisan a műszeregység közepén díszeleg, aminek kezelése elég kényelmetlen. Kisebb pakolóhelyekből sok van, a közepes kesztyűtartóban, az ajtóknál, és középen is. A hátsó üléstámlánál laposabb holmikat tudunk berámolni, de kicsit nagyobbacska kézitáskának már nincs helye. A tetőbe süllyesztett szemüvegtartó lehetne mélyebb, mert a modern ívelt napszemcsikkel megszorul.

Tesztautónk 5 sebességes, automata váltós. Van félautomata állása is, ahol kézzel kapcsolhatjuk a fokozatokat akár a kormány alatti fülekkel, akár a manuális fílinget nyújtó váltókar le-föl nyomásával. Főleg terepen jön jól ez a kézi funkció. Bár lejtmenetnél is ajánlatos visszaléptetnünk, mert az automatánk nem nagyon figyel a motorfékre. A váltókar mellett hever az üzemmód kapcsoló a két- illetve négykerék-meghajtáshoz, valamint a differenciálzárhoz is. Viszont a kapcsolást csak 100 kilométer per órás vágta alatt végzi el.

Fullback a fedelesben

A motorzaj meglepően alacsony, még nagyobb tempónál is alig hallható a fülkében. Néhány generációval ezelőtt a magas építésű pick-upok csúnyán viselkedtek autópálya tempónál vagy szeles időben. A Fullbacknél ennek nyoma sincs, autópályás gyorsvágtánál is kifogástalan az úttartása a fékerő elosztóval (EBD) kiegészített ABS, és a menetstabilizáló (ESC) elektronikáknak köszönhetően.

Terepképességei is jók, 17 colos nagy kerekei könnyedén átgázoltak a pátyi Bellandor Lovasközpont jeges hóbuckáin a fotózás során. A plató négy sarkában praktikus rögzítő fülek vannak.

A Fullback megfogja a tekinteteket, krómozott tükrei, fellépő küszöbjei, és nagy bukócsöve a csillogó felnikkel és ezüstös első kartervédő kontúrjával mutatóssá teszik. A Bellandor lovacskái is nagyon megnézegették. De aohgy a lovak foga is sokmindent elárul, egy alaposabb vizsgálat után itt is kiderül, hogy a látványos bukócső valóban csak a látványt szolgálja. Megkopogtatva a hangja is árulkodik csekélyebb falvastagságáról, a rögzítési pontjai pedig végleg meggyőznek.

No de ne keseredjünk el, érdemes tovább vizsgálódni és kopogtatni. Ugyanis a fülke oszlopai viszont elég erősnek tűnnek ahhoz, hogy egy bukásnál megvédjenek. Persze nem kell felborulnunk! Az oldalsó fellépők is jól mutatnak ugyan, de magasan vannak, aminek van előnye is: legalább terepen nem érnek le. Az autó alja jól védett a fontosabb alkatrészeknél.

Legin István lószállítóval is tesztelte a Fullback-et

A fékek nagyon finoman kezelhetők, rakottan, a Bellandor Lovasközpont kéttengelyes lószállítójával is jól adagolhatók erőlködés nélkül.  Az ABS is jól működik, de a szokásos „darálásnak” elég nagy a hangja. Ajánlatos forgalomtól nyugodt helyen ki próbálni, nehogy megijedjünk egy vészfékezésnél.

Üzemanyag-fogyasztása a gyári értékek alapján 6,6 literre van megadva, ami vegyes fogyasztásnál is csak akkor hozható, ha tojást helyezünk a gázpedál és a lábunk közé. Finoman hajtva nálam 7-7,5 liter körül fogyasztott, de keményebb jeges-havas terepezésnél abrakolt rendesen, megette a 10-11 litert is.

Összegezve

A Fiat Fullback valódi mutatós pick-up, egy munkagép erejével, de egy személyautó kényelmével és felszereltségével. Terepképességei garantálják, hogy rossz útviszonyoknál sem akadunk el a lószállítónkkal, ugyanakkor hosszú úton a tágas utastérben családunkkal is kényelmesen utazhatunk. Igen jó az ár-érték aránya.

“Hagyd már azt az autót, mi vagyunk itt az igazi sztárok!”

Műszaki adatok

  • Lökettérfogat: 2442 cm3 közös nyomócsöves turbó diesel
  • Emissziós norma: Euro 5
  • Teljesítmény: 133kW / 180 lóerő 3500 ford./ perc
  • Hajtás: manuális 6 fokozatú váltó / 5 fokozatú automata váltó
  • 2-4 kerékhajtás diferenciál zárral
  • Fogyasztás: gyári 6,4l teszt, 7-7,5l vegyes, terep 10 liter
  • Plató rakodási súly: 1 tonna
  • Vontatási súly: 3,1 tonna
  • Ára teljesítménytől és kiviteltől függő
    • 180 lóerős: Manuális váltóval (cikkünk megjelenésekor akciós): 5.999.000 Ft
    • Tesztautónk Gold felszereltséggel 180 lóerős: Automata váltóval: 8.940.000 Ft

Köszönjük a Bellandor Lovasközpontnak a remek fényképezési lehetőséget.
A Fullback fotóit Bolyki Veronika és hű hátasa tette igazán lovassá.
Köszönjük a Fiat Magyarországnak, az Atlasz Autó Kft.-nek, hogy kipróbálhattuk a Fullbacket.

2017.01.24. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu
Frissítve: 2022.09.10.

Kincsem Parki pompa: így ünnepel a lovi legjava

A 2016-os versenyszezon legeredményesebb szereplőit köszöntötték a Kincsem Park III. Lóverseny Gáláján. A galopp és ügető championok mellett tenyésztőket, idomárokat és az agárversenyek legjobbjait is elismerték, valamint életműdíjak is kiosztásra kerültek. Pécsi István, a Kincsem Park igazgatója pedig elárulta az idei terveket.

Január 19-én a Kincsem Nemzeti Kft. nagyszabású gálavacsorával zárta le a 2016-os versenyszezont. Az esemény házigazdája, Pécsi István ügyvezető igazgató röviden értékelte a tavalyi évet és beszélt az idei tervekről és újdonságról is.

Február 6-án indul a Kincsem+ tuti játék országos értékesítése 4.500 lottózóban, melytől a sport és a fogadási forgalom jelentős emelkedését várják.

Életműdíjasok: Vas József, Nagy László, Dr. Prutkay János

A díjak és az oklevelek átadása után életműdíjak kerültek átadásra. A rangos elismerést Vas József mesterzsoké, Nagy László az orosházi lóversenysport és lótenyésztés motorja és a lóversenysportot 45 esztendeje szolgáló Dr. Prutkay János vette át. A negyedik díjazott, az életét az ügetőpályán töltő Tóth László betegsége miatt nem lehetett jelen az ünnepségen.

2016 legjobb lovasai: Stanislav Georgiev és Suták Csenge

2017.01.26. Krebs András
Forrás és fotó: Kincsempark.com

Kinyíltak a francia ménesek

Két nap méneslátogatás, két nap csoda. Immár nyolcadik éve egyetlen hétvégére, a fedeztetési szezon kezdete előtt megnyílnak még a legzártabb francia ménesek kapui is. A Route des Etalons során nemcsak Le Havre-t, a jelenlegi legdrágább francia mént, hanem Aga Khan, a Darley, vagy a katari uralkodócsalád legjobb fedezőménjeit is mindenki meglátogathatja.

Le Havre jelenleg a legdrágább francia mén 60.000 eurós fedeztetési díjjal.

A világ ötödik-hatodik legjelentősebb angol telivértenyésztő országa Franciaország az USA, Ausztrália, Írország, valamint Japán után. Még a nagyhatalomnak számító Angliát is meg tudták némileg előzni a náluk született csikók számát tekintve.

A január 21-22-én megrendezett Route des Étalons-on, azaz a „Mének útján” neves 23 normandiai ménes (Normandia a francia telivértenyésztés központja), 90 ménnel vett részt. Ekkor reggeltől sötétedésig nyitva állnak a tenyésztő központok kapui és a nap során folyamatosan felvezetik a méneket, miközben a verseny- és tenyészeredményeiket ismertetve bemutatják őket.

Az eseményt mindig a február 15-én kezdődő fedeztetési szezon (az angol telivéreknél csak természetes úton lehet fedeztetni, azaz a mesterséges termékenyítés tilos) előtt tartják néhány héttel, hogy azoknak a tenyésztőknek, akik még nem döntöttek a kancájuk párjáról, legyen elég idejük rátalálni a legszimpatikusabb ménre. A ménesek ezt az alkalmat használják ki az új felállítású ménjeik bemutatására, reklámozására is.

Ekkor persze személyes kapcsolatokat is lehet építeni vagy felújítani, egyszerűen lehet kérdéseket feltenni a fedeztetéssel kapcsolatban, látható, hogy milyen állapotban vannak a mének, a hely, és hogy milyen feltételekkel fogadják a kancákat, sőt még esetleg kedvező fedeztetési ajánlatokat is kaphatnak a szerencsések. A ménesek eladással foglalkozó munkatársai ugyanis keményen dolgoznak a háttérben ilyenkor.

Siyoui 45.000 euróért fedez a Haras de Bonnevalban.

A rendezvény látogatóinak tábora az elmúlt nyolc év alatt folyamatosan nőtt és egyben egyre nemzetközibbé vált. A hazai érdeklődőkhöz, valamint a többi nagy telivértenyésztő nemzet, az angolok és írek mellé csatlakoztak többek között a németek és a spanyolok is, illetve idén egy negyvenfős cseh csoport is érkezett. Magyarországról a Dióspusztai Nemzeti Ménes képviselői vettek részt az eseményen.

A franciák azonban nemcsak a mének népszerűsítését remélik a rendezvénytől, hanem a tenyészállományuk, azaz a teljes tenyésztés bővülését is. Egyre több külföldi kancatulajdonosnak fordul meg a fejében ugyanis az, hogy ideküldje először egy, majd később több kancáját is tenyésztésbe, mivel a francia tenyésztői prémiumok minden más országénál magasabbak, ami komoly vonzerőt jelent. (A pénzdíjak felett a francia futtatóknak, illetve tenyésztőknek a franciaországi versenyekben, illetve egyes Európán kívüli nagyversenyekben elért helyezések esetén úgynevezett futtatói és tenyésztői prémiumot is fizetnek.) A ménesek természetesen néhány finom falattal és meleg itallal is vendégül látják a  érdeklődőket, ami még könnyebbé teszi a közvetlen és eredményes beszélgetéseket.

Franciaország azért is vonzó lehet a tenyésztők számára, mert a fedeztetési díjak Angliával és Írországgal összehasonlítva jóval kedvezőbbek, miközben a minőségre sem lehet panasz. A három ország élvonalbeli ménjeinek fedeztetési díjai itt láthatóak.

Sidestep a Darley új sprinter ménje Ausztráliából érkezett.

Hasonló rendezvényeket más, jelentős telivértenyésztéssel rendelkező országokban, így például Angliában, az Amerikai Egyesült Államokban, Németországban és legközelebb a január 28-29-i hétvégén Írországban (Irish Stallion Trail) is tartanak.

Induljunk el akkor az úton és kezdődjön a méneslátogatás! A következő néhány cikkből álló sorozatban nyolc ménest ismerhetsz meg közelebbről. Nézzük a legközelebbi úticélokat:

  • Haras de Bonneval: Aga Khan francia ménese
  • Haras du Logis: Darley, azaz a dubai uralkodó, Mohammed Al Maktúm sejk ménese
  • Haras de Bouquetot: a katari uralkodócsalád egyik tagjának, Johan Al Thaninak a ménese, aki Al Saquab néven futtat
  • Haras du Quesnay: a Head család ménese, ahol Trêve is született
  • Haras de la Cauvinière: ahol a legdrágább francia mén, Le Havre áll
  • Két feltörekvő ménesbe, a Haras de Grandcamp-ba és a Haras du Thenney-be
  • Megismerheted, hogyan él Letty, az egykori Magyar, valamint Svájci Kancadíj, a Hazafi Díj, a Kétévesek Kritériumának, illetve a Gróf Széchenyi István Díjnak a kétszeres győztese a Haras de Maulepaire-ben.

2017.01.24. Szöveg és fotók: Vonczem Gabriella
Kiemelt kép: Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Magyar szabadidomító sikere Németországban

Tászler Melinda szabadidomító Németországban képviselte hazánkat egy 17 előadást felvonultató show-n, amit a híres Apassionata kistestvéreként emlegettek a kritikusok. A nagyszerű szereplőket, lovakat és kosztümöket felvonultató karácsonyi show után Melinda rengeteg hasznos tapasztalattal tért haza. Tászler Melinda írása következik – persze képekkel és videóval:

2016 tavaszán kaptam meghívást Karlheinz Grundler-től, a rendezvény egyik szervezőjétől, hogy vegyek részt lovaimmal a Christmas on Horse 17 előadásán szabadidomító műsorommal.

Lovaimmal december 21-én érkeztünk meg Nördlingenbe, ahol másnap már kezdődtek is a próbák. A premier előtt csupán két próba, illetve egy főpróba volt. Mi már megtervezett programmal érkeztünk, csak apróbb változtatásokat, csiszolásokat kellett ott eszközölni a helyszínt és lehetőségeket felmérve.

A fellépők profizmusát mi sem mutatja jobban, hogy csupán ilyen rövid közös munka után is dinamikusan zajlott minden. Nem volt probléma a sorrenddel, a zenékkel, a pályafelszerelésekkel, minden olajozottan működött. Ez főként azért nagy szó, mert sok lovas és nem lovas ágazat is képviseltette magát a rendezvényen, mégsem alakultak ki problémák. A klasszikus kiképző ugyanolyan békében dolgozott a szabadidomító, mint a manézsos fellépő mellett. Nem volt széthúzás, mindenki fegyelmezetten dolgozott a közös célért, azaz a sikeres műsorért. A kötéltáncos ugyanolyan fontos fellépő volt, mint a neves német lókiképző.

És ennek meg is lett az eredménye: a kritikák nagyon pozitívak voltak, sőt mini-Apassionataként jellemezték a műsort. A közönség pedig nem volt rest hatalmas tapssal jutalmazni az előadásokat, ami nagyon jó visszajelzés a fellépőknek.

Nagyon örülök, hogy egy ilyen színvonalas külföldi rendezvényen fellépve szerezhettem tapasztalatot és hogy betekintést nyerhettem a társ-fellépők mindennapjaiba, edzéseibe. A sors keze pedig gondoskodott arról, hogy aki nekem segédkezett a műsorom során, ő maga is szabadidomít és nem másnál tanult, mint személyes kedvencemnél, Frederic Pignonnál. Így szabadidőnkben is akadt beszédtéma bőven. De nem csak vele, bármelyk kiképzővel le lehetett ülni beszélgetni szakmai témákról, és ha lóval való foglalkozás közben kérdeztem rá dolgokra, akkor is választ kaptam és célzott gyakorlati bemutatást is – szívvel-lélekkel, nem fukarkodva a szavakkal.

Nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy aki épp egy magasan képzett andalúz ménen ült, ő is meg tudta dicsérni az én welsh-félvér pónimat…Sőt, Hex egyes mozdulatait, vagy Patás levegőbe ugrását is megjegyezték, és nem negatív fennhanggal, sőt, még legyintettek is a kétségeimre, amiket felhoztam ezekkel kapcsolatban. Ez szintén nagyon jó útmutató a továbbiakra nézve, hiszen nem kis referenciával és hitelességgel rendelkező személyektől származtak.

A melegítőpályát elhagyva elhangzott pár biztató „good luck”, vagy visszafelé a kérdés: „hogy sikerült?”. Sok ilyen apróságnak tűnő történés vagy mondat nagyon nagy löketet tud adni, és átértékeli az ember, hogy mit és hogyan csinál. Kint, arra a pár napra valóban egy csapattá alakult a sok, különböző emberekből álló társaság.

Jókedvűen és vidáman, de magas színvonalon mentek a műsorok. Hol napi kettő, hol egy előadás és egy nyílt edzés. Ezen a nyílt edzésen a nézők betekintést nyerhettek, hogyan is készülnek a lovasok a mindennapokban. Nagyon jó volt látni, milyen nagy volt az érdeklődés az ilyen betekintésekre is.

A lovaimra végtelenül büszke vagyok, hiszen végigcsináltuk és kiválóan helytálltunk  egy ekkora rendezvényen, Németországban, egyedüli magyar lovas fellépőként. Képviseltük Magyarországot, a szabadidomítást és nem mellesleg önmagunkat. A tapasztalatokat, tanulságot pedig beépítjük a mindennapokba.

Reméljük, hogy az idei hazai – vagy akár külföldi – bemutató szezon is hasonló sikereket rejt magában és még több helyre eljutunk, hogy bemutassuk és népszerűsítsük  a szabadidomítást. Én mindenképp megkaptam a visszaigazolást a lovaimtól, hogy hol is tartunk, hol vannak még „tartalékok”, mire érdemes rákoncentrálni.

Nagyon köszönöm – lovaimon kívül – azoknak, akik ezt az egész eseményt ilyen-vagy olyan formában támogatták: Bóta András, Korsós Balázs, Pénzes Attila, a Fitocavallo csapata, a Győri Állatkert és persze a családom. Közös munka volt ez, mely reméljük itthon is eredményt hoz.”

2017.01.23. Tászler Melinda
Frissítve: 2022.08.28.
Fotó:Theresa Füssel
Jessica Stammer Fotografie
Nadine Pauls Fotografie
Jimmy Blary
Angelika Heydrich

Lovassport szinte minden szinten az Equitanán

Lovas tehetségkutató show, fogathajtó verseny, fedettpályás military, kutyás trail verseny, jelmezes díjugratás, barokk lófajták zenés kűrje – az EQUITANA 2017-ben is adrenalinnövelő lovasversenyekkel szögezi a nézőket a lelátókra. Ha szereted a látványos, különleges lovas produkciókat, akkor utazz a Lovasok.hu-val az EQUITANA-ra és a 3 napos vásárbelépőt ajándékba kapod!

Az Equitanán már hagyomány, hogy nemcsak kiállítások, bemutatók, hanem versenyek is színesítik a programokat. A tematikus napokhoz hasonló a sokszínűség a versenyek kínálatában is visszaköszön.

KATINA Showcup – a lovas tehetségkutató

A KATINA Showcup résztvevői életük során először lépnek nagyközönség elé. Az online nevezési időszak már javában zajlik, hamarosan le is zárul. A jelentkezők közül ezután szavazással választják ki azt a kilenc szerencsés lovast, aki produkciójával bemutatkozhat az ötezer fős közönség és a szigorú zsűri előtt. Ám a pontozás nem csak a zsűri feladata. A technikai és művészi pontszámokért ők felelnek, ám – hasonlóan a zenei tehetségkutatókhoz  – a közönség véleménye ugyanúgy számít. A pontszámok harmadát ugyanis a nézők ítélik oda.

A „produkció” kifejezés itt nem túlzás, a quadrille-lovaglástól a szabadidomításon át a kosztümös bemutatókig sokféleképpen mutatkoznak be az „elsőbálozók”. A rendezvény nem titkolt célja a tehetségek felfedezése, az így reflektorfénybe kerülő lovasok és lovaik joggal számíthatnak a későbbiekben is figyelemre és további meghívásokra.

Fogathajtás profikkal

A VOLVO Fogathajtó Kupa mezőnyébe már profikat is várnak a szervezők.  A március 21-én, kedden rajtoló nemzetközi versenyen egyes-, kettes,- és négyesfogathajtó számokat tekinthetnek meg a fogathajtás szerelmesei.

Mert miért ne lehetne military verseny fedelesben?

Érdekes, merőben új, s épp ezért még talán szokatlan versenyszám az USG fedettpályás military verseny. Március 22-én a hatos csarnokban természetes akadályok épülnek, bokrok nőnek, mászatók magasodnak, fatörzsek gördülnek! A nemzetközi mezőnyben több világklasszist is láthat majd a közönség.

Igazi munkalovak versenyei

A csütörtöki nap a western lovasoké. A Böckmann Reining Kupa nemcsak brilliáns lovasokat, hanem szakértő kommmentátorokat is felvonultat. A cutting (IDEXX Kupa néven) sem maradhat ki a programból, 8-10 ló-lovas páros dolgozik majd a marhákkal. A párosoknak két és fél perc áll rendelkezésre, hogy a kiválasztott egyedet leválasszák a csordától.

Az igazi munkalovak minden ismérvét, a ló és lovas partnerségét élőben ismerheti meg a nagyközönség. A hatos csarnokban zajló versenyek méltó kiegészítő elemei a hetes csarnokban zajló bemutatóknak, nyílt edzéseknek, előadásoknak, melyekkel folyamatosan várják a western stílus barátait.

Ló-kutya-ember: a legjobb trió verseng az Equitanán

Az ember másik legjobb barátja és munkatársa, a kutya is pályára lép az Equitanán. A Deukavallo lótápokat forgalmazó cég neve fémjelzi a ló-kutya-ember alkotta csapatok versengését. A trail versenyben megmérettetik a valódi engedelmesség, egymásra utaltság, bizalom, magyarán az igazi csapatmunka.

A hazánkban talán még nem is látott kutyás trailversenyben 10-12 trió indulhat. A pályán – ahogyan a hagyományos trailben is – az idő és a hibátlan teljesítés egyaránt számít, ehhez még  pontozzák ember és állat harmóniáját. A rendkívül érdekesnek és izgalmasnak ígérkező verseny március 24-én, pénteken lesz látható a hatos csarnokban.

Belépő ingyen? IGEN!
Utazz az EQUITANA-ra a Lovasok.hu-val és a 3 napos vásárbelépőt ajándékba kapod!

Andalúzok, lusitanók és camargue-i lovak csatája

Sokak számára – főleg hazánkban – szintén újdonság a Working Equitation versenyszám. Gyökere az ibériai marhapásztoroknál keresendő, ám mára szinte önálló szakággá nőtte ki magát. A ló és lovas csapatmunkájáról, a ló idomítottságáról és a lovas technikai tudásáról képet adó, rendkívül látványos verseny díjlovaglásból, trailből, gyorsasági trailből és terelésből áll.

A spanyol-nápolyi fajtacsoport képviseletében az andalúzok, lusitanók, valamint a franciák híres camargue-i lovai a lovasok legkedveltebb segítőtársai ebben a műfajban. Nem véletlenül, hiszen a munkalovaglásnak ezen ága Spanyolországban, Portugáliában, Franciaországban őshonos.

Az Equitana keretein belül, a március 24-én, pénteken zajló LOUVEN Working Equitation versenyen rövidített formában zajlanak majd a munkalovaglás versenyszámai. Először kb. kétperces díjlovas programot mutatnak be az indulók. Ezután a trail következik, ahol a feladatokat a hagyományos idomítólovaglásból ismert, magasfokú képzettséget és engedelmességet megkívánó elemekkel, sorozat-ugrásváltásokkal, perdülésekkel, s egyéb, nehézosztályú elemekel, kell megoldani. Ezután következik a gyorsasági trail, ahol az idő és a hiba is számít. A terelés ezúttal kimarad a programból.

Amikor a jelmez legalább olyan fontos, mint az ugróképesség

Az újoncok az ugrópályán is bemutatkozhatnak, a Golden Jumper Cup-on, mely tulajdonképpen egy póni stílusverseny. A fiatal lovasok jelmezben lovagolnak a pályára, amit persze ugyanúgy pontoz majd a zsűri, mint a minél gyorsabban és pontosabban történő végrehajtást. A legjobb jelmezért különdíj jár majd, s korántsem biztos, hogy az az ifjú lovas nyeri majd el, aki a legjobban teljesítette az akadálypályát.

Fődíj: vásárbelépő három napra, és szállás két éjszakára
2017. január 19. és 2017. március 10. között és nyerd meg a fődíjat:
  • három napra szóló vásárbelépőt az  EQUITANA-ra két fő részére
  • belépőt a HOP TOP Show-ra két fő részére
  • szállást két főnek két éjszakára Essenben

Kűrök, melyektől tuti beleszeretsz a díjlovaglásba

Március 26-án a barokk lovaké a pálya.  Az úgynevezett barokk lófajták képviselői és lovasaik hagyományos díjlovas programokban, közép- és nehézosztályban teszik próbára tudásukat. A többfordulós válogató végül majd hat párosra redukálja az indulókat, akik aztán – immár az általuk képviselt irányzathoz és a lófajtájához illő ruhában és felszereléssel zenés kűrt lovagolnak. A győztes elnyeri az Equitana barokk lófajtáknak kiírt kupáját.

A hagyományos kosztümökben fellépő lovasok és a stílusosan felszerelt lovak versengése kihagyhatatlan programnak ígérkezik! Annál is inkább, hiszen a díjlovaglásban a zenés kűr egy olyan versenyszám, mely még a laikusok számára is jól átlátható, érthető élményt nyújt.

A versenyek látogatásához nem szükséges külön belépőjegy. A versenyek az Equitana hatos csarnokában zajlanak majd.

2017.01.18. Andics Bernadett, Lovasok.hu
Forrás és fotók: Equitana.com

Világkupa döntős a magyar lovastornász

A lipcsei Partner Pferd lovasfesztivál január 20-21-én adott otthont a Lovastorna Világkupa ötödik fordulójának, ami az utolsó esély volt arra, hogy a kaposvári Bence Balázs feltornázza magát a dortmundi döntőbe. Dzsingisz kán modern kori követője bravúrosan teljesített és hatalmas ovációt kapott.

A hétvégi világkupa-forduló első napja már bizakodásra adott okot: Bence Balázs holland lovon indulva a hatodik helyen zárta a pénteki versenynapot. Ez a helyezés egyúttal azt is jelentette számára, hogy ha másnap is hasonló eredményt hoz, akkor márciusban biztosan Dortmundba utazhat a fiatal sportoló.

A dortmundi döntőre a Világkupa-sorozat hat legeredményesebb versenyzőjét hívják meg. Villányi Krisztina tanítványa a magyar lovastorna sport történelmében először hajtotta végre ezt a bravúrt. Az elismerést növeli, hogy felnőtt kategóriában ez még csak a második versenyszezonja, ráadásul a tavalyi téli Világkupa-sorozatot sérülés miatt félbe kellett hagynia.

A közönségsiker mindenesetre bizakodásra ad okot: az ifjú magyar Dzsingisz kán kivívta a német nézők ovációját.

2017.01.24. Szerző: Bence Miklós
Forrás és fotó: Kaposvarmost.hu
Frissítve: 2022.09.11.

Történelmi évadnyitó a díjlovasoknál

Ausztriában kezdték az évet a magyar díjlovasok, Yom Tov Jázmin pedig ismét beírta magát a szakág hazai történelmébe. Ha már a január is így indul, mi jöhet még?!

A január 20-22. között az ausztriai Magna Racino lovascentrumban rendezett három napos CDN-A versenyen népes magyar díjlovas különítmény vett részt. Három edző, Ács Róbert, Pachl Péter és Szokola Csaba kilenc tanítványa mutatkozott be a négyszögben:

  • Farkas Boglárka
  • Kis Rebeka
  • Malaczkov Fanni
  • Nagy Zina
  • Pachl Benedek
  • Szalai Nikolett
  • Szőke-Tóth Berill
  • Tilly Dóra Emma
  • Yom Tov Jázmin

Majd minden lovasnak megadatott, hogy eredményhirdetésre szólították, ami a több száz indulót figyelembe véve különösen nagy dicsőség.

Ez a verseny a magyar díjlovaglás nagykönyvébe is bekerül, mert Yom Tov Jázmin ismét sporttörténelmet írt: először indult ugyanis magyar lovas (ráadásul 16 éves lovas) a 21 és 25 év közötti korosztály számára kiírt Nagy Díj szintű U 25-ös versenyszámban. Jázmin 64% feletti teljesítménye pedig kifejezetten ígéretes kezdet.

2017.01.23. Pachl Péter
Fotó: Canva
Frissítve: 2022.08.03.

Visszaköltözik Mezőhegyesre a gidrán

Marócpusztáról szülőföldjére, Mezőhegyesre költözik vissza a gidrán. Az új Nemzeti Ménesbirtokon egy kisebb furioso törzsménes is helyet kap majd.

Gidran XXVIII-120 Konkord a Mezőhegyesen megtartott I. Magyar Lótenyésztési napokon

Lófajták bölcsője

A 350 lovat számláló mezőhegyesi ménes felét jelenleg a nóniusz törzsménes teszi ki, a másik felét főleg magyar sportlovak, de vannak itt ügetők is. A ménes nagy része, így a tenyészkancák, a csikók is külterületi ménesekben élnek, a mezőhegyesi központi istállókban tartott 66 lovat képezik, edzik, versenyeztetik.

A lóállomány azonban a tervek szerint tovább gyarapszik majd, 2017 második felében például 100-110 lóval, ugyanis visszatelepítik Mezőhegyesre a gidránokat Marócpusztáról. Furioso-ból pedig egy 15-20 kancából álló törzsménes kialakítása a cél.

A ménesbirtokon már zajlanak az előkészületek a gidránok érkezésére. A fajtát 1962-ben, egy átszervezéskor vitték el Mezőhegyesről. Most felújítják a több mint kétszáz éves istállókat és bokszokat alakítanak ki a számukra.

Egyre népszerűbbek a magyar fajták

Mezőhegyes adott otthont 2016-ban a fiatal fogatlovak világbajnokságának, és idén is megrendezi a versenyt, mert mint Pap István, a szervezőbizottság elnöke mondja, amellett, hogy a verseny reklámot jelent a ménesbirtoknak, piaci lehetőséget is teremt a magyar fajtáknak.

Pap István szerint egyre kelendőbb a nóniusz: magyar készenléti rendőrség eddig húsz nóniuszt vásárolt, mivel kitűnően helytállnak a járőrszolgálati, tömegoszlatási és díszegységi feladatokban is. A nóniuszok bevethetőségét látva a cseh rendőrség is vásárolt néhányat és Szlovéniából is érkezett érdeklődés.

2016 novemberében új korszak kezdődött

A mezőhegyesi ménesbirtok 2016 novemberében került állami tulajdonba, a 2004-ben privatizált Mezőhegyesi Ménesbirtok Zrt-t kétmilliárd forintért vásárolta vissza a kormány. A 2017. január elsejével létrejött Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. 8200 hektár szántóval és 1500 hektárnyi erdővel rendelkezik – jóval nagyobb területtel, mint szintén állami kézben lévő bábolnai és szilvásváradi ménesgazdaság.

A tulajdonosi jogokat gyakorló Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter tavaly novemberben azt mondta: Európa legszínvonalasabb állami tulajdonú mezőgazdasági vállalkozását akarják létrehozni Mezőhegyesen. A gazdálkodás beindításához egymilliárd forintos támogatást kapott a ménesgazdaság, a fejlesztésekre pedig akár tízmilliárd is juthat.

„A ló nem szereti a szegényszagot” – mondja a ménesbirtok újjászervezésének koordinálásáért felelős kormánybiztos, Farkas Sándor – aki országgyűlési képviselő, a Magyar Állattenyésztők Szövetségének az elnöke, de vezette a Magyar Lovassport Szövetséget és az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságát is.

A kormánybiztos szerint a tangazdaságban a gazdálkodás mellett a képzés is rendkívül fontos feladat. Meghatározó oktatási centrum lehet Mezőhegyes, ahol a mezőgépszerelői, növénytermesztői és állattenyésztői középiskolai szakképzés mellett a felnőttképzés is folyna.

A tervek szerint Mezőhegyes tradíciói visszaköszönnek majd egy interaktív múzeumban is, ahol régi, mesterségek kapnak majd helyet.

Farkas Sándor hangsúlyozza: a cél, hogy önfenntartóvá váljon a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt.

2017.01.20. Forrás: Vöő György, Magyar Hírlap
Fotó: Haga Zsuzsanna, Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Az égi ügetőpályán hajt tovább Csató Gyula

Életének 59. évében elhunyt Csató Gyula, népszerű amatőrhajtó és futtató.

Csató Gyula a régi Kerepesi úti pályán kezdte karrierjét a nyolcvanas évek végén. A jelenlegi amatőrhajtó gárda egyik legrégebbi, oszlopos tagja volt. Negyed évszázadon keresztül volt futtató mindkét budapesti pályán. Párjával, Kele Judit idomárhajtóval közös tréningtelepükön készítették fel lovaikat a versenyekre.

Pályafutása során 64 győzelmet aratott. Halálával egy mindig életvidám, és mindenki által kedvelt ügetőfanatikussal lett szegényebb az ügetőtársadalom.

Január 30-án kísérik végső nyughelyére a Fiumei úton. Emlékét megőrizzük!

2017.01.19. Forrás: Kincsempark.hu
Fotó: Major Zsolt

Hiba bejelentés