A Fiat ménesében is van már pick-up

Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal a pick-upok táborának legújabb tagját, a Fiat Fullbacket vitte el egy körre, hogy kipróbálja, vajon megfelel-e a lovasok elvárásainak és bírja-e a terhelést egy lovardában is.

Bárhonnan is nézed, a Fiat Fullback minden irányból dögös.

Újdonságnak csak a Fiat kínálatában mondható ez a szépség, hiszen valójában a Mitsubishi L200 lapul az emblémák és az átdolgozott hűtőrács mögött. Nincs is ezzel baj, ami jól bevált, miért ne használjuk? Inkább kürtöljük világgá örömünkben, hogy végre a Fiat ménesében is van már pick-up.

Kiscsikónak pláne nem nevezhető a Fullback, hiszen egy 2400 köbcentis, turbódiesellel szerelt 180 lóerős pick-up, ami inkább egy temperamentumos igáslóhoz hasonlítható. Igazi, kemény munkaló 1,8 méter hosszú platóján 1 tonna teherbírással, és 3,1 tonna vontatható súllyal. Szerencsére tesztautónknak is van vonóhorga, így látszik is a robosztus, teherbíró rögzítés, ráadásul a Bellandor Lovasközpont lószállítóját is rá tudtuk akasztani teszteléshez.

Ugyanakkor beüléskor rögtön feltűnik, hogy egy személyautó kényelmével, és felszereltségével találkozunk a dupla kabinos, bőrüléses fülkében. Elöl-hátul nagy lábterek, és tágas tér. A vezetőülés elektromosan állítható minden irányban, a támla és az ülőfelület is dönthető. Tényleg maximális kényelemre szabályozható.

A belső kidolgozása is tetszetős, középen a 7 colos érintőképernyős központi kijelző többfunkciós. Magába foglalja a GPS navigációt (amit könnyű frissíteni, mert egy külön SD kártyáról tölti be magát), a Bluetoothos telefonkapcsolatot, a tolatókamerát, hogy a pátyi Bellandor Lovasközpontban könnyebb legyen rátolatni a lószállítóra. A rádió és az SD kártyás Hi-Fi rendszer is digitális, aminek végre elégedett voltam a hangzásminőségével. Nagyobb hangerőnél sem torzít, és tisztán szól, ami nem minden gyári autós Hi-fi rendszerről mondható el. A digitális klíma kétzónás, és mindkét első ülésre van külön kapcsolható kétfokozatú ülésfűtés. A központi zár a kulcsról kapcsolható, de sajna a belső zárásáról megfeledkeztek mérnökeink. Külön kapcsoló nélkül a kilincsgombbal tudjuk csak zárni az autót belülről. A multifunkciós kormányról jól kitapogatható gombokkal vezérelhetjük a rádiót, és a tempomatot, ami rendelkezik még sebességhatárolóval is.

“Jaj, ne búsulj. Szerintem a Te orrvonalad a legszebb a világon. … De csak a Fullbacké után.”

A nagy kényelemben szunyókálni azért vezetés közben nem ajánlatos, de ha mégis elbambulnánk, egy sávelhagyásos radar csipogással terel vissza a közlekedési karámba. Lámpánknak és ablaktörlőnknek van egy automata állása is. A műszerfal kijelzője is többfunkciós, de minden infót sajna csak egyenként mutat. Nyomógombja nem épp ideálisan a műszeregység közepén díszeleg, aminek kezelése elég kényelmetlen. Kisebb pakolóhelyekből sok van, a közepes kesztyűtartóban, az ajtóknál, és középen is. A hátsó üléstámlánál laposabb holmikat tudunk berámolni, de kicsit nagyobbacska kézitáskának már nincs helye. A tetőbe süllyesztett szemüvegtartó lehetne mélyebb, mert a modern ívelt napszemcsikkel megszorul.

Tesztautónk 5 sebességes, automata váltós. Van félautomata állása is, ahol kézzel kapcsolhatjuk a fokozatokat akár a kormány alatti fülekkel, akár a manuális fílinget nyújtó váltókar le-föl nyomásával. Főleg terepen jön jól ez a kézi funkció. Bár lejtmenetnél is ajánlatos visszaléptetnünk, mert az automatánk nem nagyon figyel a motorfékre. A váltókar mellett hever az üzemmód kapcsoló a két- illetve négykerék-meghajtáshoz, valamint a differenciálzárhoz is. Viszont a kapcsolást csak 100 kilométer per órás vágta alatt végzi el.

Fullback a fedelesben

A motorzaj meglepően alacsony, még nagyobb tempónál is alig hallható a fülkében. Néhány generációval ezelőtt a magas építésű pick-upok csúnyán viselkedtek autópálya tempónál vagy szeles időben. A Fullbacknél ennek nyoma sincs, autópályás gyorsvágtánál is kifogástalan az úttartása a fékerő elosztóval (EBD) kiegészített ABS, és a menetstabilizáló (ESC) elektronikáknak köszönhetően.

Terepképességei is jók, 17 colos nagy kerekei könnyedén átgázoltak a pátyi Bellandor Lovasközpont jeges hóbuckáin a fotózás során. A plató négy sarkában praktikus rögzítő fülek vannak.

A Fullback megfogja a tekinteteket, krómozott tükrei, fellépő küszöbjei, és nagy bukócsöve a csillogó felnikkel és ezüstös első kartervédő kontúrjával mutatóssá teszik. A Bellandor lovacskái is nagyon megnézegették. De aohgy a lovak foga is sokmindent elárul, egy alaposabb vizsgálat után itt is kiderül, hogy a látványos bukócső valóban csak a látványt szolgálja. Megkopogtatva a hangja is árulkodik csekélyebb falvastagságáról, a rögzítési pontjai pedig végleg meggyőznek.

No de ne keseredjünk el, érdemes tovább vizsgálódni és kopogtatni. Ugyanis a fülke oszlopai viszont elég erősnek tűnnek ahhoz, hogy egy bukásnál megvédjenek. Persze nem kell felborulnunk! Az oldalsó fellépők is jól mutatnak ugyan, de magasan vannak, aminek van előnye is: legalább terepen nem érnek le. Az autó alja jól védett a fontosabb alkatrészeknél.

Legin István lószállítóval is tesztelte a Fullback-et

A fékek nagyon finoman kezelhetők, rakottan, a Bellandor Lovasközpont kéttengelyes lószállítójával is jól adagolhatók erőlködés nélkül.  Az ABS is jól működik, de a szokásos „darálásnak” elég nagy a hangja. Ajánlatos forgalomtól nyugodt helyen ki próbálni, nehogy megijedjünk egy vészfékezésnél.

Üzemanyag-fogyasztása a gyári értékek alapján 6,6 literre van megadva, ami vegyes fogyasztásnál is csak akkor hozható, ha tojást helyezünk a gázpedál és a lábunk közé. Finoman hajtva nálam 7-7,5 liter körül fogyasztott, de keményebb jeges-havas terepezésnél abrakolt rendesen, megette a 10-11 litert is.

Összegezve

A Fiat Fullback valódi mutatós pick-up, egy munkagép erejével, de egy személyautó kényelmével és felszereltségével. Terepképességei garantálják, hogy rossz útviszonyoknál sem akadunk el a lószállítónkkal, ugyanakkor hosszú úton a tágas utastérben családunkkal is kényelmesen utazhatunk. Igen jó az ár-érték aránya.

“Hagyd már azt az autót, mi vagyunk itt az igazi sztárok!”

Műszaki adatok

  • Lökettérfogat: 2442 cm3 közös nyomócsöves turbó diesel
  • Emissziós norma: Euro 5
  • Teljesítmény: 133kW / 180 lóerő 3500 ford./ perc
  • Hajtás: manuális 6 fokozatú váltó / 5 fokozatú automata váltó
  • 2-4 kerékhajtás diferenciál zárral
  • Fogyasztás: gyári 6,4l teszt, 7-7,5l vegyes, terep 10 liter
  • Plató rakodási súly: 1 tonna
  • Vontatási súly: 3,1 tonna
  • Ára teljesítménytől és kiviteltől függő
    • 180 lóerős: Manuális váltóval (cikkünk megjelenésekor akciós): 5.999.000 Ft
    • Tesztautónk Gold felszereltséggel 180 lóerős: Automata váltóval: 8.940.000 Ft

Köszönjük a Bellandor Lovasközpontnak a remek fényképezési lehetőséget.
A Fullback fotóit Bolyki Veronika és hű hátasa tette igazán lovassá.
Köszönjük a Fiat Magyarországnak, az Atlasz Autó Kft.-nek, hogy kipróbálhattuk a Fullbacket.

2017.01.24. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu
Frissítve: 2022.09.10.

Hozzászólások