Kezdőlap Blog Oldal 317

Vágócsikóból nehézosztályos díjló

Az élet olykor ír igazi tündérmeséket ír. A következő történet arról szól, hogyan lett Kanadában egy halálra ítélt kiscsikóból a díjlovagló négyszög ünnepelt sztárja.

Az első helyezett Candace Platz és Fynn. Fotó: Ruth Hogan-Poulsen

Amikor az öthónapos Fynn-t elválasztották anyjától, sok sorstársához hasonlóan ő is szomorú sors elé nézett: a vizeletükből kinyerhető hormonért, az ösztrogénért vemhesített kancák csikói ugyanis a gyógyszeripar nemkívánatos „melléktermékei”.

Az úgynevezett „vizeletfarmokon” a kancákat gyakran embertelen körülmények között tartják, leggyakrabban naphosszat állásban, lekötve. Szinte folyamatosan vemhesek, mivel vizeletük így lesz ösztrogénben – női hormonban – gazdag, melyet aztán a humán gyógyászatban használnak fel. Az ösztrogénnek, ami a változókorú nők számára készült hormonpótló gyógyszerek fő hatóanyaga, még ma is elsődleges forrása a vemhes kancák vizelete. Ezeken a farmokon a csikókat korán elszakítják az anyakancától, és gyakran a vágóhídon végzik.

Ám Fynn-nek szerencséje volt. Adaire Hiestand meglátta az interneten a vágócsikók megmentéséért szóló felhívásban a kis sárga méncsikó képét, s elhatározta, megvásárolja. 550 dollár (mai áron számítva 160.000 Ft), mindössze ennyi volt a csikó vágóára.

Az elkövetkező években Adaire Hiestand gondozta, nevelte és be is lovagolta Fynn-t. A sárga herélt iskolalóként kezdte karrierjét, nyergében gyerekekkel. Ötévesen került Karri McFadden díjlovas keze alá. Itt bontakozhatott végül Fynn istenadta adottsága – a nem tisztavérű herélt, akit az USA-ban „csak” amerikai melegvérű-ként jegyeztek be – született díjlónak mutatkozott.

A díjlovas McFadden-t olyannyira meggyőzte Fynn, hogy megvásárolta az apró, mindössze 155 cm magas fiatal lovat, s három éven belül el is érte vele a Nagydíj szintet. Nyolcéves korára elnyerte az USA díjlovas-szövetségének aranyjelvényét, majd lovasa úgy döntött, új otthont keres számára. S meg is találta.

A boldog tulajdonos: Candace Platz és a hálás Fynn. Fotó: EBY

Candace Platz, amatőr díjlovas épp abban az időben keresett Nagydíj-szinten képzett lovat. Kistermetű, könnyű lovaglású társra vágyott. „Egy ismerősömtől hallottam Fynn-ről. Amikor Karri elküldte nekem a fényképét, egyből tudtam, ő lesz az én lovam!” – mesélte Platz.  „A képen Fynn nem piaffe-ban, vagy passage-ban volt látható, hanem bokszában fekve, ahogyan a fejét Karri ölében nyugtatta.

„Senkit nem vittem magammal, amikor elmentem, hogy megnézzem. Megláttam, felültem rá majd öt perc múlva azt mondtam – meg van véve!”

Platz maga sohasem lovagolt addig Nagydíj-szinten. Ám Fynn nyergében, Ruth Hogan-Poulsen edző irányításával hamar jöttek az első sikerek. Mindössze két verseny kellett a lovasnak, hogy Fynn segítségével aranyjelvényes minősítést szerezzen, majd nemsokára már az amatőr mezőny nagy számaiban mutatkozott be a páros. 2013-ban elhozták az amatőr díjlovagló bajnokság összetett első helyezését. Azóta számos verseny s megszámlálhatatlan siker áll mögöttük.

Fynn egy csoda” – áradozik féltett kincséről Candace Platz, aki amúgy állatorvos. „Edzőm szerint most még jobb a mozgása, az önhordása, öntartása, mint amire annak idején gondolni mertünk volna.„ Az edzőnő megérzése nem csalt. Egy floridai versenyen február elején a párost különdíjjal jutalmazták, melyet azoknak az amatőr díjlovasoknak szántak, akik pályafutásuk során kiemelkedő szorgalomról és teljesítményről tettek tanúbizonyságot.

Szép és méltó jutalom ez egy különleges párosnak, akiknek közös életútja a bizonyosság arra, hogy sokszor az élet írja a legszebb történeteket.

2017.02.21. Andics Bernadett, Lovasok.hu
Forrás: The Chronicle of the Horse
Fotó: EBY, Ruth Hogan-Poulsen, Canva
Frissítve: 2022.08.03.

 

125 lótartó voksolt a kézzelfogható tudás mellett

Mosolygó lovasok egy lógyógyászati rendezvényen? Igen! A Lovasok.hu Akadémia Befektetés a Lovad Egészségébe című rendezvényén hét kiváló előadótól tanultak a lovasok. Tekintélyes hallgatóság, 125 lovas és lótartó gyűlt össze Sóskúton, ahol egy napig tényleg minden a lovak egészségéről szólt.

Dr. Molnár József lógyógyász specialista a sántaság gyakorlati bemutatón

Minden lótartó szeretné a lovát boldognak és egészségesnek látni hosszú éveken át. De az ide vezető út nem a nyeregben, vagy a futószár végén kezdődik. Hanem ott, hogy lótartóként ismerned kell a lovad igényeit, szükségleteit és felismerni az egészségügyi problémákat. Lótartóként Te vagy a kulcs lovad egészségéhez.

Ezért egy olyan szakmai napra invitáltunk lovasokat, lótartókat, ahol tényleg minden a lovak egészsége körül forgott. A neves előadói gárda pedig hozta, amit vállalt: olyan kézzel fogható tudást adott át a résztvevőknek, aminek már akár másnap hasznát vehették lovaik mellett. Ráadásul nem is akárhogyan történt mindez.

Matricák jelölték a hallgatózási pontokat a lóanatómia bemutatón.

Érthető, emészthető, szórakoztató

„Érdekel a lovad egészsége, de már egyetlen injekciós tű látványától is kiver a víz? Nem probléma! Vagy egyszerűen úgy gondolod, hogy unalmas a téma? Engedd, hogy meggyőzzünk ennek az ellenkezőjéről! Garantáljuk, hogy ilyen érthetően, emészthetően és szórakoztatóan még nem hallottál a lógyógyászatról és a lovak egészségmegőrzéséről” – ígértük a rendezvény kiírásában és ezt be is tartották az előadók, név szerint dr. Bába András, dr. Bocz Nóra, dr. Kutasi Orsolya, dr. Molnár József, Ormándi Zsolt, dr. Pallós Andrea és dr. Povázsai Ágnes.

Tekintélyes hallgatóság, 125 lovas és lótartó gyűlt össze a Sóskúti Lovas- és Élményparkban ahol egy napig tényleg minden a lovak egészségéről szólt.

Teljes létszámmal zajlottak a gyakorlati bemutatók a fedeles lovardában

Sántaságtól kólikáig teljes létszámmal

A három gyakorlati bemutatóba és a hat rendkívül tartalmas előadásba az előadók belesűrítették mindazt a legfontosabb alapvető tudást, amivel a lótartóknak mindenképp rendelkezniük kell. Szó esett a sántaságról, a sérülések ellátásáról, fertőző betegségekről, védőoltásokról, járványvédelemről, de még a takarmányozásról is. És persze nem maradhatott ki a kólika és a lovak légúti megbetegedéseinek problémaköre sem.

A résztvevők lelkesedését mi sem mutatja jobban, minthogy teljes létszámmal zajlott a három gyakorlati bemutató a fedeles lovardában, de még a nap két utolsó előadása is majdnem teltház előtt zajlott.

A résztvevő lovasok visszajelzései:

„Nagyon hasznosnak találtam. Remélem a jövőben lesz folytatása.” (Bianka)

„Jó hangulatú, konferenciahangulatot árasztó, technikailag is minőségileg felkészült (több képernyő, hangosítás biztosítása pld.): REMEK volt! Gratulálok!! Így tovább!” (Katalin)

„Nagyon tetszett, nagyon sokat tanultam és sok bennem felmerülő kérdésre is választ kaptam.” (Mercédesz)

„Nagyon tetszett! Főként az, hogy mindenki kedves, nyitott volt, az előadókkal is tudtam akár személyes kérdésemről is beszélni.” (Zsófia)

„Kiváló ellátás, rendezett, jó megközelíthető  helyszín, egyedülálló szakemberek, érdekes, izgalmas, aktuális témák. Köszönjük a feledhetetlen élményeket!” (Eszter)

“Nagyon jó ötletnek tarom ezt a rendezvényt, minden kezdő lótartónak kötelezővé tenném!” (Brigitta)

„Szenzációs volt.” (Lilla Viola)

Dr. Kutasi Orsolya: egyedülálló és hiánypótló kezdeményezés

„A sóskúti rendezvényen olyan lóegészségügyi oktatás vált mindenki számára elérhetővé, ami a legújabb tudásanyagot hétköznapi nyelven tolmácsolta az érdeklődők felé. A Lovasok.hu kezdeményezése ebben a formában egyedülálló és hiánypótló, és óriási örömömre szolgált, hogy részese lehettem.

Úgy gondolom, hogy a hazai lószeretők, lótartók és sportolók között napjainkra megnőtt az igény arra, hogy tényleg értsék és tudják, mi az, amivel lovaiknak még jobb, még biztonságosabb életet biztosíthatnak, mire van valójában kedvenceiknek szükségük és mitől lehet jobb a teljesítményük. Az, hogy ennyien részt vettek a rendezvényen, igazolta azt a reményemet és hitemet, hogy igenis szüksége van a magyar lószerető embernek is a konvencionális kutatás és orvoslás eredményeinek ismeretére. Mi, előadók igyekeztünk olyan ismereteket átadni, melyet a résztvevő akár már másnap felhasználhat és hosszú távon is kamatoztathatja a lovával együtt töltött mindennapokban.

Reméljük, lesz folytatása a hétvégi rendezvénynek, melyért óriási köszönet illeti mind a Lovasok.hu munkatársait, mind azokat, akik jelenlétükkel megtisztelték ennek a kezdeményezésnek az első állomását” – mondta dr. Kutasi Orsolya, aki a takarmányozás mellett a lovak fertőző betegségeivel, a vérvizsgálatokkal és a járványmegelőzéssel kapcsolatban is értékes tanácsokkal látta el a lovasokat.

Dr. Kutasi Orsolya a a takarmányozás mellett a lovak fertőző betegségeivel, a vérvizsgálatokkal és a járványmegelőzéssel kapcsolatban tartott előadást.

Dr. Bába András: a lovak profitálnak a legtöbbet a rendezvényből

Hiánypótló rendezvény volt ez. Nagyon fontos a lótartók oktatása, tanítása, hiszen az állatorvosnak is könnyebb a dolga, ha jól informált, tájékozott lótartókkal dolgozhat együtt, akik odafigyelnek lovuk egészségére és időben észreveszik az esetleges problémákat. Mindkét fél érdeke ezért a lótartók és az állatorvosok közötti párbeszéd gördülékenysége, amiből végül a lovak profitálnak a legtöbbet” – mondja dr. Bába András lógyógyász specialista, a Magyar Lógyógyász Állatorvosok Egyesületének elnöke.

Dr. Bába András a kólikáról tartott előadást.

Ormándi Zsolt: próbálunk minél több információt átadni

„Nagyon előremutató kezdeményezés” – kezdte értékelését Ormándi Zsolt patkolókovács, a Magyar Patkolókovácsok Egyesületének elnöke. „Míg a patkolókovácsok rendszeresen, 6-8 hetente találkoznak a lovakkal és lótartókkal, az állatorvosok leginkább akkor, ha baj van. Ezért mi is próbálunk minél több állategészségügyi információt átadni a lótartóknak, de egy ilyen rendezvényen ez sokkal eredményesebben megvalósítható. A patkolókovács szempontjából is több idő és lehetőség van ilyenkor bemutatni, hogy mit takar a mi munkánk, hogy mi lenne a cél, hogy mit várhat el tőlünk a lótartó és mit nem, milyen problémákra milyen megoldások léteznek, vagy hogy milyen divatos megoldások nem célravezetőek. Akár egy egyszerű patarepedésről is beszélgethetünk olyan lótartókkal, akik még nem találkoztak vele, elmondhatjuk, hogy nem is akkora probléma és hogy hogyan lehet kezelni.

Remélem, hogy ez a kezdeményezés nem áll itt meg. Ha a lótartók részéről igény és érdeklődés is van a folytatásra, örömmel állok elébe.”

Ormándi Zsolt patkolókovács, a Magyar Patkolókovácsok Egyesületének elnöke a patkolási bemutatón.

Dr. Molnár József: “tanításra készültem, de én magam is tanultam”

„Nagyon fontosnak tartom a megfelelő párbeszéd kialakítását lótartók és állatorvosok között. A patkolókovács-állatorvos kapcsolat erősítése nagyon sok esetben a lovak hasznára vált már. Ezért cél a lovasokkal is hasonló: egymás problémáit, nehézségeit, gondolkodását feltáró kommunikáció kialakítása. Bár én tanításra készültem, a gyakorlati rész során feltett kérdésekből, a kialakult beszélgetésekből én is tanultam. Ha a lovasok hasznosnak érezték az előadásainkat, örömmel részt vennék a folytatásban! Már alig várom!” – összegezte a nap tapasztalatait dr. Molnár József lógyógyász specialista, aki a lovak sántaságáról tartott előadást, majd gyakorlati bemutatót.

Dr. Molnár József lógyógyász specialista sántaságról szóló előadása.

Ennyi biztatás után, mi mást is mondhatnánk, minthogy: folytatása következik. Hamarosan jelentkezünk a részletekkel!

És azt is biztosan ígérhetjük, hogy a következő rendezvényen igyekszünk megvalósítani azokat az ötleteket, javaslatokat, amiket Tőletek kaptunk.

Egy kis hallgatózás a lóanatómia bemutatón.

A LÓ egészségben szakmai partnereink:

 

2017.02.22. Magyar Dorottya, Lovasok.hu
Fotó: Haga Zsuzsanna és Legin István

Szinte megfizethetetlen lórandi: Le Havre

Nem a leggazdagabb vagy a leghatalmasabb tenyésztő vállalkozás tulajdonában álló és nem is a legdivatosabb szülőktől származó mén az, akinek a fedezéséért a legtöbbet, vagyis 60.000 eurót kell fizetni Franciaországban. A kancatulajdonosok mégis sorban állnak Le Havre boksza előtt a Haras de la Cauvinière-ben. Ez persze nem csoda, hiszen 2016 végén már 17 utódja ért el győzelmet vagy helyezést black type versenyekben.

Le Havre jelenleg a legdrágább francia mén.

A legnevesebb ménesektől kissé távolabb fekvő Haras de la Cauvinière mintegy 20 éves Csipkerózsika álmából ébredt fel 2006-ban, amikor Elisabeth és Sylvain Vidal megvásárolta. A tulajdonosok korábban olyan nagy és sikeres tenyésztőknél – Niarchos, Lagardère, l’Aga Khan, Lady O’Reilly, Bourgeauville, Coolmore, Lane’s End – dolgoztak, ahol lehetőségük nyílt alaposan kitanulni a szakmát.

A ménes 230 hektáron terül el és négy egységből áll: a kancaudvarból az ellető bokszokkal, két yearling udvarból és a mének részéből. Az elmúlt tíz év alatt a bokszok száma 40-ről 150-re bővült.

A ménes azoknak az – elsősorban külföldi tulajdonosoknak – kínál teljes körű ménesi szolgáltatást, akiknek nincs saját földterületük. Az egyik legnagyobb és legsikeresebb tulajdonosuk azonban francia. Gérard Augustin-Normand-ról, Le Havre tulajdonosáról és Air Chief Marshal résztulajdonosáról van szó, aki itt tartja a kancáit is.

Cauvinière-ben 2017-ben három fedezőmén állomásozik. A legnagyobb figyelem a 2006-ban, Írországban született Le Havre-ra szegeződik. A Noverre apaságú mén háromévesen megnyerte a Prix du Jockey Clubot (Francia Derby) és második helyet szerzett a Poule d’Essai des Poulains-ben. Ezek mellett kétévesen két kisebb versenyben, háromévesen pedig egy Listedben is győzött. Miután háromévesen ínsérülés miatt visszavonult, 2010-ben 5.000 euróért kezdett fedezni. Sokakat meglepett, miután már az első évében jobbnál jobb csikók születtek utána.

Az első évjáratából származik Avenir Certain, aki a kancák Poule d’Essai des Pouliches-a (Group 1, 1600 méter, a hároméves kancák első klasszikus versenye) után megnyerte a Prix de Diane-t is (Group 1, Francia Kancadíj). Ugyanebből az első évjáratából született a Group 2 nyerő Auvray vagy az angol July Cup-ban (Group 1) második Suedois is, valamint négy másik Listed-nyerő.

Ahogy jöttek a kiváló eredmények, úgy emelkedett évről évre Le Havre fedeztetési díja. Tavaly 189 kancát vezettek elé. Idén pedig még tovább nőtt az érdeklődés iránta, miután La Cressonière nevű három lánya 2016-ban megismételte Avenir Certain klasszikusokban elért dupláját és nem mellesleg eddigi nyolc versenyében veretlen maradt. Nemrég pedig arról érkezett hír, hogy Észak-Amerikában is sikerült Le Havre egyik utódjának (Rymska) Group versenyt nyernie.

Le Havre tehát kiválóan örökíti gyorsasát és viszonylagos távbírását, az utódai pedig számos nagy európai pályán, sőt a jelek szerint Amerikában is képesek jól teljesíteni.

A ménes másik ígéretes, kilencedik évében járó ménje Rajsaman, az egyik legmeghatározóbb francia örökítőnek számító Linamix egyik utolsó fia, aki 8.000 euróért fedez. Az apjához hasonlóan szürke telivér mérföldön bizonyult a legjobbnak, miután ott két Group 2-es és két Group 3-as győzelmet szerzett, illetve Group 1-ben is kétszer harmadikként ért célba.

Az első utódai tavaly nagyon jól mutatkoztak be, mert az első évjárattal rendelkező mének között, a győzelmek alapján Franciaországban az első helyen végzett.

A Danehill Dancer apaságú Air Chief Marshal, a ménes harmadik ménje, 6.000 euróért fedez. Versenypályafutása alatt elsősorban a gyorsaságával tűnt ki, utódai azonban hosszabb távon is eredményesek. A legjobb fia Mont Ormel, aki idén Group 1-et is nyert, majd ezután azonnal megvásárolta egy hongkongi futtató, így a jövőben ott versenyez majd.

 

2017.02.16. Szöveg és fotók: Vonczem Gabriella

Kiemelt fotó: Canva
Frissítve: 2022.08.11.

 

Egy kisebb ménest is elszállíthatsz a Horse Trans Cargo-val

Egyszerre négy ló is utazhat majd a Horse Trans Cargo Kft. hamarosan szolgálatba álló lószállító utánfutóján, amin most végzik az utolsó simításokat a hollandiai Roelofsen lószállító-gyártónál.

A kamionokon, a hét darab lovas pótkocsin és két, illetve három férőhelyes lószállító utánfutók mellett ez az új utánfutó tovább növeli annak a lehetőségét, hogy a Horse Trans Cargo által szállított lovak minél optimálisabb körülmények között, kényelmesen, biztonságosan, jó logisztikai háttérrel juthassanak el úticéljukhoz.

Az utánfutóval előreláthatólag márciusban tudja a munkát elkezdeni a Horse Trans Cargo.

Lószállítással kapcsolatos kérdéseiddel fordulj bátran a Horse Trans Cargo irodájában dolgozó kollégákhoz, illetve kérj tőlük konkrét árajánlatot e-mailben az info@horsetrans.hu címen.

További elérhetőségeiket és az árajánlat kérő lapot megtalálod a Horse Trans Cargo honlapján is.

Elérhetőségek:
Horse Trans Cargo Kft.
4287 Vámospércs, Móricz Zs. u. 29.
Telefon: +36 20 935-7375
Fax/üzenet: +36 52 211-005
www.horsetrans.hu 
E-mail: info@horsetrans.hu

2017.02.16. Berecz Enikő, Horse Trans Cargo Kft.

Az aranyra hajt Dobrovitz a VK-döntőben

Dobrovitz József az egyedüli magyar a négyesfogatok fedeles világkupa-sorozatának hétvégi döntőjében. A világbajnok fogathajtó nem titkolt célja a győzelem, de dobogós helynek is örülne, hiszen itt már valóban a legjobb fogatok küzdenek.

Dobrovitz József összesítésben a negyedik helyen zárta a négyesfogathajtó fedeles világkupa-sorozat versenyeit, így már biztos, hogy ott lesz fogatával a február végi, göteborgi döntőben.

Az M4 Sport Sportreggeli című műsorában a világkupa finálé egyedüli magyar résztvevője elmondta, lovai a szerdai indulásig napi edzésben vannak, hogy tartsák a formájukat: “A nyolc versenyből álló sorozatban eleve a legjobb tíz hajtó vehet részt, mindenki négy versenyen indulhat, és az ezeken elért eredmények alapján alakul ki a hatos döntő mezőnye” – mondta Dobrovitz József, akinek a fia hetedikként, hajszállal maradt le a végső összecsapásról.

Egyedüliként, a szabad ég alatt készül a döntőre

A magyar hajtó számára decemberben zárult a sorozat, és akkor már látható volt, hogy teljesítményével ott lehet a döntőben. Rövid pihenő után lovaival megkezdte a felkészülést, amit nehezített, hogy míg a külföldi vetélytársak fedeles lovardában gyakorolhatnak, ő egyedüliként a mezőnyből a szabadban edz. Éppen ezért választotta azt a taktikát a sorozatban, hogy négy egymást követő világkupa-fordulóban indult, így a versenyek is edzésnek számítottak.

“Két hete Hollandiában elindultam egy versenyen, amely jó alkalom volt a tesztelésre, megbizonyosodtam arról, hogy jó kondícióban vannak a lovak” – mondta. Hozzátette, hogy a göteborgi pályát az a holland szakember építi, aki a londoni aréna pályáját is tervezte, ahol Dobrovitz dobogós helyen végzett. “Jó pályaépítő, bízom benne, hogy technikás, döntőhöz méltó pályát épít Göteborgban” – fogalmazott.

Gyorsabb fogattal a győzelem a cél

A döntőről azt mondta, a cél minden versenyen a győzelem, de mivel a világkupa-fináléban valóban a legjobbak vesznek részt, dobogós helyezésnek is örülne.

A legnagyobb ellenfél a sorozatban három versenyen is nyerni tudó ausztrál Boyd Exell lesz. Az idényben kétszer együtt szerepeltek, és Dobrovitz József mindössze két-három másodperccel maradt el tőle úgy, hogy nem volt tökéletes a fogata. Azóta egy pozícióban lovat cserélt, így gyorsabb lett a fogat.

Ifj. Dobrovitz József a titkos fegyver

A döntő pályáját a versenyzők csak húsz perccel a viadal előtt ismerhetik meg, mert hiába kapják meg előző este a pályarajzot, azon csak akadályok láthatók, a pályaív nem érzékelhető. Éppen ezért hajtónknak nagy segítségére lesz a fia, aki nézi majd a vetélytársakat, és ha édesapja előtt valaki nagyot hibázik, Dobrovitz József ennek tudatában választhat taktikát, sebességet.

Dobrovitz József bronzérmet érő hajtása Londonban

2017.02.21. Forrás: MTI
Fotók: FEI, Videó: Youtube
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.16.

Lovas példaképek, avagy hazánk legjobbjai 2016-ban

Idén is Lázár Vilmos adta át a Magyar Lovas Szövetség kitüntetéseit a már hagyománynak számító Díjátadó Gálán. A legkiemelkedőbb lovasok, lovassportolók, edzők, tenyésztők kaptak elismerést munkájukért.

 

Gróf Széchenyi István Emlékérem

A legmagasabb lovas kitüntetés a lovastársadalom érdekében hosszú távon kifejtett nemzetközi szintű lovas teljesítményért, kimagasló oktatási-, nevelési-, tudományos-, gazdasági-, társadalmi munkásságért, a szakmai kultúra erősítéséért, a nemzetközi sportéletben, a társadalmi szervezetekben, a sport-köztestületekben kifejtett magas szintű munkásság elismeréseként adományozható. 1987-ben alapította a Magyar Lovas Szövetség Elnöksége. Az emlékérem alkotója Tóth Béla szobrászművész.

Munkásságuk elismeréseként Gróf Széchenyi István Emlékérmet kaptak:

  • Kassai Lajos

A világ lovasíjász sportjának ikonikus alakja, a magyar lovasíjászat alapítója és nemzetközi színvonalú művelője. Minden eddigi lovasíjász versenyt megnyert. Négy Guinness Világrekordot állított fel.

Életfilozófiája, magyarság-tudata, tanításai, az állatok értése és tisztelete, a sportága iránti alázata példaértékű. Fáradhatatlan szorgalmával világszínvonalú iskolát, lovasíjász központot épített ki.

2013 óta az általa kifejlesztett lovasíjász módszer hivatalosan hungarikum – az egyetlen a lovassportok közül.

Fotó: A lovasíjász Facebook oldala

  • Molnár Tamás

Egész eddigi életét a lovaknak, a lovas élet jobbításának szentelte.

A Nemzeti Lovardától Mezőhegyesig eredményes élsportolóként versenyzett. Később edzőként hasznosította tapasztalatait. Tanítványai a lovassportban országos bajnoki címekig jutottak. Az öttusa válogatott lovasedzőjeként olimpiai-, világ- és Európa-bajnoki aranyérmek kivívásában működött közre.

Az elmúlt évtizedben lovardák irányításában, menedzselésében tevékenykedik. Lovas életünknek aktív részese és segítője.

A kitüntetés a közelmúltban elért kimagasló, nemzetközi szintű versenyeredményért, a sportolók felkészítéséért, a lovassport érdekében kifejtett eredményes menedzselési-, szervezési-, támogatási-, oktatási-, nevelési-, tudományos- és médiatevékenységért, a fiatalokat, a diáksportot felkaroló munkásságért adományozható. 2010-ben alapította a Magyar Lovassport Szövetség Elnöksége. Az Emlékérem alkotója Tóth Béla szobrászművész.

Munkásságuk elismeréseként Magyar Lovassportért Emlékérmet kaptak:

  • Bartha István 

A fogathajtás közismert szereplője. Eredményes fogathajtó, bíró és pályaépítő. Egy évtizede FEI stewardként nemzeti és nemzetközi versenyek rendszeres közreműködője. Fogathajtó tanítványai a különböző szintű versenyeken eredményesen szerepelnek.

  • Czink György

A magyar edzői kar meghatározó személyisége. Az ausztrál öttusa válogatott lovas edzőjeként két tanítványával ott volt a riói olimpián. A férfi mezőnyben tanítványa, Max Esposito egyéniben hetedik helyet, a nőknél Cloe Esposíto aranyérmet szerzett. Versenyzői az olimpiára Magyarországon készültek. Ennek eredményeként az öttusa sport legpatinásabb számában hibátlan pályákat lovagoltak. Teljesítménye honi edzőképzésünk sikere is.

  • Dr. Kriza Ákos

A kitüntetett orvos-közgazdász, 2010. óta Miskolc város polgármestere. Hobbija a ló és a lovaglás. A diósgyőri vár tövében épült Lovagi Tornák Terének megálmodója és megvalósításának vezetője. E létesítmény nem csupán az Észak- és kelet-magyarországi régióban, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, hanem országosan is hiánypótló lovas létesítmény. Négyévszakos talajú verseny- és melegítőpályájával, 750 fős fedett lelátóival, korszerű infrastruktúrájával Magyarország egyik legszebb és legkorszerűbb versenypályája.

A létesítmény kimagasló történelmi és kulturális környezetbe ágyazva kínál igényes megjelenést és sportolási lehetőséget; 2016-ban hét lovassport eseménynek adott otthont, köztük a Díjlovagló Országos Bajnokságnak, a Korosztályos Díjugrató Championatusnak, valamint egy díjugrató Grand Prix-nek.

  • Kun Péter

Munkája nyomán 2016-ban az európai western lovasélet felfigyelt a szakágra. Az egyik legnagyobb cutting versenyt Hortobágyon a Lovasnapok keretében szervezték. E hagyományteremtő esemény látványosan illeszkedett a programba, a lovasok és a látogatók között általános elismerést aratott. A versenyről rangos szakmai hírportálok és újságok is elismerően tudósítottak. Az esemény jó példája a szakágak egymást erősítő együttműködésének.

Dr. Kun Péter és Smart Blackbird a paint horse lófajta tenyésztői szervezetének kontinensviadalán 2015-ben

  • Losonczy Anikó

2016-ban – a hagyományokat felelevenítve – indították újra a Nemzetközi Díjlovagló Fesztivált, ahol a legjobb hazai lovasok a világ legjobbjaival mérhették össze tudásukat. Mentoraik Inge Braun és Bernd Braun voltak. Az ő példájuk alapján szeretné megőrizni ezt a hagyományt Ács Róbert és Losonczy Anikó. A díjlovaglás népszerűsítésére vezették be az egyesületek és lovasiskolák showversenyét az esti program részeként. Az ötletet a németországi Frankfurt Festhalléban évente rendezett műsor adta.

2016-ban a Fesztiválra 11 nemzet 105 lovasa érkezett 127 lóval a világ különböző pontjairól, köztük az olimpiai bajnok Ulla Salzgeber is. 2017-ben a háromcsillagos nemzetközi díjlovaglóverseny a FEI Világkupával és a fiatal-, junior-, póni és gyerek lovasok számára rendezett nemzetek díjával bővül.

Sándor Móric Díj

A díj névadója, Gróf Sándor Móric művelt, jó kedélyű, bátor, egyenes jellemű, igazságszerető, a közügyeket támogató, igazi sportember, népszerű személyiség volt. Nem az elismerés, hanem a teljesítmény érdekelte. Több mint háromszáz egyedülálló lovaskalandját jegyezték fel. Átúsztatott a Dunán. Rakott szekeret ugratott lovával. Lóháton járt fel palotájának emeletére – ahogy ezt az emlékszobor is jelképezi. Jelentősebb összeget hagyott a Magyar Tudományos Akadémia alapjára, a Nemzeti Múzeumra, az Országos Gazdasági Egyesület céljainak előmozdítására, a budai szegényápoldára, valamint a pesti gyermekkórházra. Segítőkész ember volt.

A Gróf Sándor Móric Díjat a magyar lovassport kiemelkedő támogatói kapják, a díj Nacsa Richárd szobrászművész alkotása.

  • Arie Yom Tom

Arie Yom Tom évek óta jelentős anyagi támogatással járul hozzá magyar díjlovagló sport fejlődéséhez. A szakmai műveltség erősítésére évente 2-3 olimpiai bírót hív meg Magyarországra. A kurzusokat a szakág tagjai, illetve a lovasok térítésmentesen látogathatják. A válogatott keret tagjainak edzőtáborait – ugyancsak rangos edzők meghívásával segíti. Több millió forinttal támogatja a hazai rendezésű országos bajnokságokat.

Olimpiai Felkészülést Koordináló Bizottság Díja

  • Krucsó Ferenc

Az elmúlt évben végzett edzői felkészítő munkájáért az Olimpiai Felkészülést Koordináló Bizottság, (amely szorosan kapcsolódik a Magyar Lovas Szövetség olimpiai program célkitűzéseihez) különdíját Krucsó Ferenc kapta.

Év edzője

  • Horváth Gábor

Horváth Gábor a Győr-Moson-Sopron megyei Győrzámolyban az ország egyik legígéretesebb utánpótlás műhelyét működteti. Tanítványa, Alasztics Aliz 2016-ban a magyar díjugrató sport eredményes lovasa. Több mint száz induló között egy hibaponttal, egyéniben a hatodik helyezést szerezte meg az írországi Európa-bajnokságon, és dupla hibátlant teljesített a negyedik helyezett magyar csapat tagjaként. Európa három legnehezebb utánpótlás CSIO versenyén – Ausztriában, Lengyelországban és Németországban – mindhárom nagydíjban dobogós.

Másik tanítványa, Tóth Ninetta, a Talent Program legfiatalabb lovasa szintén tagja volt a 2016-os évben több Nemzetek Díjában eredményes magyar csapatnak. Horváth Gábor edzői munkája így jelentősen hozzájárul lovassportunk fejlődéséhez.

Év szövetségi kapítánya

  • Németh István

A második szezonban a felnőtt díjugrató válogatott eredményes szövetségi kapitánya. Irányításával az ifj. Szabó Gábor, Horváth Balázs, Hugyecz Mariann, Tóth László összetételű csapat 2016. legnagyobb és legfontosabb versenyén, a budapesti CSIO-n győzött, 14 csapatot megelőzve lépett a dobogó legmagasabb fokára.

Válogatott lovasai közül – másfél évtized szünet után – 2016-ban Hugyecz Mariann Világkupa döntőt lovagolt, ifj. Szabó Gábor másodszor nyerte a Nemzeti Lovardában a CSIO nagydíjat.

CSIO Furusiyya FEI Nemzetek Díjában a Nemzeti Lovardában – Fotó: csiobudapest.hu

Év tenyésztője

  • Enyingi Agrár Zrt. Enyingi Agrár Zrt. Sáripusztai Ménese

Az Enyingi Agrár Zrt. Sáripusztai Ménesében folyó kimagasló tenyésztői munkát a Magyar Lovas Szövetség elnöksége „Az Év Tenyésztői Díja” kitüntető címmel ismerte el. A Sáripusztai Ménesben tenyésztett lovak 2016-ban a három olimpiai szakágban és fogathajtásban is kimagasló eredményeket értek el.

Díjugratás

  • Az írországi Ifjúsági Európa-bajnokságon a 15 éves Jármy Vince Prímával több mint 100 induló között 4. helyezést ért el.
  • Zordon – nyergében Horváth Balázzsal – Szlovéniában a Nemzetek Díjában hibátlanul versenyzett, majd a Nemzeti Lovardában a budapesti CSIO-n dupla hibátlant ment, ami nagyban hozzásegítette a magyar díjugrató válogatottat a történelmi győzelemhez.
  • Bukfenc – a Ménes lovasával, ifj. Gombos Lászlóval megnyerte a diósgyőri GP-t, és ezüstérmet szerzett a felnőtt díjugrató országos bajnokságon.

Horváth Balázs és Zordon a budapesti CSIO-n – Fotó: csiobudapest.hu

Díjlovaglás

  • A Kovács Ernő által kiképzett Zümmögő, a riói olimpia díjlovas versenyében Jojo AZ néven a dán válogatottat erősítette.

Military

  • Viking Egyed Lászlóval nemzetközi szinten eredményes.

Fogathajtás

  • A négyesfogathajtó világbajnokság ezüstérmes csapat tagjának, ifj. Dobrovitz József fogatában szerepelő Dante, a magyar lovak közül a legjobb vb-eredményt érte el.

Magyar bajnokok

  • Díjugratás: ifj. Szabó Gábor
  • Díjlovaglás: Szalai Nikolett
  • Military: Schaller Gábor
  • Fogathajtás: Dobrovitz József
  • Távlovaglás: Feketéné Wachtler Katalin
  • Lovastorna: Bence Balázs, Németh Blanka
  • Western-reining: Heffler Helka

2017.02.20.
Képek, forrás: Magyar Lovas Szövetség, canva.com
Frissítve: 2022.08.05.

A Ford, amiben a Mustang vére pezseg

Még a lovak is puszival köszöntötték. Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője tesztelte az utánfutó-stabilizátorral és zajcsökkentő rendszerrel ellátott Ford Edge-t, amibe akár egy szalmabálát is betehetsz.

210 ló? Nem vagytok kicsit szűkösen odabenn, skacok?

Bár az Edge egy prémium kategóriás SUV, de erőteljes 210 lóerős dinamikájával, jellegzetes robosztus, amerikai formájával vérvonala tagadhatatlan.

Havas, latyakos, ónos esős korcsolyapályás téli időben hihetetlen öröm és megkönnyebbülés, hogy a Ford Edge volt mindennapi társam a közlekedésben. Az ónos esőtől még márkás túrabakancsom is korcsolyaként viselkedett a gyalogos közlekedést is ellehetetlenítve.

No de semmi pánik, itt van velem az Edge, és mivel láthatóan nem volt kedve a garázsom helyett az alsó utcában -18 fokban éjszakázni, így aztán a hihetetlen jól tapadó Michelin Latitude Alpin 255/ 45 R 20” papucsaival, intelligens összkerékhajtásával (AWD) lazán felkapaszkodott a tükörjégen hazáig, és kapunyitásnál is stabil fogódzkodónak szolgált.

Nem vagyok oda a nagyon automatizált dolgokért, de meg kell hagyni, az intelligens hajtáslánc jól kapcsolgatja az összkerékhajtást és a difizárat. Mondjuk, a terepes hancúrozást kizárja az elektromos kézifékkel együtt, és hasmagassága sem a valódi terepezésre való, de ettől az Edge vezetési élménye cseppet sem csorbul.

Sőt, aki a kényelmet szereti, annak kedvében jár, hogy semmihez nem kell nyúlnia, magától kapcsol – mutatja is a műszerfalon, és a Sóskúti Lovas és Élménypark birtokán is minden kátyúból, sárból, jégből lazán kivágta magát.

Mert a jó fotókért meg kell dolgozni a járatlan utakon is…

Azért nehogy elfelejtsük, a Ford Edge terepes képességei ellenére sem munkagép, hanem egy erőteljes, elegánsan robosztus, nevéhez híven szögletes vonalakkal övezett prémium kategóriás SUV.

Nyitásnál szembeötlő, hogy az ajtók alja kívülről takarja a küszöböket. Elsőre kicsit furcsa, a magasabb járdákon és terepeken könnyedén leérhet, amikor kinyitjuk, viszont hatalmas előnye a sáros latyakos időben, hogy küszöbjeink tiszták maradnak alatta, így ki- és beszálláskor sem kell odafigyelni, hgy ne koszoljuk össze a ruhánkat Tovább haladva a külsejéhez méltóan tágas, hatalmas, kényelmes beltér fogad minket elöl, hátul.

Tesztautónk aranybarna fényben csillogott a Sóskúti Lovas- és Élményparkban.

Beülés előtt kápráztató fényjáték köszönt, ugyanis álló motornál kéken, járó motornál pirosan világít az ajtó pakolórekesze, a küszöbön látványos Edge felirat virít. A pedálok is kék fényben úsznak, hogy lássuk, nem lépünk akármibe.

Sötétben igazi fényjátékkal kényeztet a Ford Edge

Belül is elegánsan szögletes vonalak, krómozott kontúrokkal, kézzel varrott bőrrel és plüsskárpittal fokozzák a prémiumérzést. Lehajolni nem kell, méretesen magasan van az elektromosan állítható, programozható pilótaülés, de az ajtók pereme is körbevesz minket. Kicsit gátol a kilátásban, de a hatalmas tükrök és a radarok mindenért kárpótolnak. Ötletesen a tükörben ég egy sárga LED, ha mellettünk vagy a közelünkben akadály van. Indexelésnél villogással is figyelmeztet minket.

Ha beindítjuk a motort, az indítás gombnyomásra automatikus, olyan érzésünk van, mintha repülőgépben ülnénk. Semmi túlzás, de körbe vesznek minket a kijelzők, a lágy kék fényekben úszó gombok. Aki szereti a digitális technikát, az Edge a rengeteg kapcsolható, programozható funkciókval minden igényét kielégíti: hagyományos napi számlálók, fogyasztásmérő funkciók, óra, iránytű, hőfokmérő, légnyomásmérő, jelzőtáblák kijelzése, kormányzás intenzitásának állítása, stb.

Műszerei maximálisan digitálisak, de a nagyfelbontású, jó minőségtől észre sem vesszük, hogy nem analóg mutatói vannak. Középen 8 colos érintőképernyőre került a navigáció, a telefonos kapcsolat, a digitális kétzónás klíma és a digitális hifi rendszer. A Ford SYNC 2 rendszerével hangbemondással is tudjuk ezeket vezérelni.

Különlegesség a Ford aktív zajcsökkentő rendszere: láthatatlan mikrofonok veszik a felesleges zajokat, és a hifi rendszerből sugárzott ellenhullámokkal oltanak ki minden olyan hangot, ami zavarna minket. Ez azt jelenti pontosan, hogy még 140-es tempónál sincs semmi vágtazaj, semmi patadobogás, stúdió minőségű a belső csend és a zene. Ha megszólalnak a radaros és egyéb figyelmeztető hangok, a hifi rendszer automatikusan elcsendesül. De itt még nem merül ki az Edge különleges felszereltsége.

Kaptunk egy sávtartó rendszert is. Ha bekapcsoljuk, zöld vonalak jelzik, hogy érzékeli a sávunkat, és ha a szélére hajtunk, aktív kormányzással visszahúzza az autót a sáv biztonságos patanyomára. Sajnálatos, hogy nem tartja középen, így a kipróbálásakor kicsit kacsázik az autó egyik csíktól a másikig, s megijesztheti a mellettünk haladókat is a közeli manőverekkel. Nem is csoda, ha a tesztelése után nagyon benéztek a minket előző vezetők, hogy vajon mennyire lehetek pityókás?

Persze a kijelző is nyomban figyelmeztet, hogy álljunk meg, és igyunk egy jó kávét! Fontos, hogy ne hagyatkozzunk rá, csak egy kiegészítő biztonsági szolgáltatás, ha a felfestések halványak, vagy a szokásos össze-vissza csíkozás van az úton, esetleg rossz az idő, akkor nem érzékeli a sávokat!

A start-stop rendszer a takarékosságban segít. A már megszokott adaptív tempomat is aktív, a beállított sebességhatáron belül érzékeli, ha valaki lassít előttünk. De itt is tartsuk meg a kontrollt! Bár lovunk is el tud menni vészhelyzetben hazáig, de azért nem árt, ha mi irányítjuk!

A menetkényelmet elektronikák sokasága segíti, a kormányzás is intelligens. A Ford Edge állandóan figyeli vezetési technikánkat, sebességünket,útviszonyokat, és ahhoz mérten állítja a kormányzást. Lassú manővereknél így az Edge méretéhez képest bámulatosan kis fordulási köröket tudunk produkálni.

Kis lovas családunknak nagyon praktikus, az utánfutó stabilizáló rendszer, ami nagyobb tempónál sem engedi beringani a lószállítót, így a lovak sem lesznek tengeribetegek – és persze sokkal biztonságosabban utazhatnak. A rendszer a kerekekre jutó nyomaték és a légnyomás szabályozásával tartja kordában a kilengéseket.

A kép azzal lesz teljes, hogy a parkolást egy parkoló asszisztens manőverezi helyettünk. A párhuzamos és a derékszögű beállásnál is nekünk csak a váltót és a féket kell kezelni, amit az első és hátsó fedélzeti kamerákkal tudunk remekül figyelemmel kísérni. Egész lassú tempónál sem kapcsolja le a kamerákat, és tudjuk nagy látószögűre is állítani. Rossz időben viszont sajnos hamar koszolódnak.

Még soha nem vol ennyire egyszerű ráállni a lószállítóra…

Elöl és hátul is több fokozatú ülésfűtés, üléshűtés, kormányfűtés, USB és szivargyújtós csatlakozók mindenfelé, a hátsó üléseknél egy 220v-os 150 wattos csatlakozót is találunk. Igaz nem a mi szabványaink szerinti aljzattal, de a túrás boltokban lehet kapni átalakítót. A sok felszerelés ellenére apró bosszúság, hogy még egy ilyen prémium kategóriás autó sem tudja felhúzni a nyitva felejtett ablakait a központi zár bekapcsolásakor.

Még egy hihetetlen látványos játékszer, de azért a haszna sem utolsó, a gombbal vagy távirányítóval nyitható-zárható hátsó ajtó. Ez ám a kényelem, pláne hogy a hátsó lökhárító alatti láblengetéssel kéz nélkül is nyithatjuk.

Mögötte a csomagtartó istállónyi nagy teret tár elénk. Alapjáraton 602 literes, az ülések ledöntésével már 1.850 literesre bővíthető. Még egy szalmabálát is bepakolhatunk lovacskáinknak, csak utána győzzük kitakarítani!

Tesztautónk a 210 lóerős sport változat volt. Automata váltója hatsebességes, és meglepően kevés „gondolkodással” gyorsan reagál minden gázmozdulatra. Normál és dinamikus sport fokozattal. A kormány alatti fülekkel kézzel is kapcsolható.

A gyári vegyes üzemű fogyasztás 5.8 literre van megadva. A hideg időben azonban megnőtt a Ford Edge étvágya: nekünk finoman hajtva 8 liter körül fogyasztott, de terepezésnél 9-10 litert is abrakolt.

A Ford Edge a lószállító utánfutó előtt is jól mutat.

Felszereltségtől függő két változata a Titánium, és a Sport. 2000-es díesel motorja is két változatban létezik: egy változó geometriájú turbós 180 lóerős, és egy biturbós 210 lóerős.

Összegezve

A Ford Edge árarányában is magasra tette a mércét: nem csak a prémium kategóriába, hanem a jövő autóautomatizálásába is új belépő.

Rengeteg kiegészítő és biztonsági berendezése a kényelmet és biztonságot szolgálja, de feltétlenül a vezető irányításával. Belső tere, kidolgozása kifogástalan minőségű, fényjátékai, digitális grafikái látványosak. Utánfutóstabilizáló rendszere jól jöhet lovak szállításakor. Könnyebb terepes, és jó menetteljesítménye minden akadályt maga alá gyűr, hogy a legzordabb időben is hűen, biztonságban, kényelemben hazavigyen minket családunkkal együtt a tanyára is.

Adatok

Ford EDGE árak:

  • Titanium
    • 2.0 TDCI 180 LE M6 AWD: 13.120.000 Ft
    • 2.0 TDCI 210 LE PowerShift automata AWD: 13.965.000 Ft
  • Sport: 2.0 TDCI 180 LE M6 AWD: 13.600.000 Ft
  • Tesztautónk: 2.0 TDCI 210 LE) PowerShift automata AWD: 14.445.000 Ft

Ford EDGE műszaki adatok:

  • Hengerűrtartalom: 1997 cm3
  • Hengerek/szelepek száma: 4/16
  • Váltó:
    • kézi 6 fokozat
    • automata 6 fokozat
  • Teljesítmény:
    • 180LE 3500 fordulaton
    • 210 LE 3750 fordulaton
  • Nyomaték [Nm (1/min)]:
    • 400 Nm 2000-2500 fordulaton
    • 450 Nm 2000-2250 fordulaton
  • Fogyasztás – vegyes gyárilag: 5,8-5,8 

Köszönjük a Ford Magyarországnak hogy kipróbálhattuk az Edge-t.

Köszönjük a Sóskúti Lovas- és Élményparknak a fotózási lehetőséget.

Köszönjük a közreműködést Nánási Emesének és lovának

2017.02.13. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu

Elhunyt Ákos Ajtony, a magyar díjugratás meghatározó alakja

Lovagolt az olimpián, tíznél is több helyezést szerzett Aachenben, kilenc alkalommal nyerte meg a magyar díjugrató bajnokságot. Ákos Ajtony évtizedeken át volt a legeredményesebb magyar díjugrató.

Fotó: pentathlon.hu

Ákos Ajtony 1944-ben született, lovas pályafutását Debrecenben kezdte. Kivételes tehetségére Máchánszky Gyula figyelt fel, 1960-ban már a magyar ifjúsági válogatott tagjaként lovagolt Velencében.

Budapestre került, a Honvéd Hidász utcai lovardájában Dr. Kollár Kornél szárnyai alatt több évtizeden keresztül a legeredményesebb magyar díjugrató volt. 1971-ben nyolcadik helyen végzett a felnőtt Európa-bajnokságon, lovagolt az 1972-es müncheni olimpián, Aachenben tíznél többször szerepelt a helyezettek között.

Pályafutásának legemlékezetesebb társai: Őzike, Terike, Bálvány és Kabala voltak. Utolérhetetlen teljesítménye, hogy kilencszer nyert egyéni magyar díjugrató bajnokságot.

A Budapesti Honvéd lovas szakosztálya után Mezőhegyesen, Csömörön és Budapest környékén edzősködött, számtalan fiatalt tanított meg lovagolni és versenyezni. A magyar öttusa válogatott lovasedzőjeként olimpiai- és világbajnokokat nevelt.

A Magyar Lovas Szövetség a legmagasabb kitüntetéssel, a Gróf Széchenyi István Emlékéremmel díjazta, valamint megkapta a Magyar Sportért Díj I. fokozatát.

Ákos Ajtony búcsúztatását 2017.február 27-én 16.00 órakor tartják a Fiumei úti Nemzeti Sírkert szóróparcellájánál.

Fotó: m4sport.hu

2017.02.14. Forrás: Díjugrató Szakág
Frissítve: 2022.08.16.
Fotók:  m4sport.hupentathlon.hu

Francia ménes katari kézben

Még öt év sem telt el azóta, hogy a katari uralkodó egyik öccse, Joaan Al Thani megvásárolta Normandiában az első ménesét. Ez idő alatt hatalmas fejlesztéseket hajtottak végre és jobbnál jobb mének, illetve kancák kerültek a Haras de Bouquetôt-ba, ahol nemrég megszületett Trêve első csikója is.

A francia Group 1-nyerő Planteur. 

Hatalmas bokszok, tökéletes kialakítás, korrekt tájékoztatás a ménekről, hibátlan fű, csillogóra fényesített sárgaréztáblák, kényelmes parkoló, óriási reklámok, az érdeklődők fejedelmi fogadtatása osztrigával és egyéb ínyencségekkel, az anyakancák tökéletesen elszigetelt nyugalomban, valamint a tulajdonos fallal elválasztott, diszkréten megbújó kastélya. Minden tökéletesen előkészítve várta az érdeklődőket a ménesben és mindenki csodásan is érezhette magát, hacsak nem családias, bensőséges hangulatra vágyott.

A 127 hektáros ménest 1960-ban alapította Alec Weissweiller, majd az utóbbi időkben angol tulajdonban állt, mielőtt 2012-2013 telén Johan Al Thani, a katari uralkodó – aki összesen tíz testvérrel büszkélkedhet – egyik öccse meg nem vásárolta magának.

A hercegre akkor figyelt fel igazán a nemzetközi a galoppvilág, amikor 2013-ban megvette az addig veretlen Trêve-et, aki azután az új tulajdonosnak megnyerte az Arc de Triomphe-t. Az Al Shaqab nevet viselő istállónak azóta számos lova fut Angliában és Franciaországban is. Angliában a híres Frankie Dettori az első számú lovasuk. A tulajdonos célja a ménes megvásárlásakor az volt, hogy idehozza versenykarriert befejező kancáit és a legjobb saját ménjeit és igazi konkurenciát teremtsen a piacot jelenleg uraló angol és ír tenyésztőknek. A ménesben jelenleg 70 bokszban tudják fogadni a lovakat.

A ménbokszok a Haras de Bouquetôt-ban.

A Bouquetôt-ban álló öt mén közül a legnagyobb sztár Shaala, aki idén kezd fedezni 27.500 eurós (8,4 millió forint) áron. Az Invincible Spirit apaságú sprinter mén kétévesen két Group 1-es és két Group 2-es versenyt nyert, majd kisebb sérülés után háromévesen is nyert egy Group 3-at, de utána visszavonultatták. Már most jelentős az érdeklődés azonban iránta. A legnagyobb szenzációt pedig az jelentette, hogy a tulajdonos úgy döntött, ő fogja fedezni 2017-ben Trêve-et is, aki nemrég hozta világra első csikóját Dubawitól.

A ménes talán legszebb ménje, Olympic Glory is nagyon sikeres versenyló volt (fedeztetési díja 15.000 euró). A mérföldes telivér kétévesen is nyert Group 1-et, illetve három- és négyévesen is még három győzelmet szerzett Angliában és Franciaországban a legmagasabb szinten, illetve 2013-ban a világ legmagasabbra értékelt hároméveseként vonult téli pihenőre. Ménesi karrierjét 2015-ben kezdte.

The Wow Signal (fedeztetési díja 8.000 euró) nevű lovuk első csikói idén lépnek pályára. A Group 1-es és 2-es győzelemmel rendelkező mén esetében azonban mindenkinek felhívták a figyelmét arra, hogy csupán a fedezett kancák 30 százaléka vemhesült tőle, így sikertelenség esetén a ménes egy másik ménjénél mindenképpen lehetősége adnak egy újabb fedeztetésre.

A ménes másik korai lakója a hosszútávú, francia Group 1-nyerő Planteur volt, aki idén 4.000 euróért fedez és az első két szezonjában 230 kancát osztottak be hozzá.

A legnagyobb testű mén címe Anabaa fiának, Style Vendome-nak (fedeztetési díj 5.000 euró) jár, aki elsősorban középtávon futott eredményesen és legfontosabb győzelmét a francia klasszikusban, a Poule d’Essai des Poulains-ben aratta.

Az új tulajdonosnak és futtatónak köszönhetően a mének és a kancák is fiatalok, hiszen csak nemrég fejezték be a versenypályafutásukat. A méneknek eddig még egyetlen utódjuk sem került a pályára. A következő évek így nagy izgalmakat tartogatnak a ménesben dolgozók, valamint a tulajdonos számára, hiszen ekkor derül ki, hogy hogyan végezték a munkájukat, illetve, hogy Fortuna mennyire fogadta őket kegyeibe.

 

2017.02.10. Szöveg és fotók: Vonczem Gabriella
Kiemelt kép: Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Miért fontos, hogy ott legyél kancád ellésénél?

A legtöbb kanca mindent megtesz azért, hogy csikóját a figyelő szemektől távol hozhassa világra. Az ellés pedig általában gond nélkül is lezajlik, de előfordul, hogy segítségre van szükség. Ha ilyenkor nincs senki kéznél, az a csikó, de akár a kanca életébe is kerülhet. Egy magyar állatorvos fejlesztése, a Sigloo Ellésjelző Rendszer azonban biztonságot adhat kancának és csikójának, és nyugodt alvást a lótartóknak.

A kancák átlagos vemhességi ideje 335 nap, de az ellés valójában a 320. és 360. nap között bármikor megtörténhet. Az ellésre utaló előzetes jelek (faroktő és farizmok beesése, kitőgyelés stb.) gyakran nem egyértelműek, ezért nehéz megállapítani, melyik napon, illetve sokkal még inkább, hogy melyik éjszaka várhatjuk a kiscsikót.

Az ellés többnyire segítség nélkül is lezajlik,
de nagyjából az esetek 10%-ánál kisebb vagy nagyobb segítségre van szükség.

Ha ilyenkor senki nincs ott, az sajnos a csikó, de akár a kanca életébe is kerülhet.

Ugyanakkor az egyébként simán lezajló ellés sem veszélytelen a csikó számára. A kanca az ellés után néhány percet még fekve pihen. A csikó fején viszont gyakran rajta marad a magzatburok egy darabja. Ha ilyenkor nincs ott senki, aki a burkot levenné a csikó fejéről, sajnos 1-2 perc alatt megfullad.

Maga az ellés az első jelektől (topogás, izzadás, rogyadozás) számítva akár tizenöt perc alatt is megtörténhet. Így

az a gyakorlat, amikor kettő, egy vagy akár félóránként “ránéznek” a kancára, nem garantálja sem a kanca, sem csikója teljes biztonságát és olykor sajnos rosszul végződik.

Ezért nagyon fontos a kanca megbízható és valóban folyamatos felügyelete és az ellés megindulásának biztos észlelése.

Mit tehetsz, hogy ne szalaszd el az ellést?

Erre a gyakorlatban többféle módszer terjedt el:

Személyes felügyelet

Ekkor valaki állandóan (éjjel-nappal) éberen vigyázza a kancát.

  • Előny: a segítség azonnal ott van, amikor szükséges
  • Hátrány: Ha több napig vagy akár több hétig tart a felügyelet, nagyon fárasztó, teljes embert (vagy több embert) igényel. Így is gyakori az elalvás akár éppen a kritikus félórában. Ezen kívül az állandó jelenlét zavarhatja is a kancát, ami az ellés lefolyására hátrányos hatással lehet.

Kamerás felügyelet

A kanca bokszában felszerelt kamera képét éjszaka a meleg szobából nézve felügyeljük.

  • Előny: kevésbé zavarja a kancát
  • Hátrányok:
    • Kevésbé közvetlen a történések érzékelése, így nem biztos, hogy felfigyelünk az ellésre.
    • Az elalvás esélye még nagyobb, mint a személyes megfigyelésnél.

Ellésjelző műszer használata

A világpiacon sok különböző márkájú és működési elvű készülék elérhető. A választást legtöbbször a következő szempontok befolyásolják:

  • Mennyire biztos, hogy riasztani fog az elléskor?
  • Hány téves riasztás fordul elő?
  • Mennyire kíméletes és problémamentes a műszer viselése a kancának?
  • Mennyire egyszerű kezelni, elboldogulunk-e a használatával?
  • Mennyire költséges a megvásárlás, használat vagy bérlés?

Milyen ellésjelző rendszerek léteznek?

A riasztás elve alapján több csoportba oszthatóak a készülékek:

A testhelyzet alapján riasztó készülékek

Működésük azon alapul, hogy a kancák többsége ellésnél lefekszik. A mellkas körüli hevederre vagy a kötőfékre rögzíthető pozíció- és gyorsulásszenzorok érzékelik a lefekvést és a testhelyzetet.

Előnyök:

  • A tulajdonos is fel tudja helyezni az állatra, a felhelyezés nem fájdalmas.
  • Egy kanca esetében az ára kedvező.

Hátrány:

  • A kancák kb. 10%-a állva ellik, ilyenkor ez a típusú készülék egyáltalán nem riaszt.
  • Sok téves riasztás fordulhat elő, éjszakánként akár 1-6 alkalommal, mivel a kancák az elléstől függetlenül pihenni is gyakran lefekszenek.
  • A hevedert feszesen kell rögzíteni, ami hosszabb időn át viselve a maron hámsérülést okozhat.
  • Az akkumulátort néhány naponta tölteni kell.

A bőr izzadására riasztó készülékek

Az ellés elején meginduló izzadást a bőr elektromos vezetőképességének megváltozása alapján érzékeli. A készülékből a szügyön két fém elektróda nyomódik a bőrhöz, a gépet szügyheveder rögzíti.

Előnyök:

  • A tulajdonos is fel tudja helyezni, egy kanca esetén kedvező ár.

Hátrányok:

  • A riasztás megbízhatatlan, mivel a külső hőmérséklet és a kancák közötti nagy eltérések az izzadékonyságban erősen befolyásolják. Az ellések várhatóan 5-10%-a riasztás nélkül történik, melegebb időszakban viszont magas a téves riasztások száma, ezért használata egyre inkább kiszorul a gyakorlatból.

A pérarés tágulására riasztó készülékek

Az állatorvos két varrattal egy néhány centiméteres jeladót rögzít az egyik péraajakhoz, a jeladóból kihúzható kis mágnest pedig a másikhoz. Elléskor a péraajkak eltávolodásakor a jeladó rádiójelet küld az istállóban elhelyezett vevőkészüléknek, az pedig dudahanggal és/vagy telefonhívással riaszt.

Előnyök:

  • 100% biztos riasztás, téves riasztások nélkül.
  • Felhelyezés után nem kell az akkumulátorát tölteni.
  • Több kanca esetén egy vevőkészülékhez bármennyi jeladó használható, így nagyobb állományban olcsóbb az üzemeltetése.
  • A helyesen felvarrt jeladó semmilyen gondot nem jelent a kancának.

Hátrányok:

  • A jeladó felhelyezéséhez állatorvos szükséges.
  • Lótartóként ijesztő lehet a varratok behelyezése. Ez a valóságban nem fájdalmasabb egy egyszerű injekciónál, egy felügyelet nélküli nehézelléshez képest pedig egészen jelentéktelen fájdalom és kockázat.

Kanca a felhelyezett jeladóval

Sigloo Ellésjelző Rendszer

Munkám során újra és újra előforduló tragédia, hogy a gyakran kemény munkával és drágán elért vemhesség után a kanca felügyelet nélkül ellett, és a várva-várt csikót elpusztulva találták az anyja mellett.

A felügyelet nélküli ellések során az elhullás esélye megközelítheti a 10%-ot.

Ennek oka legtöbbször nem is rossz magzatfekvés vagy nehézellés, hanem az egyébként simán lezajló ellés után a megszületett csikó fején rajtamaradó magzatburok. Ilyenkor az az 1-2 perc, ameddig még a kanca is fekve pihen, a csikó számára végzetes.

Ezek a csikók megmenthetők lennének, ha abban a kritikus néhány percben ott a segítség.

Ezen probléma megoldására 2004 óta kerestem a megoldást, több különböző akkor gyártott ellésjelző műszert vásároltam és próbáltam ki, de egyik sem volt 100%-ig megbízható. Ezért 2007 és 2009 között Hartl János villamosmérnökkel közösen kifejlesztettük saját ellésjelző rendszerünket.

Cégünk 2009 óta gyártja és forgalmazza a Sigloo ló ellésjelző műszert. Világszerte több mint ötszáz készüléket értékesítettünk, felhasználóink többek között:

  • Hannoveri Állatorvosi Egyetem
  • Keros, Zangersheide
  • Semilly
  • számtalan lóklinika, neves sportló-, arab-, póni- és telivér ménesek.

Vásárlóink Európán kívül az Arab Emirátusoktól Dél-Amerikán, Új Zélandon, Ausztrálián át Dél-Afrikáig és Marokkóig mindenütt megtalálhatóak.

Az eladott darabszám alapján 2014 óta Európában a Sigloo piacvezető az ellésjelző rendszerek között, Magyarországon eddig 12 készüléket használnak a lótartók.

Kanca a felhelyezett jeladóval

2017-től pedig még több kanca számára lehet biztonságosabb az ellés

Az idei évtől először a Sigloo Ellésjelző Rendszer nem csak megvásárolható, de bérelhető is.

Az ellésjelző rendszer két fő része:

  • A kanca pérájára varrható néhány centiméteres jeladó, mely elléskor rádiójelet küld a készüléknek.
  • Az istállóban elhelyezendő ellésjelző készülék, mely riasztáskor felhívja az előzőleg elmentett telefonszámokat.

Biztonság a kancának és csikójának, nyugalom a lótartónak:

  • 100% biztos riasztás az ellésnél
  • Nincs téves riasztás
  • Akár négy telefonszámot is felhívhat
  • A jeladó akkumulátora cserélhető, lemerülése után nem kell új jeladót vásárolni (ez jelenleg egyedülálló a hasonló termékek között)
  • Akár több száz méter hatótávolság a jeladó és a készülék között (ez jelenleg egyedülálló a hasonló termékek között)
  • Egyszerre sok kanca felügyelhető

A rendszer megvásárolható vagy bérelhető.

Sigloo Ellésjelző Rendszer vásárlás:

  • Ellésjelző rendszer egy kancához (készülék + egy jeladó): 1.290 Euró
  • További jeladók (amennyiben egyszerre több kanca felügyelete szükséges): 180 Euró

Bérlés rövidebb időre:

  • Ellésjelző rendszer egy kancához (készülék + egy jeladó): 10 Euró / nap
  • További jeladók (amennyiben egyszerre több kanca felügyelete szükséges): 1 Euró / nap

Bérlés teljes ellési szezonra (6 hónap, januártól júniusig):

  • Ellésjelző rendszer egy kancához (készülék + egy jeladó): 600 Euró
  • További jeladók (amennyiben egyszerre több kanca felügyelete szükséges): 85 Euró

A megadott árak nettó árak, azokhoz +27% ÁFA adódik.

További információ, vásárlás vagy bérlés:

Dr. Pénzes György 
06-30/688-1941
kancadoktor@gmail.com

2017.02.07. Szöveg: Dr. Pénzes György
Fotók: Haga Zsuzsanna
Kiemelt fotó: Canva

Hiba bejelentés