Még a lovak is puszival köszöntötték. Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője tesztelte az utánfutó-stabilizátorral és zajcsökkentő rendszerrel ellátott Ford Edge-t, amibe akár egy szalmabálát is betehetsz.
210 ló? Nem vagytok kicsit szűkösen odabenn, skacok?
Bár az Edge egy prémium kategóriás SUV, de erőteljes 210 lóerős dinamikájával, jellegzetes robosztus, amerikai formájával vérvonala tagadhatatlan.
Havas, latyakos, ónos esős korcsolyapályás téli időben hihetetlen öröm és megkönnyebbülés, hogy a Ford Edge volt mindennapi társam a közlekedésben. Az ónos esőtől még márkás túrabakancsom is korcsolyaként viselkedett a gyalogos közlekedést is ellehetetlenítve.
No de semmi pánik, itt van velem az Edge, és mivel láthatóan nem volt kedve a garázsom helyett az alsó utcában -18 fokban éjszakázni, így aztán a hihetetlen jól tapadó Michelin Latitude Alpin 255/ 45 R 20” papucsaival, intelligens összkerékhajtásával (AWD) lazán felkapaszkodott a tükörjégen hazáig, és kapunyitásnál is stabil fogódzkodónak szolgált.
Nem vagyok oda a nagyon automatizált dolgokért, de meg kell hagyni, az intelligens hajtáslánc jól kapcsolgatja az összkerékhajtást és a difizárat. Mondjuk, a terepes hancúrozást kizárja az elektromos kézifékkel együtt, és hasmagassága sem a valódi terepezésre való, de ettől az Edge vezetési élménye cseppet sem csorbul.
Sőt, aki a kényelmet szereti, annak kedvében jár, hogy semmihez nem kell nyúlnia, magától kapcsol – mutatja is a műszerfalon, és a Sóskúti Lovas és Élménypark birtokán is minden kátyúból, sárból, jégből lazán kivágta magát.
Mert a jó fotókért meg kell dolgozni a járatlan utakon is…
Azért nehogy elfelejtsük, a Ford Edge terepes képességei ellenére sem munkagép, hanem egy erőteljes, elegánsan robosztus, nevéhez híven szögletes vonalakkal övezett prémium kategóriás SUV.
Nyitásnál szembeötlő, hogy az ajtók alja kívülről takarja a küszöböket. Elsőre kicsit furcsa, a magasabb járdákon és terepeken könnyedén leérhet, amikor kinyitjuk, viszont hatalmas előnye a sáros latyakos időben, hogy küszöbjeink tiszták maradnak alatta, így ki- és beszálláskor sem kell odafigyelni, hgy ne koszoljuk össze a ruhánkat Tovább haladva a külsejéhez méltóan tágas, hatalmas, kényelmes beltér fogad minket elöl, hátul.
Tesztautónk aranybarna fényben csillogott a Sóskúti Lovas- és Élményparkban.
Beülés előtt kápráztató fényjáték köszönt, ugyanis álló motornál kéken, járó motornál pirosan világít az ajtó pakolórekesze, a küszöbön látványos Edge felirat virít. A pedálok is kék fényben úsznak, hogy lássuk, nem lépünk akármibe.
Sötétben igazi fényjátékkal kényeztet a Ford Edge
Belül is elegánsan szögletes vonalak, krómozott kontúrokkal, kézzel varrott bőrrel és plüsskárpittal fokozzák a prémiumérzést. Lehajolni nem kell, méretesen magasan van az elektromosan állítható, programozható pilótaülés, de az ajtók pereme is körbevesz minket. Kicsit gátol a kilátásban, de a hatalmas tükrök és a radarok mindenért kárpótolnak. Ötletesen a tükörben ég egy sárga LED, ha mellettünk vagy a közelünkben akadály van. Indexelésnél villogással is figyelmeztet minket.
Ha beindítjuk a motort, az indítás gombnyomásra automatikus, olyan érzésünk van, mintha repülőgépben ülnénk. Semmi túlzás, de körbe vesznek minket a kijelzők, a lágy kék fényekben úszó gombok. Aki szereti a digitális technikát, az Edge a rengeteg kapcsolható, programozható funkciókval minden igényét kielégíti: hagyományos napi számlálók, fogyasztásmérő funkciók, óra, iránytű, hőfokmérő, légnyomásmérő, jelzőtáblák kijelzése, kormányzás intenzitásának állítása, stb.
Műszerei maximálisan digitálisak, de a nagyfelbontású, jó minőségtől észre sem vesszük, hogy nem analóg mutatói vannak. Középen 8 colos érintőképernyőre került a navigáció, a telefonos kapcsolat, a digitális kétzónás klíma és a digitális hifi rendszer. A Ford SYNC 2 rendszerével hangbemondással is tudjuk ezeket vezérelni.
Különlegesség a Ford aktív zajcsökkentő rendszere: láthatatlan mikrofonok veszik a felesleges zajokat, és a hifi rendszerből sugárzott ellenhullámokkal oltanak ki minden olyan hangot, ami zavarna minket. Ez azt jelenti pontosan, hogy még 140-es tempónál sincs semmi vágtazaj, semmi patadobogás, stúdió minőségű a belső csend és a zene. Ha megszólalnak a radaros és egyéb figyelmeztető hangok, a hifi rendszer automatikusan elcsendesül. De itt még nem merül ki az Edge különleges felszereltsége.
Kaptunk egy sávtartó rendszert is. Ha bekapcsoljuk, zöld vonalak jelzik, hogy érzékeli a sávunkat, és ha a szélére hajtunk, aktív kormányzással visszahúzza az autót a sáv biztonságos patanyomára. Sajnálatos, hogy nem tartja középen, így a kipróbálásakor kicsit kacsázik az autó egyik csíktól a másikig, s megijesztheti a mellettünk haladókat is a közeli manőverekkel. Nem is csoda, ha a tesztelése után nagyon benéztek a minket előző vezetők, hogy vajon mennyire lehetek pityókás?
Persze a kijelző is nyomban figyelmeztet, hogy álljunk meg, és igyunk egy jó kávét! Fontos, hogy ne hagyatkozzunk rá, csak egy kiegészítő biztonsági szolgáltatás, ha a felfestések halványak, vagy a szokásos össze-vissza csíkozás van az úton, esetleg rossz az idő, akkor nem érzékeli a sávokat!
A start-stop rendszer a takarékosságban segít. A már megszokott adaptív tempomat is aktív, a beállított sebességhatáron belül érzékeli, ha valaki lassít előttünk. De itt is tartsuk meg a kontrollt! Bár lovunk is el tud menni vészhelyzetben hazáig, de azért nem árt, ha mi irányítjuk!
A menetkényelmet elektronikák sokasága segíti, a kormányzás is intelligens. A Ford Edge állandóan figyeli vezetési technikánkat, sebességünket,útviszonyokat, és ahhoz mérten állítja a kormányzást. Lassú manővereknél így az Edge méretéhez képest bámulatosan kis fordulási köröket tudunk produkálni.
Kis lovas családunknak nagyon praktikus, az utánfutó stabilizáló rendszer, ami nagyobb tempónál sem engedi beringani a lószállítót, így a lovak sem lesznek tengeribetegek – és persze sokkal biztonságosabban utazhatnak. A rendszer a kerekekre jutó nyomaték és a légnyomás szabályozásával tartja kordában a kilengéseket.
A kép azzal lesz teljes, hogy a parkolást egy parkoló asszisztens manőverezi helyettünk. A párhuzamos és a derékszögű beállásnál is nekünk csak a váltót és a féket kell kezelni, amit az első és hátsó fedélzeti kamerákkal tudunk remekül figyelemmel kísérni. Egész lassú tempónál sem kapcsolja le a kamerákat, és tudjuk nagy látószögűre is állítani. Rossz időben viszont sajnos hamar koszolódnak.
Még soha nem vol ennyire egyszerű ráállni a lószállítóra…
Elöl és hátul is több fokozatú ülésfűtés, üléshűtés, kormányfűtés, USB és szivargyújtós csatlakozók mindenfelé, a hátsó üléseknél egy 220v-os 150 wattos csatlakozót is találunk. Igaz nem a mi szabványaink szerinti aljzattal, de a túrás boltokban lehet kapni átalakítót. A sok felszerelés ellenére apró bosszúság, hogy még egy ilyen prémium kategóriás autó sem tudja felhúzni a nyitva felejtett ablakait a központi zár bekapcsolásakor.
Még egy hihetetlen látványos játékszer, de azért a haszna sem utolsó, a gombbal vagy távirányítóval nyitható-zárható hátsó ajtó. Ez ám a kényelem, pláne hogy a hátsó lökhárító alatti láblengetéssel kéz nélkül is nyithatjuk.
Mögötte a csomagtartó istállónyi nagy teret tár elénk. Alapjáraton 602 literes, az ülések ledöntésével már 1.850 literesre bővíthető. Még egy szalmabálát is bepakolhatunk lovacskáinknak, csak utána győzzük kitakarítani!
Tesztautónk a 210 lóerős sport változat volt. Automata váltója hatsebességes, és meglepően kevés „gondolkodással” gyorsan reagál minden gázmozdulatra. Normál és dinamikus sport fokozattal. A kormány alatti fülekkel kézzel is kapcsolható.
A gyári vegyes üzemű fogyasztás 5.8 literre van megadva. A hideg időben azonban megnőtt a Ford Edge étvágya: nekünk finoman hajtva 8 liter körül fogyasztott, de terepezésnél 9-10 litert is abrakolt.
A Ford Edge a lószállító utánfutó előtt is jól mutat.
Felszereltségtől függő két változata a Titánium, és a Sport. 2000-es díesel motorja is két változatban létezik: egy változó geometriájú turbós 180 lóerős, és egy biturbós 210 lóerős.
Összegezve
A Ford Edge árarányában is magasra tette a mércét: nem csak a prémium kategóriába, hanem a jövő autóautomatizálásába is új belépő.
Rengeteg kiegészítő és biztonsági berendezése a kényelmet és biztonságot szolgálja, de feltétlenül a vezető irányításával. Belső tere, kidolgozása kifogástalan minőségű, fényjátékai, digitális grafikái látványosak. Utánfutóstabilizáló rendszere jól jöhet lovak szállításakor. Könnyebb terepes, és jó menetteljesítménye minden akadályt maga alá gyűr, hogy a legzordabb időben is hűen, biztonságban, kényelemben hazavigyen minket családunkkal együtt a tanyára is.
Adatok
Ford EDGE árak:
- Titanium
- 2.0 TDCI 180 LE M6 AWD: 13.120.000 Ft
- 2.0 TDCI 210 LE PowerShift automata AWD: 13.965.000 Ft
- Sport: 2.0 TDCI 180 LE M6 AWD: 13.600.000 Ft
- Tesztautónk: 2.0 TDCI 210 LE) PowerShift automata AWD: 14.445.000 Ft
Ford EDGE műszaki adatok:
- Hengerűrtartalom: 1997 cm3
- Hengerek/szelepek száma: 4/16
- Váltó:
- kézi 6 fokozat
- automata 6 fokozat
- Teljesítmény:
- 180LE 3500 fordulaton
- 210 LE 3750 fordulaton
- Nyomaték [Nm (1/min)]:
- 400 Nm 2000-2500 fordulaton
- 450 Nm 2000-2250 fordulaton
- Fogyasztás – vegyes gyárilag: 5,8-5,8
Köszönjük a Ford Magyarországnak hogy kipróbálhattuk az Edge-t.
Köszönjük a Sóskúti Lovas- és Élményparknak a fotózási lehetőséget.
Köszönjük a közreműködést Nánási Emesének és lovának
2017.02.13. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu