Kezdőlap Blog Oldal 314

Levizsgáztak a hidegvérűek Tiszaföldváron

Erő, szépség és türelem vizsgázott április 6-án Homokréten, ahol nemcsak küllemi, hanem fogatos bírálat is várta a magyar hidegvérű lovakat. A ménvizsgán Szakáli István Loránd agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős helyettes államtitkár is részt vett, aki hangsúlyozta: az őshonos magyar fajtáknak helye van a nemzeti értékek között.

Fotó: Mészáros János, Szoljon.hu

A Magyar Hidegvérű Lótenyésztő Országos Egyesület által a tiszaföldvári Homokréti ménesben megszervezett Hidegvérű ménvizsga megnyitóján Kovács Sándor, a Jász-Nagykun Szolnok Megyei Közgyűlés elnöke és Szakáli István Loránd agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős helyettes államtitkár (FM) köszöntötte a megjelenteket.

A hazai ménesek génállománya felbecsülhetetlen értékű

Nyitóbeszédében Szakáli István Loránd kiemelte: a több mint ezer éves lovas hagyományaink erős hatással bírnak a hazai agrárgazdaságra, meghatározzák a külföldiek által Magyarországról kialakított képet, befolyásolják hazánk turisztikai vonzerejét. A hazai ménesekben őrzött genetikai állomány olyan felbecsülhetetlen értéket képvisel, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a világ élvonalába emeljük a magyar lótenyésztést.

A magyar hidegvérű védett őshonos fajta kiváló tulajdonságainak és alkalmazkodóképességének hosszú távú átörökítése elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy az utódaink megfelelően tudjanak cselekedni az agráriumban jelentkező esetleges jövőbeni nehéz megmérettetések idején – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

Hasznot termel, munkahelyet biztosít és nem terheli a környezetet

Beszédében rámutatott: nem lebecsülendő tény, hogy az évezredes múltra visszatekintő lótenyésztés, lótartás képes a XXI. század kihívásaira modern válaszokat adni. Mindamellett, hogy gazdaságilag mérhető hasznot termel, munkahelyeket biztosít, és fölöslegesen nem ró terheket a természeti környezetre, hozzájárul a táj arculatának megőrzéséhez, továbbá sikerélményekben részesíti az állat- és földszerető embereket.

Fotó: Mészáros János, Szoljon.hu

A hungarikum törvény nyújt segítséget

Ismernünk és óvnunk kell hagyományainkat, a helyben felhalmozott tudást, hogy a jövőben is megtalálhassuk saját, természetes közegükben, azokon a tájakon, ahol születtek, azokban a közösségekben, amelyek megalkották és máig ápolják őket. Mindezen célok megvalósításához a hungarikum törvény nyújt hathatós segítséget. Az őshonos magyar fajtáknak – így a hidegvérű lovaknak is – helye van nemzeti értékeink között. Remélhetőleg a megfelelő javaslat benyújtása után elfoglalhatják méltó helyüket a Nemzeti Értékpiramisban – mondta el a Földművelésügyi Minisztérium helyettes államtitkára.

 

2017.04.10. Forrás: Kormány.hu (FM Sajtóiroda)
Fotók: Mészáros János, Szoljon.hu, Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Ezért jó, ha Nissan Qashqai húzza a lószállítót

A Nissan Qashqai 10 éves születésnapja alkalmából szinte teljesen megújult, mind külső, mind belső kidolgozásában és felszereltségében is. Ebből az alkalomból Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője is megnyergelte, hogy nekünk, lovasoknak beszámolhasson róla.

A Qashqai már régi paci a Nissan ménesében. Nevének megfelelően igazi városi nomád. Méltán népszerű is, sok fut belőle az utakon, és a Nissan bevallása szerint is a legkelendőbb típusuk. Talán csak azért nem vettük idáig észre, mert szerényen megbújt a többiek közt a forgalomban. Lehet, pont ezért fogok lórúgást kapni, de nekem valahogy mindig is egy szürke eminenciás volt. Nem találtam benne semmi figyelemfelkeltőt, és ezért is örültem, hogy 10 éves szülinapja alkalmából szinte teljesen megújult.

Most sincs semmi olyan nagyon feltűnő, semmi hűha benne. De mielőtt lovaglópálcát törnek felettem, gyorsan bevallom, az összkép egy kellemesen mutatós, sportosan kényelmes tágas autóval dobogtatja meg szívünket. Aki kerüli a feltűnő cirádásan felszerszámozott puccos paripákat, és beéri egy kényelmes, finom, megbízható, otthonos családi crossoverrel, annak biztosan jó választás lesz a Nissan Qashqai.

Indexek a tükörben, LEDes nappali fények, krómozott ködlámpakeretek, dizájnos 19 colos, osztott küllős könnyűfém kerekek, divatos V alakú hűtőrács, és az elmaradhatatlan hatalmas Nissan embléma, ami első látásra is megragadja figyelmünket a városi nomádon. Faránál is egységesek a vonalak, a mutatós hátsó lámpái finoman illeszkednek a sárvédő az ablak, és a hátsó ajtó vonalaiba, amit a pacik is nyakuk nyújtogatásával csodáltak meg minél közelebbről. A tető meghosszabbításaként egy légterelő fokozza a sportos látványt és javítja Qashqai aerodinamikáját.

Felgyorsult a verseny, szinte már egy-két évenként megújulnak a típusok, rendületlenül belendült a digitális technika. Sok mindent megkapunk alapáron, amit két éve még „hú, a mindenit” felkiáltással csodáltunk. A Qashqai sem kivétel! Rengeteg kényelmi és biztonsági felszerelést kapott. A keréknyomás, a fogyasztás, a GPS adatai és a híváskijelzés a műszerfalon is követhető. Az autó emellett kormányérzékenység-állítást, parkolóasszisztenst, kulcs nélküli automatikus indítást, prémium szintű bőrüléseket, hangulatvilágítást és kategóriájához képest tágas belső teret kapott. Valljuk be őszintén: mindezt elfogadható közepes árért.

Elöl és hátul is kényelmes, pláne mert kívülről nem is látszik igazán terebélyes járműnek. Tesztautónk panorámás üvegtetővel nyitotta tágra a teret, hogy könnyedén szemlélhessem a felülről kíváncsiskodó lovakat. És ha majd nyáron a sötétített üvegen át is nagy a forróság, akkor az elektromos árnyékolóval csillapíthatom a napsugarak csiklandozását.

Szinte már megszokott a körbe pásztázó radarrendszer, ami jelez, ha bármi közelünkbe merészkedik és még a holtteret is figyeli. Nagyon ötletesen, a tükörbe néző látótérben, az A oszlopban egy LED jelzi, ha mellettünk vágtázik valaki, vagy valami. Az akadályok megközelítésekor menet közben is bekapcsolja kamerákat, ami a középső 7 colos érintőképernyőn kettéosztva jelenik meg. Viszont a jó kis radar ellenére a tempomat sajnálatosan nem adaptív

Kapunk egy szokásos képet az első vagy hátsó épp aktuális kamerától, és kapunk egy felülnézeti megjelenítést, amit a tükrök aljába is beépített négy kamerából virtuálisan alkot meg. Mintha egy őrangyal drón módjára állandóan felettem lebegne, és mutatná körülöttem a teret, mire vigyázzak, hol vannak az akadályok:

A NissanConnect a telefonkapcsolatot, a hifi rendszert, a navigációt is természetesen a középső kijelzőről vezérli. A radaron és kamerákon felül még a műszerfali kresztábla-kijelzés, az automata fénykapcsolások, vészfék asszisztens, sávtartó figyelmeztetés, hat légzsák és az ötcsillagos törésteszt garantálja biztonságunat. Az automata lámparendszer a távolsági fényszórókat is vezérli, igen gyorsan reagálva a szembejövőkre, lakott területre.

A motorváltozatok nagy választékkal kényeztetnek, az 1200 cm3-es 115 lóerőstől az 1600cm3-es 130 lóerősig, manuális és CTV automata váltóval is kiegészítve az elvárásainkat. Persze azért nem adjuk alább, és nekünk, lovasoknak fontos a 4×4-es hajtás. A Nissan Qashqai is megadja a módját az összkerekes hajtásnak, az ALL MODE 4x4i automatikus vezérléssel, ami a jobban tapadó kerékre adja a nagyobb nyomatékot. Gyorsan és jól reagál, de csak a 1.6-os DCIben van, 6 sebességes manuális váltóval, és a vágtát lószállítóval is biztosító 130 lóerővel.

Úttalan utakon nem csak a négykerék hajtásával kényeztet, hanem a rugózási komfortja a több lengőkaros felfüggesztéssel, aktív menetszabályzással kisimítja a gödröket, és határozottan finom ringásokkal bűvöl el terepezés, vagy a kikerülhetetlen kátyúkon átvágtázás közben. Nyomvonal-szabályzója kanyarokban stabilan az íven tartja. A kormányérzékenység is állítható, normál és sportos állásban, ami főleg kanyargós szűk utcákban, akadályoknál jön jól.

A start-stop rendszer városi forgalomban szolgálja környezetkímélő közlekedésünket. A kuplung nyomására indul a motorunk, és sajnos volt alkalom, hogy gyorsabb voltam nála a rajtolási szándékommal. Ilyenkor nem indult be a motor, és kicsit meglepett a mögöttem álló többi közlekedővel együtt. Gyorsan fel kell engedni a kuplungot, és az újra nyomásra indul. Jobb lenne, ha esetleg a fék felengedésre startolna, és akkor nyerne a Qashqai egy másodpercet. Szóval nem kell versenyző módra az indulást végrehajtani. Persze ha annyira bosszantó, ki is kapcsolható a start-stop rendszer. De ezt érdemes alaposan megfontolni, hiszen a kimértebb rajtolás mellett kárpótol a tudat, hogy környezetünket a tesztünk alatt 1,4 kilogramm levegőbe nem pöfögtetett széndioxiddal megkíméltük – amit a műszerfalról ragyogóan leolvashattam. Használatával a vegyes fogyasztás a terepezést is beszámítva 8 liter körül volt.

Összegezve: A Nissan Qashqainak jót tett a frissülés. Szinte egy új autót kaptunk a régi felismerhető jellegzetességeivel. Kellemes otthonos a belső tere, kényelmes és komfortos a rugózása, úttartása. Tetszetősek lettek a vonalai, lámpái is megkapták a kötelező LEDeket, de kerül minden feltűnést, minden túl cicomát. Automata összkerékhajtása gyorsan reagál és a tapadó kerekekre adott nagyobb nyomatékkal nem hagy minket elakadni latyakos saras utakon, még a lószállítónkkal sem.

Nissan Qashqai adatai:

Az árak a verziók közül az 1.2 DIG-T változatra vonatkoznak. Akciós alapár: 4.990.000 ft.

  • QASHQAI VISIA                     5.770.000 Ft
  • QASHQAI ACENTA                6.330.000 Ft
  • QASHQAI N-CONNECTA      7.079.000 Ft
  • QASHQAI N-VISION              7.649.000 Ft
  • QASHQAI TEKNA                  7.729.000 Ft
  • QASHQAI BLACK EDITION   8.924.000 Ft

Adatok:

  • Gumiabroncs méretek: Visia, Acenta Sport: 215/65 R16 / Acenta N-Connecta: 215/60 R17 / Tekna:225/45 R19
  • Önsúly: 1318 kg – 1602 kg
  • Megengedett terhelés: 548- 512 kg.
  • Vontatható jármű max. tömege:
    • fékezett- 1000 – 1800 kg
    • fékezetlen- 675……750 kg.
  • Külső hosszúság: 4380 mm
  • Külső szélesség: 1806 mm
  • Csomagtér térfogata: 401 l
  • Fordulóókör: 10,7 m

 

Motorok összehasonlítása

Kombinált
üzemanyagfogyasztás (l/100km)
CO2 kibocsátás
(g/km)
Max. teljesítmény
(kw (LE)/perc-1)
Üzemanyag típusa
1.2 DIG-T 115 Manual
5,6
129 – 133
85 (115) / 4500
Benzin
1.2 DIG-T 115 CVT
5,6
129 – 133
85 (115 / 5200
Benzin
1.6 DIG-T 160 Manual
5,8
134 – 138
120 (163 / 5600
Benzin
1.5 dCi 110 Manual
3,8
99 – 103
81 (110) / 4000
Dízel
1.6 130 dCI Manual
4,4
116 – 120
96 (130) / 4000
Dízel
1.6 dCi 130 CVT
4,7
122 – 128
96 (130) / 4000
Dízel
1.6 dCi 130 Manual 4WD
4,9
129 – 133
96 (130) / 4000
Dízel

Köszönet Kele Judit ügetőidomárnak és lovacskáinak a fotókért.

Köszönet a Nissan Sales CEE képviseletnek, hogy kipróbálhattuk a Qashqait.

2017.03.29. Legin István, motorosteszt.hu

A hatvani lovas huszárok fegyvere a hazaszeretet

Koszorúzás, hagyományőrző díszmenet, csatabemutató. A 29. Tavaszi Emlékhadjárat hatvani állomásán járt H. Szabó Sándor lovas fotós, akinek felvételei láttán mi is átélhetjük a megemlékezés pillanatait!

Még 26 képünk van a Tavaszi Emlékhadjáratról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez!

Egy sikersorozat kezdődött el 1849. április 2-án Hatvanban. A tavaszi hadjárat célja az volt, hogy az osztrák csapatokat kiűzzék Magyarország területéről. A hatvani ütközet  nagy jelentőséggel bírt, hiszen végre sikerélménye lehetett a magyar csapatoknak. 

A 29. Tavaszi Emlékhadjárat március 25-tól május 22-ig tart, amelyen hagyományőrző lovasok, javarészt huszárok vesznek részt. Az emlékhadjárat során 35 településen haladnak át. 

Még 26 képünk van a Tavaszi Emlékhadjáratról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez!

Sosem szabad lebecsülni az ellenfelet

Április 1-jén emlékeztek a dicsőséges ütközetre Hatvanban: a Kossuth téren sorakoztak fel a hagyományőrzők, és onnan együtt vonultak el a Belvárosi Temetőig. Itt, a szabadságharc hőseinek emlékművénél, Horváth Richárd polgármester arra emlékeztette a jelenlévőket, hogy sosem szabad lebecsülni az ellenfelet. Mikor összecsaptak a magyarokkal az osztrákok, be kellett látniuk, hogy hazaszeretettel, önfeláldozással és bátorsággal állnak szemben, ezt pedig nem tudják legyőzni.

Még 26 képünk van a Tavaszi Emlékhadjáratról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez!

Minden magyar ember számára fontos 1848/49

Ezután Hornyák Gábor hagyományőrző százados szólt a megjelentekhez, beszédében elmondta: minden magyar ember számára fontos 1848/49, hiszen olyan alapértékeket fektettünk le, amikhez a mai napig ragaszkodnunk kell. A jelenlévők megkoszorúzták az emlékművet, majd a hagyományőrzők díszmenettel vonultak el. A délutáni órákban a Népkertben csatabemutatóval zárult a nap.

2017.04.03. Fotók és szöveg: H. Szabó Sándor

Védd az állatokat Casco kobakkal

Mi az a sisakmenhely? Mit tehet egy felelősen működő cég azért, hogy a világ jobb hely legyen? És mi köze az egyik legismertebb kobakmárkának az állatvédelemhez? Ne törd a fejed, minden kiderül a Casco cikkéből.

Ultramodern állatmenhely és környezetbarát törekvések a Casconál

„The Style of Protection” – Hangzatos és meggyőző mottó, mely a Casco számára nemcsak marketingszlogen, hanem szemléletmód, ami a német céget a szakmában sikeressé tette. Viszont számomra a Casco cégnek van egy másik oldala, egy másik célkitűzés, ami talán még figyelemreméltóbb.

Ez az állatvédelemre és a fenntartható fejlődésre fordított fáradhatatlan törekvés, hiszen a német sisakmanufaktúra a felfele ívelő eladási statisztikák és folyamatos nemzetközi sikerek fényében sem veszítette el emberséges arcát, azaz nem alakult át lelketlen multinacionális gyáróriássá.

Cikkünkben a közvetlenül a családi tulajdonban lévő gyár tőszomszédságában létesített állatmenhellyel és a gyártási folyamat környezetbarát fenntarthatóságával foglalkozunk.

Kóber ebek ezrei lélegeztek fel

A korábbi évek tapasztalataiból tudjuk, hogy a Casco cég kizárólag olyan sisakokat kínál, amely a legmagasabb szintű védelmet, stílust, és kényelmet biztosítják. Viszont csak kevesek számára ismert, hogy ezt a szemléletet kiegészíti a társadalmi felelősségvállalás és a természet megóvásának tudatossága. Ezen belül a kóbor állatok felkarolása és egy ultramodern állatmenhely megalapítása, valamint a környezettudatos, európai gyártás iránti elkötelezettség.

A Casco 2004-ben döntött amellett, hogy fő gyártóüzemét Németországból a magyar határ mentén fekvő Szatmárnémetibe telepíti át. A szatmári kóbor ebek tömeges jelenlétét és siralmas életminőségét hírből már korábban is ismerték, de csak a költözés és a gyár felépítése során szembesültek a vártnál is kiábrándítóbb helyzettel. Kétségtelenül a gazdasági érvek is szerepet játszottak a keletre költözésben, viszont a cég alapító tulajdonosa, Manfred Krauter úr mindig is szem előtt tartotta az állatvédelmet, így a város környékén kóborló több ezer szerencsétlenül járt, gazdátlan kutyus sorsát is azonnal felkarolta.

Infrafűtéses kutyaházak, kutyamedencék

Amikor kiderült számára, hogy a városban több, mint 2000 gazdátlan eb rója az utcákat, a prémium minőségű sisakok gyártása mellett egy új célkitűzés született meg a fejében: a lehető legszínvonalasabb ellátást és létbiztonságot nyújtani a rászoruló kis és nagyobbacska állatnak.

A cég alapító tulajdonosa, Manfred Krauter úr legszívesebben a világ minden gazdátlan kutyáját befogadná. Habár egy fejvédőgyár beindítása, majd irányítása sem tekinthető egyszerű feladatnak, az új üzem mellett hamarosan megépült a környék legmodernebb állatmenhelye, ahol négy főállású gondozó és két szakképzett állatorvos gondozza az utcáról befogott több száz ebet, cicát és egyéb négylábút, amelyek itt szerető környezetben, saját készítésű infrafűtéssel felszerelt kutyaházakban éldegélnek. Sőt, a tikkasztó nyári napokra még három különböző méretű kutyamedence is rendelkezésükre áll!

Láthatóan boldogan csóválják is a csóválnivalót a „sisakmenhely” négylábú kiválasztottjai.

Örökbe adható és örök kedvencek otthona

Az állatmenhely felépítése, majd a növekvő számú befogadottak fenntartása, ivartalanítása és egyéb költségei teljes egészében saját erőből finanszírozott. A szőrös kis rászorulók tápláléka és gyógyszerei egyenesen Németországból érkeznek, a menhely létesítése és üzemeltetése a mai napig több, mint 100.000 eurót vett igénybe. A cégvezetésnek tehát van mibe fektetni a sisakgyártásból és eladásból befolyó bevételt!

Fontos tudnivaló még, hogy a menhely a befogadott és az ott született kutyusok örökbe adásával is foglalkozik, ennek köszönhetően az évek során már rengeteg kisállat talált új, szerető gazdira. Persze vannak kedvencek, akik elajándékozása fel sem merülhet: Krauter úr hozzájuk nagyon kötődik, így ők általában nem is a menhelyen, hanem az üzem falai közt tengetik korántsem átlagos mindennapjaikat. Így amikor a Casco posztmodern előcsarnokába belépünk, több cuki kutya és cica fogad – a legnagyobb szeretettel, ahogy a vendégeket illik.

A sisakok nem utazzák be a fél világot

Szélesítsük a fókuszt a menhelyen gondozott négylábúaktól a modern társadalmakat érintő egyik legfontosabb kérdés, a fenntartható fejlődés felé!

A Casco által követett gyártásfilozófia egyértelműen a fenntarthatóság és a minimális ökológiai lábnyom szemléletét követi. A termelés döntő részét a Szatmárnémetiben létesített üzemében végzik, így a sisakok és egyéb termékek nem utazzák be a fél világot. A cég a legmodernebb berendezéseket és technológiákat alkalmazza, amelyek kiválasztásánál a környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek. Így fordulhat elő, hogy a gyártási folyamat során kizárólag a saját maguk által előállított környezetbarát energiaforrásokat veszik igénybe.

Helyi energiatermelés

A felhasznált alapanyagok terén a cél ugyancsak a lehető legkisebb ökológiai lábnyom hátrahagyása. A gyártás során odafigyelnek a lebomló, mérgező anyagoktól mentes alapanyagok beszerzésére és felhasználására, továbbá a különböző nyersanyagok újrafelhasználása is a lehető leghatékonyabb megoldásokkal történik.

A fenntartható fejlődés szemléletét a Casco-nál számos korszerű infrastrukturális fejlesztés egészíti ki. Erre jó példa a kogenerációs erőmű létesítése, amely megújuló forrást használ fel, biztosítja a termelés és a létesítmény számára szükséges energiának döntő részét. A korszerű, környezetbarát beruházás jelentős befektetést igényelt a Casco részéről, mindazonáltal a gazdaságtalanul, alacsony hatékonysággal előállított ipari villamos energiával szemben hosszabb távon a helyi energiatermelés anyagi szempontból is megtérül.

Tierschutzverein 112 für tiere/112 for animals

A menhely Facebook oldala >>

Parc Industrial Sud F.N.
RO – 440247 Satu Mare
+40 (0) 372 11 88 00

 

2017.03.29. Demeter Dániel, Casco
Frissítve: 2022.08.02.

Minden idők 2. legjobb magyar eredménye ifj. Szabó Gáboré

Április másodikán történelmi siker született: A FEI Díjugrató Világkupa omahai döntőjében egy Magyarországon tenyésztett és képzett ló, egy Magyarországon felnőtt lovassal a világ legjobbjai közé került. Mindhárom versenynapon nagyszerűen és magabiztosan vette az akadályokat Timpex Bölcsész és ifj. Szabó Gábor, így végül 16 versenyzőt utasítottak maguk mögé.

Harmincnyolcadik alkalommal került sor a díjugrató Világkupa döntőjére, és az idei a tizenegyedik alkalom, hogy az Egyesült Államok rendezte meg a rangos eseményt. A versenyen a világ legjobbjai mérték össze tudásukat.

A versenyre ötven lovas szerzett kvalifikációt, de csak az állatorvosi felvezetés után derült ki pontosan, hogy végül 37 induló küzdhetett a 2017-es VK-győzelemért, köztük a nyíregyházi tenyésztésű Timpex Bölcsész, ifj. Szabó Gáborral.

Csütörtökön alig 7 mp választotta el a Timpex-párost a győztestől

A csütörtöki 160 cm-es vadászugratás szoros versenyt hozott. Két lovas tudott hatvan másodpercen belül célba érni, a leggyorsabb lovaglást McLain Ward mutatta be, a Double H Farm lovával, HH Azurral. Második helyen a svéd Henrik von Eckermann végzett Mary Louval és harmadik lett az elmúlt két év világkupa győztese, a svájci Steve Guerdat ezúttal, Biancával. Nem csalódhatott az a néző, aki megnézte magyar idő szerint hajnali fél 4-kor ifj. Szabó Gábor lovaglását.

A 12 éves Timpex Bölcsész magabiztosan ugrott a Centurylink csarnokban, csak az egyik kettesugrás második vizestálcás eleménél hibázott, ami a négy másodperc hozzáadásával 66,38 másodperces végeredményt jelentett. Az eredménylistán így a nyíregyházi Timpex Ménes lovasa, hét másodperccel maradt le a győztes amerikai, McLain Ward mögött, és a harminchét fős mezőny tizennyolcadik helyével várhatta a pénteki középdöntőt.

“Szenzációsan jól ugrott Bölcsész és ki mondhatom, hogy IGEN IS helyt álltunk a világ elit lovasai között. Nagyon kicsin múlott a hibátlan!  18. helyen végeztünk, ami nagyon jónak számít, mivel számos esélyes világ klasszis lovast is sikerült megelőznünk!  Köszönöm a sok biztatást és szurkolást!  Ígérem mindent megteszünk a továbbiakban is 😉 ” – Ifj. Szabó Gábor

Őrült nehéz pályán, pénteken is bizonyított Gábor és Bölcsész

Teltházas csarnok előtt rendezték pénteken magyar idő szerint, hajnali 2 órától a díjugrató Világkupa 160 cm-es középdöntőjét. A magas ugrásokból és technikás vonalvezetésből álló pályát csak hat lovas tudta hibátlanul teljesíteni. Az elődöntő után, itt is az Egyesült Államok örülhetett, hiszen MacLain Ward magabiztosan lovagolta a hihetetlen formában ugró, HH Azurt és ismét nyerni tudott. Második lett a belga, Gregory Wathelet a nemrég még ukrán csapatban ugró Forlappal. A harmadik és negyedik hely a svájciakhoz került, Romain Duguet és Twentytwo des Biches illetve Martin Fuchs és Clooney örülhetett.

A magyar szívek a tizenhatodikként induló ifj. Szabó Gábornál kezdtek el erősen dobogni. A 26 éves válogatott lovas tisztességesen helyt állt Timpex Bölcsésszel az igen nehéz középdöntőben, három meredek akadálynál vétett verőhibát, amely így a középmezőnyt jelentette számukra.

A Timpex Ménes lovasának teljesítménye azt jelentette, hogy Hugyecz Mariann 2016-os Göteborgi Világkupa döntője után ismét szurkolhattunk magyar lovasnak a díjugratók legnagyobb fedettpályás versenyének végső fináléjában.

“Őrült nehéz pályán, hatalmas ugrásokkal. Úgy érzem tisztességesen helyt álltunk. Sajnos a mai nap lehetett volna egy picivel jobb is. 3 verő hibát vétettünk, de Bölcsész nem vallott szégyent. Döntősek vagyunk! Ez volt a célunk és valóra vált! 2017-ben Világkupa Döntőt lovagolhatok a világ legjobb lovasaival!” – ifj. Szabó Gábor

Vasárnap minden idők 2. legjobb magyar díjugrató eredménye született

A világkupa speciális pontszámítása szerint, szoros volt az állás a kétfordulós döntő előtt, ahol ifj. Szabó Gábor hatodikként startolt.

A magyar idő szerint vasárnap 21:15-kor startoló Világkupa döntő fináléját a FEI Youtube csatornáján lehetett nyomonkövetni. A nyíregyházi Timpex Ménesben tenyésztett Timpex Bölcsész, nagyszerűen és magabiztosan ugrotta a 160 cm-es akadályokat, csak a hármas ugrás B és C eleménél hibázott. Az Omahában teljesített három pálya a magyar lónak és lovasának a végelszámolásban az előkelő 21. helyet jelentette, 37 páros között.

Ez minden idők második legjobb magyar teljesítménye, de Magyarországon tenyésztett és kiképzett ló most először tudta a döntő összes pályáját ilyen nagyszerűen teljesíteni.

“A döntős pályánk 🙂 A világ legjobb lovasai döntőjébe 21. helyen végeztünk!  Hihetetlen élmény, verseny volt. Nagyon boldogok vagyunk. Úgy érzem, ez egy hatalmas eredmény az egész magyar lovassportunk számára.  A legnagyobb öröm a ‘nagy’ lovasok elismerése volt, itt a világ másik végén is. Köszönöm mindenkinek, hogy itt lehettem és szurkoltatok nekem!” – ifj. Szabó Gábor

Gratulálunk!

2017.04.03. Forrás: Dijugratoszakag.hu
Frissítve: 2022.08.16.
Fotók: Canva
Videó: Facebok.com,
Shaina Kennedy

Szurkolj Ifj. Szabó Gábornak és Bölcsésznek a fináléban

Hugyecz Mariann 2016-os Göteborgi Világkupa döntője után most is lesz magyar színeket képviselő páros a díjugratók legnagyobb fedettpályás versenyének végső fináléjában. Szurkoljunk együtt vasárnap 21 órakor ifj. Szabó Gábornak és Timpex Bölcsésznek!

Világ szeme és teltházas csarnok előtt rendezték a díjugrató Világkupa 160 cm-es középdöntőjét. A magas ugrásokból és technikás vonalvezetésből álló pályát csak hat lovas tudta hibátlanul teljesíteni. Négy összevető maradt hibátlan, és az elődöntő után itt is az Egyesült Államok örülhetett, hiszen MacLain Ward magabiztosan lovagolta a hihetetlen formában ugró, HH Azurt és ismét nyerni tudott. Második lett a belga, Gregory Wathelet a nemrég még ukrán csapatban ugró Forlappal.

A magyar szívek a tizenhatodikként induló ifj. Szabó Gábornál kezdtek el erősen dobogni. A 26 éves válogatott lovas magabiztosan teljesítette Timpex Bölcsésszel a középdöntőt, három meredek akadálynál vétett verőhibát, amely a középmezőnyt jelentette, a huszonharmadik helyen várják a döntőt harminc lovas közt.

A világkupa speciális pontszámítása szerint szoros az állás a magyar idő szerint, vasárnap 21 órakor kezdődő, kétfordulós döntő előtt, ahol ifj. Szabó Gábor hatodikként fog startolni.

A döntő startlistája >>

Élő közvetítés a FEI csatornáján >>

2017.04.02. Forrás: Dijugratoszakag.hu
Frissítve: 2022.08.16.
Fotók: Canva

Arrogate dubaji tempójától leesik az állad

A Dubai World Cuptól idén senki nem várt sok izgalmat, hiszen a világ legjobb lovaként rangsorolt Arrogate határozottan kimagaslott a mezőnyből. A lóverseny azonban nem véletlenül az egyik legizgalmasabb sport, ahol gyakran minden egészen másképpen alakul, mint ahogy várnánk. Végül minden nehézség ellenére megiscsak győzött a kimagasló tudás, vagyis Aroggate.

Arrogate elsőként ért célba.

Hosszú évek óta a világ legmagasabban díjazott futamának számított a Dubai World Cup, amelyet csak idén taszított le a trónjáról a Pegazus World Cup 12 millió dolláros összdíjazásával. Azt a versenyt január végén Arrogate nyerte és úgy tűnt, hogy Dubaiban sem lesz olyan telivér a 14 induló között, aki igazán meg tudná őt szorongatni. Ez volt az oka annak, hogy mindenki unalmas versenyt várt, amelyben Arrogate majd utcahosszal, könnyedén megelőzi a többieket.

A versenyben azonban Arrogate nagyon rosszul starolt és a mezőny végén találta magát, több mint tíz hosszal a vezetőló mögött. Bob Baffert, a ló trénere a nyilatkozatai szerint ekkor azt gondolta, hogy rossz döntést hozott, amikor Kaliforniából ilyen messzire utaztatta ezt a kiváló telivért.

A már 51 éves zsoké, Mike Smith azonban gyorsan alkalmazkodott a helyzethez, nyugodtan haladt a lóval és csak a befutóegyenes előtti kanyarban kezdte meg hatalmas lendülettel a zárkózást. A helyzete azonban még ekkor is teljesen reménytelennek látszott, hiszen változatlanul nagyon messze galoppoztak az élmezőnytől. Arrogate hatalmas galoppugrásaival azonban egyre feljebb jött és végül minden más lovat lehagyott, olyannyira, hogy a célba már több mint két hosszal a többiek előtt ért be.

 A második és harmadik helyet szintén két amerikai telivér, Gun Runner, illetve Neolithic szerezte meg, ami az amerikai lovak fölényét mutatja a homokpályás versenyekben. A Dubai World Cup 22 éves története alatt 11 alkalommal nyertek amerikai lovak.

Az Unbridled`s Song apaságú Arrogatet Bob Baffert tréner vásárolta yearlingként 560.000 dollárért a Juddmonte Farmsot is tulajdonló, szaudi Khalid Abdullah herceg amerikai istallójába. A nagytermetű mén kétévesen nem futott, háromévesen áprilisi bemutatkozó versenyében még csak harmadikként végzett, ezután viszont már senki nem tudta legyőzni.

Három kisebb versenyben elért győzelem után tavaly agusztusban azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy élete első Group 1-es futamában, a Travers Stakes-ben pályarekorddal és mintegy tíz hosszal győzött. Ezután megnyerte a Breeders’ Cup Classicot, majd idén a Pegazus World Cupot.

A Dubaiban aratott győzelmével és azzal járó 6 millió dollárral az eddig legtöbb pénzdíjat nyert amerikai ló címet is megszerezte 17.084.600 dolláros össznyereményével, amely a világ összes lovának kereseti ranglistáján az előkelő harmadik helyet is jelenti.

Arrogate több lóhosszal nyerte a Dubai World Cupot. Fotó: Dubai Racing Club

Bob Baffert ezúttal harmadszor nyerte meg a Dudai World Cupot Silver Charm 1998-as és Captain Steve 2001-es győzelme után. A zsoké, Mike Smith viszont először szerezte meg ezt a trófeát.

A március 25-i versenynap a World Cup mellett bővelkedett jobbnál jobb versenyekben, hiszen ezúttal két Group 2-es és öt Group 1-es versenyt is rendeztek, és a nap során a 10 millió dolláros World Cuppal együtt összesen 29 millió dollárnyi pénznyereményt osztottak szét. Ezért a hatalmas összegekért a világ minden tájáról, összesen 14 országból érkeztek ide a telivérek.

A Dubai World Cup történelme 22 évre nyúlik vissza. Az első lóversenyt 1981-ben futották az emirátusban, majd 15 évvel később, 1996-ban az uralkodó kezdeményezése és teljes támogatása mellett megrendezték az első Dubai World Cupot, amely már akkor is a komoly, de még “csak” 4 millió dolláros díjazásával vonzotta a világ minden részéről a legjobb homokpályára szakosodott telivéreket. Az első kupát az amerikai Cigar nyerte.

A versenyek 2009-ig a Nad el Sheba pályán zajlottak, majd pedig felépült dubai uralkodó által megálmodott hatalmas lóversenyközpont szállodákkal és minden egyéb elképzelhető kiegészítővel Meydanban. A méreteket jól tükrözi, hogy a tribünt is magába foglaló főépület 1,6 kilométer hosszú.

Eddig egy magyar telivér, nevezetesen a Magyar Derbyt nyert Ostinato futott a meydani pályán, igaz, nem a legnagyobb versenynapon.

2017.03.29. Vonczem Gabriella

Elkezdődött a világkupadöntő, hajrá Gábor!

Harmincnyolcadik alkalommal kerül sor a díjugrató Világkupa döntőjére, és az idei a tizenegyedik alkalom, hogy az Egyesült Államok rendezi meg a rangos eseményt. A versenyen a világ legjobbjai mérik össze tudásukat.

Ifj. Szabó Gábor és Timpex Bölcsész a varsói közép-kelet-európai ligadöntőben

A versenyek során a díjugratóknál eddig tíz német és kilenc amerikai siker született. A jelenlegi mezőnyben Marcus Ehningnek sikerült a legtöbb győzelmet megszereznie, három alkalommal három különböző lóval. A startnál idén is ott lesz a svájci Steve Guerdat, aki az elmúlt két évben nyerte a Világkupa döntőt.

Magyarországról a Világkupa-döntők történetében négy lovas tudott kijutni a versenyre:

  • 1992-ben Del Marban Rezgő Zoltán Póker nevű lovával
  • 2002-ben Lipcsében Túri József Epona Superville nyergében
  • 2016-ban Göteborgban Hugyecz Mariann Chacco Boyjal
  • Idén Magyarországot a Centurylink csarnokban ifj. Szabó Gábor képviseli a 12 éves Timpex Bölcsésszel.

A verseny helyszínére, Omahába a teljes Timpexes különítmény rendben megérkezett és bizakodva várják a versenyt.

Helyi idő szerint 19 órakor kezdődik csütörtökön a vadászugratás, majd pénteken a 160 cm-es középdöntőre kerül sor. A finálét vasárnap 14 órakor rendezik meg.

Magyar idő szerint a hajnali órákban fogja Timpex Bölcsész és Szabó Gábor megmérettetni magát.

A versenyre ötven lovas szerzett kvalifikációt, de csak az állatorvosi felvezetés után derült ki pontosan, hogy végül 37 induló fog lovagolni a 2017-es VK-győzelemért.

2017.03.30. Díjugratoszakag.hu

Luxuscella: lómúzeum Kínában

Márvány padló, monumentális szobrok és pompázatos üvegcsillárok – ez kell a lovaknak? A kínaiak szerint bizonyára igen, legalábbis ezt gondolhatja, aki belép a Heilan Lómúzeumba.

Bejárta a világhálót az a fotó, amelyen egy tükörfényes márványcsarnok oldalán sorakozó bokszokban álldogálnak a lovak. És bár a legtöbben arra tippeltek, hogy a létesítmény bizonyára egy dúsgazdag sejk istállója, a valóság az, hogy a fényűző létesítmény Kínában áll.

Ez a Heilan Ló Múzeum, körülbelül egy órányira Sanghajtól. A létesítményben 30 országból 43 különböző fajtájú lovat csodálhatnak meg az érdeklődők. A múzeum egy lovaslétesítmény, a Heilan International Equestrian Club része, ahol bevásárlóközpont és lovarda is működik.

Az üzemeltető cég mintegy 400 lovat vásárolt a világ több mint 30 országából (többek között Németországból, Hollandiából, Spanyolországból és az USA-ból). 50 fajta egyedei élnek a lovaslétesítményben, köztük például hannoveri, fríz, andalúz, luzitánó, lipicai, quarter és orlov ügető lovak, de akadnak pónik és zebrák is.

Ebből a 400 lóból a lómúzeumban 48 ló látható. Nyitott kérdés, hogy ezek a lovak vajon mennyi időt töltenek márványzárkájukban, élő és érző kiállítási tárgyakként.

A lovaslétesítmény minden szempontból a legeket célozta meg.  Fedeles lovardája a legnagyobb Ázsiában: 134 méter hosszú, 75 méter széles. A fedett show aréna 9.000 négyzetméteres és 666 néző befogadására alkalmas. A show aréna és a lómúzeum stílusa pedig a Bécsi Spanyol Lovasiskolát idézi.

És ha már a legeknél tartunk: a Heilan International Equestrian Club  nevéhez Guinness rekord is fűződik: a legnépesebb díjlovas programot mutatták be hatvan lóval.

A klubnak 19 külföldről származó edzője, három Hollandiából importált állatorvosa, és több mint 130 lókiképzője, de mindössze 100 körüli klubtagja van.

2017.03.24. Forrás és fotó: Daily Mail, Heilan Group, Marco Kray
Frissítve: 2022.08.02.

Díjlovasoknak szólt a magyar himnusz

Ígéretesen indult a nemzetközi szezon díjlovasaink számára a napsütötte Olaszországban.

12 magyar díjlovas három edző irányításával vett részt a Caselle di Sommacampagna-ban megrendezett CDI versenyen, ahol 100 lovas gyűlt össze a megmérettetésre. Éppen ezért külön öröm, hogy a junior korú Kiss Rebeka és Severin a hatéves lovak versenyében kétszer is győzni tudott.

A fiatal lovasok korosztályában is mindhárom napon állt magyar lovas a képzeletbeli dobogó valamelyik fokán. Az első napon Zengő Réka 67%-os eredménnyel szerezte meg a harmadik helyet, a többi napon Yom Tov Jázmin egy második és egy harmadik helyet ért el 67% felett lovagolva.

A többi korosztályban is eredményhirdetésre szólították a pónik mezőnyében Losonczy Anikó tanítványát, Borza Dominiket, valamint Nagy Panka Zinát mindkét pónijával és Rapi Kittit. A döntőbe jutott még Malaczkov Fanni is.

Juniorjaink is reménykeltően teljesítettek: húsz lovas között mindketten döntősek voltak, sőt eredményhirdetésre is szólították őket. Pachl Benedek saját tenyésztésű és képzésű kancájával közel 66%-os eredménnyel zárt a junior egyéni feladatban. Yom Tov Jázmint a döntő zenés kűr után hívták eredményhirdetésre.

Két felnőtt lovas képviselte hazánkat: a Kiskörben Garai Máté és Ács Róbert a Nagykörben. Ő lovagolt a zenés kűrben is az utolsó napon, itt ötödik tudott lenni a számos olimpikont is felvonultató mezőnyben.

Összességében sikeres nemzetközi évadnyitót tudhatnak maguk mögött díjlovasaink! Gratulálunk a lovasoknak és segítőiknek!

Versenyzők:

  • Ács Róbert (Ács József LK)
  • Borza Dominiket (Ács József LK, edző: Losonczy Anikó)
  • Garai Máté (B&H LK)
  • Kiss Rebeka (Dóra LK, edzője: Pachl Péter)
  • Malaczkov Fanni (Go Fast LK, edzője: Pachl Péter)
  • Nagy Panka Zina (Go Fast LK, edzője: Pachl Péter)
  • Pachl Benedek (Dóra LK, edzője: Pachl Péter)
  • Rapi Kittit (B&H LK, edzője: Garai Máté)
  • Yom Tov Jázmin (Go Fast LK, edzője: Pachl Péter)
  • Zengő Réka (Go Fast LK, edzője: Garai Máté)

2017.03.22. Pachl Péter

Hiba bejelentés