Kezdőlap Blog Oldal 312

Így láttátok Ti a Lovasok.hu szilvásváradi kirándulását

Nemcsak a hóhelyzet tette különlegessé a Lovasok.hu április 22-i kirándulását. A busznyi lelkes lovas csapat velünk fogatozott és velünk ámult a csodálatos lipicai törzsmének, kancák és csikók láttán. Venczel Zsolt lovas fotós pedig megörökítette a felejthetetlen pillanatokat.

Borús időben derűs csapat indult útnak a Lovasok.hu legutóbbi egynapos kirándulásán. A Bécsi Spanyol Lovasiskola után most a szilvásváradi Állami Ménesgazdaság volt porondon. Már az utazás is lipicaiakra hangolódva telt: dr. Pataki Balázs lipicai tenyésztésvezető előadása alatt röpült az idő.

A törzsmén-istállóhoz így már egy magabiztos kis csapat érkezett, akik szakértő szemmel vizslatták a felvezetett törzsmén minden mozdulatát. De hogy a szemlélődők testközelből is megismerhessék a lipicai egyedülállóan akciós, ruganyos mozgását, hét lipicai fogat gördült elő. Hiszen nincs is annál stílusosabb, mint lipicai fogatokon bejárni a ménesudvart, ahol kocsimúzeum és A bükk fehér sziklái című rövidfilm várta a kíváncsi szemeket.

Ezt a kulturális élménycsokrot a legelő ménes közelsége fokozta, ahol a Lovasok.hu-s résztvevőktől karnyújtásnyira legelésző kancákról azt is megtudhattuk, hogy ők azok, akik munkájukkal aktívan részt vesznek a ménesgazdaság életében.

A jókedvűen legelő lipicai ménes látványa a csapat étvágyát is meghozta, így a fogatok már indultak is tovább a vadregényes tájon át a Villa Negra Vendégházhoz.

Ebéd után már a nap is kisütött s kíváncsian nézte, ahogyan a kirándulók a fogatokkal bevették a szilvásváradi Archeoparkot is, ahol megtanultak követ pattintani és íjjal tüzet gyújtani. A napot egy kis helyi séta zárta a Református Kerektemplom és a néprajzi és helytörténeti múzeumot magában foglaló Orbán-ház megtekintésével.

De beszéljenek helyettük azok a lovasok, akik velünk tartottak Szilvásváradra:

“Jól éreztem magamat. Sajnálom, hogy a programot meg kellett változtatni az időjárás miatt. Nagyon tetszett a kirándulás. A kocsis segítőkész volt, a felkért szakértők előadása összeszedett és hasznos volt.”

“Mivel számomra a ló “prioritást” élvez ez a nap nagyon tartalmas volt. Várom a következő kirándulást.”

“Sok információt nyújtott, mind a lótenyésztésről, mind a Szilvásvárad körüli helyről.”

“Nagyon tetszett. Mind az istállólátogatás, mind a fogatozás nagyon jó volt. Felkészültek voltak az utazás során információt adtak.”

“Nagyon tetszett. Sok jó program volt. Megtudtam több mindent a lipicai lovakról. Jó volt a csapat.”

“Nagyon tetszett, hatalmas élményt nyújtott.”

“Ismételni kell ezeket az utakat!”

“Tökéletes szervezés, profi kísérők”

“Jól szervezett, rugalmas program. Érdekes szakmai programok, remek kísérők. Józsi bácsi is szuper volt! Pataki Balázsékkal bármikor szívesen megyünk újra. Legyen még ilyen, más ménesekbe is!”

“Fantasztikus! Szuper! Gratulálni tudok a csapatnak!”

2017.05.05. Horváth Annamária, Lovasok.hu
Fotók: Venczel Zsolt

Nyakunkon a Derby-szezon, tudj meg mindent róla!

Hétvégén Észak-Amerikában és Angliában, majd egy hét múlva Franciaországban futják azokat a versenyeket, amelyekben a jó szereplés egy életre meghatározza egy versenyló értékét, eladhatóságát és a verseny utáni tenyészkarrierjét.

Fotó: Pixabay

Mi fán terem a klasszikus verseny?

Hétvégén futják Észak-Amerikában a Kentucky Derby-t, miközben Angliában a mének 2000 és a kancák 1000 Guineas-ére, majd egy hét múlva a francia Poule d’Essai des Poulains-re és Pouliches-ra kerül sor. Ezek azok a versenyek, amelyekben a jó szereplés egy életre meghatározza egy versenyló értékét, eladhatóságát, elismertségét és a verseny után a tenyészkarrierjét.

Ezek a versenyek az úgynevezett a klasszikusok. De mik is azok a klasszikus versenyek, mi a céljuk, miért és mikor alakultak ki? Vannak-e ilyenek Magyarországon is?

A lóversenyzés mai rendszere, így a klasszikus versenyek is Angliában alakultak ki. A 18. században a versenyek többsége minden korosztály számára nyitott volt, aminek eredményeként az idősebb, kifejlett lovak többnyire meg is verték a hároméveseket. Mivel azonban a versenylótartás és futtatás drága és a sérülésveszély miatt kockázatos, a tulajdonosok úgy gondolták, hogy a tenyésztés és a fiatal lovak jobb eladhatósága érdekében külön nagyversenyeket kellene rendezni a számukra. Ezeknek a versenyeknek a fő célja, hogy kiderüljön, melyik ló a hároméves évjárat legjobbja.

Már a 18. század óta

Elsőként az Anthony St. Leger kapitányról és egykori angol parlamenti képviselőről elnevezett St. Leger futama jött létra ezzel a céllal, méghozzá 1776-ben, amelyet akkor 3200 méterre írtak. A verseny távját később 400 méterrel lerövidítették.

Három évvel később, 1779-ben ennél rövidebb távra, 2400 méterre rendezték meg az Oaks-ot, amelyen kizárólag kancák vehettek részt. A verseny elnevezése onnan származik, hogy a pályát Lord Derby epsomi birtokán a tölgyes (angolul Oaks) körül jelölték ki. Mindössze egy évet, azaz 1780-ig kellett várni, hogy az első Derby-t is lefussák az Oaks-szal megegyező pályán. A különbség a két verseny között az volt, hogy a Derby-n mének és kancák is indulhattak.

Fotó: Pixabay

Miért hívjuk Derby-nek?

A nagyverseny elnevezésével kapcsolatban több történet is napvilágot látott, de az egyik legismertebb az, miszerint az első Derby előtt a két legesélyesebb telivér tulajdonosa, Lord Derby és Lord Bunbury abban állapodott meg, hogy a győztes ló futtatója nyeri el a pénzdíjat, míg a második helyezettről pedig elnevezik az ezután rendszeresen megtartandó versenyt. Ahogy ma már tudjuk, a győzelem Sir Charles Bunbury Diomed nevű lovához került, míg a második helyet Lord Derby telivére szerezte meg.

Mintegy húsz évvel később, 1809-ben adódott hozzá ezekhez egy tavaszi és az előbbieknél rövidebb távra, 1600 méterre kiírt 2000 Guineas a méneknek, majd öt évvel később az 1000 Guineas a kancáknak. Az elnevezés a versenyek megalapításakor érvényes díjazásra utal. A Guinea régi pénzegység, amelynek értéke 1,05 font.

A klasszikusok klasszikusai

A világon tehát ezek a klasszikus tenyészversenynek nevezett futamok terjedtek el, amelyek idővel több helyen is módosultak az adott ország körülményeihez igazodva.

Az öt eredeti klasszikus verseny, amelyet Angliában jelenleg is futnak:

  • 2000 Guineas – 1.600 méter
  • 1000 Guineas (csak kancáknak) – 1.600 méter
  • Oaks – (csak kancáknak) – 2.400 méter
  • Derby – 2.400 méter
  • St Leger – 2.800 méter

A hármas koronát az a hároméves telivér szerzi meg, aki a méneknek és kancáknak is nyitott három versenyben győz.

A szezon tehát általában a 2000 Guineas-szel, majd Angliában, illetve számos országban ehhez hasonlóan a 1000 Guineas-szal kezdődik. Számos országban saját nevet is adtak a versenyeknek.

Klasszikusok a Kincsem Parkban

Magyarországon az elnevezése Nemzeti Díj, amelyet május 7-én futnak majd a Kincsem Parkban. Ez a verseny nyitott a kancák és a mének számára egyaránt, azonban ezen a napon a hároméves kancák ugyanerre a távra, igaz alacsonyabb díjazással, külön futamban, a Hazafi Díjban is starthoz állhatnak.

Az év során a második klasszikus általában a Kancadíj (Oaks). Magyarországon is így volt ez egészen a közelmúltig, amikor a Derby előtt két, szerencsésebb esetben három héttel lefutott Magyar Kancadíjat át nem tették augusztus elejére.

Ezután következik a Derby, amelynek a díjazása a klasszikusok közül a legmagasabb és a megnyerése minden lófuttató legnagyobb álma.

Az Amerikai Egyesült Államokban és Olaszországban is májusban futják, azonban Európában általában június-július során kerül rá sor. Magyarországon 1921-ben futották az első Magyar Derbyt Alagon. Idén így már a 95. Magyar Derby-t tartják július 2-án, azaz mindig július első vasárnapján.

A St. Leger a klasszikusok utolsó állomása, amelyet nálunk október elején futnak a Kincsem Parkban.

Fotó: Major Zsolt

Derby-körkép a nagyvilágból

Ország 
Elnevezés (besorolás)
Helyszín
Lefutás időpontja
Táv
Első lefutása
USA
Kentucky Derby* (G1)
Churchil Downs
Május
2000 m
1875
UK
Epsom Derby (G1)
Epsom
Június
2400 m
1866
FR
Prix du Jockey-Club (G1)
Chantilly
Június
2100 m
1836
GER
Deutsches Derby (G1)
Hamburg
Július
2400 m
1869
ITA
Derby Italiano (G2)
Capannelle / Róma
Május
2200 m
1884
HK
Hong Kong Derby**
Sha Tin
Március
2000 m
1873
JP
Tokyo Yüshun (G1)
Tokió
Május/Június
2400 m
1932
AUS
Australian Derby (G1)
Randwick / Sidney
Április
2400 m
1861
HUM
Magyar Derby
(HUN Gd-2)
Kincsem Park
Július
2400 m
1921
AUT
Österreichisches
Galopper Derby
Magna Racino, Ebreichsdorf
Június
2200 m
1868

.

2017.05.03. Vonczem Gabriella
Források:
– Galopp Magazin 2014.január 13.,
– dr. Fehér Dezső: Az angol telivér Magyarországon
– Wikipedia
– www.kincsempark.hu

Díjugratók majálisa Kiskunhalason

Nem akármilyen programmal múlatták a hosszú hétvégét a díjugratók: Országos Díjugrató Minősítő Verseny és Grand Prix várta őket Kiskunhalason.

A Grand Prix sorozat Kiskunhalason kezdődött öt éve, és ezúttal visszatért Bács-Kiskun megyei szülővárosába.

Fiatalok Nagydíja

Karádi László nemzetközi pályaépítő 125 cm-es alappályáját a gyermek korosztály számára kiírt Grand Prix-ben hét lovas tudta hibátlanul teljesíteni. Az összevetés Hóman Gréta sikerét hozta, aki közel négy másodperces előnnyel győzött Kaland nyergében. A második helyen Pataki Anna Dorottya zárt Hannibállal, a harmadik helyet Sólyom Bori Luca szerezte meg Agropoint Contaro nevű lovával.

Az U25-ös korosztály számára kiírt 140 cm-es Grand Prix 350.000 Ft-os pénzdíjáért huszonkilencen álltak starthoz, közülük hat lovasnak sikerült tizenhárom számozott akadályból álló alappályát hiba nélkül megugrani. Az összevetésben leggyorsabb Török Sándor volt Bognár Tingli Tanglival. Második lett Tóth Boglárka a nagyszerűen ugró Claudiusszal, megelőzve Jármy Vincét és Prímát.

Heuréka, Kövy András

Idén 24 páros kvalifikálódott a 150 cm-es Nagydíjra, de Karádi László nemzetközi pályaépítő tizenhárom ugrásból álló nehéz pályáját csak egyetlen egy lovas tudta hibátlanul lovagolni: Kövy András sárga kancájával, Heurékával.

A másfél millió forint összdíjazású Grand Prix további helyein a négy hibapontos lovasok az időeredmény alapján osztozkodtak. Kovács Henri Kyara Van Het Netehof D nyergében másodikként végzett, harmadik lett Jován Richárd Rochéval, Weinhardt Virág pedig Equest Cha-Chával negyedikként zárt.

Mezőhegyesi lovasé lett Kiskunhalas Nagydíja

A Kiskunhalas Város nagydíjáért folyó kitartásos magasugratás gyorsan eldőlt. A nevezését leadó négy lovas közül az első három verő hibát ejtett a felvezető akadályokon, így az utolsóként startoló Szász Attilának csak arra kell figyelnie, hogy ne ejtsen verőhibát és átjusson a 156 cm magas kőfalon. Mondhatni simán vette az akadályt Zelda nevű lovával a mezőhegyesi lovas.

2017.05.02. Forrás: Díjugrató Szakág, Halasmédia
Frissítve: 2022.08.16.
Fotók: Canva

Felújították Kincsem egykori istállóját Gödön

A csodakanca istállója muzeális igénnyel mutatja be, hol élt annak idején Kincsem. És bár az istálló épülete közösségi, kulturális térként éledt újjá Gödön, egyúttal a magyar lovaskultúra fontos emlékhelyévé is válhat.

A Budapest-Vác vasútvonal elkészülte előtt lóváltó állomás és csárda működött az épületben, majd a 19. század második felében már istállóként szolgált. Hírnevét és fennmaradását Kincsemnek köszönheti, hiszen pályafutása legszebb éveiben itt élt a világhírű csodakanca.

A helyi védettség alatt álló épület az utóbbi évtizedekben kihasználatlanul állt, majd az elmúlt egy évben Göd pályázati forrásból újíttatta fel a romos ingatlant. A 152 millió forintos beruházásnak köszönhetően egy kulturális és közösségi funkciókat nyújtó komplexum jött létre.

Az istálló a felújítás előtt és utáni képe.

A Kincsem kultuszához köthető, az istállót is bemutató kiállítás, a patkolókovács és bőrös mesterséget bemutató műhelyek is létesültek a felújított istállóépületeiben és területén. Annak idején az északi szárnyban helyezkedett el Kincsem lakhelye. Az épületnek ezen a részén látható Kincsem korhűen rekonstruált boksza, és itt rendezték be a csodakanca pályafutását bemutató emlékhelyet is.

 

2017.04.28. Forrás: MTI, Göd város hivatalos honlapja
Fotó: Canva.com
Frissítve: 2022.09.19.

Miért törnek el még a legjobb kobakok is?

Nem feltételezés, hanem tény, hogy a kobak életet menthet. Lovasként Te is jól tudod, hogy a lovak körül egy apró véletlennek is súlyos következményei lehetnek. Ennek ellenére meglehet, hogy Te is hajlamos vagy alábecsülni a veszélyt. Pedig inkább a kobak törjön, mint a fejed. Apropó törés: a Casco-tól most azt is megtudhatod, hogy egy komoly ütés hatására miért törnek el még a legjobb kobakok is.

Ez a cikk arról szól, amit egyetlen lovas sem szeretne kipróbálni, de mégis a lovaglás elkerülhetetlen része: a baleset. Muszáj beszélni róla, hiszen aki felül a lóra, az bizony le is esik. Ilyenkor csak a szerencse kérdése, hogy esés közben nem kerül-e az útjába egy pata, egy fa, ahogy az is, hogy a puha homokba, vagy épp a kemény aszfaltra érkezik-e.

A kobak cserélhető. A fejed nem.

Egy lovasbaleset során fejed épsége döntően a kobakon múlik. És bár a sérülések tárháza szinte végtelen, az egyik legsúlyosabb eshetőség az, ha a fejed sérül, hiszen akár maradandó idegrendszeri károsodás lehet az eredmény. Nem túlzás tehát, amikor azt hallod, hogy kobak nélkül lóra ülni felelőtlenség.

Természetesen a kobak megjelenése, kényelme, praktikus használata sokat nyom a latba, de az általa nyújtott biztonság a legfőbb tulajdonság – ez az, amiért meg- és felveszed.

Inkább a kobak törjön, mint a fejed

Fontos tisztázni, hogy a fejvédők nem örökéletűek, azért húzunk sisakot, hogy az károsodjon és ne a fejünk sérüljön. Egy sisaknak az az egyetlen dolga, hogy egy baleset során eltörjön, megrepedjen vagy a Casco sisak esetében az illesztéseknél nyíljon szét és ezáltal elnyelje az ütés erejét. A sisak anyagának kell tehát eltörnie ahhoz, hogy megvédhesse a tulajdonosának koponyáját. Bármekkorát eshet az ember, ha a bukósisak megsérül, akkor azonnal kötelező a csere, ugyanis nem láthatjuk, hogy a belső ütéselnyelő EPS hab mennyire károsodott

Tehát: ha egy komolyabb baleset során a kobakod eltört, szétnyílt az nem arra utal, hogy a fejvédőd silány minőségű volt. Sokkal inkább arra, hogy súlyos sérüléstől mentett meg.

Valószínűleg a lovas életét mentette meg ez a kobak. Még 9 képünk van balesetben megsérült kobakokról.
Kattints a képre a galéria megtekintéséhez. – Képek forrása: Riders4helmets

Casco mindig nagy hangsúlyt helyezett a sisakok által nyújtott biztonságra, ezért saját tesztlabort létesített, ahol folyamatosan teszteli mind a fejlesztés alatt álló, mind már a sorozatgyártásban lévő modelleket. A német cég tulajdonosa és igazgatója a nemzetközi sisakteszt-protokollokat kidolgozó bizottság tagja, a terület elismert szakembere.

Persze más, amikor a töréstesztet egy kalibrált gép végzi, és megint más, amikor egy valós baleset során kell helytállnia. Nézzünk egy példát az utóbbi esetre.

Casco kobakokat viselnek a lovas rendőrök

A Készenléti Rendőrség állományába tartozó lovas rendőrök mind egyedileg logózott Casco PrestigeAir sisakot viselnek, ami viselőihez hasonlóan bizonyította már, hogy éles helyzetben is helyt áll.

Egy esetben egy lovas rendőr leesett megriadt lováról, aki reflexből maga mögé rúgva pont fejbe is találta lovasát. A kobak még a ló hatalmas erejű rúgásának következtében is a tervezett illesztés és törésvonalak mentén tört el, ezáltal is elvezetve a rúgás brutális erejét. A szerencsének és a Casco kobaknak köszönhetően így a derék lovas egy enyhe agyrázkódással és zúzódásokkal megúszta a rendkívül csúnya balesetet.

A Készenléti Rendőrség állományába tartozó lovas rendőrök egyedileg logózott Casco PrestigeAir sisakot viselnek – Fotó: Haga Zsuzsanna

Mindig tartsd észben:

  • Kizárólag olyan kobakot használj, ami megfelel a biztonsági előírásoknak és a CE EN1384-es biztonsági Európai Uniós szabványnak.
  • Lovagláshoz használj kobakot. Természetesen a kerékpáros sisak is jobb, mint a semmi, de nem nyújtja azt a védelmet, amire lóháton igazán szükséged lenne.
  • Baleset esetén csak a megfelelően beállított és rögzített kobak véd.
  • Cserélni kell a sisakot ha egy bukás során akár csak minimálisan is sérül.
    Fontos tudnivaló hogy az ilyen jellegű védőfelszerelések jellemzően egyszer használatosak, tehát egy esetleges baleset során keletkező ütközés után kötelező lenne lecserélni őket. Már akár egy kisebb ütésnél, becsapódásnál is megváltozhat a sisak belső szerkezete, és azon a ponton már biztosan nem tud úgy helytállni, mint az bukás előtt, vagyis ideális esetben azonnali cserére szorul.
  • Az általános használat során a bukósisak anyaga idővel elöregszik, kiszárad és apróbb sérülések jelenhetnek meg a sisakon. A műanyagok esetében az UV sugárzás is fokozza a károsodást. Saját biztonságod érdekében esés nélkül is érdemes 5-6 évente lecserélni a fejvédődet.

Hallottál már a Casco cseregaranciáról?

Hogy ez mit is takar? Azt, hogy ha egy lovasbalesetben kobakod összetörik, a következőt féláron kapod meg.

Amikor megvásárolsz egy új Casco kobakot, a dobozában találsz egy cseregarancia-levelet, Austausch-Service felirattal. Ezt őrizd meg jól. Ha lovasbalesetet szenvedsz és összetörik a kobakod, vedd elő ezt a szelvényt és tüntesd fel rajta az adataidat. Csomagold be egy dobozba a törött kobakot, ragaszd fel a dobozra a szelvényt és küldd vissza a Casconak.

Amint beérkezett a csomag a Cascohoz, ott a törött kobakot szemrevételezik, majd kiállítanak egy számlát a kobak árának feléről. Nincs más teendőd, mint ezt az összeget átutalni, majd figyelni a postást, aki hamarosan csenget vadiúj Casco kobakoddal.

Amikor megvásárolsz egy új Casco kobakot, a dobozában találsz egy ilyen cseregarancia-levelet. Őrizd meg jól.

A Casco kobakokat keresd országszerte a lovasboltokban:

2017.04.27. Lovasok.hu

Újításokkal jön a tizedik Nemzeti Vágta

17 elővágta, kötelező szügyhám, háromkörös döntők, nagyszabású, városon átvonuló seregszemle és történelmi lovas táborok – különleges programot ígér az idén tíz éves Nemzeti Vágta.

Fotó: Nemzeti Vágta / National Gallop

Jubileumi programsorozattal készül az idén tíz éves Nemzeti Vágta, amelyet a 17 elővágtát követően szeptember 16-án és 17-én rendeznek meg a fővárosi Hősök terén kialakított versenypályán.

A verseny sajtótájékoztatón Lázár Vilmos, a Magyar Lovas Szövetség, illetve a versenysorozat elnöke elmondta: a jubileumi születésnapi eseményen kiemelt szerepet kap a huszárság ünneplő műfaja, a verbunkos, így idén a Vágta Lavotta János és Bihari János, a műfaj két kiemelkedő képviselője előtt is tiszteleg.

A korábbi éveknek megfelelően a Hősök tere körüli pályán 72 magyarországi és határon túli település lovasa mérkőzik meg a döntőbe jutásért – mondta el Szotyori Nagy Kristóf, a Nemzeti Vágta versenyigazgatója, aki kitért az újításokra is. Kiemelte: idén a középdöntő és a döntő is háromkörösre bővül, a lovak felszerelésében pedig kötelezővé teszik a szügyhám viselését.

Székely Tibor, a Nemzeti Vágta főkapitánya elmondta: a lovas program megszületésének tizedik évfordulója egybeesik a Magyar Huszár és Katonai Hagyományőrző Szövetség fennállásának 25. évfordulójával. Ez alkalomból több száz résztvevővel, különleges történelmi zászlóerdővel kísérve nagyszabású jubileumi seregszemlét rendeznek, amely a Kossuth tértől vonul végig a városon a Vágta megnyitójára. A Hősök tere közelében pedig a történelem különböző korszakait bemutató lovas táborok alakulnak.

Hazánk versenyzőjével együtt ezúttal is 12 nemzet lovasa verseng majd a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok lovain a nemzetközi futamban. A szervezők idei célkitűzése, hogy a világ minden kontinense képviseltesse magát a megmérettetésen. Az évek óta nagy sikerrel megrendezett nemzetközi futam mellett idén is lesz többek között jótékonysági sztárfutam, kishuszárvágta és fogatvágta is.

2017.04.26. Forrás: MTI

Kincsem még mindig megállíthatatlan

Mintegy másfél hónappal az ünnepélyes bemutató után átlépte a 300 ezres nézőszámot a csodakanca nevét viselő romantikus kalandfilm a hétvégén.

A Kincsem kapott hideget-meleget. Míg a szélesebb közvélemény figyelmét a hazai viszonylatban grandiózus költségvetés kötötte le, addig a lovas társadalom leginkább azt kifogásolta, hogy a film nem ragaszkodott hűen a csodakanca életének történetéhez.

De a Kincsem mindennek ellenére bizonyított: Herendi Gábor új filmje az idei év legnézettebb alkotásának számít és továbbra is országszerte játsszák a mozik.

„… Hogy hány néző számít manapság soknak, azt már nehezebb megítélni. Százezer feletti nézőszámnak már nagyon örülnek a magyar rendezők, de én szeretnék kétszázezer fölé menni” – mondta az Origonak Herendi Gábor egy korábbi interjúban. Nos, minden vágya így teljesüljön!

2017.04.25. Forrás: MTI
Frissítve: 2022.08.02.
Fotó: Szabó Adrienn, Kincsem

A legjobb magyar fogathajtók ott lesznek Fábiánsebestyénben

Tíz nemzet hatvan hajtója méri össze tudását a 35. alkalommal megrendezésre kerülő fábiánsebestényi nemzetközi fogathajtó versenyen – az indulók között ott lesz a teljes magyar fogathajtó élmezőny is.

Lázár Zoltán – Fotó: Fogatverseny – Fábiánsebestyén

A nyolcszoros világbajnok Lázár Zoltán a rendezvény sajtótájékoztatóján elmondta: a négyesfogatoknak a göteborgi Európa-, míg a ketteseknek a lipicai világbajnokságra ez lesz az első válogatóverseny. Ő ezúttal csak az elitkategóriában ül bakra, mivel a négycsillagos viadalokon, amilyen a fábiánsebestyéni is, a szabályok szerint csak egyetlen kategóriában lehet indulni.

Lázár Zoltán kiemelte, hogy négyesben indul a holland Bram Chardon, a sportág élő legendájának számító Ysbrand Chardon fia, illetve az idei fedeles világkupadöntőben második svájci Jerome Voutaz.

“Most kezdődik az idény, nagyon jól szolgálja a felkészülést ez a verseny, mindenki lemérheti, hol tart jelenleg” – mondta Lázár Zoltán, aki úgy véli, hogy míg a kettesfogathajtó-világbajnokságon a csapatnak jó esélye van a címvédésre, egyéniben ehhez a sportág sajátosságából fakadóan némi szerencse is kell. A négyes EB-n is jó esélyt lát az éremszerzésre, már csak azért is, mert a jelenlegi legjobb hajtó, az ausztrál Boyd Exell a kontinensviadalon nem szerepelhet.

Lázár azt is elárulta, hogy a négyes vb-n valószínűleg az amúgy díjugratásban versenyző fia lesz az egyik segédhajtója.

Farkas Sándor, a verseny főszervezője elmondta: hat kategóriában tíz nemzet hatvan hajtója áll rajthoz a már hagyományos Lovas Napok keretében sorra kerülő viadalon. Hozzátette, az elmúlt 35 év csúcspontja kétségtelenül a 2015-ben megrendezett kettesfogathajtó-vb volt.

2017.04.25. Forrás: MTI
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.16.

Mindenki magának akarja a lipicait

Horvátország és Szlovénia is sajátjaként tekint a lipicai lóra. A lipicairól mint horvát lófajtáról ad ki bélyeget 2018-ban a horvát posta. A szlovénok szerint viszont mivel Szlovénia a történelmi ménes szülőföldje, ezért eredetét tekintve szlovén lófajtáról van szó.

Fotó: Kappel Edit, Állami Ménesgazdaság Szilvásvárad

Dejan Zidan szlovén földművelési, erdészeti és élelmiszerügyi miniszter úgy nyilatkozott: a lipicai lovakat Ausztriában, Szlovákiában, Olaszországban, Magyarországon, Romániában, Szerbiában, valamint a horvátországi Djakovói Állami Ménesben is tenyésztik. Ennek ellenére a lipicai fajta eredetiségét igazoló törzskönyvet (méneskönyv) az európai uniós jogszabályok szerint csak a szlovéniai Lipicán és az ausztriai Piberben adhatnak ki – tette hozzá.

Szlovéniában nemzeti szimbólumként tekintenek a lipicai lóra, a 20 centes érmén is szerepel.

Horvátország viszont úgy tartja, horvát lófajtáról van szó, ami kulturális örökségük része. Nidal Korabi, a horvátországi Djakovói Állami Ménes igazgatója úgy nyilatkozott: a lipicai lovak és a szlavóniai emberek kapcsolata beépült a népi hagyományba, a zenébe és a táncba. A lipicai ménes a szlavóniai kulturális örökség része, és mérhetetlen nemzeti vagyon Horvátország számára – hangsúlyozta.

A vita annak apropóján alakult ki, hogy a horvát posta tizenegy bélyeget bocsát ki 2018-ban, ezek egyikén szerepel majd lipicai ló.

A lipicai fajta első ménesét 1580-ban a Trieszt melletti kis faluban, Lipizzán alapították a Habsburg uralkodóház számára: “Itt a legjobb lovakat tenyésszék, melyek a császári udvar számára lesznek elővezetve. Ezek a legkiválóbb és legtűrőképesebb lovak legyenek. Kemény és füves talajon járjanak ott, ahol kevés fű nő.”

A lipicai ménes egy részét a napóleoni háborúk idején menekítették a horvátországi Djakovóra, ahol 1805 óta tenyésztik a fajtát. A magyarországi lipicai lótenyésztés is ekkor kezdődött, mivel az állomány egy részét Mezőhegyesre telepítették át. A háborús veszélyek elmúltával sem tért vissza az összes ló Lipicára, hanem a közben felduzzadt állomány egy része a mezőhegyesi katonai ménesben maradt.

Nem kérdés, hogy a lipicai különleges helyet foglal el a régió lovaséletében, hiszen kiemelt genetikai értékkel bíró hagyományos magyar lófajtáink között is szerepel.

2017.04.24. Forrás: MTI
Fotó: Kappel Edit, Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Casco Passion: ha nem akarsz cikis, kényelmetlen kobakot

Ha a védelem mellett fontos számodra a stílus is, akkor a Casco Passion kobakját neked találták ki. Ismerd meg ezt az egyedi kialakítású fejvédőt, mely formabontó megjelenésével és praktikus tartozékaival tűnik ki vetélytársai közül. Ha pedig beleszerettél, akár meg is nyerheted – feltéve, hogy jól válaszolsz kérdéseinkre.

Biztonság és kényelem csúcsra járatva

A CASCO márka prémium minőségű lovas kobakjai megfelelnek a legszigorúbb biztonsági elvárásoknak és az új VG1-es szabványnak, mindemellett a cég a „The Style of Protection” mottó szellemében a sisakok divatos megjelenésére is kiemelt hangsúlyt fektet.

A CASCO kobakok tehát amellett, hogy védenek a fejsérülésektől, modern és fiatalos megjelenésükkel a leginkább divatkövető lovasok kelléktárába is beleillenek, és hűen tükrözik viselőjük egyéni stílusát, személyiségét.

Egyszerűen elegáns

Egy igazán szerencsés lovas ezúttal egy CASCO Passion kobakot nyerhet

Hogy mit tud a CASCO Passion kobakja? Már most figyelj, hogy a kérdőívünk ne okozzon fejtörést!

Passion: a négyévszakos kobak

Az egyedi kialakítású Passion kobak formabontó megjelenésével valamint praktikus kialakításával tűnik ki vetélytársai közül.

  • A fejvédő elülső és felső részén található szellőzőnyílásoknak (FreshAir Ventilation) köszönhetően a Passion meglepően jó légáteresztő tulajdonsággal bír, ezáltal akár extrém terepen történő igénybevétel és magas hőmérsékleti viszonyok mellett is mindig egyenletes klímát biztosít viselőjének.
  • Az egyszerűen kipattintható antibakteriális anyagból készült bélésnek köszönhetően minden eddiginél egyszerűbb a belső rész tisztán tartása.
  • Hevedere nem csak kerületében, de magasságában is állítható, hogy a Passion kobak a lehető legjobban illeszkedjen minden fejformára.
  • A legmagasabb szintű biztonsági funkció mellett a cserélhető, színes MyStyle zsinóroknak köszönhetően a sisak modern és fiatalos divatkiegészítőként is használható, mely tükrözi viselőjének egyéni stílusát és személyiségét.
  • A hűvösebb évszakokban fényvisszaverős esővédővel és puha fülvédővel téliesíthető.

Különleges és egyedi vagy. Legyen a kobakod is az!

A Passion esetében alkalmazott Casco technológiák:

  • Négy évszakos kialakítás: A Passion kobak opcionális téli fülvédővel szerelhető fel, így az időjárástól és hőmérséklettől függetlenül egész évben használható.

Eső elleni védelem, illetve opcionális téli fülvédő a fázós fülű lovasoknak

  • Monocoque in mold Combi héjszerkezet: Kívül robosztus Hard-shell héjszerkezet, belül könnyű in mold váz – ez az új könnyűsúlyú kombinációja az ütéselnyelő EPS belső váznak és a kemény külső héjnak.
  • Kényelmes belső kialakítás: Egyszerűen kipattintható, cserélhető és mosható bélés.
  • FreshAir Ventilation szellőzés: Kifinomult szellőzőrendszer, mely a belső héjban biztosítja a folyamatos szellőzést és kipárolgást, ezáltal az állandóan optimális fejklímát.
  • Disk Fit Comfort méretállító rendszer:  Az ideális komfort érdekében horizontálisan és vertikálisan is állítható.
  • Megnövelt tarkóvédelmi zóna: A hagyományos sisakok esetében védtelenül hagyott fül mögötti tarkórész megerősítésével fokozott biztonság és stabilitás érhető el.
  • Kiváló ár/érték arány.

 

Hiba bejelentés