Fejlesztés lóháton – avagy másképp is lehet tanulni

Keveset olvasni a lovasterápiáról, holott pozitív hatása a tapasztalatok szerint elképesztő.  ló, a lovaglás és a lóval való foglalkozás hatásait használja fel a terápia, a fejlesztés, a nevelés, a habilitáció és a rehabilitáció színterein, orvosi-, pedagógiai javaslatra, képzett lovasterapeuta szakember vezetésével.

Edit elmesélte, hogy akkor kezdett el komolyabban gondolkodni azon, hogy lovasterápiával foglalkozzon, mikor a fiánál az óvodában előjöttek a súlyos figyelemzavar és hiperaktivitás jelei. Iskolába kellett volna mennie, de egyértelműen kiderült, hogy ez nem fog megtörténni. Az óvodai fejlesztés kevés volt, ezért gondolt arra, hogy kihasználja az állatokhoz fűződő szeretetét és kapcsolatot. Mivel a húsz éves lovas háttér adott volt, hisz korábban évekig versenyszerűen lovagolt és saját lovat is tart, ezért fordult a lovakhoz segítségül.

Hogyan kezdődött az egésznek a megvalósítása?

Elvégeztem egy képzést az állat-asszisztált fejlesztés területén. Az itt tanultak nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy megértsem mi-miért van, és hogyan tudnék a gyermekeknek és a szülőknek segíteni abban, hogy egyszerűbbek legyenek a mindennapok azoknak, akik hasonló kihívással néznek szembe, mint én.

A tanfolyamon elsajátítottuk a különböző fejlesztő technikákat, játékokat, mondókákat, mozdulatokat – elméletben és gyakorlatban egyaránt. A sok-sok gyakorlati óra alatt gyermekekkel és felnőttekkel gyakoroltuk a különböző fejlesztő technikákat, tapasztalt terapeuta felügyelete mellett.

A megszerzett gyakorlat nagyban elősegíti, hogy magabiztosan tudjunk dolgozni leendő klienseinkkel. A tanfolyam hozzásegített ahhoz is, hogy megismerjük önmagunkat, megértsük motivációinkat, belső működésünket.

Mesélnél kicsit a lovak képzéséről is? Hiszen nagyon speciális területe ez a lovakkal való kooperációnak!

A terápiás lovak speciális képzést kapnak. Ahhoz, hogy a lovak elviseljék a különböző eszközöket, pl. csipeszelést, buborék fújást, labdát, a csörgő-zörgő zeneszerszámokat, a lovakat rendszeresen képezni, érzéketleníteni kell az eszközökre.

Ez intenzív és hosszan tartó folyamat, melynek során minden kreativitásunkat bevetjük – hiszen minél több dologhoz szoktatjuk a lovat, annál kevesebb meglepetés érhet minket. Legfontosabb a stabilitás. Ennek érdekében ez a munka a lovakkal sosem ér véget.

Emellett egyenletesen, egyensúlyban és engedelmesen kell minden körülmények közt futószáron dolgozniuk. Ugyanolyan türelemre és megértésre van szükség részükről, mint az emberek részéről.

Milyen területeken lehet így segíteni a gyermekeknek?

A gyermekeknek mozgás- és képességfejlesztésben, a hiperaktivitás és stressz kezelésben, figyelemzavar és viselkedési problémák kezelésében, az iskola-előkészítésben, a tanulási nehézségek kezelésében tudunk segíteni. Amit nagyon fontos szerintem megemlíteni, hogy szülő és gyermek együtt teszi meg az utat a foglalkozás vezetővel, így a szülői hatékonyság és az önismeret is fejlesztésre kerül.

Ahhoz, hogy valaki részt vehessen ilyen fejlesztésben, mennyire van szükség lovastudásra?

Sokan kérdezték már tőlem, hogy milyen lovastudás szükséges ahhoz, hogy eljöhessenek hozzánk. Nem kell lovastudás. Számunkra fontos a gyermek biztonsága, a foglalkozáson a ló lépésben közlekedik – vezető segítségével, ha erre van szükség.

Hogyan fejti ki hatását a fejlesztés?

A ló nyugodt, egyenletes lépése és a különböző speciális feladatok együttesen hatnak a gyermek idegrendszerére és szüntetik meg a részképesség zavarait, a feszültségét és egyéb problémáikat, és ezáltal hozza meg a foglalkozás a pozitív változásokat. Tehát együttesen a lóval kooperálva tudunk segíteni.

A gyermekek figyelmét egy ekkora állat önmagában képes lekötni, ahogy érzik a mozgását, illatát stb. Ilyen állapotban nyugodtabbá, befogadóbbá, fesztelenebbé válnak. Ez nyilván csak olyan esetben jöhet létre, mikor biztonságban érzik magukat. Ezért fontos, hogy szakemberhez forduljanak a családok! Bármilyen rémület rossz hatást is kifejthet!

Csak gyermekek vesznek részt a fejlesztésben?

Természetesen nem. A szülő-gyermek kapcsolat erősítésében a szülőkkel külön is dolgozunk. Egy gyermek számára fontos, és a családi kapcsolatokra áldásos hatású, ha képesek az őket ért ingereket, élményeket minél közvetlenebb módon a szüleikkel megosztani. Ezért jó, ha közösen élik át, a szülő is részt vesz a folyamatban. Ilyenkor a szülő látja a változást, megérti az ok-okozati összefüggéseket, tisztábban lát gyermeke viselkedését illetően.

A másik fontos kérdés amely minden alkalommal előkerül, hogy ide mozgássérült és sérült gyermekek járnak?

Nem. Erre egyértelműen nem a válasz. A mozgássérült és értelmi fogyatékos  gyermekekkel kimondottan Fóton foglalkoznak, ahol erre külön képzett fejlesztő terapeuták dolgoznak.

Mi motivál leginkább a munkád során?

Nekem ez a „munka” nagyon fontos, mert a saját tapasztalatomat tudom beépíteni a foglalkozásokba. Óvodákkal, iskolákkal, fejlesztő pedagógusokkal és a szülőkkel dolgozom együtt, akikkel vállt-vállvetve segítjük a gyerekek fejlődését.

2019.05.06., Weidinger Edit, Dina Lovas Tanoda és Lovasok.hu Szerkesztősége
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.10.

Hozzászólások