Lovaglással fejlesztik a sérült gyerekeket

Lovaglással fejlesztik a sérült gyerekeket

 

Szántó Sarolta, az Éltes-EGYMI (Egyesített Gyógypedagógiai Módszertani Intézet) gyógypedagógusa különös módját választotta a szellemi sérült gyerekek fejlesztésének. A lurkók egy Barka nevű kanca csikóján végeznek gyakorlatokat, miközben az állat csak lassan sétál. A fejlődés sokszor meglepő.

P.N.: Hogy kezdődött a kapcsolat lovak, gyerekek és gyógypedagógus között?
Sz.S.: Saját magamnak hobbi lovaglás céljából vettem lovat, mivel szeretem a szabadlevegőt és a sportmozgásnak ezt a sajátos formáját. Pécs-Somogyban kezdtem el lovagolni, ott is tartom az állatot egy gazdánál. Sok évvel ezelőtt hallottam a lovasterápiáról, ekkor kezdtem el komolyabban érdeklődni utána. Később elvégeztem az MLTSZ (Magyar Lovasterápia Szövetség) lovasterápia szakát, ekkor kezdtem Pécsett gyógylovaglással foglalkozni.

P.N.: Heti hány alkalommal és mennyi gyermekkel végzi a gyakorlatokat?
Sz.S.: Hetente két alkalommal nagyjából nyolc gyermek vesz részt a lovagláson, első nap enyhe, utána a közepes értelmi sérültek jönnek. Igazán Barka “kapacitása” szab határt az óráknak, hiszen nem lehet 1,5-2 óránál többet egyszerre járatni.

P.N.: Milyen hatásai vannak a lovaglásnak?
Sz.S.: Mivel a gyerekek a városból autóbusszal jönnek, ezért szocializációs hatása is van, hiszen megtanulják a közlekedési szabályokat, képesek lesznek önállóan használni a tömegközlekedés járműveit. Ez már nagy eredménynek számít, pedig lóra még nem is ültek. Magának a lovaglásnak speciális hatása van: az állat mozgását átveszi a gyermek teste, s mindez átvivődik a gerincoszlopon keresztül a kisagyra, ahol az ősi mozgásközpont található. Új idegkapcsolatok jönnek létre, láttam már nem beszélő gyermeket több foglalkozás után megszólalni, de fejlődik a nagy és a finom mozgás is, egyszóval kimozdul abból az állapotból a gyerek, amelyben akár évekig vegetált. A lóápolás, gondozás, etetés ugyanúgy pozitív hatásokat generál – kialakul az együttműködés, a gondoskodás, vagy akár az időbeosztás képessége.

P.N.: A családok mennyit fizetnek a lovaglásért?
Sz.S.: A gyógylovaglást az iskola fizeti, az órakeret része, tehát a szülőket nem terheli költség. Persze szívesen veszi Barka, ha néha hoznak neki egy-egy almát!

P.N.: Mennyire egyedülálló ez a fajta fejlesztő munka itt Pécsett?
Sz.S.: Baranya és Tolna megyében sajnos egyedül én foglalkozom vele, pedig igény lenne rá, de több nem fér bele az időmbe, hiszen a hét többi napján az iskolában kézműves foglalkozásokat tartok a tanulóknak.

Bereczki Lajos
Forrás: Pécsi Napilap (P.N.)
Frissítve: 2023.07.07.
Fotók: Canva

Hozzászólások