Kezdőlap Blog Oldal 110

Kormorán – Lovak Álma dalszöveg

Kormorán : Lovak álma – dalszöveg

A lovak álma a szabadság.
Zabla nélkül élni.
Vágtatni a pusztában,
a széllel szembe nézni.
A lovak álma az igazság.
Adni, sose kérni!
Nem rohanni a semmiért –
ellátni a célig!

A lovak álma a család.
Csikókkal együtt lépni.
Mutatni nekik az életet,
a múltról mesélni.
A lovak álma a csillagok,
mindig jobbat remélni.
Hol valaha volt a Föld,
oda visszatérni.

2x
A lovak álma nem eladó,
a szemük beszédes.
Féljen, aki ellenáll,
ha megindul a ménes.

A lovak álma nagy vihar,
mely rendet teremt végleg.
Dörgő villámok után,
élet lesz az élet.
A lovak álma a szenvedély,
a bot nélküli élet.
Ki tudja, mi a szeretet,
náluk mindent elérhet!

A lovak álma egy hely,
hol az utak összeérnek.
Hova gyűlik sok ember,
s égig szól az ének.
A lovak álma egy istálló,
oda fáradtan betérni,
egy simogatás attól,
ki a lovak álmát érti.

4x
A lovak álma nem eladó,
a szemük beszédes.
Féljen, aki ellenáll,
ha megindul a ménes.

Szövegíró: Koltay Gergely
Forrás: www.zeneszoveg.hu

 

Ne csak lásd, halld is!

Hol a felelősség? Hajdú Petra írása

Hol a felelősség?

 

Három hét, ennyi idő telt el a balesetem óta, de mégis a kórházi ágyamról kell írnom. Sokat tűnődtem, vajon hangot adjak-e történetemnek. De a délelőtt folyamán kapott telefon miatt úgy döntöttem, hogy meg kell tennem…

A baleset

Szombati nap volt, reggel versenyre indultam két lovammal. A délelőtt folyamán minden jól alakult, hiszen a fiatal lovam jól teljesített a pályán, így kicsit megpihenve a második lovamig elindultam a lószállítóhoz. A melegítő pálya mellett egy lovat sétáltattak, az emberek között az igen keskeny úton. Mivel az időm sürgetett kicsit helyet kértem a lovastól, hogy kikerülhessem. Ő azt válaszolta, hogy mehetek nyugodtan, ezért a távolságot tartva kikerültem… volna, azonban a ló ráfordult a lovamra és úgy, ahogy meg van írva rárúgott a bal oldalára, azonban pontosan a bal lábamat találta el. Azt a fájdalmat, amit akkor éreztem nem kívánnám senkinek, egyből végigfutott az agyamon, hogy mi lesz most, mert éreztem, hogy eltört. A lovamon elvezettek a mentőig. Ott V.Cs. hozzátartozója megjegyezte, nem érti, miért sétáltatta ott a lovát, hiszen tudja, hogy rúg a lovakra. Meg kell említenem, hogy a piros szalag, amely figyelmeztetné a lovasokat hiányzott a ló farkából.

A szegedi klinikán töltöttem öt napot, ahol megállapították, hogy a bal lábszáram eltört és 4 cm kitört a csontból, minden bizonnyal a patkósarok miatt. Az orvosok nem műtötték meg, így gipszet kaptam és a fájdalmat és a tehetetlenséget felvállalva a hétvégén elköltöztem 180 km-re az egyetem kollégiumába, a lovaim nélkül. Halasztanom kellett a gyakorlati vizsgáimat, mivel a Testnevelési Egyetemen fél lábon nehéz lenne teljesíteni a feladatokat, az orvosom pedig fél évet adott a teljes felépülésre. Nagy lelkierő kellett, hogy mindennap megmásszak 800 lépcsőfokot és hogy egyedül megoldjam a hétköznapi teendőim, és természetesen semmilyen közösségi programban nem tudtam részt venni.

Egyetem

Az egyetem alatt a Sportkórházba jártam, ahol az orvosom a röntgenfelvételek alapján az azonnali műtét mellett döntött, mivel egy ilyen törés sohasem forrna össze elfogadhatóan. Megműtötték a lábam, amelyet fémdarabok és szögek fognak összetartani az elkövetkező 1-2 évben, talán így három hónap múlva lóra is ülhetek, de a rehabilitáció ennél sokkal több időt vesz majd igénybe. A kórházban kell töltenem tíz napot, de az orvosok és a TF tanárai javaslatára az év halasztása mellett kellett döntenem, hiszen az óraszámaimat és a gyakorlati tantárgyaimat se tudnám teljesíteni ebben a tanévben. Hogy mekkora veszteség ez? Arról inkább most nem beszélnék.

Folytatódó felelőtlenség

Szerencsére csapattársaim lovaimról gondoskodnak, amely nagy segítséget jelent nekem. A mai napon ők újra versenyre indultak, ahol az én balesetemet okozó ló és lovas is az indulók listáján szerepelt. Megjegyzem, V.Cs. egyszer sem érdeklődött állapotom felől a három hét alatt. A versenyen szüleim kérésemre tájékoztatták, hogy mi történt velem, mire ő azt válaszolta hagyjuk őt békén, ez nem érdekli, és ha kell bemutatja az állatorvosi számlát, amely szerint lovát sántaság miatt kellett kezelni. Hogy ez a kijelentés mennyire esett nekem rosszul, aki még a lábára se tud állni? Arról most nem beszélnék… A beszélgetés itt lezárult, azonban a lovasoknak feltűnt, hogy V.Cs. lován változatlanul hiányzik a piros szalag és ugyanúgy sétáltatja az emberek között, mint három héttel ezelőtt.

Ezek után kérdezem én, mi történik, ha valakit ennél szerencsétlenebbül talál el és ott hal meg? Esetleg lerokkan? Őt ez sem érdekelné, hiszen éli tovább változatlanul az életét, érdeklődést se tanúsítva afelől, hogy az ő felelőtlensége miatt 19 évesen odáig kellett jutnom, hogy újra kell tanulnom járni, futni, lovagolni, és a többi sportot nem is említeném. Egy sportembernek, aki gyerekkora óta fél napját edzésekkel tölti hatalmas veszteség, de tudom eljött az idő, túl kell lépnem ezen.

De V.Cs. magatartása miatt úgy érzem, most enyém a felelősség, hogy figyelmeztessem lovastársaimat, hogy vannak még olyan versenyző lovas, aki nem ismeri a Magyar Lovas Szövetség Szabályzatát. Lehetséges, hogy azért mert egy éve versenyzik? Vagy talán még nem is hallott róla? Ezekre a kérdésekre nem tudom a választ, de ha egyszer újra járhatok első dolgom lesz, hogy tudassam vele, hogy létezik.

 

2008.09.14. Hajdú Petra
Frissítve: 2023.03.10.

Svájci óragyártó cég lett a FEI első számú szponzora

Svájci óragyártó lett a FEI első számú szponzora

 

A Longines már 1926 óta támogatja a lovassportot, azonban a napokban született szerződéssel a svájci óragyártó a FEI első számú kiemelt szponzorává lépett elő.

A FEI elnöke, Haya hercegnő, illetve a Swatch-csoport igazgatótanácsának elnökasszonya, Nayla Hayek január 15-én írták alá a történelmi jelentőségű szerződést a svájci Lausanne-ban.

Az új megállapodással – mely a FEI történetének eddigi legnagyobb értékű szponzori szerződése – a Longines lett a Nemzetközi Lovas Szövetség a hivatalos időmérője, illetve óra márkája.

A megállapodás tíz évre szól és kilenc számjegyű eurós összeget foglal magában.

Az együttműködés során a Longines fogja támogatni többek között a következő eseményeket:

  • Furusiyya FEI Nemzetek Díja
  • FEI Világkupa díjugrató ranglista
  • FEI Lovas Világjátékok
  • FEI Távlovas Világbajnokság

A Nemzetközi Lovas Szövetség a jelentős befektetésnek köszönhetően vadonatúj időmérési és adatkezelési szolgáltatásokat, multimédiás alkalmazásokat, óriás kivetítőket, eredményjelző táblákat és olyan csatornákat fejleszthet ki, melyek világszerte részt vesznek a FEI eseményeinek közvetítésében.

“A mai nap történelmi jelentőségű a FEI, illetve a lovas világ számára” – nyilatkozta Haya hercegnő, a FEI elnöke.

“A tavalyi olimpia lovas eseményei után a lovassport rajongótábora jelentősen megnőtt. Technológiáink forradalmi fejlesztése fantasztikus eszköz lesz arra, hogy könnyen érthetővé, népszerűvé tegyük ezt a sportágat új rajongói számára is.”

 

2013.01.18. Hudák Réka, Lovasok.hu
Forrás: www.fei.org
Frissítve: 2023.03.06.
Fotó: Canva

Kétszázhuszonöt éves Nagy Péter cár lovas szobra

Kétszázhuszonöt éves Nagy Péter cár lovas szobra

 

Kétszázhuszonöt éve, 1782. augusztus 7-én avatták fel Pétervárott Nagy Péter cár lovas szobrát, a város jelképévé vált Bronzlovast (oroszul Mednij Vszadnyik).

A szobrot Nagy Katalin emeltette

Az emlékművet az 1762-1796 között uralkodó II. Katalin cárnő emeltette, aki szintén kiérdemelte a “Nagy” titulust. A felvilágosult abszolutista Katalin reformokkal próbálta segíteni a polgári viszonyok kifejlődését, ám a divatos eszmékkel inkább csak kokettált, ha úgy adódott, a reformintézkedéseket a hatalmi érdekek pillanatok alatt porrá zúzták. Ugyanakkor uralkodása alatt indult virágzásnak az orosz kultúra, ekkor alapították a világhírű orosz balettet, a moszkvai Nagy Színházat, új építészeti arculatot kapott Pétervár, megszülettek az első orosz operák, s jelentős irodalmi alkotások jöttek létre.

Katalin – állítólag Diderot tanácsára – Pétervárra hívta Étienne-Maurice Falconet francia szobrászt, hogy hatalmas lovas szobrot állítson I. Péternek. A párizsi mester megérkezése után Oroszország történetét, elsősorban Péter korát kezdte tanulmányozni. Tűnődéseit így fogalmazta meg Diderot-hoz írt levelében: “Ha csupán a harcost örökítem meg, semmiben sem hangsúlyozom kiemelkedő képességeit. Mindennél nehezebb az emberek számára a honalapító, a törvényhozó, az országát felemelő személyiséget ábrázolni.”

Alkotás

A művész műtermét a Néva sugárúton rendezték be, ahol sokat gyötrődött a ló és lovasa megformálásán, még olyan részleteken is, hogy milyen ruhát adjon Péterre, akit végül a volgai hajósok ingébe öltöztetett. A lovas babérkoszorúval ékesített fejének megformálása sokáig nem sikerült, azt végül Péter halotti maszkja alapján Falconet tanítványa, a 18 éves Marie-Anne Collot formázta meg (őt ezért II. Katalin 10 ezer lírával jutalmazta, a Művészeti Akadémia pedig a tagjai közé választotta). Sok tépelődést, vitát váltott ki az az elgondolás is, hogy a ló patái alatt egy kígyó – a gonoszság és irigység allegóriája – tekeregjen, ebbe fenntartásai ellenére végül a cárnő is beletörődött.

Így készült éveken keresztül a szobor, melynek bronzba öntéséhez 10 ezer pud bronz (1 pud 16,38 kg) és 250 pud vas kellett. (Az első öntés közben a forma megrepedt és a kiömlő forró fém tüzet okozott, magát a formát is újra el kellett készíteni.) Alapzatnak a művész egy hatalmas gránittömböt képzelt el, az 1600 tonnás követ Finnországból emelők, csigák, görgők segítségével szállították a Néváig, majd bárkán Pétervárig, ahol Falconet lendületes formát adott neki. (Érdekesség, hogy mozgatásában sem állatot, sem gépet nem vettek igénybe, sokak szerint ez a legnagyobb kő, amelyet ember valaha is megmozdított.)

Szimbólum születése

A szoboravatásra sok ezres népünnepély keretében, a preobrazsenszkojei és szemjonovszkojei gárdaezred előtt, II. Katalin jelenlétében a Néva-parti Szenátus téren (ma Dekabristák tere) került sor 1782. augusztus 7-én, Nagy Péter trónra lépésének 100. évfordulóján. Az emlékművön 16 évet dolgozó Falconet nem volt jelen: összeveszett Katalinnal, ráadásul pazarlással is megvádolták, ezért hazautazott Párizsba. A hatalmas termetű lovas meredek hegyre törtető szilaj paripán ül, mely eltapossa az őt feltartóztatni akaró kígyót – a szobor 6, a talapzat további 7 méter magas, így az emlékmű 13 méter magasan tornyosul a szemlélő fölé. A talapzatba lakonikus szöveget véstek: “I. Péternek II. Katalin, az 1782. esztendőben”.

Péter lovas szobra az általa 1703-ban alapított város örök szimbólumává vált, nevét Puskin 1833-ban született és igen gyorsan népszerűvé vált Bronzlovas című poémájáról kapta. Egy XIX. századi legenda szerint amíg a Bronzlovas áll, idegen hatalom nem foglalhatja el a várost, így azt a második világháborúban, Leningrád 900 napos ostroma alatt sem bontották le, mindössze homokzsákokkal és fa építménnyel álcázták – és sértetlenül élte túl a blokádot.

 

2007.08.05.
Forrás: MTI, ECHO TV
Frissítve: 2023.03.10.
Fotók: Canva

Érdekességek a lovak származásáról

Van-e a lovaknak Évája?

 

Többségünk elmerengett már azon a kérdésen, hogy honnan és miként származnak a lovak. Majd meglátva a keményfedeles szakirodalmat, idejekorán elrettentünk kíváncsiságunk kielégítésének vágyától. Ám most csavarjunk egyet a kérdésen: mi az, ami közös a kutyában, sertésben, kecskében, szarvasmarhában és miben különböznek ők a lovaktól? Az elsőre viccesnek tűnő kérdésre a válasz a génekben rejlik.

A bronzkorra a lovak már elterjedtnek tekinthetők Európában. A jelenlegi legfrissebb kutatások szerint az ember elsőként a kutyát háziasította, őt követte a juh, kecske, szarvasmarha és sertés, végül ötödikként következett a ló. Sajnos a régészeti leletekből nem lehet megmondani, hogy az adott lócsont vadászat eredménye (magyarán, a szelídlelkűeket se kímélve, zsákmányállatok voltak) vagy már háziasított egyedek maradványai. Egyébként annyiban malaca van a földben kutatóknak, hogy a disznó és a szarvasmarha, valamint ezek ősei közt ez a különbség kideríthető. (Feltéve, hogy a feltárás helyszínét előzetesen nem mosta el egy árvíz, nem tévedt arra egy megvadult traktoros és nem vetettek ki a munkára 25%-os ÁFÁ-t.)

Háziasítások sorrendje

Háziállataink leszármazási tábláját egy svédországi egyetemen (Uppsala) kezdték eredményesen boncolgatni. Ezekből a kutatásokból kiderült, hogy az első négy háziasított állatnak (ismétlés az unalom atyja: kutya, juh, kecske, szarvasmarha) tulajdonképpen egyenes leszármazási útja van. Ez azt jelenti, mielőtt bárki szemét dörzsölve és káromkodva kivégezné cikkemet a ‘bezár’ gombocskával, hogy az adott állatokat viszonylag kevés helyen háziasították sikerrel, majd innen terjedtek szét. Mindez komoly munkával, de szépen nyomon követhető génvizsgálatok útján.

A lovak eredetének vizsgálata

Eztán jöttek a lovak a górcső alá vételben. Remek helyzet termett a kutatók előtt, ugyanis a ló azon kevés állat egyike, akinek ismert a leszármazási vonala, s mai tudásunk szerint nem hiányzik belőle egy láncszem sem (szemben az emberrel, akinek rengeteg fekete lyuk “éktelenkedik” a fejlődési lapján). Tetemes csontmennyiséget vizsgálat alá vetve a tudósok azt tapasztalták, hogy a már emlegetett leszármazási tábla nem “egyenes”. A génállományukat olyan változatosság (diverzitás) jellemzi, ami azt mutatja, hogy a ló háziasításával több helyen próbálkoztak, ráadásul sikerrel. Vizuálisabb típusúak ezt úgy képzelhetik el, hogy van mondjuk egy találmány, amit kiötölnek Japánban, majd innen terjed el szerteszét a világban. Ez az első négy háziállat (keverve, hogy annyira mégse legyen unalmas: szarvasmarha, kutya, kecske, juh) esete. S természetesen vannak dolgok, amikre az emberiség egymástól függetlenül, több helyen is rájön. Ez a lovak példája.

A kutatás tehát azzal a tanulsággal zárult, hogy a lovak esetében nem lehet egy Ló-Éváról beszélni, netán egynehány Ló-Éváról, akik ősanyái lettek volna ennek az állatnak (szemben az emberrel, akiről hasonló vizsgálatok azt bizonyították, közös ősre vezethetők vissza a gének útján). Ettől persze nem lesz nagyobb vigyor egy ló pofáján sem, viszont számunkra talán érdekes adalék, hogy jobban megismerhessük azoknak az állatoknak a múltját, akik rendkívül sok “ősanyát” tudhatnak maguk mögött.

 

Madárka
Forrás: Western Messenger –  www.pknranch.hu
Frissítve: 2023.03.07.
Fotó: Canva

Nisse Lüneburg nyerte meg a neves Hamburgi Ugróderbyt

Nisse Lüneburg nyerte meg a neves Hamburgi Derbyt

 

Nisse Lüneburg nyerte meg a 83. Német Ugróderbyt. A 23 éves (!) német ugrólovas Calle Cool nyergében bizonyult legjobbnak a Riders Tour második állomásán. A dobogó második helyén a szintén német Torben Köhlbrandt végzett C-Trenton Z-tel. Csupán e két lovas tudta hibátlanul teljesíteni a hagyományos pályát, melynek vonalvezetésében és akadályaiban 1920 óta nem történt lényeges változás, így ők ketten mérhették össze még egyszer a tudásukat az összevetés során.

Az összevetésben Köhlbrandt 12 éves szürke ménje az “Eisenbahnschranke“-nak nevezett (vasúti sorompó) akadálynál hibázott. Ez az akadály 1,57 m magas és nehézsége, hogy csupán egyetlen sorompóból áll, nincs alatta kitöltő elem, így a lovak akár megpróbálhatnának átbújni alatta. Köhlbrandt hibája után Lüneburgnak szabad volt a pálya: ő és lova, Calle Cool teljes nyugalommal mehetett végig a nehéz pályán, sőt még időhibájuk miatt sem kellett félteniük az első helyet.

A sötétpej Calle Cool 2010 óta van Lüneburg-nál, előtte Carsten-Otto Nagel-nál gyűjthette a tapasztalatokat. Nagel többek között kétszeres derbygyőztes volt, ezért Lüneburg szerint “ez valamennyire Carsten-Otto győzelme is volt”. Az előző évben a Lüneburg – Calle Cool páros csak a hetedik helyen végzett a derbyn.

A derbyn csak speciálisan erre a versenyre edzett lovakkal szoktak rajthoz állni, majdnem minden lovas otthon gyakorolja a nagy falon való lemászást. A négy méter magas falról való leugrástól a legtöbb ló megijed. C-Trenton Z, aki az előző évben már megismerkedhetett a pályával, szintén megriadt a mélységtől. Köhlbrandt szerencséje, hogy az összevetésben már fenntartás nélkül tudtak végighaladni az akadályon.

A derby harmadik helyén a német Judith Emmers végzett 4 hibaponttal. Hosszú idő után így egy hölgy is újra helyet kapott a dobogón.

Nisse Lüneburg az összevetésben

 

Miért is olyan nehéz a Hamburgi ugróderby?

A pálya hossza 1230 méter, azaz közel 180 másodperc szükséges a teljesítéséhez. A pályán 17 akadály található, ezek összesen 26 erőkifejtést jelentenek. Az akadályok a következők (német nevük alapján, helyenként lefordítva):

01. Rick – 1,38 m magas meredek.
02. Doppelrick – 1,43/1,45 m magas és 1,70 m széles oxer.
03.

a-d Irische Wälle (ír sáncok) – két sánc, amelyekre fel kell ugrani, majd le. Ilyen akadállyal nem találkoznak év közben máshol a lovak.

04. Wassergraben (vizesárok) – 4 m széles, nehézsége, hogy nincs elugró elem.
05. Palisade (kerítés) – 1,60 m magas.
06. a-c Holsten Wall (fal) – 3 m magas benkre kell felugratni a fokozatosan emelkedő oldalon, fent található egy 1,20 m magas meredek a leugró oldal előtt nem sokkal. Az akadály nehézsége a leugró/lecsúszó oldal, ahol sok ló nem hajlandó megindulni lefelé.
07. Planke (palánk) – 1,60 m magas. A fal után egy vágtaugrással következik, így ez a legnagyobb hibaforrás a derby pályáján.
08. Trakhener Graben (árok) – 1,50 m magas meredek, mögötte kis vizesárokkal. Nehézsége, hogy mögötte van az árok, így a meredeket sokan leütik.
09. Tor (kapu) – 1,60 m magas akadály, amely egy keskeny rács, és a legkisebb érintésre leesik.
10. Birkenoxer (nyírfa-oxer) – 1,42 m magas és 1,90 m széles. Ezzel ez a legszélesebb akadály a pályán.
11. Buschoxer (bokoroxer) – 1,53/1,55 m magas és 1,70 m széles. Az akadály nehézsége a bokor, ami korai elugrásra készteti a lovakat.
12. a-b Eisenbahnschranken (vasúti sorompók) – 1,46 és 1,52 m magasak. Közöttük 7,50 méter a távolság (egy vágtaugrás). Nehézségük, hogy csupán 1-1 sorompóból állnak, nincs alattuk kitöltő elem, így a lovak akár megpróbálhatnak átbújni alattuk.
13. Koppelgatter (rács) – 1,60 m magas rácsos meredek akadály.
14. a-c Pulvermanns Grab (Eduard F. Pulvermann-ról elnevezett árok) – 1,45 és 1,50 m magas meredek akadályok. Közöttük 15 méter távolság a mélyedésben egy 1,70 m széles vizesárokkal. Ennek a beugró eleme a másik fő hibaforrás.
15. Feldsteinmauer (térkő-fal) – 1,60 m magas.
16. a-b Holsteiner Wegesprünge – 1,53 és 1,59 m magas meredek akadályok. Közöttük 13,50 m távolság, ami kis lovaknak bő lehet.
17. Ziegelmauer (téglafal) – 1,60 m magas. Alternatívaként lehet rövidebb vagy hosszabb útvonalon lévő kőfalakból választani.

A kvalifikációról készült (német nyelvű) összefoglaló

 

2012.05.23. Bardóczky Veronika, Deák Anette Stefanie, Lovasok.hu
Forrás: forst-hamburg.de
Frissítve: 2023.03.03.
Fotó: Canva

Mindig a ló húzza a rövidebbet…

Mindig a ló húzza a rövidebbet…

 

Néhányan a cím hallatán biztosan vitába szállnának velem, ezért előre elnézést kérek azoktól, akik egyáltalán nem így látják! És bárcsak ők volnának többen… Remélem, ebben sincs igazam, és mégis ők a többség! Hogy kik azok? Akik a lovat látják, nem az eszközt! Akik minden hibájáért önmagukat okolják, és azt szeretnék, hogy ez megváltozzon kedvencük fejében. Azok, akik türelmesek, mint ragadozók, egy olyan állattal szemben, akinek a vérében van a menekülés.

Írásom nem véletlen. Egyik lovasújságban megjelent cikk indított el bennem valamit, amelyen eddig sosem gondolkodtam el. Nem adtak rá okot, hogy ezt kétségbe vonjam. Méghozzá azt, hogy egy jól bevált, kipróbált, sok-sok év lovas-tapasztalatán alapuló, lóközpontú kiképzés, mégis miért lenne rossz?!
A cikk tartalma szerint az erőszakmentes lókiképzést, feltételezhetően a hazánkban leginkább ismert, Pat Parelli módszert kérdőjelezte meg az illető. Azt gondolom, nincs jogom valamiről megállapítani, hogy az rossz, ha nekem nem sikerült, az egész világon mégis eredményes! Ezért elmesélném az én történetemet, hátha a cikk írója elgondolkodik az övén, majd az enyémen. Természetesen ezzel nem a vitafórum nyitása a célom, egyszerűen én így látom, saját tapasztalatom alapján.

A természetes lókiképzés filozófiája

16 év lovak iránti szeretet, 3 Monty Roberts könyv, 12 évnyi lovardás és házalós lovaglás után vettem egy lovat 4 évvel ezelőtt. Egy éven keresztül, ha „Montynak sikerült, nekem is sikerül” alapon lovagoltam paripámat. Egy dolgot tudtam, én a ragadozó, ő a préda állat. Ha el akar menni tőled, küldd el messzebbre! – Monty ezt írta egyik könyvében. Tehát egy ló kiképzésének hozzávalói: egy kötőfék, egy körkarám, ha az nincs, akkor bármilyen karám, ha az nem jó, akkor marad a futószár. Ostort elvből, sosem használok. Valamit mégsem tudtam: a módszer FILOZÓFIÁJÁT!!! Nem az a lényeg, hogy elküldöm! Hanem, hogy MIÉRT küldöm el!

Mondhatjuk, feladtam, és úgy lovagoltam, ahogy eddig! Mert hát eddig is fenn voltam a lovon valahogy… Nekem is azt kellett volna mondanom, hogy ez a módszer a rossz és az enyém a jó, mert megy? A lovamat hajtanom kellett az udvarban, mire megfogtam, és minden nyergelést legalább egy lócitrommal jutalmazott. – Megkergettél, valahogy megfogtál, most meg még dolgozzak is neked? – tehette fel minden alkalommal magában a kérdést akkoriban. Ráadásul kezdett a csikózabla és a martingál is kevésnek bizonyulni a kilovaglások során.

Tudtam, hogy nem stimmelt valami, de nem volt tradícionális cowgirl múltam, így nem feszegettem a dolgot! Annyin változtattam, hogy western nyeregre cseréltem a sport nyergem, mert arra is gondoltam, hogy biztosan kényelmetlen a lónak, azért ideges minden nyergelésnél. Ettől még nem lett westernló, csak egy ló western nyereggel. Sokan láttak már ilyet, ugye? Mivel a hadseregnyi lovaskönyvemben westernről alig esett szó, így az internetről és újságból kerestem képeket, írásokat arról, hogy kell feltenni ezt a nyerget! Mert ha valaki látott már ilyet, hát az angol nyereg után, kicsit máshogy néz ki. Ekkor akadt a kezembe egy lovasújság, amelyben már lehetett olvasni valakiről, aki valamit tud és azt minél több emberrel szeretné megosztani! ő volt Pat Parelli. Beenged a kulisszák mögé, és elmondja a miérteket! Ez a lényeg! Majd most! – gondoltam magamban.

Parelli lépcsőzetes tanításai

Minden hónapban vártam az újabb kiadványt, olvastam és olvastam, volt, hogy egy cikket többször is. A havi megjelenés jó ok volt a lépcsőzetes haladásra. Később megjelent egy kamerára felvett Pat Parelli bemutató anyag. Bújtam a felvételeket, minden játékot jegyzeteltem, lényegét, módszerét, hogyan-mikéntjét. Később lehetett hallani személyes kurzusokról is! Itt jegyzem meg, ami pénzem van, az szénára, zabra és a ló egyéb más költségeire fogy el, így nem tudtam elmenni egy oktatásra sem eddig. Budapesten egy show jellegű bemutatón az EXPO-n láttam csak, mit tud a Parelli módszer.

Miután kezdtem megérteni a lényegét és filozófiáját, próbáltam alkalmazni a lovamon. Szépen, lassan, türelemmel, következetesen. Írásommal nem az a célom, hogy Parelli összes, hét játékára alapuló módszerét, játékról-játékra leírjam. Aki erre kíváncsi, az utána tud járni a különböző csatornákon keresztül. Annyit azért hangsúlyoznék, amelyet Pat Parelli sem győz elégszer elmondani, csak egymás után, a játékok sorrendjében lehet alkalmazni a módszert eredményesen. Ha nem így történik, az olyan lenne, mintha a csecsemőt először a maratonon akarnánk elindítani, majd utána megtanítani járni. Célom mindössze annyi, hogy leírjam, mik voltak azok a meghatározó háttér-elemek, amelyek megértése óriási hatással voltak kettőnk kapcsolatára.

Barátság játék

A legfontosabb a Barátság játék! – Filozófiája: Legyek az egyetlen ragadozó, akinek te a barátja vagy. És lehet, hogy idővel még ló is lehetek a számodra, mint te. Nem bántalak, ígérem. – ezt bármikor játszhatjuk. Simogatás, simogatás, simogatás. – ebből sosem elég.
Saját hiányosságaim miatt annyira beleégette magát lovam gondolataiba az a tény, hogy ahányszor szerszámot fogok a kezemben, neki köröznie kell, hogy ezt a játékot hetekig tartott, mire megértette, hogy nem bántani, hanem vakargatni akarom, mint ahogy ezt egy lótársa tenné. Még a harmadik év után is előfordul, hogy a futás az első gondolata. Ezt én rontottam el az elején, 4 éve, és tudom, hogy nagyon nehéz lesz változtatni rajta. Mégsem a módszer a rossz, hanem annak ismeretének hiánya.

Jön? Marad?
Ha a barátságunk jól működik, felvetődik a kérdés, eljönne vajon velem a világ végére is? És ha még nem is néz lónak, de legalább jóbarátjának, akkor utánam jönne-e, ha elindulok. A válasz egyértelmű lehet: természetesen. A valóságban azonban a barátság játékkal én még mindig maximum egy jámbor ragadozó vagyok, és ahhoz, hogy ló legyek, nagyon sokat kell tanulnom. Először az is hatalmas előrelépés a lovamtól, ha a fejével követ mikor odébb megyek. Még egy, ha a lábával is. És minden apró lépést dicsérnünk és jutalmaznunk kell (nem étellel, hanem simogatással)! – és nem azt mondanunk, hogy ez nem működik! Mert eljön az az idő, amikor a világ végére is elkísér. Kötőfékes vezetésnél könnyebb „letesztelni”, mit gondol a ló. Ha úgy kell ráncigálni még mindig fél tőled, és nem akar veled menni. Ha ő akar téged húzni maga mögött, akkor ő a főnök. Az erőszakmentes lókiképzés nem azt jelenti, hogy nem bántja senki a lovat. Csak azt nem szabad szem elől téveszteni, hogy ok nélkül nem bántom.

Annyira lehet vele durvának lenni, mint amennyire ő az. Semmivel sem jobban és semmivel sem kevésbé. Ha egy ló megsérti egy másik személyes szféráját, az megrúgja, beleharap. A lovamat mikor megvettem egy egész ménes fogmintája és patanyoma volt rajta. Mi ez, ha nem durvaság? Büntetni viszont csak abban a pillanatban szabad, amikor az úgymond bűntett történt. Biztosan hallottak, rosszabb, ha láttak is olyat, hogy valaki leesett a lóról, mire az elfutott. Később, mikor sikerült megfogni, a gazdája jól agyonverte! A ló következtetése: –Ha megfog, elver! Soha többet nem lehet majd elkapni!

Sündisznó játék

A következő játék a ló engedőségét méri le:
Ha már jóbarátok vagyunk, akkor egy kicsit szurkálódok veled! Ezt Parelli nagyon találóan Sündisznó játéknak nevezi. – Filozófiája: Mit gondol rólam a lovam. Vajon ki a főnök, én vagy ő? Ha én ló lennék, és felé tartanék, akkor elengedne, vagy az utamat állná? Esetleg rangsorvitába kezdene?

Ennek eldöntésének legjobb módszere, ha bizonyos pontokon a fejen, a nyakon, a horpaszon nyomást gyakorolok rá, amellyel kényelmetlen helyzetbe hozom. Először szinte mindegyik ló ellentart, majd mégis enged. Lehet 10 másodperc elég, lehet még 10 perc is kevés! Türelem! Lehetőségem volt ezt a játékot 3-4 éves fríz méneknél is alkalmazni, pedig ők büszke, uralkodni vágyó lovak. A harmadik másfél órás foglalkozáson volt először hajlamuk arra, hogy engedjenek. Utána már minden ismétlésnél folyamatosan fejlődtek.

Hajtó játék

A hét játék közül az utolsó, amelyet szeretnék leírni, az a hajtó játék. Ez csak az első kettő, ha a vezetést is idevesszük, amely bár nem Parelli módszer, hanem saját tapasztalat, az első három után következhet. Szigorúan akkor, amikor a barátság, az engedőség, a vezethetőség jól működik. Hiszen ezeknél már elértünk valamit, méghozzá azt, hogy lovunk nem néz semmibe minket, figyel ránk és várja a következő feladatot. A hajtó játék lényege nem a megalázás, hogy most megmutatom, ki vagyok és tessék nekem behódolni. Ehhez tudni kell, hogy a ló csordaállat. Csak a ménesben, a többi ló társaságában érzi biztonságban magát. Ha mi a barátságjátékkal ezt a biztonságot megteremtettük neki, akkor ő velünk érzi jól magát, így egyértelműen velünk akar lenni. Ha ezt két ló ménesbeli kapcsolatára vetítem le, akkor nézeteltérés esetén a rangsorban feljebb álló fogja megkergetni a rangsorban alatta lévőt. Ettől függetlenül mindketten egymás mellett érzik jól magukat, ezért az alárendelt fog bocsánatot kérni a felette állótól, hogy újra együtt lehessenek. Nem fog rangsorvitába bocsátkozni, egyszerűen a csapathoz akar újra tartozni.

Az embernek ismernie kell a lovak testbeszédét. Elküldésnél a szemébe nézek, és hajtó mozdulatokkal nyomást gyakorolok a lóra. Ez történhet a futószár másik végének lendítésével is. A nyomásnak mindig fokozatosan erősödőnek kell lennie, mert vannak olyan lovak, akik a legkisebb jelzésre is reagálnak, ilyen esetben felesleges durvább módszerhez nyúlni. A hajtó játékhoz semmilyen ostort, sem más fenyegető eszközt nem használok (az ostort „jól ismerő” lovaknál még a répabotot, vagy másnéven Parelli botot sem), mert nem azt akarom elérni, hogy rettegjen tőlem, hanem hogy visszajöjjön a biztonságomba. Miután futás közben a körön befelé álló fülét rám szegezi, a nyakával kifelé hajlik és lehajtja, lerág, a nyelvét öltögeti, a mozdulataim is folyamatosan finomodnak. Amint elkezd „beszélni” hozzám, nem nézek a szemébe, testem nem fordul szembe vele, inkább testtartásához képest majdnem háttal, merőlegesen állok. Ha megáll és felém fordul a ló, nem biztos, hogy elsőre odajön. Pláne, ha volt már a folyamatos továbbküldés miatt kellemetlen tapasztalata, akkor biztosan a kör szélén marad. Találkoztam olyan lóval is munkám során, amelyet már annyiszor futószáraztak és értelmetlenül hajtottak körbe-körbe az ő jeleit figyelmen kívül hagyva, vagy egyszerűen nem is értve, hogy rengeteg időbe telt, mire rájött, hogy valaki mégis érti, amit mondani akar. Ilyenkor a legjobb, ha a száron odavonjuk magunkhoz, és megsimogatjuk. Többször ismételve már magától jön oda hozzánk.

Tégláról, téglára, emberek! – Hadrianus is ezt mondta, amikor megépítette a Római Birodalom határait jelölő falat. Véleményem szerint ennél nagyobb igazság nem sok létezik. Főleg azoknak, akik lóval dolgoznak. A lépésről-lépésre elv sokkal eredményesebb, mint a csináljuk csodát három nap alatt. Türelem, következetesség, türelem! A Parelli módszer segítségével lekerült a lovamról a martingál, kikerült a szájából a zabla és több, mint másfél éve mindössze egy csomózott kötőfékkel lovagolom. Sokan kérdezték tőlem, hogy csak az én lovamat lehet így lovagolni? Én erre mindig azt válaszolom: Nem! Minden lovat lehetne így lovagolni, de sosem a ló fejében kell először rendet rakni, hanem az emberében. A ló csak ezután következhet. Mert amíg ez nem így van, addig mindig a ló húzza a rövidebbet!

Írta: Somos Evelin Viktória

A cikk: a LOVASNEMZET 2008. januári számában megjelent „Suttogásom története” című cikkre reagál.

Frissítve: 2023.03.06.
Fotók: Canva

Narkotikum, Magyar etűdök

Narkotikum
Magyar etűdök

 

Józsi bácsi minden porcikája mozgás után bizsergett. Fölállt a karszékből, törzshajlítást, karlendítést és hasonló ravasz formákat gyakorolt. Aztán elindult a lakásban, föl-alá járkált, mint akinek ezen múlik az egymilliomodik kilométere. De hát a lakás nem futópálya, sok a szőnyeg és a küszöb.

Megebédelt, ám a szokásos délutáni szieszta helyett még mindig a mocorgást kívánta. Mackót húzott, pulóvert, dzsekit, sapkát, és egy régen használt hegymászó cipőt.

A tárolóban lepókhálózta a biciklit, fölpumpálta, ami már önmagában is szép teljesítmény az ő korában. Biciklire pattant, s a nyirkos februári idő ellenére a város határa felé vette az irányt.

Meglepődve látta, a városban bicikliutakat építettek, sárga csíkkal méteres sávot különítettek el – neki.
Új életvitel kezdete előtt állnék? Az öregnek úgy tűnt, hirtelen kerékpározási szokásai lettek. Az első néhány száz méteren föltörte csontos fenekét a kemény bőrülés, de a zsibbadás után elmúlt a fájdalom.
A városból széles út vezetett ki, ami később kétfelé nyílt. Józsi bácsi a keskenyebb földutat választotta, hogy letérjen a folyópart vadregényes árterébe. A kerék hamar megtapadt a puha, sáros földön. Nem erőlködött, leszállt a bicikliről.

Három lovas vágtatott felé, mindhárom nő volt. Fekete lovaglósapkát, hosszú szárú csizmát és szűk nadrágot viseltek. Csinosnak ígérkeztek.

Félreállt, hogy tisztes távolból beszéljen velük.
Ahogy közelebb értek, visszafogták a lovakat, Józsi bácsi föltolta homlokán a sapkát.
– Tiszteletem az asszonyoknak – perdített oda egy mondatot az öreg.

– Magának is, bátyám – szólt oda a középső, a sötétbarna ló nyergében. A másik deres volt, a harmadik sárgás, de kisebb, mint a többi.

Az öreg csak most látta, nem asszonyok, de csitri lányok ülnek a nyeregben, s zavarában nem folytatta a párbeszédet. A lányok összenevettek, kiröhögték az öreget. Valamit motyogtak róla, aztán elnyargaltak.
Józsi bácsi hirtelen nagyon magára maradt a szürke ég alatt, s már azt is bánta, hogy megszólalt.
A lovasok távolodtak, viszont két apró fekete pont közeledett. Egy biciklis és a kutyája. Az öreg úgy állt ott, mint akinek gyökeret vertek a lábába.

Mikor a biciklis közelebb ért, látta, idős asszony hajtja a járgányt, mellette a korcs kutyája, amely olyan szerencsétlenül ugrált a keréknyomban, hogy félő volt, a küllők közé veti magát.

Mikor eléért az asszony, Józsi bácsi csak bólintott, meg nem mukkant volna semmi pénzért se.
Az asszony rámosolygott sűrű bajsza alatt, a csomóra kötött kendő végén kis kecskeszakáll virított az állán.
Ez meg férfi volna? Az öreg már nem tudott mire gondolni, s jól megnézte a kutyát is, ami ezúttal kecskének látszott.

Józsi bácsi azonnal fölkapott a biciklire, és meg sem állt hazáig. Otthon izzadtan és kitikkadva dőlt a fotelbe. Lehet, hogy az öreg szervezetben sport hatására narkotikum keletkezik? Ki tudja? De azért én a sörnél maradok, gondolta az öreg, és a konyhában kibontott egy jó hideg palackot.

 

Podmaniczky Szilárd
Forrás: Magyar Hírlap
Frissítve: 2023.03.03.
Fotók: Canva

A fogathajtásról

„A mely terhet száz ló se mozdíthat meg, ha egyik balra másik jobbra, egyik hátra másik előre húz; az sokszor négy lónak is enged, melyek egyformán s egyszerre húznak!”
gróf Széchenyi István (1828)

A két fejezet szerzője Váczi Ernő agrármérnök, a bábolnai arab- és angol telivér ménesek egykori vezetője, aki a magyar fogathajtók szövetségi kapitányaként, a lótenyésztés sportkipróbálása terén is szerzett közvetlen tapasztalatokat.

A fogatkultúra fejlődése

Csúszótalp, kerék, kocsi, szekér, harci szekér, kocsiverseny, batár, hintó – közben taliga, postakocsi, vasúti kocsi, bérkocsi, gyászkocsi – és további több száz kifejezés a magyar nyelvben, amely az ember szekerész mivoltára utal a barlangi hordás ősközösségétől a legújabb ezredforduló világbajnoki sikert hirdető magyar himnuszáig.

Gondolkodó tudósok ezrei kutatták, értelmezték, értékelték az emberiség fejlődéstörténetében az életvitel praktikumának szorító igényét, az életkönnyítő feladat markáns sikerélményét, a jövőt építő ösztönerőt. Ebben a sorban a tűzcsiholás és a repülés között kiemelt állomás a kerék feltalálása.

A kerekes, tengelyes szerkezet első vonóállatai valószínűleg hasított körműek (marhák) voltak. Kutatások igazolják, hogy a vontatott szerkezet kezdeti felfüggesztőeleme járomszerű volt – gondolatilag társíthatóan a kumethám eredetéhez.

kerekes szekér célszerű kialakítása, elterjedése a sík, fátlan vidékeken kezdődhetett, ahol nem ütközött természeti akadályokba. E csoda megteremtői a sumérok (Mezopotámia) voltak, akiknek később (i. e. 4000) a ló háziasítása, fogatolási próbája is köszönhető.Történelmi tény, hogy a technika fejlődésére az ember böllenkedő hajlama, háborúskodó gyakorlata óriási hatással volt. Így volt ez a harci szekerészet fejlesztése során is. Kutatók feltételezik, hogy az első merev tengelyű, tele kerekes szekérbe fogott patásokat – négyes járommal – csatárláncba kényszerítve az ellenségre zúdították, és letarolva annak állásait, megülték a győzelmi tort. A harci technika csiszolásával, a küllős kerekek kialakulásával, a befogott lovak irányításával, emberi jelenléttel kezdetét vette a lovak edzése, idomítása, békeidős versenyeztetése. Nagyobb távolságok leküzdésével, ellenséges vagy békés népek leigázásával, területeik meghódításával eredményt igazoltak a korszerűbb technikát alkalmazó népcsoportok, a hurriták, a hettiták, az asszírok.

A legrégebbi vekerzugi sírlelet, Szentes mellett, azt bizonyítja, hogy az időszámítás előtti 4. évszázadban, a Kárpát-medencében élő lovas nép kultikus tisztelettel, a halottal együtt temette el annak lovát és szekerét.

Hiteles történelmi tény, hogy a 25. ókori görög olimpia (i. e. 680) küzdelemsorában rendezték az első „hivatalos” kocsiversenyt, amely a következő évtizedekben a legrangosabb, legnépszerűbb küzdősportja lett az olimpiáknak. Ezzel a szekerészet fejlődése újabb határkőtől, szabályozott formákkal, műszaki fejlesztésekkel, tenyésztett, idomított lovakkal, babérkoszorús dicsőségre vágyva vett új irányokat. Ókori görög leírás tanúsítja, hogy a görög kocsiversenyek legjobb lovait, a szkíták által lakott Kárpát-medencében nevelték.

Róma büszke birodalma rangján befogadta, fejlesztette, népszerűsítette tovább a kocsiversenyeket. Császárok és alattvalók vívtak néha életre-halálra menő küzdelmet az arénában a dicsőségért. Közben a hatalmas birodalom légiós útjain diszkréten kialakult a bérkocsik és postakocsik kezdetleges szolgáltatása, a váltóállomások rendszere, a bőrszerszámok csatláspraktikuma, az összetett fogatolási mód lóerőnövekménye. Mindezek a krisztusi évszázadok idején.

A keresztnégyes, kumetszerszámmal fogatolva, jól ábrázolja a népes utazóközönség gyors szállítását a nyugat-európai útvonalakon.

A népvándorlás századai – a napi élet megélésében; a fogathasználat módozataiban érdekesen – hasonlóak voltak az egymástól távoli népeknél. Az Urál bérceiről leereszkedő magyar őseink is lóra ülve, generációkon át kísérgették a szarvasmarha vontatta, fedett szekereken élő családjukat, új, termékeny legelőkre terelgetve állatcsordájukat, hasonlóan a baltiakhoz, szlávokhoz, a balkáni nándorokhoz vagy a Kárpát-medencébe előttünk érkező avarokhoz.

Letelepedve, az új életformához idomulva, a közlekedés, szállítás, kereskedelem, majd sport igénye szerint, az évszázadok során kikristályosodott a napjainkig értékrangú magyar fogatkultúra. Ez magában foglalta a hasznosítható nyugati praktikákat, de megőrizte az ősi, könnyed eleganciát, a csatlások hasznos egyediségét, a kultikus díszítőelemek diszkrét jelzésrendszerét Így maradt az angol kumet és az orosz trojka mellett a szakma hungarikuma – a magyar találmányú lőcsös szekéren túl – a magyar szügyhám, a mi a harmadik évezred kihívásának, a sportkö vetelményeknek is eminensen megfelelve él tovább az ember szolgálatában.

A fogatformációk

A történelmi korok, a hasznosítási irányok, a földrészek, a nemzetek, a nemzedékek, a tájegységek és számos egyéb tényező hatására igen gazdag a fogatolási módok variációja. Az érdekesebbekre kiemelve, a magyarokra részletezve tekintsünk rá e fogatépítésekre. Klasszikus kategóriában egyes-, kettes-, hármas-, négyes-, ötös-, hatos-, hetes fogatról beszélhetünk, egyes esetekben eltérő csatolással, kerekes kocsikkal, szánokkal.

Harci szekerek. Kezdetben a kétkerekes taligák elé rúddal vontatott járomrendszerrel, egymás mellé 2-4 szamarat, Ázsiában „hasított körműeket”, „félvad lovat” rögzítettek. E fogatokat megfelelő irányba fordítva, hajtó nélkül zúdították az ellenségre. Később évezredeken át fejlesztve az apróbb technikákat, a kötéllel, bőrszíjjal rögzített lovakat hajtó irányította, mellette nyilazó, dárdavető harcossal. A néhol vadászatra, díszelgésre, trónolásra is használt kétkerekű kocsik a Távol-Kelettől Ázsián és Egyiptomon át Európáig használatosak voltak az ókorban.

Az egykori Római Birodalom híres kocsiversenyeinek nosztalgiája, ma is követeli n sajátos fogatolás bemutatását lovasrendezvények keretében. Az egykor igen rangos budapesti mezőgazdasági kiállítások programján állandóan szerepelt az ősi-hősi versenykocsi.

Használati logika szerint az elmúlt században még hatékonyan alkalmazott hatos tüzérfogat és a hármas trojka géppuskás szekere, szánja is ide sorolható.

Biga. A kétkerekű kettes fogat, amelyet a harci szekérből fejlesztettek ki, az ókori olimpiák és római kocsiversenyek átütő sporteszköze lett. A korabeli római ezüstpénz, a bigatus hátoldalának állandó motívuma. Változatai: a triga (egymás mellé fogott három ló) és a quadriga (a rúd melletti lovak mellé fogott egy-egy „lógós” lóval fogatolt versenyszekér). Az utóbbi versenyfogat különösen népszerű és balesetveszélyes volt a római birodalom arénáiban. A versenytávokat 6-10 fordulós hajtűkanyar nehezítette, megkövetelve a lovak idomítottságát, állóképességét, a hajtó ügyességét, rátermettségét. Egy-egy verseny győztese elnyerte a császárok kegyét. Gyakran aranyozott szoborban mintázták meg alakját.

A Duna vonalán – és másutt – kialakult útvonalakon, nagy távolságokra is kényelmes utazást szolgáltattak a postakocsijáratok és az alkalmi utazó hintók.

Angol hatos. Az egymás elé, három sorba fogott lópárokat nagyobb postakocsik vontatására, teherfuvarozásra alkalmazták a jól kiépített nyugat-európai utakon. A bakról hajtott fogatot a bal elülső lovon nyeregben ülő ostoros irányította. Ennek kombinációjaként, díszelgéseknél, királyi pompáknál „nyolcasban” is fogatoltak, és a párok bal oldali nyergesein ülve hajtották a lovakat.

A csehországi kladrubi ménes különleges díszfogata, amelyet többek között az őszi pardubicei Nagy Akadályversenyen szoktak előhajtani mint nemzeti büszkeséget. Egymás előtt négy kettes és legelöl egy hármas lóegységet fogatolnak, kumet szerszámzatban, kladrubi fajtájú lovakkal.

Tandem. Általában kétkerekű kocsiban egymás elé fogott két ló, melyet gyakran hölgyek hajtanak, keskeny ösvényeken. Kombinációs praktikum, hogy a dámanyereggel szerszámozott elülső ló csak ideiglenesen van csatolva. Megfelelő terepszakaszhoz érve a lecsatolt dámanyergesre ülve lovagol a hölgy kísérője pedig a megbeszélt helyre hajtja a rudas lovat. Trojka. Hírneves hármas fogat, amely Oroszországban alakult ki. A kettősrúd „féljáromíve” alatti középső ló ügető jármódban, a kétoldali szélsők pedig kifli alakban kifelé hajlítva, galoppban haladnak. Az úttalan hómezőkön szánvontatásra is kitűnő fogatolás a többi földrészen nem terjedt el.

Kladrubi tizenkettes. Rekordkísérlet után tradíció lett a nagyhírű csehországi ménes fajtatiszta lovaiból fogatolt „nemzeti látvány” szerepeltetése a pardubicei versenyen és egyéb nagy rendezvényeken.

Magyarországon a hagyományőrzés tisztelete, a hasznosság kihasználása a műszaki újítások ötvözése a fogatformációk sokrétűségéhez vezetett. Mindemellett a napi gyakorlatban a kettes és négyes fogatok vannak túlsúlyban.

Egyes fogat. Kétkerekű taligába vagy négykerekű lőcsös kocsiba, két rúd közé vagy egy rúd mellé fogott ló Eleganciája, sportirányú hasznosítása Magyarországon nem alakult ki. Szegényszagú praktikumát elsősorban a kényszerűség irányítja. Magyaros csatlásrendszere Kelet-Magyarországon honosodott. A Nyugat-Európában és Amerikában igen népszerű egyes fogathajtás világbajnoki rangra emelkedett. Elterjesztése – új utakon – nálunk is időszerű. A „Legyen a ló a falu tornaterme!” program újra indítandó. Az általános iskoláknál egy-egy ló testnevelő, szemléletformáló voltige és egyes fogathajtó sporttárs lehetne.

Kettesfogat. Általánosan elfogadott hasznosított és sportirányban továbbfejlesztett rendszer Magyarországon. Tájegységenként sok népszerű változata van. A középső rúd mellé baloldalt a „nyergest”, jobboldalt a „rudast” fogják. A tandem-kettes – egymás előtt a két ló – nálunk nem használatos.

Hármas fogat. Két változata ismert. A „lógós” és a „koppantós”. A lógós fogatnál csikónevelő, feladathoz szoktató szándékkal, a kettes fogat rudaslova mellé, a vendég hámfához csatolják a fiatal lovat. Később hámba nőve, kedvezően sorba érik ez a „lógós ló”. A koppantós fogatnál a rúdvégre csatolják a harmadik ló, a „koppantós” hámfáját. Ezt a lovat és az egész fogatot – a népies fogatoknál – a nyerges nyergéből hajtják. A mezőgazdasági munkák helyszínén a lovak cserepihentetéssel vagy hármas fogatba fogva (vetőgép) dolgoztak.

Négyes fogat. Világméretekben újra hasznosuló fogatolás. A sportban, versenyzésben, világbajnoksági reményekben kialakult a jövőképe. Magyarországon nagy múltja, elismert jelene és sikereket ígérő jövője van. A négyes fogat szárkezelése magyar patent és ősi genetikai erő. A klasszikus négyes fogat két, egymás elé csatolt lópárból áll. A nyerges előtt (bal elülső) a gyeplős, mellette (jobbról} az ostorhegyes.

Debrecen környékén, az úttalan pusztában használtak egy sorba “sziltive” fogott négyest is. Itt a rudas mellett (jobbról) a lógóst, a nyerges mellett (balról) az „embertülső lógóst” csatolták. A legenda szerint bravúr kivagyiságból Sándor Móric gróf, az Ördöglovas kipróbálta ezt hatosfogatban is, és a dunántúli szűk horhosokban megoldotta a lehetetlent.

Gróf Sándor Móric híres és hírhedt lovas- és hajtóbravúrjait számos leírás és ábrázolás rögzíti Távhajtási rekordunk tekinthető n Bécs-Buda közti 4′ német mérföld leküzdése 37 óra alatt a híres hatosfogattal.

Ötös fogat. Magyar ötösnek is nevezik. Népi változata, nyeregből hajtva a Hortobágyhoz kötődik. Díszfogatként, bakról hajtva eleganciát mutat és rangot sejtet. A rudas-nyerges-ostorhegyes-gyeplős mellett – balra előre – fogták a „láncost”. Híres volt és ma is él a királyt, kormányzót egyaránt szállító debreceni ötös fogat, a landauerbe fogott, mindig pirospej nóniuszokkal.

Hatos fogat. A már említett, három párba fogott angol hatos mellett díszelgéseken, bemutatókon előhajtott, fonott sallangos díszhámba öltöztetett magyar hatos harmonikus látványával mindig sikert arat. Itt a két hátulsó ló előtt egy sorban négy lovat fogatolnak. A hatodik ló az ostorhegyes mellé (balról) kerül. Elnevezése: „hajszás láncos”, ami az egykori népies fogat láncvégre rögzített hámfa csatolására utal. Ritkán előfordul hogy a népies változatnál két sorban három-három lovat fogatolnak. Ekkor a hatodik – fiatal – lovat a rudas ló mellé, jobbra fogják, és „lógósnak” hívják.

Hetes fogat. Ma már hagyományápoló szándékkal szerepel a lovas rendezvényeken az ún. hortobágyi népies hetes fogat. Egykoron a módosabb gazda nyeregből hajtott „ménessel” fogatolt szekérrel vonult ki a pusztára családjával, munkára. A hét ló elnevezése, a már ismert logika szerint: nyerges-rudas-lógós-láncos-gyeplős-ostorhegyes-hajszásláncos.

Az emberiség fejlődéstörténetének napi tanúja a fogathajtás. A változó korok igényeihez mindig hasznosan tudott idomulni. Az ember-ló-kocsi-szerszámzat egysége alapozta a tízezer éves megmaradást. Ma a tradíciók tiszteletével, a sportigények szolgálatával, a kétely mételyének elfojtásával hinnünk kell a szekerészés jövőjében.

Forrás: www.fogatsport.hu
Frissítve: 2023.12.31.
Fotó: Canva

Hogyan készülj fel egy egy napos lovastúrára?

A lovaglás szerelmesei számára, aligha akadhat izgalmasabb program, mint egy egésznapos lovastúra. Egy teljes nap nyeregben töltve, a természetet járva remek kikapcsolódást, feltöltődést kínál. A Lovasok.hu összegyűjtött néhány jó tanácsot, hogy valóban örömteli élmény legyen a túrázás.

Mérlegeld a felkészültséged

Több óra hosszát a nyeregben tölteni a gyakorlott lovasnak is fárasztó lehet. Ezért nagyon fontos, hogy tisztában legyél a saját felkészültségeddel, állóképességeddel. Ha saját lovaddal készülsz túrázni, az ő állapotát, egészségét is fel kell mérned. Egy ilyen hosszú út során számos akadályba ütközhettek, amiknek a leküzdéséhez elengedhetetlen a tapasztalt lovastudás, ezért kezdőknek semmiképp nem ajánljuk az egésznapos túrákat. Hosszabb kihagyás, megfelelő kondíció nélkül sem tanácsos belevágni egy ilyen kalandba, az ízületek és izmok nem fogják meghálálni a hirtelen megerőltetést.

Ha szervezett túrán veszel részt

Számos lovas létesítmény szervezz lovastúrákat saját lovaikon. Ez a lehetőség szuper választás azoknak, akiknek nincs saját lovuk vagy az nem alkalmas túrázásra. A lovastúra kiválasztásakor fontos , hogy körültekintő légy! Informálódj a helyről, a lovak képzettségéről és temperamentumáról, a lovastúrát vezető személyről. Látogass el a lovardába, mérd fel a lovak állapotát, érdeklődj a szervezőktől. Ha bizonytalan vagy vegyél részt próbalovagláson.

A túra útvonal kiválasztása

Amennyiben nem szervezett túrán veszel részt, a te feladatod a túraútvonal kiválasztása is. Első gondolatra nem tűnik túlságosan bonyolult feladatnak, azonban nem árt ha néhány szempontot figyelembe veszel. Amennyiben az út erdőn, mezőn át vezet tájékozódj az aktuális vadászidény szabályairól, a turista útvonalak elhelyezkedéséről. Ha magántulajdonban álló földeken haladsz át, érdemes a földbirtokos engedélyét kérned, ugyanis nem mindenhol látják szívesen a lovasokat.

Amit feltétlenül vigyél magaddal

Mivel hosszú órákat leszel távol az otthonodtól, jobb ha minden eshetőségre felkészülsz. Mindenképpen vigyél magaddal:

  • Elegendő mennyiségű folyadékot és ételt
  • Feltöltött mobiltelefont
  • Fájdalomcsillapítót
  • Papír zsebkendőt
  • Ha saját lóval mész, a lóútlevelet
  • Személyes okmányokat
  • Esőkabátot
  • Nyári hónapokban: naptejet, szúnyog – kullancsriasztót

Tanner Eszter
Kép: canva.com
2022.09.26.

Hiba bejelentés