Lovasok és motorosok

A Lovasok.hu összegyűjtötte a legfontosabb szabályokat, valamint hogy milyen óvintézkedésekkel előzhetőek meg és kerülhetőek el a baleseteket, ha egy lovas és motoros találkozik az úton.

A ló úgynevezett menekülő állat, így egy hirtelen zajt, vagy egy apró mozdulatot is fenyegetőnek találhat, melyet meneküléssel reagálhat le. Sokan nem is gondolnak bele, de jobban belemélyedve rájöhetünk, hogy ha egy több száz kilós, önálló gondolkodású állat megijed és menekülni kezd, nem csupán a lovasa kerül veszélyhelyzetbe, de a körülötte lévő motorosokat is baleset érheti. Sajnos erre a legtöbb motoros nem gondol és gyakran alakulnak ki igen kellemetlen, akár balesettel végződő esetek is, pedig néhány egyszerű szabály betartásával mindez elkerülhető és mind a motorosok, mind pedig a lovasok biztonságban élvezhetik a természetet és hobbijaikat.

Néhány kiemelkedő KRESZ szabály melynek betartásával mind a két fél máris rengeteget segíthet, hogy elkerüljük a baleseteket okozó szituációkat:

  • Az általános „jobbra tarts” (KRESZ 25. – Haladás az úton) szabály a lovasokra is vonatkozik, tehát lovat vezetve, lóháton, lovaskocsit hajtva is szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
  • Autósok figyelmébe ajánljuk, hogy ha lovassal találkoznak szembe és a ló láthatóan ijedős, vagy a lovas feltartott karral jelzi, hogy problémái vannak, az autósnak, illetve egyéb gépjárműnek lassítania kell, vagy ha szükséges, akár meg is állni. (KRESZ 32. – Kitérés)

Éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie a lovasnak. Ezt érdemes kiegészíteni kifejezetten a lovakra tervezett fényvisszaverő felszerelésekkel. Valamint az első állat bal oldalán fehér vagy sárga, az utolsó állat bal oldalán piros, a járművek vezetői által kellő távolságból észlelhető lámpát kell vinni. Valamint további rengeteg szabály van, melyek betartásával megfér egymás mellett mind a két szabadidős tevékenység és ehhez csupán arra van szükség, hogy figyelemmel és tisztelettel bánjunk sporttársainkkal.

A motorosok sokat segíthetnek a lovasokon ennek a néhány szabálynak a betartásával:

  • Ha a motoros utoléri a lovast, feltétlenül kerülje a dudálást, illetve ne közelítse meg hátulról közvetlenül, hisz a lovas mindenképp félreáll majd, valószínűleg szembefordítja a lovat a közeledő gépjárművel. Ha van lehetőséged, ezt mindenképpen várd meg, utána haladj el óvatosan mellette.
  • Ha többen motoroztok, az első motoros jelezze a lovasnak/ lovasoknak, hogy pontosan hányan vannak, hány járműre kell számítania!
  • A motoros minél nagyobb ívben próbálja meg elkerülni a közvetlen találkozást, lehetőleg felesleges gázhúzás nélkül
  • A motoros mindig tartson nagyobb, legalább egy autónyi távolságot a lovasoktól.
  • Ha a lovat már szembefordították a motorossal, de látni, hogy az állat nyugtalan, a lovas testi épsége érdekében állítsuk le a motort! A megugró lóról a lovas leeshet, vagy letépheti egy ág, súlyos sérülést okozva.
  • Ha már megtörtént a baj és a lovas leesett és esetleg a lova is elszabadult, feltétlenül szálljunk le a motorról, ne feledkezzünk meg a kötelező segítségnyújtásról! Hatalmas segítség ilyenkor, ha a motoros elmegy a lovardába, és a mentőcsapatot elvezeti a baleset helyszínére. Semmiképp sem menjen az elszabadult ló után! Ne akarja megfogni addig, amíg erre kifejezetten nem kérik!

A lovasok számára néhány szabály/ tanács a balesetek elkerüléséhez:

  • A lovas legtöbbször azzal tudja segíteni a lovat, ha megpróbál a szituációban minél nyugodtabb maradni, hiszen a lovak megérzik, ha a lovas is fél az adott helyzetben. Segíthet, ha nyugodtan beszélünk hozzájuk közben, ám készüljünk fel az esetleges kitörésekre és megugrásokra is.
  • Általános jelzés a lovasok részéről, ha a közeledő járművet látva az út felé eső karjának kinyújtásával jelzi, hogy lassítson a jármű. Ezt komolyan kell venni, hiszen rengeteg balesetet előzhetünk meg vele.
  • Amennyiben a ló mégis megijed és menekülni kezd, a nyílt terepen, jó szolgálatot tehet, ha a lovat “körre fogjuk” azaz a lovas nem hagyja egyenesen a “semmibe” vágtázni, hanem nagy köröket leírva vágtázik vele, mert ez jellegéből adódóan lassíthatja a lovat.
  • Csak megfelelően képzett lóval vágjunk bele a lovardán kívüli kalandokba.
  • Fontos, hogy mindig legyen jól látható a lovas és viseljen megfelelő védőfelszerelést!

Segítségnyújtás – felelősség:

Felmerülhet a kérdés bennünk,hogy kit terhel felelősség a földúton, erdei úton bekövetkező balesetért, illetve mit tesznek ennek megelőzésére?

Az 1/1975 (II. 5) KPM-BM, azaz a KRESZ szerint: “erdőben, mezőgazdasági területen történő balesetek nem minősülnek közvetlenül közúti balesetnek. Ekkor, ha az elkövető magán kívül nem okoz másnak 8 napon túl gyógyuló sérülést, illetve ha az ütközés csak anyagi kárral jár, akkor rendőrségi eljárás nem indul, polgári peres eljárásban érvényesíthető a kártérítés.”

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a motocrossok a törvény szerint alapvetően ki vannak tiltva az erdő területéről. Az erdő járművel történő látogatásáról az Erdőtörvény 92. § és 92. §/A-a a következőképpen rendelkezik: “erdőben quaddal, terep-motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral valamint motorkerékpárral közlekedni tilos.”

A lovaglás céljából történő erdőlátogatásra az Erdőtörvény 91. § és 93. §-a rendelkezi.

Egy kis előzékenység,tudatosság és odafigyelés sokat segíthet abban, hogy mindenki biztonságban tudja élvezni kedvenc sportját, legyen szó motorozásról vagy lovaglásról! Vigyázzunk egymásra az utakon és figyeljünk környezetünkre!

2021.06.16. Lovasok.hu
Frissítve: 2022.08.16.
Fotó: Canva

 

Hozzászólások