Világkupa az ászári dombok között

Világkupa az ászári dombok között

 

Ászár – Fogathajtás. Nem csak a fogatosok, a nézők is élvezhették az ászári egyesfogat-hajtó pályát. Bár az akadályok között sokat kellett gyalogolni, minden állomásnál látványos kunsztokkal szórakoztatták a versenyzők a közönséget.

Kisbérrel együtt a kis falu nemzetközi versenynek adott otthont a hétvégén. A legizgalmasabb versenyszámra, a maratonhajtásra látogattunk ki.

Autónkkal a 81-es út melletti parkolóban álltunk meg. Több száz méter gyaloglás után már nem volt kétséges, hogy elértük a nemzetközi fogathajtó verseny helyszínét. Az úton, szembe velünk a pályát megjárt fogatosok ügettek, a főhadiszállásukra, a kisbéri Királyi Lovardába igyekeztek, amely a verseny idejére visszakapta eredeti funkcióját. A “sok ló kis helyen nem fér el” elv alapján mobil istállókat állítottak a nemrégiben felújított épületegyüttes közvetlen szomszédságában. Újra Ászáron.

Versenyzők

Hatalmas területet foglal magába az Id. Jámbor Vilmos Fogathajtó Központ. Az eső új életet lehelt a füves dombokba is. A korlátok mellett nézők sorakoznak. – Farkas Józsi érkezik! – kiálltja el magát a bemondó. A személyeskedésnek több oka is van. A fő versenyszámban – egyes fogattal – mindössze négy magyar indult el. Néhány mondatfoszlányból megtudom azt is, hogy az első versenyszámban, a díjhajtásban a negyedik helyet szerezte meg honfitársunk. Így van miért izgulni. – Nézd milyen hosszú lépései vannak a lónak – hallom közben a bámészkodóktól.

Már a svéd Cecilia Qvarnströmöt látjuk a pályán. A hölgy nagy reménység, már a verseny előtt jóval az élmezőnybe várták. A szpíkertől a nézőkkel együtt megtudom azt is, hogy a segédhajtója az életben is a párja. Mindketten a svéd rendőrség kötelékében állnak. Ászárra teljesen új építésű fogattal érkeztek. Apropó segédhajtók. A kocsi végében álló segítő súlyával akadályozza meg, hogy a fogat felboruljon. Bizony, nehéz feladatokat kellett megoldaniuk a versenyzőknek. Dombról fel, dombról le, éles kanyar jobbra, majd balra, vizesárok, meredek lejtők és emelkedők. A segédhajtó nem egyszer teljesen a kocsi szélén kapaszkodik, vagy éppen teljes testével balra, illetve jobbra lendül. Közben persze a hajtóval együtt kiabálják a vezényszavakat. Nem egyszerű a fogatosok élete sem.

Az egyik cseh versenyzőt ostorhasználat miatt kizárták az aznapi versenyszámból. Az ostorsegítség elfogadott, de a nemzetközi versenyeken szigorú szabályok vonatkoznak a használatára. A hivatalos bejelentéseket mókás tényközlés követi: a hangfalakból most azt tudjuk meg, hogy az egy négyzetméterre eső elismert lovasok száma jelenleg Ászáron a legnagyobb a világon.

Fogathajtó részletek

Érdekességeket tudunk meg a verseny ötletgazdájától, Jámbor Vilmostól. A legdrágább lovak ára meghaladja az egymillió eurót. Tizenkét és tizenöt éves kora között jut el a fogat elé befogott jószág a csúcsra, ahol még három-négy évet tud jó erőben, és eredményesen dolgozni. A verseny végeredménye, a három versenyszám – díj-, akadály-, és maraton-hajtás – összpontszámából kerekedik ki. A pénzdíj 16 ezer euró.

Feltünően sok a női versenyző. Adódik a kérdés, női, vagy férfi sport a fogathajtás? A mostani versenyen nem induló, de az egyesfogattal gyakran versenyző Jámbor Vilmos hamar rávágja, hogy fele-fele a férfiak és a nők aránya. A hölgyek az ászári versenyen nagyon jól szerepelnek. Az első nap például a finn Arja Mikkonennek kedvezett. A kocsikról is szót ejtünk. Kétféle fogattal mennek végig a pályán. A maratonhajtáshoz külön kocsit használnak, amolyan “harci szekeret”, a díjhajtás és akadályhajtás kelléke már jóval kecsesebb.

Pályák

A maraton pálya egyébként 13 500 méter hosszú, akár másfél óra is eltelhet, amíg végighaladnak a versenyzők. Sokak szerint ez a legizgalmasabb versenyszám. Az akadályhajtásban labdák között kell elmenni. Aki leveri, hibapontot kap. A díjhajtásban számít a kocsi, a ló és a hajtó megjelenése, összhangja. Folyamatosan, nyolc perc időeltéréssel indítják a következő fogatot. Ezért van az, hogy mindig történik valami a pályán, amelynek egyébként nyolc állomása van. – Érdemes lesz figyelni, most jön valaki – szakítja meg a beszélgetést Jámbor Vilmos. Piros, fehér és zöld színeken pompázó lobogók emelkednek a magasba.

Fütty és kiabálás hallatszik a pálya széléről. A pályán az olasz Cristiano Cividini, világbajnoki negyedik küzd a dombokkal. Átsétálunk a vizesárokhoz. Éppen egy német versenyző halad át a medencén. Nehéz munka ez a lónak. Az árokból egy éles jobbra-áttal tud kimenni, majd akadályok között szlalomozik. Nagyobb csoport szalad a vizesakadályhoz. Már messziről látszik, ahogyan kezükkel hadonásznak. Kiabálnak: ma bene! Olaszok. Közben érkezik a kedvenc, Cividini, aki egy pillanatra elakad az akadályban, de jól teljesíti a kört. Szót kell ejtenünk a kettes, és a póni fogatokról is.

Eredmények

A magyar versenyzők, köztük egyetlen helybéliként Szanyi Ferenc és Végh Ferenc is jól teljesít. Pónikkal indult ifj. Dobrovitz József. Az alig 15 éves fiú nagy reménység, többszörös magyar bajnok. Mórocz János a dániai vb-n is képviselte hazánkat, 11. lett maratonhajtásban. A négy napos verseny végeredménye nem hozott nagy meglepetéseket. A szombati maratonhajtást a lengyel Maciej Forecki nyerte. A végső győztes a végig jól szereplő finn hölgy, Arja Mikkonen lett. A magyarok nagy reménységei, Gáspár Szilvia a 20., Farkas József a 17. lett. Az olaszok kedvence, Cividini a harmadik helyen zárt.

 

2007.08.19. Müllner Helga
Forrás: 24Óra
Frissítve: 2023.04.06.
Fotók: Pixabay

Hozzászólások