Négyesfogathajtó EB a versenyzők szemével
Vasárnap az akadályhajtással ért véget az Izsákon rendezett Négyesfogathajtó Európa-bajnokság. A végig kiválóan teljesítő holland Theo Timmerman nyerte a bajnokságot, a svéd Tomas Eriksson a második, Lázár Zoltán pedig a harmadik helyen végzett. A csapatversenyben Hollandia, Németország, Magyarország a végleges sorrend.
Következzék most a fogathajtók értékelése az EB három napjáról.
2013. Európa-bajnoka: Theo Timmerman
Nyugodt voltam az akadályhajtó pályán, nem nyomasztott különösebben az esélyesség terhe, csak akkor remegtem meg, amikor áthajtottam a célon – nyilatkozta a hollandok kétszeres világbajnok hajtója. Ijsbrand (Chardon) annyit mondott, hogy annyi előnyöm van, hogy összesen 0 hibapontot engedhetek meg magamnak. Így lett, sikerült hibátlanul hajtanom. Remek érzés egyéni aranyérmesnek lenni!
Tomas Eriksson egyéni ezüstérmes, a maraton győztese
A négyszeres világbajnok svéd hajtó a következőket mondta szombati győzelméről, Fintha Gábor pályájáról és egyéniben elért ezüstérméről:
Okozott-e meglepetést a szombati maraton győzelme?
– A három szám közül a maraton az erősségem. A legutóbbi VB-n is megnyertem a számot. Tudtam, hogy az esélyesek között vagyok. Annyit kockáztattam, hogy a gyeplős lovamat lecseréltem egy olyan, eddig kettesfogatban versenyezett lóval, amelyik még soha nem ment maratonon, csupán két hete próbáltam ki 3-4 akadályban. Akkor már éreztem, hogy nagyon jól megy előre, a szombati napon pedig tökéletesen bevált.
Mi a véleménye a tereppályáról?
– Véleményem szerint nem annyira technikás, mint inkább gyors akadályok voltak jellemzőek. Folyamatosan, nagy tempóban lehetett hajtani őket. Néhány helyen változtattam az előre megtervezett útvonalon, a lovak reakcióinak megfelelően. A talaj kifogástalan volt, sehol nem mélyült ki, az A szakasz viszonylag rövid volt, így friss lovakkal vághattam neki a vasárnapi akadályhajtásnak. E versenyszámban is bíztam a lovaimban és magamban. Nagyon szoros volt a verseny, így akár előre, akár hátra is könnyen léphettem volna. Nagyon boldog vagyok az ezüstérmes teljesítményemmel.
Lázár Zoltán hétszeres fogathajtó világbajnok, kétszeres EB-bronzérmes
Nem teher, hanem újabb energiákat felszabadító ösztönzés volt számomra, hogy a kettes világ- és a négyes Európa-bajnokságra egyszerre kellett készülnöm, ráadásul a világbajnoki sikerért bátyámmal, Vilivel együtt.
Örülök a két Európa-bajnoki bronzérmemnek, hiszen a kontinens viadalon első egyéni dobogós helyezésem értem el.
Végig, de az akadályhajtásig minden nyitott volt. Hogy izgultam? Mindenki izgul! A profi mentalitás dönti el, hogy ki, mikor, hol küzdi le az izgalmát. Balczó András háromszoros olimpiai és tízszeres világbajnok öttusázó mondotta: „nem azzal kell odaállni a starthoz, hogy győzzek, hanem hogy a maximumot nyújtsam”. Ami az együttesünkben – segédhajtóimban, kitűnő lovaimban és bennem a pillanatban adva volt – kihoztuk magunkból.
Dobrovitz József EB-bronzérmes, világbajnok
Elégedett vagyok. Teljesen új összeállítású fogattal álltam rajthoz. A lovak teljesítették, amit elvártam tőlük. A maraton után maximálisan elégedett voltam az első hét akadályban elért teljesítményemmel. Sajnos a nyolcas, vizes akadályban – a rossz talaj miatt – elcsúszott a lovam, ami a harmadik helyembe került.
Az akadályhajtás pályája nagyon jó volt, az alapidő szűkítésével lett volna szorosabb, kiélezettebb a verseny.
Fugli Károly a FEI elnökségének tagja, a Fogathajtó Szakbizottság elnöke
A nagyon szűkre szabott idő és a kezdeti nehézségek ellenére Izsák kiváló, nemzetközi színvonalú Európa-bajnokságot rendezett.
A maraton-, és az akadályverseny pályái nehezek, a mostani követelményekhez illőek voltak, követték a nemzetközi trendeket. Ez a korábbi a szövetségi kapitány, Fintha Gábor érdeme, aki az idén három feladatot kapott: Bordeux-ban a Fedeles Világkupa döntő, továbbá a topolcsányi – nagy magyar sikert hozó – XV. Kettesfogathajtó Világbajnokság és most az izsáki Európa-bajnokság pályáját építette. Mindhárom alkalommal kitűnően teljesített. A magyar fogathajtás sikere is, hogy a világ legjobb pályaépítői közé érkezett.
Tóth Tamás szövetségi kapitány
Az egyik szemem sír, a másik nevet. Elértük azt, amit vártunk és nem értük el, amit elérhettünk volna, vagyis az ezüstérmet. A felkészülés során a csapattagok számára a dobogóra kerülés volt a cél, ezt teljesítették. A két bronzérem is szépen csillog.
Folytatódik a felkészülés, előttünk a Fedeles Világkupa sorozat, ahol a Dobrovitz Team két tagja érdekelt. Jövőre világbajnokság, ahová fogathajtók a díjhajtás erősítésével tudnak legjobban felkészülni.
Fintha Gábor nemzetközi pályaépítő
A mostani akadálypálya nehézsége az Európa Bajnoksághoz illő volt. Hajszálnyi változtatás történt a technikai kiküldött részéről, aki 20 méterrel megnövelte a pálya hosszát, így kicsit könnyebbnek tűnt a meghajtása. Ezzel nem volt eléggé feszített a tempó, ami izgalmasabbá tette volna a teljesítést. Elégedett vagyok azzal, hogy a mezőnyből négyen hibátlanul hajtották meg a pályát.
Bárdos György hétszeres Európa-bajnok
Mikor izgult jobban, amikor versenyzett vagy most, amikor edzőként és édesapaként állt a pálya szélén?
– Most sokkal jobban izgultam, mert amikor én versenyeztem, akkor a szárak biztonságot adtak a kezembe, tudtam, hogy sokat dolgoztam az éremért, s a sok befektetett munka gyümölcse a hét EB aranyérem volt. A gyerekéért pedig minden édesapa izgul a pálya szélén. Ugyanakkor edzőként a felkészítésnek is részese voltam. Tudom, hogy ez egy fiatal összeállítású fogat, és vártam, hogy tudja-e hozni, azt, amit a felkészítő munka során belefektettünk. Az eredmény ismeretében sem vagyok csalódott, mert látható, hogy érdemes ezzel a fogattal foglalkozni.
Fülöp Sándor négyszeres Európa-bajnok
1971 és 1981 között minden EB-n ott volt. Van tehát összehasonlítási alapja, mennyiben változott az Európa-bajnokság a kezdetek óta?
A hetvenes években egész más volt a sport: nem volt még maratonkocsi, a pályák jóval természetesebbek voltak, a vizes akadály néhol igazi patak volt, sokat használták a pályaépítők a természetes elemeket. A mostani pályák jobban szolgálják a közönség kényelmét, nem kell annyit futni a hajtók követéséhez. A maratonpálya jóval hosszabb volt ugyan, mégis kevésbé terhelte meg a lovakat, mert az akadályok rövidebbek, kevésbé technikásak voltak.
A versenyek követelményszintje mostanra mindhárom versenyszámban megnőtt. A díj-, maraton- és akadályhajtásban is csak a kiválóan idomított, kondicionálisan tökéletesen felkészített lovakkal lehet jó eredményt elérni.
Most rendkívül dekoratív – nem mellékesen –, lókímélő akadályokat láttam a terepen, a talaj kifogástalan, az akadály- és a díjhajtás pályája is szemet gyönyörködtető. Nagy örömmel láttam, hogy nagyon sok és lelkes közönség kísérte végig a három napot. Versenyzőként igen jó érzés, ha nem csak a családtagok és a szűkebb szakma, hanem a közönség is drukkol a verseny ideje alatt. Gratulálok a verseny szervezésében és lebonyolításában résztvevőknek!
Muity Ferenc háromszoros Európa-bajnok
Teljesen megváltozott, felgyorsult a fogatsport – de ez igaz oly sok más sportágra is. Manapság sokkal rövidebb szakaszokat kell a lovaknak teljesíteniük, megszűntek a több tíz kilométeres távok, ugyanakkor az akadályok teljesítésére jóval kevesebb idő áll a hajtók rendelkezésére. Ez egy részről kisebb, már részről nagyobb megterhelést jelent a lovaknak.
Forrás: Izsak2013.hu
Frissítve: 2023.07.12.
Fotó: Hippoevent.at