Kezdőlap Blog Oldal 680

Jó évet zártak a lovasok

Jó évet zártak a lovasok

 

A megye military lovasai több nemzeti és nemzetközi versenyen vettek részt az elmúlt hónapokban.

Ausztriában, Feldbachban A** kategóriás viadalon Fekete Patrícia (Dóra, Szentiváni Lovasudvar) 9. helyet szerzett, az ifjúságiaknál pedig 3. helyet ért el.

Somogysárdon Országos Minősítő, Junior Magyar Bajnokság és Nemzetközi versenyt rendeztek.

Eredmények:

A0 amatőr:

Polgár Viktória (Redakó, Tandem KSE) 1. hely

A0 ifi:

Császár Vivien (Roxána, Tandem KSE) 2. hely

Lendvai Réka (Ígéret Ikarosz, Tandem KSE) 6. hely

Fekete Patrícia (Metaxa  O’Bajan Aladdin, Szentiváni Lovasudvar) 7. hely

Amatőr csapat bajnokság:

Polgár Viktória (Redakó), Császár Vivien (Roxána), Lendvai Réka (Ígéret Ikarosz, mindhárman a Tandem KSE sportolói) 1. helyezést értek el.

Junior Magyar Bajnokság CCN*:

kiemelkedő díjlovaglással, hibátlan terep és ugrópályával 2006. junior militari bajnoka: Orcifalvi Borbála (My Colt, Integrál Lk),

a második helyen ifj. Szikszai Lajos (Szemafor Szélhámos, Tandem KSE versenyzője) végzett.

Nemzetközi verseny CCI*:

Orcifalvi Borbála (My Colt, Integrál Lk) 2.,

ifj. Szikszai Lajos (Szemafor Szélhámos, Tandem KSE) 6. helyezést ért el.

Egy héttel később Ausztriában, Himbergben versenyeztek a lovasok, ahol A** kategóriában:

Császár Vivien (Roxána, Tandem KSE) 8.,

Lendvai Réka (Ígéret Ikarossz, Tandem KSE) 9. lett.

Kezdő ló kategóriában:

ifj. Szikszai Lajos (Arbo, Tandem KSE) 4.,

Horváth Barbara (Mafia, Józsefházi Lovasudvar) 9.,

Fekete Patrícia (Metaxa O’Bajan Aladdin, Szentiváni Lovasudvar) 10. helyen végzett.

A lovastusázók részére a közelmúltban rendezték Bábolnán az Országos Tanintézeti Bajnokságot. Három nyitott kategóriában volt verseny, valamint az általános, közép és felsőfokú tanintézeti bajnokságban mérhették össze tudásukat a sportolók. Hetven ló és közel ugyan ennyi lovas vállalta a megmérettetést. Az utánpótlás szempontjából megnyugtató, hogy a megye mindhárom kategóriában – 10 sportoló és ló – tudta képviseltetni magát, ami a résztvevők 14 százaléka volt.

Eredmények:

A0 előkezdő:

ifj. Szikszai Lajos (Arba Gümar, Tandem KSE) 6. hely

A kezdő:

Janszky Gábor (Casanova, Szigetköz LK) 4. hely

A haladó:

Ifj. Szikszai Lajos (Szemafor Szélhámos, Tandem KSE) 2. hely

Általános Iskolások Bajnoksága:

Lendvai Réka (Ígéret Ikarosz, Tandem SE) 4. hely,

Fekete Patrícia (Metaxa O’Bajan Aladdin, Szentiváni Lovasudvar) 7. hely

Középiskolások Bajnoksága:

Horváth Barbara (Maffia, Józsefházi Lovasudvar) 5. hely

Középiskolás Csapat Bajnokság:

Győr-Moson-Sopron Megye csapata 3. helyen végzett a Horváth Barbara (Mafia), Gergely Eszter (Richi, Józsefházi Lovasudvar), Sipőcz Anett (Rocco, Pirik Farm) összeállításban.

A Felsőfokú Tanintézeti Bajnokság legnagyobb esélyese és egyben vesztese a főiskolás Orcifalvi Borbála (My Colt, Integrál Lk) volt, aki a díjlovaglás és a tereppálya után meggyőző fölénnyel biztosan vezetett a versenyben. A díjugrató versenyben azonban a rendkívül rossz, csúszós homokos pálya talaján 8 hibátlan ugrás után sajnálatos módon lova megcsúszott és elvágódtak, ami a versenyből való kizárását eredményezte. Ezzel a páros 3 első helyet (kategória abszolút első, egyéni és csapat) veszített el egyszerre. A Felsőfokú Tanintézeti Csapat Bajnokságban a Nyugat Magyarországi Egyetem csapata (Orcifalvi Borbála, Nagy Zsuzsanna) a 3. helyen végzett.

Orcifalvi István megyei elnök szerint jó évet zártak Győr-Moson-Soporn military versenyzői. A kezdők nagyon sok tapasztalatot és gyakorlatot szerezve kiválóan megállták helyüket, mind a hazai, mind a nemzetközi mezőnyben. Lendvai Réka a Tamdem KSE lovasa az ifi amatőrök championátusát Ígéret Ikarosszal megnyerte, illetve Császár Vivien szintén a Tandem KSE lovasa Roxanaval 3. helyen végzett. Orcifalvi Borbála az Integrál LK. lovasa My Colttal középmezőnyben végezve sikeresen teljesítette a Military Junior Európa Bajnokságot. A Felnőtt Magyar Bajnokságban a tavalyi helyezésén egyet javítva megszerezte a második helyezést. A Junior Magyar Bajnokságban pedig bajnokot avattak személyében.

 

2006.11.07.
Forrás: Kisalföld.hu
Frissítve: 2023.06.20.
Fotók: Pixabay

Ökomozaik

Ökomozaik

 

Náray-Szabó Gábor szerint a nyugati társadalmak mindent megadnak az egyénnek, kevesebbet törődnek viszont a közösségekkel, még kevesebbet a jövővel. Ennek legfőbb oka, hogy egyre kevesebben hiszik, hogy az életnek van értelme. A jelenlegi fogyasztói társadalmi berendezkedés evolúciós zsákutcába vezethet.

Évi ötmilliárd dollárból megoldható lenne az éhezés problémája; ugyanennyit fordítanak a jóléti társadalmak az elhízás következményeinek kezelésére. Míg az északi régió csak kozmetikumokra évente nyolcmilliárd dollárt, állateledelre pedig 17 milliárdot költ el, addig a déli régió legégetőbb oktatási nehézségeit hatmilliárdból, ivóvízellátását kilencmilliárdból orvosolni lehetne. Az újítási kényszer, a „dobd el, végy másikat” hozzáállás hosszú távon kezelhetetlen feszültségeket okoz. A kiutat egy olyan ökoszociális piacgazdaság jelentheti, amelyben a piacot a gyengékkel való szolidaritás, másrészt a környezetvédelem korlátozza. (MN 19)

Hulladék

A kiskunsági szemétbotrány helyszínei közül a legnagyobb mennyiségű hulladékot Kunbaján találták a rendőrök. Az elkövetőkre akár több százmilliós környezetvédelmi bírság mellett szabadságvesztés is kiszabható. A felügyelőség a hulladék visszaszállítását és a lerakásra használt terület eredeti állapotának visszaállítását is elrendelheti. Az ügy hátterében a német hulladékkezelési szabályok szigorítása áll. A háztartási hulladékot csak mechanikai és biológiai előkezelés után lehet lerakni. A megnövekvő költségek miatt sokan próbálkoznak a hulladék külföldre szállításával, noha az EU tagállamok által aláírt bázeli egyezmény szerint ezt legálisan csak hasznosítási céllal lehetne megtenni. (MH 15) A Védegylet szerint a környezetvédelmi felügyelőségeken végrehajtott jelentős elbocsátások miatt nem maradt elegendő szakember az ellenőrzésekre. A lebukás veszélye csekély, a szemétturizmus pedig hatalmas üzlet. Az uniós szabályok miatt a zöldhatóságoknak több engedélyezési feladatuk van, így még arra sincs elegendő emberük, hogy kimenjenek azokra a helyszínekre, ahova a jóváhagyást kiadták. (MN 20)

Bonomi Nóra Katalin személyében a környezetvédelem ügye iránt elkötelezett szakember lett a legfőbb ügyész egyik helyettesévé. 2003-ban jelent meg Ügyészségi tevékenység a környezetvédelemben c. könyve. Szakértők azt várják, hogy a vádhatóság a jövőben sikeresebben léphet fel a környezetkárosítókkal szemben. (MH 18)

REACH (Registration, Evaluation and Authorisation of CHemicals)

Az Európai Parlament elfogadta a REACH direktívát.(VG. 14) Az összes vegyszernek, még a legelterjedtebb háztartási vegyszereknek is olyan szigorú vizsgálatokon kell átesniük, mint a gyógyszereknek és a növényvédő szereknek. (MH 14) A jogszabály több, magyar képviselők által támogatott módosító indítvány nyomán nyerte el végleges formáját. Hegyi Gyula a verespataki bánya környezeti kockázatai miatt azt javasolta, hogy az élő vizek tisztaságát veszélyeztető anyagokat sorolják a gyorsan bevizsgálandó vegyszerek kategóriájába. (Nv 20) A különösen veszélyes anyagokat minden esetben engedélyeztetni kell, s ha biztonságosan helyettesíthetők, kivonni őket a piacról. A jogszabály 11 évet ad a cégeknek termékeik regisztrálására. (Nv 14) A több, mint harmincezer anyag tesztelését egy Finnországban működő hatóság ellenőrzi majd.

Gáspárné Bada Magda a Magyar Vegyipari Szövetség igazgatóhelyettese szerint a magyar vegyiparnak 11 év alatt várhatóan 300-350 milliárd forintjába kerül a REACH bevezetése. Ez az összbevétel egy százaléka, vagyis több, mint amennyit kutatás-fejlesztésre tudnak költeni. A szabályozás alapelveivel egyetértenek, attól tartanak, hogy a REACH eszköz lesz, amely kiszorítja a piacról a gyengébb tőkeerejű, így a magyar cégeket. Az „egy anyag-egy regisztráció” elve ugyan lehetővé teszi, hogy egy nagy cég végeztesse el a vizsgálatokat, s a többi némi térítés ellenében csatlakozzon a regisztrációs konzorciumhoz, félő, hogy a nagy cégek nem akarják majd megosztani információikat másokkal. A magyar vegyipar sérelmezi a különlegesen veszélyes, pl. rákkeltő anyagok kötelező helyettesítésének elvét, mert ez óriási költségekkel fog járni. (MH 14)

A TVK már összeállította az általa használt azon anyagok listáját, melyekre valószínűleg vonatkozik a REACH. A beszállítókkal is egyeztetést kezdtek, hogyan tervezik a REACH-nek való megfelelést. A TVK szerint környezetvédelmi és kémiai biztonsági szempontból rengeteg előnye van a szabályozásnak: intenzívebb technológiai fejlődés, környezetbarát technológiák számának növekedése várható. (NG 19)

Energia

Ernst Schwanhold, a BASF Környezeti, Biztonsági és Energia Kompetenciaközpontjának vezetője szerint az iparág klímamérlege pozitív, számos innovatív technológiát biztosít az energia-megtakarításhoz és az üvegházhatású gázkibocsátás csökkentéséhez. A polisztirol vagy poliuretán alapú szigetelőanyagok egy tonnájának előállításához 2500 liter fűzőolaj szükséges, s e szigetelőanyag alkalmazásával évente 3300 liter fűtőolajjal egyenértékű energia takarítható meg. (NG 19)

A szélerőmű-beruházók véleménye szerint egyesek könnyebben hozzájutnak a szükséges papírokhoz és kvótákhoz, és elvtelen összefonódásokat, valamint diszkriminációt emlegetnek. A kvótához jutottak egy része jelentős felárral árulja a szélerőmű–építés lehetőségét, míg az engedélyező hatóságokat többen bíróság elé citálják. (NG. 14.)

Armand Klein, a DuPont kelet-közép-európai régiójának elnöke szerint a fenntartható fejlődésre vonatkozó 2015-ig szóló stratégiájuk egyik alappillére, hogy a környezettudatosság üzleti eredménnyel jár. Az üvegházhatást kiváltó károsanyag-kibocsátásukat 2015-ig évi 15 százalékkal mérsékelik. Valamennyi üzemükben legalább 30 százalékkal csökkentik a vízfelhasználást. Valamennyi személygépkocsijukat és könnyű tehergépjárművüket alternatív üzemanyag-kombinációkkal vagy hatékony üzemanyagokkal működtetik, és a légnemű károsanyag-kibocsátásukat 96 százalékkal csökkentik. (NG 14)

Kibocsátás

Az EU emissziókereskedelmi rendszerében a múlt héten tovább folytatódott a széndioxid-kvóták árfolyamcsökkenése, amiben a magyar állam aukciója is közrejátszhatott. (Nv 18)

Az amerikai TransGroup üvegház-semleges logisztikai programot indított. Az ügyfelek eldönthetik, szeretnék-e „zölden” feladni küldeményüket, belföldi forgalomban fontonként kevesebb, mint egyheted centért. A cég megállapítja a küldött tömeg alapján a szállítmánnyal járó üvegházgáz-kibocsátást, és annak függvényében támogatást küld egy kibocsátás-csökkentő programnak, amelyik azt erdő-újratelepítésre, megújuló energiaforrások előállítására fordítja. A program a széndioxid-kereskedelmet felügyelő Chicago Climate Exchange ellenőrzése alá tartozik. (MH 18)

Az évente 5 millió liter tejet előállító, 16 ezer élősertést nevelő Fejér megyei Pálhalmai Agrospeciál Kft. évi 60 ezer tonnányi szerves hulladékának hasznosítására kétmilliárdos költségű biogáz-üzemet épít, melyet a KIOP-program egymilliárddal támogat. A kiotói program keretében az osztrák állam is támogatja a programot, amely lényegesen csökkenti a levegőbe jutó metán mennyiségét is. A régió másik öt cége is érdeklődik az új lehetőség iránt, így összesen évi százezer tonna hulladékot tud majd feldolgozni az üzem, amely a keletkező gázt villamos- és hőenergia-termelésre hasznosítják. (Nv 19)

Markó Béla Marosvásárhelyen fogadta a Védegylet és a romániai Zöld Erdély Egyesület vezetőit, Jávor Benedeket és Kovács Csongort. Markó szerint ha az aranytermelés akár minimális környezeti kockázattal jár, akkor nem szabad vállalni ezt a kockázatot. Az RMDSZ szakemberei szerint jelenleg nincsenek érvek és garanciák a beruházás megvalósítása mellett. (MH 18)

Állatok

Két elpusztult és két beteg sas, illetve négy döglött egerészölyv maradt a jászsági sas-mérgezők legutóbbi akciója nyomán. Szándékos karbofurán-mérgezés történt; az idegmérget leölt galambok testüregébe helyezték, így véletlen balesetről szó sem lehet. Nem a sasokat akarta megmérgezni, sokkal inkább azokat a kártevőket, amelyek a baromfijaikat dézsmálják. Az elkövetett súlyos természetkárosítás büntetése akár 2-3 évnyi szabadságvesztés is lehet, a megmérgezett madarak természetvédelmi értéke 4 millió 40 ezer forint. (Nb 14)

A Dráva-medence komplex ökoturisztikai program uniós támogatásból 1.1 milliárd forintos fejlesztéseket hajt végre. Kiépítik a Dráva-medencén átívelő túraútvonal- és tanösvény-hálózatot, lovas- és gyalogostúra-állomásokat, esőbeállókat építenek, madármegfigyelő helyeket hoznak létre, látogatóközpontok, többfunkciós közösségi tereket alakítanak ki. A csarnótai Tenkes-hegy tetején és Gyékényesen kilátótornyot építenek, Mattyon a gazdag madárvilág bemutatására emlékparkot létesítenek. (VG 20)

Közlekedés

A WWF Magyarország tanulmánya szerint a vízi- és vasúti szállítást egyformán környezetbarát. Ám míg a vasútvonal fejlesztése csak a sínpár közvetlen környezetében igényel élőhely-átalakítást, a hajóút biztosításához szükséges folyószabályozások messze ható ökológiai kárt okoznak a folyóban és árterében. Közvetlenül is veszélyeztetik a hal-, az erdő- és a mezőgazdálkodást. A meder túlkotrása megsértheti az ivóvízbázis természetes szűrőrétegét, így a vízbázis szennyezésre érzékenyebb lesz. A kavics- és homokkotrásokkal a halívóhelyeket teszik tönkre. Figeczky Gábor szerint a dunai és a tiszai hajózás továbbfejlesztése során a mindenáron való túlszabályozás helyett a folyók természetes adottságaiból eredő előnyök kihasználására kellene inkább törekedni. (Nb 14)

A Budapest Airport és a Hungarocontrol a zajhatások csökkentése érdekében módosítaná a repülők fel- és leszállási útvonalát, és új szabályokat léptetne életbe az éjszakai repülés terén. A járművek a sűrűn lakott zuglói területek helyett az M0 feletti légifolyosón közlekednének, a fordulási területet lakott területen kívüli légtérbe helyezik át. (MN 20) Az elképzelések között szerepel az is, hogy a BA kapjon bírságolási lehetőséget azon légitársaságokkal szemben, amelyek megszegik a zajvédelmi rendelkezéseket. (NG 20)

Az unió unszolására Magyarország feloldotta az öreg autók behozatali korlátozását, a jövő évtől. Szabadon bejöhetnek az 1996 előtt gyártott kocsik is. A valóságos értékvesztéshez jobban igazodik a regisztrációs adó új avultatási táblázata. Egy kilencéves autó adója pl. csak egyharmada lesz az újénak. (VG 14) – Budapesten tonnaszámra használnak ipari sót az utak jégmentesítésére. A védett fasorokat környezetkímélőbb ásványi anyaggal próbálják megkímélni. (MH 14)

Kovács Mátyás olvasói levélben veti a zöldek különböző képviselői és „akadékoskodó hajlamú magánemberek” szemére, hogy tíz-tizenöt éve folyamatosan akadályozzák az M0 körgyűrű építését. Nem értik meg, hogy ezzel éppen ők hozták létre az elviselhetetlen belvárosi forgalmat és a levegőszennyezést. A körgyűrű megépítése után az átmenő teherautó-forgalmat jogosan lehet kitiltani a városból, s így az autók kb. fele automatikusan eltűnne a városból. Kovács felháborítónak tartja az idősebbekre, kisgyermekesekre, fogyatékosokra nézve esztelen „dugóadó” felvetését. Ezek az emberek nem tudnak biciklire ülni, nem tudnak fél kilométert sem gyalogolni. (Nb 18)

Veres János szerint a kormánytöbbség ellenzéki költségvetési módosító javaslatokat is támogatott, egyebek mellett a szigetközi kárelhárítást célzó, ill. kerékpárút-hálózat fejlesztését célzó javaslatokat. (MN 19) Ötpárti módosítással, ellenszavazat nélkül fogadták el a kerékpárutakra elkülönített egymilliárd forintos keretet. (Nb 19) Százötven millió forinttal kevesebb jut jövőre a Mátyás-templom felújítására. N. Kósa Judit szerint annyi pénzből, amennyit mai lehetőségei mellett az állam az épített értékekre fordítani képes, legfeljebb az életveszély-elhárítást lehet finanszírozni. Más kérdés, hogy ilyen helyzetben megéri-e újra és újra bejelenteni, sajtótájékoztatni, diadalittasan világgá kürtölni terveket. A források bővítésének bevált eszköze a brit módszer, ahol a szerencsejáték-alap fordít jelentős összegeket a kulturális örökség megóvására. Építeni lehetne a civil energiákra is, önkéntes munkákra, felajánlásokra. (Nb 20)

Vizek

Súlyos környezeti szennyezést okozhat a csepeli szennyvíztisztító, ha a szennyvíziszapot a jelenlegi terveknek megfelelően, teherautókra pakolva, három kerületet érintve szállítanák a XVIII. kerületi deponáló telepre. Kemény Attila szerint elkerülhető a környezeti terhelés, ha az iszapot a Dunán az almásfüzítői vörösiszap-tárolóba vihetnék. (MH 20)

Az osztrák kormány a tartományokkal összefogva megoldást keres a Rába habosodásának megszüntetésére. Ózon hatását hasznosító mobil szűrővel próbálják tisztítani a feldbachi bőrgyár szennyvizét. Ha a módszer beválik, a Rába mentén működő más bőrgyáraknál is felszerelik a berendezést. Josef Pröll környezetvédelmi miniszter szerint hatékony lépéseket akarnak tenni. A fürstenfeldi geotermikus erőmű sóval terheli a helyi vízrendszert, itt arra törekszenek, hogy mielőbb biomasszát használjanak energiahordozóként. A térség egyik elektronikai gyára környezetvédelmi programot készített szennyvíztisztításának javítására. Az intézkedési terv csak akkor lehet sikeres, ha megvalósításához hozzájárulnak a térségbeli gyárak is. (MN 18)

Dominik Kocinger szerint Szlovákia türelemmel vár, hogy a magyar szakértők olyan megállapodást dolgozzanak ki, amely a magyarországi duzzasztómű nélkül is teljesíti a bősi erőmű eredeti energiatermelési célkitűzéseit és a hajózási feltételek javítását. (MN 20)

Emberemlékezet óta nem volt ilyen enyhe ősz az alpesi országokban, emiatt a síszezon csak jelentős késéssel tud elindulni. Az ágazat jövőjére sötét árnyékot vet a globális felmelegedés. Az OECD tanulmánya szerint 666 vizsgált európai síközpont 90 százaléka számíthat évente legalább száz havas napra. A 2025-re várt egyfoknyi felmelegedés százzal csökkentené a rentábilis helyek számát. (VG 15)

Élelmiszer

Márai Géza, a Szent István egyetem adjunktusa szerint nagyüzemivé vált mezőgazdasági termelésünkben távol került a fogyasztó a termelőtől. A szállítás külön iparággá válik, óriási környezeti tehertételt és drágulást okozva. A termékek csomagolása megnövekedett hulladékképződéssel jár. Sehol a kontinensen nem épültek ilyen hatalmas arányban szupermarketek, mint nálunk. A csirkeneveléstől a zöldségtermesztésig minden agrártechnológiát természetellenesen felgyorsítanak, s az így előállított élelmiszereknek rendkívül alacsony a szárazanyag- és magas a víztartalma. A vizes élelmiszer gyorsabban romlik, ízetlenné és színtelenné válik, ezért aromákat, szín- és ízfokozókat adagolnak hozzá. Számos Nyugat-Európában már betiltott adalék nálunk legális. Az iparszerű mezőgazdasági termelés, a feldolgozás, az áruházláncok, az adalékanyag-ipar és a kereskedelmi média ugyanannak a kéznek az ujjai: a nemzetközi pénzvilág működteti a rendszert.

A korszerű tudományos és gazdaságpolitikai értékelés nem pártok szembenállásában gondolkodik. A vízválasztó másutt keresendő: a nyitott gazdaságokban könnyen mozduló nemzetközi tőke áll szemben a nemzeti közösségekkel, a társadalmi szervezetekkel, önkormányzatokkal. A kormányzatokat az minősíti, hogy melyik érdekérvényesítő csoportot részesítik előnyben. Svájc, Szlovénia vagy Ausztria a nemzeti gazdaságot támogatja, és mostanában áll át erre az oldalra Lengyelország. Szlovéniában elképzelhetetlen, hogy kiárusítsák az élelmiszeripart és a termőföldet. Magyarország a tőke oldalán áll. Ám tévedés, hogy a közösségeknek nincs politikai erejük, hiszen el tudták érni, hogy ötpárti konszenzus alakuljon ki a géntechnológia megfékezéséről. Ausztriában minden ötödik ház előtt ki van írva, hogy vágott csirke, sajt vagy méz eladó. Ott nem kell ÁNTSZ-vizsgálat és központi jóváhagyás, a helyi jegyző engedélyével és az állatorvos közreműködésével folyik a gazdálkodói kiskereskedelem. Ha valaki komolyan venné az ellenőrzési feladatokat, a globalizált nagytőke érdekeit sértené, márpedig nálunk a nagytőke az állammal áll érdekszövetségben. A magyar agrártermelést kiszorítják, mondván, hogy gazdaságtalan és versenyképtelen – hamisított, silány, olcsó termékekkel valóban nem lehet versenyezni. A középosztály lassan csúszik az elszegényedés felé – rákényszerül az olcsó és rossz élelmiszer vásárlására.

Az élelmiszerbotrányok főszereplői általában multinacionális cégek. Hazánk kivételével minden újonnan csatlakozott uniós tagállam arra törekedett, hogy előnyös helyzetbe hozza a mezőgazdaságban tevékenykedő kis- ill. családi vállalkozásokat. Ma az unióban az átlagos birtokméret 19 hektár, nálunk viszont a latifundiumokat igyekszik fenntartani a rendszer. Számos lehetőség van az uniós rendszerben a piacvédelemre, a magyar állam azonban ennek legalapvetőbb eszközeit pl. a bejövő árukra vonatkozó egészségügyi, környezetvédelmi jogszabályokat sem alkalmazza. (MN 16)

Tanács István szerint a fűszerpaprika-háború következő ütközete Brüsszelben lesz, amikor a Bizottság dönt az ohratoxin uniós határértékéről. A magyar szabvány kilónként 10 milligramot enged meg, a magyar, szlovákiai és szerbiai termelők ezt szeretnék uniós határértéknek is. Spanyolország, amely a volt gyarmatain termelt, magasabb gombatoxin-tartalmú paprikát gyakran spanyol áruként forgalmazza, ennek ötszörösét javasolja. Ha jól működik az agrárdiplomáciánk, a németek, svédek, franciák, akik nem termelnek, csak fogyasztanak paprikát, inkább az alacsonyabb határértéket támogatnák. A szigorúbb szabályozás nemcsak a hazai piacról szorítaná ki a dél-amerikai importot, hanem az unióból is, növelve a magyar paprika iránti keresletet. Vannak azonban magyar élelmiszer-feldolgozók, melyek abban érdekeltek, hogy behozzák az olcsó, de toxinos dél-amerikai paprikát, keverjék a magyar áruval és magyarként szállítsák Nyugat-Európába. Ez végleg tönkretehetné a magyar paprikát. (Nb 18)

A tagállamok nagy többséggel hozzájárultak ahhoz, hogy Ausztria fenntarthassa két génkezelt kukoricafajta forgalomba hozatali tilalmát. Csak a GM-barátnak tekintett Nagy-Britannia, Hollandia, Cseh- és Svédország támogatta a Bizottság előterjesztését. Ezek után a Greenpeace a GM-növények magyarországi termesztési tilalma elleni fellépés kilátástalanságára figyelmeztette a Bizottságot. (VG 20)

 

2006.12.21. Tolnai Dénes
Forrás: ttfk/Heti Ökopol, Gondola
Frissítve: 2023.06.21.
Fotók: Canva

Padlóra küldték a lóvásárt

Padlóra küldték a lóvásárt

 

Állategészségügy – Tízezrekbe kerül a szállításhoz kötelező okmányolás.

Szent Dömötör napja táján zárul az állat- és kirakodóvásárok szezonja Nagykőrösön. A hétvégén sok ezren használták ki ezt az utolsó alkalmat. A közönség főleg a téli ruhatárat frissítette a kereskedőknél és komoly forgalmuk volt a háztartási cikkeket, mezőgazdasági eszközöket árusítóknak is.

Az anyatehén után idén közel négyezer forinttal több állami támogatást kapnak a gazdák.
Rengeteg választási malacot hoztak a gazdák és sokat el is adtak közülük. Méghozzá a múlt havi vásárhoz képest 1-2 ezer forinttal többért. Tűrhető volt a szarvasmarhák forgalma, a hízóbikák, az üszők és a fejőstehén ára is felfelé mozdult kissé szeptember óta.

Ezzel szemben a lóvásár szinte teljesen tönkre ment az állategészségügyi vizsgálatok, a szállítás előtti okmányolások drágulása miatt. Ugyanis a jószágok útlevelezése ma már darabonként több tízezer forintba kerül. Ezért a tenyésztők a bizonytalan vásározás helyett inkább helyből értékesítik az állatokat. Ha tudják. A kisgazdaságok száma csökken, velük együtt fogy a ló is. Most csak néhány tucat kupec hajtott fel és egy-egy jobb kocsilóért 400-450 ezer forintot kértek.

 

2006.10.30. M. J.
Forrás: Petőfi népe
Frissítve: 2023.04.06.
Fotó: Canva

Magyar lovas az olasz

Magyar lovas az olasz

 

Az olaszországi Verona adott otthont a múlt hét végén Európa egyik legrangosabb western lovas rendezvényének, a “Fieracavalli 2006”-nak, amelyre immár 108. alkalommal került sor. A négy napos rendezvény mintegy 140 ezer látogatót vonzott.

Kijelenthetjük, hogy ami a lovassporttal összefügg és ott nem látható, illetve nem vásárolható meg, az nem is létezik. Erre az alkalomra két hatalmas csarnokkal bővült a kiállítási terület, ahol a látogató szinte beleszédül a nyüzsgő kavalkádba. Magyar szemnek azonnal feltűnt az olasz temperamentum és lószeretet. Aki csak kilátogatott a rendezvényre, mindenkin lovas csizma, kalap, póló volt, vagy legalább egy kabala plüsslovacska jelezte: egy dolog miatt vannak ott mindannyian, az pedig a lószeretet.

Akadt, aki öszvérháton, más szamárfogattal érkezett. Senki nem esett kétségbe, ha a lovát megsimogatták, nem történt baleset, jóllehet lépni nem lehetett a tömegtől. A lovak pedig ott is “végezték a dolgukat”, de ez még a kék szőnyeggel borított beltéri standokon sem borított ki senkit. Azonnal előkerült a seprő és a lapát, és a show zavartalanul folyt tovább.

A bemutatók alkalmával a nézőtér sikoltozva, dobogva tombolta végig a versenyeket. A hatalmas csarnokok közül a magyarok számára a legfontosabb a Western Shownak otthont adó volt, amelyben a nagyérdemű először láthatott magyar lovast. Mégpedig az Európa- és többszörös országos bajnok akasztói Kastély Attilát. A Mustang SK kiváló western lovasára, a szám 2002-es EB győztesére, az idei Közép-Európai Kupa első helyezettjére már régebben felfigyeltek az olaszok. Amikor októberben klasszis teljesítménnyel, 120 induló közül első lett a Modenában rendezett szlalom gyorsasági versenyben, eldőlt: meghívják a veronai showra, csahogy emelje az esemény színvonalát.

Mivel ezen a viadalon csak az olasz bajnokság legjobbjai vehettek részt, Attila egy szicíliai csapat tagjaként indulhatott. A három futamból álló pontgyűjtő verseny első két napja után a magyar állt az élen. Csak azért nem nyerte meg élete első Fieracavalliját, mert a harmadik futamban egy rúd döntése miatt 5 büntetőmásodpercet kapott. A második hely miatt így sem kellett szégyenkeznie. Sőt, nem győzte fogadni a legnevesebb versenyzők gratulációit, az olasz szövetség vezetőinek, az olasz bajnoki fordulók szervezőinek a jövő évi versenyekre szóló meghívásait.

Attila azonban nemcsak szlalomban, hanem hordókerülésben is megmutathatta ügyességét. Felkérték, hogy legyen tagja annak a három fős olasz csapatnak, amely a Barrel Racing Show versenyen megmérkőzik a vendég amerikai, kandai együttessel. Az akasztói versenyző lova, CD hozta a szokott nagyszerű formáját, mindkét futamot megnyerte. A elsőt Attilával, a másodikat pedig egy tengerentúli versenyzővel a hátán. A második futam előtt ugyanis kisorsolták a lovakat, és CD egy kanadai versenyzőnek jutott.

Az akasztói lovas kiváló évet zárt, de nincs sok idő a pihenésre, mert januárban Amerikában rendezik a western világbajnokságot, amelyen szeretne elindulni.

 

2006.11.25.
Forrás: Petőfi Népe
Frissítve: 2023.06.22.
Fotók: Canva

Prix de Cornulier, 2006

Prix de Cornulier, 2006

 

Jag de Bellouet harmadszorra sem talált legyőzőre a legnagyobb díjazású ügetőlovaglásban.

A kivételes képességű mén játszi könnyedséggel utasította maga mögé a legnagyobb favoritnak kikiáltott Joyau D’Amaourt és Jasoda-t. Jag ismét megjavította a saját maga által felállított 1.14.5-ös versenyrekordot, hiszen Mathieu Abrivarddal, az örökös lovasával kitárt karokkal arattak 1.13.9-ben győzelmet.

Jag 2003-ban nyerte először ezt a rangos versenyt, 1.15.1-ben megdöntve ezzel Fripon Rose 1.15.8-as rekordját. 1931. óta mindössze öt ló volt erre képes, hogy háromszor is győztesként haladjon át a Prix de Cornulieren a célon; Souarus (1946. 1947. 1948.), Gardon (1955. 1956. 1958.), Bellino II. (1972. 1975. 1976.) – Bellino II. e mellett háromszor nyert a Prix d’Amériquet, és kétszer európai körversenyt -, Kaiser Trot (1981. 1982. 1984.) és Jag de Bellouet (2004. 2005. 2006.) Jag ezzel a gyönyörű versenyével ismét első számú favoritja lett az egy hét múlva megrendezésre kerülő Prix d’Amérique-nek, de Mara Bourbon-nak és Kazire De Gueznek is nagy esélyt adnak a szakemberek.

Jag de Bellouet trénere, Christophe Gallier ez évben más taktikát választott kivételes képességű ménjének a versenyeztetésére. Tavaly Jag 11 győzelemmel érkezett a versenyek versenyére, trénere ez évben viszont pont úgy szerette volna időzíteni lova tudását, hogy az január végén legyen a csúcson. Mindenesetre az ügetőlovaglásban könnyedén győzött, vajon jövő héten is így lesz?

Eredmény:

Prix de Cornulier Gr.I. nemzetközi
lovaglás – összdíjazás: 700.000,- euró – 20 résztvevő táv 2700 méter

Szám   Név                            Táv                 Lovas             Idő

1.         Jag de Bellouet          2700               M. Abrivard        1.13.6
2.         Joyau d’Amour          2700               E. Raffin             1.13.8
3.         Jasoda                        2700                L. Baudron         1.13.8
4.         Ludo Castelle            2700               G. Gillot              1.14.0
5.         L’Aunou du Fier        2700               A. Angeliaume    1.14.1

DQ.
Litya de Bosens
Miss Castelle
Jardy

Nem indult:
Joel James
James de Beaumee
Le Big Boss
Lass Drop
Straightup
Mon Jeu Diam
Energetic

Hajdu Bíborka
Frissítve: 2023.06.22.
Fotók: Canva

Férfi öttusa-vb ezüstérmes Horváth Viktor és a csapat

Férfi öttusa-vb ezüstérmes Horváth Viktor és a csapat

 

Ezüstérmet szerzett Horváth Viktor és a Horváth, Fülep Sándor, Kállai Ákos összeállítású magyar csapat a guatemalavárosi öttusa-világbajnokság hagyományos férfi versenyében.

Egyéniben a litván Edvinas Krungolcas győzött, a dobogó harmadik fokára honfitársa, Andrejus Zadnieprovskis állhatott fel. Fülep Sándor hatodik, Kállai Ákos huszadik lett. Csapatban a litvánok nyertek, a harmadik helyen pedig a csehek végeztek. A magyarok közül Horváth és Fülep végig a legjobbak között volt, előbbi a vívást követően került a második helyre – amit aztán végig meg is őrzött -, s utóbbi sem csúszott hátrébb a hatodik helynél. Mindketten jól lőttek, jól vívtak, és bár az úszásban nem tartoztak a leggyorsabbak közé – hozták, ami várható volt tőlük -, így is meg tudták őrizni kedvező pozíciójukat.

A magyarok közül elsőként az akkor tizenhatodik Kállai lovagolt, sokáig jó tempóban haladt, a pálya második felében azonban rontott, ez pedig 84 pontos levonást jelentett az 1200-ból. A három szám után hatodik Fülep egyetlen alkalommal, a hatos akadálynál rontott így 1140 pontot gyűjtöttt.

Horváth 1172 pontos teljesítménnyel maradt a második helyen. Horváth másodikként, Fülep harmadikként vágott neki a 3000 méternek, de rögtön utána következett a “futógép” Zadnieprovskis, úgyhogy volt miért izgulni.

Ráadásul a hetedik helyen ott volt a szintén remek futónak számító cseh Libor Capalini. Kállai tizenötödikként rajtolt, ő ekkor már a csapatért futott. Négy szám után a magyarok 19 futómásodpercnek megfelelő pontelőnnyel vezettek a litvánok előtt, akik azonban ezt ledolgozták. A csehekkel a lovaglás után már nem kellett számolni.

Összesen húsz csapatot rangsoroltak. Pálvölgyi Miklós szövetségi kapitány hangsúlyozta: olyan teljesítményt nyújtottunk, amellyel majdnem mindig versenyt lehet nyerni. Ma nem lehetett. Ennek oka, hogy Krungolcas és Zadnieprovskis kiválóan szerepelt. Előttünk van még a váltó, amelyben szeretnénk jobban szerepelni, „valami elfogadhatót nyújtani”, mondta a kapitány.

 

2006.11.20.
Forrás: Duna TV
Frissítve: 2023.06.26.
Fotók: Canva

Ifi OB 2006

2006-os év Ifjúsági Magyar bajnokság győztesével és ezüstérmesével, Kovács Henrivel és Biharvári Attilával, beszélgettem a verseny kapcsán

 

Hogyan láttátok egymás lovaglását?

Henri: Atti mindkét lovával egyenletes, jó és magabiztos teljesítményt nyújtott. Carradoval a csapatversenyben lovagol két hibátlan pályájával kitűnően segítette a győzelmünket. Szerintem jó döntés volt, hogy a biztosan ugró, rutinosabb, de fáradékonyabb Carrado helyett a kistermetű, de nagyszívű Timonnal vállalta a döntőt. Timon pörgősebb ló, jobban passzol Attilához és az összevetésben is gyorsabb ló, mint a nehezebb felépítésű Carrado.

Attila: Henri, mint mindig, ismét tökéletes lovaglást mutatott be kitűnő társával, Baccarával. Higgadtan, magabiztosan, precíz lovaglással méltán lett ismét, immár negyedszer is Ifjúsági Bajnok. Fiatal lovát, Agropoint Akvarellt is remekül lovagolta, mindössze egy verőhibát vétve. Ez a ló még csak 6 éves, így szerintem nagy jövő áll előtte, ahogy a képességei mutatják.

Hogyan kezdtetek versenyezni?

A: A versenyzést Szabó Ildikó szakmai irányítása alatt kezdtem 2003-ban a B&H Lovasklub színeiben. Később Helfried Knotz-cal is dolgoztam együtt. Most Kovács Szilveszter segíti fejlődésemet, irányítja munkámat.

H: Már beleszülettem a lovazásba. 2000 óta versenyzek, édesapám, Kovács Szilveszter irányítása alatt. Saját lovas klubunk, a Morris Lovas Klub színeiben.

Milyen lovakat lovagoltatok most a versenyen?

H: Első számú lovam Baccara. Csikó korában apa ajánlotta egy kertészkedéssel foglalkozó családnak, akik meg is vásárolták lányuk számára. A párossal édesapám foglalkozott végig. 6 éves tenyészen kizárták a vizesároknál, mert az egyik pályaszolgálatos átsétált a víz mögött, mikor a ló már az akadály felé ment. Így elkönyvelték „vizes” lónak. 5 évet pihent és csikója is született. Ezután Szekeres Ágota kezdett versenyezni vele. Nyertek Championátust, de a Ló és Lovaglás Ünnepén kizárták egy vizestálcánál. 2002-ben került hozzánk. Sunshine Tour versenysorozaton kezdtem vele versenyezni, eleinte nem volt jó összhang közöttünk, nem akarta hagyni magát lovagolni. 4 éve lovagolom és ez a negyedik ifi bajnoki címünk. Azóta már hű társam, nagyon kedves ló, imádom. Elég temperamentumos, akaratos, ezért figyelni kell és higgadtan lovagolni. Roppant társas ló, mindig talál magának valakit, most Timont.

Másik lovam Agropoint Akvarell, Gáspár Gyula úré, remek képességű fiatal ló, itt is jól szerepelt.

A: Carrado két évig Németországban díjlónak készült. Majd a Krucsó testvérek lovagolták. 1997-ben Balázzsal Ifjúsági Magyar Bajnokság 1. helyezettje. 1998-ban Szabolccsal Fiatal Lovak VB-jén döntős. Junior OB 2. helyezett. 1999-ben ismét Balázs volt a lovasa, szerepeltek Junior EB-n, világkupa fordulókon és nemzetek díján vettek részt. 2000-ben Panca Cornél Teodor lovagolta, CSIO és CSIB versenyeken indultak. 2001-ben Szász Attilával volt eredményes a mén nemzetközi szinten. 2003 óta lovagolom. 2004-ben Korosztályos OB gyermek kategóriában aranyérmesek lettünk. 2005-ben Ifi EB-n vettünk részt a magyar csapat tagjaként. Az idei évben pedig Ifi OB csapatversenyében Csongrád Megye csapatával aranyérmesek lettünk, két hibátlan pályával.

Timon egy orosz tenyésztésű, 9 éves herélt. Szabó Ildikó kezdett el vele versenyezni. Tavaly óta én lovagolom, kitűnő képességű lónak tartom, remélem nagyobb pályákon is eredményesen fogunk tudni versenyezni.

Ki segített felkészülni a versenyre?

A: Kovács Szilveszter irányította a csapatunkat, kettőnket ő készített fel a versenyre. Szerintem jó csapatszellemet tud kiépíteni, jól össze tudja fogni a tagokat, és mindenkiből ki tudja hozni a legjobbat.

Mi a véleményetek magáról a versenyről?

H: Szerintem kár, hogy külön időpontra tették a felnőtt és az ifi-junior bajnokságot. Alig volt érdeklődő és úgy vélem, hogy a 3 kategóriának együtt a helye, egy rangos verseny keretében. Jó ötlet volt a kezdő lovasoknak és a B-s ifjúsági lovasoknak is rendezni egy bajnokságot, de szerintem ezeket kéne összevonni az Amatőr OB-val és egy külön időpontban megrendezni.

A: Szerintem is. Már csak azért is előnyösebb lenne a korábbi időpont, mert szeptemberben az időjárás is elég szeszélyes és már az iskola is javában tart.

Hogyan láttátok a többiek lovaglását?

H: Szerintem a csapatverseny pályája nem volt túl nehéz és a döntő sem, ezért engem meglepett ez a sok verőhiba.

Egyre többen „kiöregszenek” az ifi korból, kit láttok tehetségesnek a most kezdők között, van utánpótlás?

A: Nekem Ifj. Jován Richárd és Burucs Barna lovaglása tetszett a legjobban, szerintem mindketten nagyon ügyesek.

Szerintetek mi tesz valakit jó lovassá?

H: Próbáljanak minél jobb edzővel együtt dolgozni, fogadják el az építő kritikát, ne sértődjenek meg. Figyeljenek oda a lovaglási stílusukra, nézzenek meg minél több jó lovast, tőlük sokat lehet tanulni. Próbáljanak meg kifejleszteni egy sémát, ne össze-vissza lovagoljanak. Egy-két jó eredmény után is folytassák a munkát, mert fejlődni csak szorgalommal és kitartással lehet. Az ifik pedig legyenek tisztában azzal, hogy mit jelent egy ifi EB.

A: Sok múlik a lovon is, de elengedhetetlen a gyakorlás, rutinszerzés. Higgadt koncentrált lovaglás, amihez rendszerezni kell a belső gondolatokat.

Ha változtathatnátok valamin, mi lenne az?

A: Nagyon tanulságos volt szerintem az ifi EB. Rajtunk kívül minden országnak a lovait úgy szállították, hogy egy kamionon csak két ló állt, ami például a 21 órás kompútnál volt nagyon hasznos, a válaszfalakat kivéve két részt tudtak kialakítani, mint egy boksz, így a lovak tudtak valamennyire mozogni, a mieinkkel ellentétben, ahol 4 ló utazott, mivel úgy olcsóbb, egy kamionon és egyhelyben kellett állniuk a 21 óra alatt.

Én még a pályaépítést is fejleszteném a nyugat-európai stílus szerint. Kint folyamatos pályákat építenek, korrekt távolságokkal, itthon sokszor van feles távolság, ami miatt „húzogatni” kell. Nem lehet nemzetközi versenyekre felkészülni más szintű és technikájú pályákon.

H: Ez évben összesen egy olyan versenyen voltam itthon, ami a lovasokat segítette, Somoskőújfalun. Nem azért rendezték, hogy a lovasok újabb versenyen költhessék a pénzüket, segítőkészek voltak, folyamatosan odafigyeltek mindenre. Ingyen boxot és ellátást biztosítottak lónak és lovasnak.

Elosztanám a hazai nemzetközi versenyeket, ne legyenek nagy holtidők közöttük, hogy lovainkat időről-időre szinten lehessen tartani.

A fedeles versenyeket is fejleszteni kéne szerintem, a kinti szisztéma szerint.

További terveitek?

H: Fiatal lovak képzése, öregek most pihennek. Van most egy nagyon tehetséges 5 éves ló, Agropoint Carvados, ami szintén Gáspár Gyula úré. Második lett Mezőhegyesen kanca I. kategóriában és az 5 éves tenyészen is. Sok türelem kell hozzá, de 3-4 év múlva nagypályára is felérhet. Vannak még nálunk is Carrado csikók, amik szintén jó eredményeket hozhatnak a későbbiekben. Bízom benne, hogy eredményeim tükrében kapok tehetséges 6-7 éves lovakat lovaglásra, versenyzésre. Jövőre pedig újra cél az Ifi EB-n és OB-n jól szerepelni.

A: Carrado szintén pihen, Timonnal még idén két külföldi versenyen szeretnék indulni, Arena Nova-ban és Wiener-Neustadt-ban az Ifi nagydíjban. Jövőre remélem újra EB és az Ifi OB-n újabb megmérettetés.

Köszönöm a beszélgetést, további sikereket és jó lovaglást kívánok!

 

Kovács Fruzsina
Frissítve: 2023.09.30.
Fotók: Canva

Női Európa Bajnokság a Kincsem Parkban 2006

Női Európa Bajnokság a Kincsem Parkban 2006

 

Hatalmas rendezvény színhelye lehetett a Kincsem Parki ügető pálya, ugyanis ez év szeptemberében Magyarország rendezi a Női Amatőrhajtó Bajnokságot. A hölgyek két versenynapon öt futamban mérik össze az erejüket. A bemutatkozás szerdán történt meg, amikor a 13 országból érkezett legjobb hajtónőket a közönség is megismerhette személyesen.

Az első két futam lélegzetelállítóan izgalmasra sikeredett. A közel egyképességű lovakból a hölgyek igyekeztek a legjobbat kihozni, aminek az lett az eredménye, hogy a 13 ló teljesen összetömörülve versenyzett egymással. Félelmetes látvány volt, ugyanakkor végig tisztességes és tiszta küzdelmet láthattunk. Az amatőr hölgyek nem hiába adtak bele apait-anyait, mert a tét nem kisebb, mint a bajnoki cím, itt minden egyes pont számít, ezért még a 12. helyért is hatalmas csaták voltak. A lovakat a hajtónők húzták ki egy sorsolás keretén belül kedd este. A feszültség ekkor érezhető volt a résztvevők között, mert ez a kézmozdulat eldöntheti, hogy bajnokok lesznek-e, vagy utolsók. Voltak kimondottan szerencsések, mint például Alena Cemusová, aki mindkét futamban jó esélyű lovat húzott, ezért nagyobb önbizalommal ülhetett a sulkyba.

Annak ellenére, hogy a végsőkig kiélezett viadal volt mindkét futam, egy hangos szó, egy lóláb elvitel, keresztezés nem történt, így mindenki kihajthatta magából és a lovából a maximumot.

Az első futamban kicsit felborult a papírforma, de egy ilyen versenyben ez megszokott. Itt a gyors kezdés után többen elfáradtak, Hanna viszont nem, ezért ő nyerte biztosan a forduló első részét a belga Sandra van Impe-vel. A második helyezés sorsa már nem volt ilyen egyértelmű, itt Ida Juna, Héla és Harpia Bege küzdöttek a jobb pontokért, illetve a magasabb díjakért. A küzdelemből az osztrák Gundula Bauer került ki győztesen, a harmadik Héla lett Laurence Kindlerrel, míg negyediknek az 1999. Európa Bajnok Alena Cemusová érkezett be.

A második részben már a győzelemért is hatalmas csata folyt Zűr és Ilarita között. A vezető Ilaritát Zűr támadta nagy elánnal, és végül az amatőrök kedvence, Zűr legyőzte Ilaritát. Azért írtam, hogy az amatőrök kedvence, mert Zűr már sok kezdő és természetesen tapasztalt amatőrt vitt győzelemre. A harmadik helyért három ló viaskodott, Glitter Star, Diplomás és Giconda, amiből az alábbi sorrendben kerültek ki. Azaz a német hölgy nyert, a második a cseh hajtónő lett, majd Finnország, Oroszország és Norvégia lett a befutási sorrend.

A két futam után a cseh Alena Cemusová vezeti a bajnokságot, mögötte a német Katharina Merz következik, majd 19 ponttal az orosz Julia Kashkovskaya foglalja el a harmadik helyet, de szorosan 18 ponttal a belga Sandra van Impe követi. A rendkívül kiélezett bajnokság szombaton folytatódik.

A döntő futamok előtt előző este még egy fontos feladat előtt álltak a hölgyek, mégpedig kihúzni azt a három lovat, amivel a versenyben részt vesznek. Fontos pillanat volt ez a lányok életében, hiszen ezen a mozdulaton most már állt vagy bukott a versenyük sorsa. Mert már nem volt több nap, ahol korrigálhatták volna az előző nem túl szerencsés húzást, vagy hajtást. A holland Hilda F. Hofstra ismételten kihúzta Hetita Nevit, aminek nem örült túlzottan, mert a kanca bemutatkozása nem volt éppen felemelő érzés a holland hölgynek. Ennek ellenére Hetita Nevi kellemes meglepetést hozott, ugyanis óriási győzelmet aratott. Azt hiszem ezen Hilda F. Hofstra lepődött meg a legjobban.

A verseny még nyitott volt mindenki számára. Az első futamban a német Katharina Merz készült megerősíteni a pozícióját, hiszen győztesként haladt a cél felé, amikor lova az utolsó kanyar végén ugrott, így az áhított 14 pont helyett mindössze egy ponttal lett gazdagabb. A mi Fazekas Andink így egyedül maradt az élen, és minden tudását latba vetve küzdött, hogy elsőként szakítsa át a szalagot, amikor Hetita Nevi kárpótolva hajtónőjét az előző napi teljesítményéért, könnyedén lefiniselte a mi magyar lányunkat. A bajnokság két főszereplője Julia Kashkovskaya és Alena Cemusová eközben sereghajtóként érkeztek célba.

A következő futamban Imike champion hajtónőjével ugyanolyan jól futott, mint Kelemen Tamással. Könnyedén megkerülte a mezőnyt, és fölényes győzelmet aratott. A helyezésekért óriási csata folyt, a fáradó Indian Lady-re ráfutott szinte az egész mezőny, kívülről Glamour Star és Csipcsala is leterítette. De mivel Glamour Start még versenyközben tisztátlan ügetésért diszkvalifikálták, ezért a mi lányunk megszerezhette a harmadik helyet. Mindenesetre szegény norvég kislánynak magyarázkodhatunk, mert nem értette, miért lett kizárva a versenyből, hiszen a lova nem ugrott. Ugyanis Norvégiában nincs olyan, hogy tisztátlan ügetés, egy lovat csak galoppozásért diszkvalifikálnak. Az orosz Julia viszont előző gyengébb szereplése után alaposan feltornázta magát, és a cseh Alene is komoly pontokat szerzett ötödik helyezésével.

Mindenesetre a bajnokság csak az utolsó futamban dőlt el. Ennek megfelelően a lányok el is követtek mindent, hogy minél jobb helyezést érjenek el, mert akár egy pontnak is óriási jelentősége volt. Az orosz hölgy végül második helyezésével megszerezte az Európa Bajnoki címet, mert hiába volt a cseh Alena-nak ugyanannyi pontja, de Juliának előkelőbb helyezései voltak. Harmadiknak az utolsó futamot nyerő osztrák champion, Gundula Bauer jött fel egy óriási finisnek és Ilonyosnak köszönhetően. Fazakas Andrea Gioconda segítségével pedig megszerezte az összesítésben az ötödik helyezést.

Az Európa Bajnok Julia Kashovskaya – amire a versenytitkárunk hívta fel a figyelmemet – 14 éves kora óta hajt, ugyanis náluk nem határozzák meg, hány évesen lehet először versenyben hajtani. A versenyről, önmagáról, a terveiről, a munkájáról az Európa Bajnoknőt faggattuk.
– Először is szeretném elmondani, hogy nagyon jól éreztem magam Magyarországon. Budapest nagyon szép város, a színvonalas programoknak köszönhetően beleszerettem az országba.

– Most vettem részt másodszorra a Bajnokságon és nagyon örülök, hogy már másodszorra elhódíthattam a címet.

Az utolsó futamban nem okozott gondot, hogy a lovadra is, és az ellenfeledre, a cseh Alena Cemusovára is kellett figyelned?
– Nem, éreztem, hogy jó lovon ülök, mivel elég sokat hajtok versenyben, ezért nem okoz már problémát az sem, hogy megfigyeljem, az ellenfeleim éppen hol helyezkednek el.

Mesélj magadról egy picit.
– Hét versenylovam és három anyakancám van. Közgazdaságból és lótenyésztésből államvizsgáztam. Jelenleg tanulmányt készítek az ügetőlovak tréningezéséről. Azt vizsgálom, hogy különböző körülmények hogyan hatnak egy ló teljesítményére.

Milyen a moszkvai pálya?
– Moszkvában 1600 méteres a pálya. Szinte csak autóstartos versenyek vannak, egyedül az amatőrversenyeket futják fordulóstartra a lovak. Ez a lovaknak nem könnyű, mert egy-egy ilyen verseny alkalmával nem mindig tudják, hogy most miért forgolódunk velük verseny előtt. Egyébként a versenyek hasonlóak a magyarországi futamokhoz. A futamokat nálunk is az igazi irányba futják, ahogyan itt is. A versenyek távja 1600, illetve 2400 méteresek. Mostanában próbálják az orlov ügetőt újra visszahonosítani a pályára. Az amatőrök számára minden évben van egy Derby, ami nagyon rangos esemény Moszkvában. Idén nekem sikerült az Amatőr Derby-t megnyernem. Nálunk is egész évben folyik a verseny. Két évvel ezelőtt kellett egy-két hónapra bezárnunk, de akkor egy nagyon komoly járvány söpört végéig a pályán a lovak között, ami sajnos áldozattal is járt. Ami viszont egy nagyon fontos különbség a két ország között, hogy nálunk, Oroszországban nem herélik ki a lovakat.

Milyen érzésekkel jötték Magyarországra?
– Nagyon szerettem volna nyerni, és nagyon boldog vagyok, hogy sikerült. Kívánom mindenkinek, hogy ugyanígy teljesüljön az álma, mint nekem.

 

A cseh lány nem volt felhőtlenül boldog, ami érthető is volt, hiszen még egy hajszál sem választotta el attól, hogy ő álljon a dobogó legfelsőbb fokán. Alena Cemusovát, a bajnokság második helyezettjét faggattuk az élményeiről.
– Csatlakoznék Juliához, én is nagyon jól éreztem magam Magyarországon. A programok nagyon jól szervezettek voltak, és nem túlzsúfoltak, így legalább pihenhettünk is egy kicsit. A trénerek nagyon kedvesek és előzékenyek voltak, a lovak pedig mind jól felkészítettek. Énekesnő tetszett a legjobban, elkápráztatott a hihetetlen végsebességével.

17 évesen kerültem a pályára, ahová az öt évvel fiatalabb öcsém csábított ki. Először csak héba-hóba jártam ki a versenyekre, aztán annyira megtetszett, hogy elkezdtem versenyezni is. Két lovam van, az egyikre nagyon büszke vagyok, ugyanis most futották nálunk a Breeders Crown-t, ahol a táltosom első helyezést ért el. A legemlékezetesebb győzelmeimet egy svéd Fidji Sund nevű lóval arattam, vele megnyertem egyszer a Cseh Aranykupát. Nálunk nem különül el annyira az amatőrizmus és a profizmus. Nincs meghatározva, hogy egy amatőrnek kell X. versenyt nyernie ahhoz, hogy a profik között hajthasson. Egyébként az első versenyemet egy magyar származású férfi lovával nyertem.

A harmadik helyre az ötszörös osztrák amatőrchampion Gundula Bauer jött fel.
– Én is csak jót mondhatok Magyarországról és a szervezésről. A trénerek nagyon kedvesek és segítőkészek voltak. Hatodszorra vettem részt az Európa Bajnokságon, de most sikerült a legelőkelőbb helyezést szereznem. Ilonyos tetszett a legjobban, annak ellenére, hogy amikor kihúztam, nem voltam meggyőződve arról, hogy ez a legjobb ló a mezőnyben. Versenyközben viszont már szertefoszlott minden kételyem a ló tudását illetően. Ida June és Elite Control szintén nagyon jól felkészített, és jó képességű lovak voltak. Sajnos Elite Controllal nem volt szerencsém, mert a befutóban az előttem ugró Hanna megtörte a lendületemet.

Egy saját lovam van, és Franz Konlechner-nél versenyzem. Édesapám hatására, aki szintén amatőrhajtó, kóstoltam bele az ügető rejtelmeibe. A múlt évben sikerült megnyernem egy Osztrák Amatőrhajtó Bajnokságot, ami előfutamokból, majd a döntőből állt.

 

Hajdu Bíborka
Frissítve: 2023.09.29.
Fotók: Canva

Egy Guinness rekordkísérlet margójára

Egy Guinness rekordkísérlet margójára, Szabó Zoltán túrája

 

Sok kivételes teljesítménynek, rekordnak voltam már szemlélője, tudósítója, de amit Szabó Zoltán produkál, az elképesztő számomra. Egyrészt hihetetlen fizikai teljesítmény, másrészt indíttatásában az őszinteség határait súrolja.

Képzeljenek el egy magas, jókiállású, magabiztos fellépésű fiatalembert, aki szakmáját megfontolt, higgadt tervezőként és üzletemberként végzi. Abban a pillanatban viszont, mikor ül, elönti egy fékezhetetlen, az észrevételeket eltaszító, őrült megmérettetési vágy. Sem lovát, sem magát nem kímélő túrákat tervez azzal a céllal, hogy világrekordokat döntsön meg, vagy éppen eddig még lóval nem teljesített feladatokat kivitelezzen.

Hogy magát sem kíméli, az lemérhető olyan esetekből, mikor télvíz idején a Duna két partja között úszik oda-vissza, vagy éppen a teljes kimerültségtől lováról leesve, kíséret nélkül több órát fekszik eszméletlenül a földön, majd folytatja útját. Nem sorolom tovább. Inkább azt kérem, hogy a következőkben leírtak ne keltsenek rögtön ellenszenvet iránta, ne bélyegezzék meg egyértelműen “lógyilkos”-nak, hiszen például lovas történelmünk egyik neves alakját, Sándor Móricot is elítélhetnénk a lovait abszolút nem kímélő bravúrjai miatt. Mi pártatlanok szeretnénk maradni ebben a tekintetben és Önökre bízni, hogy átgondolva az olvasottakat ki-ki maga döntsön ítéletéről, hogy pálcát tör Zoltán felett, vagy pedig elkönyveli hazánk jelenlegi legfanatikusabb rekorder lovasának. Vér Imre barátommal tettük fel kérdéseinket Zoltánnak legutóbbi lovasútjáról, annak történetéből, tapasztalataiból, adataiból. Az erről szerkesztett elemzés következzék Vér Imre úr tollából.

A Lovas Élet novemberi számában megjelent egy cikk Szabó Zoltánról, aki a Gödöllő közelében lévő domonyvölgyi Detti lovardából indulva, Botond nevű 7 éves magyar félvér sárga heréltjén, nemzetközi útvonalon, 14 nap alatt, minimum 2500-3000 km-t akar megtenni teljesen egyedül, kíséret nélkül. Eredeti szándék szerint, minden harmadik nap pihenőnapnak volt tervezve. A cikk mellé lapzárta után érkezett információként leközölték, hogy a lovasnak a kitűzött célt sikerült megvalósítania. Ez a hír minden eddigi lovas ismeretünket alapjaiban megkérdőjelezte, biológiai csodának tartottuk. Már az is rendkívüli teljesítmény lótól és lovastól, ha két hét alatt a jelzett táv felét képes teljesíteni.

A teljes táv teljesítése a cikk szerint azt jelentené, hogy a 14 napból a 3., 6., 9. és 12. napon pihenőt tart és 10 nap marad a lovaglásra. A kitűzött alsó határ (2500 km) esetében így napi 250 km-t kellene betonon megtenni. Példával szemléltetve: ma lelovagolok Budapestről Nyíregyházára, onnan holnap vissza Budapestre, egy napot pihenek és ezt megismétlem ötször. Ezt sem ló, sem ember nem bírja. Találkozót beszéltünk meg Szabó Zoltánnal Budapesten, hogy az eseményről első kézből kapjunk reális, pontos információt. A találkozó létre is jött. A lovas által elmondottak a megvalósítás időtartama alatt rendkívüli fizikai igénybevételről adtak bizonyságot, mely lóra és lovasra egyaránt vonatkozott. Az általunk reálisnak tartott fele távot túlteljesítette. Ennek persze megvolt az ára.

Néhány adat ennek szemléltetésére:

  • A lovas számításai szerint a megtett táv 1678 km=140 km/nap átlagban.
  • Az időbeosztás végül is olyan volt, hogy egyik nap 24 órát, a másik nap 12 órát lovagolt, azaz csak minden második nap éjszaka aludt. Előfordult, hogy éjszaka a lovas menet közben egy hídon áthaladva a lovon elaludt, arra ébredt, hogy leesett és a fejét beütötte a betonba.
  • Az első napokban sok volt a vágta és ügetés, mely a ló kimerülésével csökkent. Az átlag haladási sebesség (csak a menetben eltöltött időt számolva) 7,8 km/óra volt.
  • Három naponként érkezett segítsége, élelmet és takarmányt hozott, de ezeknek továbbszállítási lehetősége nem lévén gyakorlatilag csak egy vacsorát és egy reggelit jelentett lónak és lovasnak három naponta. Ilyenkor a lovas annyit evett, hogy rosszullét környékezte, a ló pedig, ha hagyják, úgy bezabált volna, hogy kólikában kimúlik. A többi étkezés bizonytalan volt (a lovasnak müzli, csokoládé, a lónak legelés éjszaka vagy a rövid napközbeni pihenőkben és “kegyelemszéna”, ha valahol megszánták és éjszakára befogadták őket).
  • Az itatás is rendszertelen volt. Előfordult, hogy este a ló 7 vödör vizet ivott meg.
  • A ló induláskor 127 kg összteherrel indult, melyből a lovas súlya 95 kg volt.
  • A lovas 11,5 kg-t, a ló közel egy mázsát fogyott az út folyamán.
  • Végül a ló úgy kimerült, hogy már pálcázásra sem akart menni. Patkóiról nem csak a vídiakörmök és sarkak koptak le, hanem maga a patkó is elkopott. Volt olyan patkó, amelynek az egyik szára félig hiányzott. A hátsó patkók hegyfali részénél vékony pánt kötötte össze a két oldalt, a többi eltűnt, a pata hegyfali szaruján már az eleven rész látszott, a ló azon járt.
  • A 12. napon a ló már olyan kimerült volt, hogy sem enni, sem inni nem volt hajlandó. Lószállítót kellett hívni a hazaszállításhoz.

Rekordteljesítmények eléréséhez figyelembe kell venni az alábbiakat: – A ló-lovas párosból a ló dolgozik többet, ő az alárendelt, ki van szolgáltatva lovasa akaratának, olyan feladatra van kényszerítve, mely számára természetellenes. Éhezés, szomjúság, fáradtság, fájdalom gyötri, de tovább kell mennie, olyan igénybevételnek van kitéve, mely egészségére ártalmas.

– A felborult vízháztartás, keringés, emésztés és általános állapot, sőt sántaság miatt – állatorvosilag ellenőrzött versenyeken ilyen lovat nem engednek tovább az ellenőrző pontokon.

– Patkóhasználat esetén csak ép és jól felillesztett patkó fogadható el.

– Alapos fizikai és lelki felkészültségre van szükség (Zoltán ezekből óriási tartalékkal rendelkezett).

Legalább 6 óránként tartsunk hosszú pihenőt abrakolással, étkezéssel, pihenéssel, emésztéssel (a lovasnak ilyenkor le kell feküdni, teljesen ellazulni, akár el is aludhat, ha lova biztonságban van). A ló ugyanis nem hajlandó gyorsabban enni, azért mert mi sietünk, a nagy megterheléshez viszont a szokásosnál jóval több táplálékot kell magához vennie. A biológiában nincsenek csodák. Ha nem kapja meg a ló az elveszett energia pótlásához megfelelő takarmányozást, a saját testét éli fel, elgyengül és kidől.

– Éjszakai pihenésnél olyan helyet biztosítsunk lovunknak, hogy ha le akar feküdni, ezt puha alomra megtehesse.

– Szükség lehet felszereléseink javításához is eszközökre és anyagokra.

– Vegyük figyelembe azt, hogy ha a ló számára kellemes (kedvező) terepen akarunk haladni, akkor le kell térni az útjelző táblákkal jelzett műutakról. Ilyenkor viszont a tájékozódáshoz nagyon felkészültnek kell lenni, a tájékozódás még így is igen nagy időveszteséget jelent. Minimum 1:50.000 léptékű térképünknek kell lenni a teljes útvonalról (turista vagy katonai topográf térkép, mely a domborzatot is szemlélteti, a tájékozódást szolgáló tereptárgyak fel vannak rajta tüntetve) és biztonságosan kell kezelnünk a tájolót.

– Az utak mentén az autóval közlekedők kiszolgálására rendezkedtek be a töltő- és javítóállomások, abrakot, szénát nem árulnak. Itatni is csak akkor tudunk, ha van vödrünk. A vendéglátó létesítmények előtt nincs “lókikötő”, néha még fa sem. Ha be akarunk térni, találni kell valakit, aki megfogja lovunkat.

– Az autósztrádák, műutak keresztezésekor olyan akadályokba ütközünk (pl.: szalagkorlát, betonozott csapadékcsatorna), melyek átjárhatatlanok és megkerülésük teljesen felboríthatja előrejutási ütemtervünket.

Egy hosszú útnál sok mindenre kell tehát ügyelni, alaposan mindent át kell gondolni és előkészíteni, még így is lehet bőven kedvezőtlen meglepetésben részünk. Ha segítők nélkül indulunk és a viszonylagos komfortot biztosító készletet kísérőjármú nem hozza utánunk, a szükséges pillanatban az nem áll a rendelkezésünkre, akkor esélyeink és reményeink a csúcsteljesítmény (távolság) elérésére nagyon könnyen és gyorsan szertefoszlanak.

Az általunk említett rekord kísérlethez hitelesítők és állatorvosok nem voltak felkérve és kirendelve, ezek hiányában nincs hitelesítés.

Ha egy ilyen rendkívüli nagy táv minél rövidebb idő alatti megtételéről van szó, már az indulás előtt el kell dönteni, hogy mi a célunk. Megtudni, hogy mit bír ki egy ló, és mikor dől ki, vagy az, hogy a ló egészségének, használhatóságának fennmaradása mellett mire vagyunk vele képesek.

Mi lovasemberek ezt nem, csak az utóbbit tudjuk javasolni.

 

Vér Imre, Pajlócz András
Forrás: Magyar Lovas Kör
Frissítve: 2023.09.26.
Fotók: Canva

Észak-Amerika legismertebb lóversenye

Észak-Amerika legismertebb lóversenye

 

A Kentucky Derby igazi klasszis az amerikai lóversenyek történetében. A minden év májusának első szombatján megrendezett derbi nem csupán számos neves politikust és közszereplőt vonzó társadalmi esemény, hanem egyben a legnagyobb múltra visszatekintő tengerentúli lóverseny is.

A Kentucky Derby az Egyesült Államok legrégebb óta rendszeresen megrendezett versenye, amelyen a mai napig igazán nagy szó nyerni. A Kentucky Derby trófeája mellett a május közepei Preakness és a június elejei Belmont versenyeken való győzedelmeskedés jelenti a Hármas Korona elnyerését, amely a maximum, amit egy jó zsoké kívánhat magának és lovának. Kentuckyban a nagy hagyományokkal bíró lóversenyek egészen a 18. századig nyúlnak vissza. Az első versenyt még 1789-ben Lexingtonban tartották, de évenkénti rendszerességgel csak majdnem száz évvel később kezdtek el derbit rendezni. Ezeknek a futamoknak a neves Churchill Downson adott otthont Louisville-ben.

A kezdet

Az első Kentucky Derbyt 1875. május 17-én rendezték mintegy tízezer néző előtt. A versenyre nem csak a városból özönlöttek az emberek, hanem az egész államból érkeztek érdeklődők. A 2400 méteren rendezett futamon tizenöt hároméves ló indult. A versenyt H. P. McGrath Aristides nevű lova nyerte. Ezt a brit derbi mintájára bevezetett távot később, 1896-ban megszüntették, azóta már csak 2000 méteren indítanak versenyt.

Részletek

A derbi kizárólag a hároméves lovak versenye, a kancacsikók súlylimitje 55 kiló, míg a csikóké 57 kiló. Eddig összesen háromszor nyerte meg a Kentucky Derbyt kancacsikó: Regret 1915-ben, Genuine Risk 1980-ban, Winning Colors pedig 1988-ban győzedelmeskedett.

A Kentucky Derby számos alkalommal állított már fel különböző rekordokat. A Louisville-ben rendezett derbi büszkélkedhet például a legnagyobb mezőnnyel, hiszen 1974-ben, a verseny századik évfordulóján huszonhárom ló állt rajthoz. A legkevesebben, hárman, az 1892 és 1905 között rendezett versenyeken futották végig a távot. A leggyorsabban, egy perc és ötvenkilenc másodperc alatt a legendás Secretariat teljesítette a 2000 métert. Ezzel az eredménnyel ő az egyetlen győztes a derbin, aki két percen belül teljesítette az előírt hosszt.

Felemelkedés

A Kentucky Derby azonban sokáig csak egynek számított a sok regionális lóverseny között Amerikában, egészen addig, amíg egy, a lóversenyek iránt elkötelezett ezredes, bizonyos Matt J. Winn kézbe nem vette a rendezvény körül adódó problémák és anyagi nehézségek megoldását. A férfi, aki bár minden futamot látott a Kentucky Derby kezdete óta, de nem sokat konyított magához a lóversenyhez, minden energiáját latba vetve pénzt gyűjtött a csőd szélén álló Churchill Downs megmentésére. Miután sikerrel vette az akadályokat és lendületbe hozta a Kentucky Derbyt, újabb célt tűzött ki maga elé. Winn elkezdett rendszeresen New Yorkba járni, ahol a neves versenylovak tulajdonosait arra igyekezett rábeszélni, hogy indítsák lovaikat a Louisville-ben rendezett futamokon. Kitartása eredménnyel járt, 1920-ra a Kentucky Derby Észak-Amerika legismertebb lóversenye lett, napjainkra pedig a világ egyik leghíresebb derbijévé nőtte ki magát.

 

2006.04.07.
Forrás: Deluxe Magazin
Frissítve: 2023.06.26.
Fotók: Canva

Hiba bejelentés