Kezdőlap Blog Oldal 651

A vácrátóti rokicowboy

A vácrátóti rokicowboy

Hajdi Lászlót sokáig édesanyja vitte a hátán. A kisfiút kétévesen érte a gyermekbénulás. A földön mászott, hatévesen járógépet kapott. Mankóval már egyenesen állt. Veresegyházon nyári szünidőben lovas kocsit hajtott. Édesanyját hordta a határba kukoricát kapálni. Ma úrlovas. És kupagyőztes. Tanyáján lovagolni tanítja a mozgássérülteket.

A paralízis mellékhatása miatt a jobb keze is ügyetlen maradt. A mozgásjavító intézetben a tanító a fülét húzta, míg László meg nem tanulta: enni, írni csak jobb kézzel szabad. De azért sokat köszönhet a Mexikói úti iskolának.

A gyógytornát, a sok kirándulást és a „seggenfocit”. „A fenekünkön ültünk. Volt, aki négykézláb rúgta a bőrt. Ha valakinek jó volt a lába, és a játék hevében véletlenül felállt, azért szabaddobás járt. A tengóban magam is jeleskedtem: úgy lecsaptam bottal a labdát, hogy védhetetlen volt.”

A kép illusztráció

A gimnáziumot Vácon végezte. Érettségire igazi Velorexet kapott. A márkanév nem karórát takar: az egyetlen mozgássérülteknek való háromkerekű autó volt a hatvanas években. Rokiautó. László boldog volt. Végre utazhatott, nemcsak a helyi járattal a Veresegyház–Galgamácsa-vonalon. Első útja Szegedre vezetett, öt évig ott is ragadt. Kiválóan megállta helyét a jogi egyetemen.

A gödöllői irodában már nyakkendőben ült az akták fölött. Hiányzott a sport. „Jó lenne egyszer lovagolni…” Az indiai maharadzsák jutottak eszébe, akik az elefántra utazókosarat tettek. Ám a lovakra mégse lehet széket rakni. Maradt a pingpong meg az úszás.

Az évek múltak, dr. Hajdiból sikeres jogász lett.

Barátja mesélte: ismer olyan kollégát, aki végtagbénulással ügyesen lovagol. A kaszkadőrök is meg tudják valahogy oldani a lóra való „erősítést”. Angliában már az első világháború után alkalmazták a módszert. Ott a hadirokkant tisztek sosem hagytak fel a lovaglással.

László utánajárt. Kiderült: nem kell más, csak egy széles öv – amilyet a hortobágyi csikósok is hordtak – s egy speciális westernnyereg. Az övet több ponton a nyereghez csatolják, a hevederek szorosan tartják a lovast rázós helyzetekben is. (Az Egyesült Államokból származó „western stílusnál” – ellentétben az angol módszerrel – nem a láb finom mozgásával instruálják a lovat.) Amikor első ízben felsegítették a lóra, László csak dülöngélt. „Ötvennyolc évig vártam a pillanatra. És úgy döntöttem: nem szállok le többé.”

A nyerget és az övet Dunakeszi-Alagon egy bőrdíszműves lovas emberrel, Pintér Miklóssal készíttette el. Aztán oktatásra járt a környékbeli lovardákba. Az ügetés minden izmát átmozgatta. Nemsokára már vágtázni tanult. Az első tereplovaglásra Erdélyben, a Hargitán került sor. „Feleségemmel a Szent Anna-tó felé autóztunk. Láttunk egy kopottas panziót, a kerítés mellett csont és bőr lovak legelésztek. A csomagtartóban volt a nyereg. Kérdeztem: lehet-e lovagolni. Erősen a hátam mögé néztek. „Ki akar lovagolni?” Mondtam, én. Meglepődtek, de megengedték. „Egy székely fiút adtak mellém. Jól lemaradt a fenyvesben.”

Ahogy László kezdett vérbeli cowboyjá válni, úgy lett egyre szűkebb a lovarda. Bántotta már, ha rászóltak: ne hajtsa túl az állatot, mert izzad. Csokival vesztegette meg a lovászlányt, hogy nyeregben maradhasson. Végül eljött az idő: saját lovat akart.

Velorexet, az angol telivért egy rátóti kupectől vette. A névválasztás nem véletlen. Jelentése a „rokiautón” kívül: „mozgáskirály”. És Velorex a „barátoknak csak Veló”. Karcsú, ívelt bokájával nem közönséges rabszolgaló.

László a telivért egy éven át Domony-völgyben, a gödöllői egyetem lovardájában tartotta, de ez nem volt megoldás. Ló és lovasa messze élt egymástól. 2005-ben a rokicowboy megálmodta Vácrátóton a Veló-tanyát.

Hepehupás földútra kanyarodunk a Vörösharaszt-dűlőn. Fából faragott tábla jelzi, merre a farm. A szemerkélő esőben kíváncsian fürkésszük a lovakat. Hajdi úrnak ugynis már tizenhárom lova van. „Velorex után először Katinak, a feleségemnek vettünk. Aztán, amikor kiköltöztünk magunk is, a lovásznak is kellett. Mondták itt-ott: tudnak egy szép lovat, csak nézzem meg. Már ott tartunk, hogy nem szabad lóra néznem. Ha csak meglátom a bánatos szemüket, nem tudom otthagyni őket. Három kiscsikó már a tanyán született.”

Hajdi úr úgy döntött: sorstársaival is megismerteti a lovaglás örömét. Tanyáján ingyen fogadja a mozgáskorlátozottakat. „Rokiktól” és hatvan év felettiektől nem fogad el pénzt. Tanyája az országban egyedülálló. Betonutak vezetnek a háztól a karámokig, a karámoktól a pályákig és a mosdókhoz. Elektromos emelőszerkezet, rámpa segíti a sérülteknek a nyeregbe jutást. „Építkezésen használják ezt a csörlőt. Vasboltban lehet kapni hozzá elektronikát. A többit alpinistaboltból szereztük.”

„Akkor ugorhatok?” – türelmetlenkedik Paczulák András a kerekes székben. Kötött sapkáját jól fejébe húzza, úgy várja a rámpánál a lovat. Fél lábát villamos vágta le egy reggel munkába menet. Még hetvenben történt, ő volt vagy tizenkilenc. A „vasember” azóta sem adta fel. Úszott és triatlonozott, bejárta a fél világot. „Kerékpározni tudok egy lábbal, de hogy lovagolni is fogok, azt nem gondoltam volna. Laci tavaly a Domony-völgyben lovagoltatott meg először. Szédültem, olyan csodálatos volt. Most már indítom, megállítom a lovat. Egy-két kört ügetek.”

Közben Laci, azaz Hajdi úr vágtat el mellettünk. Olyan gyorsan, hogy már aggódunk, sikerül-e a fotó. Remény, a kanca ma is kitesz magáért. ő most a kedvenc. Nem is oly rég megnyerték a Szent György-kupát. A lókupec két nappal a verseny előtt adta el Hajdi úrnak a nyughatatlan állatot. A húsz kilométeres tájékozódási versenyen, ép lábú lovasokkal versenyezve hozták el az első díjat. Azóta összeszoktak. Reménynek most sárgarépa a jutalom.

Nyaranta westernbajnokságot rendeznek a tanyán. A Veló-kupán egészséges és rokicowboyok versengenek hordókerülésben, karámkapunyitásban, szlalomozásban, terelésben. Még lószépségverseny is van.

Piri Zoltán a Humanitásban, a mozgáskorlátozottak lapjában olvasott Hajdi úr híres lovairól. A tizennyolc éves fiú pár hónappal később szlalomozásban nyert a második Veló-kupán.

A nappaliban körbeüljük a tölgyfa asztalt. Előkerülnek a fényképalbumok. Egy régi felvételen Hajdi László „talicskázik” gimnazista barátaival a Balaton-parton. „A felsőtestem erős volt. Gyűrűn edzettem magam.” Oldalakkal később, egy másik képen a fiúk egy téeszlóra ültetik. Csak úgy szőrén. „Meg se mertem moccanni…” Később gyakran ugratták a felvétellel: ez a ló nem is igazi, biztos ki van tömve.

Kati, a feleség hozza a frissebb fotókat. László tollas kalapban, csikósként egy szüreti felvonuláson. Senki sem mondaná róla, hogy rokkant. „Csak ha kivillan a járógép. Akkor kezdenek sutyorogni a népek.”

Egyszer egy német üzletember tévedt a tanyára. Épp távol volt a lovász, maga a házigazda kísérte a vendéget terepre. Két óra hosszat ügettek a környéken. A végén az úr a zsebébe nyúlt, és fizetett négyezer forintot. „Nem akartam elfogadni. De most már elárulhatom: erre a keresetemre vagyok a legbüszkébb.”

szerző: Székely Ilona

Forrás: 168Óra 2007.04.02.

Frissítve: 2024.04.27.
Fotó: Canva

Bakancsosok, lovasok, motorosok

Bakancsosok, lovasok, motorosok

Kirándulók, biciklisták, lovasok, siklóernyősök, krosszmotorosok: a modern ember már csak használja a természetet
Természetjárás és természetvédelem: a modern ember e szálakkal kötődik ahhoz, amitől már rég elszakadt. A természettől való eltávolodás történetében előbb a már idegen iránti érdeklődés jelent meg, majd a kiszolgáltatott természet védelmének igénye. A természet hazai állapotáról beszélgettünk Janata Károllyal, a Duna–Ipoly Nemzeti Park munkatársával, különös tekintettel a túrázás-természetjárás és a természetvédelem kapcsolatára.


– Hogyan kapcsolódik össze a túramozgalom, az “amatőr” természetjárás és a “profi” természetvédelem?
– A természetvédelem egyik elődjét valószínűleg éppen a turistamozgalomban tisztelheti. Az első turistaút Magyarországon a 19. század végén létesült – a visegrádi Fellegvárhoz vezetett –, ugyanebben az időben az első turistaház is megépült Dobogókőn. Az első világháború idejére a Budai és a Pilis–Visegrádi-hegység turistaút-hálózata szinte teljessé vált, az 1930-as években kiadott turistatérképeken jelzett úthálózat pedig majdnem tökéletesen megegyezik a maival. A mozgalom elindítói és első vezetői olyan nagy formátumú személyiségek voltak, mint Eötvös Loránd vagy Téry Ödön. Hosszan sorolhatnám a nagy neveket a természetjáró mozgalom korai idejéből. Több turistaegylet is működött egy-egy területen, és a legkülönbözőbb társadalmi rétegek hoztak létre a saját igényüknek megfelelő egyleteket. Amikor a Pilis–Visegrádi-hegység nagy részét 1978-ban védetté nyilvánították, még a fokozottan védett területeket sem lehetett lezárni, hiszen az egész területet átszőtték a turistaösvények. De erre nem is volt szükség. A természetet ismerő és tiszteletben tartó bakancsos túrázó semmilyen problémát nem jelent: minden turistaút végigjárható, csupán letérni nem szabad róla. Később, különösen a nyolcvanas évektől a turizmus koncentrálódni kezdett. Ekkor létesültek a kirándulóközpontok, amelyek erdei berendezésekkel, kiépített parkolóhelyekkel, erdei játszóterekkel, tornapályákkal vonzották a kirándulókat, így tehermentesítve a sérülékenyebb élőhelyeket. Sajnos azonban a látogatószám növekedése miatt a védett területek zavarása alig csökkent. Csak a belső, közlekedési eszközzel nem megközelíthető területek kapnak kellő védelmet. Ezekhez akár tizenöt-húsz kilométert is gyalogolni kell. Erre csak a megszállott turisták hajlandók, ők nemigen okoznak problémát. Aggályosabbnak érzem például a kerékpáros turizmust. Ez egészséges, nem környezetszennyező túrázási mód, de olyan helyekre is eljuttatja az egyszerű kirándulót, ahova eddig csak a már elhivatott, gyakran komoly természetismerettel rendelkező bakancsosok jutottak el. Ne értse félre, a kerékpárosok sem azért mennek ki, hogy romboljanak. Általában az erdészeti feltáró utakon tekernek, és nem okoznak bonyodalmat, de a természethez való viszonyuk azért már más.

– Vajon mi változott meg a rendszerváltással párhuzamosan?
– Trendet nehezen tudnék megjelölni, inkább a kultúrához való viszony általános mintái jelentek meg itt is. A kirándulók nagy többsége alapvetően jóhiszemű, bár gyakran az elemi ismerteteknek sincs birtokában. Van azután egy nagyon tájékozott, tudatos és körültekintő kisebbség. ők megfelelő természetkultúrával rendelkeznek, tiszteletben tartják a természetet, és úgy viselkednek, mintha vendégségbe járnának. Létezik azonban egy másik, érdektelen, nemtörődöm réteg is. ők azok, akik mindenütt otthagyják nyomaikat a turistautak mentén és a pihenőhelyeken: szemetelnek és “gyűjtögetnek”. Az önkéntesek gyakran zsákszámra szedik utánuk a hulladékot, és még mindig nem sikerült leszoktatni őket a kőzetek és a vadvirágok gyűjtéséről. Egy-egy hétvége után védett virágokból álló elhervadt csokrok tömegét találjuk az ösvények mentén. Bár az utóbbi időben mintha mindkét területen mutatkozna némi javulás, mégis messze vagyunk attól, hogy a kirándulók betartsák a természetjárás egyszerű alapelvét: nem hagyok a természetben semmit, ami nem odavaló, és onnan nem viszek haza semmit.

– Gondolom, ez a többség sem homogén.
– Ezen a területen történt a legnagyobb változás. A turizmus rendkívül összetett jelenséggé vált. Egyrészt ott vannak a már említett, a szó legjobb értelmében vett “elkötelezett bakancsos turisták”. Azután említhetném a hétvégi kirándulókat, akik általában a burkolt út végét követő első pihenőnél megállnak, és ott töltik a napjukat. Persze ott is jó a levegő, de ebbe már gyakran belefér a hangos rádiózás, a tiltott tűzrakás. Megint más a kerékpáros turista. Ez a társaság önmagában is heterogén. Van, aki az úton jár a kerékpárral, és akár negyven-ötven kilométeres túrákat megtéve élvezi a szabad életet, míg a másik véglet a downhill kerékpáros, aki semmilyen akadályt nem ismerve, árkon-bokron keresztül zúg le a hegyekről, és esetenként súlyos károkat okoz. De sorolhatom tovább: a gyalogernyősöktől a hegymászókig, a lovas turistáktól a krosszmotorosokig. Mind-mind teljesen eltérő tevékenység, eltérő mentalitás, természetkép, környezeti érzékenyég. Együttvéve azonban növekvő környezetterhelés, amit valamilyen módon kezelni kell. Mindegyikükkel megpróbálunk együttműködni, szót érteni, bár ez nem mindig egyszerű. Általában minél jobban hasonlít a tevékenység a klasszikus természetjárásra, annál erősebb természettudatos magatartás jellemzi, és annál kevésbé jelent veszélyt a védett természeti értékekre. Sajnos a mind sokszínűbbé váló szabadidős tevékenységek között ezek a formák egyre fogyatkozó arányban vannak jelen.

– A természetjárás és a természetvédelem kapcsolata az egykori támogató kapcsolatból mintha mindinkább ambivalens viszonnyá alakulna. Az érdeklődő, pihenni vágyó ember segítheti a természeti értékek tudatosulását és védelmét, ugyanakkor figyelmetlensége, nemtörődömsége árthat.
– Az ember természetvédelmi tevékenysége alapvetően kettős, hiszen önkorlátozás. Önmagunktól védjük a természetet – önmagunk érdekében. A természetvédelem alapja az emberközpontúság elve: az emberi tevékenység korlátozása az ember érdekében. És ezt a kettősséget egy még fontosabb kettősség öleli körül, hiszen a védelem érdekében önmagán túllépő embernek egyszersmind élőlénytársaink tiszteletén alapuló módon kell az ő érdekükben érvelnie és cselekednie.

– Az ember élőlényekhez fűződő viszonya mögött az embertársaihoz való viszony húzódik meg. Ahogy eszközként kezeljük egymást, úgy a természetet is csak használjuk.
– A természetvédelem problémája a modernitásban jelenik meg ilyen szembeszökően, de ne feledjük, hogy már a Teremtés könyve említi az ember világban betöltött gazdálkodó, felhasználó és őrző, felelősséget vállaló szerepének kérdését. A természetvédelem e két feladat közötti egyensúlyozás, folyamatos kompromisszumkeresés.

– Hogyan jelenik ez meg a gyakorlatban?
– A természeti értékek kezelésénél különböző szintű óvintézkedések épülnek egymásra. A védett területek esetében például vannak szabadon látogatható, korlátozottan látogatható és zárt, nem látogatható területek. A természetvédelmi törvény övezetekre osztja a nemzeti parkok területeit: az emberi hatásoktól védett magterületre, a kezelt, bizonyosfajta jelenlétet engedélyező sávra és a szolgáltató, bemutató övezetre. Utóbbi teljes egészében a látogatók érdeklődésének kielégítésére szolgál, kimondottan azzal a funkcióval, hogy az embereket közelebb hozza a természethez. Az utóbbi időben mind hangsúlyosabb szerepet kap a természetvédelemben a tudatformálás és az oktatás. A nemzeti parkokban ilyen céllal kialakított központokban szakemberek segítségével szervezettebben, látványosabb módon ismerheti meg az érdeklődő az adott terület élővilágát. Kiállítások, bemutatók, tanösvények, ismeretterjesztő előadások segítik a mélyebb ismeretek átadását. Ezen túlmenően a nemzeti parkok és a tájvédelmi körzetek maguk is kínálnak túraajánlatokat, ahol gyakran jól karbantartott tanösvényeken lehet végigjárni a védett területeket anélkül, hogy az jelentősebb zavarást okozna.



– Valamikor hasonló szerepet töltöttek be a turistaházak, kulcsosházak. Ma eltűnőben van ez a kulturált természetjárás alapvető infrastruktúráját adó hálózat.
– Igen, vannak erre utaló jelek. A természetben gyalogjáró emberfajta is mindinkább csak egy-két órára ugrik ki levegőzni vagy sétálni. Ritka, hogy húsz-harminc kilométereket gyalogolva átvágjon mondjuk a Visegrádi-hegységen vagy a Börzsönyön, akár úgy is, hogy közben az éjszakát egy turistaházban tölti. Az olcsóbb szállásokat, illetve a kulcsosházakat már nem lehet a bakancsos turistákra alapozva fenntartani. Az egykor nagy hagyománnyal rendelkező turistaházak üresek, vagy panziókká, esetleg szállodákká alakultak, de van arra is példa, hogy magánházzá váltak. A többségük pedig olyan mértékben elhasználódott, hogy alaposabb felújításra szorulna. Azért akad pozitív példa is: turistaegyesületek, kisebb-nagyobb közösségek erejükön felül megpróbálnak kialakítani és fenntartani szállásokat, még ha nem is az egykori árakon, de még a megfizethető kategóriában. Valami csekély pályázati lehetőség is adott erre a célra.

– A hosszú távú túrára már nemigen jut idő, ugyanakkor mind népszerűbbek a teljesítménytúrák. Bár ebben az esetben a puszta teljesítmény a lényeges, a természet csak a kulisszát adja.
– Igen, ebben lehet valami, de ne felejtse el, hogy a modern ember már csak használja a természetet. Mindannyian így vagyunk vele, és a jó ízlés határain belül ez nem is kifogásolható. Ráadásul közben talán alakul valamilyen érzelmi kapcsolat is az emberben. Legalábbis ebben bízunk ezen az oldalon. És erre egészen meghökkentő példák is vannak, az egyik kedvencem az a terepjáró gépkocsival túrázó egyesület, amelynek tagjai minden évben jelentkeznek, hogy szabadidejükben természetvédelmi munkát végezzenek. Legutóbb a saját autóikon szállították el az erdőből az általuk nagy területről összegyűjtött szemetet. Szóval nem reménytelen a helyzet.

– De az autós turizmus talán mégsem az a forma, amely által a természet közelebb emeli az embert önmagához. Persze ha már gépesített turizmus, akkor ez még mindig jobb, mint amit a terepmotorosok vagy quadosok művelnek.
– Ahol ők megtelepednek, súlyos pusztítást végeznek, de ne felejtsük, hogy azért ez még csak néhány ezer ember szórakozása Magyarországon. Szerintem ez inkább jelzésértékű folyamat, és egy mélyebb problémára hívja fel a figyelmet. Ezek az eszközök ugyanis általában nem is használhatók másra – például a motoros turizmus céljaira –, csak erre a “természet közeli őrületre”. Általában forgalmi engedélyt sem kaphatnak. Mintha kifejezetten erre a természetgyalázó célra gyártanák őket, ami a legóvatosabb esetben is lég- és zajszennyezést okoz, de a nemzeti park területén is olyan igen érzékeny társulások találhatók, például a dolomit sziklagyepek, amelyek akár egyetlen vad kanyarvételtől is pusztulásnak indulhatnak. Ezek a gyakran mindössze 16-17 éves gyerekek nemigen tudják, mit cselekszenek. Felvilágosítással talán javítható lenne a helyzet. Mondom ezt annak ellenére, hogy ez a társaság a legagresszívebb, a legkevésbé kompromisszumkész.

– Nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy védelmembe veszem őket, de gyakran a lovas turista is képes megtenni egy sziklagyeppel azt, amit a motorosok.
– A földúton közlekedő lovassal semmi baj nincs, de érzékenyebb társulásokban, főképp ha ugyanazon az útvonalon gyakran fordulnak meg, valóban nagy károkat okozhatnak. A lovasok általában csak a védett területek peremvidékén jelennek meg, de hosszú távon itt is a lovasutak kijelölése lehet a megoldás.

– Kezdem nem érteni. Szükség van úthálózatra lovasoknak, kerékpárosoknak, no meg gyalogosoknak is. A védett terület lassan már csak ilyen utakból áll.
– Igen, ez nagy probléma, hiszen e három turizmusformát nem lehet ugyanazon az úthálózaton lebonyolítani. Két megoldás lehetséges: vagy a meglévő turistaút-hálózatot harmadoljuk, akkor épp a leginkább természetbarát formát szorítjuk vissza, vagy további utakat jelölünk ki. Ez azonban az értékesebb területek feláldozásával jár. Pillanatnyilag nem látom a megoldást.

Régheny Tamás
Forrás: Magyar Hírlap 2007-01-27
Frissítve: 2023.03.31.
Fotó: Canva

A lovak emésztésélettani sajátosságai

Lovak takarmányozása

Írta: Bokor Árpád
(forrás: Dr. Fekete Sándor)

A lovak emésztésélettani sajátosságai

Az utóbbi években a lótartás jelentősége világszerte fokozódik. Ennek az az oka, hogy egyre többen tartanak sport-, vagy hobbicélokból lovat. Ezzel párhuzamosan a lovak táplálóanyag-szükségletére vonatkozó kutatások is intenzívebbé váltak (INRA, 1984; NRC, 1989; DLG, 1994, 1995).

A ló, hasonlóan a többi növényevőhöz, ajkai és nyelve által képzett cső segítségével iszik. A szilárd takarmányt fölső ajkaival ragadja meg. Jellegzetes táplálkozási szokása szerint a ló gyakran ráfúj takarmányára, mielőtt megenné. Emiatt különösen káros lehet a ló számára a poros, penészes takarmány. A széna etetés előtti lerázása ugyan enyhíti a veszélyt, de a levélpergés miatt nagy veszteséggel jár. Kényszermegoldásként a poros takarmány kevés vízzel történő “megszentelése” jöhet szóba. A granulátum, illetve ivós (1:3 sza.:víz) etetése az említett gondon kívül a szelektív takarmányfölvételt is megakadályozza. A rágás nem elhanyagolható részét teszi ki a ló emésztési folyamatainak. Egy kilogramm zab megrágása – fajta, kor és egyed szerint változóan – 10-20 percig tart (1000-1500 rágás); a széna kb. kétszer ennyi rágási időt igényel. A ló tehát lassan eszik, alaposan rág. Ezért a legtöbb takarmányát (széna, zab stb.) természetes formában is kaphatja; a kemény magvú árpát és kukoricát célszerű roppantott formában etetni. (Idős lovak esetében ajánlható a széna fölszecskázása is, illetve a szemestermények roppantása). Megjegyzendő, hogy a rágás energiaigénye nagy, ezért intenzív munkában álló lovaknak többen közepes rosttartalmú granulátum etetését javasolják.

A nyáltermelés túlnyomórészt a fültő alatti nyálmirigyből származik. A termelt mennyiség nagymértékben függ a fölvett takarmány minőségétől. Átlagos mennyisége naponta 40 liter. A nyál semleges, enyhén lúgos vegyhatású. Bár tartalmaz kevés keményítőbontó enzimet, ennek hatása – a rendelkezésre álló kevés idő miatt – elhanyagolható. A nyál fő szerepe tehát a száraz takarmányok megnedvesítése és előkészítése a lenyeléshez.

A gyomor űrtartalma átlagosan 12-18 liter, de rendszerint csak 2/3-áig telik meg. A gyomor – viszonylag kis űrtartalma miatt – naponta többször ürül. Általában a lenyelt falat egy-két harmada időzik hosszabb ideig (6-8 órát) a gyomorban. Következésképpen a gyomoremésztés jelentősége a ló számára korlátozott. îgy a gyomortartalom nem keveredik maradéktalanul, hanem rétegesen helyezkedik el. (Ennek hátrányait az igen aktív és hatékony rágás csökkenti, mert a lenyelt falatokban a fejadagalkotók már keverednek). Itt említendő meg, hogy anatómiai sajátosságai miatt a ló képtelen a hányásra. A gyomorkapu (cardia) ugyanis rendkívül nehezen nyílik meg; a pylorus (“gyomorcsukó”, a gyomornak az epésbélbe vezető része) ezzel szemben könnyen. Ez utóbbi csak akkor kerül görcsbe, ha – főleg az abrak etetése előtt – hideg vizet itatunk (“vízkólika”). A pyloruspasmus következménye nem egyszer gyomorrepedés. Az óránkénti átlagos gyomornedvtermelés 0.7 dl (kb. 2 l/nap). A búzakorpa, a roppantott zab és kukorica, valamint a sárgarépa serkenti, a szemes zab és a szénafélék csökkentik az elválasztás mértékét. Megjegyzendő, hogy a gyomornedvtermelés mértékében jelentős egyedi különbségek figyelhetők meg. A gyomor alapi részében kevésbé savas (kb. pH 5-ös) a közeg, ami lehetővé teszi a falattal odaérkező baktériumok életben maradását. Ezek hatására a takarmány szénhidrátjainak egy része illó zsírsavakra és tejsavra bomlik. Az előbbiek a vastag- az utóbbi a vékonybélben szívódik föl. (A leírt folyamat jelentősége elsősorban a hátsó bélszakaszok keményítőterhelésének megelőzésében áll). A pylorusi rész savasabb (pH 2.5-2.7), ami lehetővé teszi a pepszines-sósavas fehérjebontást. A leírtakból az a gyakorlati tanács szűrhető le, hogy a ló napi adagját több, apróbb részletekben etessük meg és az abrak etetése kövesse a tömegtakarmányokét!

A kb. 18-20 méteres hosszával és 3-4 cm-es átmérőjével a vékonybél űrtartalma mintegy kettő-négyszerese a gyomorénak. A tartalom tovahaladási sebessége gyors, a takarmány átlagos itt tartózkodási ideje 2-4 óra. Stresszhatásokra, bizonyos takarmányok (leveles répafej, pillangósok, rozsnok stb.) fizikai és/vagy kémiai hatására a vékonybél összehúzódásai fölgyorsulnak és bélelzáródáshoz (invaginatio) vezethetnek. Rosthiány, fehérjetúletetés pedig az aminosavak dekarboxilezéséhez és izgató-mérgező biogén aminok keletkezéséhez vezethet. A vékonybél emésztőnedvei a napi 6-8 l hasnyál, a 4-6 liter epe és a 100-120 liter bélnedv. Az epe és a hasnyál folyamatosan, egy ponton ürül a vékonybélbe. (A lónak nincs epehólyagja!) A nem rostalkotó szénhidrátok (keményítő, cukrok) egyszerű cukrokká bontva szívódnak föl. Nem bontott hányaduk (10-30%) a vastagbelekbe kerül. A hőkezelés, különösen a pelyhesítés és az extrudálás, javítja a keményítő emészthetőségét. A zsírszerű anyagok emésztése – a folyamatosan érkező epének köszönhető jó emulgeálódás miatt – kiváló, kb. 90%-os. A ló fejadagjában 15-18%-nyi zsírt is képes tolerálni, sőt hasznosítani (McCANN és mtsai, 1987). A takarmányzsír összetétele (kemény-puha, pigmenttartalom) nagy mértékben visszatükröződik a testbe épített zsírokon. Erre különösen vágólovak előállítása során kell ügyelni, mert például a kukoricára és lucernaliszt-granulátumra alapozott hízlalás puhává és sárgás színűvé teszi a testzsírokat. A fehérjeemésztés döntően a vékonybélben zajlik, hatékonysága átlagosan 60-75%-os.

A vakbél szerepe az aminosav ellátás szempontjából elhanyagolható, ennek megfelelően az intenzív növekedés, valamint lactatió alatt a ló is igényes az etetett takarmány aminosav-összetételével szemben. Az első és második számú limitáló aminosav a lizin és a metionin. A kalcium, a magnézium, a nátrium, a kálium, a legtöbb mikroelem és vitamin a vékonybélből szívódik föl. A karotinok föltárása – a rendelkezésre álló rövid idő alatt – tökéletlen, emiatt a karotin? A-vitamin átalakulás hatékonysága rossz. A foszfor (foszfát-ionok formájában) a vékonybélbe beválasztódik, és a remeséből szívódik föl. Emiatt a takarmány Ca-P aránya a foszfor értékesülésére csak szélsőséges esetekben bír befolyással. Megállapítható tehát, hogy – különösen abraktúlsúlyos takarmányozás (pl. sportlovak) esetében – az emésztés fő helye a vékonybél.

Nem becsülendő le azonban a vastagbél szerepe sem. Itt a tartalom tovahaladása lelassul (a takarmány átlagos tartózkodási ideje kb. 1 nap), ami a mikrobiális emésztésnek kedvező föltételeket teremt. A vastagbélben a szénhidrátok mikrobiális bontásának eredményeként illó zsírsavak keletkeznek, fölszívódnak és jelentősen hozzájárulnak az állat energiaellátásához. A keményítőből és cellulózból átlagosan 17:5:1 arányában ecet-, propion- és vajsav keletkezik. Abraktúletetés hatására hirtelen sok keményítő érkezhet a vastagbelekbe, amely tejsavas erjedést, a pH 5.5-5.8-ra való csökkenését, ozmotikus hasmenést okozhat, és hajlamosít a savós patairhagyulladásra. A leírt erjedéses dyspepsia – különösen gyors növekedésű csikók esetében – halálos kimenetelű Clostridium-enterotoxaemia kialakulásához vezethet. Mindez megelőzhető a nyersrostbevitel megfelelő szinten tartásával. A szárazanyagnak minimálisan 16-18%-át a nyersrost tegye ki. A rost strukturáltsága – szemben a kérődzőkkel – kisebb szerepet játszik. Hiányának fő veszélye, hogy a kieső rágási idő miatt a ló unatkozik, karórágóvá válhat. (Az emlitett káros szokás természetesen más okból is kialakulhat !) A nyersrost 30-60%-át tehát – ami 100 kg élősúlyra számítva minimálisan 0.5 kg-ot jelent – ajánlatos struktúrális, azaz 1 cm-nél hosszabb részecskék formájában nyújtani. A karbamid (és más NPN-anyagok) etetése a lovakkal gyakorlati körülmények között nem célravezető, sőt inkább ellenjavalt! A vakbélben és a remesében keletkeznek vitaminok is (főként B1, B6, B12 és K), részben föl is szívódnak, de a nagyobb igénybevételnek kitett lovak számára pótlásukra is szükség van. A bélflóra eredeti összetételétől függően, egyes szájon át bejutó antibiotikumok, illetve coccidiostaticumok – a bélflóra egyensúlyának fölborításával – bélgyulladást, hasmenést, elhullást okozhatnak.

Frissítve: 2023.03.31.
Fotó: Canva

 

Hároméves zsoké

Hároméves zsoké

 

Tizennyolc hónapos korában ült először pónin, kétévesen pedig megnyerte élete első lovasversenyét egy brit lovas család legifjabb sarja, Arron Butterfield. Arron most hároméves, és nála háromszor-négyszer idősebb fiúkat és lányokat utasít a versenyeken maga mögé.

Ha így folytatja, nem kell sokat várnia – és nőnie – ahhoz, hogy Nagy-Britannia vezető zsokéi közé tartozzon.

A kisfiúnak egyébként van kiket követnie: édesapja régebben zsoké volt, nagyapja pedig a királyi lovasgárdában szolgált a Buckingham-palotában. A déd- és ükapák szintén lovagoltak.

Persze Arron szülei soha nem erőltették, hogy csemetéjük lóra üljön, de a kisfiú születése óra rajong a lovakért. Arron óvodába jár, de minden délután csizmát húz és türelmetlenül topog az előszobában: várja, hogy édesapja hazaérjen a munkából, és induljanak az edzésre. A kisfiúnak az édesanyja varratott lovaglónadrágot és kabátot – ekkora méretben ugyanis nem árulnak a boltokban.

Arron egyébként nagyon élelmes: most szerzett egy kisméretű talicskát, amelyet a pónilova körüli munkákhoz használ.

 

2007.10.04. Nyemcsok Éva
Forrás: Délmagyarország Online
Frissítve: 2023.06.06.
Fotó: Canva

Remeklés Zalaegerszegen

Remeklés Zalaegerszegen

 

Zalaegerszeg (ka) – Az idén először rendezték meg az utánpótláskorú díjugratók számára a korosztályos Championatus 2007 lovasviadal-sorozatot, amely nemrég fejeződött be.

A háromfordulós országos vetélkedésben nagyszerű zalai siker született. A Kerkamenti Lovas Egylet három fiatalja is nevezett a sorozatra, melynek döntőjét nemrégiben rendezték meg Kiskunhalason. A végeredményt az addigi két fordulóból hozott pontok és a finálé összesítése adta, így a serdülő A-kategóriában zalai sikert ünnepelhettek, hiszen a KLE versenyzője, Tüske Nikolett végzett az élen.

Ugyanebben a kategóriában Filó Roland a hatodik helyen zárt, míg az utánpótlás-korosztályban Balogh Alexandra a középmezőnyben végzett.

 

2007.10.02. Kerkai Attila
Forrás: Zalai Hírlap
Frissítve: 2023.07.07.
Fotó: Canva

Bioversenyautó???

Badgers Dun Smart – Quarter Horse 2003
Bioversenyautó???

 

Westernlónak hívják, pedig igazából dragster. A negyedmérföld, az ad értelmet a létezésének.

A ló (Equus caballus) feltalálása óta eltelt 4000 év alatt hasonlóan tagozódott, mint az autók az elmúlt 100 évben. Kialakultak a teherautók, sportkocsik, élményautók, terepjárók, minik, sőt az Audi R10-nek is akad hosszútávú vágtázó párja. A tesztalanyunk egy Forma-1-es versenygép, a rövid távon leggyorsabb Quarter Horse képviselője.

A felépítés minden esetben a funkcionalitást szolgálja, kialakítása a használati területnek megfelelő. A tesztalanyunk egy Quarter, egy negyed mérföld lehető leggyorsabb levágtatására kitenyésztett kis bomba. A rendkívül megbízható, felhasználóbarát típust edzett motorja, kis mérete és szilárd felfüggesztése torokszorító gyorsulásra és villámgyors irányváltásokra teszi képessé. A kompakt forma nagyon barátságos, a quarterekre jellemző rövid fej és vaskos pofa tovább fokozza a szeretetre méltó hintaló-külsőt. A kerekded, túlméretezett hátsó futómű teszi lehetővé az átlagon felüli gyorsításokat, hirtelen fékezést. Ölelgetnivaló, túlméretezett My little pony. A fajtára jellemző hosszú sörény és farok az alkalmi üzemanyag-tolvajok távoltartásában segítenek. A modellhez ajánlott az elsősorban kényelmi extrákat tartalmazó western kit. A kényelmes bőr ülésre csatolható szélesebb, biztonságosabb ülőlap és a kormányzást elősegítő toldalék – a westernlovak jellemzően jól irányíthatók e nélkül is – 10 perc alatt felszerelhető, használaton kívül ajánlatos eltávolítani.

A 800 cm³-es turbómotor az 55 km/h végsebességet 3 másodperc alatt éri el. Fordulatszáma alapjáraton 40 1/min, egészen 180-ig pörgethető, a túlzott kihúzatás korai elhasználódáshoz, de akár végleges leszabályozáshoz vezethet. Akár -20 fokban is könnyedén indul, de a turbóval kíméletesen kell bánni, 10 perc finom bejáratás és a leállítás előtt a fordulatszám visszaállásáig járatás növeli a motor és a futómű élettartamát is. A Quarter különösen hosszú élettartamú, nem ritka a 30 éves működőképes darab sem.

Hülye járások minisztériuma

A ringatózó mozgás nem csak az ötvenes-hatvanas évek autóira jellemző, hanem a lovasnak kellemes, nem természetes járásokra hajlamot mutató lófajtákat is ebbe az irányba tenyésztették. Ezekből a lovakból mára a különleges mozgás természetellenességig fokozásával hülyét csináltak. Nézzük például a töltöt, az izlandi ló fokozott, lebegtetett poroszkálását. Videó>>>

Ha nézne még hülye lójárásokat, esetleg összevetné őket a Monty Python 1970-es idevágó klasszikusával, gyűjtöttünk néhányat a Belsőségen.

Badgers a legmagasabb, Dressage felszereltségi szinttel járó 4 fokozatú sebességváltóval van szerelve, a sebességek szabadon kapcsolhatók egymás között és bármelyik fokozatban el lehet indítani, kivéve a negyediket, az a harmadik kihúzatásakor automatikusan kapcsol.

Badgers Dun Smart is, ahogy minden ló, hátsókerekes, minden mozdulatsort hátulról kezd, de az elindulás után, terepviszonyoktól függetlenül azonnal négykerékre kapcsol. Extrém esetekben, rövid távon elmaradhat az első kerekek bekapcsolása, sőt átválthat elsőkerék-hajtásra is. Haladás közben egy-három kerék mindig a levegőben van, így a gyakorlatilag folyamatosan közbeavatkozó differenciálzár és a felezőváltó is alapfelszereltség. A felezőváltónak a haszongépjárművek esetében van kiemelkedő jelentősége.

A fék westernlovakra jellemzően nagyon jól fog, hanggal is működésbe lehet hozni. Az ABS alapfelszereltség, ezt azonban westernlovaknál alkalomszerűen ki lehet iktatni.

A szélsőséges terepen is könnyed haladást a rendkívül nagy, 90-100 centis hasmagasság és az 50 fokos első és 70 fokos hátsó terepszög teszik lehetővé. Típustól és tehertől függően a saját marmagasságát általában minden ló képes átugrani, a világrekord 215 centiméter, ehhez közeli teljesítményre csak módszeresen tuningolt lovak képesek. Egy 3 méteres árok átugrása nem okoz gondot az alapmodelleknek sem, ehhez a sporthoz azonban az English kit ajánlott.

A középmotoros felépítés a négykerék-hajtással és a tökéletes súlyelosztás nagy kanyarstabilitást tesznek lehetővé a jármű végsebességén is. A futómű egy típuson belül is szélsőséges értékek között állítható, de ez az opció csak Dressage felszereltségi szinten jár. A konstrukció gyenge pontjai ugyancsak a futómű és a komplikált szerkezetű kerekek. Súlyos meghibásodás esetén általában nem javíthatók.

Az összes típus kétéltű, vízben automatikusan második sebességfokozatba kapcsol. Úsztatáskor a sofőrnek érdemes kiszállnia az ülésből, és a sörénybe kapaszkodva húzatnia magát.

Az összeszereléskor meghatározott fényezés nem változtatható, de a 3 éves bejáratás végére a szín jelentős mértékben megváltozhat. Leglátványosabb a fehér fényezés kialakulása, ami a feketéből világosodik ki. Badgers sportlóhoz méltón sárga. A különböző szélességű, fehér oldalfalú gumik véletlenszerűen bármilyen típuson előfordulhatnak, szélességük akár egy modellen belül is eltérhet.

Egy hülye szín

They Call me Chief, a díjtehén. Tehenek, sőt párducok a lovak között is vannak. A legidiótább fényezéseket is a westernlovak vonultatják fel. A konszolidált quarter csak elegáns színekben fordul elő, de egyik testvére a párductarka appaloosa, a másik a tarka (két mintázatban overo ill. tobiano és sok színben) paint horse. A fényezés nem befolyásolja a teljesítményt; They Call me Chieffel szórakoztattuk az olasz versenybírákat 2001-2002-ben. Kétségtelenül nem állt jól neki az English kit. A kedvenc színemben parádézó kis palomino (magyarul izabellafakó, Izabella királyné kétséges tisztaságú fehérneműje után) csikót pedig They Call me Anna, Chief lánya, illetve e sorok írója után nevezték el.

A tesztalanyt az El Bronco márkakereskedés, összeszerelő- és tuningműhelytől kaptuk kölcsön.

 

2007.07.28. Szerző: Péter Anna
Forrás: Totalcar
Frissítve: 2023.08.14.
Fotók: Canva

Lovasroham a Szigeten

Lovasroham a Szigeten

 

A hét végén elfoglalták a lovasok az óbudai Hajógyári-szigetet: itt rendezték a budapesti lovas juniálist. De ezúttal csütörtökön és pénteken afféle kapcsolódó rendezvényekkel vezette föl a Nemzeti Lovas Marketing Társaság Közhasznú Egyesület a látványos lovasparádét.

Csütörtökön megnyitották Európa legnagyobb jurtatáborát, pénteken pedig a Fényünnep keretében tűz- és dobszertartás bemutatóira került sor (tűzön járás is szerepelt a kínálatban). A szombat- vasárnapi ingyenes rendezvényeken lovas harcművészek, íjászok, csikósok és huszárok produkciói szórakoztatták a közönséget.

Megrendezték az Arany Nyíl Nemzetközi Íjászverseny döntőjét, majd harc és játék címmel íjász- és solymász-bemutató volt. Vasárnap a Magyar Dámalovas Egyesület Az operaház fantomja c. musical zenéjére futott “kűrt”, s szinkrondíjlovagló gyereklovasok is felléptek. A Szentgyörgyi Vásárban korhű XIX-XX. századi jelenetekkel szórakoztatták a közönséget.

 

2007.06.25.
Forrás: Népszabadság
Frissítve: 2023.06.06.
Fotó: Canva

Több mint kétezren voltak a domaszéki lovasnapon

Több mint kétezren voltak a domaszéki lovasnapon
A csikós, a cowgirl és a szupermén

 

Több mint kétezren látogattak ki szombaton a Domaszék melletti lovaspályára, az Equest Sport Közhasznú Alapítvány másodszor megrendezett lovasnapjára. Csikós, cowgirl, magasugrás szórakoztatta a nagyérdeműt, s újfent bebizonyosodott: lovas nemzet a magyar, és nem is az ügyetlen fajtából.

– Az a két ló többet ér, mint két Mercedes – hallhattuk egy idős házaspár értékítéletét szombaton a Domaszék melletti lovaspályán, ahol az Equest Sport Közhasznú Alapítvány második alkalommal rendezte meg lovasnapját. A világbajnoki ezüstérmes kettesfogat-hajtó Hódi Károly lovai láttán nem tűnt elrugaszkodottnak a kijelentés: Titán és Mester aranyos lószerszámban bőszen rótta a köröket, a díszes fogatot hajtók pedig peckesen, mellényben, keménykalapban ültek a bakon. Van is okuk büszkeségre: egyik csődörük már 437 csikót nemzett – kiérdemli a szupermén jelzőt.

Ismét megerősítést nyert: lovas nemzet a magyar, és nem is az ügyetlen fajtából. Erre ékes bizonyítékot szolgáltatott Győző-Molnár Attila és csapata akrobatikus bemutatója. Szegény Fukar – amiről megtudtuk, akár 150 kilogrammos málhával is üget – hátán hárman is fickándoztak: Gábor menet közben is gond nélkül pattant a nyeregbe, Viktória pedig szinte az összes ismert tornagyakorlatot bemutatta a lovon: mérleg- és kézállást, bukfencet.

– Ez a ló nem annyira akciósan mozog – mondta a westernlovaglást kommentáló férfi. Ám Istenes Csilla „cowgirl” és lova, Coco rácáfolt: hátsó lábát szinte nem is mozdítva forgott körbe-körbe. Majd nekifutott, hátsó lábán fékezett és legalább öt métert csúszott a homokon. – Nézd, majdnem a fenekén csúszik – lelkendezett a kis Alexandra édesanyjának, ám aztán hátrahőkölt, mikor a hatalmas mén fújtatva elrobogott előtte. Mellette egy kisfiú is lovacskázott éppen, igaz, nagyapja nyakában. Coco végül megköszönte a tapsot: hatalmasat nyerített.

Több mint kétezren tapsoltak a csikósnak, Molnár Lászlónak, aki előbb elfektette, majd leültette lovát, mindeközben hetykén pattogtatva karikás ostorát. Az egész napos programban előbb a gyerekek versenyeztek, délután pedig az Equest-kupáért 12 ugrásos viadalon mérték össze tudásukat a profik. Talán a magasugrás volt a leglátványosabb program: egy hatalmas kőfalat kellett átugraniuk a versenyzőknek, a legjobbak 1,8 métert teljesítettek.

A gyerekek egész nap sétakocsikázhattak a rónán, de akár paintballozhattak is. Különféle lovas szuveníreket, méteres plüssállatot, posztert, törülközőt vásárolhattak – utóbbit Bényi Viktória egyenesen a „legjobbnak” minősítette. Az általános iskolás lány gyakran jár erre a lovaspályára, ahol nemcsak lovagolhat, de tisztogathatja, etetheti is kedvenceit.

 

2007.06.25. R. Tóth Gábor
Forrás: Délmagyarország Online
Frissítve: 2023.07.07.
Fotók: Canva

Öttusa: kettős magyar siker váltóban

Öttusa: kettős magyar siker váltóban

 

Magyarország I-es csapata nyerte a székesfehérvári női öttusa Világkupa váltóversenyét.

A Máthé Vivien, Kovács Sarolta, Gyenesei Leila összetételű magyar csapat a lövészetet és az úszást megnyerte, és egy gyengébb vívás, valamint lovaglás után is 8 másodperces előnnyel vághatott neki a futásnak, ahol már egy percig sem volt kétséges a hazai győzelem.

A Füri Csilla, Tóth Adrienn, Cseh Krisztina alkotta II-es számú magyar trió a 2. helyen végzett, a bronzérmet Kazahsztán szerezte meg.

2007.05.27.
Forrás: Magyar Rádió

 

Magyar siker a székesfehérvári női öttusaváltóban

 

Az első számú hazai együttes győzelmével ért véget a székesfehérvári Világkupa-forduló keretében megrendezett női öttusa váltóverseny.

A Mol Kupáért kiírt viadalon a Máthé Vivien, Kovács Sarolta, Gyenesei Leila összeállítású trió végzett az élen, mellette a dobogóra még a Füri Csilla, Tóth Adrienn, Cseh Krisztina alkotta második magyar staféta, valamint az első kazah trió állhatott fel. A győztes alakulat a lövészetet és az úszást megnyerte, futásban pedig harmadik volt, így még az is belefért, hogy vívásban a tizedik, lovaglásban pedig csak tizenkettedik lett. A versenyen 11 ország 15 csapata indult.

Végeredmény:

1. Magyarország I (Máthé, Kovács, Gyenesei) 5170 pont

2. Magyarország II. (Füri, Tóth, Cseh) 5116

3. Kazahsztán I (Lada Jienbalanova, Galina Dolgusina, Julija

Krisszina) 5068

..8. Magyarország III. (Juhász Kata, Vadász Dóra, Pataki Viktória)

 

2007.05.27.
Forrás: Duna TV
Frissítve: 2023.05.29.
Fotó: Canva

Pünkösdi fogathajtás Derecskén

Pünkösdi fogathajtás Derecskén

 

A pünkösdvasárnapra virradóan lehullott eső ellenére sem maradt el Derecskén a tizenkettedik alkalommal megrendezett fogathajtó verseny. A veszélyes pályát látván volt miért imádkozniuk a versenyzőknek és közönségnek egyaránt.

Az időjárás miatt késéssel kezdődött meg a verseny, melyre 19 „rendes” kettes- és három pónifogat nevezett be. A lovassport kedvelői a helyieken kívül Debrecenből, Hajdúböszörményből, Hajdúszoboszlóról, Kabáról, Füzesgyarmatról, Tépéről, Konyárról, Józsáról, Hajdúszovátról és a fővárosból érkeztek. A bíró szerepét ezúttal a füzesgyarmati kocsikészítő, Galambos Sándor lánya, Rita látta el nagy hozzáértéssel.

A versenyt megnyitó Bakó István polgármester örömét fejezte ki amiatt, hogy az erő és elegancia összhangját láthatják immár 12. alkalommal Derecskén, köszönhetően a Lovas Baráti Kör elnökének, Csizmadia Józsefnek. Az is örömteli – emelte ki –, hogy a kilátogató gyermekek igazi húsvér állatokat láthatnak, hiszen annyira visszaszorult az állattartás, hogy már csak állatkertben találkoznak négylábúakkal.

A legidősebb fogathajtó a 70 éves hajdúszoboszlói Zolnai András volt, aki két lipicai herélt lovával versenyzett, gyakorló hintóval. Az idős férfi hat éve hajtja kedvenc lovait, melyeket a Balla tanyán tart, egyébként gyermekkora óta lovagolt, szakmája is állattenyésztő szakmérnök. Felesége, aki még aktív reumatológus, mindenhová elkíséri.

Állandó résztvevői a derecskei fogathajtásnak a debreceni Balla tanya Kft. lovai és hajtói. A tulajdonos, Pálfi Csaba elmondta: második alkalommal hozták el újra a tavalyi versenyen különdíjat kapott holland fríz ménpárost, melyek előző nap a Loki bajnokavatásán „szerepeltek”: piros-fehérre festve hintóval vitték a játékosokat a Kossuth térre. Most először versenyeztek a Galambos Sándor által készített, csodálatosan szép Esterházy díjhajtó kocsival. A hám is egyedi – tette hozzá a fogathajtó Sztancs Gábor. Kumette, ami azt jelenti, hogy a lovak nem szügyből, hanem nyakból húznak. A nagytestű, különleges fajtájú lovakból az országban mindössze 30 van, de bárhová mennek – mint állítja –, hozzájuk hasonlóval nem találkoznak.

Elsőnek a pónifogatok hajtottak végig a pályán, ebben a kategóriában a derecskei Nagy Lajos és Kozák József szerezte meg az első, illetve a második helyet. Dobogós lett még Polgári Dániel.

A kettes fogatok versenyében baleset is történt: az egyik hajtó leesett, a helyére ugró segédhajtó nem tudta megfogni a lovakat, melyek a pályát elhagyva hatalmas vágta után álltak csak meg. Szerencsére semmilyen sérülés nem történt.

A kettes fogatok akadályversenyét ifjú Sőrés Gábor (Hajdúböszörmény) nyerte. 2. Oláh János (Debrecen), 3. Borsi Tamás (Debrecen), 4. Zolnai András (Debrecen), 5. Sztancs Gábor (Balla Tanya Kft.), 6. Molnár Lajos (Kaba).

Próbára tehették tudásukat a fiatal hajtók is, de csak felnőtt segédhajtó jelenlétében. Az ő sorrendjük: 1. Ifjú Hevesi Sándor, Tépe. 2. Juhász Judit, Hajdúszovát. 3. Ifjú Csádi Sándor, Konyár. 4. Erdei Anikó, Kaba – tízévesen a legfiatalabb a mezőnyben.

Derecske Város Vándordíját ifj. Sőrés Gábor kapta egy évre, ami azt jelenti, hogy jövőre kötelező eljönnie a derecskei versenyre: megvédeni, vagy tovább adni a serleget.
A szponzori felajánlásoknak köszönhetően több különdíj átadására is sor került. Így a Balla Tanya Kft. Tatár Kiss Júliát ló-imádatáért, Zolnai Andrást kitartó lovas munkájáért részesítette jutalomban. A Kasz-Coop. Zrt-től a Balla Tanya fríz ménfogata kapott serleget.

A Derecskei Lovas Baráti Kör legeredményesebb tagjának, a konyári Csádi Sándornak, a derecskei Kiss Józsefnek, mint legfiatalabb versenyzőnek és szorgalmas pályaépítőnek adományozott különdíjat. A kabai Molnár Lajos pedig azért érdemelt elismerést, mert kezdetektől fogva részt vesz a derecskei versenyeken. A Kisgazda Polgári Szövetség helyi szervezetének kupáját Kozák József derecskei pónifogatos vehette át.

A főszervező jóvoltából – a gyerekek nagy örömére – kakasfogó versenyt bonyolítottak le: az elfogott háziszárnyasok fazékban végezték a versenyt követő napokban.

 

2007.05.28.
Forrás: Deol.hu
Frissítve: 2023.07.08.
Fotók: Canva

Hiba bejelentés