Kezdőlap Blog Oldal 526

Idén is átúszták a tengerszorost a vadlovak

Póniúsztatás a szakadó esőben

 

Idén is megtartották a hagyományos chincoteague-i póniúsztatást az Egyesült Államokban. Ezek az átlagosan 125 cm marmagassággal rendelkező pónik alkotják a világ egyik utolsó elvadult lóállományát.

88 éve minden évben összeterelik a pónikat és átúsztatják őket a Virgina-állambeli Assateague-szigetről Chincoteague szigetére, ahol a fiatal állatokat eladják, ebből tartva fenn azt a nemzeti parkot, ahol a vadlovak szabadon élhetnek.

Az előző évekhez hasonlóan idén is több ezer turistát vonzott ez az esemény, akik közül többen a mocsáron átvágva próbálták megszerezni a legjobb helyeket, míg a bátrabbak csónakban ülve követték az úsztatást.

Ebben az évben különösen erős volt a sodrás; ráadásul, ahogy a lovak belegázoltak a vízbe, azonnal zuhogni kezdett az eső. A pónik végül alig öt perc alatt átúszták a két sziget közötti távot. Szerencsére az eső, amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan el is ment és zavartalanul folytatódott az úsztatáshoz kapcsolódó fesztivál.

A póniúsztatás hagyománya 1925-ben kezdődött. Az 1900-as évek elején számos pusztító tűzeset történt a szigeten és mivel nem volt hídjuk vagy bármilyen közvetlen kapcsolatuk a szárazföldön lévő városokkal, így a lakók magukra voltak utalva. A pónik eladásából sikerült a városnak bevételre szert tennie és létrehoznia tűzoltóságát.

Az úsztatás és a lovak eladása amellett, hogy a város fontos bevételi forrása, valamint mára igazi látványosságán nőtte ki magát, segít kordában tartani a vadlovak számát is, illetve megőrizni az Assateague-sziget törékeny biológiai egyensúlyát.

 

2013.08.01. Lauf Kata, Lovasok.hu
Forrás: dailymail.co.uk
Frissítve: 2023.03.06.
Fotó: Canva

Világhódító úton kötött kardigánban

Két shetland póni lett Skócia új reklámarca

 

A jó reklám fél siker – tartja a mondás, és ezt a legújabb „Visit Scotland” kampány készítői is így gondolhatták, akik újszerű megközelítéssel kívánták felhívni a figyelmet Skócia turisztikai látványosságaira.

A receptjük: bújtass két szőrmók pónit – név szerint Fivlát (17 éves) és Vitamint (18 éves) – speciálisan rájuk szabott kötött kardigánokba és fotózd le őket a gyönyörű skót tájakon. Az elkészült képeket töltsd fel a világhálóra, dőlj hátra, és zsebeld be az elismeréseket.

Amint a képek felkerültek a világhálóra, a két kardigános póninak perceken belül több száz rajongója lett.

De a média is azonnal lecsapott az újdonságra: a Huffington Post, a Daily Mail és más napilapok is el voltak ragadtatva a póniktól.

A két shetland póni – akik egyébként elválaszthatatlan jóbarátok – a Thordale Shetland Stud Centre-ből érkezett a fotózásra, ahol a mindennapjaikat is élik. 2013 „A skót természet éve” és Fivla és Vitamin a legjobb úton haladnak afelé, hogy ők legyenek Skócia természeti kincseinek legcsinosabb nagykövetei.

 

2013.02.04. Deák Anette, Szabados Bettina, Lovasok.hu
Forrás: Visit Scotland
Frissítve: 2015.11.30.
Frissítve: 2023.03.03.
Fotó: Canva

Equitrend Mérnökiroda: Padozat, járófelületek

Padozat, járófelületek

 

Nagyon szoros az összefüggés az igény, igényesség, az istállórend, az almozás módja, a „humán erőforrás gazdálkodás” (lovász), valamint a zsebbe vágó kérdések és a padlók anyaga között.

Az istálló padozatával szemben támasztott követelmények szempontjai, amelyeket figyelembe kell venni az egyes padlóburkoló anyagok megválasztásánál, illetve megfelelőségének értékelésénél, a következők:

A padló elhelyezkedése szerint:

  • folyosón
  • bokszban (almozás módja szerint is)
  • futóistállóban
  • belső és külső tér kapcsolatánál (bejárat előtt)
  • patamosóban
  • elkülönítőben, vendégbokszban

A járásbiztonság tekintetében:

  • csúszásmentesség az anyagok vizes, nedves, száraz állapotában
  • botlás, beakadás mentesség
  • megengedhető mértékű lejtés a padozatban

Az anyagi minőség kérdésében:

  • tartósság
  • kopásállóság
  • javíthatóság
  • vízáteresztőképesség, vízfelvétel

A higiénia vonatkozásában:

  • takaríthatóság
  • pormentesség
  • ár-érték arány

A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb istállóban mindent ugyanazzal a burkolattal borítanak. Erre viszont csak néhány anyag alkalmas.
Vegyük sorra a szóbajöhető anyagokat, tulajdonságaikat, és tegyük őket a helyükre. Van egy toplistám, ami átlagos megfelelőség (műszaki jellegű paraméterek, tartástechnológiai aspektus), és egy sajátos szempont szerint értékeli a burkolatokat. A sajátos szempont: úgy gondolom, hogy az a jó padló a lónak is, ahol az ember orron-sarkon vasalt, bőrtalpú cipőben kellemes, biztos járást tapasztal, ilyen-olyan időben, szárazon, latyakosan (vagy akár jegesen). Persze az is közrejátszik, hogy kinek mekkora a cipője, az enyém például kicsi, jobb híján ez az etalon.

1. Gummiestich burkolat
Ez a ’nonpluszultra, a No1, helyben felhordott vastag padlóanyag, nem túl rugalmas de eléggé rugalmas, mintha mohán járnál, tökéletes járás, tökéletes higiénia, tökéletes csúszásmentesség, tökéletes, tökéletes, tökéletes. Egyetlen hátránya, hogy nagyon drága.

2. Préselt gumiőrlemény tégla, padlólemez
Ez a képzeletbeli toplista második helyezettje, olyan finom rajta a járás, mint a tengerparti fövenyen.
Az elemek profiljai úgy vannak kialakítva, hogy elmozdulásmentesen szorosan egymás mellé rakhatók, nem csúszik se vizesen, se nedvesen, nem vízzáró (de létezik vízzáró is), nagyon enyhén szivacsjellegű, lassan-lassan, ha állni hagyják, átfolyik rajta a „lé”, de  mosható, tökéletesen tisztán tartható, nagyon kevés alommal, vagy alom nélkül is működik, ugyankkor folyamatos nedvesség eltávolítást igényel. Minden lójárta helyen alkalmazható, még a patamosóban is, ha biztosítjuk a rétegen átjutó víz szabad eltávozását.
Van olyan kialakítású elem, padlólemez, amely kis “lábakon” áll, így néhány mm-es rés adódik e célból az aljzat és a burkolat között. E padozat aljzata egyszerű, üzemi víz elleni szigetelőrétegen fekvő beton.
Nem az olcsó, de megéri az árát. Az istállóban mindenütt alkalmazható, elkülönítőben is, vagy például állatkórházi fekvőbokszban.

3. Döngölt tőzeg
Körülbelül 25 cm vastag közepesen tömörített réteg természetes, rugalmas járást biztosít, itt viszont szót kell ejteni a teljes rétegrendről, hiszen ennek a burkolatnak az alkalmazása azt is jelenti, hogy ezen a víz, vizelet gyorsan átjut, azt valahová el kell vezetni.
Ha homokos illetve jó vízelvezető képességű az altalajunk, akkor nincs gond, minden maradéktalanul szépen elenyészik, és feldolgozódik a természet rendje szerint, de ha agyagos, márgás az anyaföld, ez nem esik meg, a folyadékot el kell vezetni. Ekkor a tőzeg alá jó vízáteresztő homokréteget terítünk úgy 30 cm vastagon, geotextillel körbecsavart kisátmérőjű dréncsővel „drénezzük be”, így a folyadék összegyűjthető és elvezethető. Homok helyett nagyobb elvezetési biztonságot ad a kavics, vagy kőzúzalék réteg, itt a vizeletet még átmenetileg sem tárolja a szűrőréteg (a homok azért egy ideig nedvesen tartja magát).
Ha a tőzegréteg és a szűrőréteg közé elválasztó rétegként geotextilt helyezünk el, akkor a homok, kavics felkeveredésére sem kell számítanunk. Ez a rendszer a mélyalmozás ideális padlóburkoló anyaga, futóistállókba való, bokszok padlója is lehet, ott ügyelni kell a szűrőréteg folyamatosságára. Megfelelő mélyalmozási technológia mellett is garantáltan szagmentes. (A szalmaalom inkább vízáteresztő tulajdonságú, ezért az itteni mélyalomhoz való.)

4. Döngölt agyag
Kemény munkát igényel a gyúrhatóan nedves agyag bedöngölése, míg padló lesz belőle, meglepődik majd a vállalkozó szellemű lótartó, hogy milyen sok alapanyagból milyen kevés lesz…
Agyagpadló beépítésére akkor vállakozzunk, ha a beszerzése nem jelent gondot (szállítási távolság, ár tekintetében), hiszen ez mindenképpen az anyagköltség-kímélő megoldások közé tartozik.
…„Olcsó és jó a vert agyagtalaj, feltévén, hogy a kikopások, melyek gyorsan be szoktak következni, haladék nélkúl kijavíttatnak, hogy bennök az ürülék fel ne halmozódhassék. Az agyagot, hogy ne repedezzék, vérrel szokták keverni; mi ezt a bomlékony állati anyagot nem ajánljuk, inkább ajánljuk a vasreszeléket vagy a megtört és szitált kohó-salakot, mely az agyagot szilárdabbá teszi.
Nagyon jó szolgálatot tesz az ilyen
agyagtalajon a gorombább homokréteg és a bő alom, mely a gyorsabb kikopást akadályozza.” (Kovácsy-Monostori)

5. Döngölt föld, vagy finomszemcsés homok
Szintén a költségkímélő, de jó padozatot adó megoldások sorába illeszkedik, feltéve, hogy a karbantartása az agyagpadlóéhoz hasonlóan megtörténik. Ugyanakkor hasonlít a tőzeges padlóhoz a vízelvezetési megoldások tekintetében, hiszen a föld, homok jó vízelvezető. Pormentesen csak vízpermet elhintésével lehet maradéktalan felseperni. A fokozott porképződés miatt inkább csak a bokszokban, illetve futóistállóba javallt, ha tőzeg nem áll rendelkezésre.

6. Élére állított, égetett agyagtégla
Semmilyen módon nem csúszik, kellemes, biztos járást biztosít. Régi, legtöbbször bontásból származó nagyszilárdságú kis- vagy nagyméretű téglából készül mindenféle kötésbe rakási minta szerint.
Maga a tégla nem a legolcsóbb, lerakása sem kis munka, bár főleg fokozott odafigyelést, pontosságot és intelligenciát kíván meg fektetőjétől. A téglákat fél, maximum egy centiméter hézag elhagyásával helyezzük élére állítva egymás mellé vékonyan terített, tömörre lehúzott homokterítésre, vagy ún. fektetőhabarcsba betonaljzaton, a közöket a lerakás után homokkal, vagy híg  cementhabarccsal tölthetjük ki. Cementhabarcs (lényegében beton) kitöltésnél számítani lehet a megjelenő repedésekre, de ez a padlónk élvezeti értékét nem befolyásolja.
Ha aljzatként nem betont alkalmazunk, hanem sóderréteget, homokos sódert, annak tömörsége döntő fontosságú, annak elégtelensége a burkolat helyenkénti süllyedését, kitöredezését, majd a botladozást eredményezi. Igen nehéz jól javítani, a foltozás legjobb esetben is csak meglátszik.
A téglaburkolat bővebb almozást igényel, mert a tégla porózus anyaga képes tárolni a vizeletet, itt jobb a faforgács, vagy a faforgács-szalma keverék, mint csak szalma alom, mert így kevesebb lé jut a tégláig. Viszont nem kell megijednünk az eltárolt vizelettől, bő vízzel a szerkezet átöblíthető, a híg keverék gőze a légbe, folyékony része a csatornáinkba kerül. Az istálló minden része burkolható vele, a rajta hallatszó patadobogás a lovas ember szívét is megdobogtatja.

Itt szólnék az istálló felszíni csatornázásáról, folyókákról. Egy biztos: rácsos csatornafedést nem szabad alkalmazni. A mindenfelé látható, előre gyártott perforált horganyzott acéllemez fedésű padlóösszefolyó vagy folyókarács pont az a méret, amibe minden beakadhat, és itt nem a tűsarkú cipőre, mint képtelenségre gondolok, hanem pl. a patkósarokra (egyik lovon nincs, másikakon van, nem kifogás), viszont: „…általában a nyilt csatorna az, a melynek készittetésére a tenyésztö elhatározhatja magát. Sokan veszedelmesnek tartják a nyilt csatornát azért, mert a ló belé léphet; mi biztositjuk a tenyésztőt, hogy ha a csatorna egy patanyomnál nem szélesebb s 3-4 cm.-nél nem mélyebb, lábkificzamitásra vagy mire, alkalmat nem nyújt … megvalljuk, hogy mi el tudunk képzelni az egészségtani kivánalmaknak teljesen megfelelő oly lóistállót is, amely egyáltalában nincs csatornázva. Ehhez azonban a bő almozáson és nagy felügyeleten kivül az szükséges, hogy a lovak az edénybe hugyozásra megszoktattassanak, a tapasztalás azt mutatja, hogy ez nem ütközik lehetetlenségbe…” (Kovácsy-Monostori)

7. Betonanyagú kiselemes burkolat
Ezek általában téglányi méretű, megbízható, jó minőségű, készen kapható betonelemek, amelyeknek profilkialakítása a gumitégláéhoz hasonlóan biztosítja az egymáshoz szorosan, szárazon lerakás lehetőségét. A téglaburkolathoz hasonlóan homokterítésre rakják, vizet annál kevésbé ereszti át, szinte alig, csak az egymás melletti igen kis réseken keresztül. A mi szempontunkból ha vízhatlannak nem is, de vízzárónak tekinthető. Az istállóban mindenhová rakható. (Magam bokszba nem tenném, számomra kellemetlen járófelület, de ennek semmilyen műszaki magyarázatát nem tudom adni… talán a viszonylag mély hornyok, talán a ridegsége taszít…)
Szárazon, nedvesen enyhén csúszós csak, érdekes módon kültéren még havasan, fagyosan is a legkevésbé csúszós járófelületű burkolatféle.

8. Aszfalt 
A sokféleségében van az értéke, de a hátránya is. Az alapanyag sokféle adalékkal keverhető, a felület is sokféleképpen kialakítható, némelyik rugalmas, másik rideg, van amelyik vizesen csúszós, de van amelyik nem… Az autópálya-aszfalt biztosan jó. Ugyanakkor kíméletlenül szürke, lehangoló, viszont teljesen vízzáró is lehet. Többnyire könnyen kitöredezik, javítása nem egyszerű, és a javított rész nem tartós. Elkülönítőbe a legalkalmasabb, mivel teljesen sterilizálható. Falra is felhordható.

9. Beton
Kíméletlenül rideg anyag, felülete a patának mint a smirgli, a vasnak mégis csúszós. Ha durva, érdes, kavicsosra kopik, és a vas azon csúszik. Kitöredezhet, kikagylósodhat (viszonylag hamar bekövetkeznek ezek a változások), javítása szinte reménytelen, ugyanott fog feltöredezni. Megfigyelték (Dobrádi György mesélte), hogy beton burkolatú bokszokban tartott lovaknál a hátsó csüdnél kikopások, sokszor felhorzsolások találhatóak, ez valószínűleg a felálláskori megcsúszások eredménye.

10. Fakocka
Nagyon szép, hangulatos burkolat, szárazon nagyon jó, saját vassarkos-bőrcipős tapasztalatom szerint vizesen, nedvesen csúszós (vannak, akik ezt a nézetemet nem osztják), kezelés híján gombatermelő kisüzem, betonaljzatra meleg bitumenbe, vagy homokterítésre rakható, a függőleges rések bitumenes, vagy homok kitöltésével, elmozdulásmentességet biztosító minta szerint.

11. Kőkocka
Ha bazalt, vagy kemény mészkő, akkor csúszós, kemény, rideg, ha más, akkor rengeteg féle fajta kő közül válogathatnánk, esete válogatja a megfelelőségét. Tagadhatatlan, hogy szép megoldás.

12. Fahídlások
Lásd, mint a fakockánál, csak nagyobb tönkremeneteli, és sérülés-veszélyességi kockázattal.

13. Gumiszőnyeg
Ha „drénezett” az alsó fele, akkor elég jó, legnagyobb hátránya, hogy a falillesztések mentén minden kosz megül, beragad, tisztításkor nagy, nehéz darabokat kell mozgatni, nem is olcsó. Finom, biztos járást ad.

Forrás: Kovács Miklós okl. építészmérnök
Equitrend Mérnökiroda
Frissítve: 2023.03.01.
Fotók: Canva

A robot lovak történelme

A robot lovak történelme

 

Az emberszerű robotok mellett számos állat mechanikus hasonmását próbálták már meg létrehozni, köztük a lovakét is. A technika fejlődésével egyre tökéletesebbek lettek ezek a találmányok, fejlesztések.

Az idők során számos feltalálót ihlettek meg a lovak. A robot ló létrehozása pedig régóta vágyálma volt az emberiségnek. Amíg egyes találmányok kinézetükben is hasonlatosak voltak ezekhez a csodás állatokhoz, addig vannak olyan gépezetek, amelyek egyáltalán nem is emlékeztetnek rájuk.

Íme egy rövid összefoglaló a legérdekesebb és leghajmeresztőbb találmányokról a 19. századtól kezdődően:

 

William Brunton gőzmozdonya, a “Mechanikus vándor”, 1813

William Brunton egy feltaláló leleményességével jött rá arra, amit az emberiség már évszázadok óta tudott: a lovak testfelépítése kiválóan megfelel hosszú távok gyors megtételére és szállításra egyaránt. Ez a felismerés hozta meg számára új találmánya ötletét. Brunton egy gőzmeghajtású gépezetet tervezett, amelyet “Mechanikus vándornak” nevezett el.  A lokomotív állóképességét lábszerű karok biztosították, a hajtóerőt pedig a kazánjából feltörő gőz szolgáltatta, amelyet egy ventillátorral irányítottak.
A lokomotív egy óra alatt 22 kilométert lett volna képes megtenni.

Korabeli adatok szerint a találmány csúfos véget ért; egy nap a kazán felrobbant és a körülötte állókat forró víz és vasdarabkák zuhataga árasztotta el. Ez a katasztrófa vetett véget a „Mechanikus vándor” karrierjének.

 

Mechanikus ló, 1867

A Washington államból származó William Farr Goodwin egy igazán sokszínű feltaláló volt. A korai találmányai játékok voltak, majd ezután állt elő 1867 januárjában egy mechanikus játék lónak a tervével. A találmánya, az ő szavaival élve, egy olyan újító módszer alkalmazása a mechanikus fejlesztések sorában, amely az automata játékok egy új korszakát hozza el. Ez a játék képes lett volna mozgatni a lábait, a farkát és a fejét is, miközben lép vagy üget.
A mechanikus ló feltalálása után Goodwin egy sétáló babát tervezett. Találmányai ma a philadelphia-i százéves kiállításon megtekinthetőek.

 

A gőz ló

A gőz ló feltalálásának ideje és feltalálójának kiléte ismeretlen.
Ez a gépezet a biomimetika egyik abszurd találmánya. A biomimetika jelentése az élőlények biológiai működésének tanulmányozása, abból a célból, hogy leutánozhassák a szervezeti felépítésüket, és a gépgyártás területén kamatoztathassák a megszerzett tudást. Habár ez a gőz meghajtású szerkezet emlékeztet egy hagyományos lovas kocsira, az elején lévő lótestnek semmilyen szerepe nem volt a szerkezet irányításában.
A jármű elejét díszítő lószerűség csupán arra szolgál, hogy ne legyen túl szokatlan ez az új utazási forma.

 

Rygg mechanikus lova, 1893

Az amerikai Lewis Rygg 1839-ben szabadalmaztatta mechanikus lovának tervét, amely nagyon hasonlított Goodwin játék lovához, azzal a különbséggel, hogy ezt a szerkezetet lovaglásra tervezték.
A lovat pedálok segítségével lehetett volna mozgásba hozni, nem egy belső motor hajtotta volna, hanem a mechanikus ló hátán ülő lovas. Rygg tehát találmányát lovaglásra tervezte.
Habár a terv minden engedélyt megkapott a kivitelezésre, a mechanikus ló megépítése sosem valósult meg.
A hasonló gépzetek kivitelezése a századforduló idején még nem volt lehetséges, mivel ezek a szerkezetek nem tudtak biztosan megállni és járni a lábukon.

 

Az „acél ló”, amely kocsikat húz, rakományt szállít és lovasokat képez ki, 1933

A 20. századra az robot lovak feltalálása virágkorát élte.
Egy korabeli újság tudósít az újonnan feltalált „acél ló” számtalan képességéről; a mechanikus ló üget és galoppozik, miközben egy benzines mozdony hajtja. Ez a szerkezet egy olasz származású feltaláló legújabb találmánya. A feltaláló elmondása alapján ennek a gépnek a segítségével a gyerekeket lehetne lovagolni tanítani. Az acél lovat úgy tervezték, hogy könnyű vágtában végig tudjon menni egy sima úton, vagy akár egy egyenetlen mezőn ugyanabban az ütemben.

 

Lovaglás szimulátor, 1933

Habár az automobilok egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek, a hadseregben még széles körben használták a lovakat katonai célokra.

Az angliai Weedon városának katonai kiképző bázisán egy forradalmasító lovaglás szimulátor ötletével álltak elő azért, hogy minél eredményesebben képezhessék ki a lovassági tiszteket.
A fából készült gyakorló műlovakra kerekeket szereltek, így az előre hátra hintázott. Ez fejlesztette a leendő lovas állóképességét és hozzászoktatta a lovaglás érzéséhez. A lovaglás gyakorlásán kívül a katonák megtanulták még a lóápolást is és azt, hogy hogyan kell nyergelni, kantározni.
Az elméleti és gyakorlati oktatás után már igazi lóval is dolgozhattak.

Ez az új szerkezet tehát nem teljesen mechanikus, de nagy segítséget jelent a lovassági tisztek kiképzése során.

 

Az “örökmozgó” ló, 1937

Ez a mechanikus ló, amelyet George Harold Messmore épített a 20. század közepén, azért készült, hogy bemutassa és utánozza a lovak mozgását galoppozás közben.  A szerkezet ma is megtekinthető a san francisco-i múzeumban.

 

“Blowtorch”, az első teljesen mechanikus ló, 1950

Az első teljesen mechanikus ló feltalálója a kanadai származású W.K. McIntyre.  A szerkezet teste fémből készült, és magában rejtett egy kilenc ló erősségű belsőégésű motort.  A patái helyén kerekek voltak, ami lehetővé tette, hogy a jármű előre és hátra könnyen mozoghasson. Emellett a gépezet testét feketére és fehérre festették, hogy jobban hasonlítson egy igazi lóra, ugyanúgy volt sörénye és farka is, mint a valódi állatoknak. A találmány ma a kanadai közlekedési múzeumban van kiállítva.

 

A „Sétáló jármű”, 1965

A „Sétáló jármű” egy olyan négylábú szállítóeszköz, amelyet úgy terveztek, hogy képes legyen felmászni halomba rakott vasúti sínek talpfáin és utána lerugdossa azokat darabonként. A szerkezet emellett olyan érzékeny volt, hogy be tudott csavarni egy villanykörtét anélkül, hogy eltörte volna.

 

Élethű báb ló, a Hadak útján című filmből, 2011

Egy bábkészítő cég megtervezett egy életnagyságúnál nagyobb ló alakú bábot a Hadak útján című film forgatására. Habár a szó szoros értelmében ez nem egy mechanikus ló, hiszen csak emberek által képes mozogni.

 

A DARPA által kifejlesztett robot ló, 2012

Ezt a robot lovat a DARPA, katonai fejlesztésekkel foglalkozó cég tervezte meg. A DARPA robot lova teherhordásra lett kifejlesztve, emellett könnyedén tud nehéz terepen is közlekedni.  Ez nagy segítséget fog jelenteni a gyalogos katonáknak, akik komoly fizikai megterhelésnek vannak kitéve, hiszen alkalmanként akár 45 kilogrammnyi súlyt kell cipelniük.

 

2013.03.20. Szabados Bettina, Lovasok.hu
Forrás: TheAtlantic.com
Frissítve: 2023.03.02.
Fotó: Canva

Így készül a szerencsepatkó

Szilveszter alkalmából lepd meg szeretteidet, ismerőseidet egy mutatós szerencsepatkóval!

Amire szükséged lesz:

  • Néhány használt patkó
  • Drótkefe
  • Csiszolópapír
  • Festék (fémfestéket, festékszóró sprayt, de akár körömlakkot is használhatsz)

Elkészítés:

  1. A drótkefével távolítsd el a rozsda nagyját a patkóról, majd a csiszolópapírral csiszold fényesre.
  2. A lecsiszolt patkót törölgesd át alaposan egy puha ronggyal
  3. Fesd le a patkó egyik oldalát
  4. A festék száradása után lefestheted a patkó másik oldalát is.

Hozzon sok szerencsét az új évben!

Frissítve: 2013.12.31.
2023.02.16.
Fotó: Canva


KapcsoLÓdó cikkek:

Miért hoz szerencsét a patkó? >>

Apja zebra, anyja szamár, ő pedig egy zebmár

Apja zebra, anyja szamár, ő pedig egy zebmár

Már négy hónapos Ippo, a Firenzében élő zebra-szamár hibrid. A csikó leginkább egy csíkos szamárhoz hasonlít.

Még júliusban látta meg a napvilágot Ippo, egy firenzei zebra és szamár szerelemcsikója. Martin, a zebramén és Giada, a szamárkanca szomszédos kifutóban éltek egy vadasparkban, amikor Martin egy nap átszökött Giadához. Egy évvel később pedig megszületett Ippo, a zebmár kanca.

A zebra és más lófélék hibridjeit zebroidoknak nevezik. A pontosabb elnevezésük a szülők fajától függ, és mindig az apa fajának rövidítése szerepel elöl, az anyáé pedig hátul. A zebmáron kívül létezik például zebló (zebra-ló) és zóni (zebra-póni) is. A zebra-ló hibridek valamivel gyakoribbnak számítanak, míg a zebra-szamár hibridek elég ritkák.

A zebroidok külsőre alapvetően a nem zebra szülőre hasonlítanak, de csíkosak, a csíkok pedig főleg a lábakra vagy a nyaki részre korlátozódnak. Arany zebrának nevezik azokat a ló-zebra hibrideket, ahol a ló szülő pej (barna), és a hibrid pedig barna alapon csíkos. Természetüket tekintve az utódok már sokkal inkább a zebrákra hasonlítanak, ugyanis nagyon temperamentumos állatok.

A vadaspark munkatársai még nem tudják, hogy Ippo termékeny-e. A kromoszómák eltérő száma miatt (a szamárnak 62 van, a zebrának 32 és 46 között) ugyanis a mén zebmárok jellemzően sterilek, míg a kancák ritkán termékenyek lehetnek.

2013.11.14.
Forrás: Origo.hu
Frissítve: 2023. 12.16.
Fotó: Canva


KapcsoLÓdó cikkek:

Mona Lisa, a zonkey >>

Bemutatkozott a nagyközönségnek a félig szamár, félig zebra kiscsikó! >>

Zebra + Szamár = Zedonk >>

Zebra az akadály felett >>

EXCA február 23. nyílt est

Extreme Cowboy Race – Hungary

2013. február 23-án megrendezésre került nyílt estjének beszámolója
Mint tudjátok 2013. február 23-ra esett a napja, hogy többen összejöjjünk és elmesélhessük, mit tervezünk, min dolgoztunk és hogy bemutatkozzunk.

A bemutatkozás sikeres volt, hiszen saját magunkat hagytuk szóhoz jutni és külön öröm volt, hogy volt hallgatóságunk is. A nyílt esten közel 90 jelenlévő volt, ami számunkra megdöbbentő volt, ugyanakkor örömmel töltött el minket a tudat, hogy nem vagyunk egyedül ezzel a kezdeményezéssel. Nem is önös érdekből kezdtük el, hiszen a szervező bizottság tagjai már sok eseményt koordináltak együtt, és olykor külön utakon, de mindig visszatérve az alapokhoz.

Számunkra fontos, hogy másoknak is elérhető legyen amiben mi magunk is hiszünk. Az EXCA-val sincs másképp, azért dolgozunk, hogy ti is annyi örömet leljetek benne mint majd mi.

A legfontosabb, hogy elkötelezettnek érezzük, hogy ne csak mi, hanem lovaink is megtalálják a szerepüket ebben, hiszen nem felhasználni szeretnénk őket ehhez az új lovas sporthoz, hanem velük együtt megélni és a lehetőségekhez képest érdekeiket igenis megvédeni.

A nyílt est Halápi Roland prezentációjával kezdődött. Illetve bocsánat, előbb jöttek a szendvicsek, egy része gyorsan el is fogyott. Egészségetekre! 🙂

Roland az életútja részleteit nem rejtve véka alá tudatta velünk, miként jutott el oda ahol most van, miként játszott szerepet életében a rodeo, a guiness record, a kaszkadőrködés és az ügetőlovakkal való kapcsolata hogy léptette tovább a Lovakkal Másként területére, ami az Ő saját életútja. Kiteljesedni látszott az út amin elindult, amit ma Ő úgy nevez Road to the EXCA. 

Köszönjük ezt az elnevezést neki, hisz valóban ha belegondolunk nem az akadályok leküzdéséről van szó, hanem hogy saját magunkat megtaláljuk ebben a lehetőségben, és lovunknak a saját igényeihez méltó feladatokat adhassunk, amiben akár ő is jól érezheti magát, ha már lovagolunk rajtuk. Roland elmesélte, hogy bár nem oktat szívesen segít bárkinek aki bejelentkezik hozzájuk és többed magával ő is indulni fog a megmérettetésen.

Kisorosziban található lovardájukban felépítették, illetve átalakították a már meglévő trail akadályokat az EXCA kívánalmai szerint és bárki mehet gyakorolni lovával, ha úgyérzi elkezdené a felkészülést. Nem lesz ez másképp a Waldez Ranch-n sem Áprilistól.

Rolandnak nagy szerepe van az EXCA magyarországi tevékenységének előremozdításában, hiszen kiterjedt kapcsolatrendszere és alázatos hozzáállása követendő példát állít a szervező bizottság többi tagja számára is. A prezentációjából kitűnt, hogy komolyan veszi. Amit az itt látható fénykép is tükröz. Nincs mese, Halápi Roland szépen lassan EXCA Roland lesz, és reméljük ez még sokáig így is marad. 🙂

Majd tartottunk egy kis szünetet, persze a dohányosok tovább elmélkedtek az elhangzottakon és már várták, hogy Mészáros Gyula megkezdje bemutatkozását. Ezalatt újabb szendvicsek kerültek elő, mert hirtelen a maradék is elfogyott.  Résztvevők már a 315. szendvicsnél jártak az első prezentáció végén. Éhesek lehettetek! 🙂 Gyula az elején kezdte. Kicsit féltem, ne hogy a szülőszobáról is legyen a prezentációban fénykép, de a bemutatkozásának fontos eleme volt, hogy csecsemőkori képével kezdte, mert szerette volna, ha jobban megismeritek életpályáját.

Mészáros Gyula az elmúlt 7 évben amióta ismerem, talán sosem beszélt ennyire őszintén saját magáról és az érzéseiről. Egymásra épültek a szálak és megérthettük, hogyan lett Mészáros Gyulából “MGY”. Nem kevés szakmai ismeret, kapcsolódási pont a régi híres lovasokhoz, az olimpiai lovastusa csapat, a szakmai életút minden rögös buktatójával együtt. Aztán elérkeztünk egy olyan részhez, egy fordulóponthoz, amiről már múltként beszél, de nem feledi. Vajon mikor jön a következő fordulópont? Aki figyelt megértette, miért lehet jó kezdeményezés az EXCA, és miért áll mellé egy olyan ember, aki sokkal inkább Equus, mint Homo Sapiens Sapiens.

Nem ismerek Magyarországon olyan embert, aki a natural horsemanship képviselői közül ennyi emberrel találkozott. Időt, energiát nem spórolva a mai napig az útját keresi. Egész jól megy neki. Ezért talán nem volt meglepő meglepetés bejelentése sem. Ha valaki meginvitálhatja Magyarországra Leslie Desmond-t akkor az Ő. És Lesie jön. Méghozzá idén májusban. Bill Dorrance legfőbb tanítványa emberek!

Aztán júniusban Extreme Cowboy Race Bill Cameronnal. Látni kéne a lehetőségeket. De azt hiszem sokan látják, legalábbis a visszajelzésekből ez derül ki számunkra. Meg az, hogy folytatnunk kell és akkor minden rendben lesz.

Akkor folytatnám is. Jött a szünet helyett az azonnali váltás az EXCA részleteire. Ezt a részt én próbáltam meg képviselni (T. Gergely), csak azért, hogy beszélhessek egy picit én is. Szó volt az EXCA általános ismereteiről, a verseny helyszínéről, a pontozásról, a felkészülési lehetőségekről.

Nagyjából minden elhangzott, és még videót is nézhettünk. Csodálhattuk, hogy egy 11 éves kissrác milyen tempót és finomságot tud produkálni verseny körülmények között. Jó volt látni a videót. Aztán tartottunk egy kis szünetet. A dohányzó szekcióban sok minden elhangzott és a 5-6 perc “pihi” után, mire visszatértünk a maradék szendvicsek is kikerültek az asztalra. Az este végére az összes rendelt 550 szendvics elfogyott. Ha 90-n voltunk akkor ez fejenként 6 darab. Statisztikai adatnak jó lesz.

Folytatódott a prezentáció és jöttek a részletek, kíméletlenül:

  • JÚNIUS 15-16 EXTREME COWBOY RACE –
    WALDEZ RANCH
  • MÁJUS 15.-IG ILDOMOS MEGSZEREZNI
    AZ EXCA TAGSÁGOKAT.
  • BILL CAMERON KURZUS A VERSENY ELŐTTI NAPOKON.

Sok minden elhangzott és ezeket meg is ismételjük hamarosan az  EXCA honlapján. Persze mindent a maga idejében.

Érdekes volt látni, hogy a kb. 4 perces Bill Cameron videót, ami csak aznap este került levetítésre mennyire érdeklődően nézték az emberek. Pedig “csak” alapvető dolgokról beszélt. Viszont minden egyes mondata ült. Megszívlelendő konkrétumokat mondott és a kurzuson sem számíthatunk másra.

Az EXCA prezentáció bezárásaként Waldez emlegetett fel régi emlékeket és elmesélte, honnan kapta a nevét a Waldez Ranch. Szó volt a Roping.hu megalakulásáról és a jövőbeni új Waldez Ranch terveiről is. Olykor kicsit elkalandozott, de célja az volt, hogy a hallgatóság megértse ő miként érzi ugyanúgy magáénak ezt az eseményt, mint bármelyikőnk. Ő egy igazi “csizmábaszületett cowboy”, csak rossz korban és földrészen történt vele meg mindez. Mi azonban örülünk, hogy őt is magunk között tudhatjuk.

Végül, de nem utolsósorban meg kell említenünk a Hölgyeket. Kocsis Katát, aki szintén a szervező bizottság tagja és Fülöp Adriennt, Vargha Ivett-t akik segítettek nekünk, hogy minden rendben menjen. A leghálátlanabb feladat az adminisztráció, azonban ők egy pillanatra sem csüggedtek el és reméljük azért nekik is jutott szendvics! Köszönjük, hogy ott voltatok velünk! Aztán az este hivatalos része véget ért, de csak lassan szálingóztak el az emberek. A szervező bizottság megfáradva de élményekkel dúsan is összepakolt és éjfél körül elhagyta az első Nyílt Est helyszínét.

Szeretnénk megköszönni mindazoknak akik támogattak minket lelkileg, hogy amibe belevágtunk az tiszta és értékes maradjon.

A folytatásban hamarosan további gyakorlási lehetőségek lesznek és a megkapott regisztrációk alapján felkeressük a versenyzésre vállalkozókat, hogy segítsünk minél hamarabb begyűjteni az EXCA tagságokat az amerikaiaktól. A Waldez Ranch-n már épül az akadálypark és folyamatosan hírűl adjuk mikor lehet jönni gyakorolni.

Az EXCA-val kapcsolatos további kérdésekkel keressétek Török Gergőt a gtorok@roping.hu e-mail címen!

Road to the EXCA – Magyarország
Török Gergely
2013.02.28.
Kép: Canva
Frissítve: 2024.03.20.

Karácsonyi táncoló póni

Moonwalk újratöltve

Socks, avagy Zokni, az ötéves táncoló póni, aki egy brit mobilszolgáltató reklámjában táncolta be a világhálót idén tavasszal, karácsony közeledtével visszatér és ismét meghódítja a netet.

A korábbi videó alapanyagát egy csipetnyi karácsonnyal bolondították meg az alkotók, így az ismét hódító útjára indulhat a virtuális legelőkön, mosolyt csalva minden lóbarát arcára. A sztár shetlandi ezúttal is a Michael Jackson által népszerűvé vált lépéssorral szeli át a már havas shetlandi legelőt.

Socks első karácsonyi videója néhány napon belül közel 500.000 letöltést kapott. Az pedig már csak a táncoló póni rajongóin múlik, hogy az ünnepi verziónak sikerül-e túlszárnyalnia az eredeti videó sikerét.

Az első karácsonyi videót pedig időközben még kettő követte:

2013.12.02. Balogh Bori, Lovasok.hu
Frissítve: 2023.02.28.

Fülöpné Mátyus Zsuzsanna lett 2012-ben az Év Kapitánya

Fülöpné Mátyus Zsuzsanna lett 2012-ben az Év Kapitánya

Fülöpné Mátyus Zsuzsanna az Év Kapitánya. Korosztályos EB-t nyert gárdája pedig az év csapata.

A Magyar Lovas Szövetség közgyűlésén elismerésben részesült fogathajtók között volt az elmúlt év legeredményesebb négyesfogathajtója Dobrovitz József, továbbá a korosztályos póni fogathajtó Európa-bajnokságon két-két aranyérmet nyert Hölle Martin és Lehőcz Dávid.

Az év csapata lett a korosztályos póni Európa-bajnokságon aranyérmet nyert magyar csapat – míg kapitányuk – Fülöpné Mátyus Zsuzsanna – az “Év kapitánya” elismerést vehette át.

2013.02.27. Misák Dóra, Lovasok.hu
Forrás: Fogathajtóhírek.hu
Kép: Canva
Frissítve: 2024.02.23.

Hírek a Lovas Világjátékokon induló fogathajtókról és lovaikról

Váratlan fordulat: a világbajnokság egyéni és csapat esélyese Tucker Johnson visszavonul!

    Persze csak a Világjátékok után. A 46 éves Johnson az Amerikai Egyesült Államok egyik legsikeresebb lovasa. 1991-ben tagja volt a világbajnoki aranyérmes kettesfogathajtó válogatottnak, majd a 2002-es Világjátékok ezüstérmes négyesfogathajtó csapatának, ahol az egyéni negyedik helyen végzett. Tucker Johnson képviselte azt az amerikai életérzést, amit senki más nem tudott utánozni a fogathajtók világában.

Az amerikai csapat megjelenése mindig különleges élményszám a nagy lovas versenyeken. Hatalmas krómozott lószállító és lakó kamionjaik, egyedi készítésű hintóik és szerszámaik, egy kisebb hadseregnek megfelelő kiszolgáló személyzet, és természetesen évtizedek óta a világ legdrágább fogatlovai jellemzik őket. Mindez párosul a nagyvonalúság, tisztesség, becsületesség eszméjével a legkisebb arrogancia nélkül, melyek hozzásegítették Johnsont, hogy a világ legnagyobb lovas eseményein kitüntetett és szívesen látott vendég legyen.

Egyszer azonban minden álom véget ér, és Tucker úgy érzi a Kentucky Lovas Világjátékok erre a legméltóbb esemény, sőt ez jelentheti azt, hogy a csúcson int búcsút a fogathajtók világának. Az amerikai csapat a Világjátékok legesélyesebbje, de ha mégsem lesz meg az aranyérem, akkor sem fognak csüggedni, Tucker Johnson búcsúja csakis a fogathajtás eddigi legnagyobb bulijával érhet véget.

Légi szállítás:
a fogatlovak okozták az eddigi legnagyobb izgalmat! Visszafordult a lovakat szállító repülőgép!

    Különleges intézkedések előzték meg a világ legjobb fogatlovainak szállítását, melyet végül a többiektől elkülönítve nem a belga Liege-i, hanem az amszterdami Schiphol repülőtérről indítottak egy különleges Boeing Cargo Jumbo géppel. Mindezek ellenére másfél órás repülőút után a légkondicionáló berendezés meghibásodása miatt visszafordult a hatalmas repülő, nem kis izgalmakat okozva a versenyzőknek. A reptéren állítólag ez időre minden javító munkát leállítottak, hogy a Jumbo gép klíma berendezését helyre tudják hozni, majd rekord gyorsasággal, de így is hét órás késéssel újra útnak indították. A lovak végig a fedélzeten maradtak és a szakértők szerint is meglepő nyugalomban várták az újabb felszállást. Biztonsági okokból a teljes kísérő személyzetet lecserélték. A gép a világ fogatsportjának 45 legjobb francia, holland, svéd és német lovával végül helyi idő szerint tegnap délután megérkezett a Cincinnati repülőtérre.

ifj. Bozsik József
Frissítve: 2023.02.27.
Fotó: Canva

 

Hiba bejelentés