Kezdőlap Blog Oldal 318

A kehesség új neve: lóasztma

A légzőszervi problémák a lovak leggyakoribb bántalmai közé tartoznak. Dr. Bocz Nórával arról beszélgettünk, hogy vajon halálos ítélet-e, ha „tüdős”, vagy „kehes” egy ló, illetve hogy milyen szerepe van a betegség kialakulásában a hazai klímának.

Dr. Bocz Nóra légúti endoszkópiát végez

Kezdjük az elején! Tüdős, kehes, COPD-s, RAO-s, mi most az aktuális, általánosan elfogadott megnevezés, ha a lovak leggyakoribb légzőszervi zavarairól beszélünk?

Dr. Bocz Nóra: Pont aktuális erről beszélni, ugyanis 2015-ben a világ lóbelgyógyászai megállapodtak, hogy a lovak alsó légúti nem fertőző megbetegedéseit, azaz a kehességet innentől lóasztmának hívjuk.

Az előbb említett rövidítéseket is beleértve számos elnevezéssel illettük már, a COPD a humán gyógyászatból jött, aztán a RAO az angol rövidítésből (Recurrent Airway Obstruction). Sokan azt gondolják, hogy ez csak játék a szavakkal, de a kommunikáció szempontjából nagyon fontos, hogy egy nyelvet beszéljünk mi állatorvosok is egymás között, illetve a tulajdonosokkal.

Jónak tartom ezt a névválasztást, mert így könnyebb elmagyarázni is, megérteni is, hiszen egyre több hasonlóságot vélnek felfedezni a humán és lóasztma között. Persze a lótartók körében még sokáig a kehesség mint elnevezés fog élni, de a mi dolgunk, hogy tájékoztassuk őket az újdonságokról is.


És mi van a lóasztma hátterében?

Dr. Bocz Nóra: A lóasztma allergiás eredetű megbetegedés, azaz allergének váltják ki. Ezek az allergének a szénában és szalmában megtalálható penészek, endotoxinok. Ezek indítják el a folyamatot, váltják ki a légutak reakcióját, ami váladéktermelődésben, hörgőgörcsben és a légúti nyálkahártya megvastagodásában nyilvánul meg. Mind a három tényező jelentősen csökkenti a légutak átmérőjét, ezért látjuk a következő tüneteket: köhögés, nehezített légzés, orrfolyás. Persze ezek lehetnek enyhébbek illetve súlyosabbak, eszerint osztályozzuk és beszélünk enyhe-közepes, illetve súlyos lóasztmáról.

A baj az, hogy ha már kialakult az érzékenység, akkor a túlérzékeny légúti nyálkahártya már mindenre reagálni fog, innentől kezdve csak a méret számít: ami elég apró ahhoz, hogy lejusson a légutak végére, az ki fogja váltani a reakciót, legyen az por, pollen vagy épp a meleg, párás levegő.

Sok lótulajdonos mondja és mutatja, hogy neki első osztályú szénája van, az biztos nem okozhatja a bajt. Ezért fontos megérteni azt, hogy az allergiát sajnos egyetlen molekula is kiválthatja. És sajnos a szénakészítés technológiailag együtt jár ezekkel az allergénekkel, még a legjobb minőségű takarmány is tartalmazza őket.

Erre szoktam azt mondani, hogy hiába eszi egy istállóban ugyanazt a takarmányt és lélegzi be ugyanazt a levegőt minden ló, mégis csak az az egy-kettő fog köhögni, a többinek „semmi baja”. Persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen ma már tudjuk, hogy a kehességre való hajlamnak genetikai háttere is van. Ennek ellenére törekedni kell a legjobb minőségű takarmány etetésére, de ez sajnos nem elég.


Tegyük fel, hogy felhív egy lótartó azzal, hogy „doktornő, lehet, hogy tüdős a lovam”. Mit teszel ilyenkor, hogyan zajlik a vizsgálat?

Dr. Bocz Nóra: Nagyon fontos a kórelőzmény, a tulajdonos részletes kikérdezése, hogy mióta és milyen jellegű tüneteket tapasztal. Lényeges szempont a ló kora, hiszen egy fiatalabb lónál teljesen más betegségek jönnek szóba, mint egy idősebbnél, a használati irány, illetve hogy a tünetek nyugalomban vagy munkában észlelhetőek-e inkább. Én mindig időt szentelek arra is, hogy megnézzem a tartási és takarmányozási körülményeket, hogy minél komplexebben lássam a problémát, hiszen lehet, hogy a kezelést is több oldalról kell majd megközelíteni.

Ezután következik a fizikális vizsgálat. Hallgatózás a szív, a tüdő és a légcső felett, pulzus, légzésszám számolása, hőmérőzés és a szájnyálkahártya vizsgálata. Megköhögtetem a lovat, hogy halljam, milyen jellegű a köhögés, illetve plusz információ az, hogy mennyire könnyen váltható ki a köhögés. Ha olyan jellegű a probléma, akkor terheléses vizsgálatot is végzek, majd utána újra meghallgatom a lovat.

Egyes esetekben már hallgatózás során diagnózishoz jutunk, de sokszor sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet. Ilyenkor endoszkópos vizsgálatot szoktam végezni, ennek során egy kamerát vezetek be a légutakba, így látható, hogy van-e gyulladás, esetleg idegen test, váladék, látjuk ennek mennyiségét, esetleges felső légúti elváltozásokat, illetve lehetőségünk van mintavételre, amit a légcsőből és lejjebbről a tüdőből tudunk venni. Ez nagyon fontos, hiszen a laboreredmény függvényében ebből pontos diagnózist állíthatunk fel, és ennek megfelelően célzott kezelést kezdhetünk.

Mikor hívjalak fel téged én, mint lótartó? Akár már akkor, amikor a lovam egyszer-egyszer köhint? Vagy ha orrfolyása van?

Dr. Bocz Nóra: A lónak nem szabadna köhögnie. Tehát, ha egyszer-egyszer köhög, már az sem normális, annak már valamilyen kezdődő probléma lehet a hátterében.

Mi a helyzet, ha kiderül, hogy valóban kehes a ló?

Dr. Bocz Nóra: Mivel környezeti dolgok váltják ki, így nem meglepő az sem, hogy ha nem változtatunk meg semmit a ló környezetében, akkor nem érhetünk el hosszú távú eredményt sem. Én úgy szoktam magyarázni, hogy a kezelésnek két alappillére van: az állatorvosi, azaz a gyógyszeres és a menedzsmentbeli, azaz a környezetváltoztatás. Egyik sem működik a másik nélkül.


Minden ló más és minden lónak mások a tartási körülményei. De mégis mik azok a kezelési módok, ami tapasztalataid szerint a legjobban bevált a RAO-s lovak kezelésére?

Dr. Bocz Nóra: Ha egy ilyen lovat a poros istállóból elvinnének 100 kilométerrel távolabb legelőre, ahol egész évben vígan legelhet úgy, hogy nem kell mellé szénát adni, akkor valószínűleg megoldódna a probléma. De tudomásul kell vennünk, hogy a lótartók 99%-ának nem adatik meg ez a lehetőség. Még ha nyáron valaki meg is tudja ezt oldani, de télen sajnos szénát kell etetnünk, azaz nem tudjuk kiiktatni azt, ami kiváltja az egészet, ezért más módszereket kell alkalmazni. (Itt halkan megjegyzem, hogy a lóasztmának van egy olyan formája, ami pont legelőn alakul ki, de szerencsére az a ritkább.)

Sajnos ritka az, hogy a lótartók drasztikus környezetváltozást tudnak végrehajtani, és megoldódik a probléma. Általában inkább azzal nézünk szembe, hogy ez újra vissza-visszatérő probléma lesz. Erre általában fel is szoktuk készíteni őket, mert sokszor ez az állatorvosváltás egyik oka, hogy az állatorvos nem tudja meggyógyítani a lovat.

Merthogy ez ugyebár nem gyógyítható betegség…

Dr. Bocz Nóra: Sajnos így van, ez nem gyógyítható betegség, viszont teljesen tünetmentessé tehető.

Tehát ha a lovamnál RAO-t diagnosztizálsz, azzal nem a halálos ítéletét mondtad ki?

Dr. Bocz Nóra: Egyáltalán nem. Nem kell, és nem is szabad ezekről a lovakról lemondani, csak azt kell tudomásul venni, hogy sajnos nem a „doktornő, adjon egy injekciót és majd meggyógyul” helyzetről beszélünk, mert az egy-két nagyon szerencsés esettől eltekintve a tapasztalat azt mutatja, hogy visszatérő problémával kell szembenéznie a lótartónak.

A ló használható maradhat, de foglalkozni kell vele, a tartáskörülményeire jobban oda kell figyelni, és persze kezelni kell. Ha ez megvan, dolgozhat tovább, akár versenyezhet is. Sőt, annál jobb a lónak, minél tovább használatban marad.

Alapvetően a legelőt szoktuk ajánlani: minél többet legyen kint és legeljen. Lehetőség szerint ne tartsák istállóban, kiváló a félrideg tartás. Ha bokszban van, akkor jobb az angolbokszos megoldás.

Sajnos, ahogy az előbb említettem, Magyarországon gyakorlatilag lehetetlen, hogy ne kelljen az év bizonyos szakaszában szénát is adni a lovaknak. Ilyenkor fontos az, hogy nagyon jó minőségű legyen a takarmány, illetve meg kell szabadulni attól a portól, amit be tud lélegezni a ló. Ezt úgy érhetjük el, hogy beáztatjuk a szénát. Fontos, hogy nem elég a locsolgatás! A szénát alaposan át kell mosni úgy, hogy minden egyes szál vizes legyen, például egy kádban vagy hordóban. Valaki szénahálóba teszi, és azt, mint egy hatalmas teafiltert beáztatja egy hordó vízbe. Fontos, hogy nem szabad nagyon sokáig (10-12 óráig) ázni hagyni, mert akkor a széna tápanyag és ásványianyag-tartalma is jelentősen csökken. Viszont a túl rövid idejű áztatás kevés lehet, ha nagyobb mennyiséget szeretnénk vizezni. Ezt mindenkinek magának kell kikísérleteznie.

A széna kiváltható egyébként szénapellet etetésével, illetve nyugaton egyre inkább elterjedt a szenázs. A köhögésre kiváló lehet, de más veszélyeket azért rejthet magában a szenázs etetése, és Magyarországon nem is nagyon készítenek. Nem keverendő össze a szilázzsal, amit kukoricából, illetve gabonafélékből készítenek. A szenázs ezzel szemben a fűfélékből erjesztéssel nyert takarmány.

Másik módszer a szénagőzölés. Kifejezetten erre a célra gyártott gőzölőket lehet venni, persze nem olcsóak, viszont van olyan betegünk, akinél jól bevált és azóta megszűnt a köhögése.

A szalmát könnyebben el lehet hagyni, és kiváltani valamilyen pormentes alommal, forgáccsal például.

Figyelni kell a pormentes környezetre, egy asztmás lónak a halálos ítélete, ha benn áll a bokszában, miközben épp söpörnek az istállóban. A rendszeres almolás is szükséges, hiszen az ammónia nagyon irritatív gáz, ami szintén káros a légutakra.

Ez a menedzsment oldal, az állatorvos dolga a gyógyszeres kezelés – itt is számos lehetőség van, az injekciós kezelésektől az inhalálásig nagyon széles a paletta. Mindegyiknek van előnye és hátránya, mindig az adott körülményeknek megfelelő, legoptimálisabb kezelést kell választani.


Az inhaláció az viszonylag új, és talán még azt is mondhatnám, hogy elég divatos kezelési mód az utóbbi időben…

Dr. Bocz Nóra: Én abszolút ajánlani szoktam. Ha már gyógyszeres kezelésről beszélünk, ez a lónak a legjobb, hiszen ilyenkor helyileg hatunk a gyógyszerrel ott, ahol szükség van rá: közvetlenül a légutakban. Kisebb dózisokat alkalmazunk, nincsenek mellékhatások, szerintem a legjobb választás. A hátránya az, hogy felszerelés kell hozzá, drágább és a lótartó részéről munka- és időigényes, mert naponta kétszer ott kell lennie a ló mellett. És persze kérdés, hogy a ló hogyan viseli a beavatkozást.

Az inhalálásnak két módja van, az egyik, amikor egy kézi maszkot használunk, amibe beleillenek a szprés készítmények. A szpréket bepuffantva a ló orrára helyezzük a maszkot és pár levegővétellel belélegeztetjük. Ez viszonylag gyorsan megy, a kézi darab nem drága, a gyógyszer ára az, ami növeli a költségeket, főleg akkor, ha hosszútávon kell használni.

Kézi maszk és szpré – Fotó: BreathEazy

A másik módszer során egy gép segítségével porlasztjuk a folyékony halmazállapotú gyógyszert, amit egy speciális maszkon keresztül belélegez a ló. Ez a berendezés viszonylag drága és tovább tart maga a procedúra (10-20 perc), viszont a gyógyszerköltsége nem nagy.

Gép porlasztja a folyékony halmazállapotú gyógyszert – Fotó: HayGain

A gyógyszeres kezelés alapvetően a hörgőtágítón és a gyulladáscsökkentőn alapul. A hörgőtágító azért jó, mert gyorsan hat, gyakorlatilag azonnal megszünteti a hörgőgörcsöt, tehát a ló sokkal jobban lesz elég rövid idő alatt – de a hatás is csak rövid ideig tart.

A hosszútávú kezelés alapja a gyulladáscsökkentő kell, hogy legyen. Azt szoktam ajánlani, hogy a hörgőtágítóval kell kezdeni az inhalálást, ami gyorsan kitágítja a hörgőket, majd utána mehet a gyulladáscsökkentő a már szépen kitágult légutakba. Így jobban be tudja szippantani a gyógyszert a ló, jobb hatást is tudunk elérni.

Sokan abba a hibába esnek, hogy csak hörgőtágítót használnak, ami abszolút rossz megoldás, mert bár tünetileg jobban lesz a ló, hiszen kitágulnak a hörgők, de így csak azt érjük el, hogy még több allergén kerül be, anélkül, hogy csökkentenénk a gyulladást, tehát a folyamat rosszabbodni fog. Muszáj gyulladást is csökkenteni.

Egyébként maga az inhalálás még abban különbözik, hogy általában kicsit lassabban hat. Ha elkezdünk inhalálni egy lovat, akkor 3-5 nap múlva érjük el a terápiás gyógyszer-koncentrációt. Ez azt jelenti, hogy ha gyors hatást szeretnénk, például egy rohamban, akkor inkább gyorsan ható vénás injekciót és/vagy hörgőtágítót érdemes használni, utána pedig elkezdeni az inhalálást.

Az injekciós készítmények alkalmazása egyszerűbb, olcsóbbak, viszont van szisztémás hatásuk is, tehát az egész lóra hatnak, nem csak a tüdőre. Ezek között is vannak rövidebb-hosszabb hatásúak, itt is az adott ló és a körülmények határozzák meg a választást.

Egyébként a lógyógyászatnak ez egy nagyon érdekes és kifejezetten sokat kutatott része, szinte minden évben újabb és újabb külföldi cikkek, előadások jelennek meg a témában. Teljesen más alapú, újabb kezelési módszerek tűnnek hatékonynak, amik reméljük, a jövőben elérhetőek lesznek és beváltják a hozzájuk fűzött reményeket. Remélem ezekről is hallhatok most júliusban Koppenhágában, ahol egy kifejezetten légzőszervi megbetegedésekkel foglalkozó szimpóziumot rendeznek, amin én is tervezek részt venni.

A fotón Dr. Bocz Nóra, a fotós pedig Csejk Anna

Annyi népi bölcsességet hallani, hogy etess például fokhagymát, vöröshagymát, tormát, mert az helyrehozza a „tüdős” lovat… Mit tudsz ezekről mondani?

Dr. Bocz Nóra: Sok lótartó általában maga szeretné megoldani a problémát, és már csak akkor hívnak minket, amikor már mindent kipróbáltak, ami a konyhában volt és semmi sem segített. Persze a fokhagymával és tormával ártani nem lehet, segíthet is esetleg, a fontos viszont az, hogy ha nem segít, akkor tovább kell lépni. Minél előbb el tudjuk kezdeni a kezelést, illetve optimalizálni a környezetet, annál jobb esélyeink vannak. Nem beszélve arról, hogy a legeslegfontosabb a pontos diagnózis felállítása. Mi most az asztmáról/kehességről beszélünk, de emellett számtalan más légúti megbetegedés van, amik teljesen más kezelést igényelnek.

 Mit tehet a lótartó, el lehet kerülni valahogy az asztma kialakulását?

Dr. Bocz Nóra: A megelőzés kulcsa ugyanaz, mint magáé a kezelésé: legelő, jó minőségű takarmány, pormentes környezet és rendszeres munka.

Viszont ha már baj van, akkor fontos az állatorvos és a tulajdonos együttes közreműködése, hiszen hosszútávon ez szolgálja legjobban a ló érdekeit.

Elérhetőségek:

Dr. Bocz Nóra

Telefon: +36 30 722 5766

Dr. Molnár József

Telefon: +36 30 279 0916
Facebook oldal: facebook.com/lovaspraxis

 

2017.01.31. Szerkesztette: Magyar Dorottya.
Frissítve: 2022.08.02.
Fotók: Canva

A telivértenyészet, ahol a legprofibb lovak születnek

A Route des Etalons, a francia „Mének útja” két napja során még Aga Khan különösen zárt ménese, Bonneval is bemutatta a ménjeit, közöttük a jelenlegi második legdrágább francia mént, Siyounit is.

Sinndar az ide szezonra Le Lion d’Angers-ba költözik, a nemzetkjözi ménesbe.

Már a ménes gazdájának személye is különleges. Aga Khan családja 1921. óta van jelen Franciaországban. A jelenlegi, a IV. Aga Khan az 1200 éve alapított nizari izmaili hitű, a Földön szétszórtan, de elsősorban Indiában, Pakisztánban, Iránban és Afrika egyes részein élő, több mint húszmillió ember vallási vezetője, imámként 49. a sorban. A Harvardon végzett Karim Aga Khan azonban nem csak vallási vezető, hanem a közösség politikai és mindenekelőtt gazdasági ügyeinek fő intézője is.

Aga Khan személye és a környezete meglehetősen védett, így a ménes kinyitása a nagyközönség számára nem mindennapi esemény. A fogadtatás azonban annál barátságosabbnak és közvetlenebbnek bizonyult, miközben a szervezés tökéletes volt. A látogatóknak például a nap során többször is kvízjátékot rendeztek, amelyen fedeztetési jogot lehetett nyerni.

Siyouni 45.000 euróért fedez a Haras de Bonnevalban.

Aga Khan Írországban (itt áll az Arc de Triomphe győztes Sea The Stars és 2017-től az Epsom és Ír Derby-t nyert Harzand is) és Franciaországban foglalkozik telivértenyésztéssel. A francia tenyésztő központja négy egymáshoz közeli egységből áll, amelyek közül a nemrég felújított Bonneval a legnagyobb. Ez a mének otthona és ide kerülnek a fedeztetésre váró kancák is. Aga Khan nagyon sikeres tenyésztő, hiszen saját nevelésű lovai több mint 100 Group 1-es versenyt nyertek és csak a 2000-es évek óta háromszor is győztek az Arc de Triomphe-ban, a világ legmagasabban díjazott gyepversenyében (Sinndar, Zarkava és Dalakhani).

A ménesbe idén nem tért vissza a 2016-ban itt fedezett mének nagyobb része, azaz Redoute’s Choice, Charm Spirit, valamint Makfi, így mindössze egy mén maradt volna 2017-ben. A menedzsment ezért úgy döntött, hogy tenyésztésbe állítja a saját nevelésű Dariyant (fedára 8.000 euró). Shamardal és a ménes egyik nagyon sikeres kancájának, Daryakananak az ötéves fia Group 1-es és Group 2-es nyerő középtávon, így joggal reménykedhetnek abban, hogy sikeres apaménné válik.

A ménes legnagyobb attrakciója azonban a második legdrágább francia fedezőmén, Siyouni, akinek a fedeztetési díját a 2016-os 30.000 euróról idén 45.000 euróra emelték. A Pivotal apaságú mén tavaly 224 kancát fedezett és nem csoda, hogy hatalmas az érdeklődés rá, hiszen utódai mindössze 2014-óta futnak a pályán és két év alatt már tíz nyert vagy szerzett helyezést Group versenyekben, akik közül Everdya Group 1-ben is győzött. A ménben tavaly év végén néhány darab, egy ötvened tulajdonrészt jelentő részesedést lehetett vásárolni. Az árak 330-360.000 euró (100-112 millió forint) között alakultak ki, így jól érzékelhető, hogy mekkora is ennek a lónak a mai értéke.

2017.01.30. Szöveg és fotók: Vonczem Gabriella
Kiemelt fotó: Canva
Frissítve: 2022.08.11.

6 ok, amiért a lovasok várják a tavaszt

Beköszönött a február, a lovasok pedig már tudják azt, amit mások még épp csak sejtenek: hogy egyre közelebb a tavasz. És hogy miért is várják a lovasok annyira a tél végét? 6 igen nyomós okuk van rá.

1. Mert nincs is nagyobb öröm, mint egy gyönyörű, egészséges kiscsikó.

2. Végre nem úgy nézel ki, mint a Michelin baba, hiszen búcsút vehetsz a thermo lovaglócsizmától, a dupla lovaglókesztyűtől és a réteges öltözködéstől.

3. Egyre hosszabbak a nappalok, így suli vagy meló után még világosban kiérsz az istállóba. Sőt, akár lovagolhatsz is.

4. Elkezdődik a szabadtéri versenyek szezonja és minden hétvégén egymást érik a jobbnál jobb lovas programok.

5. A lovad végre a legelőn töltheti az időt.

6. Mert nincs is szebb a kellemes tavaszi tereplovaglásoknál és a madárcsicsergésnél.

+1 ok a tartózkodásra: A jeges talajon csúszkáló lovakat felváltják a vastagon sárba panírozott lovak.

+1, amiért egyáltalán nem várod a tavaszt: a vedlés. De vigasztaljon a tudat, hogy pufi plüssló helyett előbújhat lovad sportos énje. Ráadásul a lóápolás is gyorsabban fog menni.

2017.02.01. Lovasok.hu
Frissítve: 2022.08.02.
Fotók: Canva, Haga zsuzsanna

A legjobb lovak csatájával indult az év Floridában

A legek versenye volt a Pegasus World Cup: rekord összegért, 12 millió dollárért futottak a telivérek. A világ legtöbb pénzdíjat nyert lova, tízezrek kedvence, California Chrome pedig elbúcsúzott, hogy átadja helyét a feltörekvő Arrogate-nek.

Az amaerikai galopp-pályák legújabb csillaga: Arrogate

A világ legmagasabban, azaz 12 millió dollárral (3,4 milliárd forint) díjazott versenyét, a Pegasus World Cupot az ifjú titán, Arrogate nyerte, miközben California Chrome ekkor futotta utolsó versenyét.

Siker lett a meghökkentő ötletből

Amikor Frank Stronach előállt azzal az ötlettel, hogy a világ lóversenyzése szempontjából holt időszaknak számító januárban megrendezi a világ legmagasabban díjazott versenyét, kevesen hittek a sikerében.

Amikor pedig elmondta, hogy a pénzdíjat hogyan szeretné előteremteni, még többen gondolták azt, hogy nagyon merész az elképzelés. Az ötlet ugyanis az volt, hogy a versenyen 12 ló indulhat és a versenydíjat egy-egy millió dolláros hozzájárulással a résztvevő lovak tulajdonosai adják össze. Amerikában azonban ez sem lehetetlen és az ebreichsdorfi versenypályát és lovassport központot is felépített osztrák származású kanadai milliárdos megvalósította az elképzelését.

A 12 résztvevő azonban nem csak indulási jogot kapott a versenyben, hanem beleszólhatott a versenyfeltételek kialakításába, illetve a versenyből származó bevételekből (egyebek között a reklámokból, a fogadásból, a belépőkből, közvetítési jogokból, vendéglátásból) is egyenlő arányban részesednek.

Titánok harca a pályán

A versenyt január 28-ra Stronach egyik saját pályáján, a dél-floridai Gulfstream Parkban tartották meg. A sikert előzetesen az garantálta, hogy a két legjobb amerikai ló, a hatalmas népszerűségnek örvendő California Chrome, valamint legnagyobb vetélytársa, Arrogate is a nevezettek között szerepelt.

Nem ez volt az első összecsapás

2016 végén a Breeders’s Cup Classicban – amely az idősebb korosztályt is felvonultató, az USA legnagyobb presztízzsel rendelkező versenye – a két telivér már találkozott és akkor a hároméves Arrogate hatalmas csatában az utolsó métereken megelőzte az ötéves California Chrome-ot.

Ezúttal mindenki hatalmas izgalommal várta, hogy sikerül-e California Chrome-nak visszavágnia.

Csak a legjobbak voltak elég jók

Közben azért érdemes megemlíteni, hogy a két kiemelkedő esélyes mellé nem tűnt egyszerűnek megfelelő képességű vetélytársakat találni, hiszen a versenyben részesedést szerző futtatóknak nem feltétlenül állt az istállójában az 1800 méteres távú homokversenyre kimagasló képességű telivére.

Így sokan, egyebek között Coolmore is (ők Khalid Abdullahtól bérelték ki Arrogatet) különböző bérleti vagy vásárlási konstrukciókat dolgoztak ki, de olyan is akadt, aki Dél-Amerikából vásárolt (mint utólag kiderült, nem sok sikerrel, mert a ló utolsó helyen ért célba) magának indulót.

Az érdeklődést tovább fokozta, hogy nem sokkal a verseny előtt nyilvánosságra hozták a mértékadó IFHA (International Federation of Horseracing Authorities, Lóversenyhatóságok Nemzetközi Szövetsége) 2016-ra vonatkozó, a világ legjobb versenylovait rangsoroló listáját, amelynek élén Arrogate állt California Chrome előtt. Ezek után az egész világon jóformán mindenki látni akarta a két ló újabb csatáját.

A ló, aki 14,7 millió dollárt nyert

California Chrome-ról azt érdemes tudni, hogy két és hat éves kora között 27 versenyben futott és 16 alkalommal győzött.

Megnyerte 2014-ben a Group 1-es Kentucky Derby-t, a Preakness Stakes-t és a Santa Anita Derby-t. A következő évben sérülés miatt csak kétszer futott, majd 2016-ban győzött a Dubai World Cup-ban, illetve még két másik észak-amerikai Group 1-es versenyben is, majd ezután kapott ki Arrogate-től a Breeders’ Cup Classicban.

Kétszer is megválasztották az USÁ-ban az év lovának. Az össznyereménye meghaladja a 14,7 millió dollárt (4,2 milliárd forint).

California Chrome

Arrogate rögtön az élre startolt

Arrogate kétévesen nem futott és háromévesen, azaz 2016-ban is kihagyta a legjobb hároméveseknek szóló nagyversenyeket.

A nyár végén azonban hatalmas feltűnést keltett a 2000 méteres Travers Stakes-ben, amelyet hatalmas fölénnyel, új pályarekorddal nyert meg, a többség számára teljesen váratlanul. Ezek után tovább javult a Juddmonte Farms színeiben futó hatalmas mén és októberben legyőzte a nagy California Chrome-ot is.

Négyévesen az első versenye a Pegasus World Cup volt, ahol a már veteránnak számító Mike Smith-szel a hátán fölényes győzelmet aratott Shaman Ghost, valamint Neolithic előtt és ezzel elnyerte a 7 millió dolláros első díjat is. California Chrome pedig csúcsformájától elmaradva csupán a kilencedik helyen ért célba.

California Chrome elbúcsúzott

Azt már a verseny előtt bejelentették, hogy ez lesz California Chrome utolsó futása, aki a versenyt követő napon már el is utazott Kentucky-ba a Taylor Made Farmra, ahol február közepén megkezdi fedezőméni karrierjét. Származása nem a legdivatosabb vagy legdrágább kategóriába tartozik, azonban így is nagy az érdeklődés iránta. Az első évében 40.000 dollárért (11,6 millió forint) fedez majd.

Folytatása következik

A Pegasus World Cup első felvonása hatalmas érdeklődésnek örvendett, a pálya ezen a versenynapon új fogadási rekordot ért el 40 millió dollár feletti forgalommal, így mindenki kíváncsian várja a folytatást egy év múlva.

2017.01.31. Vonczem Gabriella
Fotó: Arrogate, California Chrome

Beleszeretett a lovakba a Kincsem film hősnője

A Kincsem film miatt kezdett lovagolni Petrik Andrea: a forgatás előtt még sosem ült lovon, a filmet megelőző felkészülés és a forgatás során azonban igazán összecsiszolódott filmbéli lovaival a Kincsem főhősnője. Mint mondja, a filmes hátasoktól való búcsú rosszabb volt, mint a szerelem elmúlása.

Nyeregben a Kincsem film főszereplői: Petrik Andrea és Nagy Ervin

2017. március 16-án mutatják be a hazai mozik az új magyar szuperprodukciót, a Kincsemet, amelynek öntörvényű női főhősét a Junior Príma díjas színésznő, Petrik Andrea alakítja.

A Kincsem címe ellenére nem a csodakanca életéről szóló dokumentumfilm lesz, hanem az 1848/49-es szabadságharcot követő megtorlás éveinek Magyarországán játszódó romantikus kalandfilm, melyben a színésznő Klára von Oettingen-t bőrébe bújik, aki viharos szerelmi kapcsolatba bonyolódik apja ősellenségével, Blaskovich Ernővel, Kincsem gazdájával. Utóbbit Nagy Ervin formálja meg.

Nagy Ervin, vagyis Blaskovich Ernő

Petrik Andrea számára sok szempontból izgalmasnak kihívás volt a szerep, de egy dologban nem volt biztos, amikor igent mondott a rendező, Herendi Gábor felkérésére.

A forgatás előtt sosem ültem lovon, és azt sem tudtam, hogyan fogom elsajátítani az alapokat a felvételek kezdetéig” – meséli a színésznő. Hozzátette, végtelenül szerencsés volt, mert segítőkész, türelmes oktatót, a kaszkadőrszakértő Hídvégi Leventét kapta meg maga mellé, akivel két hónapon keresztül szinte minden nap gyakorolt. Ennek meg is lett az eredménye. Rövid idő alatt nem csupán a legalapvetőbb lovaglási ismeretek sajátította el, hanem három hét tanulás után már vágtára is vállalkozott, és szorgalmasan rótta a köröket az alagi pályán.

Két csodálatos lovat kaptam társul. Csengével és Amigóval nem csupán a felkészülés során, hanem a forgatás idején is együtt dolgoztunk. Ennek köszönhetően nagyon összecsiszolódtam velük. Szomorú voltam, amikor véget ért a közös munka, mert emiatt tőlük is el kellett válnom. Azt éreztem akkor, hogy ez rosszabb, mint egy szerelem elmúlása.” – idézte fel a búcsú pillanatait a színésznő, aki a lovaglást, és a két lovat egy életre a szívébe zárta.

Bár a forgatás után kevés ideje maradt a lovakra és a lovaglásra, tervei közt továbbra is szerepel, hogy visszaüljön a nyeregbe és képezze magát a maga örömére.

2017.01.31. Fotó: Szabó Adrienn
Frissítve: 2022.09.11.

A dubaji uralkodó legjobb telivér ménjei

Tele izgalommal indult a Route des Etalons, a francia „Mének útja”, hiszen ezen a január végi hétvégén a világ legnagyobb telivértenyésztő vállalkozásának, a Darley francia ménesébe, a Haras du Logis-ba is betekinthettek a látogatók.

Masterstroke Group 2-es győzelemig jutott.

Darley, az olajozott gépezet

A ménes a dúsgazdag uralkodó, Mohammed bin Rashid Al Maktoum tulajdonában áll, aki a telivérfuttatás, illetve ezzel párhuzamosan a tenyésztés igazi megszállottja és ezért vagyonokat fektet a méneseibe.

Dubai uralkodója, az Egyesült Arab Emirátusok alelnöke és miniszterelnöke is egyben Mohammed bin Rashid Al Maktoum, aki 1977-ben vásárolta meg az első angol telivérét. Az 1980-as évektől kezdve pedig bátyjával (aki néhány éve elhunyt) kiépítette a világ legnagyobb angol telivér tenyészetét Darley Stud néven.

Authorized, a legdrágább mén.

Jelenleg hat országban, az Amerikai Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban, valamint Angliában (ez a központ), Írországban és Franciaországban tartanak fenn méneseket. Futtatóként Godolphin Istálló néven szintén a világ meghatározó tulajdonosai közé tartoznak.

A hangulatos kőépületekből álló normandiai Logis ménesben jelenleg kilenc mén áll. A legdrágább (fedára 10.000 euró) Authorized, aki négy Group 1-es versenyt nyert, köztük az Epsom Derby-t és 2007-ben Európa és a világ legjobb háromévesének választották meg. A tenyésztésben azonban nem tudott önmagához hasonlót adni.

A német születésű Monsun fiú, Manduro.

Nála sokkal jobban ajánlották a német születésű Monsun fiút, Mandurot (fedára 9.000 euró), aki ötévesen jutott a csúcsra és három Group 1-es győzelme után az Arc de Triomphe legnagyobb esélyesének számított, de sérülés miatt végül be kellett fejeznie karrierjét. Az idén 15 éves mén eddig hat Group 1 nyerőt adott, akik közül eddig az extra hosszútávú, Aga Khan színekben versenyző Vazirabad a legeredményesebb.

Az első látásra is igazi üzleti vállalkozásnak tűnő ménes azonban a legújabb felállítású, elsősorban Ausztráliából áthozott ménjeit reklámozza a leginkább. Közülük a legnagyobb sztár a hatalmas, gyönyörű küllemű, ötéves Exosphere (fedára 6.000 euró), akit Ausztráliában a legjobb hároméves sprinternek is megválasztottak.

Exosphere Ausztráliából érkezett a ménesbe.

A marketing támogatásra szoruló, új mének közül a Shamardal apaságú, mérföldes Bow Crekket és a hosszabb távon három Group 1-et nyert, Dubawitól származó Hunter’s Lightot (mindkettő 4.000 euróért fedez) pedig a Darley bevonta az ún. Club konstrukciójába. Ez annyit jelent, hogy ha valaki a „Club tag” mének közül egy vagy akár több mén fedeztetési díját előre kifizeti, az a következő két évre kap egy (vagy, ha több ménnél fizetett, akkor mindegyiknél egy-egy) ingyen fedeztetést az adott mén(ek)től. Aki pedig minden Clubban szereplő ménre befizet, akkor örökre fedeztetési jogot kap náluk.

A ménesben áll még a tavaly első évjáratával sikeresen bemutatkozott, Rahy apaságú Rio De La Plata (5.500 euró), valamint az utódaival idén debütáló, szintén Monsuntól származó, azonban csak Group 2-es győzelemig jutott Masterstroke (fedára 3.000 euró) is.

Ne feledkezzünk meg a szintén Ausztráliából áthozott korai és gyors Sidestepről (fedára 4.000 euró), valamint a már húszas éveit taposó, hétszeres francia apaménsampionról, Slickly-ről (fedára 4.000 euró), sem, akit azonban nem mutattak be korára való tekintettel. Aki azonban az ő vérvonalára (Linamix apaságú) vágyik, annak elég a csehországi Napajedláig mennie, mert Meandre nevű fiát idén ott állították fel fedezőménként.

Azt érdemes még megjegyezni, hogy Darley legjobb és legdrágább ménjei (Dubawi, Golden Horn, Shamardal, Teofilo, Exceed and Excel, New Approach) Európában Angliában és Írországban állnak.

2017.01.30. Szöveg és fotók: Vonczem Gabriella
Kiemelt kép: Canva
Frissítve: 2022.08.11.

Tudj meg mindent a díjlovaglás királynőjéről

Aligha akad olyan lovas, aki ne ismerné az elmúlt évek díjlovaglásának legnagyobb alakját, az ötszörös olimpiai bajnok Isabell Werthet, kinek neve minőségi lófelszerelésekről is visszaköszön. Most képbe hozunk, hogy március 19-én az EQUITANA hatos csarnokában, mikor a világklasszis nyílt edzést tart, már csak egy kérdésed maradjon: miért nem nézted meg őt korábban?

Minden lehetőség adott volt a sikerhez

A 47 éves lovas, az olimpiai részvételek és megszerzett érmek rekordere saját szülei farmján kezdett el lovagolni mindössze ötesztendősen. Minden lehetőség adott volt, hogy sikeres lovassá váljon.

Versenyzői pályafutását díjugratásban és militaryban kezdte, a díjlovaglást 17 évesen próbálta ki. Két esztendővel később, 19 évesen mutatkozott be a világ díjlovas közönsége előtt. S hogy miért volt a váltás? Édesapja egyik barátja, Dr. Uwe-Schulten Baumer a lány tehetségét látva megkérdezte, nem lenne-e kedve kipróbálni az egyik díjlovát.  A többi már mondhati történelem.

Első nagypályás lova, a sárga Gigolo három olimpián (Az 1992-es Barcelonai, az 1996-os Atlantai és a 2000-es Sydney-i olimpián) volt a társa, édesapja barátja, egyben a ló tulajdonosa pedig az edzője.  A 2000-es olimpia után azonban Isabell Werth és Uwe Schulten-Baumer útjai szétváltak, majd újabb edzőváltás helyett 2002-ben Werth már saját sportistállót alapított. 2003-ban az év lovasának választotta a nemzetközi lovassport-közvélemény.

Dr. Uwe-Schulten Baumer, Isabell Werth és Gigolo

Világrekorder, jogász és márkanév

Isabell Werth következő sztárlova Satchmo, akivel a Német Mesterek Tornáján világrekordot állított fel, a díjlovas által valaha elért legmagasabb százalék tekintetében (a rekordot később megdöntötték).

2006-ban a páros megnyerte a világbajnokságot, egyben részese volt a németek csapataranyának. A 2008-as pekingi olimpián a német csapat arany, Werth egyéniben ezüstérmes lett. 2009-ben Lyonban Werth újabb százalék-rekordot állított fel, Zenés Kűrben 90.09%-ot ért el Weihegolddal. 2016-ban Rióban, Weihegold nyergében megismétlődött a pekingi olimpián elért csapat arany és egyéni ezüstérmes eredmény.

Werth a mai napig aktívan versenyez, munkáját egykori csapattársa, Monica Theodorescu segíti.

Isabell Werth civilben jogász, élete párját hivatása által ismerte meg. A Karstadt céggel való munkakapcsolata hozta össze a cég menedzserével Wolfgang Urbannal, akivel azóta is egy párt alkotnak. Egy közös gyermekük van.

Werth neve minőségi, márkás lófelszerelésekről és divatos lovasruházati darabokról is visszaköszön. A Bates/Wintec egyik nyeregtípusát Isabell Werth-tel együttműködve fejlesztették ki, a modell egyike a legkedveltebb díjlovas nyergeknek világszerte.

Az aranyérmes német válogatott Rióban
Isabell Werth, Dorothee Schneider, Sonke Rothenberger és Kristina Broring-Sprehe

Nyílt edzésen és ménszemlén is megcsodálhatod

Isabell Werth nyílt edzése március 19-én tekinthető meg az EQUITANA hatos csarnokában. Pat Parellihez hasonlóan ő is néhány szerencsés kiválasztott lovassal dolgozik majd, emellett az érdeklődőknek itt is lesz lehetőségük kérdéseket feltenni, problémákat kifejteni s hasznos tanácsokkal hazatérni.

Akinek ekkor nem nyílik alkalma megnézni az ötszörös olimpiai bajnokot nyeregben, az vasárnap még bepótolhatja a ménszemlén, ahol Isabell Werth a nagy genetikai értékkel és teljesítménnyel rendelkező fedezőmént, Belantist mutatja be nyereg alatt. Mindkét eseményre külön belépőjegy megváltása szükséges.

Fődíj: vásárbelépő három napra, és szállás két éjszakára
2017. január 19. és 2017. március 10. között és nyerd meg a fődíjat:
  • három napra szóló vásárbelépőt az  EQUITANA-ra két fő részére
  • belépőt a HOP TOP Show-ra két fő részére
  • szállást két főnek két éjszakára Essenben

2017.01.30. Andics Bernadett, Lovasok.hu
Forrás: Equitana.com
Fotók: Worlddressagemasters.com,
Schindlhof.atDressage-international.com

Kiemelt kép: Canva

Rendhagyó lóanatómia órák Essenben

Azt már tudjuk, hogy az EQUITANA több, mint kiállítás és vásár, hiszen 9 napon át számos lovasbemutató és verseny is várja a lovak szerelmeseit. Emellett pedig az EQUITANA egész ideje alatt kiemelt figyelmet kap a lóegészség. Szemléletes, a laikusok számára is könnyen érthető előadásokon tanulhatsz megelőzésről, gyógyításról, takarmányozásról.

A 1-es számú csarnokban egymást követik majd a különböző lóanatómiai és lóegészségtani kiselőadások a kiállítás és vásár egész ideje alatt. Dr. Helmuth Ende lovas szakállatorvos már évek óta aktív résztvevője az Equitanának. A doktor szemléletes eszközökkel (életnagyságú ábrák és valódi, preparált testrészek, végtagok és szervek) mutatja be a lovak leggyakrabban előforduló sérüléseit, betegségeit, különös hangsúlyt fektetve azokra a szituációkra, melyekkel az átlagos lótartó is találkozhat.

Ismerteti a balesetek, betegségek megelőzésének fontosságát és az ezzel kapcsolatos intézkedéseket, tennivalókat. A két legismertebb, s talán legrettegettebb lóbetegségnek, a kehességnek és a kólikának kitüntetett helye van az előadások sorában, melyeket két, szokatlan módon működő preparátum tesz emlékezetessé: egy valódi, „lélegző” tüdő, s egy kádba merített, perisztaltikus mozgást végző vastagbél.

Dr. Helmuth Ende a takarmányozást is górcső alá veszi: tapintható, szagolható tápminták segítségével hangzanak el a lótakarmányozás alapjai, természetesen a hibás etetés és az abból fakadó leggyakoribb betegségek ismertetésével együtt.

A laikusok számára is közérthető, színes, interaktív lógyógyászati előadások mellett, egy szakmabeliek számára rendezett kongresszus is zajlik majd az Equitana ideje alatt. A helyi állatorvosokon és lóegészségügyi szakembereken, patkolókovácsokon kívül francia, angol, olasz, holland, norvég, osztrák és svájci előadók számolnak be munkájuk és kutatásaik során elért eredményeikről.

Dr. Helmuth Ende látványos előadásait kár volna kihagyni

Az előadók még nem, a témakörök azonban már ismertek:

  • a csontrendszer megbetegedései, elváltozásai
  • patairha gyulladás
  • láz és labordiagnosztika
  • a nyaki gerinc elváltozásai: leletek és értelmezésük
  • röntgenvizsgálatok és jelentőségük

A kongresszus csak szakmai közönség számára látogatható, míg Dr. Helmuth Ende előadásai kimondottan a nagyközönséghez szólnak.

Fődíj: vásárbelépő három napra, és szállás két éjszakára
2017. január 19. és 2017. március 10. között és nyerd meg a fődíjat:
  • három napra szóló vásárbelépőt az  EQUITANA-ra két fő részére
  • belépőt a HOP TOP Show-ra két fő részére
  • szállást két főnek két éjszakára Essenben

2017.01.25. Andics Bernadett, Lovasok.hu
Forrás: Equitana.com
Fotó: Helmutende.de, Equitana.com

A Fiat ménesében is van már pick-up

Legin István, a Jazzy Rádió egyik népszerű műsorvezetője ezúttal a pick-upok táborának legújabb tagját, a Fiat Fullbacket vitte el egy körre, hogy kipróbálja, vajon megfelel-e a lovasok elvárásainak és bírja-e a terhelést egy lovardában is.

Bárhonnan is nézed, a Fiat Fullback minden irányból dögös.

Újdonságnak csak a Fiat kínálatában mondható ez a szépség, hiszen valójában a Mitsubishi L200 lapul az emblémák és az átdolgozott hűtőrács mögött. Nincs is ezzel baj, ami jól bevált, miért ne használjuk? Inkább kürtöljük világgá örömünkben, hogy végre a Fiat ménesében is van már pick-up.

Kiscsikónak pláne nem nevezhető a Fullback, hiszen egy 2400 köbcentis, turbódiesellel szerelt 180 lóerős pick-up, ami inkább egy temperamentumos igáslóhoz hasonlítható. Igazi, kemény munkaló 1,8 méter hosszú platóján 1 tonna teherbírással, és 3,1 tonna vontatható súllyal. Szerencsére tesztautónknak is van vonóhorga, így látszik is a robosztus, teherbíró rögzítés, ráadásul a Bellandor Lovasközpont lószállítóját is rá tudtuk akasztani teszteléshez.

Ugyanakkor beüléskor rögtön feltűnik, hogy egy személyautó kényelmével, és felszereltségével találkozunk a dupla kabinos, bőrüléses fülkében. Elöl-hátul nagy lábterek, és tágas tér. A vezetőülés elektromosan állítható minden irányban, a támla és az ülőfelület is dönthető. Tényleg maximális kényelemre szabályozható.

A belső kidolgozása is tetszetős, középen a 7 colos érintőképernyős központi kijelző többfunkciós. Magába foglalja a GPS navigációt (amit könnyű frissíteni, mert egy külön SD kártyáról tölti be magát), a Bluetoothos telefonkapcsolatot, a tolatókamerát, hogy a pátyi Bellandor Lovasközpontban könnyebb legyen rátolatni a lószállítóra. A rádió és az SD kártyás Hi-Fi rendszer is digitális, aminek végre elégedett voltam a hangzásminőségével. Nagyobb hangerőnél sem torzít, és tisztán szól, ami nem minden gyári autós Hi-fi rendszerről mondható el. A digitális klíma kétzónás, és mindkét első ülésre van külön kapcsolható kétfokozatú ülésfűtés. A központi zár a kulcsról kapcsolható, de sajna a belső zárásáról megfeledkeztek mérnökeink. Külön kapcsoló nélkül a kilincsgombbal tudjuk csak zárni az autót belülről. A multifunkciós kormányról jól kitapogatható gombokkal vezérelhetjük a rádiót, és a tempomatot, ami rendelkezik még sebességhatárolóval is.

“Jaj, ne búsulj. Szerintem a Te orrvonalad a legszebb a világon. … De csak a Fullbacké után.”

A nagy kényelemben szunyókálni azért vezetés közben nem ajánlatos, de ha mégis elbambulnánk, egy sávelhagyásos radar csipogással terel vissza a közlekedési karámba. Lámpánknak és ablaktörlőnknek van egy automata állása is. A műszerfal kijelzője is többfunkciós, de minden infót sajna csak egyenként mutat. Nyomógombja nem épp ideálisan a műszeregység közepén díszeleg, aminek kezelése elég kényelmetlen. Kisebb pakolóhelyekből sok van, a közepes kesztyűtartóban, az ajtóknál, és középen is. A hátsó üléstámlánál laposabb holmikat tudunk berámolni, de kicsit nagyobbacska kézitáskának már nincs helye. A tetőbe süllyesztett szemüvegtartó lehetne mélyebb, mert a modern ívelt napszemcsikkel megszorul.

Tesztautónk 5 sebességes, automata váltós. Van félautomata állása is, ahol kézzel kapcsolhatjuk a fokozatokat akár a kormány alatti fülekkel, akár a manuális fílinget nyújtó váltókar le-föl nyomásával. Főleg terepen jön jól ez a kézi funkció. Bár lejtmenetnél is ajánlatos visszaléptetnünk, mert az automatánk nem nagyon figyel a motorfékre. A váltókar mellett hever az üzemmód kapcsoló a két- illetve négykerék-meghajtáshoz, valamint a differenciálzárhoz is. Viszont a kapcsolást csak 100 kilométer per órás vágta alatt végzi el.

Fullback a fedelesben

A motorzaj meglepően alacsony, még nagyobb tempónál is alig hallható a fülkében. Néhány generációval ezelőtt a magas építésű pick-upok csúnyán viselkedtek autópálya tempónál vagy szeles időben. A Fullbacknél ennek nyoma sincs, autópályás gyorsvágtánál is kifogástalan az úttartása a fékerő elosztóval (EBD) kiegészített ABS, és a menetstabilizáló (ESC) elektronikáknak köszönhetően.

Terepképességei is jók, 17 colos nagy kerekei könnyedén átgázoltak a pátyi Bellandor Lovasközpont jeges hóbuckáin a fotózás során. A plató négy sarkában praktikus rögzítő fülek vannak.

A Fullback megfogja a tekinteteket, krómozott tükrei, fellépő küszöbjei, és nagy bukócsöve a csillogó felnikkel és ezüstös első kartervédő kontúrjával mutatóssá teszik. A Bellandor lovacskái is nagyon megnézegették. De aohgy a lovak foga is sokmindent elárul, egy alaposabb vizsgálat után itt is kiderül, hogy a látványos bukócső valóban csak a látványt szolgálja. Megkopogtatva a hangja is árulkodik csekélyebb falvastagságáról, a rögzítési pontjai pedig végleg meggyőznek.

No de ne keseredjünk el, érdemes tovább vizsgálódni és kopogtatni. Ugyanis a fülke oszlopai viszont elég erősnek tűnnek ahhoz, hogy egy bukásnál megvédjenek. Persze nem kell felborulnunk! Az oldalsó fellépők is jól mutatnak ugyan, de magasan vannak, aminek van előnye is: legalább terepen nem érnek le. Az autó alja jól védett a fontosabb alkatrészeknél.

Legin István lószállítóval is tesztelte a Fullback-et

A fékek nagyon finoman kezelhetők, rakottan, a Bellandor Lovasközpont kéttengelyes lószállítójával is jól adagolhatók erőlködés nélkül.  Az ABS is jól működik, de a szokásos „darálásnak” elég nagy a hangja. Ajánlatos forgalomtól nyugodt helyen ki próbálni, nehogy megijedjünk egy vészfékezésnél.

Üzemanyag-fogyasztása a gyári értékek alapján 6,6 literre van megadva, ami vegyes fogyasztásnál is csak akkor hozható, ha tojást helyezünk a gázpedál és a lábunk közé. Finoman hajtva nálam 7-7,5 liter körül fogyasztott, de keményebb jeges-havas terepezésnél abrakolt rendesen, megette a 10-11 litert is.

Összegezve

A Fiat Fullback valódi mutatós pick-up, egy munkagép erejével, de egy személyautó kényelmével és felszereltségével. Terepképességei garantálják, hogy rossz útviszonyoknál sem akadunk el a lószállítónkkal, ugyanakkor hosszú úton a tágas utastérben családunkkal is kényelmesen utazhatunk. Igen jó az ár-érték aránya.

“Hagyd már azt az autót, mi vagyunk itt az igazi sztárok!”

Műszaki adatok

  • Lökettérfogat: 2442 cm3 közös nyomócsöves turbó diesel
  • Emissziós norma: Euro 5
  • Teljesítmény: 133kW / 180 lóerő 3500 ford./ perc
  • Hajtás: manuális 6 fokozatú váltó / 5 fokozatú automata váltó
  • 2-4 kerékhajtás diferenciál zárral
  • Fogyasztás: gyári 6,4l teszt, 7-7,5l vegyes, terep 10 liter
  • Plató rakodási súly: 1 tonna
  • Vontatási súly: 3,1 tonna
  • Ára teljesítménytől és kiviteltől függő
    • 180 lóerős: Manuális váltóval (cikkünk megjelenésekor akciós): 5.999.000 Ft
    • Tesztautónk Gold felszereltséggel 180 lóerős: Automata váltóval: 8.940.000 Ft

Köszönjük a Bellandor Lovasközpontnak a remek fényképezési lehetőséget.
A Fullback fotóit Bolyki Veronika és hű hátasa tette igazán lovassá.
Köszönjük a Fiat Magyarországnak, az Atlasz Autó Kft.-nek, hogy kipróbálhattuk a Fullbacket.

2017.01.24. Fotók és szöveg: Legin István, motorosteszt.hu
Frissítve: 2022.09.10.

Kincsem Parki pompa: így ünnepel a lovi legjava

A 2016-os versenyszezon legeredményesebb szereplőit köszöntötték a Kincsem Park III. Lóverseny Gáláján. A galopp és ügető championok mellett tenyésztőket, idomárokat és az agárversenyek legjobbjait is elismerték, valamint életműdíjak is kiosztásra kerültek. Pécsi István, a Kincsem Park igazgatója pedig elárulta az idei terveket.

Január 19-én a Kincsem Nemzeti Kft. nagyszabású gálavacsorával zárta le a 2016-os versenyszezont. Az esemény házigazdája, Pécsi István ügyvezető igazgató röviden értékelte a tavalyi évet és beszélt az idei tervekről és újdonságról is.

Február 6-án indul a Kincsem+ tuti játék országos értékesítése 4.500 lottózóban, melytől a sport és a fogadási forgalom jelentős emelkedését várják.

Életműdíjasok: Vas József, Nagy László, Dr. Prutkay János

A díjak és az oklevelek átadása után életműdíjak kerültek átadásra. A rangos elismerést Vas József mesterzsoké, Nagy László az orosházi lóversenysport és lótenyésztés motorja és a lóversenysportot 45 esztendeje szolgáló Dr. Prutkay János vette át. A negyedik díjazott, az életét az ügetőpályán töltő Tóth László betegsége miatt nem lehetett jelen az ünnepségen.

2016 legjobb lovasai: Stanislav Georgiev és Suták Csenge

2017.01.26. Krebs András
Forrás és fotó: Kincsempark.com

Hiba bejelentés