Kezdőlap Blog Oldal 308

Elfoglalt lovasoknak: Volkswagen Multivan

Hét lovas kényelmesen elfér benne, tárgyalónak, vagy versenyen akár főhadiszállásnak is jó, könnyedén repíti a lószállítót és akár egy szénabála is beleférne, ha nem sajnálnád összekoszolni – mi ez? Ez bizony a Volkswagen Multivan, amit Legin István ismét lovasoknak, lovas szemmel tesztelt.

A Multivan nevéhez méltón igen jól variálható, hatalmas belterű mikrobusz, ami igazából se nem „mikro”, se nem „busz”, mert nagy variálhatóságának köszönhetően akár köbméterben mérhető rakodóterű kisteherautónak is át tudod alakítani az ülések kivételével, személyszállítása pedig a prémium kategóriába sorolható.

A Multivan már régóta örvendezteti a Volkswagen fanokat, hiszen tesztautónk a hatodik generációhoz tartozik. És hogyan került most a lovasok látóterébe? Nagyon egyszerű. Praktikus variálhatóságával is jól kiszolgálja igényeiket, főleg ha nagyobb a család vagy istállónyi méretű rakodótérre van igény, de most már 4 MOTION összkerékhajtással kettős tengelykapcsolós váltóval, lejtmenet asszisztenssel, és elektronikus differenciálzárral EDS, is rendelkezik. Így könnyedén repíti a lószállítót saras, csúszós úton, hóban, jégen egyaránt. Persze ne essünk túlzásokba, a Multivan ettől még nem terepjáró! Hosszú tengelytávja, padlómagassága, magas súlypontja miatt nem is erre készült.

Külseje kellemesen szögletes eleganciát sugall. Lámparendszere LEDes nappali fényeket is kapott az aktuális trendhez igazodva. Méreteiből és jó térkihasználású, kicsit kocka formájából adódóan a belső tere hatalmas.

A pilótaülés akár egy trón, a közlekedők fölé magasodik, és mindent jól belátni innen. A kényelemre se lehet panasz. Az ülés minden irányban elektromosan állítható.

A központi érintőképernyős kijelzőről az új infotainment rendszerek mutatkoznak be. Jól kezelhetők az elmaradhatatlan digitális szolgáltatások: GPS navigáció, Car-Net mobiltelefon kihangosítás kristálytiszta hangminőséggel. Menürendszere jól áttekinthető, és a Composition Audio különlegessége, hogy a hangzás fókuszát egy virtuális menüben tudjuk állítani. Ha velünk utazó gyermekeink is tombolni akarnak a zenére, középre fókuszálhatjuk a hangerőt, ha már kifáradtak, és elszunyókáltak a dübörgő rockzenétől, előre állíthatjuk, de ha mindenki pihenni akar körülöttünk, akkor teljesen magunkra tudjuk fókuszálni a decibeleket. Ez is a jól variálható belső térhez tartozik.

És hogy mit is takar a jó variálhatóság? A padlóba rejtett síneken hosszanti irányban egy laza könnyed mozdulattal csúsztatgathatjuk az üléseket és az asztalkát, merthogy egy nagyon praktikus asztalt is kaptunk a belső térhez. Kinyitható, magassága állítható, fiókokat, italtartókat varázsolhatunk elő belőle egyetlen mozdulattal.

Alapban hét személy maximális kényelemben tud akár táncolni is a bőséges térben. Hagyományos módon a menetirány szerint, de az üléseket 180 fokban elforgatva tárgyalót kapunk. Ha családunkat egy távolabbi lovas programra visszük, egymással szemben meghittebben tudnak utazni, a gyerekek játszani. Persze ha éppen üzleti tárgyalóra van szükség, akkor is jól jön az asztalka, és az ülések állíthatósága.

De minden ülést megtartva is igényeinkhez tudjuk igazítani a csomagtartót, a táncteret kisebbítve, a hátsó üléseket előre-hátra mozgatva. Ha pedig szénabálát akarunk bepakolni, ugyanilyen könnyedén ki is rámolhatjuk az összes ülőalkalmatosságot az asztallal együtt, és a rögzítőszemek megakadályozzák a csomagok elmozdulását.

No de ez a variálhatóság már nem annyira újdonság a Multivannál, közvetlen elődei is rendelkeztek vele. És annyira könnyen kezelhető és jól variálható, hogy szinte nem is lehet rajta változtatni.

Mindkét oldalon hatalmas tolóajtók segítik a pakolást, az utasok beszállását, ráadásul a hátsó ajtóval együtt elektromosan tudjuk őket vezérelni a műszerfalról, távirányítóról, de a kilincseket is csak megmozdítani kell, a többi már magától megy. Csak semmi ajtócsapkodás!

Az igazi változást a motor, és a pacik ereje hozta. Az új Multivan soros négyhengeres 2000 cm3 Euro 6-os TDI motorja 84 / 102 / 150 / 204 lóerőre combosodott, tesztautónk pedig a 204 lóerőhöz kettős tengelykapcsolós 7 fokozatú DSG automata váltót is megkapta, amit kézi üzemmódban is tudunk léptetni.

Nyomatéka 7000 fordulaton 350 Nm, ami utasokkal vagy rakománnyal telve akár a lószállítóval együtt is erőteljesen felrepít minden emelkedőn. Persze elegáns vonalaihoz igazodva mindezt méltósággal, de megbízhatóan hozza zord útviszonyok közt is.

Magas építése ellenére stabilan viselkedik autópálya tempónál is, amit garantálnak a menetstabilizáló, kipörgésgátló elektronikai rendszerek. Ezek beavatkozásukkal megakadályozzák az alul- és túlkormányozottságot az egyes kerekek célirányos fékezésével. Az ABS már szériatartozék, meg sem kell említeni, de van egy Multi – Collision másodlagos fékrendszerünk is, ami ütközésnél lassítással avatkozik be. Adaptív tempomat, holttér figyelő radar, automatikus fényszóró beállítás, kanyarfényes ködlámpa vigyáz biztonságunkra.

Összegezve

A Volkswagen Multivan méltán híres jó variálhatóságáról, kényelméről. Hatalmas belső tere valódi luxussal kényeztet, üzleti útjainkon tárgyalóként alakítva kápráztathatjuk el partnereinket. Rakodótere köbméterekben mérhető, mindent elnyel, amit csak bepakolni tudunk a tanyánkon. Ereje, és intelligens összkerékhajtása alkalmassá teszi a lószállító vontatására is, és így a lovas szíveket is megdobogtatja.

Köszönet a Porsche Hungarianak,
hogy kipróbálhattuk az Volkswagen Multivant.

Köszönet főszerkesztőnknek,
Magyar Dorottyának és lovacskáinak a fotózásért!

2017.06.20. Szöveg és fotó: Legin István
Frissítve: 2022.09.10.

Dicsőséget hozott Quelindo a magyar galoppsportnak

Fantasztikus magyar galoppsiker Milánóban: a két évvel ezelőtti magyar hármas korona nyerő Quelindo harmadikként ért célba a Group 2-es besorolású, több mint 200.000 euró összdíjazású Gran Premio Di Milanoban. Utoljára Overdose tudott győzelmet aratni ilyen kategóriájú versenyben.

Rajta kívül évtizedek óta egyetlen magyar tréningben álló magyar telivérnek sem sikerült győznie vagy helyezést szereznie hasonló szinten, ezért is nagyon értékes Quelindo helyezése.

„Már tavaly éreztük Quelindon, hogy ha minden szerencsésen alakul a számára, akkor a nyugat-európai Listed, illetve Group versenyekben is megállhatja a helyét, nagy örömet szerezve ezzel a lóversenyt szerető embereknek.

Az egy hónappal korábbi futásakor Rómában óriási felhőszakadás zúdult a Capanelle versenypályára a versenyt megelőző napon, ami nem kedvezett a lónak, de ezúttal végre minden jól alakult, pedig a lovunkat a legszélsőbb esélynek tartották az erős mezőnyben. Nagyon sokan gratuláltak azóta, aminek természetesen mi is nagyon örülünk.” – mondta el Deák György, a tulajdonos Deák család képviseletében.

A jó helyezés a verseny előtt valóban nem tűnt egyértelműnek a 2400 méteres, 202.400 euró (62,5 millió forint) összdíjazású futamban, hiszen ezen a szinten már igazán kiváló és a képességeiket bizonyított lovak állnak starthoz.

Az olasz nagyversenyeket évtizedek óta a Botti család idomításában álló lovak uralják. Ezúttal is Stefano Botti, olasz tenyésztésű, de amerikai apai vonallal rendelkező Full Drago-ja számított a favoritnak, hiszen a négyéves mén annak ellenére, hogy csak Olaszországban versenyzett, már szerezett Group 1-es szinten is második helyet, valamint győzött Group 2-es és Group 3-as versenyben is. Ráadásul Quelindo egy hónappal korábban már találkozott vele Rómában és ekkor Full Drago magabiztos győzelmet aratott.

Rajta kívül a trénernek még két másik idomítottja is starthoz állt, valamint a Newmarketban, a legjelentősebb angol tréningközpontban trenírozó fia, Marco Botti is jó eséllyel indította el Wild Hackedet Adrea Atzenivel, az utóbbi évek egyik legsikeresebb, olasz születésű, Angliában lovagló zsokéjával a nyergében.

Andrea Marcialis, a másik jelentős olasz trénercsalád tagja sem maradhatott ki a nagyversenyből. Ő a Listed versenyt nyert, francia Group 3-ban helyezett és Full Dragoval örök párharcban álló Way To Paris-t indította. A német Ulmann báró francia Group 3-at nyert és Group 2-ben második Moonshinere pedig tovább erősítette a mezőnyt.

Mindezek ismeretében nem csoda, hogy Quelindo nem tartozott a legnagyobb esélyesek közé. Háromévesen a Kincsem Parkban sorra nyerte a versenyeit, – egyebek között a Nemzeti Díjat, a Magyar Derbyt és a Magyar St. Legert, majd négyévesen külföldön, a nemzetközi lóversenyzésben is jegyzett pályákon futott. Egy Listed győzelmet, illetve helyezést szerzett Németországban és Olaszországban. Ötévesen a szezont egy Listed verseny megnyerésével kezdte Pisában, amelyet követett a Group 3-as római verseny negyedik helye.

Ezúttal a start után sokáig hátul helyezkedett, azonban az utolsó 200 méteren szokásos lovasával, Alberto Sannával hatalmas lendülettel zárkózott, sorra hagyta le ellenfeleit és a célban már csak ketten maradtak előtte.

Quelindo harmadik helye hatalmas eredménynek számít, hiszen ilyen szintű síkversenyben már évtizedek óta nemigen indultak magyar tréningben álló lovak, nemhogy győzelmet vagy helyezést szereztek volna. Egyedül a méltán világhírnevet szerzett Overdose jelent kivételt, aki a legmagasabb szintű győzelmét éppen a szintén Group 2-es besorolású Goldene Peitschében aratta. Igaz, Overdose legmagasabb RPR-je (Racing Post Rating, a Racing Post angol szaklap nemzetközileg elismert teljesítményértékelése) 123, míg Quelindo jelenleg 102-nél tart.

Az elmúlt években a magyar tréningből futott telivérek közül Ostinato Group 3-as harmadik helye, illetve Seperate Opinion és Thunder Teddington Listed győzelme, valamint Red Hot Calypso és Claudia Octavia Listed helyezése jelentett nemzetközileg is elismert teljesítményt.

Ha minden jól alakul, akkor a magyar közönség is újra láthatja élőben Quelindot, hiszen előnevezték a július végi Kisbér Díjra a Kincsem Parkba. Ezt követően még nem dőlt el, hol folytatja a versenyzést, azonban a tulajdonosa azt ígérte, hogy az elsők között tájékoztatja majd erről a lovasok.hu galoppsport iránt érdeklődő olvasóit.

2017.06.27. Vonczem Gabriella
Milánói fotók: Giulia Filippini

Barokk lovakat díjaztak Szilvásváradon

Hagyományteremtő szándékkal, első alkalommal mutatták meg tehetségüket díjlovaglás terén a barokk lófajták képviselői Szilvásváradon. Péterfy Zsuzsanna lovas fotós is ott járt, hogy a fríz, lipicai és spanyol fajtájú lovak kűrjeit megörökítse.

Az Állami Ménesgazdaság Szilvásvárad, a Szilvásváradi Lovassport Klub Egyesület és a Díjlovagló Szakbizottság között létrejött együttműködés eredményeként idén tavasszal hagyományteremtő szándékkal, első alkalommal került kiírásra a Barokk Ló Kupa.

A versenyre kiírt 27 versenyszám lovasai közül érkeztek Ausztriából, Csehországból, Horvátországból, Szlovákiából és Szlovéniából is. A megmérettetésen az alapfokú feladatoktól Nagydíj kategóriáig kerültek kiírásra a feladatok. A szomszédos országbeli lovasok mellett a bírák is külföldről érkeztek.

A több mint 60 lovat megmozgató versengés alapfokú és könnyű osztályú feladatokkal kezdődött, ezt a fiatal 4-5-6 éves lovak versenyszámai követték, majd a barokk lovak lovasai mutatták be egyénileg összeállított zenés kűrjeiket könnyű-, közép-, nehézosztály és Nagydíj szinten. Láthatták még az érdeklődők a korosztályos Európa-bajnokságok feladatait, valamint a nemzetközi versenyek Intermediaire I. – II. feladatait.

A zenés kűrökben a barokk lovak együtt versenyeztek a félvér lovakkal, de értékelésüket külön végezte a zsűri. 17 barokk lovat neveztek a versenybe: 7 fríz, 6 lipicai, és 4 spanyol fajtájú lovat, amelyből két ló a szlovákiai Topolcianky-ból, egy pedig a horvátországi Djakovóból érkezett. Könnyű osztályban 4, közép osztályban 7, nehézosztályban és Nagydíjban három-három barokk ló indult.

A versenyszámokban először a félvér lovak, majd a barokk lovak hivatalos liszensszel, a versenyszám végén pedig a liszensz nélküli barokk lovak lovasai ünnepélyes öltözékben léptek pályára. Az eredményhirdetések előtt rövid bemutató volt látható a barokk lovaktól, megmutatva szépségüket, tudásukat. Mind a hivatalos versenyben, mind a barokk lovaknál értékes díjak és pénzdíjak kerültek kiosztásra.

A barokk lovakról

A barokk fajtacsoportba tartozik Magyarország hagyományos lófajtái közül a lipicai, a jól ismert fríz, az andalúz, a lusitano és a kladrubi. További, hazánkban kevésbé ismert barokk lovakat is számon tartanak, mint például a dán frederiksborgit, a baleári-szigetekről származó menorquint vagy az olasz murgese-t.

A barokk lovak általában magasan illesztett, elegánsan ívelt nyakkal, erős csontozattal és testfelépítéssel rendelkeznek. Középmagasak és az akciós mozgás jellemző rájuk. Temperamentumuk, az emberrel való együttműködési készségük és bátorságuk példaértékű.

2017.06.21.
Frissítve: 2022.08.02.
Fotók: Péterfy Zsuzsanna, Canva

Minden, amit a kantár helyes beállításáról tudni kell

Mi a különbség az angol, a hannoveri és a kombinált orrszíj között? Hogyan kell felcsatolni helyesen a ló fejére? Mikor illeszkedik jól a zabla? Segítünk eligazodni a kantártípusok és a kantározás rengetegében.

Egy hobbilovas számára, aki nem vár többet megfelelően kiképzett lovától, mint egy-egy kellemesen eltöltött tereplovaglást, elegendőnek kell lennie egy csuklós csikózablával felszerelt csikókantárnak a ló fején – így most ennek részeit és helyes beállítását kell górcső alá venni.

A csikókantár részei

Ahhoz, hogy a helyes kantározásról beszélhessünk, először is vegyük sorra egy egyszerű csikókantár részeit. Ha részeire szedsz egy hagyományos csikókantárt, a szárakat és az esetleges segédorrszíjat leszámítva (erről a későbbiekben még szó lesz) öt szíj lesz a kezedben.

A többnyire valamilyen díszítéssel, vagy alátéttel ellátott homlokszíj két végén egy-egy “hurok” található, amelybe a tarkó- és az orrszíjtartó szíj kerül. A homlokszíj és a belefűzött két szíj derékszöget zár be egymással, és ezek közé kerül a ló füle – vagyis tulajdonképpen ez tartja meg a kantárt a ló fején.

tarkószíj középső része (ami valóban a tarkóra kerül) a kantár többi részénél szélesebb, és a homlokszíj hurkainak vonalában mindkét irányban kétfelé ágazik. Az egyik – a jobb – oldalon egy öt- hat lyukkal ellátott rövidebb csatlékban (vagyis amit a csatba fűzünk) és egy vékonyabb és jóval hosszabb csatos darabban végződik. Az előbbi a jobb pofaszíjat tartja, az utóbbi pedig a torokszíj csatos fele. A másik – a bal – oldal két szára azonos hosszúságú, a vastagabb csatlék a bal pofaszíj, a vékonyabb pedig a torokszíj becsatolására szolgál.

A két pofadarab mindkét vége csatos, de míg a felső egy-egy sima csat (ebbe csatolódik a tarkószíj csatléka), addig az alsó egy önmagába visszatérő csat plusz csatlék rész, ami pedig a zabla karikájának rögzítésére szolgál. Ez lehet hagyományos csat (ekkor kifelé csatolódik), vagy peckes megoldás is (ez esetben a pecek befelé, a ló pofája felé néz, és a varrás esik kívülre).

Az eddigi darabokból már egy működőképes kantárt állíthatsz össze, azonban mindezt kiegészítheti egy orrszíj is. Az orrszíj tartószíjának jobb felét szintén át kell fűzni a homlokszíj hurkain, majd a bal pofaszíj mellett összecsatolni az orrszíj rövidebbik, csatos darabjával.

Angol, hannoveri és kombinált orrszíjak

Az európai lovaglóstílushoz, az angol sportnyereghez hasonló stílusú kantár is illik. Furcsán fest, ha a sportnyereghez western stílusú kantár tartozik, vagy épp fordítva. De az “európai” kantárak között is választhatsz különféle típusokból, melyeknek kialakítása, csatolásának módja, de még funkciója is némiképp különbözik egymástól.

Az angol orrszíj ugyan némiképp segít rögzíteni, illetve a megfelelő helyen tartani a kantárt, de valódi befolyása nincs a zablára. Ez általában szélesebb, a homlokszíjjal azonos vastagságú, és úgy illik, hogy mintázata, díszítése is harmonizáljon a homlokszíjéval. Az angol orrszíjat mindig a pofaszíj alá csatoljuk, a zablától mérve jó néhány centiméterrel magasabban a ló fején. Az angol orrszíj elhelyezkedése nagyjából egy jól beállított kötőfék pofarészének helyzetével azonos.

A hannoveri orrszíj funkciója és ezzel együtt beállítása is más. Ez nemcsak díszítésre és a kantár viszonylagos rögzítésére szolgál, hanem a zablát sem engedi elmozdulni a jobb és a bal oldalon. A hannoveri orrszíjat mindig a szájszöglet és a zabla elé, kívülről csatoljuk, vagyis a ló orrlyukai felől nézve, a sorrend: orrszíj, zablakarika, pofaszíj és szár. A hannoveri orrszíjat az angolnál valamivel szorosabbra is csatoljuk, máskülönben elveszíti eredeti feladatát, és nem tartja a zablakarikákat. Csikók futószárazásánál és az idomítás kezdeti szakaszában jobban megfelel a célnak, mint az angol orrszíj, hiszen megakadályozza, hogy “áthúzzuk” a zablát a ló száján.

Az angol orrszíj kényelmét és eleganciáját a hannoveri orrszíj funkcionális előnyeivel ötvözi az úgynevezett kombinált orrszíj. Ez két részből áll: egy hagyományos angol orrszíjból, amely önmagában is használható, valamint egy segédorrszíjból, amelyet az angol orrszíjra e célból varrt kis bújtató tart. A kombinált orrszíj csatolása is értelemszerűen a két alaptípust ötvözi: az angol orrszíj részt annak megfelelően, míg a segédorrszíjat (amelyet szoktak “svédszíjnak” is nevezni) a hannoverihez hasonlóan a zabla elé csatoljuk. Ennek a típusnak fő előnye a hannoverivel szemben, hogy tetszés szerint használhatjuk segédorrszíjjal vagy anélkül, sőt akár azt is megtehetjük, hogy a munka utáni levezető mozgást már a segédorrszíj nélkül végezzük, vagy épp tereplovagláshoz nem csatoljuk ezt fel, csak a lovardai munkához.

Első ránézésre a kombinált orrszíjhoz hasonló, mégis más szerkezetű a mexikói orrszíj. Itt is két ágból áll az orrszíj, ezek azonban egymást keresztezve csatolódnak, az orrháton egy bőrből készült kis karika tartja együtt őket, és az áll alatt az egyes szíjak két vége szintén X alakban csatolódik össze.

A kantár helyes beállítása

Ahhoz, hogy a kantár megfelelőképpen betölthesse funkcióját, helyesen kell beállítani az egyes részeket. Legjobb lenne, ha minden egyes lóra egyedileg készíttetnénk megfelelő méretű kantárt, de egy átlagos fejméretű lóra többnyire jól beállíthatók a boltokban kapható normál méretű kantárak. A legtöbb gond a pónikkal van, ugyanis ahány póni, annyiféle fejforma.

A homlokszíjnak kényelmesen kell feküdnie a ló homlokán, ne feszüljön, és semmiképpen se húzza előrefelé a ló fülét. De az sem jó, ha a homlokszíj és a ló homloka között egy-két centiméternél nagyobb hézag van, mert ebben az esetben a homlokszíj nem tudja betölteni funkcióját, és a kantár akár le is csúszhat a ló fejéről egy komolyabb ellenszegülés során.

A torokszíj beállítása akkor helyes, ha becsatolása után összezárt öt ujjad kényelmesen befér a torok és a torokszíj közé. Ha ennél szűkebb, akkor szorítja a lovat (kivéve a fogathajtásnál használt kantárak esetében, itt ugyanis a torokszíjat szorosabbra kell csatolni, viszont kialakítása is más; szélesebb, a pofaszíjéval megegyező vastagságú szíjból készül), ha azonban túl bő, akkor könnyen átcsúszhat akár a pofacsont elé is, és semmit sem tart.

A kantár helyes beállításának legkényesebb pontja a zabla helyzete. A csikózabla akkor fekszik helyesen a ló szájában, ha nyugalmi állapotban pontosan a szájzugban illetve a foghíjas részen helyezkedik el, és a szájszöglet legfeljebb egy-két enyhe ráncot vet. Ha túl rövidre csatolod, akkor “mosolyog” a ló, és még ha hozzá sem nyúlsz a szárakhoz, akkor is folyamatos húzásnak teszed ki a ló száját. Ha túl laza, akkor viszont könnyen a metszőfogakra csúszhat le a zabla vasa, ami rendkívül kellemetlen érzés a lónak, ilyenkor könnyen a nyelve alá is veheti a zablát, amitől irányíthatatlanná válhat.

Az orrszíjat természetesen stílusának megfelelően kell beállítanunk: az angol orrszíjnak a zabla vonala fölött öt-hat centiméterrel, de mindenképpen még a pofacsont alatt, míg a hannoverinek éppen a szájszöglet magasságában kell elhelyezkednie. Az angol orrszíj becsatolásakor az áll alatt nagyjából kétujjnyi résnek kell maradnia, a hannoveri orrszíjat, illetve a kombinált orrszíj segédorrszíját viszont szorosra (persze nem “fullasztóra”) kell csatolni.

A zabla felcsatolásakor is gyakran előfordul hiba, mégpedig az, hogy egyszerűen fordítva kerül a zabla a ló szájába. A csuklós csikózablák kiképzése ugyanis olyan, hogy csak az egyik irányban hajlanak helyesen – amíg nem szereltük fel a kantárra, könnyen meggyőződhetünk erről, hiszen szinte “magától” a helyes irányban törik meg a zabla. Nagyon fontos, hogy a zabla becsatolásakor ellenőrizzük, hogy nem kerül-e fordítva a kantárra, ugyanis az egyébként finom, enyhe hatású csikózablák is igen durván bánthatják a ló száját, ha a fordítva szereljük fel őket.

 

A cikk megjelent a Nemzetközi Lovas Magazin 2001.augusztusi számában.
Fordította: Bíró Ágnes és Matsch Evelin
Fotók: Canva
Frissítve: 2022.08.02.
2017.06.16.

A csikók takarmányozásának 15 pontja

Egy kiscsikó hatalmas felelősség. 15 pontban összegyűjtöttük, mi az, amit mindenképp érdemes szem előtt tartanod a csikód optimális fejlődése érdekében.

  • Biztosítsd csikódnak a korlátlan jó minőségű szálas takarmányt (széna és legelő).
  • Adj szükséges mennyiségben jó minőségű abrakot, szemes takarmányt a növekedés ütemében már az elválasztás előtt elkezdve annak etetését.
  • Használj csikóetetőt vagy etesd a csikót a kancától külön, hogy mindkettőjük nyugodtan elfogyaszthassa a szükséges adagját. Ha lehet, próbáld meg elkerülni a csoportos abraketetést.
  • A takarmány megfelelő mennyiségben és kiegyensúlyozottan tartalmazzon vitaminokat, nyomelemeket és ásványi anyagokat, energiát és fehérjét.
  • Mérd le és szükség szerint módosítsd a takarmányt a csikód növekedése és kondíciója szerint. (Ismerd meg a súlymérő szalag használatát.)
  • A csikóknak is kicsi a gyomruk, ezért legalább napi 3-4 etetésre oszd el a napi adagját.
  • Az etetőben esetlegesen ott maradt takarmányt minden etetés után takarítsd ki.
  • Ne tápláld túl a csikódat. A túlsúlyos csikók hajlamosabbak a fejlődési rendellenességekre.
  • Legyen a csikóknak is folyamatosan hozzáférésük tiszta vízhez, amely legyen a földhöz közel elérhető, de nem tudnak beleesni.
  • Minél kevesebb időt tölt a csikód a bokszban, annál jobb. Ha a legelői tartás nem megoldható, akkor se legyen a bokszban töltött idő több napi 8-10 óránál.
  • Csikódnak nincs szüksége futószárazásra, egyéb erőltetett mozgatásra (pl. jártatógép).
  • Soha ne hagyd vagy mozgasd csikódat kifáradásig. Ha azt látod, hogy végtagjai remegnek, gyengék, ha a kanca és a csikó együtt nem tud lépést tartani a többiekkel a ménesben, tedd őket külön.
  • A csikó is ismerkedjen meg a patkolókováccsal és a körmöléssel a lehető leghamarabb.
  • Legyen a csikók környezete (is) mindig tiszta, a legelőn legyen beálló, ahová behúzódhatnak.
  • Számold fel a lehetséges veszélyforrásokat (laza lécek, szakadt villanypásztor, szögek, drótok stb.)

A gondoskodás eredménye a Tiéd. A csikó felnevelésének örömén kívül a jutalom az, hogy a folyamatos törődés, megfelelő tartás és takarmányozás mellett egy egészséges, életerős lóvá fejlődik ki a világra jöttekor még esetlen kiscsikó, akinek további nevelése már egy másik feladat.

Amennyiben tanácsra van szükséged csikód takarmányozásával vagy az ajánlott takarmánykiegészítőkkel kapcsolatban, fordulj bizalommal a cikk szerzőjéhez és az Equimins termékfelelőséhez, Möhöly Christához.

Equimins Hungary
AB-ORIGINAL KFT.
9200 Mosonmagyaróvár
Kossuth Lajos utca 31.
Termékfelelős:
Möhöly Christa
+36 30/979 6578

2017.05.04. A cikket összeállította: Möhöly Christa Termékfelelős, Equimins
F
otók: Flickr.comBigstockphoto.com

 

Piroch Gábor – a lovas, a kaszkadőr

A legnagyobb hollywoodi hírességekkel forgatott együtt, a világ legjobb kaszkadőrei között tartják számon, és bár lóra már nem ül, a lovak még mindig különleges helyet foglalnak el a szívében. Talán ezért sem meglepő, hogy ő lett a Kincsem film kaszkadőr koordinátora. Piroch Gáborral a forgatás kulisszatitkairól, lovakról, munkáról és sokmenden másról is beszélgettünk.

A kengyel végén Petrik Andrea helyett: Farkas Balázs

Piroch Gáborral interjút készítettünk, melynek első részét itt olvashatod. Legutóbb elmondta, miért nem csak kancák alakították a csodakancát, és hogy miért nem könnyű telivérekkel forgatni.

Ezúttal többek között az is kiderül, hogy melyik jelenethez használtak rodeóketrecet, hogy miért használtak startgépet a filmben, és hogy Piroch Gábor szerint mi is a siker titka.

Tovább a film oldalára >>

 Sokakat felkavart az a bizonyos verős jelenet… 

P.G: Az az ágaskodós jelenet, amikor Blaskovich elveri a lovat, ott is több lovat használtunk. Hozzáteszem, a lóhoz nem érünk hozzá, csak úgy néz ki, mintha…

Amikor a rodeó volt, az is milyen jól néz ki. Ehhez a Magyar Rodeó Egyesületnél megkerestem a Tyuxit. Mert ez is nagyon fontos: a tapasztalat. Korábbi filmekben próbáltunk ilyen rodeót csinálni különféle megoldásokkal. De nem működött. Az működött, hogy rendes rodeóketrec, bele lovat, meghúzták a madzagot, ott vannak a leoldóemberek, kiengedni a lovat, és akkor a ló csinálja a dolgát. Zseniális. Nyilván nem volt két fillér odaszállítani Dégre ezeket a rodeóketreceket, ahol ezek a jelenetek voltak. Kimentünk a Tyuxi Farmra ott gyakoroltunk. Amikor megmutattam a rendezőnek, csak pislogott, hogy ilyet is lehet. Megmondom őszintén, szerintem rajtam kívül senki sem csinálta volna így ezt a dolgot. És zseniális lett.

Az a bizonyos felkavaró jelenet… A nyeregben Tóth István, Nagy Ervin dublőre

 Tehát adott egy forgatókönyv, amiben le vannak írva a dolgok, és ha van még valamilyen jó lovas ötleted, azt hozzáadhatod? 

P.G: Hogyne. Például amikor a lovászt ledobja a ló, felül az Andrea, vele elesik a ló, beakad a lába a kengyelbe, a ló húzza. Ez le van írva, de az, hogy felbukik a ló és elzuhannak, azt már én találtam ki és én próbáltam, mondtam el a kaszkadőrnek, hogy ezt szeretném látni. Vagy amikor a vízbe belegaloppozik, hogy akkor repüljön le a lóról. Ezeket igen, én találom ki, vagy én próbálom hozzáadni. Kitalálod, rendezővel egyeztetsz. Általában örülnek ezeknek a dolgoknak.

Mindig arra törekedtem a karrierem során, pláne, most, hogy már idősebb vagyok, hogy tök civil módra, tehát nem kaszkadőrösen, hanem a történetet kiszolgálva kell csinálni. Ez nagyon fontos.

Nem úgy kell leesni a lépcsőn, mint egy kaszkadőr,
hanem úgy, mint az a civil, akiről szól a történet.

Itt ugyanez van.

Aki Nagy Ervin helyett a vízbe csobban: Tóth István

 Egy korábbi cikkben azt olvastam, hogy az ország összes létező lovát feltérképeztétek… 

P.G: Én azt mondtam, hogy 60 lóra biztosan szükség lesz. Egyrészt a Kincsem lovakat cserélni, meg York hercegét, akivel döntetlent futnak. Az idomítható lovakat is folyamatosan cserélni kell. A versenyző lovak kifutják magukat, izomlázuk volt, nem lehetett tovább hajtani.

A pályáról lehozott lovakat Pécsi István segített felkutatni, ő adott kontaktokat hogy hol pihentetik őket. Ezeket tudtuk és folyamatosan hozták be a lovakat cserébe. Mert kellett.

Először, amikor elindultunk, 32 ló volt, Bécsbe már közel 60 lovat vittünk.
Nem volt mese, kellett.

Voltak a zsokék, a kaszkadőrök, akik nyergelték, meg felvezették a lovakat, mert a zsokék itt is csak a versenyen lovagoltak. Plusz a starterek. Nagyon komoly, nagy létszámmal dolgoztunk. 

“A Seabiscuitben nincsenek ilyen jelenetek” – forgatás Alagon az autóra szerelt speciális kameraállvánnyal

 A versenyjeleneteknél többen a startgépet kifogásolták. Ti is tudtátok, hogy Kincsem korában még nem volt ilyesmi. Miért volt erre mégis szükség?

P.G: Lehet látni a Nemzeti Vágtán, hogy futamonként azt az öt lovat milyen nehezen indítják el, össze-vissza. De ez filmezés. Rengeteg időt venne igénybe, hogy mindenki fogná ezeket a telivéreket, azok össze-vissza forognak, nem lehet őket egyszerre elengedni. És vannak koreográfiák, amik meghatározott sorrendben történnek: a verseny, hogy Kincsem hátrébb marad, elszakad a szár, előre kell menni.

El kell indítani egyszerre a lovakat. Ha nem indítod egyszerre a lovakat, esélyed nincs felvenni, mert elrohannak a világba. Újra vissza kellene állni, de akkor már végigment a pályán. Ezért kell a startgép. Ezért csináltunk egyet, kicsit időgépszerű, kicsit le volt öregítve, de tökéletesen működött.

Én is emellett voltam, hogy ne zászlós indítás legyen. Persze aztán amikor elindultak a lovak, még a startgépből sem indultak el egyszerre. Gábor kétségbe esett, hogy miért nem egyszerre indulnak a lovak. De ez egy ilyen dolog, hogy nem indulnak el egyszerre. Az egyik beragad, a másik topog, a harmadik kiugrik, a negyedik ráfekszik a gépre. Nagyon jól látszik az ilyesmi például a YouTube-on a versenyközvetítéseken. Megnézte, látta. Ez is a tapasztalat. Neki ez az első ilyen filmje. Közben csomó dolgot tanult meg ő is, ahogy mi is. Mert ilyen film még nem született.

 Nekik nagy stressz lehetett ez a forgatás. A nem lovasokat megviselheti a lovakkal való munka?

P.G: Hogyne. Azt mindenféleképp kérte a rendező, hogy az égő istállóban, ahogy megy a láng, kérte, hogy topogjanak, feszengjenek a lovak. De hiába van tűz, a ló csak nézelődik, nincs az a látványos hiszti, hogy topog, el akarja szakítani a kötőféket. Mit csináljunk, kicsit oda kellett csippenteni ostorral, lőttünk pisztollyal vaktölténnyel – különböző effektekkel kellett elérni. Vagy elcsúszott a ló. Ezek megviselik az ember idegeit. Nyilván hatalmas a felelősség, az ő vállán is rengeteg volt. Megértem ezt a fajta nyomást.

Beros Attila (Nagy Ervin dublőre égő istállóban), Piroch Gábor és Herendi Gábor

 Mi a véleményed a természetes lókiképzésről? Úgy tudom, hogy a csapatban egy természetes lókiképző is helyet kapott.

P.G: Gyakorlás, magadhoz szoktatod a lovat, eteted a lovat, jutalmat kap, szaladgál jobbra-balra.

Én a nyolcvanas évek végén azt megcsináltam, hogy a show végén Hamburgban, Münchenben az olimpiai csarnokban, vagy Dortmundban, Bécsben a Volvo kupán lenyergeltük a lovat a végén, és úgy galoppoztunk minden nélkül a lóval, leszálltam, megfogtam a patáját, lefektettem. Ez semmi.

Nem azt mondom, hogy nem kell foglalkozni vele. De ez ugyanolyan lóidomítás, mint amikor futószáron dolgozol a lóval és hangsegítségre megáll vagy jármódot vált. Ugyanaz, csak adtak neki egy nevet.

Félre ne értsd, ugyanúgy dolgozni kell a lóval,
ugyanúgy óriási energiát fektetnek bele.

Török Gyuri jóbarát, nagyon rendes srác, ott volt a lova, de neki is sokkal több idő kellett volna, hogy azok a jelenetek úgy létrejöjjenek, ahogy a rendező akarja. Mert nem megy oda magától a ló és hajtja le a fejét a tűzben. Ő sem tudott csodát tenni. Ő is mindent megpróbált, de neki is sokkal több idő kellett volna.

Gyabronka József és Török György

 Tehát ugyanazt az eredményt lehet ezzel a módszerrel is elérni? 

Piroch Gábor:

Semmi hókuszpókusz nincsen. Keményen dolgozni kell. Következetesen.
Megtalálni azokat a módszereket, amik működnek az adott lónál.

Nem minden ló egyforma. Az egyikkel meg tudod csinálni ezt, a másikkal azt. Ezért van több ló.

Rengeteg munka van abban is. De amikor oda kell lovagolni a puskatűzben a kamera elé és fel kell buktatni, azért megnézném ezeket a gyerekeket. Először is

nagyon erős lovaglástudás kell, elszántság, hihetetlen őrültség,
egy plusz, hogy odalovagold a lovat, és hogy megcsináld
ezeket a lovaskaszkadőr dolgokat. Ezek más területek.
Az alap mindenhol ugyanaz: törődés és idomítás.

Vannak eszközök – a sarkantyú például. Vagy ott lóg a pálca. Amikor puskatűzben a Múmia c. filmben rá kellett lovagolnom, hogy Brendan Fraiser pofán lőjön… Menj oda egy méterre, és szinte belelő a ló képébe. Nem megy oda.

De senkit nem érdekel, hogy menekülő állat.
A rendező megadja a jelet, oda kell menni, lelő, leesel. Oda kell menni.

Még a Marosi Laci, militaryban versenyzett 1979-ben. Marosi Laci nem engedett nyeregbe ülni. Fél évig szőrén lovagoltam. Ez nagyon sokat segített. Például 2010-ben, amikor kijártam az öreghez a Canyon Countryba lovagolni. Szerettem volna bekerülni egy filmbe, hogy én legyek Harrison Ford kaszkadőre. Volt ott egy ló, amit szőrén is lovagoltam, hogy gyakoroljak, arra az esetre, ha valami indiánosat kellene játszani. A Thor című filmbe is kellett egy lovas, aki a tengerbe lovagol be. Mit gondolsz kire mutatott rá az öreg? Hát rám, mert minden nap látott szőrén lovagolni.  

 A tüzes jelenetben hogyan sikerült megtanítani a lovat az önálló mentőakcióra? 

Piroch Gábor:

Ott aki lehajol, a Török Gyuri lova, de aki húzza ki az Andreát,
az talán a Szöszi vagy a Szellő, tehát valamelyik kaszkadőrló volt.
Az igazi tűz volt – persze fel volt nagyítva animációval.

De igazi hő, igazi tűz, tényleg komoly dolog. Ez a lónak sem leányálom… Hozattunk zselét, kilószámra kentük a lovakra, nehogy megégjenek. Első a védelem.

Igazi hő, igazi tűz

 Hogyan sminkeltétek a lovakat?

P.G: Volt erre külön sminkes. Rendes sminkes, aki ezt megtanulja. Lovakat már festünk is. Juhász Laciék a Robin Hood-ban festik a lovakat, oda fekete lovak kellenek. Szellőt, aki a Kincsem filmben is játszik, említettük is, oda vették meg és lefestették feketére. Mert szuper jó ló, ott dolgozik tovább.

 És mi a helyzet a macskával?

P.G: Egy legenda filmvászonra véve – kis küszködéssel. Nem volt könnyű a macskaidomárnak megoldani ezt a feladatot. De végülis jól sikerült ez is.

 Kivel könnyebb dolgozni? A lovakkal, vagy az emberekkel?

P.G: Ez a kettő összefügg. nem lehet különválasztani. Kell egy jó csapat. Jó kaszkadőrökkel, jó lovasokkal, nem problémás emberekkel könnyű dolgozni. De látod rögtön abból, ahogy hozzányúl a szárhoz.

 Ha ebből a forgatásból egy jelentet ki kellene emelni, ami igazán emlékezetes volt és benne maradt a szívedben, melyik lenne az?

P.G: Amikor versenyt futnak a York herceggel. A döntőt futják, és elszakad a szár… Az úgy bennem van.

 Ha a lovasoknak mondhatnál valami bölcsességet, amit igenis mindenki fogadjon meg, mi lenne az?

P.G: Nagy okosságot nem lehet mondani. Kölcsönös tisztelet, azt megérzi a ló.

Állhatatos, mindenre kiterjedő kölcsönös tisztelet és az odaadó munka. Ez a titok.

 Nincs rövidebb út?

P.G: Nincs.

Nincs suttogás, nincs varázslás. Munka, munka, munka.
Vannak módszerek, vannak egyéni módszerek, de nincs titok.
Munka van. Meló.Hogy amikor felkelsz, az agyad már azon jár,
hogy oldod meg, este úgy fekszel le, hogy reggel mit viszel a lónak.

Láttam már sokat, de nem eleget. Elfáradtam már. De a lószag most is olyan jó. Ha elmész a lószállító mellett… Különleges. Mindig visszaköszön. Nagy utazás volt ez a lovazás nekem. De elég volt. Nincs is nagyon időm.

Az írást nagyon megszerettem. Szeretnék majd forgatókönyvet is segíteni írni. Sándor Pali bácsi megvette azt az történetet, amikor 1993-ban beugrottunk busszal a Dunába a Margit hídról. Rózsa Gyuri  Leg-leg-leg című műsorába volt ez a történet eladva, mert ilyet még soha senki nem csinált a világon. Én vezettem a buszt. Nagyon különleges történet. Most dolgozunk rajta. Nem vagyok író, de ezt lehet tanulni ugyanúgy, mint bármi mást. Mellette írom a mesét. Meg hát dolgozom. Rengeteg munkám van. Meg riportot adok.

 Ahelyett, hogy teniszeznél… 

Kaszkadőrnek született

Piroch Gábor (Budapest, 1953. január 22.) kaszkadőr, kaszkadőrszakértő. 1969 óta több száz televíziós és filmes produkcióban, köztük számos hollywoodi kasszasikerben szerepelt. Pályafutása alatt a világ ötven országban dolgozott. 

2007-ben a kaszkadőrök legnagyobb elismerésének számító Taurus World Stunt Awardsra jelölték a Szabadság, szerelem című filmért.

Éveken át hajtott az Ügetőszilveszter Sztárfutamában.

2007-ben jelentette meg életrajzi regényét Kaszkadőrnek születtem címmel.

Néhány filmje a teljesség igénye nélkül:

Transformers 3. (2011), Thor (2011), Hellboy II – Az Aranyhadsereg (2008), Mr. és Mrs. Smith (2005), Világok harca (2005), Terminátor 3: A gépek lázadása (2003), Kontroll (2003), A Skorpiókirály (2002), A múmia (1999), Titanic (1997)

Piroch Gábor teljes filmográfiája >>

2017.06.14. Magyar Dorottya, Lovasok.hu
Fotó: Szabó Adrienn
Frissítve: 2022.09.11.

Halálos csemege, avagy miért ne etess fűnyírózott füvet a lovaddal

Itt a tavasz, a kertekben zöldell a pázsit, melynek rendben tartása sok vesződséggel jár. Felmerül a kérdés, hogy a fáradságos munkával lenyírt füvet miért is ne add oda lovadnak?

A fűnyíróval levágott és a fűgyűjtő tartályban összegyűlt fű több szempontból is alkalmatlan a lovak számára, etetésével nagy veszélynek teheted ki kedvencedet, amely akár halállal is végződhet.

Az egyik ilyen probléma, a vágott fű szálhosszúsága, vagyis inkább rövidsége. A lovak a legelés során a fűnyírónál hosszabb növényi részeket harapnak le, melyek rágására hosszabb időt kell, hogy fordítsanak, miközben több nyál termelődik. A nyál nemcsak a falat nedvesítésében, de az optimális pH érték kialakításában, a gyomornyálkahártya védelmében is fontos szerepet tölt be.

Az elégtelen nyáltermelés miatt előfordulhat, hogy kisebb-nagyobb „száraz” fűcsomók tömik el a nyelőcsövet, esetleg a vékonybél valamely szakaszában okoznak részleges vagy teljes elzáródást, mely az állat halálához is vezethet megfelelő beavatkozás hiányában.

A vágott fű elfogyasztása kisebb energiabefektetést igényel a ló részéről, mint a legelés, így azonos idő alatt sokkal több takarmányt tud így behabzsolni, ami a gyomor megterhelését okozhatja. A hirtelen felvett nagy mennyiségű fű különösen a szezon kezdetén, illetve zöld etetéséhez nem szoktatott lovak esetében enyhébb-súlyosabb kólikához, esetleg savós patairha-gyulladáshoz vezethet.

A fűnyírózott fű etetése során lovadat megfosztod a válogatás lehetőségétől. A természetben a lovak ösztönösen kerülik a számukra mérgező növényeket, a fűnyíróval levágott fűkeverék etetésekor viszont esélyük sincs, miközben a kertből származó „csemege” ráadásul nagyobb százalékban tartalmazhat valamilyen mérgező  összetevőt, mivel a szépségükért ültetett dísznövények jelentős hányada rendelkezik ilyen hatással. Nemcsak növényi részeket, de a véletlenül belekeveredett idegen tárgyakat (madzag-, zacskó-, drótdarab, stb.) sem tudja ily módon kikerülni a lovunk, amelyek szintén súlyos elváltozásokat okozhatnak emésztőrendszerükben.

További problémát jelent, hogy a vágás után a növényi anyagcsere még tovább folytatódik, mely során a beltartalmi érték romlik, miközben káros anyagcseretermékek keletkeznek. A nyári melegben a zúzalék könnyen befülled, penész és egyéb mikroorganizmusok szaporodnak el a belső rétegekben. A fermentáció az emésztőrendszerben is folytatódik, mindeközben nagy mennyiségű gáz keletkezik. Lovunk ebben az esetben is erős kólikás nyugtalanságot fog mutatni.

A kultúrkörnyezetből származó fű esetén vegyi anyagok jelenlétével is számolni kell, így gyomirtót, műtrágyát, a fűnyíróból származó kenő-, illetve üzemanyagot is tartalmazhat a ló takarmánya, melyek mérgezéshez vezethetnek.

A műtrágya nemcsak közvetlen felvétellel, hanem kontaminált növények és víz útján is okozhat mérgezést, bár nálunk szerencsére ritkán fordul elő, a kockázat a használati utasításban foglaltak betartásával tovább csökkenthető.  A tünetek a felvett szer fajtájától függően sokfélék lehetnek: kólikás nyugtalanság, hasmenés, légzési nehézség, szívritmuszavar, rohamok, vagy akár halál.

Fontos, hogy bármilyen mérgezés gyanúja esetén azonnal hívj állatorvost, és már telefonon tájékoztasd a feltételezett problémáról!

Összességében elmondható, hogy a fűnyíróval levágott fűnek a komposztálóban a helye, lovanak pedig fokozatos szoktatás után a számára biztonságosan előkészített legelőn.

Dr. Bódai Emese
SzIE ÁOTK Nagyállat Klinika, Üllő

2012.07.16
Címkék: fűnyíró, fű, kólika, műtrágya

SzIE ÁOTK

 

 

 

 

Képek: canva.com
Frissítve: 2022.08.17.

Mitől lesz profi egy lovaspálya?

Mitől lesz profi egy lovaspálya? Minek kell megfelelnie ahhoz, hogy a lovasok és a létesítmények üzemeltetői is maximálisan elégedettek legyenek? A több mint 40 éves szakmai múlttal rendelkező OTTO SPORT magyarországi képviselője elárulja, mi a jó talaj titka.

Segítség, ellopták a lószállítómat!

Te mit tennél, ha egyik reggel azt vennéd észre, hogy lószállító utánfutód eltűnt arról a helyről, ahová legutóbb parkoltad? Először bizonyára kétségbe esnél. De hogyan tovább? Segítünk.

Nemrégiben épp egy osztrák lovas kérte a környező országok lovasainak összefogását ellopott lószállító utánfutója felkutatásához:

„Lószállító utánfutómat múlt éjszaka ellopták 2434 Götzendorf an der Leitha-ból. Sötétszürke Humer Rapid Plus kétlovas lószállító utánfutó nyeregkamrával. Rendszám: BL-701 BN. Aki látja, kérem azonnal értesítsen a következő telefonszámokon: 0660 345 000 7 és 0681 10 52 15 32.”

Nézzük, hogyan előzheted meg a hasonló eseteket és hogy mi a teendőd, ha mégis megtörtént a baj.

Védd meg lószállítódat a tolvajoktól

Teljesen biztonságos megoldás nincs, de léteznek olyan egyszerű óvintézkedések, melyekkel olyannyira megnehezítheted a bűnözők dolgát, hogy elmenjen a kedvük lószállítód meglovasításától.

  • Lószállítóddal csak biztonságos helyen parkolj.
  • Lószállítód legyen egyedi és feltűnő. Hiszen egy feltűnő lószállító ellopása sokkal nagyobb kockázat, mint egy tucatdarabé. Ragaszd fel rá a saját nevedet vagy lovad nevét, klubod logóját, fesd színesre a sárvédőket – a lényeg, hogy könnyen felismerhető és azonosítható legyen. Fontos, hogy a végeredményt fényképezd is le minden oldalról.
  • Szerezz be egy vonófejzárat és használd is olyankor, amikor valamiért le kell akasztanod a futót.
  • Lószállítódat egy erős lánccal és egy lakattal egy megfelelően erős tereptárgyhoz is rögzítheted.
  • Szerezz be olyan GPS jeladót, ami folyamatosan követi az utánfutó helyét, vagy fizess elő ilyen szolgáltatásra.

Legyen a lószállítód egyedi, könnyen felismerhető – Fotó: Legin István, Lovasok.hu

Ha már megtörtént a baj: indíts riadóláncot

  • Értesítsd a rendőrséget. Ha a lószállítód rendelkezik GPS nyomkövetővel, add át a hatóságnak a készülék adatait.
  • Az utánfutó fotóin jól láthatóan tüntesd fel, hogy ellopták, illetve a Te elérhetőségeidet. A képeket, a lószállító minél pontosabb leírását és az eltűnés körülményeit oszd meg a Facebookon a saját idővonaladon, illetve lovas csoportokban.
  • Adj fel hirdetést a Lovas Piactér Lószállító kategóriájában a feliratozott képekkel, és a szövegben is jól láthatóan feltüntetve, hogy ellopott lószállító utánfutóról van szó. Majd küldd el nekünk az info@lovasok.hu e-mail címre a hirdetés linkjét vagy azonosító számát, hogy mi is megoszthassuk a Facebookon.

2017.06.23. Lovasok.hu
canva.com
Frissítve: 2022.08.17.

Hungarikum lett a huszár és a karikás ostor

Csúcsteljesítmény és magyar életérzés: lovas vonatkozású értékekkel bővült a hungarikumok köre és a Magyar Értéktár.

A magyar huszár, a magyar tanya és az erdélyi Torockó épített öröksége is bekerült a hungarikumok gyűjteményébe a Hungarikum bizottság legutóbbi döntése értelmében; emellett a Magyar Értéktár is bővült öt tétellel – jelentette be Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter kedden Kecskeméten a bizottság ülését követően.

Fazekas Sándor elmondása szerint a gyűjteménybe és az értéktárba kerülő tételeket a csúcsteljesítmény, a magyar életérzés köti össze. Mint mondta: a magyar huszár a világon mindenhol ismert, egyedülálló fegyvernem, amely a hagyományőrzés, a nemzeti büszkeség és a magyar életérzés elválaszthatatlan részét képezi.

A Magyar Értéktárba került be a pásztorkultúra elengedhetetlen részét képező ősi magyar eszköz és fegyver, a hortobágyi karikás ostor.

2018. október 22-én, a magyar kultúra napján a Parlamentbe találkozóra hívják valamennyi, a Nemzeti értéktárba tartozó tétel tulajdonosát vagy képviselőjét.

2017.06.22. Forrás: MTI
Frissítve: 2022.08.02.
Fotó: Canva

Hiba bejelentés