Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet – Budapest
|
1201 Budapest,
Magyarok Nagyasszonya tér 22.
Tel.: (1) 2830377
Weboldal: fovarosi-benedek.hu
Igazgató: Csécsi Barnabás Sándor
|
Az iskolai lovaglás oktatásban illetékes kapcsolattartó:
Varga Györgyi
E-mail: varga.gyorgyi@fovarosi-benedek.hu
Tel.: 06-1-283-0377
|
Lovasterápia a Fogyatékkal Élőkért Egyesület
|
1238 Budapest, Tangazdasághoz vezető út, Péteri-major
Weboldala: sorilovi.hu
MKEH engedély száma: L/000248
A lovarda felszereltsége:
- öltöző
- társalgó/fűtött klubhelyiség
- ügyességi akadályok, bóják
- fedeles lovarda
- körkarám
- fedett körkarám
- kültéri pálya természetes talajjal
|
dr. Jámbor Péter
Email: jamborp@freemail.hu
Tel.: 0630/2037218
Az iskolai lovaglás oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők:
- Csipán Ágnes Ildikó, lovasedző
- Molnár Ildikó Franciska, lovasoktató, lovastúra-vezető
- Darvas Cecilia, lovasterepauta
- Takács Orsolya, lovasterepauta
- Suri Szilvia lovasterepauta jelölt, gyakornok
- dr. Jámbor Péter, agrármérmérnök-tanár, terápiás lókiképző, segítő
|
.jpg)
|
A lovaglás és lovaskultúra oktatása a Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézetben:
|
Mióta folyik az iskolában a lovaglás, a lovaskultúra oktatása:
|
|
A lovaglás oktatásban résztvevő gyermekek száma:
|
|
A lovaglás oktatásban résztvevő évfolyamok:
|
- 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam, autisták vegyes korcsoport
|
Milyen beosztásban zajlik a lovaglás oktatás:
|
A foglalkozásokat 32 fő látogatja 4×8 fős bontásban, heti két alkalommal. A 8 fős csoport összesen 2×45 percet tölt lovas-iskolánkban. Egy időben 3 fő lovagol, a nem lovaglók ezen idő alatt egyéb lovas foglalkozásokon, oktatáson vesznek részt
|
Lovaglás oktatás gyakorisága:
|
- Hetente 2 db 45 perces óra összevonva
|
Átlagosan lóháton töltött idő gyermekenként egy lovardai látogatás alkalmával:
|
|
Az oktatásban résztvevő lovak, pónik száma:
|
|
Az oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők száma:
|
|
Kiegészítő foglalkozások:
|
- bemelegítés, talajtorna, játékos feladatok
- lovastorna
- ismerkedés a lovakkal
- ismerkedés a ló körüli munkákkal
- szerszámismeret
- elméleti oktatás (magyar lovaskultúra, lófajták, lovaglás, stb.)
|
Hogyan zajlik az oktatás, milyen tanmenet szerint haladnak az oktatók:
|
Egy tanévre kidolgozott szöveges oktatási terv
1. Alapozás I.
Cél: A lovas és a ló közötti jó kapcsolat kialakítása. Fontosabb lovardai szabályok ismertetése, bevezetés a ló közelében történő viselkedésről, lovak ápolásáról, felszereléséről, a lóval való kommunikáció elsajátítása, bevezetés a lovassportba. A lovas egyensúlyának és hajlékonyságának fejlesztése először talajon végzett bemelegítéssel, majd lovon, nyeregben történő munka során, kezdetben kézből vezetett lóval, majd futószáron, lovasterepauta és szakképzett oktató-, edző segítségével.
2. Alapozás II.
Cél: A ló takarmányozásának alapjai. Ló és lovas felszerelések ismertetése, ló ápolása és szerszámozása szakképzett oktatóval. Ismerkedés a lovas szakágakkal. Ló- és lovassport elméleti bemutatása. A sportban elért magyar eredmények ismertetése.
A lovas lóval való kommunikációjának fejlesztése nyereg alatti munkában. A lovas képzése a helyes ülés, egyensúlyi helyzet megtartása, a helyes segítségnyújtások tekintetében, futószáras munka keretében.
3. Alapozás III.
Cél: Futószáras munka a lovas számára, üléskorrekció, a lóban való ülés elményítése. A lovas erőlétének és az állóképességének fokozására, a lovaglás intenzitásának fokozása. Elméleti és gyakorlati foglalkozások keretében a lovas hibáinak, hiányosságainak kontrollálása, az előrehaladottság mérése.
4. Munkafázis I.
Cél: A lovaskultúránk áttekintése, ahhoz kapcsolódó elméleti anyag ismertetése.
A lovas futószáras munka keretében megtanulja a két alap jármódot, lépést és ügetést. Az ügető munka tanügetéssel kezdődik, hogy a lóval való együttmozgás és a lovas egyensúlya megfelelően kialakuljon. Majd könnyűügetésben sajátítja el a mozgást. Erőnléti és egyensúlyfejlesztés.
5. Munkafázis II.
Cél: Elméleti oktatás keretében a lovardai alakzatok ismertetése. Önálló lovasmunka lépés jármódban. Egyszerűbb lovardai alakzatok lovaglása, ügyességi feladatok lóhátról.
6. Munkafázis III.
Cél: Lépés jármódban az összes lovardai alakzat lovaglása, ügetésben önálló munka. A lovas készségeinak fejlesztése, erőnlétének fokozása.
7. Munkafázis IV.
Cél: Önálló lovasmunka lovastársakkal, osztálylovaglás. A ló ellátása és ápolása önállóan. A tanultak ismétlése, a lovon való munka, mint mozgásminőség javítása.
|
Év végi számonkérés:
|
|
Kötelező védőfelszerelés:
|
|
A kötelező védőfelszereléseket biztosítja:
|
|
Kötelező, vagy ajánlott ruházat:
|
Elfogadott kényelmes sportruházat ( hosszúnadrág, zárt cipő, testhez simuló felső-ruházat )
|
Az iskola és a lovarda közötti távolság:
|
|
Hogyan jutnak el a gyerekek a lovardába:
|
|
Azon gyermekek aránya, akik a szabadidejükben is eljárnak lovagolni, vagy lovas táborokba:
|
|
A gyermekek visszajelzése a lovaglás oktatásról
|
nagyon motiváltak, nagyon élvezik a lovaglás oktatást, hasznosnak tartják, szabadidejükben is szívesen foglalkoznának vele
|
Az iskolában tanító tanárok tapasztalata a lovaglás oktatásról:
|
nagyon hasznos, egyértelmű pozitív változást tapasztalnak a gyermekek magaviseletében, kondíciójában, tanulási képességeiben, vagy közösségi készségeiben
|
Sikertörténetek:
|
A lovas-foglalkozások során mindenki saját ütemének megfelelően fejlődik, de a tanév végére minden tanuló eljut a lépés jármódban történő önálló lovaglásig. Legfontosabb, hogy a minden tanulási folyamathoz szükséges figyelem, ugrásszerűen fejlődött a lovagolni járó tanulók között. Miután a lovaglást egyszerre három lóval bonyolítják, a csoportos munka előnyei ( a közös sikerélmény és együttműködési helyzetek megélései ) folyamatosan éreztetik jótékony hatásukat. További előny, hogy az egész tanév során az osztálytermi munka is motiválható a lovaglással
|
|