Kezdőlap Blog Oldal 24

Négyesfogathajtó Eb – Kettős holland diadal

A vasárnapi akadályhajtásban Bram Chardon megőrizte vezető helyét a hollandiai Exloóban rendezett négyesfogathajtó Európa-bajnokságon, amelyen legjobb magyarként Dobrovitz József 18. lett.

A 38 fős mezőnyben 16 versenyző is verőhiba nélkül és limitidőn belül teljesítette a pályát, köztük a hazai szurkolók éllovas kedvence is, aki így megszerezte az aranyérmet. Mögötte a második és harmadik pozícióban viszont helycsere történt: a két szám után harmadik, szintén holland Koos de Ronde szintén hibátlanul hajtott, így nyomást helyezett az előtte álló német Michael Brauchlére, aki egy labdát levert a bójáról, a három hibapont pedig azt jelentette, hogy elvesztette az ezüstérmet.

A hat magyar induló közül senki nem produkált hibátlan pályát, a 2004-ben csapatban világbajnok Dobrovitz egy verőhibával és némi időtúllépéssel bizonyult a legjobbnak. Összetettben így is egy pozíciót javítva 18. lett. A másik két csapattag közül Váczi István a 27., Papp János a 30. helyen végzett.

A csapatversenyben sem történt változás az élen, mivel két holland is hibátlanul hajtott, mögöttük a németek szerezték meg az ezüst, a belgák a bronzérmet. A magyarok maradtak a nyolcadik helyen. A csapattagok közül mindhárom számban a két jobbik versenyző eredménye számít.

A végeredmény:
egyéni:
1. Bram Chardon (holland) 164,48 hibapont
2. Koos de Ronde (holland) 169,10
3. Michael Brauchle (német) 169,21
…18. Dobrovitz József 193,68
…27. Váczi István 212,63
…30. Papp János 213,14
31. ifj. Galbács Ferenc 221,82
…33. Tóth-Simon Sándor 238,63
34. Juhász Péter 244,34
csapat:
1. Hollandia (Bram Chardon, Ijsbrand Chardon, Koos de Ronde) 326,66 hibapont
2. Németország (Michael Brauchle, Mareike Harm, Anna Sandmann) 331,01
3. Belgium (Dries Degrieck, Glenn Geerts, Tom Stokmans) 358,09
…8. Magyarország (Dobrovitz József, Váczi István, Papp János) 403,95

Forrás: MTI

Kép: Canva
2023.08.28.

Dömse Tamás győzött 145 centiméteren

A szombati nap egy GP kvalifikációs versenyszámmal vette kezdetét, az ifjúsági és gyermek korosztály lovasai számára 120 centiméteres magasságon.

A 14 indulót számláló mezőnyből tíz párosnak sikerült teljesítenie a pályát. A leggyorsabb hibátlant a Mezőhegyesi Ménes KH színeit képviselő Villás Lilitől és pej heréltjétől, T.B.Á. Cantonától láthatta a közönség. Második Vigh Larissza és Lucio Vero (Vighhorsesse), harmadik Csizmadia Csenge és Chavoltus (Prosper LK).

A soron következő 120 centiméteres Amatőr GP Kvalifikációban Czakó Rebeka Tímea és Charlie Firpo (D-TEAM SE) kényelmes négy másodperces előnnyel hagytak faképnél a mezőnyt. Második Tóth Boglárka és Chaccobo, harmadik Dombi Gréta és Willian De Ganad.

38 induló lovagolt a pályára a 125 centiméteres nyitott versenyszámban. Itt Bérczy Annának és Vicora Star PS-nek (ELIT Lovas Klub SE) sikerült a leggyorsabb hibátlan, őt a Faluhelyi Ádám – Vivalisco Blue PS és Zárug Gyula – Norton párosok követték.

A hétvégén utoljára álltak rajthoz az öt- és a hatéves lovak. A fiatalabb korosztály számára 115 centiméteres magasságra kiírt Grand Prix-ben Cascaya SJ-nek szólt a taps (származás: Congress × Escudo I, tulajdonos: Cranchi Kft.) Búza Krisztián lovaglásában.

Dr. Pusztai Zsuzsanna pej ménje, Neorado T Eszes Ferenccel a nyeregben a második helyen búcsúztatta a hétvégét. Harmadik a szintén Búza Krisztián által lovagolt Apollon (származás: Diamant de Semilly × Clinton, tulajdonos: Cranchi Kft.).

A további helyezettek: Zárug Gyula – Ameko Vitalij, Füzér Gábor – Million Blue, Krucsó Szabolcs – K2, ifj. Néveri Imre László – Kannan Star N, Kovács Henri – Talisman, Szép Krisztián – Timpex Onedin.

Szintén kétfázisos, megszakítás nélküli versenyszám várta a hatéves lovakat a Grand Prix-ben, de 125 centiméteres magasságon. A győzelmet Alasztics Aliz szerezte meg Message Me PSZ nevű kancájával (származás: Messenger × Carthago, tenyésztő: Gestüt Lewitz).

Második a Fabiancsics Horses SE fedezőménje, Diasandro Blue (származás: Diaron × Chacco-Blue, tenyésztő: Gestüt Lewitz) Faluhelyi Ádámmal. A Darvai Csenge Sára által bemutatott Quintessa (Quibery × Cascadello I) a harmadik helyen zárta a Grand Prix-t.

Az eredményhirdetésre szólították még a következő párosokat: Krucsó Szabolcs – I’m Special “F”, Faluhelyi Ádám – Congran PS, Jakab Levente – TM Kannan’s King, Kovács Henri – Ameko Kannandale, ifj. Szabó Gábor – Genius Conference.

A nap legnépesebb mezőnye 38 párossal a 135 centiméteres Nyitott Versenyszám és Moody Mares U25 GP Kvalifikációban gyűlt össze. Kovács Henri és Tambourino ezen a magasságon is behúzott magának egy győzelmet, a dobogó másik két helyét a Zárug Gyula – Confidence és Zárug Annamária – Firefly párosok hódították meg.

A napot a 145 centiméteres Inter Horse Truck GP Kvalifikáció zárta 35 indulóval. A győzelmet a huszonnegyedikként induló Dömse Tamás szerezte meg Conquistador nyergében, majd Kovács Roland – Chachacha 2 és Zárug Gyula – Cold Blue Boy a dobogós sorrend. A lovasoknak Bálint Gábor gratulált.

Forrás: nemzetilovarda.hu
Kép: Canva
2023.08.28.

Megkezdődött a harmadik GP forduló a Tattersallban

A Nemzeti Lovardában zajlik a 2023-as szabadtéri díjugrató szezon harmadik Grand Prix fordulója.

A négynapos verseny csúcspontja a vasárnap délután megrendezésre kerülő Inter Horse Truck Grand Prix lesz, ahol 2,2 millió forint összdíjazásért versengenek majd a 150 centiméteres pályán a minősült lovasok egyszeri összevetéses elbírálással. Az amatőr mellett az Ego7 Gyermek és MoodyMares U25 nagydíjak is megrendezésre kerülnek, szombat délután pedig az 5 és 6 éves lovaknak rendeznek nagydíjakat. A pályaépítő Karádi László, a verseny főbírója Schlezák Melinda.

Az első versenynapon hat versenyszám várta a lovasokat.

31 lovas nevezett az első, 100 centiméteres, időre megrendezett versenyszámra. A győzelmet Vándor Zsófia tanítványa, Tubicsák Adrienn szerezte meg Chacca Lady SZ nyergében (FehérTáltos Lovas Egyesület). Vigh Letícia és Okaloosa csak néhány századmásodperces lemaradással csúszott a második helyre, harmadik Benedek Adél és Levante.

Szintén 100 centiméteren álltak rajthoz a 4 éves lovak. 8,10 stílusponttal az ifj. Máté István által lovagolt pej mén, Bombay végzett az élen. Második Nagy Sándor és Heavenly Ophelia Z, harmadik Hubai István és Chicco.

Negyven párost láthatott a közönség a 110 centiméteres nyitott versenyszámban. A leggyorsabb hibátlant a Tamás Csaba – Caillou 48 páros (Vighhorsesse) teljesítette 53,31 másodperccel, Hegedüs Kristóf és R – Quinny Chin Chin 54,65 másodperces időeredménnyel került a második helyre, harmadik Nemes Dorka és El Coronita.

Népes mezőny, negyven induló gyűlt össze az ötéves lovak versenyszámában. Az első két helyet két Kovács Henri által bemutatott ló szerezte meg. Első a Kannan apaságú Kanato IC 8,40 stílusponttal, a ló tenyésztője és tulajdonosa Czuczi István. Második 8,30 ponttal a Tambourino apaságú Talisman. A ló tulajdonosa Kiss Doris. Harmadik helyen zárt 8,10 pontos eredménnyel az ifj. Máté István által lovagolt pej kanca, Chloé Z.

Harminc alkalommal szólt az indítást jelző csengő a hatéves lovak versenyszámában. Itt 8,50 pont kellett a győzelemhez, ezt a Horváth Balázs által bemutatott Acteonnak ítélték oda a bírák. Az Actender apaságú pej herélt tenyésztője a Gestüt Lewitz, tulajdonosa a Szikriga Kft. Tátrai Blanka és R-Saripuszta Nancy (tulajdonos: Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem) 8,30 ponttal a második helyen zárt. Harmadik Kovács Henri és Rádiháza Nike, a párost a szezonban számos alkalommal láthatta már a közönség a tiszteletkörben.

62 lovas teljesítette a 120 centiméteres nyitott, EGO7 Gyermek és Amatőr GP kvalifikáció pályáját. A győzelem egy gyors hibátlannal a Prosper LK párosa, Wendler Zsófiáé és Diatroné lett. A második és harmadik helyet a DEAC színeiben versenyző Fábián Johanna szerezte meg Quantum 20, illetve Chabal TH nyergében.

Látványos versenyt ígért a 130 centiméteres nyitott versenyszám és Moody Mares U25 GP Kvalifikáció 73 induló párossal. 24 hibátlan lovaglást láthatott a közönség. A leggyorsabb Göttler Vilmos volt Jégvirággal, második az ifj. Szabó Gábor – Genius Conference, harmadik a Szép Krisztián – Vivant Van De Boss páros. A fiatal lovasok legjobbja ifj. Petrik Béla tanítványa, Magyar Balázs volt Miss Mary Soames “F” nyergében, őt a Kiss Maja – Agropoint Cojano és Moravszki Domonkos – Corno d’Oro párosok követték.

Pénteken hét versenyszám szerepelt a kiírásban.

120 centiméteren a nyitott kategóriában Göttler Vilmos és Jameela közel 11 másodperccel előzte meg a második helyezett Stiedl Anna Blanka – Conscience párost, harmadik további öt másodperces különbséggel Buza Patrik Zoltán és K-Sáripuszta Gerbera. Az alappályát csak a dobogós lovasoknak sikerült hibapont nélkül teljesíteniük.

Szintén 120 centiméteres magasságon zajlott az Ifjúsági Versenyszám és Ego7 Gyermek GP Kvalifikáció 35 páros részvételével. A kétfázisos, megszakítás nélküli versenyszám győztese Kovács Roland tanítványa, Krepcsik Lara és Hermitage De La Motte L (ELIT Lovas Klub SE). Pichovszky Dalma és Frits K csak néhány századmásodpercnyi lemaradással csúszott a második helyre. A versenyző másik lova, Casco PP nyergében a harmadik helyet is megszerezte.

Szintén 120 centiméteres akadályok várták az Amatőr GP Kvalifikációban résztvevő 39 párost. A leggyorsabb hibátlant és ezzel együtt a győzelmet is Márki Zoltán és Diana By Boris (Pasaréti Honvéd Lovas SE) könyvelhette el, a további dobogós helyeket a Vandlik Júlia – Kaline de Rosseignes és Tóth Boglárka – Chaccobo párosok szerezték meg.

Az ötéves lovak mezőnyében Búza Krisztián lovai teljesítettek a legjobban. Első a Diamant de Semilly apaságú pej mén, Apollon, második a Conor Pass apaságú Alaphilippe. Ifj. Máté István és Chloé Z ezúttal is a harmadik helyen zárt.

A hatéves lovak között tizedmásodpercek választották el az első és második helyezettet. 35,34 másodperces időeredménnyel első Kovács Henri és Rádiháza Nike (tenyésztő: Kabala-Ménes Kft., tulajdonos: Lukács Loránd), második Kovács Roland és Chabluerino, harmadik pedig Conccodello PSZ, szintén Kovács Roland lovaglásában.

130 centiméteres akadályok sorakoztak a pályán a 130 centiméteres Nyitott Versenyszám és Moody Mares U25 GP Kvalifikációban. A 76 induló páros közül végül 16 teljesítette hibátlanul a pályát. A kétfázisos, megszakítás nélküli versenyszámot Vándor Zsófia, a 2019-es magyar bajnok nyerte Chacco-Bella nyergében, mögötte Zárug Annamária végzett Firefly nevű lovával, majd ifj. Szabó Gábor és Let It Be Conferance következett.

A fiatal lovasok legjobbja ifj. Antal Péter volt Choral Symphony nyergében (Antal Tanya LSC), második Fábián Johanna és Quantum 20, harmadik Moravszki Domonkos és Corno d’Oro.

A nap fénypontja a 140 centiméteres magasságra kiírt Inter Horse Truck GP Kvalifikáció volt, ami az utolsó percekig izgalmas versenyt hozott. A negyvenötödikként induló Kovács Henri és Tambourino vette át és meg is tartotta a vezetést. A második helyen ifj. Szabó Gábornak és XIXO Borgiának szólt a taps, harmadik Vándor Zsófia és Quintus. A további helyezettek: Krucsó Szabolcs – Uripoint, Bohák-Debreczeni Éva – Cortez, Krucsó Szabolcs – Chaccito, Magyar Balázs – Filuchi.

Forrás: nemzetilovarda.hu
Kép: Canva
2023.08.28.

Kovács Roland a Budapest Grand Prix győztese

Rekord hőséget és nyolc versenyszám során 177 rajtot tartogatott a Grand Prix utolsó napja a Nemzeti Lovardában.

A reggeli 100 centiméteres nyitott versenyszámot követően Hegedüs Kristóf és Vivaldi (Gyömrői Tövesmajor LE) vezették a tiszteletkört, a Borbás Ildikó – Rádiháza Hógolyó és Tóth Sebestyén – Carrera páros a második, illetve harmadik helyezett.

Mindössze hat induló volt a négyéves lovak stílusversenyében, itt 7,80 ponttal Heavenly Ophelia Z lett a győztes Nagy Sándorral. A ló származása Halfax Van Het Kluizebos × Carthago Z.

Időre, egyszeri összevetéssel zajlott az Amatőr Grand Prix 120 centiméteren 38 minősült lovassal. Az alappályát 15 versenyzőnek sikerült hibátlanul teljesítenie, így ők hajrázhattak a helyezésekért az összevetésben. A győzelmet a Varga Ménes GYLE lovasa, Tóth Boglárka szerezte meg Chaccobo nyergében. Második Bozsóky Barnabás és Charlotte, harmadik Németh Viktória és Rádiháza Görögtánc.

Az eredményhirdetésre szólított további lovasok: Varga Júlia – KH. Furiosa, Márki Zoltán – Diana By Boris, Van Doremalen Anna – Lembla, Vandlik Júlia – Kaline de Rosseignes, Régely Károly – Verducha, Kovács Noémi – Calinka de Bognár, Endrédi Tekla – Chupanadli “F”.

Szintén időre, egyszeri összevetéssel (az A szabály szerint) zajlott az EGO7 Gyermek GP 125 centiméteren. A 14 induló közül 12 teljesítette a pályát, és hatan vetettek össze a végső helyezésekért. Az összevetés rövidített pályáját már csak két lovas tudta hiba nélkül leküzdeni. A gyorsabban teljesítő Bodnár Annabell Ghandi-End nyergében (Némethy Bertalan Alapítvány) szerezte meg a győzelmet, második a Prosper LK párosa, Nagy Zsófia és Victory Blue PS, harmadik egy verőhibával Pichovszky Dalma és Prince of Persia szintén a Némethy Bertalan Alapítvány színeiben. A negyedik helyen zárt Krepcsik Lara és Ariosa.

A lovasoknak Abay Pál, a versenybíróság tagja, Szotyori Nagy Kristóf, a Díjugrató Szakág elnöke és Juhász László, az EGO7 Lovasbolt képviselője, a Tucci csizmák forgalmazója gratulált.

39 indulót láthatott a közönség a 135 centiméteres Moody Mares U25 GP során, az összevetésbe tíz páros került be. A rövidített pályán Alasztics Aliz és Messloubeta (ELIT Lovas Klub SE) teljesített a legjobban, bár Dömse Tamás és Jadine BMG csak néhány tized másodperccel szorult a második helyre. Harmadik Kovács Roland és Quirinus 27.

A további helyezettek: Gorzó Eszter – Arwen, Benedek Adél – La Digue 5, Bodnár Annabell – Identity, Kámán Nóra – Hedda, Kiss Lizanna – Cloé, Bencses Réka – Arania Z, Füzér Zsófi – Chiara. A lovasoknak Budavári Anikó, a versenybíróság tagja, Schlezák Melinda, a versenybíróság elnöke és Sopronyi Réka, a Moody Mares Lovasbolt ügyvezetője gratulált.

A nap leginkább várt versenyszáma a 150 centiméteres Inter Horse Truck GP volt 28 minősült párossal. Karádi László pályája alaposan megdolgoztatta a lovasokat, mindössze öt versenyzőnek sikerült hibátlanul zárnia az alappályát, az összevetésben pedig hárman hibáztak közülük. Így a Grand Prix győztese Kovács Roland és Chachacha 2 (ELIT Lovas Klub SE), második pedig Szentirmai Péter és Express. Harmadik az összevetésben egy verőhibával Vándor Zsófia és Quintus.

A szombati győztes páros, Dömse Tamás és Conquistador a negyedik helyen zárták a GP-t. Ötödik Burucs Borbála és Miami de Garder, hatodik a Krucsó Szabolcs – Chaccito páros.

17 lovas nevezett az utolsó előtti, 140 centiméteres versenyszámra. Kovács Henri The Flash nevű lova nevéhez méltóan egy villámgyors hibátlannal ragadta magához a győzelmet. Második a román színekben versenyző Zárug Gyula és Confidence, harmadik Babinszki László és Meru.

A 13 induló párost felvonultató 120 centiméteres versenyszámmal zárult a hétvége. A versenyszámot Stiedl Anna Blanka nyerte Conscience nevű lovával (Varga Ménes GYLE), második Nagy Vivien és Cornettaga PS (Fabiancsics Horses SE), harmadik a román színekben versenyző Barna Ilinka Coritaniával.

Forrás: nemzetilovarda.hu
Kép: Canva
2023.08.28.

Szilágyi Péter: a magyaroknak a ló nem csupán egy állat, hanem nemzeti szimbólum is

A magyaroknak a ló nem csupán egy állat, hanem a magyarság több mint 1100 éves szimbóluma, ezért a magyar állam minden segítséget megad a lovas hagyományok ápolásához. -hangoztatta Szilágyi Péter, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára szombaton Gyergyószentmiklóson.

A nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkár a XVI. Székelyföldi Lovas Ünnep megnyitóján mondott beszédében kifejtette: a magyaroknak a ló a természettel való kapcsolatot jelenti, a ló megtanítja legyőzni félelmeiket, felállni kudarcaikból, a magyar lélek szilajságára, a magyar virtusra emlékeztet.
Ez a nyers erő, ez a temperamentum, ez itt, Székelyföldön nem ismeretlen, a székelyek még mindig őrzik példaként az egész magyarság, az egész Kárpát-medencei és a diaszpóra magyarsága számára” – állapította meg Szilágyi Péter.

A nemzetpolitikai államtitkárság szívügyének tekinti, hogy megismertesse a fiatalokkal ezeket a szép hagyományokat, ezért tavaly Erdélyre, idén pedig az egész Kárpát-medencére kiterjedő lovasprogramot indított – tette hozzá.

Kifejtette: az erdélyi lovasprogram két szakaszában mintegy 75 erdélyi lovas egyesület kapott támogatást működésre, fejlesztésre, Aradtól Kovászna megyéig. A programot kibővítve idén júliusban elindították a Kárpát-medencei lovasprogramot, amelynek pályázatait szeptember első felében hirdetik meg lovas egyesületek számára a működéstől a fejlesztésig, a különböző pedagógiai foglalkozásokig.

A programok kiemelt célterülete az ifjúság. Az erdélyi lovasprogram keretében mintegy 2500 gyermek lovas oktatását tudtuk támogatni, és szeretnénk, hogyha ebben az esztendőben ez a szám tovább növekedne – mutatott rá a nemzetpolitikai helyettes államtitkár.

A 2008-ban Gyergyói Lovas Napok néven indult, 2014 óta Székelyföldi Lovas Ünneppé alakult rendezvénysorozat főszervezője, Bajkó Tibor a hivatalos megnyitón – köszönetet mondva a társszervezőknek és támogatóknak – kiemelte: a nemzetpolitikai államtitkárság, valamint a Bethlen Gábor Alap segítsége emelte nemzetközi színvonalra a Székelyföldi Lovas Ünnepet.

Az idén négynaposra bővült, csütörtökön kezdődött rendezvénysorozat több mint száz programmal – egyebek mellett lovaskonferenciával, gyermekfoglalkozásokkal, díjugrató bajnoksággal, fogathajtó és “kocsitoló” versennyel, csikós ismertetőkkel és huszár hadgyakorlattal – várja az érdeklődőket a gyergyószentmiklósi Krigel Lovaspályán.

Forrás: MTI

Kép: Canva
2023.08.28.

Elkezdődött Szent László király lovasszobrának felállítása Nagyváradon

Elkezdődtek kedden Szent László király lovasszobrának összeszerelési és felállítási munkálatai a nagyváradi várban – tájékoztatták az MTI-t a kezdeményezők.

A nagyváradi önkormányzat és a Nagyváradi Római Katolikus Püspökség közös közleményében azt írta, hogy a lovasszobrot mintegy két hét alatt állítják fel a korábban elkészített talapzatra. A szoboravatás időpontját ezt követően közlik. “Ezzel a szoborral Nagyvárad kulturális öröksége új alkotással gazdagodik, amely az elismert művész, Deák Árpád munkája” – írták. Azt is közölték, hogy a Ronde Bosse Art Kft. képviselői kedden elkezdték az összeszerelési munkálatokat.

Zatykó Gyula, a polgármesteri hivatal magyar ügyekért felelős tanácsosa az MTI-nek elmondta, hogy a lovasszobrot darabokban vitték be a vár területére, egészben ugyanis nem fért volna be a szűk középkori kapun. Elmondta: az avatás időpontjáról a szobor tulajdonosaként a püspökség az önkormányzattal egyeztetve dönt.

A Maszol.ro szerint az egyik lehetséges időpont szeptember 12., mivel 1390-ben ezen a napon szentelték fel I. László király (1077-1095) első váradi szobrát, amelyet a kolozsvári Márton és György mesternek tulajdonítanak. Ezt 1660-ban a várat elfoglaló törökök beolvasztották.

A partiumi város alapítójaként tisztelt lovagkirály lovasszobrát a római katolikus püspökség és az önkormányzat együttműködésének köszönhetően állítják fel, a tervet tavaly februárban ismertette Böcskei László megyés püspök és Florin Birta polgármester.

Birta akkor úgy fogalmazott, hogy a szoborállítással “történelmi igazságot tesznek” a városalapító királynak, és Nagyvárad multietnikus, multikulturális voltát hangsúlyozzák. Szent László öröksége a keresztény hit bátor felvállalása, az európai identitás része – mondta. Böcskei László hozzátette: a helyválasztással a várnak az egyházmegye évezredes történetében betöltött szerepét is hangsúlyozni szeretnék.

Az 5,3 méter magas lovasszobor a Nagyváradon és Erdélyben több köztéri szobrot jegyző Deák Árpád alkotása, a bronzöntést Ovidiu Petroman végezte az Arad megyei Zimándújfaluban. Elkészültét a magyar kormány és a nagyváradi magyarság támogatta, több gyűjtést is szerveztek.

A Csonka-bástya és a fejedelmi palota között felállítandó alkotás lovon, fején koronával, kezében harci bárddal ábrázolja a lovagkirályt. Deák Árpád korábban elmondta: klasszikus, fenséges, spiritualizált Szent László-alakot igyekezett megmintázni.
A szobrot a nagyváradi magyarság eredetileg a város főterén, a Szent László-téren szerette volna felállíttatni, aláírásgyűjtés is indult ezért, de Ilie Bolojan korábbi polgármester elvetette a 8000 kézjeggyel támogatott beadványt, és a téren Ferdinand román király szobrát helyeztette el. Így lett a vár a következő helyszín.

Az európai források alapján restaurált erődítmény a város fontos műemléke. Szent László itt építtette meg az első váradi székesegyházat, amely a lovagkirály temetkezőhelyéül szolgált, így zarándokhellyé vált és kultusza hatására utóbb több magyar uralkodót is e helyen helyeztek örök nyugalomra.

Forrás: MTI

Kép: Canva
2023.08.28.

Ezúttal is a Nemzeti Lovardában mutatkoztak be az idei év legszebb csikói

28 kanca és 27 idei születésű mén csikó szerepelt az MSLT 2023-as Csikóchampionátusának katalógusában. A bíráló bizottság tagjai Bazsó Gergely, Botka Ferenc, Czuczi István és Faluhelyi Tibor voltak.

A kanca champion a Timpex Kft. Mylord Carthago x Escudo I származású, Timpex Unique nevű csikója.

A kanca kategória második helyezettje St. Angéla (Chico B Z x Jolly Groom), tenyésztő és tulajdonos a Pataki Gergely és TSN Kft.

A mén champion tenyésztője és tulajdonosa Fekete-Kovács Éva és Fekete Antal. Az Evan II FK nevű csikó, származása Elvis ter Putte x Argentinus.

A mén kategória második helyezettje I & H Tenet (JB Csákó x Calvino Z), tenyésztő és tulajdonos: Iványi Zsigmond és Kovács Ferenc.

Idén először három kategóriában is osztottak különdíjat. A díjló különdíj nyertese Bellana RH (Bellany x Cassilano), a csikó tenyésztője Radványi Róbert, tulajdonosa Radványi János. A félvér különdíjat Molnár Ferenc My Luck x Cassilano származású csikójának, I.A. Violának ítélte meg a bíráló bizottság. A fogat különdíjazott Ritecz Péter Sir Fabricius nevű csikója (Flash x Manno).

Az eseménynek ezúttal is a Nemzeti Lovarda adott otthont. A Csikó championátuson idén is részt vett dr. Nagy István agrárminiszter.

Forrás: nemzetilovarda.hu
Kép: Canva
2023.08.28.

Lovakkal a kánikulában

Idén nyáron minden rekordot megdöntő kánikula uralkodott az országban, mely nem csak ránk, emberekre nézve jelent veszélyt, hanem lovainkra is. Ugyan a nyári hónapoknak hamarosan vége, a hőség még hetekig velünk marad, így nem árthat felfrissíteni tudásunkat a hősokkal, hőgutával, valamint a lovak hűtésével kapcsolatosan.

A baj felismerése

A hősokk, vagy úgynevezett hőkimerülés általában a melegben végzett túlzott munka hatására jelentkezik, de kialakulhat nyugalmi állapotban is, dehidratáltságot követően. Oka, hogy a szervezet kifogy a hűtésre használható folyadékokból, így a test elkezd túlhevülni. Az állapot nagyon könnyen hőgutához vezethet, amit a test hirtelen, nagy mértékben megemelkedett hőmérséklete okoz. Tartsuk szem előtt, hogy mindezek kialakulására túlsúlyos lovak esetében sokkal nagyobb esély van, így rájuk fokozott figyelmet kell fordítani párás, meleg időben.
A nyáron különösen magas rizikójú hősokk és hőguta az alábbi árulkodó tünetekből azonosítható:

  • sötét, elszíneződött íny
  • sötét vizelet
  • megemelkedett, sokszor rendszertelen pulzusszám, munka végeztével sem csökkenő pulzus
  • magas testhő nyugalmi állapotban, vagy ha munka után hosszú ideig nem csökken
  • letargia
  • kapkodó lélegzetvétel
  • szokatlanul intenzív izzadás, akár nyugalmi helyzetben, akár munka során
  • izom- és ízületi merevség; nehéz mozgás
  • ideges, nyugtalan viselkedés
  • összeesés

Amennyiben ezen tünetek közül egyszerre többet is érzékelünk lovunkon, az hősokkra vagy hőgutára utalhat, minden esetben konzultáljunk állatorvossal, és azonnal kezdjük meg a hűtését!

Dehidratált állapot megállapítására hasznos lehet az ún. „csípés-teszt”, mely során a ló nyakán bőrét összecsípjük; ennek megfelelő állapot esetén elengedés után azonnal, vagy 2-3 másodpercen belül ki kell simulnia.

Megelőzés

A túlhevülés megfelelő körültekintéssel könnyen megelőzhető, így érdemes a napi, vagy lovaglás utáni rutinunkba pár óvintézkedést beiktatni, melyek nem tartanak tovább pár percnél.

Itatás, etetés
  • Mindig álljon a lovak rendelkezésére friss, nem túl hideg víz!
  • Olyan lovak, amelyek jelentős ideig meg voltak vonva a víztől, csak kisebb adagokban, fokozatosan kaphatnak inni, egyszerre nem túl sokat.
  • Tévhit, hogy munka után egy ideig egészségtelen folyadékot fogyasztani. Akár leléptetés közben, de munka után minél hamarabb biztosítsunk ivási lehetőséget lovunknak!
  • A folyadékbevitel egy alternatív módja, ha lédús gyümölcsöket, zöldségeket etetünk. Emellett érdemes az abrakot bő vízbe áztatni.
  • Érdemes az elektrolitpótlásnak is figyelmet szentelni, főleg munkában levő lovaknál, hiszen izzadás közben a szervezet számos fontos ásványi sót is elveszít. Ma már elérhetőek elektrolitok szájba adandó pasztaként, tápként, vagy akár folyékony formában is.
Lómosás
  • Ahol slagból nem megoldható a mosás, ott vödörbe töltött vízzel tudjuk ezt megoldani, de hűtésre a folyamatos locsolás a legjobb megoldás.
  • A víz párolgás közben is hűti a testet.
  • Mosás után mindig húzzuk le szőréről a maradék vizet, mert a túl sok víz könnyen felhevül a ló testén, így tovább melegítve az állatot.
Lovaglás közben
  • Nehezebb, megterhelő munkát csak a reggeli, vagy esti, mérsékeltebb időben végezzünk!
  • Kerüljük a déli napsütést, ilyenkor – ha van lehetőség – inkább fedelesben érdemes lovagolni, és terepen is árnyékosabb útvonalat válasszunk.
  • Munka közben engedjünk meg több, hosszabb pihenőt, hogy mind a ló, mind pedig a lovas szervezete regenerálódhasson.

Karám, legelő
  • Karámban tartott lovaknak egész nap legyen lehetőségük árnyékba húzódni!
  • Ha napközben csak rövid ideig van lehetőség legelő-, vagy karámhasználatra, válasszuk a reggeli, vagy késő délutáni órákat, a legnagyobb meleg elkerülése érdekében, főképp árnyék nélküli karámok esetében!
Lószállítás
  • Melegben fokozott figyelmet kell fordítani lovainkra szállítás közben, igyekezzünk ezt is a nap mérsékeltebb óráira időzíteni.
  • A lószállítóban nyitott ablakokkal is segíthetjük a lovak lehűlését.
  • Hosszabb utakon – amennyiben lehetséges – álljunk meg itatni.
  • Soha ne hagyjunk lovat parkolt szállítóban a napon! Ugyan úgy, ahogy az autó, az utánfutó is nagyon könnyen túlmelegedhet.

Mikor van túl meleg?

Egy ideje lovas körökben is elterjedtek internetes ábrák az úgynevezett hőindexről, melynek segítségével megállapíthatjuk, milyen mértékű munkát érdemes végeznünk az adott körülmények mellett. A hőindex a hőmérséklet és a levegő páratartalma alapján kerül kiszámolásra, és ugyan iránymutatást nyújthat, fontos lovagláskor egyéb faktorokat is figyelembe vennünk. Egy rendszeres edzésben tartott ló jobban ellenáll a magasabb értékeknek, mint alkalmanként, rendszertelenül mozgatott, esetleg túlsúlyos társai. Fontos tudni azt is, hogy a magas páratartalom az, ami miatt az izzadással való hűtés veszít hatékonyságából, hiszen a párolgás ilyen körülmények között megnehezedik. Lovaglás közben mindig az adott ló állapota, és a környezeti tényezők alapján tudjuk eldönteni, mi a megfelelő intenzitás.

A nyárral és meleggel együtt járó veszélyek nem kell, hogy eltántorítsanak minket a lovaglástól, hiszen egyszerű intézkedésekkel is megelőzhetjük a bajt. Ugyan úgy, ahogyan az év többi szakaszában, ilyenkor is megfelelő figyelemráfordítással biztonságban élvezhetjük a sportolás, valamint a lovakkal töltött idő örömeit.

Merényi Kincső
2023.08.26.
Képek: Pixabay

A barokk ló

A barokk ló

A barokk az 1575-1770 közötti időszak uralkodó stílusirányzata. Meghatározta az építészet, festészetet, zenét, táncot, szobrászatot és tulajdonképpen minden művészetet, ezáltal a mindennapi életre is hatással volt.

A barokkra jellemző a túldíszítettség, pompa, formai bravúrok. Ezt láthatjuk, az un. „barokk típusú lovaknál”, melyeket impozáns megjelenés, akciós mozgás jellemez. Napjainkban, a klasszikus magasiskolában használatosak leginkább.

A barokk lófajták

Andalúz

Az andalúz lovat Spanyolországban kezdték tenyészteni. Története a legfrissebb kutatások szerint a jégkorszak előtti időkre vezet vissza. A barlangrajzok alapján az Andalúz ősei a ló háziasítását (Kr.e 4. évezred) követően az elsők között voltak, akiket hátaslóként hasznosítottak.

A spanyol ló kedvelt volt a későbbi korokban is. Az andalúz szerelmese volt Caligula római császár, Oroszlánszívű Richárd, Nagy Frigyes és Napóleon is.

A fajtának nagy befolyása volt számos európai és amerikai lófajtára, mint például: a lipicai, kladrubi, frederiksborgi, oldenburgi, orlov és a criollo.

Az andalúz egyedei ideálisak lehetnek iskolalónak, hobbi vagy akár verseny célra, de lehet használni akár fogatban is. Sporttársként leginkább díjlovaglásban felelnek meg. Találkozhatunk velük lovas bemutatókon és cirkuszokban is. Nyugodt természetűk és tanulékonyságuk miatt gyakori résztvevői a filmforgatásoknak is. Napjainkban az egyik legkedveltebb hátasló a világon: egyedül Andalúziában 124 ezer tenyészkanca található.

Fríz

A mai fríz őseit az elsők között háziasították Európában. A II. században, a Hadrianus római császár idején szolgáló fríz katonákkal már ezek a lovak is részt vettek a nagy-britanniai hadjáratokban. A keresztes háborúk idején a fajtát keleti vérrel nemesítették. Majd a 16-17. században andalúz ménekkel keresztezték.

Erős, robosztus alkata és nyugodt természete miatt a páncélos lovagok tökéletes társának bizonyult, ezért hosszú időn keresztül harci lóként tenyésztették. A XVIII-XIX. Század elejére gyakrabban futtatták ügetőversenyeken, többnyire ~325 méteres távon.

A XX. századra népszerűsége nagyon lecsökkent, kihalás veszélyeztette a fajtát. Ez is magyarázza a jelenlegi nem túl nagy genetikai bázisát. A fajta sokoldalúságának köszönhetően azonban napjainkban ismét fellendült a tenyésztési kedv.

A fríz egyaránt használható nyereg alatt és fogatban is. Könnyen idomítható és meglepő módon szívesen ugrik.

Ma leginkább elegáns hobbilóként illetve cirkuszokban, színházakban, bemutatókon találkozhatunk velük.

Lipicai

A lipicai története 1580-as évre nyúlik vissza, amikor II. Károly főherceg az 1572-ben alakult Bécsi Spanyol Lovasiskola számára egy tenyésztő telepet alapított Lipiken ,a mai szlovéniai Lipicán. A tenyésztés a középkorban nagyra becsült, de kissé nehéz testű, Spanyolországból importált lovakkal és a helyi, kemény természetű hegyi lovakkal indult meg.

A lipicai ménest a napóleoni háborúk alatt két alkalommal is Magyarországra menekítették, így alakult ki Mezőhegyesen egy lipicai jellegű állomány. A lovakat 1876-ban Alsószombatfalvára költöztették, majd onnan 1912-ben Bábolnára. Innen az 1950-es években Szilvásváradra kerültek.

A lipicai az egész világon elterjedt. 400 éve fajtatisztán tenyésztik, az 1800-as évek elején alkalmazott egyetlen arab cseppvérkeresztezéstől eltekintve idegen fajtát soha nem alkalmaztak tenyésztésében. A magyarországi állomány kitűnik kiemelkedő genetikai értékével. A lipicai ló hazánkban a 32/2004. (IV. 19.) OGY határozat értelmében nemzeti kinccsé nyilvánított lófajta.

A lipicai tanulékony, engedelmes, jó munkakészségű, szilárd szervezetű fajta. Elsősorban fogatló, emellett a magasiskolában hagyományosan használt lófajta. Nemzetközileg is elismert és eredményes a fogatsportban.

Tanner Eszter, Lovasok.hu
Képek: Canva
2023.08.22.

Autóipari és más karrierlehetőségek – állás Győr városában

Az ipari nagyvállalatok jellemzően jelentős létszámú munkaerő alkalmazására képesek így, ha egy városban működik egy vagy több ilyen üzem, ott a foglalkoztatottság nem lehet kérdés. Ebben a cipőben jár Győr is, mely város elsősorban az autóipar területén nyújt kiemelkedőt.

Hagyományok és jövőkép

Győr városa abból a szempontból is kiemelt, egyben valamelyest nehéz helyzetben van, mivel a vármegyén belül egy másik jelentős hazai város, Sopron is helyet kapott. Ez alapvetően teremthetne valamilyen egészséges versenyhelyzetet is, de a két város kiválóan megél egymás mellett, egymást erősítve, számos lehetőséget adva az itt élők számára a boldoguláshoz. A hűség városának közelségének ellenére Győr saját erejéből vált azzá, ami: egy virágzó hazai nagyvárossá.

A Rába és Rábca folyók torkolatánál és a Mosoni-Duna mellett fekvő település egyfajta regionális központnak is tekinthető, amellett, hogy nemzetközi szempontból is előnyös pozíciót foglal el. Az osztrák és szlovák határ közelsége ugyanis mind munkaerőpiaci, mind gazdasági és az együttműködési lehetőségek szempontjából is tovább erősíti a város pozícióját. Előbbi esetet vizsgálva az sem meglepő tehát, ha egy állás Győr környékén egyet jelent a külföldi karrierrel.

A város nagy tradíciókkal bír, így a fényes jelen mellett virágzó múltról és kedvező jövőképről is beszélhetünk. A történelmi és gazdasági változások persze ezt a vidéket sem kerülték el, így itt is kénytelenek voltak folyamatosan alkalmazkodni az átalakuló tendenciákhoz. Ez a győrieknek láthatóan jól sikerült, hiszen napjainkban az ország egyik legfontosabb ipari központjaként tarthatjuk számon. Ennek egyik fő letéteményese pedig a városban működő autógyár, mely a foglalkoztatás szempontjából is kiemelkedik.

Karrierlehetőség az autóiparban

A városban működő AUDI gyár már jó ideje a hazai gazdasági térkép egyik fontos csomópontját alkotja. A hatalmas területen fekvő vállalat és üzem immár 30 éve működik töretlenül, ez idő alatt pedig folyamatos fejlődés, bővülés volt megfigyelhető. Bár már az indulás idején is rengeteg állás Győr eme patinás nemzetközi vállalatánál létesült, a paletta azóta csak még tovább nőtt és színesedett. Az eleinte motorgyártással foglalkozó üzem 1998-tól járműgyártással kezdett foglalkozni, majd 2013-tól az autógyártás teljes vertikuma lefedésre került.

A helyi AUDI gyárt lényegében számos ipari üzem együttesének tekinthető, így kifejezetten sokféle lehetőséget kínál a helyi és környékbeli lakosok számára egyaránt. Az ipari szereplők hagyományosan is nagy volumenű munkáltatónak tekinthetők, akik egyszerre akár több ezer dolgozónak is képesek megélhetést biztosítani. Másik előnyük pedig az, hogy kifejezetten széles rétegek számára kínálnak álláslehetőséget, a sormunkástól a mérnökökig. Így tehát számos állás Győr városában egyet jelent az AUDI kötelékével.

A gyár természetesen a jövőre is gondol, így már több, mint 5 éve elektromos motorok gyártásával is foglalkozik. Ez a folyamatos igazodás a trendekhez pedig valószínűsíti azt, hogy az üzem még jó pár évtizedig képes lesz munkával ellátni a térség lakosságát. Egy friss statisztika szerint jelenleg nagyjából 12.000 állás Győr és az ország egyik legnagyobb vállalatánál kerül betöltésre. Ez nem csak regionális, de országos szinten is kiemelkedő. Győr tehát lényegében a friss mai állások tekintetében is élen jár.

Sokszínű álláslehetőségek

Bár tény, hogy a város legjelentősebb munkáltatója az AUDI gyár, álláspiaci szempontból mégsem érdemes csupán erre a cégre szűkíteni a lehetőségeket. Korábban már esett szó a külföldi karrierlehetőségekről, mely itt abszolút reális opció. Itt ugyanakkor olyan speciális helyzetről beszélhetünk, mikor egy állás Győr városában akár képes lehet vetekedni a határon túli karrierépítési lehetőségekkel. Ebben természetesen nagy szerepe van a várost célzó befektetési hajlandóságnak és a kiváló szinten működő gazdaságnak egyaránt.

Az ipari lehetőségeken túl azonban természetesen sok más, valamelyest hétköznapibb munka is elérhető a városban. Sok állás Győr különböző kisebb vállalatánál, intézményénél, szolgáltatójánál létesül, így ezek a lehetőségek is rendelkezésre állnak azok számára, akik nem egy multinál képzelik el a karrierjüket. A körülmények és lehetőségek ezekben az esetekben is átlagon felüliek, így mindenképpen érdemes tágítani a spektrumot az álláskeresés során.

Kevés hazai város mondhatja el magáról azt, hogy képes egyesíteni funkciót és formát, tehát megfelelő életkörülményeket biztosítani és kedvező karrierlehetőségeket kínálni. Győr esetében ez azonban megvalósulni látszik, így nyugodtan állítható, hogy a városban jó élni. Egy állás Győr városában így sokak számára vonzó opció, mellyel a környékbeliek is előszeretettel élnek. Adott esetben pedig távolabb élőknek is érdemes lehet elgondolkozni azon, hogy ide tegyék át székhelyüket.

2023.08.21. Szöveg és képek forrása: Profession.hu

Hiba bejelentés