Kezdőlap Blog Oldal 229

Nevezz a Lovasok.hu Lovas Akadémia első online díjlovas teszt versenyére!

Várjuk a jelentkezőket a Lovasok.hu Lovas Akadémia (LOLA) Tanita online díjlovas teszt versenyére! A videóra rögzített versenyprogramodat 2020.04.06. 20:00-ig küldheted be a cikkben található nevezési űrlap kitöltése utána a dijlovaglas@lovasok.hu e-mail címre.

A verseny több szempontból is nagyszerű lehetőséget jelent a lovasok számára!

Például segít megőrizni a megszokott rutint azon lovasok számára, akik keményen készültek az idei szezonra. Anélkül mérhető fel a ló teljesítménye, hogy ki kellene tenni a lószállítás és a rendezvény forgatag stresszének. Kedvez továbbá azoknak a lovasoknak is, akik már régóta kíváncsiak rá, hogyan teljesítenének a versenypályán.

Kiváló alkalom, hogy végre ismét betekintést nyerj az ország különböző pontjain munkálkodó lovardák műhelymunkáiba, kapcsolatban maradj azokkal a lovasokkal, akikkel csak versenyszezon idején van lehetőséged találkozni vagy hogy új ismeretségeket szerezz.

A beküldött videókat neves, szakértő bírók értékelik!

Beküldött versenyvideódról hiteles értékelés készül. A bírói visszajelzések új iránymutatást jelenthetnek a lovaddal történő közös munkában, így hatékonyabbá válik a fejlődésetek!

A Lovasok.hu Lovas Akadémia első online teszt versenyén az A1, L2, LSZ1, FEI Gyermek csapat, FEI Póni csapat, FEI Junior csapat és a FEI Fiatal lovas csapat versenyszámokban nevezhetsz. A videókat Ilyés Csaba és Vigh Marianna bírák értékelik, eredményhirdetés 2020.04.09-én várható!A részletes szabályzatunkat a nevezési űrlapon olvashatod:

2020.04.01. Frisch Andrea, Lovasok.hu
Fotó: Canva
Frissítve: 2022.08.07.

A fogathajtásról

A fogathajtásról

 

„A mely terhet száz ló se mozdíthat meg, ha egyik balra másik jobbra, egyik hátra másik előre húz; az sokszor négy lónak is enged, mellyek egyformán s egyszerre húznak!” gróf Széchenyi István (1828)

A két fejezet szerzője Váczi Ernő agrármérnök, a bábolnai arab- és angol telivér ménesek egykori vezetője, aki a magyar fogathajtók szövetségi kapitányaként, a lótenyésztés sportkipróbálása terén is szerzett közvetlen tapasztalatokat.

A fogatkultúra fejlődése

Csúszótalp, kerék, kocsi, szekér, harci szekér, kocsiverseny, batár, hintó – közben taliga, postakocsi, vasúti kocsi, bérkocsi, gyászkocsi – és további több száz kifejezés a magyar nyelvben, amely az ember szekerész mivoltára utal a barlangi hordás ősközösségétől a legújabb ezredforduló világbajnoki sikert hirdető magyar himnuszáig.

Gondolkodó tudósok ezrei kutatták, értelmezték, értékelték az emberiség fejlődéstörténetében az életvitel praktikumának szorító igényét, az életkönnyítő feladat markáns sikerélményét, a jövőt építő ösztönerőt. Ebben a sorban a tűzcsiholás és a repülés között kiemelt állomás a kerék feltalálása.

A kerekes, tengelyes szerkezet első vonóállatai valószínűleg hasított körműek (marhák) voltak. Kutatások igazolják, hogy a vontatott szerkezet kezdeti felfüggesztőeleme járomszerű volt – gondolatilag társíthatóan a kumethám eredetéhez.

A kerekes szekér célszerű kialakítása, elterjedése a sík, fátlan vidékeken kezdődhetett, ahol nem ütközött természeti akadályokba. E csoda megteremtői a sumérok (Mezopotámia) voltak, akiknek később (i. e. 4000) a ló háziasítása, fogatolási próbája is köszönhető. Történelmi tény, hogy a technika fejlődésére az ember böllenkedő hajlama, háborúskodó gyakorlata óriási hatással volt. Így volt ez a harci szekerészet fejlesztése során is. Kutatók feltételezik, hogy az első merev tengelyű, tele kerekes szekérbe fogott patásokat – négyes járommal – csatárláncba kényszerítve az ellenségre zúdították, és letarolva annak állásait, megülték a győzelmi tort. A harci technika csiszolásával, a küllős kerekek kialakulásával, a befogott lovak irányításával, emberi jelenléttel kezdetét vette a lovak edzése, idomítása, békeidős versenyeztetése. Nagyobb távolságok leküzdésével, ellenséges vagy békés népek leigázásával, területeik meghódításával eredményt igazoltak a korszerűbb technikát alkalmazó népcsoportok, a hurriták, a hettiták, az asszírok.

A legrégebbi vekerzugi sírlelet, Szentes mellett, azt bizonyítja, hogy az időszámítás előtti 4. évszázadban, a Kárpát-medencében élő lovas nép kultikus tisztelettel, a halottal együtt temette el annak lovát és szekerét.

Hiteles történelmi tény, hogy a 25. ókori görög olimpia (i. e. 680) küzdelemsorában rendezték az első „hivatalos” kocsiversenyt, amely a következő évtizedekben a legrangosabb, legnépszerűbb küzdősportja lett az olimpiáknak. Ezzel a szekerészet fejlődése újabb határkőtől, szabályozott formákkal, műszaki fejlesztésekkel, tenyésztett, idomított lovakkal, babérkoszorús dicsőségre vágyva vett új irányokat. Ókori görög leírás tanúsítja, hogy a görög kocsiversenyek legjobb lovait a szkíták által lakott Kárpát-medencében nevelték.

Róma büszke birodalma rangján befogadta, fejlesztette, népszerűsítette tovább a kocsiversenyeket. Császárok és alattvalók vívtak néha életre-halálra menő küzdelmet az arénában a dicsőségért. Közben a hatalmas birodalom légiós útjain diszkréten kialakult a bérkocsik és postakocsik kezdetleges szolgáltatása, a váltóállomások rendszere, a bőrszerszámok csatláspraktikuma, az összetett fogatolási mód lóerőnövekménye. Mindezek a krisztusi évszázadok idején.

A népvándorlás századai – a napi élet megélésében; a fogathasználat módozataiban érdekesen – hasonlóak voltak az egymástól távoli népeknél. Az Urál bérceiről leereszkedő magyar őseink is lóra ülve, generációkon át kísérgették a szarvasmarha vontatta, fedett szekereken élő családjukat, új, termékeny legelőkre terelgetve állatcsordájukat, hasonlóan a baltiakhoz, szlávokhoz, a balkáni nándorokhoz vagy a Kárpát-medencébe előttünk érkező avarokhoz.

Letelepedve, az új életformához idomulva, a közlekedés, szállítás, kereskedelem, majd sport igénye szerint, az évszázadok során kikristályosodott a napjainkig értékrangú magyar fogatkultúra. Ez magában foglalta a hasznosítható nyugati praktikákat, de megőrizte az ősi, könnyed eleganciát, a csatlások hasznos egyediségét, a kultikus díszítőelemek diszkrét jelzésrendszerét. Így maradt az angol kumet és az orosz trojka mellett a szakma hungarikuma – a magyar találmányú lőcsös szekéren túl – a magyar szügyhám, ami a harmadik évezred kihívásának, a sportkövetelményeknek is eminensen megfelelve él tovább az ember szolgálatában.

A fogatformációk

A történelmi korok, a hasznosítási irányok, a földrészek, a nemzetek, a nemzedékek, a tájegységek és számos egyéb tényező hatására igen gazdag a fogatolási módok variációja. Az érdekesebbekre kiemelve, a magyarokra részletezve tekintsünk rá e fogatépítésekre. Klasszikus kategóriában egyes-, kettes-, hármas-, négyes-, ötös-, hatos-, hetes fogatról beszélhetünk, egyes esetekben eltérő csatolással, kerekes kocsikkal, szánokkal.

Harci szekerek

Kezdetben a kétkerekes taligák elé rúddal vontatott járomrendszerrel, egymás mellé 2-4 szamarat, Ázsiában „hasított körműeket”, „félvad lovat” rögzítettek. E fogatokat megfelelő irányba fordítva, hajtó nélkül zúdították az ellenségre. Később évezredeken át fejlesztve az apróbb technikákat, a kötéllel, bőrszíjjal rögzített lovakat hajtó irányította, mellette nyilazó, dárdavető harcossal. A néhol vadászatra, díszelgésre, trónolásra is használt kétkerekű kocsik a Távol-Kelettől Ázsián és Egyiptomon át Európáig használatosak voltak az ókorban.

Az egykori Római Birodalom híres kocsiversenyeinek nosztalgiája ma is követeli a sajátos fogatolás bemutatását lovasrendezvények keretében. Az egykor igen rangos budapesti mezőgazdasági kiállítások programján állandóan szerepelt az ősi-hősi versenykocsi.

Használati logika szerint az elmúlt században még hatékonyan alkalmazott hatos tüzérfogat és a hármas trojka géppuskás szekere, szánja is ide sorolható.

Biga

A kétkerekű kettes fogat, amelyet a harci szekérből fejlesztettek ki, az ókori olimpiák és római kocsiversenyek átütő sporteszköze lett. A korabeli római ezüstpénz, a bigatus hátoldalának állandó motívuma. Változatai: a triga (egymás mellé fogott három ló) és a quadriga (a rúd melletti lovak mellé fogott egy-egy „lógós” lóval fogatolt versenyszekér). Az utóbbi versenyfogat különösen népszerű és balesetveszélyes volt a római birodalom arénáiban. A versenytávokat 6-10 fordulós hajtűkanyar nehezítette, megkövetelve a lovak idomítottságát, állóképességét, a hajtó ügyességét, rátermettségét. Egy-egy verseny győztese elnyerte a császárok kegyét. Gyakran aranyozott szoborban mintázták meg alakját.

A Duna vonalán – és másutt – kialakult útvonalakon, nagy távolságokra is kényelmes utazást szolgáltattak a postakocsijáratok és az alkalmi utazó hintók.

Angol hatos

Az egymás elé, három sorba fogott lópárokat nagyobb postakocsik vontatására, teherfuvarozásra alkalmazták a jól kiépített nyugat-európai utakon. A bakról hajtott fogatot a bal elülső lovon nyeregben ülő ostoros irányította. Ennek kombinációjaként, díszelgéseknél, királyi pompáknál „nyolcasban” is fogatoltak, és a párok bal oldali nyergesein ülve hajtották a lovakat.

Kladrubi tizenegyes. A csehországi kladrubi ménes különleges díszfogata, amelyet többek között az őszi pardubicei Nagy Akadályversenyen szoktak előhajtani, mint nemzeti büszkeséget. Egymás előtt négy kettes és legelöl egy hármas lóegységet fogatolnak, kumet szerszámzatban, kladrubi fajtájú lovakkal.

Tandem

Általában kétkerekű kocsiban egymás elé fogott két ló, melyet gyakran hölgyek hajtanak, keskeny ösvényeken. Kombinációs praktikum, hogy a dámanyereggel szerszámozott elülső ló csak ideiglenesen van csatolva. Megfelelő terepszakaszhoz érve a lecsatolt dámanyergesre ülve lovagol a hölgy, kísérője pedig a megbeszélt helyre hajtja a rudas lovat.

Trojka

Hírneves hármas fogat, amely Oroszországban alakult ki. A kettősrúd „féljáromíve” alatti középső ló ügető jármódban, a kétoldali szélsők pedig kifli alakban kifelé hajlítva, galoppban haladnak. Az úttalan hómezőkön szánvontatásra is kitűnő fogatolás a többi földrészen nem terjedt el.

Kladrubi tizenkettes

Rekordkísérlet után tradíció lett a nagyhírű csehországi ménes fajtatiszta lovaiból fogatolt „nemzeti látvány” szerepeltetése a pardubicei versenyen és egyéb nagy rendezvényeken.

Magyarországon a hagyományőrzés tisztelete, a hasznosság kihasználása, a műszaki újítások ötvözése a fogatformációk sokrétűségéhez vezetett. Mindemellett a napi gyakorlatban a kettes és négyes fogatok vannak túlsúlyban.

Egyes fogat

Kétkerekű taligába vagy négykerekű lőcsös kocsiba, két rúd közé vagy egy rúd mellé fogott ló. Eleganciája, sportirányú hasznosítása Magyarországon nem alakult ki. Szegényszagú praktikumát elsősorban a kényszerűség irányítja. Magyaros csatolásrendszere Kelet-Magyarországon honosodott. A Nyugat-Európában és Amerikában igen népszerű egyes fogathajtás világbajnoki rangra emelkedett. Elterjesztése – új utakon – nálunk is időszerű. A „Legyen a ló a falu tornaterme!” program újraindítandó. Az általános iskoláknál egy-egy ló testnevelő, szemléletformáló voltige és egyes fogathajtó sporttárs lehetne.

Kettesfogat

Általánosan elfogadott, hasznosított és sportirányban továbbfejlesztett rendszer Magyarországon. Tájegységenként sok népszerű változata van. A középső rúd mellé baloldalt a „nyergest”, jobboldalt a „rudast” fogják. A tandem-kettes – egymás előtt a két ló – nálunk nem használatos.

Hármas fogat

Két változata ismert. A „lógós” és a „koppantós”. A lógós fogatnál csikónevelő, feladathoz szoktató szándékkal, a kettes fogat rudaslova mellé, a vendég hámfához csatolják a fiatal lovat. Később hámba nőve, kedvezően sorba érik ez a „lógós ló”. A koppantós fogatnál a rúdvégre csatolják a harmadik ló, a „koppantós” hámfáját. Ezt a lovat és az egész fogatot – a népies fogatoknál – a nyerges nyergéből hajtják. A mezőgazdasági munkák helyszínén a lovak cserepihentetéssel vagy hármas fogatba fogva (vetőgép) dolgoztak.

Négyes fogat

Világméretekben újra hasznosuló fogatolás. A sportban, versenyzésben, világbajnoksági reményekben kialakult a jövőképe. Magyarországon nagy múltja, elismert jelene és sikereket ígérő jövője van. A négyes fogat szárkezelése magyar patent és ősi genetikai erő. A klasszikus négyes fogat két, egymás elé csatolt lópárból áll. A nyerges előtt (bal elülső) a gyeplős, mellette (jobbról) az ostorhegyes.

Debrecen környékén, az úttalan pusztában használtak egy sorba “sziltive” fogott négyest is. Itt a rudas mellett (jobbról) a lógóst, a nyerges mellett (balról) az „embertülső lógóst” csatolták. A legenda szerint bravúr kivagyiságból Sándor Móric gróf, az Ördöglovas kipróbálta ezt hatosfogatban is, és a dunántúli szűk horhosokban megoldotta a lehetetlent.

Ötös fogat

Magyar ötösnek is nevezik. Népi változata, nyeregből hajtva a Hortobágyhoz kötődik. Díszfogatként, bakról hajtva eleganciát mutat és rangot sejtet. A rudas-nyerges-ostorhegyes-gyeplős mellett – balra előre – fogták a „láncost”. Híres volt és ma is él a királyt, kormányzót egyaránt szállító debreceni ötös fogat, a landauerbe fogott, mindig pirospej nóniuszokkal.

Hatos fogat

A már említett, három párba fogott angol hatos mellett díszelgéseken, bemutatókon előhajtott, fonott sallangos díszhámba öltöztetett magyar hatos harmonikus látványával mindig sikert arat. Itt a két hátulsó ló előtt egy sorban négy lovat fogatolnak. A hatodik ló az ostorhegyes mellé (balról) kerül. Elnevezése: „hajszás láncos“, ami az egykori népies fogat láncvégre rögzített hámfa csatolására utal. Ritkán előfordul, hogy a népies változatnál két sorban három-három lovat fogatolnak. Ekkor a hatodik – fiatal – lovat a rudas ló mellé, jobbra fogják, és „lógósnak” hívják.

Hetes fogat

Ma már hagyományápoló szándékkal szerepel a lovas rendezvényeken az ún. hortobágyi népies hetes fogat. Egykoron a módosabb gazda nyeregből hajtott „ménessel” fogatolt szekérrel vonult ki a pusztára családjával, munkára. A hét ló elnevezése, a már ismert logika szerint: nyerges-rudas-lógós-láncos-gyeplős-ostorhegyes-hajszásláncos.

Az emberiség fejlődéstörténetének napi tanúja a fogathajtás. A változó korok igényeihez mindig hasznosan tudott idomulni. Az ember-ló-kocsi-szerszámzat egysége alapozta a tízezer éves megmaradást. Ma a tradíciók tiszteletével, a sportigények szolgálatával, a kétely mételyének elfojtásával hinnünk kell a szekerészés jövőjében.

 

Forrás: Fogatsport.hu
Frissítve: 2023.08.17.
Fotók: Canva, Pixabay

Világrekord: a leghosszabb lófarok

Világrekord: a leghosszabb lófarok

Summer Breezenek hívják azt a világrekorder lovat, amelyik még a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült. A Guinness Rekord hitelesítői 2007. augusztusában mérték meg Summer Breeze farkának hosszúságát, amely 381 cm volt!

A kép illusztráció

A rekord hitelesítése óta Summert “csodalóként” vezetik elő gazdái Crystal and Casey Socha kiállításról, kiállításra az USA legkülönbözőbb államaiban. Crystal and Casey Socha tulajdonosok nem árulták el Summer titkát, annyit viszont elmondtak, hogy rendkívül sok időt töltenek Summer farkának ápolásával.

Ha még többet szeretne megtudni Summer Breezről, kattintson a videóra!

Forrás: Guinness World Records
Fotó: Canva


 

Holnaptól kijárási korlátozás lesz – hogyan érinti ez a lovasokat?

A kijárási korlátozás Magyarország egész területére vonatkozik március 28-tól egészen április 11-ig. Fontos kiemelni, hogy nem teljes tilalomról van szó, azonban otthonunkat csak alapos indokkal lehet elhagyni. Mi történik a lovardákkal? Mi lesz a beteg állatokkal? Egyáltalán ki lehet-e jutni a lovardákba?

Fontos kiemelni, hogy az állatok ellátása, közterületi mozgatása és az állatorvosi ellátás a kormányrendelet szerint alapos indoknak számít otthonunk elhagyására.

Az egyéni szabadidős sporttevékenység lehetőségét a rendelet az alábbiak szerint teszi lehetővé: “Egyéni szabadidős sporttevékenység, szabadidős célú gyalogos közlekedés külterületen, valamint a települések belterületén – lehetőség szerint a zöldterületeken – egyedül vagy ugyanazon háztartásban élőkkel közösen folytatható azzal, hogy másoktól legalább 1,5 métertávolságot kell tartani.

A teljes rendeletet a következő linken keresztül érhető el: Rendelet >

2020.03.27.
Frisch Andrea, Lovasok.hu szerkesztősége
Kép: Pixabay.com

Hogyan segítheti életünket a Lovasok.hu új digitális platformja?

Interjút készítettünk a Lovasok.hu Online Lovas Akadémia – Digitális Platformjának fejlesztőjével, Fülöp Tamással, a Lovasok.hu tulajdonosával.

Bizonyára mindannyian érezzük, hogy milyen nehézségek elé állít mindannyiunkat most a sors, és a lovasélet jelenlegi kihívásai. Mindamellett, hogy a mindennapi életünk is számos nehézség elé állíthat ma minket, a lovainkkal való közös életünkben is számos újabbnál-újabb, eddig még kevésbé tapasztalt megoldandó feladattal, kihívással találkozhatunk.

Szerk.: Az egyik ilyen és talán a legfontosabb kérdés a lovaink szakszerű ellátása, táplálása, mozgatása a jelenlegi helyzetben. Hogyan képzelik ennek támogatását a Digitális Platformon keresztül?

F.T.: Amellett, hogy a legfontosabb kérdés a mai helyzetben a lovaink szakszerű ellátása és mozgatása, számtalan olyan kérdés is felmerülhet az életünkben, amire per pillanat nem tudjuk pontosan a választ. Ilyen kérdések lehetnek például a lovaink egy-egy feladatra való további felkészítése, a feladatok elvégzésének pontos megismerése, eredményeink bemutatása, a mindannyiunk számára fontos visszajelzések jövőbeni lehetőségei.

Majorné Miskolci Anita – Digitális Platform Szervezője

Szerk.: 2020 januárjában Majorné Miskolci Anita a Lovasok.hu-val karöltve felmérést készített a Díjlovasok körében annak lehetőségeiről, hogy mit szólnának a Díjlovasok ahhoz, ha a Lovasok.hu felületein a versenyszezonon kívül is meg tudnák mutatni magukat és mindazt a műhelymunkát, amivel éppen felkészülnek a következő megmérettetéseikre. Milyen eredmény született ezen felmérésből és mi történik most?

F.T.:Több, mint 100 lelkes Díjlovas és 8 Díjlovas műhely pozitív visszajelzései alapján elindult Majorné Miskolci Anita vezetésével a Lovasok.hu Online Lovas Akadémia keretein belül egy Sportolói Klub és a Díjlovas Digitális Platform szervezése, fejlesztése.
Pachl Péter, aki ötletgazdája és meghonosítója a Díjlovas digitális platform versenyeinek, szakmai tapasztalataival irányítja a fejlesztéseket.

(Szerk.:A lentebbi videóban látható Major Kira – Nemzetközi Díjlovas Talent, Majorné Miskolci Anita, és Pachl Péterrel készített interjú a Lovasok.hu Online Lovas Akadémia – Digitális Platformjának előkészületei közben.)

Szerk.: Ma már elmondhatjuk, hogy a projekt a tervezési fázisból a kivitelezési szakaszba ért és elindult a felületek megvalósítása, programozása. Tervezik-e a különböző szakágak bevonását a Lovasok.hu Online Lovas Akadémia keretein belül a Digitális Platformra?

F.T.: A Lovasok.hu különösen fontosnak tartja, hogy a Lovasok.hu Online Lovas Akadémia keretein belül, megismertesse az Online Lovasképzés adta lehetőségeket és a megmérettetéseket, visszajelzéseket is biztosító Digitális Platformját.
Ezt 2020-ban szeretné minél szélesebb körben kiterjeszteni, ezért már 2020 februárjában felvettük a kapcsolatot több Lovas szakág kiemelt szereplőjével, vezetőjével, hogy egyeztessünk egy közös kommunikációs platform fejlesztéséről, egy közös sportolói klub, felület létrehozásáról.

Pachl Péter – Díjlovas Digitális Platform Meghonosítója

Szerk.: Mik voltak a visszajelzések ezzel kapcsolatban?

F.T.: A szabadidő szakágban „lenyúlták” az ötletet, a western szakában nagyon hálásak voltak, hogy megkerestük őket és szeretnének velünk együtt dolgozni, a Fogathajtásban keressük az ideális partnert, szereplőt, jelenleg is tárgyalásban vagyunk több érintett féllel, a díjugratás szereplőitől is pozitív visszajelzéseket kaptunk és maximálisan támogatnak minket, és szeretnénk még a lovastorna, military és a további szakágak szereplőit is bevonni a programba!

Szerk.: Kiknek fog szólni pontosan a Lovasok.hu Online Lovas Akadémia Digitális Platformja?

F.T.: Ez a program most azoknak szól, akiknek lehetőségük van vagy épp szükségessé vált, hogy a lovaik mellett legyenek, akár elszigetelve a lovastársaiktól.
De eredeti terveink kapcsán azon holt időszakot szerettük volna és szeretnénk kitölteni a lovasok életében, amikor keveset tudnak egymásról. Normál esetben ilyen időszakok lehetnek a versenyen kívüli időszakok, felkészülési időszakok, téli időszakok, vagy a most sajnos aktuálissá vált rendkívüli helyzetek.

Major Kira – Nemzetközi Díjlovas Talent

Szerk.: Miről fog szólni pontosan a Lovasok.hu Online Lovas Akadémia Digitális Platformja?

F.T.: A Digitális Platform egy felület lesz, ahol válogathatunk a számunkra alkalmas lovas képzések között és indulhatunk számunkra szimpatikus megmérettetéseken, ahol neves bírók és szakemberek adnak visszajelzést munkánkról, mind hazai és külföldi szakemberek egyaránt.

Szerk.: Hogyan jelentkezhetnek a résztvevők a Digitális Platformon elérhető képzésekre és megmérettetésekre?

F.T.: Jelen pillanatban felgyorsított ütemben zajlanak a fejlesztések, várhatóan két héten belül megjelenünk, egy felülettel, ahol lehetőség lesz jelentkezni a Digitális Platformon elérhető Díjlovas megmérettetésekre. Ezzel párhuzamosan elérhetővé teszünk egy felületet, ahol a többi szakági és lovas szereplő is tud majd jelentkezni, oktatóként, bíróként, versenyzőként vagy szervezőként.
Itt már várhatóan mindenki megoszthatja velünk gondolatait, ötleteit, hogy közösen tudjuk kialakítani és megszervezni a lovas társadalom jövőjét is jelenthető felületeinket, lehetőségeinket.

Szerk.: Végezetül mit üzen az olvasóknak a jelenleg kialakult helyzet miatt?

F.T.: Elsősorban mindenkit arra bíztatok, hogy kiemelt figyelemmel legyenek állataik, lovaik, de az embertársaik és önmaguk iránt is, és ne veszélyeztessék sem a maguk, sem embertársaik egészségét azzal, hogy felelőtlenül nem tartják be az otthonmaradás és a távolságtartás szabályait. Ezzel nagyobb kockázatot vállalva növelik annak esélyét, hogy nagyobb számban és hosszabb ideig jelentsen kihívást számunkra a jelenlegi helyzet, mind egészségügyileg, mind gazdaságilag!

Minden bizonnyal egy megváltozott gazdasági és társadalmi környezet fog minket fogadni a jelenlegi helyzet lefutását követően. Vélhetően felértékelődik az Online jelenlét, a vidék és a természet szerepe. Az egészséges táplálkozás és életmód iránti igény fokozódni fog.
Azt reméljük, hogy a lovak mint társállatok szerepe is felértékelődik az egészséges időtöltés és a környezetünkben betöltött szerepük kapcsán.

A Lovas létesítmények és piaci szereplők lehetőségeinek kommunikálásában szeretnénk mi is minél nagyobb segítséget nyújtani, ezért dolgozunk azon, hogy egyre több szolgáltatásunkat díjmenetesen elérhetővé tegyük a lovas létesítmények és oktatók számára.

Szerk.: Köszönjük, hogy a rendelkezésünkre állt!

F.T.: Nagyon köszönöm és köszönöm a lehetőséget!

 

2020.03.21. Frisch Andrea, Lovasok.hu Főszerkesztő

Hogyan lehetsz Amerikában lovasoktató?

Gyerekkorom óta mindig is szerettem a lovardában lenni, és alig vártam a nyári táborokat. Tavaly nyáron hallottam a lehetőségről, hogy fiatalok kiutazhatnak Amerikába gyerekeket táboroztatni. Elmentem egy tájékoztatóra, ahol a legnépszerűbb tábori pozíciókról volt szó, de szerencsémre egy félmondatban említésre került az is, hogy lovas munkakörök is vannak, ha lenne esetleg valakinek lovas tapasztalata.

Gyorsan utánakérdeztem a dolognak, és kiderült, hogy két pozícióban lehet elhelyezkedni, ha valaki lovakkal szeretne dolgozni Amerikában: lovasoktató és lovász-lóápoló munkakörben.

Lovasoktatóként a táborozó gyerekeket kell lovagolni tanítani. Nem feltétel az oktatói múlt vagy végzettség, elég, ha van némi tapasztalatod lovakkal és gyerekekkel. Legalább középszintű angoltudás azért nem árt, hiszen amerikai gyerekeket kell kint tanítani. Egy feltétel van még, hogy nyár elejéig el kell múlnod 18 évesnek.

Lóápolóként együtt dolgozol az oktatókkal, de nem a gyerekekkel, hanem a lovakkal foglalkozol. A feladatok között van az istálló és a karámok tisztán tartása, almolás, szénázás, abrakolás, a lovak előkészítése a foglalkozásokhoz, illetve a felszerelések ápolása és a pályák tisztán tartása. Lóápolóként nem kell annyira jól beszélni angolul, viszont a vízumszabályok miatt csak felsőoktatásban tanulók jelentkezhetnek lóápolónak. Lovasoktatóként viszont lehetsz akár középiskolás, tanulhatsz felsőoktatási szakképzésen, de az se baj, ha már befejezted a tanulást.

Nem kellett sokat gondolkodnom, rögtön belevágtam, és pár hónappal később már repültem is Boston felé, ahová értem jött a táborom. Maine államban dolgoztam a nyáron egy hatalmas, gyönyörű erdei lánytáborban.

Mivel én itthon is a díjugratás szerelmese vagyok, kint is ezzel akartam leginkább foglalkozni, és ez így is lett, azonban számtalan gyerektábor van Amerikában, ha valaki úgy dönt, hogy utazna, az angol lovaglás, azon belül is az ugratás, a western lovaglás, a tereplovaglás, a lovastorna és a lovasterápia mind nagyon népszerűek kint, bármilyen tapasztalattal, érdeklődési körrel el lehet helyezkedni.

Reggelente együtt mentünk a táborozó gyerekekkel a zászlófelvonásra és reggelizni, aztán a tábor lovardájában töltöttük a napot. Hat edzést kellett tartanunk egy nap, ezek felváltva csoportos és privát órák voltak. Sok táboros egészen kezdő volt, velük mindenféle játékokat, sorversenyeket játszottunk, a haladóknak pedig ugróedzéseket tartottunk, részt vettek a fiatal lovak képzésében, és terepre jártunk.

A nyáron néhány versenyen is részt vettek a lovasaink, ilyenkor más táborokba utaztunk velük, és az egészen kezdőknek nagyon egyszerű díjlovas számokat rendeztek, ahol az ülésüket, befolyásukat pontozták, a haladóbbak pedig díjugrató számokban indultak.

Ha esett az eső, akkor (mivel nálunk sajnos nem volt fedeles), az istállóban maradtunk a gyerekekkel, és bent tartottunk lovas foglalkozásokat. Egyszer olyat játszottunk, hogy az egyik pónira felragasztottuk a testtájait post-itekkel. Ezt nekem is legalább akkora feladat volt, mint a táborosoknak, mert a lovak anatómiája azért jelentett némi kihívást angolul, de az amerikai kollégáim szerencsére mindig a segítségemre voltak. Volt, hogy a nyergeket ápoltuk le, de olyan is, a boxajtókat dekoráltuk ki, vagy épp csillámmal festették ki a pónikat, és azzal vonultunk fel a táboron keresztül.

Persze előfordult kánikula is, ilyenkor a legmelegebb órákban elmaradak az edzések a lovak és a gyerekek érdekében, helyette pancsoltunk a pónikkal, vagy fogathajtást tanultak a gyerekek. A nagy melegben néha kilovagoltunk terepre a közeli erdőbe is.

A mi lovardánk nem volt túl nagy, egy lóápoló, és három oktató dolgozott ott rajtam kívül. Segítettünk egymásnak mindenben, délután sokszor tovább maradtunk, együtt karámoztunk és etettünk. Igazi kis csapat lettünk a nyár végére, még most is tartjuk a kapcsolatot az amerikai kollégáimmal.

Nekem életre szóló élmény volt a tavalyi nyár, az angolom rengeteget fejlődött, barátokat szereztem világ minden tájáról, és hihetetlen érzés volt, hogy eljutottam Amerikába egyedül, és azzal foglalkozhattam, amit a legjobban szeretek. Ráadásul a nyáron megkeresett zsebpénzemből a tábor után még kint tudtam maradni kicsit utazgatni az Államokban.

Ha ki szeretnéd magad te is próbálni Amerikában lovasoktatónként vagy lóápolóként, írj nyugodtan, szívesen mesélek még, válaszolok minden kérdésre, és segítek, hogy Te is kiutazhass!

Emailben: krisztina.szabo137[@]gmail.com
Facebookon: www.facebook.com/kriszti.szabo137

2020.02.25. Szabó Krisztina

Egy versenyló mindennapjai

A  jövendőbeli galopp versenylovak élete már jóval az első pályára lépés előtt nagyban különbözik a többi ló életétől. A csikók a versenykor elérése előtt is igen szigorú és tartalmas napirend szerint élik az életüket. Ez az időszak kiemelkedően fontos, hiszen alapvetően meghatározza, hogy milyen eredményeket fog elérni a versenypályán.

A program által a legkiválóbb galopplovak kerülnek ki a pályára, amelyekre emberek sokasága teszi meg a tétjét. A galopp fogadás részleteiről korábbi cikkeinkben részletesen tájékozódhatsz, a fogadáshoz még az ajtón sem kell kitenni a lábadat, hiszen például a magyar online kaszinó oldalán keresztül percek alatt leteheted voksodat.

A betanítás időszaka

A versenylovak képzése általában 18 hónapos korukban veszi kezdetét. Azonban ekkorra már megismerkedtek a zablával, így a száron való vezetés már nem jelenthet problémát.

Az, hogy pontosan milyen módszerrel lesz betanítva egy fiatal versenyló, az teljességgel a tréneren múlik. Sok tréner a hagyományos technikákat alkalmazza, mint például a  „long reining” módszert.

Nagyon sokat tud fejlődni a fiatal csikó, ha egy olyan idősebb és tapasztaltabb társával van egy közösségben, akitől el tud lesni különböző mintákat. Amennyiben már a lovas felülése sem jelent problémát, olyan feladatok következnek, mint a más lovak melletti vágta. Ennél a feladatnál jól megfigyelhető a lovak egyedisége, személyisége és az egymáshoz való viszonyulás. Az általános feladatok közé sorolható továbbá a nyolcasok lovaglása is, ekkor azonban a lónak már képesnek kell lennie elszakadni társaitól a munka erejéig. Az edzések végén pár hetes pihenő következik, majd az immáron két éves ló fizikailag és mentálisan is kipihenve, újult erővel tud belevágni élete új fejezetébe.

A pihenőt követően a versenylovakat hosszú kengyellel tréningelik mindhárom alap jármódban, majd a galoppal kiegészítve. Fontos, hogy egyenlő arányban lovagolják őket mindkét kézen, hogy egyformán gyarapodjon a ló izomzata. Eleinte a lovas munkavágtát kér, majd fokozatosan rábírja a lovat a gyorsabb tempóra, egészen a versenyvágtáig. Ez azt jelenti, hogy nőnek a vágtaugrások, a lebegő fázis egyre hosszabb, így már közelébe lesz a ló annak, amit a versenyeken is majd elvárnak tőle.

Sok esetben segítségül hívnak egy másik lovat is az edzésekre, hogy a versenyzésre, a versenyhelyzetre is „megtanítsák” és hozzászoktassák a fiatal lovat. A versenyszituáció leképezése azt is gyakoroltatja a lóval, hogy figyeljen a zsokéra és ne csak kontroll nélkül fusson a vak világba. A betanítás utolsó fázisa pedig a jövendőbeli versenylovak hozzászoktatása a rajtgéphez.


Egy átlagos napirend az istállóban:

5:00 – A nap első etetése
6:00-12:00 – trágyázás,  majd 1-1,5 órás edzés/ló  (egy tréner felügyelete alá általában 3-4 ló tartozik.)
12:30 – Második etetés
13:00-15:30 – „Csendes pihenő” A személyzet ekkor tud ebédelni, vagy akár lepihenni. Fontos, hogy ilyenkor tud a közösség is formálódni, fejlődni, ami az istálló olajozott működését szolgálja.
15:30-17:30 – Lovak ápolása, esetleges sérülések, gyulladások kezelése. Néhány lovat kiengednek a legelőre, vagy a jártatóba vezetik.
20:30 – Késő esti ellenőrzés, etetés (csak az esti etetésre kijelölt lovak)

A heti edzésterv szerint általában kétszer van galopp edzés, kétszer ügetésen alapuló edzés, a többi nap pedig vágtamunka. Általában a vasárnap pihenőnap, azonban lehetnek kivételek. A versenyek befolyásolhatják a beosztást.

 

2020.02.25
Írta: Vicky Smart, Bryan Smart versenyló kiképző felesége
Fordította: Ráskai-Kiss Orsolya, Lovasok.hu szerkesztősége
Forrás: Ror.org.uk
Képek forrása: Canva.hu
Frissítve: 2022.08.21

 

A Magyar Lovasíjászat a Világ Élvonalában!

Kassai Lajost 55 ország 200 képviselőjének jelenlétében tüntették ki a modernkori lovasíjászat létrehozásáért az etno-sportok világfórumán.

2020. február 23.
 

55 ország, több mint 200 képviselője vett részt az etno-sportok világfórumán, amelyet Törökországban, Antalyában rendeztek.
A záróceremónia keretein belül Kassai Lajost a modernkori lovasíjászat létrehozásáért kitüntették.
A kitüntetést Bilal Erdogan, az Etnosport Világszövetség elnöke adta át a mesternek.

Forrás: Kassai Lovasíjászat
Frissítve: 2022.08.12.

3 gyakori probléma, amelyet lovasedzőként fel kell tudni ismerned

Lovas edzőként az ember lehetőséget kap rá, hogy lovat és lovasát közelebb hozza egymáshoz és egy igazán különleges kapcsolatot alakítson ki köztük. A lovas edző feladata tehát nem merül ki annyiban, hogy megtanítja a lovast megfelelően felszerelni a lovat, helyesen ülni a nyeregben és, hogy a céloknak megfelelő edzésterveket állít össze. A lovas edzőnek fel kell tudnia ismernie és kezelnie kell lovasa azon problémáit, hiányosságait, amelyek ezen különleges kapcsolat kialakításában gátként lehetnek jelen.

Például az egyik leggyakoribb gátat: az önbizalomhiányt

Az önbizalomhiánynak számtalan egyértelmű jele van, amely alapján felismerhető. Ilyen például a gyakori önkritika, az “én erre nem vagyok képes”/”nekem ez sosem sikerül” és hasonló megjegyzések, a halk, határozatlan kommunikáció és még sorolhatnánk.

A lovak tökéletesen felismerik, ha egy lovas bizonytalan döntéseit illetően. A ló menekülő állat, egy kiszolgáltatott lény, aki lovasára bízza a sorsát – feltétlen bizalmát azonban csak annak adja, aki képes határozott, tudatos döntéseket hozni. Az önbizalomhiány éppen ezért látványosan észlelhető a lovaglás során is – a ló sokkal többször kérdőjelezi meg lovasának utasításait.

Az önbizalomhiány külső támogatással megszüntethető – lovas edzőként úgy kell felépíteni az edzést, hogy a lovas sok pozitív visszajelzést kaphasson lovától. A rendszeres sikerélmény hatására a fizikai eredmények mellett lelkileg is megedződik a lovas.

Figyelem- és koncentráció hiány

A lovas balesetek nagy része a lovas figyelem/koncentráció hiányára vezethető vissza. Amikor a ló mellett vagy a nyeregben a tényleges feladat helyett a lovas gondolatban teljesen máshol jár. Amikor sok a munka, felhalmozódnak az otthoni feladatok, esetleg konfliktusok vannak a lovas életében, könnyen magával hozza ezeket a gondokat a lovardába is.

A koncentrációhiány gyakori probléma – az ingergazdag környezet, amelyben mindennapjainkat éljük, nagy hatással vannak koncentrációs készségre, ami természetesen kihat a teljesítőképességre, valamint megnő a sérülések kockázata. Lovas edzőként fel kell tudni ismerni ezt a helyzetet – az egyik bevett módszer ilyen esetben a változatos feladatok nyújtása.

Kudarc feldolgozása

Lovas baleset, rossz versenyeredmény – bármi is áll a kudarc hátterében, megoldásra váró probléma. Az ismételt kudarctól való félelem általában stressz formájában jelentkezik. Ilyenkor a sportoló lovas nem arra fog koncentrálni, hogy a tanult szabályok szerint vigye véghez a feladatot, hanem arra, hogy mi történik, ha ismét megtörténik a hiba. Egy stressztől megfeszült lovas, aki tart a bukás magas kockázatától, teljesen máshogy mozog. A ló, mivel ösztönösen minden egyes idegszálával arra összpontosít, hogy stabil, biztonságos környezetben lehessen, pillanatok alatt megérzi ezt a kialakult félelmet – hogy vágtathatna bele egy olyan helyzetbe, amitől még a lovas is fél?

Edzőként fel kell ismerni a problémát és úgy kell tudni felépíteni az edzéseket, hogy a lovas visszanyerje önmagába vetett hitét.

2020.07.21. Frisch Andrea, Lovasok.hu
Frissítve: 2023.02.27.
Fotó: Canva

CDNB Díjlovas verseny Sukoróban!

2020.07.17-én megrendezésre került Sukorón CDNB díjlovas verseny 9féle kategóriában.

Összesen 44 versenyző mérte össze a tudását, gyerekek, fiatalok, illetve felnőttek vegyesen. A versenyen Berényi Milkós és Berényi Miklósné voltak a zsűrik.

L5-ös Versenyszám nyertesei:

3.helyezett: Karászi András Szárnyaló Lovas SE versenyzője

2.helyezett: Katona Júlia Szent György LK, Zsámbék versenyzője

1.helyezett: Szaniszló Dóra Mezőfalvi lovasegylet versenyzője.

Licencszerző 3-as Versenyszám nyertesei:

2.helyen holtverseny keletkezett: Gyimóthy Emma Kata Cserénfa Lovas Klub SE versenyzője és Marosi Nikolett Csömöri LTKE versenyjzője.

1.helyezett: Dévai Hanna

 

M1-es Versenyszám nyertesei:

2. Helyezett: Fellner Katalin Magyar Imre Lovas SE versenyzője

  1. Helyezett: Kemény Zsuzsanna Equi-Plus LSE versenyzője

FEI 4 éves fiatal díjló Versenyszám nyertesei:

2.Helyezett Elter Olívia Champions Team LKE versenyzője

1.Helyezett Borbély Orsolya Champions Team LKE versenyzője

Nagyon sok ügyes versenyzőt volt alkalmunk megismerni. Nagyon szimpatikus volt a Sukorói lovarda.

Gratulálunk minden versenyzőnek az elért eredényekért.

 

Fotó, videó: Bodnár Kata, Canva

Lovasok.hu
Frissítve: 2022.08.16.

Hiba bejelentés