IRÁNYELVEK A ZENÉS KűRÖK BÍRÁLATÁHOZ

IRÁNYELVEK  A ZENÉS KŰRÖK BÍRÁLATÁHOZ

Az öt művészi pontszám (1. a mozgás ütemessége, energiája és rugalmassága, 2. a ló és a lovas közötti harmónia, 3. koreográfia, 4. nehézségi fok és jól kalkulált kockázatvállalás, 5. a zene választása és előadása) nem függetlenek a technikai kivitel pontszámaitól. 

Például elfogadhatatlan 70% fölötti művészi pontszámot adni egy olyan produkcióra, amely technikailag csak 60% alatt van. A kettő közötti különbség nem érheti el  a 10%-ot.

Különösen fontos, hogy a mozgás ütemére, energiájára és rugalmasságára, valamint a ló és a lovas közötti harmóniára adott pontszámok korreláljanak a technikai pontszámokkal.

A mozgás üteme, energiája és rugalmassága:

Ez a művészi pontszám többé-kevésbé a kötelező programok összbenyomás pontszámának az első két pontszámából tevődik össze (Jármódok és lendület). Figyelembe kell venni a három alapjármód ütemességét és minőségét, továbbá a lendületet, az átengedőséget, a lengő hátat és a hátulsó végtagok aktív használatát.

A ló és a lovas közötti harmónia:

Ez a pontszám szoros kapcsolatban áll a kötelező programok összbenyomás pontszámának harmadik és negyedik pontszámával (Átengedőség és a lovas segítségadásainak korrektsége).

Figyelembe kell venni, hogy mutatkoznak-e hiányosságok a figyelem, a bizalom, a mozgás és a ló elülső részének könnyedsége, a támaszkodás, vagy az osztály követelményeinek megfelelő szintű tudás terén, de épp ilyen súllyal kell számításba venni a lovas ülését, segítségadásainak korrektségét, láthatatlanságát, hatékonyságát és az elegáns hatást.

Koreográfia, a pálya kihasználása, ötletesség:

Ennél a pontszámnál a következőket kell fontolóra venni:

  • A program logikusan és szimmetrikusan felépített?
  • Egyensúlyban van a bal és a jobb kézen végzett munka?
  • A pálya teljes egészét kihasználta?
  • Tartalmaz a program néhány eredeti vonalvezetést és átmenetet vagy ’meglepő és kreatív elemet’, amelyek eltérnek a kötelező program feladataitól?
  • Minden feladat felismerhető a bírók számára?
  • A program finom és folyamatos vagy túl sok átmenettel tördelt?
  • Az elemek/feladatok nem ismétlődnek túl gyakran?

Ez egyike a tényleges művészi pontszámoknak és már függetlenebb a technikai kiviteltől.

Nehézségi fok:

Erre kitér az FEI nemzetközi szabályzata is, a következő pontokban:

Egy kűr nehézségi fokának értékelése nem lehet független a technikai kiviteltől és a többi művészi pontszámtól.

  • Közeli kapcsolat van a nehézségi fok és technikai végrehajtás között, mivel amelyek meghatározzák az első két művészi pontszámot is.
  • A feladatok végrehajtásával kapcsolatos minőségi problémákat figyelembe kell venni, mint a ló és/vagy a lovas képességbeli hiányosságát.

Ezeket mindenképpen szem előtt kell tartani és amennyiben a a felvállalt feladatokat a lovas nem tudja megfelelően végrehajtani, úgy az nem tekinthető jól kalkulált kockázatvállalásnak és a nehéz feladatok növelés helyett csökkentik a pontszámot!

A zene választása és előadása:

A pontozás legfőbb szempontjai:

  • Passzol a kiválasztott zene a ló típusához, alkatához, mozgásadottságaihoz és a kűr koreográfiájához?
  • Passzol a zene a különböző jármódokhoz, feladatokhoz és átmenetekhez (a jármódváltásoknak mindig találkozniuk kell az ütem és a zene váltásaival) vagy csak háttérzene?
  • A zene kiemeli, alátámasztja a kűr elemeit, pl. a hangerő vagy effektusok változásával, hogy egyes feladatokat hangsúlyozzon?
  • Van-e jó kezdés és egy határozott befejezés a zenében, és ez pontosan kijön-e a programban?
  • Azonos-e e választott zenék stílusa, hangszerelése (javasolt) vagy különböző zenék keveréke?
  • Nincs benne túl sok énekes rész?
  • Unalmas vagy lelkesítő a zene?
  • Képes azt a benyomást kelteni mindvégig, hogy a ló mozog a zenére, és nem a zene követi a lovat?

A koreográfia mellett ez a másik művészi pontszám, amelyik majdnem független a technikai végrehajtástól.

Szűcs–Gáspár Kinga
Kép: canva
Frissítve: 2024.04.04.

Hozzászólások