IRÁNYELVEK A ZENÉS KŰRÖK BÍRÁLATÁHOZ
Az öt művészi pontszám (1. a mozgás ütemessége, energiája és rugalmassága, 2. a ló és a lovas közötti harmónia, 3. koreográfia, 4. nehézségi fok és jól kalkulált kockázatvállalás, 5. a zene választása és előadása) nem függetlenek a technikai kivitel pontszámaitól.
Például elfogadhatatlan 70% fölötti művészi pontszámot adni egy olyan produkcióra, amely technikailag csak 60% alatt van. A kettő közötti különbség nem érheti el a 10%-ot.
Különösen fontos, hogy a mozgás ütemére, energiájára és rugalmasságára, valamint a ló és a lovas közötti harmóniára adott pontszámok korreláljanak a technikai pontszámokkal.
A mozgás üteme, energiája és rugalmassága:
Ez a művészi pontszám többé-kevésbé a kötelező programok összbenyomás pontszámának az első két pontszámából tevődik össze (Jármódok és lendület). Figyelembe kell venni a három alapjármód ütemességét és minőségét, továbbá a lendületet, az átengedőséget, a lengő hátat és a hátulsó végtagok aktív használatát.
A ló és a lovas közötti harmónia:
Ez a pontszám szoros kapcsolatban áll a kötelező programok összbenyomás pontszámának harmadik és negyedik pontszámával (Átengedőség és a lovas segítségadásainak korrektsége).
Figyelembe kell venni, hogy mutatkoznak-e hiányosságok a figyelem, a bizalom, a mozgás és a ló elülső részének könnyedsége, a támaszkodás, vagy az osztály követelményeinek megfelelő szintű tudás terén, de épp ilyen súllyal kell számításba venni a lovas ülését, segítségadásainak korrektségét, láthatatlanságát, hatékonyságát és az elegáns hatást.
Koreográfia, a pálya kihasználása, ötletesség:
Ennél a pontszámnál a következőket kell fontolóra venni:
- A program logikusan és szimmetrikusan felépített?
- Egyensúlyban van a bal és a jobb kézen végzett munka?
- A pálya teljes egészét kihasználta?
- Tartalmaz a program néhány eredeti vonalvezetést és átmenetet vagy ’meglepő és kreatív elemet’, amelyek eltérnek a kötelező program feladataitól?
- Minden feladat felismerhető a bírók számára?
- A program finom és folyamatos vagy túl sok átmenettel tördelt?
- Az elemek/feladatok nem ismétlődnek túl gyakran?
Ez egyike a tényleges művészi pontszámoknak és már függetlenebb a technikai kiviteltől.
Nehézségi fok:
Erre kitér az FEI nemzetközi szabályzata is, a következő pontokban:
Egy kűr nehézségi fokának értékelése nem lehet független a technikai kiviteltől és a többi művészi pontszámtól.
- Közeli kapcsolat van a nehézségi fok és technikai végrehajtás között, mivel amelyek meghatározzák az első két művészi pontszámot is.
- A feladatok végrehajtásával kapcsolatos minőségi problémákat figyelembe kell venni, mint a ló és/vagy a lovas képességbeli hiányosságát.
Ezeket mindenképpen szem előtt kell tartani és amennyiben a a felvállalt feladatokat a lovas nem tudja megfelelően végrehajtani, úgy az nem tekinthető jól kalkulált kockázatvállalásnak és a nehéz feladatok növelés helyett csökkentik a pontszámot!
A zene választása és előadása:
A pontozás legfőbb szempontjai:
- Passzol a kiválasztott zene a ló típusához, alkatához, mozgásadottságaihoz és a kűr koreográfiájához?
- Passzol a zene a különböző jármódokhoz, feladatokhoz és átmenetekhez (a jármódváltásoknak mindig találkozniuk kell az ütem és a zene váltásaival) vagy csak háttérzene?
- A zene kiemeli, alátámasztja a kűr elemeit, pl. a hangerő vagy effektusok változásával, hogy egyes feladatokat hangsúlyozzon?
- Van-e jó kezdés és egy határozott befejezés a zenében, és ez pontosan kijön-e a programban?
- Azonos-e e választott zenék stílusa, hangszerelése (javasolt) vagy különböző zenék keveréke?
- Nincs benne túl sok énekes rész?
- Unalmas vagy lelkesítő a zene?
- Képes azt a benyomást kelteni mindvégig, hogy a ló mozog a zenére, és nem a zene követi a lovat?
A koreográfia mellett ez a másik művészi pontszám, amelyik majdnem független a technikai végrehajtástól.
Szűcs–Gáspár Kinga
Kép: canva
Frissítve: 2024.04.04.