Kezdőlap Blog Oldal 651

Versenylovak fertőződtek meg

Versenylovak fertőződtek meg

Hong Kongban egy enyhe lefolyású betegséget okozó herpeszvírus 132 versenylovat fertőzött meg- jelentette be az illetékes hatóság kedden.

A Hong Kong Zsoké Klub állatorvosa, Brian Steward elmondta, a legtöbb lónál nem merült fel olyan komplikáció, amely befolyásolná a későbbi egészségi állapotot vagy a teljesítményt. Hozzátette, néhány esetben a lovak lábai megduzzadtak, illetve vérnyomás elégtelenséget is megfigyeltek náluk.

Az előzetes híresztelésekkel ellentétben egyik ló szervezetében sem találták meg azt a speciális influenza vírust, amely az 1992-es szezonban több állat halálát okozta.

Hong Kongban a lóverseny az egyik legkedveltebb sport, minden héten több milliárd hong kongi dollárt költenek fogadásra az emberek.

Forrás: Független Hírügynökség
2007.04.14.
Kép: Canva
Frissítve: 2024.03.26.

Megemlékezés Gáll Imréről Gödöllőn

Megemlékeztek Gáll Imréről Gödöllőn

Erdélyi Zsófia lett az Év Sportolója Gödöllőn. A második helyen ebben a kategóriában Vargáné Rácz Márta röplabdázó végzett.

Az előző év legeredményesebb utánpótlás korú sportolója Benkó Réka vívó lett, aki többek között a junior Európa-bajnokságon a második helyen végzett és a junior világkupán a hatodik helyet szerezte meg.

Az Év Edzőjének Subert Lászlót, a GEAC vívószakosztályának edzőjét választotta a kuratórium. Versenyzői számos magyar, Európa- és világbajnoki érmet szereztek a tavalyi esztendőben. Legsikeresebb tanítványai, Benkó Réka és Gémesi Csanád.

Gödöllő Sportjáért Díjat Szörényi István atléta szakedzőnek ítélték oda. Az edző és testnevelő tanár 1979-ben került városunkba és az eltelt 27 év alatt az ország egyik legjobb rúdugró-műhelyét alkotta meg.

További díjazottak:

A GEAC Aranykoszorús jelvényét érdemelték ki:
Vági Zsolt (atlétika), Kolesza Kinga (kézilabda), Szil Barnabás (kosárlabda), Lázár Krisztina (kosárlabda), Somorjai Zoltán (labda-rúgás), Kiss József (labdarúgás), Pogácsás György (röplabda), Gellén András (testépítés), Kerecsényi Fodor Georgina (vívás).

16 év alatti országos bajnokságot nyert sportolók díjazottjai:

Atlétika
Bajnok: Komiszár Krisztina, Horváth Bálint, Jilly Krisztina, Gajdácsi András.
Dobogósok: Bujdosó Gábor, Váraljai Zoltán,  Fajoyomi Viktor, Csillag Zsófia, Pintér Tamás, Pápai Gergő, Deák Nagy Marcell, Ferencz Adél.

Vívás
Bajnok: Nagy Petra, Vatga Zsuzsanna.
Dobogósok: Kovács Márk, Steiner Dániel, Tóth Fruzsina, De Luca Giulia, Zorkóczi Csaba.
Taekwondo
Bajnok: Könczöl Alexandra, Bures Réka.

Csapatbajnokok:

Mezei futásban 13 éves leány korosztály (Duczon Eszter, Ofella Edit, Csikós Mónika, edző: Gadanecz György)

Gyermek országos atlétikai csapatbajnokság: GEAC csapata (Rendik Zsófia, Szabó Luca, Oláh Tímea, Varga Fanni, Vágó Vivienn, Zsíró Zsa-nett, Ambrus Lóránd, Berényi Iván, Powel Alexander, Pápai Márton, Kriszt Botond, Stabisevszki Áron, edző: Benkő Ákos)
Vívás, GEAC leány tőrcsapata (Varga Zsuzsa, Varga Anett, Balogh Annamária, Horváth Eszter, edző: Fekete Gábor)

Akrobatikus tornán diákolimpia és országos bajnokságon a fiú négyes (Bangó Dávid, Janocha Márk, Körösi Krisztián, Szamosi Attila, edző: Kőhler Ákos)
Hajós Alfréd iskola második korcsoportos leány négytusa csapata atlétikában diákolimpiai bajnok lett (Varga Fanni, Vágó Vivienn, Oláh Tímea, Újvári Izabella, Székelyhidi Blanka, Horváth Réka, testnevelő: Koleszárné Petrovszki Marianna, edző: Benkő Ákos).

Jövő Reménysége díjat kaptak:

Pápai Márton (atléta), Krizsán Xénia (atléta), Soós Alexandra (kosárlabdázó), Gódor Dóra (kézilabdázó), Tábik Krisztián (kézilabdázó), Urbán Vanda (kosárlabdázó), Valkai Ferenc (Vívó), Bangó Dávid (akrobatikus torna), Berze Zsófia (röplabdázó), Tóth Márk (labdarúgó), Somogyi Levente (labdarúgó).

Gödöllő város történetében először felnőtt magyar bajnokságot nyert labdajáték csapata, a Gödöllői Futsal Klub különdíjat kapott a szervezőktől. A csapat 2006-ban magyar bajnokságot és kupát nyert a magyar teremlabdarúgó NB I-ben, valamint bejutott Európa legjobb 16 bajnokcsapata közé a 2006/2007-es Futsal UEFA Kupában. A csapat tagjai: Tóth Szabolcs, Szente Tamás, Jackes Gil, Lódi Tamás, Baranyai Pál, Vígh Ferenc, Madarász János, Tóth Gyula, Takó Csaba, Gyurcsányi Zsolt, Hajossy László, Ács Gábor, Berkes László. A bajnokcsapat edzője volt: Kis János.

A díjátadó ünnepség keretében megemlékeztek a szervezők a tavalyi évben elhunyt két kiváló sportemberről, akik több évtizedes munkásságukkal járultak hozzá ahhoz, hogy városunk sportélete minél eredményesebb és dicsőségesebb legyen.
Tamás Ferenc 25 éven keresztül önzetlen munkájával segítette elő a város teniszéletének eredményes fejlődését, nevelte a fiatalokat, idősebbeket a tenisz szeretetére. Ki-emelkedő érdemei voltak Gödöllő eredményes teniszsportjának mint edző, mint játékos és mint sportvezető-szervező.

Gáll Imre 30 éven át tevékenykedett a gödöllői lovassport érdekében. Kezdetben a gödöllői Egyetem tangazdaságán dolgozott és a GEAC színeiben versenyzett, a díjugratás szakágban jeleskedett, mint lovas és mint edző. Nagy szakértelemmel dolgozott és több első osztályú versenyzőt, bajnokot nevelt. Gémesi György az elhunytak hozzátartozóinak egy emlékplakettet és egy-egy virágcsokrot nyújtott át.

Erdélyi Zsófia: „Bevallom őszintén, számítottam erre az elismerésre, mert elég jól sikerült a tavalyi évem. Persze, rengeteg jó sportoló bizonyította tehetségét a különböző sportágakban, de a decemberben át-vett Pest megyei díj után (Erdélyi Zsófia lett az év legjobbja korosztályában – a szerk.) bíztam a gödöllői elismerésben is.“

Benkó Réka: „Nagyon örültem a díjnak, ami ösztönzőleg hat rám majd a jövőt illetően. Az idei céljaim között szerepel a Junior világbajnokságra való kijutás, bár ez az év elég nehéz lesz, hiszen most fogok érettségizni.“

Szörényi István: „Büszke vagyok a díjra. Talán a hosszú időn keresztül végzett munkám és a kitartás az atlétika mellett eredményezte ezt az elismerést. Be kell vallanom, hogy volt egy időszak amikor belefáradtam a munkába, de hál Istennek ezen túllépve folytattam az edzősködést, amiben nagy segítséget kaptam családomtól. Ez az életformám, és remélem még hosszú ideig tudok az atlétika pályán maradni.

Forrás: Helyi Lapok Online

2007.04.12.
Kép: Canva
Frissítve: 2024.04.18.

Kétezer éves dombormű az Évszak Műtárgya

Kétezer éves dombormű az Évszak Műtárgya

A Szépművészeti Múzeum 2007 tavaszán egy több mint kétezer éves márvány domborművet mutat be az Évszak Műtárgyaként. A lovas héróst ábrázoló relief az elmúlt évben vásárlás útján került a múzeum Antik Gyűjteményébe és május végéig láthatja a nagyközönség.

A most bemutatott, keleti görög műhelyben készült dombormű csupán látszatra ábrázol életből ellesett pillanatot, lovas és gyalogos erdőszéli találkozását; a jelenet valójában szakrális térben játszódik. A domborművet keretelő architráv és pillérek templomra utalnak.

A kép illusztráció

A görög világban általánosan elterjedt, hogy a lovas héróst az iránta tiszteletet kifejező alakokkal együtt ábrázolják. Az alaptípust olykor oltár, áldozati állat, kísérő apród egészíti ki, gyakran pedig a héróshoz tartozó nőalak. A héróst is többféleképp ábrázolhatták, például a lova mellett állva, italáldozatot fogadva, vadászat közben, vagy a fára tekeredő kígyót táplálva. Ez az ábrázolási mód keleti kultúrákból átvett minták nyomán a klasszikus-kori Athénban alakult ki, majd az athéni művészet mintaadó erejétől is segítve a hellén világ egyik legnépszerűbb dombormű-típusa lett. Elsősorban a görög világ keleti felében terjedt el, a pontusi-kisázsiai partvidéken és a szigeteken, de a Balkán félsziget északkeleti részén is, ahol a római császárkorban népszerűsége töretlenül folytatódott. Bár a produkció látszatra egységes, az utóbbi évek kutatásai nyomán lassan kirajzolódik néhány, a hatalmas terület egy-egy régióját jellemző csoport (pl. Samos, Kyzikos, Bithynia). A budapesti darab egyelőre ezek egyikébe sem sorolható. Összefüggés híján készítésének ideje is csupán tágan határozható meg a Kr. e. 1. századra.

Típusként, a lovas domborműnek évszázadokon átívelő népszerűsége a görög kultúra egyik fontos mozzanatához kapcsolódik. A görög vallás megkülönböztető sajátossága, hogy a halhatatlan isteneken és az ’egynapigélő’ embereken kívül tudott a hérósokról is, akiket az emberekhez halandó voltuk tesz hasonlatossá, az istenekhez pedig rendkívüli tetteik. Az élők számára nem csupán mintául szolgáltak, haláluk után is hathattak a sorsukra. Az európai hagyomány számára a hérós képe elsősorban a homérosi eposzok révén, Hektór, Achilleus alakjában rögzült. A hellénisztikus korra azonban a fogalmat jóval szélesebb körben használták. Ekkor már a hérós szó olyan holtakat is jelölhetett, akiknek emlékére szeretteik (a család, a város) kultuszt alapítottak, de jelenthette egyszerűen azt is: ’megboldogult’. Kultusz megalapítására úgy tűnik főként két esetben került sor: kiemelkedő személyiségek részesülhettek benne, akik tetteik révén voltak nagyok, vagy fiatalon, ’idő előtt meghaltak’, akiknek nem adatott meg, hogy beteljesítsék a hozzá fűzött reményeket. Ábrázolásuk egyik különösen népszerű képi formája a lovas hérós.

A lovas hérós képéhez önálló jelentésárnyalat is kapcsolódott. Az ilyen sírköveket ugyanis a hellénisztikus korban – ha felirat segíti a kérdés eldöntését – szinte kizárólag fiatalon meghalt kisfiúk, ifjak sírjára állították.

A budapesti relief ebben az összefüggésben válik értelmezhetővé. Bár képelemei önmagukban számtalan módon magyarázhatók, egymáshoz a fentiek alapján illeszkednek jól, persze számos további jelentésárnyalatot is felidézve. Az ifjú és az ittmaradottakat jelző, idősebb arcú köpenyes férfialak láthatóan nem ugyanabból a világból való. A magányos lovas alakjában ábrázolt halott már az övéi között van, erre utalnak a feléje forduló kígyók, a hérós-lét par excellence állatai. De az ittmaradottak nem felejtették el őt: a dombormű kerete a templomot, a két fa a hérós-ligetet idézi, a köpenyes alak pedig a kultusz ápolóinak összegző képjele. S ha a két alak közvetlenül nem látja is egymást – mégis ugyanaz a kép ábrázolhatja őket. Külön világuknak tehát van közös pontja: a halott emlékezetének fenntartása. A dombormű ókori példája annak, ahogyan a halál vigasztalanságával szembeszegezhető az emlékezés ereje.

Forrás: OrientPress
2007.04.03.

 

Frissítve: 2024.04.04.
Fotó: Canva

A magyar pusztaötös titka

A magyar pusztaötös titka

 

A pusztaötös ötlete közel száz éve egy osztrák festő fejéből pattant ki, megvalósításához azonban magyar csikósok kellettek. A piktort idővel elfelejtették, de a vágtázó pusztaötös nélkül ma már elképzelhetetlen bármilyen alföldi lovasbemutató.

Történt, hogy bizonyos Ludwig Koch nevű osztrák piktor az 1900-as évek elején meghökkentő képpel rukkolt elő. A festmény egy pusztaötös hátán vágtató szilaj magyar postást ábrázolt, amint hatalmas porfelhő közepette nyargal, hogy mielőbb eljuttassa a címzettekhez a postai küldeményeket. A festő vízióját német jelentkező híján végül Lénárt Béla híres magyar lovas valósította meg. Tőle aztán sokan eltanulták a meglehetősen veszélyes mutatványt, így jutott el a pusztaötös Bugacra is, ahol mára a legfőbb idegenforgalmi látványosságnak számító lovasbemutatók elengedhetetlen részévé vált. (A pusztaötös hajtója a két hátsó lovon állva maga előtt három lovat hajt ügetésben, majd eszeveszett vágtában úgy, hogy a lovakkal csak a hajtószáron keresztül van kapcsolatban.)

Fekete Sándor (45), a bugaci Ménes Kft. telepvezetője fogatos édesapja révén szerette meg a lovakat. Mint mondta: nyolcadikos kora óta lovagol, később fogatot is hajtott, tehát mindenhez ért, ami a lovakkal kapcsolatos. Húsz esztendeje rövid ideig ő is aktívan részt vett a pusztaötös-bemutatókon. Aztán elvitték katonának, leszerelés után azonban nem folytatta a bemutatókat. Bár ő többé nem áll fel a lovak hátára, a bugaci ménestelep vezetőjeként nem szakadt el a lovaktól. Így arról is tudomása van, hogy Gödöllőn tíz, Tápiószentmártonban tizenkét, míg a Hortobágyon már tizenhat lóval is bemutatták a lélegzetelállító vágtát.

A bugaci pusztaötöst jelenleg László Attila (38) hajtja. A Gondi Béla nyomdokaiba lépő jakabszállási származású fiatalember tízéves kora óta lovagol. Hajtott pusztaötöst, pusztanyolcast, fogatot, és külföldön is megfordult, végül mégis a pusztaötös mellett kötött ki. Ettől a kudarcok sem riasztották el. Mert bizony megesett – mesélte –, hogy levetette a hátáról a két „nyers ló”. Sőt! Előfordult, hogy vágta közben esett le a lovakról, melyeket aztán egy közeli erdőben sikerült befogni. Hat hónapig nyomta az ágyat súlyos gerincsérüléssel, aztán felkelt és kezdte elölről.

Állítja: a pusztaötöshöz rendkívül fontos a lovak kiválasztása. Nem elég az azonos testalkat, az állatok kora, vérmérséklete is hasonló kell legyen, de felmenőiket se hagyják figyelmen kívül. A kiválasztást aztán egyéves kitartó gyakorlás követi, melynek végére a hajtó és lovai „egy testté” olvadnak össze. Csak ezután következhetnek bemutatók. A turisták elé már a precízen kidolgozott produkció kerül: a hatalmas porfelhőben veszettül vágtató lovak és a hátukon boszorkányosan egyensúlyozó csikós. Elvégre német ötletről van szó, még ha magyar virtus kellett is a megvalósításához.

 

2007.04.14.
Forrás: Petőfi Népe
Frissítve: 2023.03.20.
Fotók: Canva

A vácrátóti rokicowboy

A vácrátóti rokicowboy

Hajdi Lászlót sokáig édesanyja vitte a hátán. A kisfiút kétévesen érte a gyermekbénulás. A földön mászott, hatévesen járógépet kapott. Mankóval már egyenesen állt. Veresegyházon nyári szünidőben lovas kocsit hajtott. Édesanyját hordta a határba kukoricát kapálni. Ma úrlovas. És kupagyőztes. Tanyáján lovagolni tanítja a mozgássérülteket.

A paralízis mellékhatása miatt a jobb keze is ügyetlen maradt. A mozgásjavító intézetben a tanító a fülét húzta, míg László meg nem tanulta: enni, írni csak jobb kézzel szabad. De azért sokat köszönhet a Mexikói úti iskolának.

A gyógytornát, a sok kirándulást és a „seggenfocit”. „A fenekünkön ültünk. Volt, aki négykézláb rúgta a bőrt. Ha valakinek jó volt a lába, és a játék hevében véletlenül felállt, azért szabaddobás járt. A tengóban magam is jeleskedtem: úgy lecsaptam bottal a labdát, hogy védhetetlen volt.”

A kép illusztráció

A gimnáziumot Vácon végezte. Érettségire igazi Velorexet kapott. A márkanév nem karórát takar: az egyetlen mozgássérülteknek való háromkerekű autó volt a hatvanas években. Rokiautó. László boldog volt. Végre utazhatott, nemcsak a helyi járattal a Veresegyház–Galgamácsa-vonalon. Első útja Szegedre vezetett, öt évig ott is ragadt. Kiválóan megállta helyét a jogi egyetemen.

A gödöllői irodában már nyakkendőben ült az akták fölött. Hiányzott a sport. „Jó lenne egyszer lovagolni…” Az indiai maharadzsák jutottak eszébe, akik az elefántra utazókosarat tettek. Ám a lovakra mégse lehet széket rakni. Maradt a pingpong meg az úszás.

Az évek múltak, dr. Hajdiból sikeres jogász lett.

Barátja mesélte: ismer olyan kollégát, aki végtagbénulással ügyesen lovagol. A kaszkadőrök is meg tudják valahogy oldani a lóra való „erősítést”. Angliában már az első világháború után alkalmazták a módszert. Ott a hadirokkant tisztek sosem hagytak fel a lovaglással.

László utánajárt. Kiderült: nem kell más, csak egy széles öv – amilyet a hortobágyi csikósok is hordtak – s egy speciális westernnyereg. Az övet több ponton a nyereghez csatolják, a hevederek szorosan tartják a lovast rázós helyzetekben is. (Az Egyesült Államokból származó „western stílusnál” – ellentétben az angol módszerrel – nem a láb finom mozgásával instruálják a lovat.) Amikor első ízben felsegítették a lóra, László csak dülöngélt. „Ötvennyolc évig vártam a pillanatra. És úgy döntöttem: nem szállok le többé.”

A nyerget és az övet Dunakeszi-Alagon egy bőrdíszműves lovas emberrel, Pintér Miklóssal készíttette el. Aztán oktatásra járt a környékbeli lovardákba. Az ügetés minden izmát átmozgatta. Nemsokára már vágtázni tanult. Az első tereplovaglásra Erdélyben, a Hargitán került sor. „Feleségemmel a Szent Anna-tó felé autóztunk. Láttunk egy kopottas panziót, a kerítés mellett csont és bőr lovak legelésztek. A csomagtartóban volt a nyereg. Kérdeztem: lehet-e lovagolni. Erősen a hátam mögé néztek. „Ki akar lovagolni?” Mondtam, én. Meglepődtek, de megengedték. „Egy székely fiút adtak mellém. Jól lemaradt a fenyvesben.”

Ahogy László kezdett vérbeli cowboyjá válni, úgy lett egyre szűkebb a lovarda. Bántotta már, ha rászóltak: ne hajtsa túl az állatot, mert izzad. Csokival vesztegette meg a lovászlányt, hogy nyeregben maradhasson. Végül eljött az idő: saját lovat akart.

Velorexet, az angol telivért egy rátóti kupectől vette. A névválasztás nem véletlen. Jelentése a „rokiautón” kívül: „mozgáskirály”. És Velorex a „barátoknak csak Veló”. Karcsú, ívelt bokájával nem közönséges rabszolgaló.

László a telivért egy éven át Domony-völgyben, a gödöllői egyetem lovardájában tartotta, de ez nem volt megoldás. Ló és lovasa messze élt egymástól. 2005-ben a rokicowboy megálmodta Vácrátóton a Veló-tanyát.

Hepehupás földútra kanyarodunk a Vörösharaszt-dűlőn. Fából faragott tábla jelzi, merre a farm. A szemerkélő esőben kíváncsian fürkésszük a lovakat. Hajdi úrnak ugynis már tizenhárom lova van. „Velorex után először Katinak, a feleségemnek vettünk. Aztán, amikor kiköltöztünk magunk is, a lovásznak is kellett. Mondták itt-ott: tudnak egy szép lovat, csak nézzem meg. Már ott tartunk, hogy nem szabad lóra néznem. Ha csak meglátom a bánatos szemüket, nem tudom otthagyni őket. Három kiscsikó már a tanyán született.”

Hajdi úr úgy döntött: sorstársaival is megismerteti a lovaglás örömét. Tanyáján ingyen fogadja a mozgáskorlátozottakat. „Rokiktól” és hatvan év felettiektől nem fogad el pénzt. Tanyája az országban egyedülálló. Betonutak vezetnek a háztól a karámokig, a karámoktól a pályákig és a mosdókhoz. Elektromos emelőszerkezet, rámpa segíti a sérülteknek a nyeregbe jutást. „Építkezésen használják ezt a csörlőt. Vasboltban lehet kapni hozzá elektronikát. A többit alpinistaboltból szereztük.”

„Akkor ugorhatok?” – türelmetlenkedik Paczulák András a kerekes székben. Kötött sapkáját jól fejébe húzza, úgy várja a rámpánál a lovat. Fél lábát villamos vágta le egy reggel munkába menet. Még hetvenben történt, ő volt vagy tizenkilenc. A „vasember” azóta sem adta fel. Úszott és triatlonozott, bejárta a fél világot. „Kerékpározni tudok egy lábbal, de hogy lovagolni is fogok, azt nem gondoltam volna. Laci tavaly a Domony-völgyben lovagoltatott meg először. Szédültem, olyan csodálatos volt. Most már indítom, megállítom a lovat. Egy-két kört ügetek.”

Közben Laci, azaz Hajdi úr vágtat el mellettünk. Olyan gyorsan, hogy már aggódunk, sikerül-e a fotó. Remény, a kanca ma is kitesz magáért. ő most a kedvenc. Nem is oly rég megnyerték a Szent György-kupát. A lókupec két nappal a verseny előtt adta el Hajdi úrnak a nyughatatlan állatot. A húsz kilométeres tájékozódási versenyen, ép lábú lovasokkal versenyezve hozták el az első díjat. Azóta összeszoktak. Reménynek most sárgarépa a jutalom.

Nyaranta westernbajnokságot rendeznek a tanyán. A Veló-kupán egészséges és rokicowboyok versengenek hordókerülésben, karámkapunyitásban, szlalomozásban, terelésben. Még lószépségverseny is van.

Piri Zoltán a Humanitásban, a mozgáskorlátozottak lapjában olvasott Hajdi úr híres lovairól. A tizennyolc éves fiú pár hónappal később szlalomozásban nyert a második Veló-kupán.

A nappaliban körbeüljük a tölgyfa asztalt. Előkerülnek a fényképalbumok. Egy régi felvételen Hajdi László „talicskázik” gimnazista barátaival a Balaton-parton. „A felsőtestem erős volt. Gyűrűn edzettem magam.” Oldalakkal később, egy másik képen a fiúk egy téeszlóra ültetik. Csak úgy szőrén. „Meg se mertem moccanni…” Később gyakran ugratták a felvétellel: ez a ló nem is igazi, biztos ki van tömve.

Kati, a feleség hozza a frissebb fotókat. László tollas kalapban, csikósként egy szüreti felvonuláson. Senki sem mondaná róla, hogy rokkant. „Csak ha kivillan a járógép. Akkor kezdenek sutyorogni a népek.”

Egyszer egy német üzletember tévedt a tanyára. Épp távol volt a lovász, maga a házigazda kísérte a vendéget terepre. Két óra hosszat ügettek a környéken. A végén az úr a zsebébe nyúlt, és fizetett négyezer forintot. „Nem akartam elfogadni. De most már elárulhatom: erre a keresetemre vagyok a legbüszkébb.”

szerző: Székely Ilona

Forrás: 168Óra 2007.04.02.

Frissítve: 2024.04.27.
Fotó: Canva

Bakancsosok, lovasok, motorosok

Bakancsosok, lovasok, motorosok

Kirándulók, biciklisták, lovasok, siklóernyősök, krosszmotorosok: a modern ember már csak használja a természetet
Természetjárás és természetvédelem: a modern ember e szálakkal kötődik ahhoz, amitől már rég elszakadt. A természettől való eltávolodás történetében előbb a már idegen iránti érdeklődés jelent meg, majd a kiszolgáltatott természet védelmének igénye. A természet hazai állapotáról beszélgettünk Janata Károllyal, a Duna–Ipoly Nemzeti Park munkatársával, különös tekintettel a túrázás-természetjárás és a természetvédelem kapcsolatára.


– Hogyan kapcsolódik össze a túramozgalom, az “amatőr” természetjárás és a “profi” természetvédelem?
– A természetvédelem egyik elődjét valószínűleg éppen a turistamozgalomban tisztelheti. Az első turistaút Magyarországon a 19. század végén létesült – a visegrádi Fellegvárhoz vezetett –, ugyanebben az időben az első turistaház is megépült Dobogókőn. Az első világháború idejére a Budai és a Pilis–Visegrádi-hegység turistaút-hálózata szinte teljessé vált, az 1930-as években kiadott turistatérképeken jelzett úthálózat pedig majdnem tökéletesen megegyezik a maival. A mozgalom elindítói és első vezetői olyan nagy formátumú személyiségek voltak, mint Eötvös Loránd vagy Téry Ödön. Hosszan sorolhatnám a nagy neveket a természetjáró mozgalom korai idejéből. Több turistaegylet is működött egy-egy területen, és a legkülönbözőbb társadalmi rétegek hoztak létre a saját igényüknek megfelelő egyleteket. Amikor a Pilis–Visegrádi-hegység nagy részét 1978-ban védetté nyilvánították, még a fokozottan védett területeket sem lehetett lezárni, hiszen az egész területet átszőtték a turistaösvények. De erre nem is volt szükség. A természetet ismerő és tiszteletben tartó bakancsos túrázó semmilyen problémát nem jelent: minden turistaút végigjárható, csupán letérni nem szabad róla. Később, különösen a nyolcvanas évektől a turizmus koncentrálódni kezdett. Ekkor létesültek a kirándulóközpontok, amelyek erdei berendezésekkel, kiépített parkolóhelyekkel, erdei játszóterekkel, tornapályákkal vonzották a kirándulókat, így tehermentesítve a sérülékenyebb élőhelyeket. Sajnos azonban a látogatószám növekedése miatt a védett területek zavarása alig csökkent. Csak a belső, közlekedési eszközzel nem megközelíthető területek kapnak kellő védelmet. Ezekhez akár tizenöt-húsz kilométert is gyalogolni kell. Erre csak a megszállott turisták hajlandók, ők nemigen okoznak problémát. Aggályosabbnak érzem például a kerékpáros turizmust. Ez egészséges, nem környezetszennyező túrázási mód, de olyan helyekre is eljuttatja az egyszerű kirándulót, ahova eddig csak a már elhivatott, gyakran komoly természetismerettel rendelkező bakancsosok jutottak el. Ne értse félre, a kerékpárosok sem azért mennek ki, hogy romboljanak. Általában az erdészeti feltáró utakon tekernek, és nem okoznak bonyodalmat, de a természethez való viszonyuk azért már más.

– Vajon mi változott meg a rendszerváltással párhuzamosan?
– Trendet nehezen tudnék megjelölni, inkább a kultúrához való viszony általános mintái jelentek meg itt is. A kirándulók nagy többsége alapvetően jóhiszemű, bár gyakran az elemi ismerteteknek sincs birtokában. Van azután egy nagyon tájékozott, tudatos és körültekintő kisebbség. ők megfelelő természetkultúrával rendelkeznek, tiszteletben tartják a természetet, és úgy viselkednek, mintha vendégségbe járnának. Létezik azonban egy másik, érdektelen, nemtörődöm réteg is. ők azok, akik mindenütt otthagyják nyomaikat a turistautak mentén és a pihenőhelyeken: szemetelnek és “gyűjtögetnek”. Az önkéntesek gyakran zsákszámra szedik utánuk a hulladékot, és még mindig nem sikerült leszoktatni őket a kőzetek és a vadvirágok gyűjtéséről. Egy-egy hétvége után védett virágokból álló elhervadt csokrok tömegét találjuk az ösvények mentén. Bár az utóbbi időben mintha mindkét területen mutatkozna némi javulás, mégis messze vagyunk attól, hogy a kirándulók betartsák a természetjárás egyszerű alapelvét: nem hagyok a természetben semmit, ami nem odavaló, és onnan nem viszek haza semmit.

– Gondolom, ez a többség sem homogén.
– Ezen a területen történt a legnagyobb változás. A turizmus rendkívül összetett jelenséggé vált. Egyrészt ott vannak a már említett, a szó legjobb értelmében vett “elkötelezett bakancsos turisták”. Azután említhetném a hétvégi kirándulókat, akik általában a burkolt út végét követő első pihenőnél megállnak, és ott töltik a napjukat. Persze ott is jó a levegő, de ebbe már gyakran belefér a hangos rádiózás, a tiltott tűzrakás. Megint más a kerékpáros turista. Ez a társaság önmagában is heterogén. Van, aki az úton jár a kerékpárral, és akár negyven-ötven kilométeres túrákat megtéve élvezi a szabad életet, míg a másik véglet a downhill kerékpáros, aki semmilyen akadályt nem ismerve, árkon-bokron keresztül zúg le a hegyekről, és esetenként súlyos károkat okoz. De sorolhatom tovább: a gyalogernyősöktől a hegymászókig, a lovas turistáktól a krosszmotorosokig. Mind-mind teljesen eltérő tevékenység, eltérő mentalitás, természetkép, környezeti érzékenyég. Együttvéve azonban növekvő környezetterhelés, amit valamilyen módon kezelni kell. Mindegyikükkel megpróbálunk együttműködni, szót érteni, bár ez nem mindig egyszerű. Általában minél jobban hasonlít a tevékenység a klasszikus természetjárásra, annál erősebb természettudatos magatartás jellemzi, és annál kevésbé jelent veszélyt a védett természeti értékekre. Sajnos a mind sokszínűbbé váló szabadidős tevékenységek között ezek a formák egyre fogyatkozó arányban vannak jelen.

– A természetjárás és a természetvédelem kapcsolata az egykori támogató kapcsolatból mintha mindinkább ambivalens viszonnyá alakulna. Az érdeklődő, pihenni vágyó ember segítheti a természeti értékek tudatosulását és védelmét, ugyanakkor figyelmetlensége, nemtörődömsége árthat.
– Az ember természetvédelmi tevékenysége alapvetően kettős, hiszen önkorlátozás. Önmagunktól védjük a természetet – önmagunk érdekében. A természetvédelem alapja az emberközpontúság elve: az emberi tevékenység korlátozása az ember érdekében. És ezt a kettősséget egy még fontosabb kettősség öleli körül, hiszen a védelem érdekében önmagán túllépő embernek egyszersmind élőlénytársaink tiszteletén alapuló módon kell az ő érdekükben érvelnie és cselekednie.

– Az ember élőlényekhez fűződő viszonya mögött az embertársaihoz való viszony húzódik meg. Ahogy eszközként kezeljük egymást, úgy a természetet is csak használjuk.
– A természetvédelem problémája a modernitásban jelenik meg ilyen szembeszökően, de ne feledjük, hogy már a Teremtés könyve említi az ember világban betöltött gazdálkodó, felhasználó és őrző, felelősséget vállaló szerepének kérdését. A természetvédelem e két feladat közötti egyensúlyozás, folyamatos kompromisszumkeresés.

– Hogyan jelenik ez meg a gyakorlatban?
– A természeti értékek kezelésénél különböző szintű óvintézkedések épülnek egymásra. A védett területek esetében például vannak szabadon látogatható, korlátozottan látogatható és zárt, nem látogatható területek. A természetvédelmi törvény övezetekre osztja a nemzeti parkok területeit: az emberi hatásoktól védett magterületre, a kezelt, bizonyosfajta jelenlétet engedélyező sávra és a szolgáltató, bemutató övezetre. Utóbbi teljes egészében a látogatók érdeklődésének kielégítésére szolgál, kimondottan azzal a funkcióval, hogy az embereket közelebb hozza a természethez. Az utóbbi időben mind hangsúlyosabb szerepet kap a természetvédelemben a tudatformálás és az oktatás. A nemzeti parkokban ilyen céllal kialakított központokban szakemberek segítségével szervezettebben, látványosabb módon ismerheti meg az érdeklődő az adott terület élővilágát. Kiállítások, bemutatók, tanösvények, ismeretterjesztő előadások segítik a mélyebb ismeretek átadását. Ezen túlmenően a nemzeti parkok és a tájvédelmi körzetek maguk is kínálnak túraajánlatokat, ahol gyakran jól karbantartott tanösvényeken lehet végigjárni a védett területeket anélkül, hogy az jelentősebb zavarást okozna.



– Valamikor hasonló szerepet töltöttek be a turistaházak, kulcsosházak. Ma eltűnőben van ez a kulturált természetjárás alapvető infrastruktúráját adó hálózat.
– Igen, vannak erre utaló jelek. A természetben gyalogjáró emberfajta is mindinkább csak egy-két órára ugrik ki levegőzni vagy sétálni. Ritka, hogy húsz-harminc kilométereket gyalogolva átvágjon mondjuk a Visegrádi-hegységen vagy a Börzsönyön, akár úgy is, hogy közben az éjszakát egy turistaházban tölti. Az olcsóbb szállásokat, illetve a kulcsosházakat már nem lehet a bakancsos turistákra alapozva fenntartani. Az egykor nagy hagyománnyal rendelkező turistaházak üresek, vagy panziókká, esetleg szállodákká alakultak, de van arra is példa, hogy magánházzá váltak. A többségük pedig olyan mértékben elhasználódott, hogy alaposabb felújításra szorulna. Azért akad pozitív példa is: turistaegyesületek, kisebb-nagyobb közösségek erejükön felül megpróbálnak kialakítani és fenntartani szállásokat, még ha nem is az egykori árakon, de még a megfizethető kategóriában. Valami csekély pályázati lehetőség is adott erre a célra.

– A hosszú távú túrára már nemigen jut idő, ugyanakkor mind népszerűbbek a teljesítménytúrák. Bár ebben az esetben a puszta teljesítmény a lényeges, a természet csak a kulisszát adja.
– Igen, ebben lehet valami, de ne felejtse el, hogy a modern ember már csak használja a természetet. Mindannyian így vagyunk vele, és a jó ízlés határain belül ez nem is kifogásolható. Ráadásul közben talán alakul valamilyen érzelmi kapcsolat is az emberben. Legalábbis ebben bízunk ezen az oldalon. És erre egészen meghökkentő példák is vannak, az egyik kedvencem az a terepjáró gépkocsival túrázó egyesület, amelynek tagjai minden évben jelentkeznek, hogy szabadidejükben természetvédelmi munkát végezzenek. Legutóbb a saját autóikon szállították el az erdőből az általuk nagy területről összegyűjtött szemetet. Szóval nem reménytelen a helyzet.

– De az autós turizmus talán mégsem az a forma, amely által a természet közelebb emeli az embert önmagához. Persze ha már gépesített turizmus, akkor ez még mindig jobb, mint amit a terepmotorosok vagy quadosok művelnek.
– Ahol ők megtelepednek, súlyos pusztítást végeznek, de ne felejtsük, hogy azért ez még csak néhány ezer ember szórakozása Magyarországon. Szerintem ez inkább jelzésértékű folyamat, és egy mélyebb problémára hívja fel a figyelmet. Ezek az eszközök ugyanis általában nem is használhatók másra – például a motoros turizmus céljaira –, csak erre a “természet közeli őrületre”. Általában forgalmi engedélyt sem kaphatnak. Mintha kifejezetten erre a természetgyalázó célra gyártanák őket, ami a legóvatosabb esetben is lég- és zajszennyezést okoz, de a nemzeti park területén is olyan igen érzékeny társulások találhatók, például a dolomit sziklagyepek, amelyek akár egyetlen vad kanyarvételtől is pusztulásnak indulhatnak. Ezek a gyakran mindössze 16-17 éves gyerekek nemigen tudják, mit cselekszenek. Felvilágosítással talán javítható lenne a helyzet. Mondom ezt annak ellenére, hogy ez a társaság a legagresszívebb, a legkevésbé kompromisszumkész.

– Nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy védelmembe veszem őket, de gyakran a lovas turista is képes megtenni egy sziklagyeppel azt, amit a motorosok.
– A földúton közlekedő lovassal semmi baj nincs, de érzékenyebb társulásokban, főképp ha ugyanazon az útvonalon gyakran fordulnak meg, valóban nagy károkat okozhatnak. A lovasok általában csak a védett területek peremvidékén jelennek meg, de hosszú távon itt is a lovasutak kijelölése lehet a megoldás.

– Kezdem nem érteni. Szükség van úthálózatra lovasoknak, kerékpárosoknak, no meg gyalogosoknak is. A védett terület lassan már csak ilyen utakból áll.
– Igen, ez nagy probléma, hiszen e három turizmusformát nem lehet ugyanazon az úthálózaton lebonyolítani. Két megoldás lehetséges: vagy a meglévő turistaút-hálózatot harmadoljuk, akkor épp a leginkább természetbarát formát szorítjuk vissza, vagy további utakat jelölünk ki. Ez azonban az értékesebb területek feláldozásával jár. Pillanatnyilag nem látom a megoldást.

Régheny Tamás
Forrás: Magyar Hírlap 2007-01-27
Frissítve: 2023.03.31.
Fotó: Canva

A lovak emésztésélettani sajátosságai

Lovak takarmányozása

Írta: Bokor Árpád
(forrás: Dr. Fekete Sándor)

A lovak emésztésélettani sajátosságai

Az utóbbi években a lótartás jelentősége világszerte fokozódik. Ennek az az oka, hogy egyre többen tartanak sport-, vagy hobbicélokból lovat. Ezzel párhuzamosan a lovak táplálóanyag-szükségletére vonatkozó kutatások is intenzívebbé váltak (INRA, 1984; NRC, 1989; DLG, 1994, 1995).

A ló, hasonlóan a többi növényevőhöz, ajkai és nyelve által képzett cső segítségével iszik. A szilárd takarmányt fölső ajkaival ragadja meg. Jellegzetes táplálkozási szokása szerint a ló gyakran ráfúj takarmányára, mielőtt megenné. Emiatt különösen káros lehet a ló számára a poros, penészes takarmány. A széna etetés előtti lerázása ugyan enyhíti a veszélyt, de a levélpergés miatt nagy veszteséggel jár. Kényszermegoldásként a poros takarmány kevés vízzel történő “megszentelése” jöhet szóba. A granulátum, illetve ivós (1:3 sza.:víz) etetése az említett gondon kívül a szelektív takarmányfölvételt is megakadályozza. A rágás nem elhanyagolható részét teszi ki a ló emésztési folyamatainak. Egy kilogramm zab megrágása – fajta, kor és egyed szerint változóan – 10-20 percig tart (1000-1500 rágás); a széna kb. kétszer ennyi rágási időt igényel. A ló tehát lassan eszik, alaposan rág. Ezért a legtöbb takarmányát (széna, zab stb.) természetes formában is kaphatja; a kemény magvú árpát és kukoricát célszerű roppantott formában etetni. (Idős lovak esetében ajánlható a széna fölszecskázása is, illetve a szemestermények roppantása). Megjegyzendő, hogy a rágás energiaigénye nagy, ezért intenzív munkában álló lovaknak többen közepes rosttartalmú granulátum etetését javasolják.

A nyáltermelés túlnyomórészt a fültő alatti nyálmirigyből származik. A termelt mennyiség nagymértékben függ a fölvett takarmány minőségétől. Átlagos mennyisége naponta 40 liter. A nyál semleges, enyhén lúgos vegyhatású. Bár tartalmaz kevés keményítőbontó enzimet, ennek hatása – a rendelkezésre álló kevés idő miatt – elhanyagolható. A nyál fő szerepe tehát a száraz takarmányok megnedvesítése és előkészítése a lenyeléshez.

A gyomor űrtartalma átlagosan 12-18 liter, de rendszerint csak 2/3-áig telik meg. A gyomor – viszonylag kis űrtartalma miatt – naponta többször ürül. Általában a lenyelt falat egy-két harmada időzik hosszabb ideig (6-8 órát) a gyomorban. Következésképpen a gyomoremésztés jelentősége a ló számára korlátozott. îgy a gyomortartalom nem keveredik maradéktalanul, hanem rétegesen helyezkedik el. (Ennek hátrányait az igen aktív és hatékony rágás csökkenti, mert a lenyelt falatokban a fejadagalkotók már keverednek). Itt említendő meg, hogy anatómiai sajátosságai miatt a ló képtelen a hányásra. A gyomorkapu (cardia) ugyanis rendkívül nehezen nyílik meg; a pylorus (“gyomorcsukó”, a gyomornak az epésbélbe vezető része) ezzel szemben könnyen. Ez utóbbi csak akkor kerül görcsbe, ha – főleg az abrak etetése előtt – hideg vizet itatunk (“vízkólika”). A pyloruspasmus következménye nem egyszer gyomorrepedés. Az óránkénti átlagos gyomornedvtermelés 0.7 dl (kb. 2 l/nap). A búzakorpa, a roppantott zab és kukorica, valamint a sárgarépa serkenti, a szemes zab és a szénafélék csökkentik az elválasztás mértékét. Megjegyzendő, hogy a gyomornedvtermelés mértékében jelentős egyedi különbségek figyelhetők meg. A gyomor alapi részében kevésbé savas (kb. pH 5-ös) a közeg, ami lehetővé teszi a falattal odaérkező baktériumok életben maradását. Ezek hatására a takarmány szénhidrátjainak egy része illó zsírsavakra és tejsavra bomlik. Az előbbiek a vastag- az utóbbi a vékonybélben szívódik föl. (A leírt folyamat jelentősége elsősorban a hátsó bélszakaszok keményítőterhelésének megelőzésében áll). A pylorusi rész savasabb (pH 2.5-2.7), ami lehetővé teszi a pepszines-sósavas fehérjebontást. A leírtakból az a gyakorlati tanács szűrhető le, hogy a ló napi adagját több, apróbb részletekben etessük meg és az abrak etetése kövesse a tömegtakarmányokét!

A kb. 18-20 méteres hosszával és 3-4 cm-es átmérőjével a vékonybél űrtartalma mintegy kettő-négyszerese a gyomorénak. A tartalom tovahaladási sebessége gyors, a takarmány átlagos itt tartózkodási ideje 2-4 óra. Stresszhatásokra, bizonyos takarmányok (leveles répafej, pillangósok, rozsnok stb.) fizikai és/vagy kémiai hatására a vékonybél összehúzódásai fölgyorsulnak és bélelzáródáshoz (invaginatio) vezethetnek. Rosthiány, fehérjetúletetés pedig az aminosavak dekarboxilezéséhez és izgató-mérgező biogén aminok keletkezéséhez vezethet. A vékonybél emésztőnedvei a napi 6-8 l hasnyál, a 4-6 liter epe és a 100-120 liter bélnedv. Az epe és a hasnyál folyamatosan, egy ponton ürül a vékonybélbe. (A lónak nincs epehólyagja!) A nem rostalkotó szénhidrátok (keményítő, cukrok) egyszerű cukrokká bontva szívódnak föl. Nem bontott hányaduk (10-30%) a vastagbelekbe kerül. A hőkezelés, különösen a pelyhesítés és az extrudálás, javítja a keményítő emészthetőségét. A zsírszerű anyagok emésztése – a folyamatosan érkező epének köszönhető jó emulgeálódás miatt – kiváló, kb. 90%-os. A ló fejadagjában 15-18%-nyi zsírt is képes tolerálni, sőt hasznosítani (McCANN és mtsai, 1987). A takarmányzsír összetétele (kemény-puha, pigmenttartalom) nagy mértékben visszatükröződik a testbe épített zsírokon. Erre különösen vágólovak előállítása során kell ügyelni, mert például a kukoricára és lucernaliszt-granulátumra alapozott hízlalás puhává és sárgás színűvé teszi a testzsírokat. A fehérjeemésztés döntően a vékonybélben zajlik, hatékonysága átlagosan 60-75%-os.

A vakbél szerepe az aminosav ellátás szempontjából elhanyagolható, ennek megfelelően az intenzív növekedés, valamint lactatió alatt a ló is igényes az etetett takarmány aminosav-összetételével szemben. Az első és második számú limitáló aminosav a lizin és a metionin. A kalcium, a magnézium, a nátrium, a kálium, a legtöbb mikroelem és vitamin a vékonybélből szívódik föl. A karotinok föltárása – a rendelkezésre álló rövid idő alatt – tökéletlen, emiatt a karotin? A-vitamin átalakulás hatékonysága rossz. A foszfor (foszfát-ionok formájában) a vékonybélbe beválasztódik, és a remeséből szívódik föl. Emiatt a takarmány Ca-P aránya a foszfor értékesülésére csak szélsőséges esetekben bír befolyással. Megállapítható tehát, hogy – különösen abraktúlsúlyos takarmányozás (pl. sportlovak) esetében – az emésztés fő helye a vékonybél.

Nem becsülendő le azonban a vastagbél szerepe sem. Itt a tartalom tovahaladása lelassul (a takarmány átlagos tartózkodási ideje kb. 1 nap), ami a mikrobiális emésztésnek kedvező föltételeket teremt. A vastagbélben a szénhidrátok mikrobiális bontásának eredményeként illó zsírsavak keletkeznek, fölszívódnak és jelentősen hozzájárulnak az állat energiaellátásához. A keményítőből és cellulózból átlagosan 17:5:1 arányában ecet-, propion- és vajsav keletkezik. Abraktúletetés hatására hirtelen sok keményítő érkezhet a vastagbelekbe, amely tejsavas erjedést, a pH 5.5-5.8-ra való csökkenését, ozmotikus hasmenést okozhat, és hajlamosít a savós patairhagyulladásra. A leírt erjedéses dyspepsia – különösen gyors növekedésű csikók esetében – halálos kimenetelű Clostridium-enterotoxaemia kialakulásához vezethet. Mindez megelőzhető a nyersrostbevitel megfelelő szinten tartásával. A szárazanyagnak minimálisan 16-18%-át a nyersrost tegye ki. A rost strukturáltsága – szemben a kérődzőkkel – kisebb szerepet játszik. Hiányának fő veszélye, hogy a kieső rágási idő miatt a ló unatkozik, karórágóvá válhat. (Az emlitett káros szokás természetesen más okból is kialakulhat !) A nyersrost 30-60%-át tehát – ami 100 kg élősúlyra számítva minimálisan 0.5 kg-ot jelent – ajánlatos struktúrális, azaz 1 cm-nél hosszabb részecskék formájában nyújtani. A karbamid (és más NPN-anyagok) etetése a lovakkal gyakorlati körülmények között nem célravezető, sőt inkább ellenjavalt! A vakbélben és a remesében keletkeznek vitaminok is (főként B1, B6, B12 és K), részben föl is szívódnak, de a nagyobb igénybevételnek kitett lovak számára pótlásukra is szükség van. A bélflóra eredeti összetételétől függően, egyes szájon át bejutó antibiotikumok, illetve coccidiostaticumok – a bélflóra egyensúlyának fölborításával – bélgyulladást, hasmenést, elhullást okozhatnak.

Frissítve: 2023.03.31.
Fotó: Canva

 

Hároméves zsoké

Hároméves zsoké

 

Tizennyolc hónapos korában ült először pónin, kétévesen pedig megnyerte élete első lovasversenyét egy brit lovas család legifjabb sarja, Arron Butterfield. Arron most hároméves, és nála háromszor-négyszer idősebb fiúkat és lányokat utasít a versenyeken maga mögé.

Ha így folytatja, nem kell sokat várnia – és nőnie – ahhoz, hogy Nagy-Britannia vezető zsokéi közé tartozzon.

A kisfiúnak egyébként van kiket követnie: édesapja régebben zsoké volt, nagyapja pedig a királyi lovasgárdában szolgált a Buckingham-palotában. A déd- és ükapák szintén lovagoltak.

Persze Arron szülei soha nem erőltették, hogy csemetéjük lóra üljön, de a kisfiú születése óra rajong a lovakért. Arron óvodába jár, de minden délután csizmát húz és türelmetlenül topog az előszobában: várja, hogy édesapja hazaérjen a munkából, és induljanak az edzésre. A kisfiúnak az édesanyja varratott lovaglónadrágot és kabátot – ekkora méretben ugyanis nem árulnak a boltokban.

Arron egyébként nagyon élelmes: most szerzett egy kisméretű talicskát, amelyet a pónilova körüli munkákhoz használ.

 

2007.10.04. Nyemcsok Éva
Forrás: Délmagyarország Online
Frissítve: 2023.06.06.
Fotó: Canva

Remeklés Zalaegerszegen

Remeklés Zalaegerszegen

 

Zalaegerszeg (ka) – Az idén először rendezték meg az utánpótláskorú díjugratók számára a korosztályos Championatus 2007 lovasviadal-sorozatot, amely nemrég fejeződött be.

A háromfordulós országos vetélkedésben nagyszerű zalai siker született. A Kerkamenti Lovas Egylet három fiatalja is nevezett a sorozatra, melynek döntőjét nemrégiben rendezték meg Kiskunhalason. A végeredményt az addigi két fordulóból hozott pontok és a finálé összesítése adta, így a serdülő A-kategóriában zalai sikert ünnepelhettek, hiszen a KLE versenyzője, Tüske Nikolett végzett az élen.

Ugyanebben a kategóriában Filó Roland a hatodik helyen zárt, míg az utánpótlás-korosztályban Balogh Alexandra a középmezőnyben végzett.

 

2007.10.02. Kerkai Attila
Forrás: Zalai Hírlap
Frissítve: 2023.07.07.
Fotó: Canva

Bioversenyautó???

Badgers Dun Smart – Quarter Horse 2003
Bioversenyautó???

 

Westernlónak hívják, pedig igazából dragster. A negyedmérföld, az ad értelmet a létezésének.

A ló (Equus caballus) feltalálása óta eltelt 4000 év alatt hasonlóan tagozódott, mint az autók az elmúlt 100 évben. Kialakultak a teherautók, sportkocsik, élményautók, terepjárók, minik, sőt az Audi R10-nek is akad hosszútávú vágtázó párja. A tesztalanyunk egy Forma-1-es versenygép, a rövid távon leggyorsabb Quarter Horse képviselője.

A felépítés minden esetben a funkcionalitást szolgálja, kialakítása a használati területnek megfelelő. A tesztalanyunk egy Quarter, egy negyed mérföld lehető leggyorsabb levágtatására kitenyésztett kis bomba. A rendkívül megbízható, felhasználóbarát típust edzett motorja, kis mérete és szilárd felfüggesztése torokszorító gyorsulásra és villámgyors irányváltásokra teszi képessé. A kompakt forma nagyon barátságos, a quarterekre jellemző rövid fej és vaskos pofa tovább fokozza a szeretetre méltó hintaló-külsőt. A kerekded, túlméretezett hátsó futómű teszi lehetővé az átlagon felüli gyorsításokat, hirtelen fékezést. Ölelgetnivaló, túlméretezett My little pony. A fajtára jellemző hosszú sörény és farok az alkalmi üzemanyag-tolvajok távoltartásában segítenek. A modellhez ajánlott az elsősorban kényelmi extrákat tartalmazó western kit. A kényelmes bőr ülésre csatolható szélesebb, biztonságosabb ülőlap és a kormányzást elősegítő toldalék – a westernlovak jellemzően jól irányíthatók e nélkül is – 10 perc alatt felszerelhető, használaton kívül ajánlatos eltávolítani.

A 800 cm³-es turbómotor az 55 km/h végsebességet 3 másodperc alatt éri el. Fordulatszáma alapjáraton 40 1/min, egészen 180-ig pörgethető, a túlzott kihúzatás korai elhasználódáshoz, de akár végleges leszabályozáshoz vezethet. Akár -20 fokban is könnyedén indul, de a turbóval kíméletesen kell bánni, 10 perc finom bejáratás és a leállítás előtt a fordulatszám visszaállásáig járatás növeli a motor és a futómű élettartamát is. A Quarter különösen hosszú élettartamú, nem ritka a 30 éves működőképes darab sem.

Hülye járások minisztériuma

A ringatózó mozgás nem csak az ötvenes-hatvanas évek autóira jellemző, hanem a lovasnak kellemes, nem természetes járásokra hajlamot mutató lófajtákat is ebbe az irányba tenyésztették. Ezekből a lovakból mára a különleges mozgás természetellenességig fokozásával hülyét csináltak. Nézzük például a töltöt, az izlandi ló fokozott, lebegtetett poroszkálását. Videó>>>

Ha nézne még hülye lójárásokat, esetleg összevetné őket a Monty Python 1970-es idevágó klasszikusával, gyűjtöttünk néhányat a Belsőségen.

Badgers a legmagasabb, Dressage felszereltségi szinttel járó 4 fokozatú sebességváltóval van szerelve, a sebességek szabadon kapcsolhatók egymás között és bármelyik fokozatban el lehet indítani, kivéve a negyediket, az a harmadik kihúzatásakor automatikusan kapcsol.

Badgers Dun Smart is, ahogy minden ló, hátsókerekes, minden mozdulatsort hátulról kezd, de az elindulás után, terepviszonyoktól függetlenül azonnal négykerékre kapcsol. Extrém esetekben, rövid távon elmaradhat az első kerekek bekapcsolása, sőt átválthat elsőkerék-hajtásra is. Haladás közben egy-három kerék mindig a levegőben van, így a gyakorlatilag folyamatosan közbeavatkozó differenciálzár és a felezőváltó is alapfelszereltség. A felezőváltónak a haszongépjárművek esetében van kiemelkedő jelentősége.

A fék westernlovakra jellemzően nagyon jól fog, hanggal is működésbe lehet hozni. Az ABS alapfelszereltség, ezt azonban westernlovaknál alkalomszerűen ki lehet iktatni.

A szélsőséges terepen is könnyed haladást a rendkívül nagy, 90-100 centis hasmagasság és az 50 fokos első és 70 fokos hátsó terepszög teszik lehetővé. Típustól és tehertől függően a saját marmagasságát általában minden ló képes átugrani, a világrekord 215 centiméter, ehhez közeli teljesítményre csak módszeresen tuningolt lovak képesek. Egy 3 méteres árok átugrása nem okoz gondot az alapmodelleknek sem, ehhez a sporthoz azonban az English kit ajánlott.

A középmotoros felépítés a négykerék-hajtással és a tökéletes súlyelosztás nagy kanyarstabilitást tesznek lehetővé a jármű végsebességén is. A futómű egy típuson belül is szélsőséges értékek között állítható, de ez az opció csak Dressage felszereltségi szinten jár. A konstrukció gyenge pontjai ugyancsak a futómű és a komplikált szerkezetű kerekek. Súlyos meghibásodás esetén általában nem javíthatók.

Az összes típus kétéltű, vízben automatikusan második sebességfokozatba kapcsol. Úsztatáskor a sofőrnek érdemes kiszállnia az ülésből, és a sörénybe kapaszkodva húzatnia magát.

Az összeszereléskor meghatározott fényezés nem változtatható, de a 3 éves bejáratás végére a szín jelentős mértékben megváltozhat. Leglátványosabb a fehér fényezés kialakulása, ami a feketéből világosodik ki. Badgers sportlóhoz méltón sárga. A különböző szélességű, fehér oldalfalú gumik véletlenszerűen bármilyen típuson előfordulhatnak, szélességük akár egy modellen belül is eltérhet.

Egy hülye szín

They Call me Chief, a díjtehén. Tehenek, sőt párducok a lovak között is vannak. A legidiótább fényezéseket is a westernlovak vonultatják fel. A konszolidált quarter csak elegáns színekben fordul elő, de egyik testvére a párductarka appaloosa, a másik a tarka (két mintázatban overo ill. tobiano és sok színben) paint horse. A fényezés nem befolyásolja a teljesítményt; They Call me Chieffel szórakoztattuk az olasz versenybírákat 2001-2002-ben. Kétségtelenül nem állt jól neki az English kit. A kedvenc színemben parádézó kis palomino (magyarul izabellafakó, Izabella királyné kétséges tisztaságú fehérneműje után) csikót pedig They Call me Anna, Chief lánya, illetve e sorok írója után nevezték el.

A tesztalanyt az El Bronco márkakereskedés, összeszerelő- és tuningműhelytől kaptuk kölcsön.

 

2007.07.28. Szerző: Péter Anna
Forrás: Totalcar
Frissítve: 2023.08.14.
Fotók: Canva

Hiba bejelentés