VIII. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság

VIII. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság
6/5. rész

Nosztalgia. Fogat-nosztalgia:

„sóvárgás, vágyakozás távoli, elveszett, elmúlt dolgok után”: Fülöp herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség elnökének felkérésére 1971-ben Budapesten, nagy szakmai és közönségsikerrel rendezték az I. Négyesfogathajtó Európa-bajnokságot. 1981-ben az Eb „elhalt”.

Lázár Vilmos a Magyar Lovas Szövetség elnökének javaslatára négy évtized múltán a kontinensviadal újjáéledt. E jeles alkalomból az Európa-bajnokságok történéseire, magyar sikereire Dr. Várady Jenő és e korszak szakértő újságírói: Dávid Sándor, Róth Ferenc, Salánki Miklós Aranyúton című kitűnő könyve alapján emlékezünk. A hitelességet a sorozat lektora e nagy fogatidők tanúja, Salánki Miklós garantálja.

II. Négyesfogathajtó Eb, Windsor, 1973.

Aranyeső Franciaországban is

11 nemzet, 8 csapat, 32 hajtó
Európa-bajnok Bárdos György és a magyar csapat: Bárdos, Fülöp Sándor, Muity Ferenc

Várady-helyzetjelentés

Az első megállapítás Haras du Pinben: XIV. Lajos francia király tudta hova építtesse ménesét. A méntelep egyben kastélymúzeum; a múltból itt felejtett építészeti csoda, amelyben a lovak laknak. Még el sem kezdődtek a küzdelmek, a rendezők már 1-0-ra vezettek – igaz, nem az ő érdemük – , de a színhely, az Eb-küzdelmek díszlete utolérhetetlen.

Kitűnő rajt. A résztvevők nagy meglepetésére – a versenyzők örömére – a megnyitó ünnepség elmaradt. Így a csütörtöki nap fő eseménye a terepbemutató. A rendezők minden előzetes várakozást felülmúló, nagyon nehéz pályát építettek. Péntek reggel sűrű, tejfehér köd ereszkedett a tájra, így a bemutatás és a díjhajtás „titokban” kezdődött.

Csapatunk két főre fogyatkozott

Fülöp idegesen érkezett a pályára: „Bemelegítés közben gyeplős lovam, Irány megbotlott, a bal elülső lába súlyosan megsérült.” A hír hallatára elkezdődött a szaladgálás: a csapat vezetői állatorvosért telefonáltak, majd kérelmet nyújtottak be a versenybírósághoz, hogy Fülöp helyett Bálint indulhasson a csapatversenyben. Az orvos megállapította: a sérülés nagyon súlyos, a zsűri pedig visszautasította a kérelmet. Csapatunk így két főre fogyatkozott. Az aranyérem ezután már „kötélen táncolt”, hiszen egyetlen rossz mozdulat, s máris kihull a kezünkből.

A versenyzők kedélyét kissé megnyugtatta, hogy a bemutatás ezúttal kitűnően sikerült. Bárdos tetszetős gyöngyösi fogatát mindössze két hibaponttal bírálta a szigorú zsűri, Fülöp és Bálint is csak 3-3 hibapontot kapott.

Bemutatás: 1. Bristow /angol/ 1, 2. Bárdos 2, 3. Fülöp, Bálint, Mast /svájci/, Bowman /angol/ 3-3 hibapont.

Amikor az első magyar induló, Muity a díjhajtó négyszögbe hajtott, még nem lehetett ellátni a pálya túlsó oldalára. Nem is nagyon sajnáltuk, hogy csak a mutatvány felét láthattuk, mert – valljuk be őszintén – díjhajtása nem a legjobban sikerült. /Várady/

Bárdos egyéni- és csapat világbajnokként érkezett az újabb /Kecskemét, 1978/ Eb-megmérettetésre. Rangjához méltóan szerepelt a díjhajtásban. Bálint lipicaijai is kitűnő programot mutattak be. Fülöp tartalékos összeállításban is jól szerepelt. A legszebb dicséret bravúros teljesítményére: a versenybírók észre sem vették, hogy felforgatott összeállítású fogattal hajtott.

Eb-rajta nagyszerűen sikerült.

Díjhajtás: 1. Velstra 31, 2. Bowman 33, 3. Bárdos 38, 4. Bálint 39, 6. Fülöp 40, 16. Muity 53 pont.

Elkezdődött az izgalmas, néha drámai pillanatokkal fokozott nagy színjáték, a maratonhajtás. Bárdos óramű pontossággal hajtott a mély, sáros talajon. Nulla hibaponttal vágott neki a befejező akadályszakasznak. A furfangos, szűk akadályok között a gyöngyösi fogat kitűnően forgolódott, s csak a legnehezebbnél, az ötösnél akadt meg egy pillanatra, amiért három hibapontot kapott. A hatos, vizes akadálynál – ahol a külföldiek néha percekig köröztek –  Bárdos szinte berobbant fogatával a vízbe, majd egy kis fürdés után a cél felé haladt – kígyózva, nehogy túl korán érkezzenek. Bálint kitűnő. Fülöp ostorhegyes lova, Irány állapota nem javult. Kénytelen volt feladni a maratont. Muity rosszul kezdett, ám azután remekelt.

Maratonhajtás: 1. Bárdos 3, 2. Bálint 5, 3. Muity 10 hibapont.

Amennyiben az élen álló három versenyzőnk az akadályhajtásban nem hibázik, akkor megismétlődhet a Kecskeméti Vb-szenzáció: mindhárom egyéni érmet magyar versenyző nyeri!

Díjhajtásban Fülöp tartalék lóval is vállalta az indulást és a nehéz pályán csak egyszer hibázott. Az ellenfelek szaporán gyűjtötték a pontokat és eredményeikből kiderült, hogy a pálya nemcsak nagyon nehéz, hanem nagyon hosszú is. Kevesen hajtottak szintidőn belül. Muitynak hibátlant kellett hajtania a bronzéremért. Remekül kezdett, lendületesen haladt fogata az akadályok között. Egy forduló után azonban kocsija megcsúszott és verte a 17-es akadályt. A bronzérem máris ott gurult a sárga labdával együtt, hiszen Walisewski így két ponttal megelőzte hajtónkat.

Bálint óvatosan, de jó tempóban ment és az ezüstérmet már a zsebében érezhette. Utolsó Bárdos startolt. Ha csak egy akadályt is ver, Bálint az Európa-bajnok. A gyöngyösi hajtó azonban nemcsak pontosan, hanem nagy tempóbab hajtott és célba érkezésekor tízezer ember tapsolt az aranyérmesnek.

Akadályhajtás: 1. Bárdos 0, 2. Bálint 0, 3. Mast /svájci/ 0, 8. Muity 10, 16. Fülöp 24 hibapont.

Esővel kezdődött és éremesővel zárult az V. Négyesfogathajtó Eb Franciaországban.

A magyar titok

A kecskeméti nagy vb-siker után voltak olyan vélemények, hogy „A magyaroknak csak a hazai pálya előnyével sikerült megszerezni mind a négy érmet”. Haras de Pinben, idegenben ismét bizonyítottak. A négy közül három érem a miénk – emlékszik vissza Salánki Miklós, majd elemzi a siker mozgatórugóit.

Alapvető sikerforrás a világklasszis hajtógárda és a magyar ló, amely kitartásban, gyorsaságban, biztonságban ekkor még megelőzte a külföldi fajtákat. A jól felkészített lovak mellett Várady Jenő taktikája – mint már annyiszor – most is bevált. Nem véletlenül kérte vasszigorral számon elsősorban a díjhajtást.

Bálint Miska

Miska jeles hajtó, ám nem a szikrázó fényű üstökösök között, mint Abonyi, Fülöp, Bárdos … inkább amolyan álló csillag. Rá mindig lehetett számítani. Apró termete, cserzett, sovány arca, egész lénye határozottságot sugárzott és a szemében, – a barna arcához képest – világos, olykor világító szemében azonban, különösen verseny közben szenvedély izzott.

Várady mondta: ha egy narancshéj van a pályán azt Miska biztos megtalálja és megcsúszik rajta. Nem erre, hanem Rá, az elszívott vagonnyi cigarettára, bravúrjaira és kitűnő eredményeire emlékezünk. Az V. Eb-n Haras du Pinben már a nagy siker kapuja felé hajtott: díjhajtásban negyedik, maratonon – ahol óvás alatt  hajtott, mert az angol bíró közölte: mivel nem a díjhajtásban szerepelt lovával indult –  kizárják. Az úr rosszul tudta a szabályt, ám a lelki teher Miskán – a második, ha Bárdos az akadályversenyben egyetlen hibát vét … nem tette. Így „csak” egyéni ezüstérmes. 1981-ben Zugban csúcsra ért: a maratonon ugyan kocsirúdja eltörött, de kit érdekelt ez a végén: Miska csapat Európa-bajnok.

Következik:  VI. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság, 1981. Zug – A csúcson kell/ett/ abbahagyni

2013.08.13., Szerző: Dr. Fehér Károly
Kommunikációs igazgató, Magyar Lovassport Szövetség
Kép: Canva
Frissítve: 2024.04.18.

Hozzászólások