Négyesfogathajtó EB – A csúcson kell(ett) abbahagyni

VIII. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság
A csúcson kell(ett) abbahagyni

6/6. rész

Nosztalgia. Fogat-nosztalgia:

„sóvárgás, vágyakozás távoli, elveszett, elmúlt dolgok után”: Fülöp herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség elnökének felkérésére 1971-ben Budapesten, nagy szakmai és közönségsikerrel rendezték az I. Négyesfogathajtó Európa-bajnokságot1981-ben az Eb „elhalt”.

Lázár Vilmos a Magyar Lovas Szövetség elnökének javaslatára négy évtized múltán a kontinensviadal újjáéledtE jeles alkalomból az Európa-bajnokságok történéseire, magyar sikereire Dr. Várady Jenő és e korszak szakértő újságírói: Dávid Sándor, Róth Ferenc, Salánki Miklós Aranyúton című kitűnő könyve alapján emlékezünkA hitelességet a sorozat lektora e nagy fogatidők tanúja, Salánki Miklós garantálja.

II. Négyesfogathajtó Eb, Windsor, 1973.


VI. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság, 1981., Zug – A csúcson kell(ett) abbahagyni

13 nemzet, 8 csapat, 39 hajtó
Aranyérmes Bárdos György és a magyar csapat: Bárdos, Muity Ferenc, Bálint Mihály

Várady-helyzetjelentés

Bárdos és Muity mellett a harmadik csapattagot, Bálint Mihályt változatlanul üldözte a balszerencse. A díjhajtó pályára vezető úton ostorhegyes lova lesántult. A maratonon kocsirúdjának a tengelye eltörött. Fel kellett adnia a versenyt. Csak akkor lehetett aranyérmes a magyar csapat, ha két „lábon maradt” versenyzője hibátlan pályát hajt a vasárnapi akadályhajtásban. Az ellenfelek a nyakunkon lógtak, érezni lehetett lovaik lihegését.

Muity Feri az előző napi nehéz hegyi terepen az akadályok között megerőltette mindkét karját, alig tudott fogni velük. Sőt: legjobb lova, a maratonhajtásban megerőltette a lábát. Kíméletből nem akarta befogni. Rengeteg csere-bere a fogatban. Végül maradt a legbiztosabbnak tűnő eredeti összeállítás.

Muity a rengeteg méregnyelés után felülhetett a bakra  sötét, címeres válogatott öltözetében, mind az 55 kilójával, melybe a zsebkése és kulcsai is beleszámítottak. S már bömbölte is a hangszóró: „Naechste Fahrer, Ferenc Muity aus Ungarn, bitte zum Start fahren”.

Ferkó a fogattal már ment is a teniszlabdás akadályok között a vizes füvön. Négy intelligens ló. Elől Szondi csupa figyelem, Hullám vigyázva, mellette Bogár és Kalós „maguktól” tették a rudat, s vele a kocsit, hiszem Muity a fájós két kezével „csak” tartotta a gyeplőt. S a zuhogó esőben – hibátlant hajtott – emlékezik vissza Várady.

Megvan a csapatarany. Utolsónak – vezető helyen – Bárdos startolt, „úgyis hibátlant hajt”, s meg lesz a második arany is. Így történt! Este a magyar tévé és rádió bemondta: négyesfogat válogatottunk ismét megszerezte az Eb két aranyát. Salánki Miklós tudósításából még megtudjuk, hogy a maratonszakaszokat a svájciak büszkesége Auguste Dubey, a fogattörténelem első világbajnoka (Münster, 1972) tűzte ki a környező tanyatulajdonosok birtokán – és támogatásával. Olyannyira nehéz maratonpályát épített, hogy a startoló fogatoknak közel a negyedét kizárták. „Ez világbajnokság, nem pedig műkedvelő verseny.” (Dubey)

Dr. Várady Jenő az utolsó Eb-n versenybíró volt.


Briliáns statisztika

Utolsó EB! Illő tehát bizonyító erővel dokumentáltan, számokkal lezárni a magyar hajtósport érem-gazdag aranyútját. Várady elkészítette a lenyűgöző „végelszámolást”.

Ország arany ezüst bronz Összesen
Magyarország 10 3 2 15
Svájc 2 1 3
Lengyelország 3 3 6
Nagy-Britannia 2 4 6
NSZK 2 2 4
Hollandia 1 1
Csehszlovákia 1 1

A 36 éremből 15 , a 12 aranyból 10 a miénk!


Végszó – helyett…

1981. Vége az Eb-aranykorszaknak! Sajnos. Nem csupán sikersorozatunk megszakadása, hanem a fogatsport fejlődését serkentő hatása okán is. Pedig a hat Eb közül az utolsón startolt a legtöbb nemzet, csapat és hajtó. Az érdeklődés nőttön nőtt. Az Európa-bajnokság csúcson volt. Ekkortól már a világbajnokságokra összpontosíthatott a fogatszakma.

1982. Tjerd Velstra és Hollandia a vb-dobogó legfelső fokán.

1984. A felülmúlhatatlan aranyesőt hozó szilvásváradi világbajnokság Juhász László és csapatunk Juhász, Bárdos György, Fülöp Sándor elsöprő győzelmével. A „Várady-lendület” még tart! Juhásszal együtt az Európa-bajnokságon is edződött sikeremberek – Bárdos, Fülöp, Papp,  Muity, Bálint, Fintha – húzzák, tolják a szekeret. Aztán az arany nagyon messze gurul. Kereken háromszor hét szűk esztendő következik – 2004-ig.
Kecskeméten Lázár Zoltán és a magyar csapat nyeri a világbajnokságot.


Az EB történelmet – feltehetően – Lázár Zoltán és Dobrovitz József írja tovább.

Végigkísértem e sikersorozatot is. (A budapesti I. Vadászati Világkiállítás és az I. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság sajtófőnöke voltam. Fogatbíróként kapaszkodtam Bárdos és Muity versenyfogatán. Közvetlen közelről csodálhattam a szárkezelés művészetét, a hét élőlény harmóniáját. Osztoztam örömben és kudarcban. Láttam az összefogást és a gáncsoskodást. Megtapasztaltam az újpesti gimnáziumom tanára Babits Mihály szavainak igazát: „Lovak nélkül élni lehet – de nem érdemes!” Eltűnődöm!

Vajon a jövő Európa-bajnokságain feltűnik valaha is olyan – vagy legalább hasonló  –  sikeres „hajtózseni” – újonc mint Fülöp Sándor (Budapest, 1971), Bárdos György (Sopot, 1975), vagy Muity Ferenc (Donaueschingen, 1977), Bálint Mihály (Zug, 1981)? Reménykedjünk. A helyzetet látva sajnos ez is csupán nosztalgia: „sóvárgás, vágyakozás távoli elveszett, elmúlt dolgok után.” Örülnék, ha nem lenne igiazam!

2013.09.02., Szerző: Dr. Fehér Károly
Kommunikációs igazgató, Magyar Lovassport Szövetség


Bárdos és a Hetvenhármas

Két egyéni (Kecskemét, 1978, Windsor, 1980) és három csapat-világbajnoki (Apeldoorn, 1976; Kecskemét 1978; Szilvásvárad 1984) cím, három egyéni (Donaueschingen, 1977; Haras du Pin, 1979; Zug, 1981) és
négy csapat Európa-bajnok aranyérem – Bárdos György  sok egyéb rangos eredménye mellett.

Fogatos életének meghatározó lova A Hetvenhármas (73 Favory XX-12, szürke lipicai mén. született: 1970. Tenyésztője a Szilvásváradi Ménes); három Eb- és két Vb aranyérem kivívása fűződik a nevéhez.

Konvi öt, Favory és Jankó 4-4 hasonló trófeával „dicsekedhet”. És mégis – Bárdosnak a Hetvenhármas ugyanolyan felejthetetlen élményeket adó érték, mint Abonyinak a Nicsevo.

„Tizenhét évig hajtottam. Tizenhat küzdelmes év minden harcában együtt voltunk Ő meg Én. Sok közös vonás volt bennünk. Néha úgy éreztem mintha én magam mennék, magamat láttam ott elől, a kocsi előtt. Igazi lelki társak voltunk. Kemény ló volt, tudott küzdeni, mint az oroszlán. Vagy még jobban. Rendkívül intelligens, okos állat volt. Mindig, mindent tudott. 1980-an Windsorban versenyeztem vele utoljára. Ott a második világbajnoki címemhez segített.”

Dávid Sándor
Kép: Canva
Frissítve: 2023.08.09.

Hozzászólások