A világ első kocsiútja

A világ első kocsiútja

Fedezzük fel újra!

Mire gondolunk ma, ha azt halljuk, hogy kocsi?
Asszociálhatunk az autóra, a vasúti vagonra, a villamosra, a babakocsira, de még a Mars-kutató járműre is.

Mit jelentenek a következő szavak: az olasz „cocci”, a német „Kutsche”, az angol „Coach”, a francia „coche”, a spanyol „Koche”, a flamand „goetse”, a svéd „kush”, a lengyel „kocz”? Természetesen ugyanúgy a közlekedési eszközt jelölik és a gyökerük közös, mégpedig a magyar „kocsi” szó.

A Komárom-Esztergom megyei Kocs község bognárai és más, kapcsolódó szakmák mesterei alkották meg azt a járművet, amely a XV. századtól, Mátyás király korától terjedt el szerte Európában, meghonosítva magát a kocsi nevet is.

2008 kiváló alkalmat ad arra, hogy ezt az igazi hungarikumot, a kocsit újra megismertessük Európával, hiszen Mátyás trónra lépésének 550. évfordulóját ünnepeljük a Reneszánsz Év keretében. Tudjuk, hogy maga az uralkodó is kocsi kocsival, ezzel a könnyű járású lovas fogattal utazott Buda és Bécs között, a világ első kocsiútján.

„A Világ első kocsiútja” programban azok a települések vehetnek részt, amelyek a kocsiút egykori nyomvonala mentén fekszenek. Magyar oldalon több mint 40, osztrák oldalon mintegy 10 településről van szó. Az összefogás alapja és célja tehát a közös történelmi múlt, a közös örökség őrzése, és ennek a közös örökségnek a modern turisztikai hasznosítása, az emlékhelyek – pl. lóváltó állomások – rendbetétele, felújítása.

Emlékjárat, hagyomány, kultúra

A Buda-Bécs útvonal több turisztikai régiót érint, a településeknek saját programjaik vannak, illetve lesznek, ebben az évben elsősorban Közép-Dunántúlon.

A kocsi emlékjárat idén és a következő években is megjelenik minden csatlakozó faluban, városban. A hétvégi rendezvényeken minden településen látható az eredeti „kocsi” fogatolható másolata, ezen utazik korhű jelmezben „Mátyás király”, az állomásokon megismerhetjük a helyi hagyományokat, érdekességeket, majd emléktáblával jelöljük meg az emlékhelyet.

Az idei nyári-őszi programsorozat július 12-én kezdődött Kocson, ahol tizedik alkalommal rendezték meg a „Kocsitoló versenyt” hazai és külföldi résztvevőkkel. Ugyanitt tartottunk egy tudományos konferenciát, amelyen a kocsi történetét, fejlődését ismerhették meg az érdeklődők. (Az aktuális programokat külön mellékletben közöljük.)

A következő évek

A mostani Reneszánsz Évet követően is él majd kulturális programunk, hiszen 2009. Haydn év lesz és a barokk korhoz kapcsolódik a delizsánsz járat elindítása.
2010-ben pedig a gyorsposta kocsi rendszeres, menetrendszerű elindítására emlékezhetünk, ami forradalmasította a korabeli „hírközlést”.

Sport, fogathajtás

Idén történészek segítségével feltárjuk, hogy pontosan hol húzódott az első kocsiút, megvizsgáljuk, hogy ennek az útvonalnak mely részei járhatók még kocsikkal, fogatokkal, illetve milyen alternatív utak találhatók. A program céljai között ugyanis az is szerepel, hogy a Párizs-Dakar autóversenyhez hasonlítható Buda-Bécs fogathajtó versenyt rendezzünk. Ezzel válhat a hazai és nemzetközi turizmus egyik vonzó és érdekes attrakciójává az „Első kocsiút”.

A Bábolna és Bőny közötti szakaszt már bejártuk egy 10 személyes túrakocsival, amelyet négyes fogat húzott, az utazásról werkfilm készült.

Uniós példát adunk

Az „Első kocsiút” program példaértékű összefogást mutat. Fővárosi kerületek, közép-magyarországi, közép-dunántúli, nyugat-dunántúli falvak és nagyvárosok, ausztriai települések működnek majd együtt egy kulturális, turisztikai programban. A projektet a Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége fogja össze gesztorként.

Kazinczi Károly
média  tanácsadó
tel: 30-486-9634
Kép: Canva
Frissítve: 2024.02.23.

Hozzászólások