A Befutó véget ért

A Befutó véget ért

Sajnos a LUCK (Magyarországon Befutó címmel vetített) szériára a  halálesetek kapcsán inkább rossz szájízzel gondolnak majd a lóversenybarátok. Az alábbiakban pontos képet kaphatunk a történtekről, szakértők mondják el, mi is történt valójában.

A kép illusztráció
A lóverseny régóta kiállja az ijedős, sérülés sújtotta lovak halálát. Hollywood bizonyította, hogy nincs ehhez gyomra. Az HBO hirtelen törölte a lóversenypályán játszódó dráma sorozatát, a Luck-ot (Befutó) a múlt héten, miután három, a sorozatban szereplő ló sérült meg és került elaltatásra az elmúlt két év tíz forgatással töltött hónapjában. A Luck hirtelen bukása, ami miatt a sorozat egyévados futásának március 25-én vége is lesz, mutatja a szakadékot a versenyzés és a szórakoztatóipar között. A pályán a ló az életét kockáztatja hogy a szerencsejátékos két dollárt, vagy többet tegyen fel tétre vagy helyre, az iparág és a rajongók által az üzlet kemény részeként elfogadva azt a veszélyt, ami az állatokra és a zsokékra leselkedik.

 

Azon a filmek illetve sorozatok esetében, amik a képernyőn feltüntetik, hogy “egy állatnak sem esett bántódása” a gyártás alatt, a nézők alig tolerálják, ha sérelem ér bármilyen teremtményt, legyen kicsi avagy nagy. “Több ember háziállat tulajdonos, mint eddig bármikor. Több ember fér hozzá az állatokkal kapcsolatos információkhoz… és többet törődnek velük”- mondta Karen Rosas, az American Humane Association televíziós és filmes egységének alelnöke, akik évente több mint 2000 produkcióban felügyelik az állatok biztonságát. Az elmúlt öt évben az egyesület csupán egy ló halálával találkozott a Luck forgatásán kívül, a 2007-es 3:10 to Yuma című film kapcsán, mondta Rosas. Három lovat elveszíteni egyetlen forgatás során példa nélküli, tette hozzá.

A lóverseny világa éles ellentétben áll a veszteségekkel kapcsolatos intézkedésekkel és az azokra érkezett reakciókkal is. Tavaly két ló vesztette életét a britek Grand National elnevezésű akadályversenyében, és azelőtt négy évvel is, de az áprilisi esemény ugyanúgy fog zajlani, ahogy eddig is az 1830-as évek óta. A 2008-as Kentucky Derbyt az elbűvölő kanca, Eight Belles eutanáziája árnyékolta be, de ez nem volt hatással az eseményre, amelyet idén májusban már 137. alkalommal fognak megtartani. Két héttel ezelőtt öt ló halt meg az Egyesült Királyság-béli Cheltenham Festival első két napján az akadályversenyekben. Felháborodás tört ki, mivel ezen a tekintélyes versenyen már történtek többszörös halálesetek, de ez mégis feledésbe fog merülni.

Az amerikai pályákon hozzávetőlegesen 500 startonként hal meg egy ló a versenyzés során, mondta Dr. Rick Arthur, a Kaliforniai Lóverseny Bizottságának orvosi igazgatója. Az Equine Industry Database-re (egyfajta lovas adatbázis) hivatkozott, amit The Jockey Club tett közzé, és amiben támogatja a telivértenyésztést és a versenyzést. A Luckhoz mintegy 2500 versenyjelenetet vettek fel, főleg lassú, megrendezett furlongokat (kb. 200 méter) mindent beleadó versenyek helyett, mondta Arthur idézve az HBO által becsült adatokat. Két lovat altattak el törések miatt, amit futás közben szenvedtek el. A harmadik ló elcsúszott és a hátára esett, az így szerzett fejsérülés miatt kellett őt is elaltatni, ami, egy baleseti szakértő szerint, nem ritka az ilyen törékeny, ideges és körülbelül 500 kilós állatoknál.

A veszteségek döbbenetet váltottak ki a nyilvánosságból, és ezzel együtt egy pro és kontra vitát magáról a versenyzésről is. “Általában csodálója vagyok az HBO-nak és David Milch-nek (a sorozat alkotója), de abból, amit hallani lehet, ez egy olyan tragédia, amit meg kellett volna előzni. Az állatok nem kellékek” – tette közzé a Facebook-oldalán Sean Vincent Biggins színész Los Angelesben. A telivér szakértők és azok, akik benne vannak a versenyzésben elfogadják a futamokon előforduló halálozásokat, ami annak a megértéséből ered, hogy az állatok táplálják ezt a sportot. “Nem kell kényszeríteni egy versenylovat arra, hogy versenyezzen. Szeretnek futni”- mondta a lexingtoni Dr. Larry Bramlage, a nemzet egyik kiemelt lovas veteránja, aki 37 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik. “Ha oda kerülnél, ahol én vagyok most, az összes egyévessel a mezőnyben, látnád ahogy próbálják bebizonyítani, ki fut a legjobban.”  Richard Mandella – aki Santa Anita Park Dicsőségfalára is felkerült (ezen Los Angeles-i, Arcadia külvárosában lévő nagy terjedelmű és történelmi versenypályán forgatták a Luck-ot) mondta, hogy egyfajta “szerelmi kapcsolat” van az emberek és a lovak között a versenyzésben. De még a kemény munka és a rendkívüli erőfeszítések sem tudják megvédeni az állatokat, mondta. Ami az HBO műsorával történt, lehet hogy csak egy pechsorozat, gondolja ő.

A kép illusztráció

A Luck egy olyan nagy horderejű projekt volt, amely egy felső kategóriás televízió csatorna jó hírnevére volt alapozva, az ágazat nagyágyúival a kamera előtt és mögött egyaránt. A versenyzés sebezhetőségéről szóló drámában a főszereplő Dustin Hoffman, aki első sorozatszerepében egy bűnözőt alakít, azért áskálódik, hogy a pályára hozhassa a kaszinós szerencsejátékot. Nick Nolte, Joan Allen, Michael Gambon és Dennis Farina is a sorozat nagy színészei közé tartoznak. A sorozat megálmodója és producere, Milch már ért el sikereket a televíziózásban a NYPD Blue és az HBO-on futó Deadwood című sorozataival. Michael Mann, akinek a tekintélyét a Heat és a Public Enemies öregbítette, volt Milch társa producerként és rendezőként az első részben.

A bonyolult dráma kihívásnak bizonyult a nézőknek, és a Luck messze elmaradt az HBO  más sikereitől, úgy mint a The Sopranos, mindössze 500.000-es nézettséget hozott a heti vetítéseken. Ugyanakkor az összetett adatok, melyek a DVR nézettséget is tartalmazzák, 4,8 millió nézőt mutattak részenként, ami meghaladja más HBO-os tv műsorok, például a Treme, Enlightened és a Bored to Death adatait. Milch, aki maga is sikeres versenyló tulajdonos, már ezelőtt is alkotott olyat, ami nem lett nagy siker a csatornának, de attól ő egy értékes kreatív és partnere az HBO-nak. Meghozni a döntést, hogy  legyen vége a Luck-nak, nehéz volt, de elkerülhetetlennek tűnt. Az HBO-t, (ami a Time Warner Inc. tulajdona), olyan rossz hírverés sújtotta, amiért csak a legsikeresebb műsornak lenne létjogosultsága a folytatásra.

A lovak halálának megítélései között a  People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) nevű szervezet az állatok jólétének felügyeletét nem tartotta megfelelőnek és azt állította, hogy idős, nem jó formában lévő lovakat terheltek túl. Ezeket az állításokat az HBO cáfolta, Dr. Arthur és az AHA-tag Rosas, azt mondta, hogy a csoport irányelvei sokkal szigorúbbak bármely szövetségi, állami vagy helyi szabályozásnál. “Már maga a versenyzés is elég veszélyes. Ez valami képzeletbeli ábrázolása valaminek, és a lovak továbbra is meghalnak, amit én gyalázatosnak tartok” mondta Kathy Guillermo, a PETA alelnöke a második ló halála után. A versenyzésben híres emberek hangot adtak a sajnálatuknak a megszűnéssel kapcsolatban, habár korábban voltak már arról morgolódás hogy a Luck hogyan ábrázolja a sport árnyékosabb oldalát. “Ez nagyon elkeserítő. Azt reméltem, nagy siker lesz. Rosszul érzem magam az összes alkalmazott miatt”- mondta Bob Baffert, a háromszoros Kentucky Derby nyerő tréner, a Santa Anita reggeli istálló eligazításánál. Marc Bekoff, a Colorado Egyetem nyugalmazott evolúciós biológia professzora, “Az állatok érzelmi élete” című könyv írója, a szórakoztatásban szereplő állatokkal kapcsolatban, együttérez a lovakkal. Bekoff, aki látni akarja az összes számítógépes ábrázolást és trükköt, amit használtak ahelyett, hogy élő állatokkal forgatták volna le, együttesen sújt le a versenyzésre és Hollywoodra. “A lóverseny általában szenved a vitatható etikája miatt” – mondta Bekoff.” Az, ahogy megrendezik a futásokat ezekkel a lovakkal, ugyanazokat a kérdéseket veti fel.”

A dailyracingnews.com cikke alapján – Kováts Viki
www.racingportal.hu
Frissítve: 2023.08.14
Fotó: Canva

Hozzászólások