keresés a lovardák között

Eltűnőben Dakka lovas öröksége




A ló vontatta hintók és szekerek népszerű közlekedési és szállítási eszközök Banglades fővárosában, Dakkában, különösképpen a régi városrészben. A lovaskocsik, régi elnevezésükön „tomtom”-ok Banglades kultúrjának szerves részét képezik. 

Még 11 képünk van a dakkai lovasokról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

A lovaskocsikat általában két ló húzza, és napi 9 órában szállítják az utasokat. A legkedveltebb lófajtákat - mint a Marwari vagy Multani - gazdáik sokszor bérbe adják filmgyáraknak, hogy egy kis plusz keresethez juthassanak.

A lovak többségét a szomszédos Indiából hozzák át. Egy ló kortól és nagyságtól függően körülbelül 140-180.000 forintba kerül. Habár ezek a jószágok a mai modern sportlovakhoz képest aprócskának tűnnek, nagyon erősek és szívósak, átlagosan 10-15 évig dolgoznak a város utcáin.

Az istállók takarítása és lovak felszerszámozása a fiatal fiúk feladata. Egy idősebb és tapasztaltabb férfi ezután ellenőrzi, hogy jól végezték-e a munkájukat. Ezek a férfiak idejük nagy részét a lovak között töltik. Nem elég, ha tudnak bánni velük, bravúrosan kell manőverezniük a zsúfolt utcákon, a csúcsforgalomban. Évekig is eltarthat, mire ezt tökélyre fejlesztik.

A lovak az istállót körülbelül reggel 8 órakor hagyják el minden nap. Folyamatosan utasokat szállítanak a zsúfolt Dakka egyik részéből a másikba, csak akkor tartanak szünetet, ha nagyon elkezd esni az eső...

Még 11 képünk van a dakkai lovasokról. Kattints a képre a galéria megtekintéséhez.

hintók acélból és fából készülnek, egy ilyen alkalmatosság megépítése mintegy 450.000 forintba kerül.  A Dakka utcáin közlekedő hintók között vannak igazán míves, fényűző darabok is.

Sok hintót esküvők alkalmával használnak, van hogy hirdetéseket helyeznek el rajtuk, előfordul, hogy politikai gyűlések során veszik hasznukat, olykor pedig filmforgatásokra veszik bérbe őket.

A közlekedésnek ez a fajtáját az angol gyarmatosítók honosították meg Bangladesben. Az első lovas hintó Calcuttából érkezett a 19. században. A gyarmatosítás korában ezeket a hintókat a „zamindárok”, a földesurak és az arisztokraták használták.

Vannak családok, akik generációk óta a lovas taxizásból élnek. Banglades 1971-es függetlenné válása előtt  még több száz lovaskocsi közlekedett Dakka utcáin. Mostanra 17 vagy 18 lótartó birtokolja a város utcáin futó 30 hintót.

Ők azt mondják, hogy a következő lovas generáció számára még nehezebb lesz a hagyomány megőrzése és a megélhetés. Az egyre növekvő költségek és az egyre bonyolultabbá és zsúfoltabbá váló közlekedés miatt Dakka lovas hintóinak korszaka  is leáldozóban van.

2013.04.11, Szabados Bettina, Lovasok.hu
Forrás: Bbc.com
Fotó: Anbarasan Ethirajan, Syed Zakir Hossain






Eltűnőben Dakka lovas öröksége

Cikkajánló:


Hozzászólások:

























   
Horze Lovasáruház   KLP   Lovasvilág Lovasbolt   Decathlon   Tanita Lovasboltja   szerverbérlés, szerverhoszting, szerverüzemeltetés