Kezdőlap Blog Oldal 513

Przewalski lovak a Budakeszi Vadasparkban

Przewalski lovak a Budakeszi Vadasparkban

 

A Hortobágyi Nemzeti Parkból két Przewalski-ló érkezett a Budakeszi Vadasparkba, akik stílusosan a “Buda” és “Keszi” nevet kapták.

„Valamikor 15-20 ezer évvel ezelőtt hazánk területén, az Alföldön nagy tömegben élhettek vadlovak. Az 1800-as évek közepén úgy hitték, ez a fajta ló kihalt, mígnem egy Przewalski nevű orosz cári tiszt Mongóliában talált ilyeneket. Először szamárnak gondolta őket. Óriási világszenzáció lett belőle, amikor kiderült, hogy tulajdonképpen rátalált a kihaltnak hitt állatfajra. Nagy valószínűséggel a przewalskiból alakult ki a többi ló” – mondta Szabó Péter, a Budakeszi Vadaspark ügyvezető igazgatója.

„Az 1970-es évekre a vadló szinte teljesen kihalt. Ekkor fajtamentő programot indítottak az európai állatkertek, és 15 lovat vettek nyilvántartásba. Az akció sikeresnek bizonyult: szerte a világban ma újra élnek ménesek. Magyarországon, a Hortobágyon 2400 hektáros területen mintegy 230 példány futkározik. Ebből kapott kettőt a Budakeszi Vadaspark, hogy bemutathassa a látogatóknak.”

Az „új fiúk” hamar beilleszkedtek, a fiatalabb úgy követi az idősebbet, mintha egy kis ménest alkotnának.

 

2013.10.24.
Forrás: MTI
Frissítve: 2023.05.17.
Fotó: Canva

Utánajártunk, kell-e tereplovagláshoz lóútlevél?

Utánajártunk, kell-e tereplovagláshoz lóútlevél?

 

Nyáron komoly vita bontakozott ki egy közösségi portálon azzal kapcsolatban, hogy vajon a lovasnak, lótartónak mikor és milyen helyzetben kell magánál tartania a lóútlevelet, valamint hogy ki kérheti el azt tőle ellenőrzésre. Hogy véget vessünk a találgatásoknak, a témát a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és az Országos Rendőr-Főkapitányság segítségével jártuk körbe.

Sőt, tisztázunk még néhány olyan kérdést is, melyek szinte minden lovast érintenek, de megoldásuk eddig csak városi legendaként élt.

  • 1. Személyi igazolványt, útlevelet, jogosítványt szükséges-e magánál tartania a lovasnak a tereplovaglás során?

A jogszabályok rendelkezései nem mondják ki konkrétan, hogy a személyazonosító okmányt a polgároknak maguknál kellene tartaniuk, de rendelkeznek arról, hogy az intézkedő rendőr felszólítására kötelesek személyazonosító adataikat hitelt érdemlően igazolni. Erre a személyi igazolvány, az útlevél és a jogosítvány alkalmas, a rendőr ezeket fogadja el intézkedése során.

A személyazonosság igazolására elfogadható más jelen lévő, ismert személyazonosságú személy igazolása is, de ezt csak lehetőségként fogalmazza meg a jogszabály az intézkedő rendőr részére, aki az intézkedés körülményeit mérlegelve dönthet úgy, hogy elfogadja-e a harmadik fél ilyen irányú nyilatkozatát.

Tovább a részletes válaszra >>

  • 2. Érvényes lóútlevelet (érvényes oltásokkal és vérvizsgálattal) szükséges-e magánál tartania a lovasnak a tereplovaglás során?

A lovasnak nem szükséges a lóútlevelet magával vinnie a tereplovaglásra. A vonatkozó rendelet megfelelő, ha azt a lovas legfeljebb 3 órán belül be tudja mutatni. A lóútlevélnek az állat tartási helyén kell fellelhetőnek és bemutathatónak lennie.

Tovább a részletes válaszra >>

  • 3. Aszfalt-, illetve földúton egyaránt szabadon közlekedhetünk lóval?

Amennyiben a lovas közúton vagy a közforgalom elől el nem zárt magánúton lovagol, tekintet nélkül arra, hogy szilárd burkolatú, illetve földútról beszélünk, közlekedhet a KRESZ szabályainak megtartása mellett, de nem veszélyeztetheti mások életét és vagyonát.

Fontos kiemelni, hogy a lovasnak tilos főútvonalon közlekednie – ez alól kivételt képez az az eset, amikor más út nem áll rendelkezésére.

A KRESZ kimondja, hogy „vezető: az a személy, aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt (vezet).”. Így a lóháton közlekedő, a lovat onnan hajtó személy is vezetőnek minősül. Képesnek kell lennie arra, hogy az állatot irányítsa, valamint folyamatosan felügyelnie kell azt. Amennyiben a lóval való közlekedés során az utat beszennyezi – a leghétköznapibb eset, hogy lótrágya kerül az útra -, a lovas köteles az eltakarításáról gondoskodni.

Tovább a részletes válaszra >>

  • 4. A lovagláshoz, lovaskocsi, illetve fogat hajtásához szükség van valamilyen jogosítványra?

A lovasnak nem kell rendelkeznie semmilyen vezetésre jogosító hatósági engedéllyel, amennyiben lóval lóháton vesz részt a közlekedésben. De – mint korábban említettük – képesnek kell lennie arra, hogy az állatot irányítsa, folyamatos felügyeletet kell biztosítania, illetve amennyiben az állattal való közlekedés során az utat beszennyezi, köteles azt megszüntetni.

A fogat a KRESZ szerint jármű, így közlekedésben való részvételének személyi feltételéül jártasság szükséges, ezért legalább hajtási engedéllyel kell rendelkeznie annak, aki fogattal kíván részt venni a közlekedésben. A vezetésre jogosító engedélyt a fogathajtónak magánál kell tartania.

Tovább a részletes válaszra >>

  • 5. Motorosnak bukósisak, autósnak biztonsági öv… A lovasoknak szükséges valamilyen védőöltözet viselete?

Jelenleg jogszabály nem határozza meg, illetve nem teszi kötelezővé, hogy a lovas hobbi szinten űzött lovaglás közben védőfelszerelést viseljen.

Tovább a részletes válaszra >>

  • 6. Amennyiben több lovas indul együtt tereplovaglásra, szükséges, hogy valamelyikük rendelkezzen lovas túravezetői, vagy a vonatkozó rendeletben elfogadott más hasonló végzettséggel?

Ha a csoportos tereplovaglás kereskedelmi szolgáltatás keretében történik, akkor a lovas szolgáltató tevékenységről szóló 14/2008. (XII. 20.) ÖM rendelet határozza meg, hogy milyen képesítésű személynek kell a túrát vezetnie. A tevékenység ellenőrzése nem a rendőrség hatáskörébe tartozik. Abban az esetben, ha a tereplovaglás nem kereskedelmi szolgáltatás keretében történik, a túrát vezető személynek nem kötelező képzettséggel rendelkeznie.

Tovább a részletes válaszra >>

  • 7. Ittasan szabad-e lovagolni, lovas kocsit hajtani?

A lovaglás és fogathajtás – amennyiben ez a tevékenység közúton vagy a közforgalom elől el nem zárt magánúton történik – közlekedésben való részvételnek számít. A KRESZ vonatkozó rendelkezése szerint: „aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon”.

Mivel a fogat járműnek minősül, a fogatot hajtó személy nem vehet rész a közúti közlekedésben, ha szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van (legyen az a legcsekélyebb mennyiségű is).

A lovasokkal azonban más a helyzet. Mivel a lovas is vezetőnek minősül, neki is úgy kell a közúti közlekedésben részt vennie és közlekednie, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon, valamint képes legyen az állat irányítására. Ez a kitétel akkor is vonatkozik a lovasra, ha az egyáltalán nem fogyasztott alkoholt.

Nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely kategorikusan tiltaná az ittasan történő lovaglást. Azonban ha a lovas alkoholos befolyásoltsága olyan mértékű, hogy a személy- és vagyonbiztonságot veszélyezteti, másokat közlekedésükben indokolatlanul akadályoz vagy zavar, akkor az már szabályszegés. Amennyiben az elfogyasztott alkohol miatt, vagy egyéb oknál fogva van olyan állapotban (begipszelt kéz-láb, testi fogyatékosság stb.), hogy a lovas nem képes az állat biztonságos irányítására vagy állapota miatt mások személy- és vagyonbiztonságát veszélyezteti, szintén megsértheti a közúti közlekedési szabályait. Tehát ha a lovas ránézésre jól láthatóan ittas és nem alkalmas a ló irányítására, de nincs közvetlen veszélyhelyzet, mert például az elhagyatott földúton nincs is forgalom, illetve az „okos lovacska” lépeget vele hazafelé, még mindig kimeríti az említett szabálysértés fogalmát.

Abban az esetben viszont, ha egy ittas fogathajtó vagy lovas súlyosabb eredménnyel, következményekkel járó balesetet idéz elő, akár a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény miatt is felelősségre vonható.

Tovább a részletes válaszra >>

 

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és az Országos Rendőr-Főkapitányság
részletes válaszai:

  • 1. Személyi igazolványt (útlevelet) jogosítványt szükséges-e magánál tartania a lovasnak?

A személyazonosító okmányokkal és a személyazonosság igazolásával kapcsolatos kérdéskörben az alábbi jogszabályok fogalmaznak meg – lovasokra is vonatkozó – rendelkezéseket.

A személyazonosító igazolvány kiadásáról és nyilvántartásáról szóló 168/1999. (XI. 24.) Korm. rendelet 31. § (1) bekezdés szerint „az érvényes személyazonosító igazolványt a magyar állampolgár, a bevándorolt, a letelepedett, a menekült és az oltalmazott jogállású személy köteles sértetlenül megőrizni, jogszabályban meghatározott esetekben és módon – felhívásra – bemutatni, a visszavonás elrendelésekor vagy a jogosultság megszűnésekor, illetve az új, állandó személyazonosító igazolvány kiadásakor a személyazonosító igazolvány átvételére jogosult hatóságnak leadni.”.

A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 29. § (2) bekezdésében foglaltak szerint „az igazoltatott köteles a személyazonosító adatait hitelt érdemlően igazolni. A személyazonosságot – a személyazonosító igazolványon túl – minden olyan hatósági igazolvány igazolja, amely tartalmazza a személyazonosításhoz szükséges adatokat. Az igazoltatott kizárólag ezen okmányok egyikének bemutatására kötelezhető. A rendőr más jelen lévő, ismert személyazonosságú személy közlését is elfogadhatja igazolásként.”.

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. LXVI. törvény 29. § (4) bekezdés alapján „a polgár személyazonosságát – a személyazonosító igazolványon túl – az érvényes útlevél vagy a kártyaformátumú vezetői engedély igazolja. A személyazonosítás céljából – jogszabályban meghatározott kivételekkel – a polgár nem kötelezhető más okmány bemutatására.”.

A fenti jogszabályok rendelkezései nem mondják ki konkrétan, hogy a személyazonosító okmányt a polgároknak maguknál kellene tartaniuk, de rendelkeznek arról, hogy az intézkedő rendőr felszólítására kötelesek személyazonosító adataikat hitelt érdemlően igazolni. Személyazonosító adatok hitelt érdemlő igazolására a személyazonosító igazolvány, az érvényes útlevél és a kártyaformátumú vezetői engedély alkalmas, a rendőr ezeket fogadja el intézkedése során.

Az Rtv. rendelkezései alapján a személyazonosság igazolására elfogadható továbbá más jelen lévő, ismert személyazonosságú személy igazolása is, de ezt csak lehetőségként fogalmazza meg a jogszabály az intézkedő rendőr részére, aki az intézkedés körülményeit mérlegelve dönthet úgy, hogy elfogadja-e a harmadik fél ilyen irányú nyilatkozatát.

  • 2. Érvényes lóútlevelet (érvényes oltásokkal és vérvizsgálattal) szükséges-e magánál tartania?

Arról, hogy mikor kell az azonosító okmánynak a lovakkal közlekedő, illetve azokat hajtó személynél lennie a 90/426/EGK és a 90/427/EGK tanácsi irányelveknek a lófélék azonosítási módszereinek tekintetében történő végrehajtásról szóló, a Bizottság 504/2008/EK rendelet IV. fejezet 13. cikke az alábbiak szerint rendelkezik:

„(1) Az azonosító okmány mindenkor elkíséri a törzskönyvezett, valamint a tenyésztésre és termelésre szánt lóféléket.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérve az azonosító okmánynak nem kell elkísérnie a szóban forgó bekezdésben említett lóféléket abban az esetben, ha:

  • a) azokat istállóban tartják vagy legeltetik, és az állattartó késedelem nélkül be tudja mutatni az azonosító okmányt;

  • b) azokat ideiglenesen lábon szállították;

I. a tagállamon belüli gazdaság közelében találhatók, és így az azonosító okmányt három órán belül be lehet mutatni, vagy

II. a lófélék vándorlegeltetése alatt a nyári legelőkre, illetve a nyári legelőkről; az azonosító okmány az indulási gazdaságban mutatható be;

  • c) nincsenek elválasztva és kísérik az anyaállatukat vagy a nevelőkancát;

  • d) lovasversenyre vagy eseményre készítik fel őket vagy ehhez kapcsolódó teszten vesznek részt, ami miatt el kell hagyniuk a verseny vagy esemény helyszínét.

A Bizottsági rendelet értelmében tehát, amennyiben a mozgatás során az állatot nem kíséri az útlevél, akkor legfeljebb 3 órán belül be kell tudni mutatni. A lóútlevélnek az állat tartási helyén kell fellelhetőnek és az ellenőrök számára bemutathatónak lenni. Tehát, ha a lófélét a tulajdonos bértartásban más tenyészetében tartja, akkor az útlevélnek a tartónál kell lennie.

A lófélék egyedeinek azonosításáról szóló 110/2013 Korm. rendelet 14.§ (4) bekezdése értelmében: „Amennyiben a hatósági ellenőrzés során a NÉBIH vagy az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság jelöletlen vagy lóútlevéllel nem rendelkező lófélét észlel, az egyedet forgalmi korlátozás alá helyezi és elrendeli a lóféle megjelölését, az állattartót pedig az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény vagy az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény alapján bírsággal sújtja.”

A NÉBIH az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény 44.§, mint tenyésztési hatóság, valamint az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 33.§-ban foglaltak alapján hatósági ellenőrzést tarthat minden olyan helyen, ahol a törvény hatálya alá tartozó állatfajt tenyésztenek, tartanak, forgalmaznak. Az ellenőrzést megelőzően azt legfeljebb 48 órával bejelenti és azt a tenyészetben a vonatkozó azonosítási és nyilvántartási előírások betartásával kapcsolatban tartja. Nem tiszte a túra-/tereplovasok ellenőrzése.

  • 3. Aszfalt-, illetve földúton is szabadon közlekedhetünk-e lóval?

A közúti közlekedésben való részvétel szabályait a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) határozza meg. Fontos elhatárolni, hogy hol vesz részt a közlekedésben a lóháton vagy állati erővel vont járművön (a továbbiakban: fogat) közlekedve a lovat hajtó (vezető) személy, mivel a KRESZ 1. § szerint „a rendelet Magyarország területén levő közutakon és közforgalom elől el nem zárt magánutakon folyó közlekedést szabályozza”, tehát a közlekedéssel kapcsolatos szabályozás csak ezekre az utakra terjed ki. Így a közútnak és közforgalom elől el nem zárt magánútnak nem minősülő erdei és egyéb utakon, ösvényeken, mezei csapásokon, legelőkön stb. történő közlekedésre nem vonatkozik a KRESZ.

A KRESZ 62. § rendelkezik az állatok közutakon és közforgalom elől el nem zárt magánutakon történő hajtásáról, vezetéséről, mely szerint:

„(1) Állatot szorosan az úttest szélén kell hajtani, illetőleg vezetni; ha azonban ez a forgalmat lényegesen akadályozná, az állattal a leállósávra, illetőleg az útpadkára kell lehúzódni.

(2) Az úton állatot olyan személy hajthat, illetőleg vezethet, aki az állatot irányítani képes és meg tudja akadályozni azt, hogy az állat a személy és vagyonbiztonságot veszélyeztesse. Az állatok csoportos hajtásához annyi hajtó szükséges, amennyi e feltételek teljesítéséhez elegendő. Az állatot hajtónak, illetőleg vezetőnek – ha a lakott területen kívüli út úttestjén vagy leállósávján tartózkodik – éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

(3) Vasúti átjárón állatokat csak kisebb – legfeljebb 10 állatból álló – csoportokban szabad áthajtani.

(4) Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között az állat, illetőleg állatcsoport bal oldalán előre fehér vagy sárga fényt, hátra piros vagy sárga fényt adó, a járművek vezetői által kellő távolságból észlelhető lámpát kell vinni.

(5) Tilos

  • a) főútvonalon állatot hajtani, illetőleg vezetni, kivéve ha más út (útszakasz) nem áll rendelkezésre;

  • b) állati erővel vont jármű bal oldalához és más járműhöz állatot, valamint állati erővel vont jármű után kettőnél több állatot kötni;

  • c) állatot az úton őrizetlenül hagyni, kivéve ha oly módon megkötötték, hogy elindulni ne tudjon.”.

A KRESZ 63. § (1) bekezdés alapján „Aki a közutat vagy a közúti jelzést megrongálta, beszennyezte vagy a közútra a közlekedés biztonságát, zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat juttatott, köteles a keletkező veszély elhárításáról gondoskodni, illetőleg ameddig az nem lehetséges, a veszélyről a közlekedés többi résztvevőjét tájékoztatni.”.

A KRESZ 1. számú függelék III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak között meghatározza, hogy „Vezető: az a személy, aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt (vezet).”. Így a lóháton közlekedő, a lovat onnan hajtó személy is vezetőnek minősül.

Fenti szabályozásra tekintettel megállapítható, hogy amennyiben a lovas közúton vagy a közforgalom elől el nem zárt magánúton lovagol tekintet nélkül arra, hogy szilárd burkolatú, illetve földútról beszélünk, közlekedhet a KRESZ szabályainak megtartása mellett. A közlekedésben való részvétel során, mint a közlekedés résztvevője, az állat, illetőleg a fogat hajtójaként (vezetőjeként) nem veszélyeztetheti mások életét és vagyonát, továbbá a szükséges esetben gondoskodni kell a megfelelő kivilágításról is.

A személynek, aki az állatot felügyeli, képesnek kell lennie arra, hogy az állatot irányítsa, valamint folyamatos felügyeletet kell biztosítania. Amennyiben az állattal való közlekedés során az utat vagy annak tartozékait beszennyezi, köteles azt megszüntetni vagy gondoskodni annak megszüntetéséről. Fontos kiemelni, hogy a lovasnak tilos főútvonalon közlekednie, ez alól kivételt képez az az eset, amikor más út nem áll rendelkezésére.

  • 4. A lovagláshoz, lovaskocsi, illetve fogat hajtásához szükség van valamilyen jogosítványra?

A KRESZ 4. § (1) bekezdés a) alpontja szerint: „járművet az vezethet, aki a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel rendelkezik, és a jármű vezetésétől eltiltva nincs”.

A KRESZ 4. § (3) bekezdése értelmében „a KRESZ 4. § (1) bekezdésben említett engedélyt a vezetőnek vezetés közben magánál kell tartania.”.

A KRESZ általi szabályozást figyelembe véve megállapítható, hogy a lovasnak nem kell rendelkeznie semmilyen vezetésre jogosító hatósági engedéllyel, amennyiben lóval lóháton vesz részt a közlekedésben. Ebben az esetben a 3. kérdésre adott válasz az irányadó.

A fogat a KRESZ-ben mint jármű került megfogalmazásra, így azok közlekedésben való részvételének személyi feltételéül jártasság szükséges, ezért legalább hajtási engedéllyel kell rendelkeznie annak, aki fogattal kíván részt venni a közlekedésben. A vezetésre jogosító engedélyt a fogathajtónak magánál kell tartania. Természetesen itt is figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a közforgalom elől elzárt magánúton történő közlekedésre a KRESZ szabályai nem terjednek ki.

A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 2. melléklete szerint állati erővel vont jármű a „K”, „T”, „M”, „TR” és „V” nemzeti kategóriájú érvényes hatósági engedéllyel hajtható (vezethető).

  • 5. Szükséges valamilyen védőöltözet viselete?

Jelenleg jogszabály nem határozza meg, illetve nem teszi kötelezővé, hogy a lovas hobbi szinten űzött lovaglás közben védőfelszerelést viseljen, azonban lovardában a lovas edző, a lovasoktató, terepen a túravezető megkövetelheti a védőfelszerelések viselését. Lovas sporton belül, a különböző sportágak versenyszabályzatai tartalmazhatnak előírásokat a különböző védőfelszerelések viselésével kapcsolatban.

  • 6. Amennyiben több lovas indul együtt terepre, szükséges, hogy valamelyikük rendelkezzen lovas túravezetői, vagy más hasonló végzettséggel?

A lovas szolgáltató tevékenységről szóló 14/2008. (XII. 20.) ÖM rendelet alapján, ha a csoportos tereplovaglás kereskedelmi szolgáltatás keretében történik, akkor e rendelet szabályai határozzák meg, hogy milyen képesítésű személynek kell a túrát vezetnie. A tevékenység ellenőrzése nem a rendőrség hatáskörébe tartozik. Abban az esetben, ha a kérdésben szereplő tevékenység nem kereskedelmi szolgáltatás keretében történik, a túrát vezető személynek nem kötelező képzettséggel rendelkeznie.

  • 7. Ittasan szabad-e lovagolni, lovas kocsit hajtani?

A lovaglás és fogathajtás – amennyiben ez a tevékenység közúton vagy a közforgalom elől el nem zárt magánúton történik – közlekedésben való részvételnek számít, ezért ezekre az alább ismertetett szabályozás érvényes.

KRESZ 4. § (1) bekezdés c) alpontja alapján „járművet az vezethet, aki a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.”

Míg a fogat hajtójára, mint jármű vezetőjére egyértelműen vonatkoznak azok a szabályok, amelyekben a jármű, illetve a jármű vezetője megfogalmazás szerepel, addig a lovat a jogalkotó nem tekinti járműnek, így a lovasa sem járművezető. Ebből az következik, hogy a fenti rendelkezés az előbbire igen, az utóbbira viszont már nem vonatkozik.

A KRESZ 62. § (2) bekezdés értelmében „az úton állatot olyan személy hajthat, illetőleg vezethet, aki az állatot irányítani képes és meg tudja akadályozni azt, hogy az állat a személy és vagyonbiztonságot veszélyeztesse.”.

A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (a továbbiakban: Szabs. tv.) 224. § (1) bekezdése szerint „Aki a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletben (a továbbiakban: KRESZ) meghatározott közúti közlekedés szabályait megszegi, ha a 217–222. §-a szerinti szabálysértés nem valósul meg, szabálysértést követ el.” (Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése).

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (A továbbiakban: Kkt.) 20. § (1) bekezdés k) pont kd) alpontja értelmében „a járművezető szervezetében a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tilalmára („ittas vezetés”) vonatkozó rendelkezések megsértői bírság fizetésére kötelezhetők.”.

A fentiekből kitűnik, hogy a fogatot hajtó személy nem vehet rész a közúti közlekedésben, ha szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van (legyen az a legcsekélyebb mennyiségű is), mivel a fogat, mint azt már fentebb láttuk, járműnek minősül. Amennyiben mégis így venne részt a közlekedésben, és más súlyosabb cselekmény nem valósul meg, az elfogyasztott alkohol mértékétől függően a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértést, vagy a Kkt. felhatalmazása alapján közigazgatási bírsággal sújtható szabályszegést valósít meg.

A KRESZ 3. § (1) bekezdés c) alpontja szerint: „aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon”. E rendelkezés vonatkozik a lóháton közlekedő személyre is, mivel ő is vezetőnek minősül, így neki is úgy kell a közúti közlekedésben részt vennie és közlekednie, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon. A lóháton közlekedő személyekre vonatkozóan nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely esetükben kategorikusan tiltaná a szeszes ital fogyasztásából eredő befolyásolt állapotban történő lovaglást, azonban ha ez a befolyásoltság oly mértékű, hogy a személy- és vagyonbiztonságot veszélyezteti, másokat közlekedésükben indokolatlanul akadályoz vagy zavar, akkor az előbb említett jogszabályi helybe ütközően történik a szabályszegés. Ebből az a következtetés vonható le, hogy ha a lovas lóháton vesz részt a közlekedésben, úgy kell közlekednie, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, és olyan állapotban kell lennie, hogy képes legyen az állat irányítására. Ez a kitétel akkor is vonatkozik a lovasra, ha az egyáltalán nem fogyasztott alkoholt.

Amennyiben az elfogyasztott alkohol eléri azt a szintet vagy egyéb oknál fogva van olyan állapotban (begipszelt kéz-láb, testi fogyatékosság stb.), hogy a lovas nem képes az állat biztonságos irányítására vagy állapota miatt mások személy- és vagyonbiztonságát veszélyezteti, szintén megvalósíthatja a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértést. Köznyelven fogalmazva, ha a lovas ránézésre is jól láthatóan ittas és nem alkalmas a ló irányítására, de nincs közvetlen veszélyhelyzet, mert például az elhagyatott földúton nincs is forgalom, illetve az „okos lovacska” lépeget vele haza felé, még mindig kimeríti az említett szabálysértés törvényi tényállását.

Figyelemben kell venni a Szabs. tv. 219. § (1) bekezdésében megfogalmazott „a közúti közlekedés rendjének megzavarása” elnevezésű szabálysértés elkövetési magatartásait is, mely szerint „aki a közúti közlekedés szabályait megszegi és ezzel másnak vagy másoknak életét, testi épségét vagy egészségét gondatlanságból közvetlen veszélynek teszi ki vagy könnyű testi sértést okoz, szabálysértést követ el.”.

Abban az esetben viszont, ha a szeszes ital fogyasztásból eredő befolyásolt állapotban lévő fogathajtó vagy lóháton utazó lovas súlyosabb eredménnyel, következményekkel járó balesetet idéz elő, és ez a baleset közúton és közforgalom elől el nem zárt magánúton történik (a kivételt lásd lentebb), cselekménye akár olyan, a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.)  XXII. fejezetében felsorolt közlekedés biztonsága elleni bűncselekményeket is megvalósíthat, mint például:

Btk. 234. § szerint minősülő közúti veszélyeztetést, melynek (1) bekezdése szerint „aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

(2) A büntetés

  • a) egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény súlyos testi sértést,

  • b) két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget,

  • c) öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált,

  • d) öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget okoz.”.

Továbbá a Btk. 235. § szerint minősülő közúti baleset okozását, melynek (1) bekezdése szerint „aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”

A Btk. 240. § (1) bekezdése az elkövetés helyét bizonyos esetben kiterjeszti, mivel „a közúton elkövetett bűncselekményekre megállapított rendelkezéseket kell alkalmazni akkor is, ha a közúti járművezetésre vonatkozó szabályok megszegése nem közúton okoz legalább súlyos testi sértést vagy halált.”. Ebben az esetben a fenti bűncselekményeket nem csak közúton és közforgalom elől el nem zárt magánúton lehet elkövetni, például, ha egy ittas fogatvezető behajt egy rendezvény zárt területére, és ott súlyos testi sérüléssel, vagy halállal járó balesetet okoz.

A fentieket figyelembe véve megállapítható, hogy a fogat vezetője és a ló lovasa a bekövetkezett eredménytől függően akár bűncselekmény miatt is felelősségre vonható.

2013.09.25., Magyar Dorottya, Lovasok.hu
Frissítve: 2023.08.18.
Fotók: Canva

Izsákon minden készen áll a rajtra

Kezdődik a négyesfogathajtó EB

 

Minden készen áll a rajtra az ünnepélyes megnyitóval csütörtökön kezdődő nyolcadik, izsáki négyesfogathajtó Európa-bajnokságon.

Az esélyeket illetően Tóth Tamás szövetségi kapitány és a hétszeres világbajnok Lázár Zoltán egyetértett abban, hogy a címvédő hollandok a favoritok.

“Tudjuk, nagy az elvárás. A célunk az, hogy a lovainkból a maximumot hozzuk ki, aztán vasárnap kiderül, ez mire volt elég” – mondta Lázár, aki tagja volt a kettesfogathajtó vb-n aranyérmes magyar csapatnak. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, ilyet még nem csinált soha, hogy egy évben mindkét kategória világversenyén induljon, de hozzátette, mindig szerette a nagy kihívásokat.

Tóth Tamás a magyar indulók névsorát ismertetve elmondta, hogy Lázár Zoltán mellett a csapatban szintén világbajnok Dobrovitz József, illetve ifj. Dobrovitz József alkotja a magyar csapatot, míg egyéniben Bozsik József visszalépése miatt nyolc helyett hét hazai résztvevőre számíthatunk: Bárdos Attila, Galbács Ferenc, Móró Lajos, Osztertág Kristóf, Váczi István, Váczi Csaba és Osztertág Márk. Úgy fogalmazott, hogy egyéniben és csapatban egyaránt dobogós helyezés elérése a cél.

A pályát is átadták már a szervezők a FEI technikai küldöttjének. “A FEI delegáltja a kontinensviadalhoz méltónak nevezte a maratonhajtás akadályainak színvonalát” – mondta Mondok József, a szervezőbizottság elnöke.

A szombati maratonhajtás nyolc akadályát Fintha Gábor korábbi szövetségi kapitány tervezte, ahogy négy héttel ezelőtt a szlovákiai Kistapolcsányban rendezett és kettős magyar sikerrel zárult kettesfogathajtó-világbajnokságon is. A szakember ezúttal is rendkívül technikás pályát épített, az akadályokban több útvonal közül választhatnak a versenyzők, azaz nagyon sok múlik majd a hajtókon, hogy a lovaiknak leginkább megfelelő vonalvezetést találjanak.

A kistapolcsányi csapatsikerével immár hétszeres világbajnok Lázár Zoltán elmondta, rendkívül nehéz lesz a pálya – Fintha Gábortól várható is volt, hogy ilyet alakít ki -, ennek megfelelően ugyanúgy szétrázhatja majd a mezőnyt a maratonhajtás, mint ahogy Szlovákiában.

Az EB megnyitóját csütörtökön 16 órától rendezik, majd pénteken a díjhajtással kezdődik a verseny, ez a két program ingyenesen tekinhető meg. Szombaton a maratonhajtással folytatódik, végül vasárnap az akadályhajtással zárul a viadal. Előbbi versenyszámra 1000 forintért lehet belépőt váltani, míg vasárnap az ülőhely 2000, az álló 1000 forintba kerül, a parkolás pedig ingyenes.

 

2013.09.26.
Forrás: MTI
Frissítve: 2023.07.10.
Fotók: Canva

TetováLÓ – örök divat a lovas tetkó

Örök divat a tetoválás, és mind a lovasok, lóbarátok, mind a “nemlovasok” közül sokan döntenek úgy, hogy kínai írásjelek, pillangók, vagy szívecskék helyett valamilyen lovas motívumot varratnak magukra. Most eláruljuk, mire kell odafigyelned, ha Te is elszánod magad a varratásra.

Hogy mit is jelképeznek ezek a néha karon, de leggyakrabban háton vagy derékon elhelyezkedő lovas ábrázolások? Általában maga a lovaglás, ló szeretetét, de gyakran szabadság, a függetlenség utáni vágyat, a korlátlan lehetőségeket, vagy épp a természetért való rajongást.

Magadra tetováltathatod a kedvenc lovad megtévesztésig élethű portréját, de viselheted a mesebeli egyszarvú unikornis, vagy akár a görög mitológiák szárnyas paripája, Pegazus képét is. A megvalósítás is sokféle: lehet egyszerű fekete, vagy rikító színkavalkád, festmény vagy grafika, harcias mén, vagy szerethető, kedves paci, de akár egy rózsaszínű „My Little Pony” is.

Ha úgy döntesz, eljött az ideje, hogy Te is a tettek mezejére lépj, néhány dologra érdemes odafigyelned. A tetováltatás előtt 48 órával kerüld a túlzott kávé- és alkoholfogyasztást. Pihend ki magad, táplálkozz megfelelően, és fogyassz elegendő folyadékot. Ami a fájdalomérzetet illeti, általában a test lágyabb részein (pl. has), illetve a csontosabb területeken (pl. fej) a legerősebb. Ettől függetlenül, minden embernek más az ingerküszöbe, és hogy mely területeken vagy a legérzékenyebb, azt csak te tudhatod.

Érdemes a tetováló művészt is körültekintően kiválasztani, referenciát kérni, hiszen rajta múlik, hogy a végeredmény művészi ábrázolás, vagy inkább giccs lesz.

 

2013.08.28. Balogh Bori, Lovasok.hu
Frissítve: 2023.05.17.
Fotók: Canva

Kiváló magyar helyezések Poznanban

Kiváló magyar helyezések Poznanban

 

Négy magyar lovasunk indult a lengyelországi Poznanba a június 7-9. között megrendezett CSI**** versenyre, hogy ott készüljenek a CSIO***-ra, melyen a Nemzetek Díjában állnak majd rajthoz.

A Krucsó Szabolcs, Szabó Gábor, Szász Sándor, Tóth László alkotta kvartett az első nap nagyon jól kezdett a szép környezetben rendezett, erős lovasokat felvonultató mezőnyben. Krucsó Szabolcs Nearcoval ill. Szász Sándor Luftikus Boy-jal szereztek 135 cm-en egy 4. és egy 6. helyet.

Másnap ugyanebben a számban egy második hellyel büszkélkedhettünk Szász Sándor és “Lufti” jóvoltából. A középkörben 140 cm-en Tóth László és Comodus harmadikok lettek, míg Szász Sándor és Ferrana az 5. helyet szerezték meg. A hibátlanok közt volt még Szabó Gábor is Timpex Cent-tel. Az esti 150 cm-re kiírt számban sem kellett szégyenkeznünk, hiszen Tóth László és Isti hozták a formájukat és egy hibátlan pályával a 9. helyen zártak. Szintén helyezve volt még egy hibátlannal Szabó Gábor és Timpex Cabale is.

A szombati 145 cm-es vadász számban legjobb lovasunk Szász Sándor lett, aki Ferranával a 16. helyen végzett, Timpex Cabale pedig Szabó Gáborral nyergében a 24. helyet szerezték meg egy verőhibával.

A 150 cm-es számban csak Szabó Gábor tudott jól teljesíteni, ő most Timpex Cent-et lovagolta.

Az utolsó napi 140 cm-es vígasz számban ismét jól végeztünk, Krucsó Szabolcs és Chacco-Boy a harmadik helyet szerezték meg. A középkör döntőjében Szász Sándor és Ferrana lettek a legeredményesebb páros, hatodik helyezést értek el.

A verseny fénypontja a 160 cm-re kiírt Nagydíj versenyszám volt, ahol nagy örömünkre Szabó Gábor és Timpex Cabale bejutottak az összevetésbe, majd végül a 11. helyen zártak, ezzel megszerezték a minősülést az idei évi Európa bajnokságra. Gratulálunk!

 

2013.06.13.
Forrás: Dijugratoszakag.hu
Frissítve: 2023.07.09.
Fotók: Canva

A cowboyok negyede fekete volt

A cowboyok negyede fekete volt

 

Bár a közkeletű felfogás szerint a vadnyugati cowboy tipikusan fehér ember, a valóságban minden negyedik hajdani cowboy fekete bőrű volt, adta hírül az MTI angol tudósokra hivatkozva.

Erről még az Egyesült Államokban is kevesen tudnak, az emberek nagy része azt hiszi, hogy minden cowboy fehér volt.

Quentin Tarantino Oscar-díjas, Django elszabadul című friss westernjében azonban fekete a főszereplő. A film kapcsán a BBC kutakodni kezdett a vadnyugati tehénpásztorok származását illetően.

“Bőven akadtak fekete bőrű cowboyok, akik lovak betörésével foglalkoztak” – mondja Mike Searless, az Augustai Egyetem nyugalmazott történész professzora, akit diákjai csak Cowboy Mike-nak hívnak, mert előadásait sarkantyús csizmában, farmernadrágjára csatolt bőr lábszárvédőben és hatalmas kalapban tartotta – bár nem lóhátról.

A rodeózásban a bulldogging technikát – amikor is lóhátról bikára ugrik át a lovas – a színes bőrű Bill Pickett találta fel, jóllehet feketéknek sokkal nehezebb volt karriert csinálni még a rodeó világában is, sokáig csak a fehérektől elkülönítve versenyezhettek.

A klasszikus marhapásztorkodásban – ahogy sok más területen – ugyancsak a munka legnehezebb, legpiszkosabb része jutott a feketéknek; billogozáskor például a sütővasat mindig fehér ember kezelte Texasban, a feketéknek kellett lefogniuk a marhákat.

Hollywood minderről tudomást sem vett, a rengeteg westernben jó ideig nemigen bukkant fel fekete cowboy a főszerepekben, ők szinte csak az utóbbi időben kerültek “képbe”. Ebben is úttörő tehát Quentin Tarantino Django elszabadul című westernje, amivel a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában Oscar díjat is nyert. A történet Amerika déli részén játszódik két évvel a polgárháború előtt. Egy Django nevű fekete rabszolgát kiszabadít a fogságból egy különös módszereket alkalmazó profi fejvadász.

A fejvadász segít a férfinek elsajátítani a fegyverforgatás fortélyait és társává fogadja. Együtt indulnak útnak, hogy kiszabadítsák Django feleségét, akit egy rabszolgapiacon láttak utoljára.

A nyomok egy ültetvényre vezetik őket, melynek tulajdonosa rabszolgáit egymás elleni gladiátor küzdelemre képezi ki. A fejvadászoknak sikerül bejutniuk a birtokra, de nem biztos, hogy ki is jutnak onnan: a földesúr hű szolgája gyanút fog, és a kalandorok csapdába esnek. Dönteniük kell, hogy az önfeláldozás vagy a túlélés a fontosabb számukra.

2013.04.04.
Forrás: MTI
Frissítve: 2023.05.10.
Fotók: Canva

Dobrovitz ötödik Mechelenben

Dobrovitz ötödik Mechelenben a fogathatjó világkupán

 

Dobrovitz József ötödik helyen végzett a fedeles fogathajtó Világkupa-sorozat mecheleni fordulójában.

A győzelmet a holland Ijsbrand Chardon szerezte meg, míg mögötte honfitársa, Koos de Ronde lett a második. A magyar tulajdonban lévő fogattal versenyző ausztrál világbajnok, Boyd Exell a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Az első öt versenyző – így Dobrovitz is – hibátlanul teljesítette a pályát vasárnap, így a sorrendet az idő határozta meg.

A nyolc állomásból és egy döntőből álló sorozatra a nyári versenyek alapján a tíz legjobb hajtót hívták meg.

Az egyetlen magyar résztvevőnek ez volt a harmadik viadala a mostani szezonban. A 2004-ben csapatban világbajnok Dobrovitz legközelebb Lipcsében versenyez, január közepén.

 

2013.01.03.
Forrás: MTI
Frissítve: 2023.07.09.
Fotó: Canva

Indulhat a Kincsem – Nemzeti Lovas Program

Indulhat a Kincsem – Nemzeti Lovas Program

A Miniszterelnökség közleménye

 

Magyarország kormánya 2013. március 27-én elfogadta a Nemzeti Lovas Programban meghatározott feladatokról és a kiemelt feladatok végrehajtásához szükséges intézkedésekről szóló 1061/2012. (III. 12.) Korm. határozat módosításáról szóló előterjesztést, melyet Horváth László, a nemzeti lovas stratégia előkészítésére és végrehajtására kinevezett miniszterelnöki megbízott készített.

A kormány határozott arról, hogy biztosítja a szükséges forrást a 2013 szeptemberében induló nemzeti lovaskultúra oktatáshoz, amely közel 200 iskolát érint. Ennek eredményeként az általános iskolákban a mindennapos testnevelés keretében elkezdődhet a nemzeti lovaskultúra oktatása, választható tantárgyként, 3-4-5 osztályban, felmenő rendszerben.

Emellett a kormány döntése értelmében az elkövetkező hónapokban folytatódik és elkészül a magyarországi lovastúra útvonalhálózat gerincét képező Eurohorse lovastúra útvonal.

A kormány meghatározta a támogatandó létesítményfejlesztéseket is – ide tartozik az Óbudai Lovas Park és Oktatási Központ, a Lovas Polgárőr Akadémia, és a Nemzeti Lovarda –, valamint elrendelte a 2013. évi lovas rendezvények forrásszükségletének felmérését.

Az előterjesztésben foglaltak alapján a kormány döntött arról, hogy a lovaságazat helyzetének további javítása érdekében az állami ménesgazdálkodási feladatok egységes szakmai irányítás mellett, és – a nemzeti parkok területén működő ménesek kivételével – integrált költségvetési szerv keretében kerüljenek ellátásra.

Ennek érdekében a Szilvásvárad Állami Ménesgazdaság bázisán új költségvetési szerv létrehozása valósuljon meg, amelynek elnevezése: Kozma Ferenc Nemzeti Ménes Igazgatóság. Az Igazgatóság alapítója a Vidékfejlesztési Minisztérium, amely az Agrárgazdaságért Felelős Államtitkársághoz tartozó feladatkörében érintett szervezeti egysége útján biztosítja a lovaságazat szakmai irányítását és felügyeletét.

A lovaságazat egységes kezelését és fejlesztését szükségesnek tartjuk, mert jelentősen hozzájárulhat új munkahelyek teremtéséhez, a vidékfejlesztéshez, az ország turisztikai vonzerejének növeléséhez, az országkép javításához. Magyarország társadalmi és gazdasági felzárkózását az Európai Unió fejlett államaihoz elősegíti a lovaságazat fejlesztése, mivel számos más területhez szorosan kapcsolódik, érintve a gazdaságot, turizmust, vidékfejlesztést, oktatást, sportot, kultúrát, egészségügyet.

Ezen összefüggésekből az is látszik, hogy a lovaságazat fejlesztése csak összefüggéseit felmérve, rendszerben képzelhető el hatékonyan, ennek megfelelően a lovaságazat sikeres fejlődése eredményeket indukál ezekben az ágazatokban is.

 

2013.04.02.
Forrás: www.kormany.hu
Frissítve: 2023.08.18.
Fotó: Canva

Rolex FEI Díjugrató Világkupa 2012/2013 – Stuttgart, Németország

Rolex FEI Díjugrató Világkupa 2012/2013
Stuttgart, Németország

Egy századdal győzött Kevin Staut

 

A díjugratók téli versenysorozatának ötödik állomását a stuttgarti Schleyer-Halléban rendezték meg november közepén. Az összevetésben a lovasok mindent megtettek, hogy a lehető legrövidebbeket forduljanak, és végül Kevin Stautnak sikerült egy századmásodpercet ráverni a mezőnyre.

A tizenegy összevetőből elsőként a németek egyik kedvence, Meredith Michaels-Beerbaum és Bella Donna (Baldini II x Calido I) nulláztak le. A „szokásos” gyönyörű lovaglás azonban arra nem volt elég, hogy időben felvegye a versenyt a többi párossal.

Jens Fredricson és Lunatic (Landlord x Utrillo) ismertek a mindig gyors tempójukról, most is tudtak javítani az időn, de Luciana Diniz és Winningmood (Darco x Cassini) sem hagyták annyiban, és még pár századdal javítottak.

Nem csak Meredith, hanem az összevetés több német indulója lenullázott a hazai közönség előtt. Carsten-Otto Nagel és a szürke Corradina (Corrado I x Sandro) eredményénél közülük csak Marcus Ehning tudott jobbat menni. Ehning a már tizenöt éves Noltes Küchengirlt lovagolta (Lord Z x Cambridge Cole), akivel sokáig vezetni is tudta a versenyt.

A képzeletbeli dobogóba nem tudott beleszólni Christian Ahlmann és Codex One (Contendro I x Glückspilz), akik az utolsó akadályig jó pályát mentek, de végül a célvonal előtti kőfalat szétbombázták. Hans-Dieter Dreher és Embassy II (Escudo I x Silvio I) sem tudtak hibátlanok maradni, egy fával végeztek az összevetésben.

Az ír Denis Lynch és Abbervail van het Dingeshof (Nonstop x Jus de Pomme) egy jó idővel az ötödik helyen tudtak végezni.

Ludger Beerbaum egy tehetséges, ámde látszólag még tapasztalatlan fiatal lovat lovagolt. Zinedine (Guidam x Heartbreaker) kissé hektikusan, de végül a csupán 8 éves korához mérten jó pályát ment.

Ami nem jött össze Kevin Stautnak Lyonban az összevetés szűk fordulójával, az most sikerült Stuttgartban. Silvanával (Corland x Widor) Marcus Ehning addig vezető idején pontosan egy századmásodpercet tudott javítani a korábbi világranglista-vezető lovas.

Utolsóként Penelope Leprevost nem tudott már változtatni az eredményen. A pálya végső harmada nem egészen úgy jött Nayanának (Royal Feu x Narcos II), mint ahogy a lovasnő elképzelte, és sok hibapontot gyűjtve csak nevelési jelleggel fejezte be a pályát.

A ranglistát eddig vezető Sergio Alvarez Moya most nem jutott az összevetésbe, így Kevin Staut simán utolérhette a pontversenyben az ötödik állomás után. Néhány hét szünet után decemberben Genfben folytatódik a Világkupa-sorozat.

Eredmény

Rolex FEI Világkupa ranglista 2012/13 >>

Alappálya

Össze-vetés
hiba-pont

Össze-vetés
idő

 Pénzdíj   

1. Kevin Staut Francia-ország Silvana HDC

0

0

42,66

Mercedes-Benz

2. Marcus Ehning Német-ország Noltes Küchengirl

0

0

42,67

30 000 €

3. Luciana Diniz Portugália

Winningmood

0

0

43,90

23 000 €

4. Jens Fredericson Svéd-ország Lunatic

0

0

43,97

16 000 €

5. Denis Lynch Írország

Abbervail van het Dingeshof

0

0

44,42

10 000 €

6. Carsten-Otto Nagel Német-ország Corradina

0

0

45,27

8 000 €

Bardóczky Veronika, Lovasok.hu
Szerk. Bardóczky Eszter, Lovasok.hu
Frissítve: 2023.05.08.
Fotók: Canva

Rolex FEI Díjugrató Világkupa 2012/2013 – Mechelen, Belgium

Rolex FEI Díjugrató Világkupa 2012/2013
Mechelen, Belgium

Gotha szenzációsan ugrott új lovasával

 

Az év utolsó versenye már régóta a belgiumi Mechelenben megrendezett Világkupa-forduló. Karácsony után nem pihennek a versenyzők, hiszen a lovak körül nincs megállás ünnepnapon sem. Idén a belga fordulón svéd győzelem született: Ludger Beerbaum istállójából Henrik von Eckermann Gothával nyerte meg élete első Világkupa-fordulóját.

A belga helyszín sok belga indulót is hozott, a kérdés csak az volt, hogy a 12 belga párosból vajon ki jut összevetésbe. Rögtön az első két összevető hazai lett: elsőként François Jr Mathy hibátlan lovaglása D’Atlantique Royallal (Darco x Kannan) nem tűnt gyorsnak, de ahogy jöttek a többiek, sorra senki sem tudta megelőzni.

Második belgaként a korábbi világbajnok, Jos Lansink Cavalor Valentina van’t Heike (Nabab de Reve x Lys de Darmen) nyergében ütött egyet a pálya első felén, utána ezért nem is lovagolt gyorsan, és csak a hetedik helyen zárt.

A következő összevető idén lovagolt Nemzetek Díja dupla hibátlant, és volt már 4. helyezett Stuttgartban. Jens Fredricson Lunatic (Landlord x Utrillo) nevű lován hibátlant lovagolt most is, és bár meg tudta közelíteni a vezető időt, nem tudott gyorsabban menni.

Kevin Staut Mechelenben egy csupán 8 éves lovat, Estoy Aqui de Muze-t (Malito de Reve x Kashmir vh Schuttershof) lovagolta. Ütöttek egyet az összevetésben, de ezzel is értékes pontokat szereztek.

Az olimpiai bajnok Steve Guerdat Nasa (Cumano x Prince d’Elle) nevű kancájával általában sosem szerencsés, de most az összevetésben hatalmas ugrásokkal hibátlant ment. A fordulókban néha kicsit megakadt a ló, ezért leglassabb hibátlanként az ötödik helyen zártak.

Gotha (Goldfever x Prestige Pilot), Madeleine Winter-Schulze lova új lovast kapott. Tavaly Stuttgartban még Ludger Beerbaummal Világkupa-győztes volt a páros, de aztán kezdtek fogyni az eredményeik, és az Olimpiára sem jutottak ki. Ludger Beerbaumnak az utóbbi időben volt több másik, még jobb lova, így Gothát megkapta Henrik von Eckermann. Az új páros néhány hete Genfben még 3 fával ment, de itt hibátlan lovaglással át tudták venni a vezetést az összevetésben.

A legjobb brit női lovas, Laura Renwick Oz de Breve-vel (Dollar du Murier x Grand Veneur) a múlt héten nem volt olyan szerencsés, mint most, hiszen a vasárnapi londoni Nagydíj összevetésében sokat ütöttek. Itt Mechelenben viszont hibátlan lovaglással a negyedik helyen végeztek.

Az utolsó két lovas ugyanazt a két akadályt ütötte az összevetésben. Először Pius Schwizer, aki idén nyert már Verdivel (Hors la Loi II x Cantus) Lyonban, ütötte le a kombináció első meredekét és az előtte vonalban lévő oxert. Végül pedig a mecheleni hétvége legeredményesebb lovasa, Simon Delestre ütötte ugyanezt a kettőt Valentino Velvettel (Indoctro x Burggraaf).

Henrik von Eckermann ezzel első Világkupa-győzelmét szerezte meg, ahol egy Land Rovert és közel 20 ezer eurót nyert. Összesítésben Sergio Alvarez Moya eredményét Kevin Staut megközelítette, és már csak 6 pont a különbség kettőjük között. Kevin Staut az előző két szezon pontversenyét megnyerte, ezen a télen még négy forduló áll rendelkezésére, hogy behozza a lemaradást. Most egy kis szünet következik a Világkupa-sorozatban, január 20-án Lipcsében folytatjuk!

Eredmény

Rolex FEI Világkupa ranglista 2012/13 >>

Alappálya

Össze-vetés
hiba-pont

Össze-vetés
idő

 Pénzdíj   

1. Henrik von Eckermann Svéd-ország Gotha FRH

0

0

35,29

Land Rover + 19 727 €

2. François Jr Mathy Belgium D’Atlantique Royal

0

0

35,89

26 947 €

3. Jens Fredericson Svéd-ország

Lunatic

0

0

36,08

20 210 €

4. Laura Renwick Nagy-Britannia Oz de Breve

0

0

37,00

13 473 €

5. Steve Guerdat Svájc

Nasa

0

0

37,77

8 084 €

6. Kevin Staut Francia-ország Estoy Aqui de Muze

0

4

37,55

6 063 €

Bardóczky Veronika, Lovasok.hu
Szerk. Bardóczky Eszter, Lovasok.hu
Frissítve: 2023.05.08.
Fotók: Canva

Hiba bejelentés