Új maraton akadályok Fábiánsebestyénben

Három új maraton akadály várja a hétvégi Nemzetközi Fogathajtó Verseny indulóit Fábiánsebestyénben. A háromból kettő ráadásul új mobil akadály. Az idei maratonpálya újdonságairól a pályaépítő Fintha Gábor nyilatkozott.

A “vadászakadály”, melyet a vadászat és vadgazdálkodás jegyében alakítanak ki a hétvégi versenyre trófeákkal, vadetetővel, magaslessel

A hagyományoknak megfelelően szombaton kerül sor a maratonhajtásra Fábiánsebestyénben. „Az idei verseny mindenképp felkészülés a jövő évi Fábiánsebestyénben megrendezésre kerülő világbajnokságra a pályaépítés szempontjából is, s így az előkészületekkor a pályafelújítás gondolata is megfogalmazódott a szervezőkben és a pályaépítőben. A rekonstrukció megkezdődött, három korábbi akadályt elbontottak, melyeket idén három új akadály helyettesít. Ebből két akadály már a legmodernebb technológiával készült. Ezek mobilakadályok, de nem úgy kell őket elképzelni, mint a fedett pályás versenyek könnyen felborítható mobilakadályait, hiszen ezeknek komoly súlyuk van. A legnagyobb takarékosság talán, hogy nem kell a földbe ásni őket, hiszen acéltüskével vannak rögzítve.

Ilyen akadályok szerepeltek már a tavalyi izsáki Európa-bajnokságon is és pozitívak voltak a tapasztalatok” hangsúlyozta a pályaépítő Fintha Gábor hozzátéve, hogy a jövő évi világbajnokságra két akadályt még biztosan fel kell újítani, és egy új akadályt biztosan építeni kell, hiszen a világbajnokságokon nyolc akadály kötelező maratonhajtásban.

Növekedett a pálya hossza is, a B szakasz 7500 méter helyett 8500 méteres lett, hiszen eleget kellett tenni a 2014. január 1-én életbe lépett új szabályzatnak, melyet Fintha szerint talán a lovak kímélése vezérelt, s így két akadály között minimum 700 méteres távolságot kell hagyni. Ezt természetesen sikerült a belső pályaszakaszon is megvalósítani.

2014.05.02. Forrás: fogatverseny.hu


Három új maraton akadály várja a hétvégi Nemzetközi Fogathajtó Verseny indulóit Fábiánsebestyénben. A háromból kettő ráadásul olyan új mobil akadály, melyet elsőként itt tesztelnek majd éles versenyhelyzetben egy ilyen rangos versenyen. Az új mobil akadályokról, a Fábiánsebestyéni Nemzetközi Fogathajtó Verseny hátterében zajló szervezési munkálatokról Tóth Ferenc versenyigazgatóval beszélgettünk.

Farkas Sándor, a szervezőbizottság elnöke, Tóth Ferenc versenyigazgató és Mondok József az egyik új mobil akadályelem előtt a Kinizsi Parkban

A mobil akadályok elemeit a talajba szúrt fém csapok rögzítik, nagy előnyük, hogy könnyű őket telepíteni, áthelyezni és helyreállítani is. Nagyobb biztonságot jelentenek egyúttal a lovak és a hajtók számára is, mert egy esetleges ütközéskor az egész elem el tud mozdulni. Változatos, akár évről-évre változó pályák kialakítását is lehetővé teszik ezek a rendszerek, így minden bizonnyal a pályaépítők és a nézők is örömmel fogadják majd az újdonságot.

Az új mobil akadályokról, a Fábiánsebestyéni Nemzetközi Fogathajtó Verseny hátterében zajló szervezési munkálatokról Tóth Ferenc versenyigazgatóval beszélgettünk.

Miért jobb a mobil akadály, és miért döntöttetek úgy, hogy a Fábiánsebestyéni Nemzetközi Fogathajtó Versenyen két maraton akadályt is mobil elemekből fogtok felépíteni?

Tóth Ferenc: A mobilakadály világújdonság. A Nemzetközi Lovasszövetség egyik fontos szempontja a lovak jóléte és a lovak védelme, ezért folyamatosan keresik, keressük a lehetőségeket, hogyan kellene megváltoztatni a maradton akadályokat, hogy azok még biztonságosabbak legyenek a lovak és a hajtók számára. Erre az egyik lehetőség, hogy mobilak az akadályok. A mozgatható elemek vas csapokkal vannak a földbe szúrva és ha nekimegy a fogat, az adott elem kimozdul a helyéről. Ezt aztán a személyzet nagyon könnyen vissza tudja tenni a helyére. Míg a fix akadályok esetén, ha kitörik tőből egy oszlop, akkor azt ki kell ásni, fűrész és más szerszám kell hozzá, pedig a helyreállításra csak az a 6 perc áll a személyzet rendelkezésére, míg a következő fogat nem jön.

A mobil akadály emellett kedvez a pályaépítőnek is, mert sokkal kreatívabban tervezheti meg a pályát, mint a fix akadályokkal, hiszen nem csak a betűzésen változtathat, hanem az elemeket is megcserélheti.

Nagyon nagy dolog, hogy ezeket az akadályokat itt mutatjuk be, a nyolc maraton akadályból kettő már az új mobil akadály lesz. Ha jól vizsgáznak, a jövő évi világbajnokságra valószínűleg mobil akadályokra cseréljük a régi fix akadálypark azon elemeit, amelyek már felújításra szorulnak.

Ha összegezned kellene, mit mondanál, mi a változtatás célja?

Tóth Ferenc: A lovak védelme, a pályaépítés egyszerűsítése és a látvány így együttesen. De az elsődleges szempont mindenképpen a lovak védelme. A törekvés és az irány a militaryból jön, ahol hatalmas bukások fordulnak elő és természetesen senki nem szeretné, hogy tragédia történjen. Ott is próbálják már habszivacsból elkészíteni az akadályokat, hogy ha a ló beleesik, akkor is csak az akadály törik ripityára, de az állatnak nem esik baja.

Használnak máshol is mobil akadályokat a fogathajtásban?

Tóth Ferenc: Német pályaépítők terveztek olyan akadályokat, ahol az elemek hatalmas, több köbméternyi homokkal töltött big bag zsákok, melyek puha ütközést adnak. Lehet, hogy az lesz a jövő, hogy különböző anyagokkal feltöltött akadályokat használunk majd, melyeket rakodógépekkel egyszerűen csak a helyükre kell majd tenni. Sokféle trend van. Ez a mostani Európa egyik legnagyobb versenye, nyilván próbálunk a legmodernebb technikák felé menni.

A kormány a Nemzeti Lovas Program érdekében február végén döntött arról, hogy idén összesen 325 millió forinttal fogja támogatni a nagysikerű kiemelt lovas rendezvényeket, valamint azok előkészítését. A fábiánsebestyéni Kinizsi Park felújítására 140 millió forint jut. Mindemellett döntés született a Kinizsi Park korszerűsítéséről is annak érdekében, hogy a Nemzetközi Lovas Szövetség (FEI) döntése alapján otthont adhasson a 2015 augusztusában megrendezésre kerülő 15. Kettesfogathajtó Világbajnokságnak. Milyen fejlesztések várhatók a Kinizsi Parkban?

Tóth Ferenc: Nagy fejlesztésekbe kezdünk, elsősorban az épületeket újítjuk fel. Már elkészült például egy olyan istálló, amelyben kezelőhelyiség is van a lovak ellátására. Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére is, hiszen a nagy versenyek során akár 10-12.000 nézőt kell fogadnunk.

A hétvégi versenyt tehát tekinthetjük a  jövő évi világbajnokság főpróbájának is?

Tóth Ferenc: Abszolút. A csapatot és a rendelkezésre álló technikákat teszteljük. A személyzet már most úgy áll fel, mint a világbajnokságon, mert ott már nem szabad hibázni. A VB-re 24-25 nemzet 72-73 fogatát várjuk, összesen mintegy 210 lovat. Úgy kell számolnunk, hogy a világbajnokságra a maraton napján 10-12.000 néző várható. Ezt a tömeget ki is kell tudni szolgálni. Ez egy nagyon összetett feladat, biztosítanunk kell például a mentő, illetve a tűzoltóegység 24 órás szolgálatát, biztonsági tervet készíteni, a rendőrséggel, illetve a katasztrófavédelemmel kapcsolatot tartani.

2014 Fábiánsebestyéni Nemzetközi Fogathajtó Verseny programja

Május 1. csütörtök

  • 9:00 Családi majális kezdődik, benne főzőverseny, családoknak játékos próbák, lengőteke és darts verseny. Fellépnek a Jövőnkért AMI táncosai, a Varázsbácsi, gyermekzenekar. Az akadályversenyek játékos családjai a palacsintafogyasztásban is összemérik tudásukat.
  • 10:00 órától nyit az Uniós sátor, Magyarország 10 éves uniós tagsága apropóján. Várják a vetélkedő kedvű gyerekeket és felnőtteket, vagy éppen az érdeklődőket.
  • 12:00 A technikai értekezlettel a verseny hivatalos megnyitója kezdődik a Nagysátorban.
  • 12:30 A gyermekrajz verseny és főzőverseny eredményhirdetése
  • 13:00 Lovas bemutató a régi melegítő pályán
  • 14:00 Egyes fogatok díjhajtása
  • 19:00 Lampionos felvonulás, tábortűz, polgármesteri köszöntő és esti szórakozás. Zenél Tulipánt Nándor, majd diszkó.

Május 2. péntek

  • 9:00 Díjhajtás – kettes és négyes fogatok
  • 19:00 a Nagysátorban a The End vajdasági zenekar játszik
  • 20:00 Eredményhirdetés, díjátadás a Nagysátorban
  • 20:30 diszkó a nagysátorban
  • Egész nap működik a gyerekfoglalkoztató

Május 3. szombat

  • 9:00 Maratonhajtás – az összes fogat részvételével
  • 18:00 Lovasbemutató
  • 19:00 a nagysátorban a Rozsdamaró zenekar játszik
  • 20:00 Eredményhirdetés, díjátadás a Nagysátorban
  • 20:30 Rákász disco a Nagysátorban.
  • Nyit az ízek utcája, egész nap látogatható az Uniós sátor és a gyerekfoglalkoztató

Május 4. vasárnap

  • 9:00 – 15:00 Akadályhajtás – az összes fogat részvételével. A verseny közben eredményhirdetések.
  • Nyit az ízek utcája, egész nap látogatható az Uniós sátor és a gyerekfoglalkoztató

2014.04.30. Magyar Dorottya, Lovasok.hu
Fotó: Schuch Lili
Kép: Canva
Frissítve: 2022.08.17.

KapcsoLÓdó cikkek:

Világszínvonal a fábiánsebestyéni fogathajtó versenyen >>

Fábiánsebestyén májusban újra várja a fogatsport legjobbjait >>

Fábiánsebestyénben lesz a 2015-ös kettesfogathajtó vb >>

Fintha Gábor a Világkupa pályaépítője >>

Fintha Gábor gyors pályát tervezett >>

Hozzászólások