A lovaglás javítja a nyíregyházi diákok tanulási képességeit

 

Nyíregyházán tartotta kihelyezett elnökségi ülését a Magyar Lovaskultúra Társaság.

A kormány tervei szerint már szeptembertől beindulhat a lovasoktatás az általános iskolákban – kezdetben szakköri keretek között. Erről a kérdésről is tárgyaltak a szakemberek, akik szerint a lovaskultúra oktatásában Szabolcs- Szatmár- Bereg megye  élen jár.

Arany János Gimnázium és Általános Iskola – Nyíregyháza

4400 Nyíregyháza Ungvár sétány 22.
Tel.: 06-42/447-222
Weboldal: nyharany.hu
Igazgató: Kantár Attila

Az iskolai lovaglás oktatásban illetékes kapcsolattartó:
Rozman Ágnes
E-mail: rozmanagi@hotmail.com
Tel.: 06-30/326-29-19

Fedeles Lovarda

4400 Nyíregyháza, Tiszavasvári u.52.
Weboldala: fedeleslovarda.hu/eler.php

MKEH engedély száma: L/000142

A lovarda felszereltsége:

  • öltöző
  • társalgó/fűtött klubhelyiség
  • akadálypark, cavalettik
  • ügyességi akadályok, bóják
  • műló
  • fedeles lovarda
  • kültéri pálya természetes talajjal

Pócsik Gábor
Email: info@fedeleslovarda.hu
Tel.: 06-30/9731-743

Az iskolai lovaglás oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők:

Pócsik Gábor lovaskultúra oktató

A kép illusztráció

A lovaglás és lovaskultúra oktatása az Arany János Gimnázium és Általános Iskolában:

Mióta folyik az iskolában a lovaglás, a lovaskultúra oktatása:

  • 2010. szeptember óta

A lovaglás oktatásban résztvevő gyermekek száma:

  • 32 fő

A lovaglás oktatásban résztvevő évfolyamok:

  • 1. évfolyam, 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam

Milyen beosztásban zajlik a lovaglás oktatás:

 A teljes osztálynak tartjuk a lovasoktatást.

Lovaglás oktatás gyakorisága:

  • Kéthetente 2 db 45 perces óra összevonva

Átlagosan lóháton töltött idő gyermekenként egy lovardai látogatás alkalmával:

  • 20-25 perc

Az oktatásban résztvevő lovak, pónik száma:

  • 22 ló (alkalmanként 11)

Az oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők száma:

  • 1 – 10 fő igény szerint

Kiegészítő foglalkozások:

  • bemelegítés, talajtorna, játékos feladatok
  • lovastorna
  • ismerkedés a lovakkal
  • szerszámismeret
  • elméleti oktatás (magyar lovaskultúra, lófajták, lovaglás, stb.)

Hogyan zajlik az oktatás, milyen tanmenet szerint haladnak az oktatók:

Saját fejlesztésű tanmenet!

Gyakorlat:

I. Érdeklődés felkeltése,
II. Szoktatás,
III. Egyensúlyfejlesztés,
IV. Simulékony ülés kialakítása,
V. Lovas tapasztalatszerzés,
VI. Helyes befolyás gyakorlása;

Elmélet: óravázlat szerint

Év végi számonkérés:

  • Bemutató lovaglás

Kötelező védőfelszerelés:

  • kobak

A kötelező védőfelszereléseket biztosítja:

  • a lovarda

Kötelező, vagy ajánlott ruházat:

Lehetőség szerint lovas sportruházat – évszaknak megfelelő, kényelmes viselet.

Az iskola és a lovarda közötti távolság:

  • 1-5 kilométer

Hogyan jutnak el a gyerekek a lovardába:

  • Külön busszal

Azon gyermekek aránya, akik a szabadidejükben is eljárnak lovagolni, vagy lovas táborokba:

  • a gyerekek 1-2%-a

A gyermekek visszajelzése a lovaglás oktatásról

nagyon motiváltak, nagyon élvezik a lovaglás oktatást, hasznosnak tartják, szabadidejükben is szívesen foglalkoznának vele

Az iskolában tanító tanárok tapasztalata a lovaglás oktatásról:

nagyon hasznos, egyértelmű pozitív változást tapasztalnak a gyermekek magaviseletében, kondíciójában, tanulási képességeiben, vagy közösségi készségeiben

Sikertörténetek:

Előző osztályommal második évfolyamtól kezdtük a lovaglást, jelenlegi osztályommal, akik elsősök, szeptember második hetétől lovagolunk rendszeresen. Tapasztalataim alapján egyértelműen elmondható, hogy a lovaskultúra oktatás rendkívül pozitív hatásait, mind a tanulási folyamatban, mind a gyermekek társas kapcsolatainak, közösséggé formálódásának alakulásában jól megfigyelhetjük. Egyrészt az iskolai környezetből való kéthetenkénti kiszakadás, mely nagyon jól feldolgozható élményanyagot jelent gyermek és pedagógus számára, valamint a mozgásos képességfejlesztés áldásos hatása az egyéb tanulási képességekre….felbecsülhetetlen értékkel bír. Monotóniatűrésük ugrásszerűen nő, melyre bizony szükségünk van az iskolai oktató – nevelő munkában. Az elméleti témakörök remekül bővítik ismeretanyagukat, valamint logikai, gondolkodási képességeiket fejleszti nagyon nagy hatékonysággal. Egyik tanítványom súlyosan koraszülöttként, óriási mentális lemaradásokkal, beilleszkedési, magatartási problémákkal kezdte szeptemberben a programot. Nyolc hónap elteltével, rengeteget változott pozitív irányba, külső szemlélő számára, csupán osztálytársaitól túlmozgásos aktivitásával, közlékenységével tűnik ki. ez óriási…   Rozman Ágnes tanítónő

2014.04.07. Forrás: Kölcsey Tv
Frissítve: 2023.06.21.
Fotó: Canva


 

Hozzászólások