Legyen élmény a versenyzés: 18 szakértői tipp lovasoknak

Edzettél rá, vártad, valahol legbelül lehet, hogy tartottál is tőle, de most végre itt van: a verseny napja. A hatalmas siker, vagy a nyilvános bukás napja. A nap, amikor minden csak rajtad és lovadon múlik.

A sportpszichológus tanácsai segítenek, hogy a lehető legjobbat hozd ki magadból a versenyeken:

1. Tanuld meg szeretni a helyzetet

Egy kis versenydrukk nem árt: javul a reakcióidőd, segít fókuszálni arra, ami igazán fontos, az adrenalin mozgásban tart, így nem fáradsz el olyan gyorsan. Használd ki és élvezd jótékony hatásait.

2. Emlékeztesd magadat, hogy meg tudod csinálni

A kulcs ahhoz, hogy az idegességet pozitív és segítő dologgá alakítsd, a felkészülés. Tudnod kell, hogy rendelkezel a feladat leküzdéséhez szükséges képességekkel. Ezt csak onnan tudhatod, hogy csináltad már az edzéseken. Ha teljesen biztosra akarsz menni, gyakorolj mindig egy szinttel nehezebb feladatokat, mint amin indulni szeretnél.  

3. Ne próbáld kontrollálni a kontrollálhatatlant

Semmi értelme olyasmi miatt aggódnod, amire úgysem vagy befolyással.

4. Kontrolláld a kontrollálhatót

Tégy meg minden tőled telhetőt. Legyen időben bepakolva a versenyfelszerelésed, indulj el pontosan, kezdd időben a bemelegítést. Gondolj arra is, hogy milyen problémák adódhatnak: legyen nálad biztosítótű, ragasztó, esőkabát, stb. Jó megoldás, ha mindig van egy biztonsági csomagod az autóban, vagy a lószállítóban.

5. Állíts magad elé konkrét, teljesíthető célokat

A kontroll megőrzésének legjobb módja, ha pontosan tudod, mit és hogyan szeretnél elérni. Kifejezőbben szeretnéd lelovagolni a programodat? Szeretnél jobban teljesíteni a stílusversenyen? Lenyomva tartani a sarkadat? Figyelj rá edzésen, bemelegítéskor és a versenypályán is.

6. Lépésenként a cél felé

Lépésről lépésre adj utasításokat magadnak, kicsit mintha saját magad edzője lennél. Valahogy így: „El kell lazítanom magamat. Belovagolok a pályára, megvárom a csengőt, fordulat balra, koncentrálok, összeszedem a lovamat” és így tovább.

7. Ne törődj a zavaró gondolatokkal

Félsz attól, hogy elrontod a pályát, vagy a programodat? Hogy levered az összes rudat? Hogy mindenki kinevet? Hogy a bíróknak nem fog tetszeni a produkciótok? Ez teljesen normális, a legtöbb lovas megküzd hasonló gondolatokkal. Ez persze nem jó, mert ezek a gondolatok nem hasznosak, ráadásul negatívan befolyásolhatják a teljesítményedet. Ahelyett viszont, hogy kényszeresen próbálnál nem gondolni rájuk, a legegyszerűbb, ha egyszerűen elfogadod őket. És találj valamit, ami ilyenkor elvonja a figyelmedet: játssz a telefonodon, beszélgess a barátaiddal, fókuszálj a feladatra, lélegezz mélyeket.  

8. Csak magadra és a lovarda figyelj

Ha felnyergeltél és felültél a lovadra, onnantól kezdve ne a többieket figyeld. Ne is a bírókat, vagy a nézőket. Nem feltétlenül jó ötlet az sem, hogy megnézz más versenyzőket a saját szereplésed előtt, mert elkezded magadat összehasonlítani velük.

9. Lélegezz

Eltöprengtél már azon, hogy van az, hogy egy órát is ellovagolsz anélkül, hogy megizzadnál, de a versenypályán néhány perc után folyik rólad a víz? Az ok egyszerű: a pályán hajlamos vagy visszatartani a lélegzetedet. Szaggatott légzés, pattanásig feszült, ugrásra kész izmok – nem éppen a legmegfelelőbb egy olyan sportban, ahol finom, precíz mozdulatokon múlik a siker. A megoldás: lélegezz folyamatosan és lassan.

10. Tanulj meg lazítani

Tanuld meg ellazítani az izmaidat. Gyakorold először otthon minden izomcsoporttal. Először feszítsd meg az egyiket, amennyire tudod, aztán lazítsd el és figyelj az érzésre, ahogy a feszültség távozik. Társíts hozzá egy kulcsszót, mint például: nyugi, vagy nyugalom. A versenyen ezzel a hívószóval már könnyebben fog menni az ellazulás.

11. Hallgass zenét

A megfelelő zene csodákat tesz. Válogass össze néhány számot a versenynapra.

12. Koncentrálj

A koncentráció a csúcsteljesítmény egyik kulcsa. Ha nehezen megy, társíts hozzá hívószót, vagy dolgozz ki egy verseny előtti rutint, ami segít kizárni a mindennapos gondokat, hogy csak az előtted álló feladatra fókuszálj.

13. Használj rituálékat

Ha olyan, előre meghatározott és ismert cselekvéseket végzel, amiket a tested és az elméd megtanult azonosítani bizonyos helyzetekkel, hangulattal és viselkedéssel, az biztonságérzettel tölt el. Ez lehet bármi. Például hogy mindig ugyanazt a zenét hallgatod, vagy ahogy felszerszámozod a lovadat, ahogy bemelegítesz. Lehet ez egy hívószó, egy kulcsmondat, egy mély lélegzet vagy egy olyan apró mozdulat, amiről csak Te tudsz, mielőtt belépsz a pályára. Egyre ügyelj: ne válj a rabjává.

14. Koncentrálj az erősségeidre

Semmi értelme azt mondogatni magadnak a versenyen, hogy béna vagy, nem tudod a programot, csúnya az ülésed, nem vagy ide való és jobb lenne inkább hazamenni. Ez aláássa a magabiztosságodat – pedig arra nagy szükséged van. Tehát koncentrálj az erősségeidre.

15. Vizualizálj

A képzelőerőd az egyik leghatékonyabb fegyvered. Lovagold végig a pályát, vagy programot hibátlanul – fejben. Képzeld el, ahogy a segítségeket adod, ahogy ráfordulsz az akadályra, vagy beemeled a lovadat vágtába.  

16. Bocsáss meg magadnak

Hibáztál? Nagy ügy. Nem a világ vége. Inkább arra koncentrálj, hogyan tovább. A hibáid arra valók, hogy tanulj belőlük.

17. Fogadd el

Vannak napok, amikor egyszerűen semmi nem akar összejönni. Nem a te hibád és nem is mások hibája. Egyszerűen csak fogadd el.

18. És végül: élvezd a lovaglást és a versenyzést

Edzettél, felkészültél, készülődtél, sok pénzt és időt fektettél a felkészülésre és a versenyzésre. De soha ne feledd, hogy ez rólad és a lovadról szól.

2015.08.27. Magyar Dorottya, Lovasok.hu
Fotó: Bigstockphoto.com

Hozzászólások